De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:16

Mindfields schreef:
Begrijp ik nu goed dat Vestasiana aan Modie een merrie heeft verkocht?

Ja als jaarling, Afrodithe, Bazuin x Belisar uit de moederlijn van Negro, superbewegend beestje, met een heel leuk apart karakter, echt een fijn diertje.
Ze zal nu 5 worden

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:21

nombrado schreef:
vestasiana schreef:
Maar hoe kan je in de lieve vrede je dochter die vanaf haar 6e thuis al op de pony reed zo door hebben laten rijden, die geef je dan toch les in de vorm van zit, been en weinig hand.
Dat moet je kinderen van jongs af aan bijbrengen, zeker als jezelf al zolang rijdt.
Dus niet alleen maar met de hand rijden.
Maar dan moet jezelf ook wel zo rijden natuurlijk, anders kan je dat toch niet overbrengen.

een moeder die haar kind lesgeeft?
niet doeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen
laat haar maar lekker op les bij een instructeur/trice

En wanneer die insructrice het dan niet goed doet, en je kind gaat op een totaal verkeerde manier rijden, wanneer je een beetje verstand ervan hebt, doe je daar toch wat aan.
Er zijn er meer die hun kinderen lesgeven hoor, Imke Bartels heeft les gehad van haar moeder,Marlies van Baalen van Coby Emmelie scholtens heeft de basis ook bij haar moeder geleerd, Stefanie de Frel ook van haar moeder Lieveke Goossen, Diereik van Silfhout ook van zijn vader, net als zoveel springruiter die in de voetsporen van hun vaders treden, hun beginlessen waren ook allemaal thuis, voor de blik te verruimen gaan ze verder naar anderen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:25

de kinderen zullen het zelf moeten uitvinden
net als wij dat gedaan hebben.
dat is juist belangrijk voor de ontwikkeling en zelfstandig worden (eigen benen staan)
verder kan je wel naar een goede instructie sturen.
overigens vind ik het voor jonge kinderen juist belangrijk dat ze het spelenderwijs leren en niet meteen in die competitie drang terecht komen.
als je jonge kinderen al ziet frutten aan de voorkant om hun paard "aan de teugel te rijden als anky" en de instructie zegt er niks van? hup , andere zoeken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:33

nombrado schreef:
dat is juist belangrijk voor de ontwikkeling en zelfstandig worden (eigen benen staan)
overigens vind ik het voor jonge kinderen juist belangrijk dat ze het spelenderwijs leren en niet meteen in die competitie drang terecht komen.
als je jonge kinderen al ziet frutten aan de voorkant om hun paard "aan de teugel te rijden als anky" en de instructie zegt er niks van? hup , andere zoeken.

Spelenderwijs leren is heel goed voor kinderen.
Hier hebben de kinderen op een shetlander gehobbeld. Aan halster met touw ;)
Maar als ze éénmaal "prestatie" hebben geproefd, smaakt dat blijkbaar naar meer.
Eigenwijs zijn kinderen ook; op haar eerste wedstrijdjes met een leenpony reed ze al gelijk in de prijzen.
Dat was jammer, want ja: ze "kon" het al ;(

Daarna is op een kleine Cob gaan rijden. Die was veel te braaf in het begin.
Zaterdag's voor de eerste keer erop gereden (ik had hem toen wel een tijdje al gelongeerd met zadel) en dinsdag's reed ze al in de les mee. Zo braaf.

En daarmee is ze ook met haar neus in de "boter" gevallen :+

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:38

nombrado schreef:

Dat ben ik zeker met je eens, dat is de beste manier om kinderen spelenderwijs vertrouwd te laten raken, en ze een onafhankelijke zit te laten krijgen.
Het natuurlijke vrije rijden komt dan boven, en echte talentjes hebben vaak ook maar heel weinig aanwijzigingen dan nodig om de pony/paard super te rijden en aan te voelen.
Maar behalve wat hobbelen met een shetlander, zijn er nogal wat die dan verder alleen maar onder supervisie dressuren en wedstrijdgericht rijden.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:39

modie schreef:
nombrado schreef:

Spelenderwijs leren is heel goed voor kinderen.
Hier hebben de kinderen op een shetlander gehobbeld. Aan halster met touw ;)
Maar als ze éénmaal "prestatie" hebben geproefd, smaakt dat blijkbaar naar meer.
Eigenwijs zijn kinderen ook; op haar eerste wedstrijdjes met een leenpony reed ze al gelijk in de prijzen.
Dat was jammer, want ja: ze "kon" het al ;(

Daarna is op een kleine Cob gaan rijden. Die was veel te braaf in het begin.
Zaterdag's voor de eerste keer erop gereden (ik had hem toen wel een tijdje al gelongeerd met zadel) en dinsdag's reed ze al in de les mee. Zo braaf.

En daarmee is ze ook met haar neus in de "boter" gevallen :+

Niet zo diervriendelijk om een pony die koud 3 dagen zadelmak is mee te nemen naar groepsles!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:42

Weet niet of het dierONVRIENDELIJK zou zijn ;)
Cobje was natuurlijk al 5 jaar en werd al een jaar spelenderwijs beleerd aan de longe :+

FaberSmid

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:45

Ga er steeds minder van begrijpen? Kon dat paard al nageven en was al nageeflijk na 3 keer rijden, dat die al maar de groepsles bij de vereniging kon?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:20

FaberSmid schreef:
Ga er steeds minder van begrijpen? Kon dat paard al nageven en was al nageeflijk na 3 keer rijden, dat die al maar de groepsles bij de vereniging kon?

Denk dat men dan meer moet overdenken wat het niveau in de vereninging wasof is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:02

Een paard/pony hoeft toch niet na te geven om mee te gaan naar de verenigingsles. Dit is ook onderdeel van zijn opleiding en leerschool. Andere omgeving, lopen tussen andere paarden. Een puppy hoeft toch ook niet te luisteren, voordat het deel kan nemen aan een puppycursus.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:09

Het gaat over de juiste nageeflijkheid, niet over het natuurlijke bewegingsproces. Alhoewel alles met elkaar te maken heeft ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:24

er werd echter een plaatje gepost , met een zenuwbaan vanaf de buik en via allerlei omwegen naar de paardenmond, wat afkauwen, nageven of iets dergelijks bewerkstelligt
In mijn optiek is het dan onderwerpen, overgeven...., wat tegen het natuurlijke beweging van het paard in gaat. Het is nl dan afgedwongen en komt niet uit van het paard zelf.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:34

Bij mij op de manege word er ook vreselijk in de bek van de paarden gezaagt }>
Ik vind dit echt vreselijk en zeg dr ook altijd wat van :(:)
We hebben ook een paar wat jongere paarden, en die kruipen helemaal naar beneden.
Ik rij echt met zachte hand (zweer het) maar als je de teugels op normale lengte hebt en
je je handen niet vast zet en stil hebt gaat het paard alsnog ''zoeken'' naar de druk door te schudden.
Ik merk dat dit overgaat als ik haar de druk geef, maar mijn instucteur zecht juist dat ik haar helemaal
moet loslaten zodat ze op zichzelf gaat lopen en haar evenwicht vind, maar dan schud ze echt de hele
tijd met haar hoofd :(:) Het is gelukkig wel een stuk minder geworden (eerst kreeg je het schuim in de gezich in de galop haha :+ )
maar ik vind dit toch nog best lastig. Ik rij wel gewoon voorwaards (heb wel ervaring met jongere paarden) maar ook dat werkt averechts bij haar. Heeft iemand nog een beetje een tip, of moet ik gewoon doorgaan zoals mijn instructeur zecht en gedult hebben :o

(het is ook wel lastig omdat ik dus niet de enige ben die op haar rijd en anderen haar juist wel druk geven als kan ik het bij hun meer bek trekken noemen :(:) )

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:04

Professor schreef:
FaberSmid schreef:

Denk dat men dan meer moet overdenken wat het niveau in de vereninging wasof is.

FaberSmid, als een Cob al een jaar aan de longeerlijn "beleerd" is, wat denk je dan?
Dat hij niet kon nageven :+

Lijkt me, als een paard/Cob van achter naar voor gelongeerd wordt, dat de juiste nageeflijkheid vanzelf komt.
Gewoon als een cadeau'tje van het dier ;)
Dus Cobje kon gewoon mee, in de groepsles :D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-05-10 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: persoonlijke aanval uit tekst verwijderd

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:37

Beetje jammer als dit topic door deze onzin gesloten zou worden...net als het topic "Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)"....
Tot nu toe is het een leuke, interessante discussie geweest, maar deze posts voegen naar mijn idee helemaal niks toe aan dit topic.
Kunnen jullie misschien on-topic blijven?! ;)

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:14

Kauwen en knabbelen maken geen deel uit van het bewegingsproces en zijn geen kenmerk van "de juiste nageeflijkheid". Werkelijke en wezenlijke durchlässigkeit ontstaat alleen als het paard in balans gaat en in alle gewrichten vrij is zodat het volledig functioneel kan bewegen. Ook een kauwgom-kauwende ruiter is niet nageeflijk en het kauwen zal daar geen verbetering in brengen. Als je de knabbelspieren van een paard wilt trainen, geef het dan lekker veel ruwvoer op stal.

Het zogenaamde nageven, waarbij het paard in feite geen andere uitweg geboden wordt dan wijken voor pijnprikkels op de onderkaak heeft evenmin iets met functioneel bewegen te maken. Het is rijkundig gezien een zwaktebod want een fundamentele aantasting van de integriteit van het biologische systeem. Mijns inziens alleen van toepassing (en dan slechts tijdelijk) bij ernstig verreden paarden en paarden die dusdanig onfortuinlijk gebouwd zijn dat je je beter kunt afvragen of je op zo'n paard überhaupt wel een dressuurzadel moet leggen. Zou je al vast kunnen stellen dat je paard 'vast zit' in het nek- of kaakgewricht (wie heeft deze diagnose gesteld?) en je wilt dit symptoom bestrijden, dan ligt het meer voor de hand om er een deugdelijk opgeleide en ervaren therapeut bij te halen die met de precisie van een chirurg het gewricht subtiel los kan manipuleren. Het lijkt mij sterk dat een kundig behandelaar dat vanaf de rug van een paard en ook nog eens in de beweging gaat doen.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:12

Worden hier niet verschillende dingen door elkaar gehaald? Ik heb altijd geleerd dat kauwen en knabbelen een vorm van ontspanning na stress is. Dit kan zowel fysiologische als psychologische stress zijn (round up = psychologische stress, het paard kauwt als het zich overgeeft, afknabbelen op het bit kan beide zijn, het paard moet zich psychologisch overgeven aan de ruiter en kan pijnprikkels ervaren van bit en spoor).

Maar kauwen en knabbelen is geen nageven, het is een teken van nageven (zo je wilt: overgeven). Het echte nageven gebeurt doordat het paard ontspant in kaak en nekgewricht. Houdt het zich vast, dan kun je in mijn ogen spreken van verzet, of misschien is het paard fysiologisch niet in staat om zijn nek en kaak te ontspannen door een blokkade in zijn lijf.

LB_ schreef:
... Zou je al vast kunnen stellen dat je paard 'vast zit' in het nek- of kaakgewricht (wie heeft deze diagnose gesteld?) en je wilt dit symptoom bestrijden, dan ligt het meer voor de hand om er een deugdelijk opgeleide en ervaren therapeut bij te halen die met de precisie van een chirurg het gewricht subtiel los kan manipuleren. Het lijkt mij sterk dat een kundig behandelaar dat vanaf de rug van een paard en ook nog eens in de beweging gaat doen.

@LB: waar jij over spreekt is een fysiologische oorzaak zoals een blokkade in het lijf waardoor een paard wellicht niet kan nageven. Maar dit heeft volgens mij niks te maken met de invloed die een ruiter uitoefent op zijn paard om hem na te laten geven (tenzij je je paard zo verkeerd rijdt dat hij daardoor in zijn lijf blokkades krijgt natuurlijk).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:35

LB_ schreef:
Kauwen en knabbelen maken geen deel uit van het bewegingsproces en zijn geen kenmerk van "de juiste nageeflijkheid". Werkelijke en wezenlijke durchlässigkeit ontstaat alleen als het paard in balans gaat en in alle gewrichten vrij is zodat het volledig functioneel kan bewegen. Ook een kauwgom-kauwende ruiter is niet nageeflijk en het kauwen zal daar geen verbetering in brengen. Als je de knabbelspieren van een paard wilt trainen, geef het dan lekker veel ruwvoer op stal.

Het zogenaamde nageven, waarbij het paard in feite geen andere uitweg geboden wordt dan wijken voor pijnprikkels op de onderkaak heeft evenmin iets met functioneel bewegen te maken. Het is rijkundig gezien een zwaktebod want een fundamentele aantasting van de integriteit van het biologische systeem. Mijns inziens alleen van toepassing (en dan slechts tijdelijk) bij ernstig verreden paarden en paarden die dusdanig onfortuinlijk gebouwd zijn dat je je beter kunt afvragen of je op zo'n paard überhaupt wel een dressuurzadel moet leggen. Zou je al vast kunnen stellen dat je paard 'vast zit' in het nek- of kaakgewricht (wie heeft deze diagnose gesteld?) en je wilt dit symptoom bestrijden, dan ligt het meer voor de hand om er een deugdelijk opgeleide en ervaren therapeut bij te halen die met de precisie van een chirurg het gewricht subtiel los kan manipuleren. Het lijkt mij sterk dat een kundig behandelaar dat vanaf de rug van een paard en ook nog eens in de beweging gaat doen.

Met het vette stukje ben niet alleen ik het eens, maar ook de schrijver van Ruiters & Rechters.
E. van Loon legt dit ook expliciet uit in zijn boeken, evenals de weerstandbiedende hand.
Met geen enkel ander doel voor ogen (althans zo is mijn interpretatie ervan ;) ) om verreden paarden weer op de "rails" te krijgen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:38

Afkauwen, en nageven zijn twee verschillende dingen, het paard geeft na de ruiter geeft na.
Wie het nageven beheerst (heeft verband met de aanleuning)rijdt een paard, al het andere is mee hobbelen, zonder halve ophoudingen(resultaat nageven) kan men de energie van de achterhand niet controleren, diegene die denkt dat nageven een reflex is op pijn is daar verkeerd mee bezig en heeft het doel er niet van begrepen.

Een paard wat niet op halve ophoudingen reageerd is onrijdbaar en kan men geen verzamelde oefeningen bijbrengen laat staan het gewicht naar de achterhand verplaatsen.
Dus alle klassieke ruiters pijnigers van paarden ? En nu heeft zomaar uit het niets iemand het ei van kolumbus uitgedacht?

Denk dat men vele dingen door elkaar haalt, en dat sommige uitspraken de plank geweldig mis slaan.
Vele begrijpen niets van het geen geschreven is, het gaat om de kaak vasthouden, en niet de kaak zit vast, het gaat om de nek vasthouden en niet de nek zit vast, dat zijn enorme verschillen die men niet geheel begrepen heeft en waar men zich nu in vast bijt.
Er zijn op dit topic door meerdere het werkelijke effekt van de hulpen aangegeven en wat nageven van het paard doet op het hele lichaam, het blijft niet beperkt tot en met de onderkaak.

Sommige zeggen met andere woorden men gaat op een paard zitten en dan wachten wij maar af, of het in de houding gaat, of het nageeft of dat het vanzelf nageeflijk word.
Durchlässigkeit benut men hier ook verkeerd, aangezien het een complexere Duitse uitdrukking is, die men hier totaal uit de context haalt door het te doorspekken met Nederlands, men kan geen twee talen doorelkaar halen zeker in de vaktaal niet.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:14

woods schreef:
...Maar kauwen en knabbelen is geen nageven, het is een teken van nageven (zo je wilt: overgeven). Het echte nageven gebeurt doordat het paard ontspant in kaak en nekgewricht...
.

@professor: ik vraag me telkens af welke voorwaarden er moeten zijn voor het nageven. Ofwel: kun je stellen dat door bijv. het geven van een halve ophouding, rechtstellen of activeren van de achterhand nageven als eerste voorwaarde nodig zijn om een paard te laten nageven of is het een samenspel van vele factoren die in je juiste dosering (afgestemd op het paard) aanwezig moeten zijn?

of wellicht dat LB hier iets over kan zeggen?

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:15

Professor schreef:
Afkauwen, en nageven zijn twee verschillende dingen, het paard geeft na de ruiter geeft na.
Wie het nageven beheerst (heeft verband met de aanleuning)rijdt een paard, al het andere is mee hobbelen, zonder halve ophoudingen(resultaat nageven) kan men de energie van de achterhand niet controleren, diegene die denkt dat nageven een reflex is op pijn is daar verkeerd mee bezig en heeft het doel er niet van begrepen.

Een paard wat niet op halve ophoudingen reageerd is onrijdbaar en kan men geen verzamelde oefeningen bijbrengen laat staan het gewicht naar de achterhand verplaatsen.
Dus alle klassieke ruiters pijnigers van paarden ? En nu heeft zomaar uit het niets iemand het ei van kolumbus uitgedacht?

Denk dat men vele dingen door elkaar haalt, en dat sommige uitspraken de plank geweldig mis slaan.
Vele begrijpen niets van het geen geschreven is, het gaat om de kaak vasthouden, en niet de kaak zit vast, het gaat om de nek vasthouden en niet de nek zit vast, dat zijn enorme verschillen die men niet geheel begrepen heeft en waar men zich nu in vast bijt.
Er zijn op dit topic door meerdere het werkelijke effekt van de hulpen aangegeven en wat nageven van het paard doet op het hele lichaam, het blijft niet beperkt tot en met de onderkaak.

Sommige zeggen met andere woorden men gaat op een paard zitten en dan wachten wij maar af, of het in de houding gaat, of het nageeft of dat het vanzelf nageeflijk word.
Durchlässigkeit benut men hier ook verkeerd, aangezien het een complexere Duitse uitdrukking is, die men hier totaal uit de context haalt door het te doorspekken met Nederlands, men kan geen twee talen doorelkaar halen zeker in de vaktaal niet.

wie zegt dat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:27

Professor schreef:

waarom zou een paard zijn kaak vasthouden?
of zijn nek vasthouden?
daar moet toch een reden voor zijn?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:34

Citaat:
waarom zou een paard zijn kaak vasthouden?
of zijn nek vasthouden?
daar moet toch een reden voor zijn?

Wanneer diegene die steeds alles weer met een wedervraag antwoord eens eerst zelf begrijpen leert wat er geschreven is, dan zou het allemaal duidelijker zijn voor diegene.
Het verwarrende is steeds teksten uit zijn verband te rukken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:41

Citaat:
@professor: ik vraag me telkens af welke voorwaarden er moeten zijn voor het nageven. Ofwel: kun je stellen dat door bijv. het geven van een halve ophouding, rechtstellen of activeren van de achterhand nageven als eerste voorwaarde nodig zijn om een paard te laten nageven of is het een samenspel van vele factoren die in je juiste dosering (afgestemd op het paard) aanwezig moeten zijn?

of wellicht dat LB hier iets over kan zeggen?

LB, die kan veel nonzens verkondigen, zelden verder komend dan balans en zulke dingen.
Wanneer diegene die dit vroeg niet weet wat een halve ophouding doet, dan kunt u ook niet begrijpen dat Oliviera, Fillis, Baucher, Podhajsky, Neindorff, Steinbrecht Plunivel, en noem maar op bedoelden met halve ophoudingen, en met lichtheid, aanleuning, gelijkheid van de beweging aangezien men dan deze nog nooit berijkt heeft, deze heren zeiden zonder halve ophoudingen is er geen rijden mogelijk.
Er was er een bij in dit rijtje die zei: De zit en de benen van de ruiter zijn de bassen die de grootste bas de achterhand bedient, de handen zijn het dirigenten stokje van het orkest.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:41

waar ik me eigen echt over verbaast is dat men nagevelijkheid met zoveel verscheidenheid kan zien, dat mensen hier in eigelijk hun eigen visie op geven terwijl er eigenlijk maar 1 manier van nagevelijkheid is, die word gevraag door de ruiter en ggeven word door het paard, waar op de ruiter antwoord om ook na te geven.