Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:42

Zo aangevallen voelen seg.. beetje beetje rustigere reactie zou je ook niet mistaan

Er staat ik kan er inkomen, niet dat het waarheid is... En ook niet omdat ik iets van jou lees dat ik dit direct als waarheid ga aannemen...
Ik schop juist niks mensen zien gewoon vaak met een gekleurde bril naar dingen, dat zijn basisbegrippen

En inderdaad brainless :)

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:43

Yamcha schreef:
@ Sambagirl: Als je nu 1 post terugleest, heeft Brainless het keurig uitgelegd.

En als jij het zo graag wilt weten, waarom doe je dan niet zelf een beetje research? Google is your friend.

ja dus??? Er is alleen een conclusie van het onderzoek, maar men geeft niet aan hoé het onderzoek is verlopen. Geloof me ik heb zo'n beetje alles al gelezen maar nog steeds vind ik dat overgewicht alléén niet de oorzaak van de problemen van een paard kan zijn. Het is altijd een combinatie van factoren! en dat mis ik in de onderzoeken!

Wat mij betreft kan de stelling nooit zijn:
overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard...

Maar zal moeten zijn:
overgewicht van de ruiter, zou een negatief effect op het paard kunnen hebben...

De laatste stelling komt al heel anders over!

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:44

Brainless schreef:
Hierbij "het lijstje":
Citaat:
Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 200kg 40kg 20%
IJslander 1 135cm 350kg 70kg 20%
IJslander 2 140cm 450kg 90kg 20%
Haflinger 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 1 160cm 550kg 71kg 13%
Warmbloed 2 172cm 700kg 80kg 12%
Koudbloed 1 165cm 800kg 96kg 12%
Koudbloed 2 170cm 900kg 104kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Weer alleen de eindconclusie, daar kan je dus geen waarde aan hechten als je niet weet hoe het onderzoek uitgevoerd is

Brainless

@Yamcha
Dat lijstje is nu "de waarheid", maar niemand vraagt zich af wanneer dat onderzoek dan was, door wie het is uitgevoerd en het allerbelangrijkste: hoe het is uitgevoerd.

Het is natuurlijk een "richtlijn", maar je moet ook altijd naar het paard kijken. Een paard zonder bespiering die bv 1 jaar op rust heeft gestaan is anders dan hetzelfde paard, maar dan goed getraind en in goede conditie.

lesilla

Kan niemand terecht bij een wetenschappelijke zoekmachine? zoals word of science ofzo....
Anders zal ik morgen of overmorgen een keer op zoeken.

daffodil

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:47

Er zijn vroeger wel meer "onderzoeken" gedaan waar later volledig op teruggekomen is. Neem bijvoorbeeld het gedrag bij honden, Martin Gaus wist precies hoe het moest, iedereen liep er klakkeloos achteraan en toch bleek later dat ook hij (hij gaf het zelf eerlijk toe) het niet bij het juiste eind had.

Een onderzoek uit negentienstof waarvan alleen de uitkomst bekend is en niet de manier van onderzoeken, zegt mij dus helemaal niets en dat is niet omdat ik te zwaar zou zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:57

__Nathalie__ schreef:
Dat weet ik, dat was ook niet de bedoeling. :) Ik doel meer op dat iemand zwaarder kan zijn als dat ie lijkt. Ik ben 1,84 lang en stevig gebouwd maar mensen schatten mij vaak dunner/lichter omdat ik lang ben terwijl ik toch wel ook wat overgewicht heb. En vinden mij prima op mijn paard passen als ze me zo zien.

Zadel was voorheen wel aan de krappe kant maar kan er nu een platte hand achter leggen. (13 kilo afgevallen) Mn springzadel heb ik meer als een hand ruimte.

Persoonlijk vind ik tussen overgewicht en overgewicht ook nog wel een verschil zitten.
Ik vind niet dat je standaard kan zeggen iemand met overgewicht moet niet meer rijden. Maar ook verder moet kijken naar de conditie en hoe het rijd.
Je moet natuurlijk wel kijken waar het op gaat zitten. Ik bedoel ik stap natuurlijk ook niet overal op :P

Daarom kan je ook het beste naar het aantal kilo's kijken en niet naar het plaatje. Iemand die lang en slank is, kan 90 kilo wegen, bijvoorbeeld een man. En iemand van 1.60 kan overgewicht hebben met 75 kilo. Het plaatje zegt niet altijd wat en volgens mij kun je dan het beste naar 'dood' gewicht kijken. Dan hoef je het ook niet over overgewicht te hebben in de trant van dat iemand te zwaar is. Mijn man is bijvoorbeeld 88 kilo en slank en gewoon gebouwd, maar ik heb liever een vriendin met iets overgewicht op mijn en zij weegt 73 kilo.
Ik lees op het internet wel veel dat vet later zakt dan het lijf, zodat de piekbelasting voor een paardenrug telkens langer is. Het zelfde met zware borsten en een reden misschien dat veel vrouwen een sportbeha of een stevige bh dragen tijdens het rijden, dat zit voor je zelf ook prettiger en de borst blijft bij het lichaam (gaat minder hobbelen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:05

Misschien gewoon in gewichten rekenen en niet in overgewichten. Het ene overgewicht is het andere overgewicht niet.
Zie het in kilo's
Cat a: 40 tot 60 kilo
Cat b: 60 tot 80 kilo
Cat c: 80 tot 100 kilo
Cat d:100+ kilo

Iedereen zit in een van deze categorieen of je nu overgewicht hebt of niet. In Cat c kunnen gerust mensen zitten die wel dit gewicht wegen, maar geen overgewicht hebben.

Ik weet niet of er onderzoeksresultaten verkrijgbaar zijn, die gestaafd zijn. Maar komt er ook niet gewoon een stukje logica bij kijken?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:07

In mijn beleving is die logica belangrijk maar iemand die gaat roepen dat iemand van 100 kilo per definitie te zwaar is, is niet logich bezig. Of mag je niet paardrijden als je 1.97 bent en normaal gebouwd?

En ik heb honderd keer liever iemand van 1.98 en 110 kilo op mijn paard dan iemand van 1.65 die 90 kilo weegt. Die laatste zal mijn paard veel eerder in de weg zitten dan die eerste!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:09

@Mindim
Dat is wel handig;
Dan kun je je paard verkopen met draaggewicht-categorie :D
(net als een energielabel op een huis/auto).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:17

Brainless schreef:
@Mindim
Dat is wel handig;
Dan kun je je paard verkopen met draaggewicht-categorie :D
(net als een energielabel op een huis/auto).

_O- _O-

@daffodil, maar uiteindelijk moet het paard de 100+ kilo dragen, puur gekeken naar hoeveel kilo's op de rug geparkeerd zijn. Kijk, rijkunst, harnachement is allemaal ook erg belangrijk. Maar neemt het feit niet weg dat heel veel mensen niet in al die punten top zijn en het goed hebben geregeld, kijk idd maar eens naar de haw topics zijn en dan blijft 100 kilo voor een paard 100 kilo.
Velen denken juist dat een paard alles maar hebben kan en dat lijkt me van niet.

Ik probeer het gewoon tot een paar dingen te beperken, rug, ruiter, kilo's en rijkunst. persoonlijke toestanden van mensen doen er eigenlijk voor de paardenrug niet toe. Op een bepaald moment moet je denken, met dit gewicht is het niet fair meer voor een paardenrug/ gewrichten en noem het maar om daar intensief mee te trainen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:19

daffodil schreef:
In mijn beleving is die logica belangrijk maar iemand die gaat roepen dat iemand van 100 kilo per definitie te zwaar is, is niet logich bezig. Of mag je niet paardrijden als je 1.97 bent en normaal gebouwd?

En ik heb honderd keer liever iemand van 1.98 en 110 kilo op mijn paard dan iemand van 1.65 die 90 kilo weegt. Die laatste zal mijn paard veel eerder in de weg zitten dan die eerste!

maar ook daar valt weer wat van te zeggen...want las laatst iets over "langere mensen kunnen (let wel, denk dat het met alles "kunnen" is) hun paard meer belemmeren als ze niet een hele stabiele zit hebben, dus dat langere bovenlichaam niet in balans is.
Pin me er niet helemaal op vast, zoiets was het.

Ik denk dat het met zoveel dingen is dat het schadelijk KAN zijn voor je paard.

Ik denk persoonlijk dat het voor een jong paard, wat nog in de groei is, niet goed/fijn is, een ruiter met overgewicht, maar?!?

Overigens heeft er ooit ook een artikel in het BIT gestaan van een onderzoek van fysio's en dierenartsen over ruitergewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:18

Even gegoogles en hier wat artikelen over dit onderwerp:

KNHS
http://knhs.e-connect.nl/news.asp?pCatID=272&CatID=159&ID=13878&style=0&ppCatID=&zoomstyle=&men=

Een artikel van Bit over de betreffende manege\
http://fitmetbit.nl/artikelen/5541/zere-paardenrug-door-zware-ruiter

Tineke Bartels
http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/6923/undefined

Ton Corbeau
http://www.dehoefslag.nl/index.php/opinie/50-opinies-ton/1165-column-ton-corbeau-22-apr

Fijne rijkunst
http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/verantwoord-paardrijden.html

Ook in Amerika denkt men hier over na
http://www.articlesbase.com/pets-articles/the-heavy-horse-rider-560964.html

Patricia de Cocq heeft onderzoek gedaan in 2006, kan onderzoek zelf niet online vinden
http://www.physorg.com/news63456974.html

Bij het eventing heeft men het er ook over
http://www.horseandhound.co.uk/forums/showthread.php?t=256422

Zo, even klaar met zoeken :D

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:05

@Mindim, interessant die artikelen, ik kende ze bijna allemaal al. Er is bijna geen één artikel want zegt dat overgewicht per definitie een negatief effect heeft op een paard. Alle artikelen hebben het over een combinatie van factoren, dan zijn we er toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:09

Maar als je alle combinatie van faktoren slecht scoort dan heb je dus wel een probleem...is dat niet wat juist veel in het onderlaagje voor komt?

De artikelen zijn meer geschreven op de redelijke sturende ruiter. Maar op bokt zitten veel amper sturende ruiters. Zal daar ook niet een hoop relevante combinatie van faktoren ook in de min scoren?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:10

Iedereen leest wat hij wil lezen. Uiteindelijk vind je altijd wel een uitweg om je eigen gedrag in een positief daglicht te stellen. Een te zware ruiter... ja, maar een te zware ruiter die niet kan rijden is erger. Is natuurlijk waar, maar dat wil nog niet meteen zeggen dat een te zware ruiter dan wel ok is.

Maar uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor z'n eigen paard. Ik kijk naar de mijne en stel een grens bij een kilo of 75 (ongeveer), en daar blijf ik ruim onder. Wat andere verantwoord op hun paard vinden, kunnen ze alleen zelf bepalen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:13

Mindim, de nederlands geschreven stukken heb ik gelezen en de verhalen gaan voornamelijk ook over conditie hebben van de ruiter. Niet specifiek alleen overgewicht van de ruiter, vaak in combi met conditie van de ruiter en rijvaardigheid van de ruiter enz.

Hieruit maak ik op dat er niet echt onderzoek naar is geweest naar alleen het gewicht van de ruiter. Daar ben ik zo benieuwd naar. Ik bedoel, dat stuk van de manege, mij zegt dat niet zo heel veel.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:17

russel schreef:
Maar als je alle combinatie van faktoren slecht scoort dan heb je dus wel een probleem...is dat niet wat juist veel in het onderlaagje voor komt?

Zeker weten!
Ik weet zeker dat er veel ruiters zijn die hun paarden kapot rijden, veelal door onwetendheid en inderdaad een combinatie van factoren.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat overgewicht geen negatief effect heeft, maar altijd in combinatie met andere factoren waaronder bijvoorbeeld ook juiste paardkeuze en juiste richting.

Overigens in 1 van de artikelen stond iets over lubberend vet en swingende borsten in slecht ondersteunende bh´s ,even vrij vertaald ;) ,daar zit ook zeker wat in, dat had ik me niet zo gerealiseerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:33

MamboBeach schreef:
Mindim, de nederlands geschreven stukken heb ik gelezen en de verhalen gaan voornamelijk ook over conditie hebben van de ruiter. Niet specifiek alleen overgewicht van de ruiter, vaak in combi met conditie van de ruiter en rijvaardigheid van de ruiter enz.

Hieruit maak ik op dat er niet echt onderzoek naar is geweest naar alleen het gewicht van de ruiter. Daar ben ik zo benieuwd naar. Ik bedoel, dat stuk van de manege, mij zegt dat niet zo heel veel.

Ik zeg ook niet dat ik onderzoeken heb gevonden, alleen artikelen die met het onderwerp te maken hebben.

In 1 van de linken wordt gesproken over ee onderzoek uit 2006 van de universiteit van Wageningen, door oa Patricia de Cocq. Het onderzoek zelf kan ik niet online vinden, maar dat had ik al aangegeven.

Ik zet die linken niet neer om mijn gelijk te halen, maar ik zet gewoon wat neer, wat ik over het onderwerp kon vinden. En dat sommigen van jullie ze al gelezen hebben, kan ik ook niet weten van zelf.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:36

Ja dat is zeker belangrijk als je zwaardere borsten hebt om dan een goede sportBH te dragen tijdens het rijden! Zonder zit je zeker tegen de beweging in door de 'latere' reactie van je voorgevel. Daar wordt je paard niet blij van! Maar voor degene zelf is het ook niet prettig rijden volgens mij. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:40

sambagirl schreef:
russel schreef:

Zeker weten!
Ik weet zeker dat er veel ruiters zijn die hun paarden kapot rijden, veelal door onwetendheid en inderdaad een combinatie van factoren.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat overgewicht geen negatief effect heeft, maar altijd in combinatie met andere factoren waaronder bijvoorbeeld ook juiste paardkeuze en juiste richting.

Overigens in 1 van de artikelen stond iets over lubberend vet en swingende borsten in slecht ondersteunende bh´s ,even vrij vertaald ;) ,daar zit ook zeker wat in, dat had ik me niet zo gerealiseerd

Een combinatie van factoren zal idd meespelen, helaas is bij velen 1 van de faktoren vaak helemaal mis en dan gaat het plaatje niet meer op. Er zullen zijn die alles heel bewust doen, maar een groter gedeelte gaat gewoon op een paard zitten, zonder er bij na te denken.
Kijk bijvoorbeeld eens naar vakantiegangers die en masse op een ezeltje gaan zitten, volwassen kerels en overgewichten, denken niet na en gaan gewoon maar zitten. Velen denken niet altijd even goed na, hoe ze de dingen aanpakken, hetzelfde als er veel zware ruiters zijn die niet de rijkunst zo wel beheersen. Ik denk dat het percentage 'zware' ruiters die de rijkunst minder beheersen vele malen groter is dan de 'zware' ruiters die het wel doen. Dus dat blijft menig paardenrug. In dat opzicht kan ik me prima voorstellen dat maneges een max limiet in stellen.

Misschien kan iemand het daadwerkelijke onderzoek van Patricia de Cocq vinden online?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:40

astridklomp schreef:
Ja dat is zeker belangrijk als je zwaardere borsten hebt om dan een goede sportBH te dragen tijdens het rijden! Zonder zit je zeker tegen de beweging in door de 'latere' reactie van je voorgevel. Daar wordt je paard niet blij van! Maar voor degene zelf is het ook niet prettig rijden volgens mij. :D

Er wordt gezegd dat los vet hetzelfde effect heeft.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:42

dus als ik zo de conclusie trek, ben ik te zwaar voor mijn e-pony
ze zal 500 kg wegen ongeveer.. ze is 155. smal koppie, brede borst.

ik ben 170 en weeg 75kg.

dus gebaseerd op de feiten ben ik te zwaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:44

MamboBeach schreef:

Trouwens in alle nederlandse stukken wordt ook specifiek gesproken over overgewicht of bmi en het effect of de gedachten daarover.
Het onderzoek is er geweest van Patricia de Cocq, zoals je in het stukje kunt lezen.
En dat ik het niet heb kunnen vinden, wil niet zeggen dat het er niet is. Ik heb maar een half uurtje globaal gegoogled.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:45

Jolandaa_ schreef:
dus als ik zo de conclusie trek, ben ik te zwaar voor mijn e-pony
ze zal 500 kg wegen ongeveer.. ze is 155. smal koppie, brede borst.

ik ben 170 en weeg 75kg.

dus gebaseerd op de feiten ben ik te zwaar?

Je gaat uit van dat tabelletje? Mijn koudbloed van 1.55 met bijbehorend gewicht staat er niet eens tussen. ik zou niet prat gaan op zo een tabel.