Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:42

Precies, en nu kan iedereen het hebben over een paard dat schrikt, maar daar gaat het niet over.

Want jaa.. ook al zit ik als een huis, als je paard met buitenrijden onverwachts naar voren springt omdat hij schrikt of wat dan ook, dan is er bijna niemand die niet een rukje in de mond geeft, en bijna niemand die niet achter in de rug van het paard drukt/klapt. Maar dat is niet bewust. Fouten maken is menselijk, en dat soort dingen zijn ''foutjes'' (eigenlijk vind ik dat nog niet eens het goede woord) maar met die ''foutjes'' doe je je paard niet bewust pijn, zit je hem niet bewust dwars en dat is heeeel wat anders als het ''rijtechnisch oplossen'' wat sommigen zeggen.

Vind het jammer dat voor (nu blijkt) best veel mensen het rijtechnisch oplossen van heel andere betekenis is dan voor bijvoorbeeld voor mij.
Want imo is mijn paard met zijn hoofd tegen de muur zetten, een schop met spoor tussen de ribben omdat hij iets niet begrijpt (?) of meppen omdat wij geen geduld hebben geen rijtechnische oplossing.
Om dan de andere ''handelingen'' nog maar niet te noemen.

Ik heb respect voor mijn paarden en ik krijg dat ook terug, en ze zijn wel ondeugend, maar is dat een reden om af te straffen?

Nrkee

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:51

Ja ik ook,
Ik rem mijn paard ook wel eens af met de teugels als hij veel te hard gaat in galop. Hij is dan simpelweg niet terug te rijden op mijn zit. Ook krijgt hij wel eens een harde tik met de zweep als hij weer in een sukkeldrafje loopt en heel de tijd loopt te struikelen. ALs hij dan niet op mijn been reageert haal ik wel eens een keer uit ja. Ook moet ik bij mijn paard heel veel vragen om hem nageeflijk te krijgen, anders doet hij het niet.
Mijn Instructrice zegt ook; het is goed als je paard zich ontspant en dan nageeflijk gaat lopen, maar als je paard dit niet doet uit zijn eigen gebruikt hij zijn rug verkeerd dus dan mag je hem best met de teugel vragen om nageeflijk te lopen.
Maaar dat is natuurlijk weer heel fout hier op bokt, want hij moet natuurlijk uit ontspanning aan de teugel lopen enz. en je mag een paard al helemaal nooit remmen met de teugels als hij eruit naait.. maar soms is het nou eenmaal niet anders

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:55

ik kom hier wel voor uit. je kan wel gaan smeken maar zo werkt dat nou eenmaal niet. tuurlijk moet je niet altijd zo streng zijn en moet je respect hebben voor je paard. maar af en toe moeten die paarden ook ophouden met kloten en moeilijk doen en ff luisteren.. :Y)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 07:59

Huertecilla schreef:
Onder alle omstandigheden tijdige en soort van gecontroleerd afstappen is weer zo'n basisvoorwaarde welke massaal genegeerd wordt.

Genegeerd? Het hóórt gewoon niet, schijnt...Op dat punt doe ik het ook al jaren fout. Bij situaties die imo te onoverzichtelijk raken, al dan niet door een paard wat iets wel héél erg eng vindt, stap ik af (ook voor geheel andere zaken zoals bv het redden van padden van een verpletteringsdood, maar dat terzijde). Dat er heel wat mensen zijn die dat het toppunt van not done vinden boeit me niet. Paard doet er niet gekker om, ik blijf heel en oja, de omgeving ook ;) .
Dat paard er vandoor stiefelt als er een vliegtuig verkeerd terecht, tja, geef 't arme beest eens ongelijk, maar ben wel bang dat ik dan ook wat incorrecte dingen ga doen, dat is nou typisch zo'n 'screw zen' moment. Voldoende kennis, kunde en vaardigheid zijn wel dingen die je moet leren, en, al weet je theoretisch hoe je moet reageren, de eerste keer dat een paard een rotbok geeft, er vandoor stiefelt of steigert, laat staan de momenten voor die explosies, dat moet je toch ervaren en dan maar hopen dat je het netjes weet op te lossen. Ervaring komt niet vanzelf aanwaaien. Kan niet anders zeggen dan dat het me echt spijt dat er toch best wat paardjes de dupe zijn geworden van mijn leermomenten :o .

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:13

Ik ben ook niet echt lief voor mijn paarden. Maar krijg bokt over me heen als ik hierover uit de school klap. Ik wil graag dat mijn paarden luisteren. Doen ze dit niet (ja, zoek wel eerst de schuld bij mezelf. Ligt ie niet daar: ), dan merken ze dat snel genoeg.

Ik krijg hier dan wel weer veel voor terug: buiten eigen terrein heb ik 2 ontzettend brave beesten. Die iedereen wil hebben.
Dus ik blijf het zo door doen, als zou iedereen erop tegen zijn..

En bokt zal bokt niet zijn om over ieder misplaats iets een discussie over te beginnen of om van de stoel te flikkeren. Overdrijven is ook een vak, voorbeeld met die stang net zo. Mensen moeten anderen maar accepteren zoals ze zijn en doen. Prima, je mag er wat van zeggen, maar dat een topic gesloten moet worden om die reden, nee dat gaat mij 3x te ver :n

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:15

Koningss schreef:
Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

Er zijn tijden dat je terecht je paard even hard aan mag/moet pakken.
En er zijn tijden dat jij denkt je paard zo aanpakt je paard ervan leert of beter reageert maar niet terecht is.

Wij zijn eenmaal mensen en mensen maken fouten. Andere mensen horen mensenniet aan te vallen op de mens zijn fout eerder adviseren en corrigeren.

Stap 2. Bokt moet ook eens leren hele bericht te lezen en al de reageerde berichten lezen voor ze iets posten dat zie ik te vaak gebeuren.
Laatst bijgewerkt door kensha op 13-08-10 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

CharH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:16

Ik ga ervan uit dat iedereen zich weleens niet aan 'het boekje' houdt. En dat is dan ook vaak nodig..
Maar hoevaak zie je wel niet dat er pony's straks in de mond worden getrokken, om maar "nagevelijk te gaan lopen"...nou TE vaak!
De Apeldoornse Kampioenschappen komen er weer aan, dus ook voor ruiter met eigen/vz paard die geen startkaarten hebben..pure kwelling voor de pony's..en mijn ogen!
Heb je niet geleerd om een paardje netjes nagevelijk te laten lopen..laat heb dan gwn met zn neusje naar voren lopen!
B is toch het hoogste wat je dan kan rijden zonder startkaarten..

Ook ik zet weleens mijn strenge hand in..maar dan is het nodig..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:17

Met mijn vorige paard ging het niet altijd volgens het boekje.. Ik deed mijn best om altijd eerlijk te blijven, maar ik ben heus wel eens te streng geweest.

Met mijn huidige paard eigenlijk altijd wel. Dat komt omdat die niets pikt. Een rukje aan de teugel of een tik met de zweep, zorgt ervoor dat ze heel erg gaat stressen. Daarnaast kan ik dit paard, in een vervelende bui, overtuigen met de aller kleinste kuitdruk.
Iedereen mag mij elke dag komen filmen en bekijken, want met dit paard zal ik nooit iets oneerlijks/ te streng doen.. Puur om het feit dat ze dat echt niet pikt. ( en terecht :) )

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:18

Geweld is een uiting van onkunde.
Ook bij mij...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:27

Dat ben ik weer met Nessah eens, het ligt heel erg aan het paard. Ik heb er 1 die als je die een tik geeft, gewoon niet reageert. Reageert ie wel, dan is hij na 2 seconden de bestraffing vergeten en gaat weer vrolijk vervelend verder.
Merrie waar ik eergisteren op reed van een vriendin pikte ook niets, 1 keer te hard in de mond en ik lag er half naast.

Sommige paarden moet je gewoon met fluwelen handschoentjes aanpakken, anderen met het tegenovergestelde...

Portje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:47

ik doe mn best, maar het lukt ook niet altijd,
maar dan eerder, als mn paard in stap valt, hem effe door laten stappen, en uitrusten,
in plaats van tik-erbij,-dit-mag-hij-niet-doen

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:52

gootjexxx schreef:
ik doe mn best, maar het lukt ook niet altijd,
maar dan eerder, als mn paard in stap valt, hem effe door laten stappen, en uitrusten,
in plaats van tik-erbij,-dit-mag-hij-niet-doen

Niet helemaal mee eens, hoor.
Hij gaat pas stappen als jij dat zegt, anders ben jij niet meer degene die de leiding heeft.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:54

Ach bij mij zal het ook niet altijd zoals het boekje gaan..

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:34

Ik moet ook wel is mijn pony door vragen voordat hij helemaal mooi loopt maar ik doe dat op de goede manier... en in het begin reed ook nog niet zo netjes hoor dus ik heb ook wel is een paard een klap op z'n kont gegeven maar nu doe ik dat niet meer... en als ik het wel zou doen zou ik toch op m'n flikker krijgen van m'n ma :P

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:00

Ik rijd mijn pony altijd zonder teugels, bit noem maar op. Dus in zijn mond rukken zal nooit gebeuren maar een tik met de zweep heeft hij toch ook weleens te pakken. Vaak gaat het perfect zonder zweep maar heel af en toe is een tik wel nodig.
Ik denk dat het zowat onmogelijk is om altijd volgens het boekje te rijden...

KladJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:15

ook ik verlies met geduld weleens en pak mn paardje weleens strenger aan.. niets mis mee vind ik.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:21

Het streng aanpakken van een paard heeft bij mij niets met het verliezen van mijn gedult te maken, meer met het klieren van een paard.

Ik werk op een rijkamp met jonge, onkundige kinderen. Soms MOET een paard begrijpen dat respect voor een ruiter noodzakelijk is. Met hoeven uitkrabben kan dit een tikje met hand of zweep betekenen - niet uit woede/onkunde/onmacht - maar om het dier te laten weten dat bepaalde dingen echt nooit niet mogen! Het bewust pletten van een ruiter in de box wordt afgestraft, het schoppen bij hoeven krabben ook... maar nooit in woede!

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:28

Jahoor, wie niet :Y)

heb me paard van vorig jaar november en het was altijd leuk en aardig.
totdat mevrouw onder het werk uit wou kom en ik er niet zoveel meer mee kon.
paard met karakter wordt zoiets genoemd, dominant noemt de paardentandarts haar.

nou heb de oplossing gevonden zeer consuccent wezen en streng.
was ze het eerst niet mee eens maar nu heeft ze alle respect voor mij en ik voor haar.

mijn instuctrise zecht altijd : een paard heeft 23 uur om zelf te doen wat die wil en dat 1 uurtje per dag luisterd die wat de ruiter wil }> daar heb ik me bij aangesloten

ook wordt erop bokt heel snel uitgegaan van lichamelijke problemen.
terwijl ik vind dat 9 van de 10 keer het gedrag er of verkeert ingereden is of het uitproberen van het paard is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:46

Ik ben normaal heel vriendelijk en lief met paarden maar op dit moment ben ik mijn paard aan het leren om gewoon alleen naar buiten te gaan onder het zadel en hij heeft besloten daar wel onderuit te kunnen komen, dan ben ik niet lief meer hoor. Zijn achterste kiezen zijn toch regelmatig schoongekomen. Hij mag wel even haperen maar niet op zijn achterbenen proberen om te draaien om terug te gaan naar de kudde (hij is namelijk prima verkeersmak, hij wil alleen niet weg bij de kudde). Eerste keer heeft hij het eigenlijk de gehele heenweg geprobeerd, ben pas gestopt toen hij netjes een stukje rechtdoor ging. De tweede keer voornamelijk vlakbij de wei en bij de andere wei waar hij gestaan heeft. Derde keer was het bij een varkensboerderij, dat is anders, dus dan corrigeer je ook anders (maar wel als 1 van de 2 momenten op een route van 1½ uur stappen, dus ik was tevreden. Andere was een boerderij die hij gewoon doodseng vindt, aan de hand onder het zadel, alleen en samen) Vandaag vierde poging tot buiten rijden alleen. Ik heb er nu al zin in. Zal nu wel goed gaan waarschijnlijk.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:29

Als iets niet goed gaat met rijden, dan wil ik soms niet teruggaan naar eerste stap (de basis dus).

dat is de moeilijke bij mij.

Bij meedenkende paarden word ik soms wel even boos, maar dat helpt natuurlijk niet :+

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:36

Ik probeer vaak te denken oorzaak; gevolg.....
Maar ja (gelukkig) ben ik ook maar een mens, en verlies ik wel es mijn geduld.
Heel bokt kan toch niet Roomser zijn dan de Paus?
Iedereen straft zijn/haar dier toch wel es?
Mishandeling is heuuull wat anders!
Tenslotte is de mijne 1.80 en 700 kilo, en die moet echt wel luisteren!
(doet ie gelukkig ook :+ )
En nee niet alleen door boos te worden! }:0

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:38

Ik ben een ruiter met een zachte, maar ook een consuquente hand. Uiteraard overschrijd iedereen de regeltjes wel eens. Maar ben van mening dat je wel eerlijk moet blijven tegenover je paard.

Je hebt er helaas ook mensen bij zitten die blijven rukken, slaan en schoppen, terwijl het paard vast in de rug zit of wat dan ook. en ja das dan weer niet eerlijk tegenover je paard.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:42

helemaal mee eens!

als het paard spierproblemen heeft of dergelijks lost dan op bij fyisiotherapie/massage!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:44

Ik heb zowaar gisteren mijn zweep kapot geslagen(en niet tegen het hek) :o

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:56

galley schreef:
Ik heb zowaar gisteren mijn zweep kapot geslagen(en niet tegen het hek) :o

Oei oei oei, jij hebt een discussie geopend denk ik _O-