Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
In tegenstelling tot circusdressuur of vrijheiddressuur.sanne83 schreef:Er IS geen orgineel systeem. Voor jou misschien wel (en dat is prima), maar er zijn tich duizenden verschillende rijstijlen over de hele wereld. Er is geen één waarheid.
Er wordt constant geoordeelt hier, dit is poedeldressuur, dat is poedeldresuur, heel vermoeiend
Professor schreef:Poedeldressuur is het dresseren van een paard, niet het gymnastiseren.
Het door herhaaling op herhaaling een uitvoering bereiken waar het alleen om de uitvoering gaat.
Maar heeft met de dressuur niet veel overeenstemmingen. Het voldoed ook niet aan de eisen die men bij de dressuur stelt.
sanne83 schreef:Nee, dat is de wedstrijddressuur. Niets meer en niets minder. Het is niet de basis van alles, het is één rijstijl die uitgegroeid is tot een officiele wedstrijdsport. Ook die rijstijl is voortgekomen uit allerlei andere stijlen.
Poedeldressuur bestaat niet.
Refagreni schreef:Dan wordt deze vorm van dressuur in nederland heel intensief bedreven. Ga maar eens rondlopen op het eerste de beste wedstrijdterrein. Zeker in de lagere klassen. Het trieste is dat heel veel van dit soort combi's er doorglipt. De L2 halen de meesten nog maar zodra er M gestart mag worden, vallen ze door de mand.
setteke schreef:Misschien is dit vooruitgang? Of het verbetering is, zullen een aantal hier het er niet mee eens zijn. We hebben een heter, gevoeliger paard gefokt waar de hedendaagse dressuramazones (en ruiters) beter mee uit de voeten kunnen in de ring. Buiten de ring, tja, we hoeven geen oorlogen of militaire dingen meer uit te voeren. Dat is het verleden, toen had je ook meer ruiters en minder amazones. Ik ben blij met de ontwikkelingen.
En om maar te stellen, dat in de GP een paard alleen maar op de achterhand gaat in een pirouette en verder kunstjes laat zien? Ach, dacht het niet. En alles verwatert? Komop, nog nooit heeft een ruiter of amazone zoveel begeleiding gehad als nu. Er staat altijd iemand aan de kant. Of heet dat ook verandering en/of vooruitgang? Moeten we met de tijd meegaan of stil blijven staan?
Citaat:En alsof de takt van vroeger zoveel beter was, ik zou nu echt niet meer op het puntje van mijn stoel gaan zitten voor een proef van 30 jaar geleden. Geef mij maar nu.
Enne observeren kan ik wel, net als jij.
setteke schreef:Wel ja, het is nu een makkie GP. En wie hier op Bokt rijdt het, dit makkelijke circusnummer? Sorry, hoor, een beetje respect, net als naar de vroegere officieren. Want die kregen het wel.
setteke schreef:Ook al doen ze poedeldressuur? De paarden dan? Ik vind dit, ook al bestaat dit woord, echt minachtend voor iedereen.
En geen respect voor de hedentendaagse ruiters of amazones? Waar is jouw naam op het scorebord? De beste stuurlui staan nog steeds aan wal....
met je allerbeste vriend. Samen datgeen bereiken, wat je allebei leuk vindt. Waarom moet het gelijk letterlijk en figuurlijk over zijn rug heen? Zijn er geen paarden die het ook leuk vinden om samen met hun amazone of ruiter te presteren? Samen trainen moet leuk zijn, samen presteren, samen laten zien wat er aan vorderingen gemaakt zijn. Respect is op vele manieren te verkrijgen. Daar is geen wedstrijd voor nodig. vestasiana schreef:Ik denk dat de paarden in de hedendaagse dressuur heel wat meer persoonlijk aan het paard aangepaste begeleiding krijgen dan de paarden van vroeger, zeker die bij de cavallerie, die liepen allemaal volgens dezelfde richtlijnen, en moesten allemaal dezelfde training volgen.
Al zie je nu welke verschillende persoonlijke aanpak en zeker ook aandacht de paarden nu krijgen.
Nu wordt elk paard als persoonlijk individu gezien, terwijl in het leger de paarden net als de andere militairen onder streng appèl stonden.
Hoe ik dat weet?
Ik heb een vader gehad die rijinstructeur was bij de cavallerie, en weet dus hoe de benadering tot de paarden was.
Goed,eerlijk en rechtvaardig, maar niet ook met een persoonlijke gevoelige benadering.