Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:07

KiWiKo schreef:
Jannepauli schreef:
Kiwiko.... wie is voor jou dan eigenlijk een grootheid?

niet deze mensen :) :) Het zijn leuk presterende ruiters, absoluut........ en ze kunnen echt een super stukkie sturen..... maar grootheden zijn voor mij mensen die blijven presteren, ook met andere paarden dan die enige die ze ooit eens naar het internationale niveau hebben gereden......

Dat is natuurlijk kiwiko zelf.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:07

FaberSmid schreef:
Natuurlijk ziet u die niet, u staat er immers niet tussen.

Hahaha...geweldig...ik hou wel van een gevatte opmerking.
*tranen van het lachen wegpinkende*
Laatst bijgewerkt door Springert op 06-02-10 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:08

Goed, is er nu genoeg gekat tegen elkaar?

Denk dat Marcel het duidelijk heeft verwoord en Jannepauli idem.

Dat er niet uitgekomen wordt is, onbegrijpelijk voor mij dan, maar wel logisch, maar al die 'vermeende' beroemdheden so, what, we leven nu, en de paarden ook. Dit gaat iedere ruiter aan die hier en nu leeft en beweegt.
De vraag is hoe beweegt het paad en de ruiter....

Mij interesseren die echt geen bal, ieder paardenmens kan een mening hebben, en daar ligt mijn interesse. Waarom denkt iemand dit of dat.

Nuchter Hollands aub.

(Licht grijzend om een aantal reacties)

16.000 mooi man !
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-02-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:09

MarcelDufour schreef:
FaberSmid schreef:
Natuurlijk ziet u die niet, u staat er immers niet tussen.

Hahaha...geweldig...ik hou wel van een gevatte opmerking.
*tranen van het lachen wegpinkende*

nou :D :D kom jij dan met een grootheid uit die lijst :)

poging 1003 om slechts maar EEn grootheid uit die lijst te krijgen........

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:10

Paardentango schreef:
Maar sommigen vragen er ook om! En valt het je niet op dat het in deze maar om een persoon gaat? Voor de rest kat niemand. Dan vraag ik....ligt dat aan de persoon of aan de rest?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:11

Paardentango schreef:

Denk dat Marcel het duidelijk heeft verwoord en Jannepauli idem.

Dat er niet uitgekomen wordt is, onbegrijpelijk voor mij dan, maar wel logisch, maar al die 'vermeende' beroemdheden so, what, we leven nu, en de paarden ook. Dit gaat iedere ruiter aan die hier en nu leeft en beweegt.
De vraag is hoe beweegt het paad en de ruiter....

Mij interesseren die echt geen bal, ieder paardenmens kan een mening hebben, en daar ligt mijn interesse. Waarom denkt iemand dit of dat.

Nuchter Hollands aub.

(Licht grijzend om een aantal reacties)

16.000 mooi man !

Wie het verleden niet kent is het heden niet bekend.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:12

KiWiKo schreef:
nou FS :D :D wijs jij er dan eens eentje aan uit die lijst :)

Waarom zou ik er maar eentje aanwijzen, de lijst spreekt voor zich voor u een uitzondering dan. Maar dat zegt meer over u dan de lijst, zelfs voor wie u "gewerkt" heeft, kraakt u af.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:14

Wie niet in zijn eigen spiegel, het paard, durft of kan kijken is behalve doofstom en blind gehandicapt.

Oordeel niet, op dat ge zelf niet veroordeeld wordt.

Nee, dat geleuter over beroemdheden, ik kijk liever in en naar de ogen van het levende paard. Niet naar de doden. Daar kan ik wat aan zien, de rest is vergankelijk, roem is vergankelijk.

Paarden niet, die leven hier en nu. Zonder roem en zonder belangen, die zijn gewoon zichzelf. Al enige eeuwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:15

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:
nou FS :D :D wijs jij er dan eens eentje aan uit die lijst :)

Waarom zou ik er maar eentje aanwijzen, de lijst spreekt voor zich voor u een uitzondering dan. Maar dat zegt meer over u dan de lijst, zelfs voor wie u "gewerkt" heeft, kraakt u af.

is weer geen antwoord :) (als je straks echt niks meer kan verdienen met paardenschoenen, dan kan je nog altijd de politiek in :D :D ) noem jij nou eens wie er uit die lijst een grootheid is :D :D

gewoon simpel een naampje uit die lijst pakken en zeggen waarom die persoon voor jou een grootheid is.......... is toch niet zo moeilijk?

Of zijn het misschien toch niet echt grootheden??????

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:15

Professor schreef:
Wie het verleden niet kent is het heden niet bekend.

En wie het verleden kent, ziet de toekomst!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:19

MarcelDufour schreef:
En wie het verleden kent, ziet de toekomst!

Ook zonder vergrootglas. *D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:20

KiWiKo schreef:
is weer geen antwoord :) (als je straks echt niks meer kan verdienen met paardenschoenen, dan kan je nog altijd de politiek in :D :D ) noem jij nou eens wie er uit die lijst een grootheid is :D :D

gewoon simpel een naampje uit die lijst pakken en zeggen waarom die persoon voor jou een grootheid is.......... is toch niet zo moeilijk?

Of zijn het misschien toch niet echt grootheden??????

Dat u mijn antwoord niet begrijpen kan, is uw probleem. Zoals ik al schreef u staat er niet tussen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:22

Citaat:
Dat u mijn antwoord niet begrijpen kan, is uw probleem. Zoals ik al schreef u staat er niet tussen.

Dus geen Grootheid, in normaal Nederlands. :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:26

nou Prof......... misschien kan jij een grootheid aanwijzen? want het lukt FS duidelijk niet :)

FaberSmid

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:29

Kiwiko ik moet toch eerlijk bekennen dat Kadankovitch, uw knowhow goed heeft beschreven.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:30

KiWiKo schreef:
niet deze mensen :) :) Het zijn leuk presterende ruiters, absoluut........ en ze kunnen echt een super stukkie sturen..... maar grootheden zijn voor mij mensen die blijven presteren, ook met andere paarden dan die enige die ze ooit eens naar het internationale niveau hebben gereden......

KiWiKo schreef:
poging 1003 om slechts maar EEn grootheid uit die lijst te krijgen........

Als je de links naar Mevr. Stückelberger hebt gelezen heb je gezien dat zij niet alleen op meerdere olympische spelen e.d succesvol heeft gereden maar dit ook op diverse paarden heeft gedaan.
Mocht je nu weer komen met de opmerking dat het allemaal al lang geleden is, moet ik je er toch even op wijzen dat in die tijd P de Mortangues al dood was en de laatste olympische wedstrijd waar de heer van Loon met weinig succes aan deelnam zo'n 25 jaar ervoor lag.
Overigens denk ik, dat wij wel bepaalde Nederlanders als grootheden kunnen zien, maar dat dit maar de vraag is of dit net zo wordt gezien op mondiaal niveau.
Het wel of niet beoordelen van iemand als grootheid is zuiver individueel. Het gaat er om of het FEI ze als belangrijk genoeg ervaren om enig effect te sorteren. Dat de lijst met Pro klanten korter is kan ik mij wel indenken. Pers ten aanzien van rollkur is niet erg positief en sponsors houden niet van slechte pers. Dat er daar minder opstaan zegt me dus weinig.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 06-02-10 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:32

FaberSmid schreef:
Kiwiko ik moet toch eerlijk bekennen dat Kadankovitch, uw knowhow goed heeft beschreven.

ach zolang ik mijn grootheden op kan noemen en jij dat niet kan uit dat lijstje (terwijl ook jij jubelt over grootheden die getekend hebben :D ) ...... weet ik niet echt of het nou aan mijn knowhow ligt of aan de jubelaars die geen van allen tot nu toe EEN grootheid hebben aangewezen in die lijst :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:37

KiWiKo schreef:
nou Prof......... misschien kan jij een grootheid aanwijzen? want het lukt FS duidelijk niet :)

U moet nog duidelijk leren lezen, helaas heeft u vele dingen niet die men toch wel hebben moet om internationaal bij te blijven.
Een cursus Frans en Duits en Engels zou u misschien verrijken in uw kleine wereldje.
U laat steeds meer blijken dat u alleen een rondje om de Kerk kent in uw eigen dorp.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:38

Nikka schreef:
Overigens denk ik, dat wij wel bepaalde Nederlanders als grootheden kunnen zien, maar dat dit maar de vraag is of dit net zo wordt gezien op mondiaal niveau.
Weet je wie ook gezien wordt internationaal als een grootheid? Wout-Jan van der Schans, die zowel in de military als in het springen voor Nederland aan diverse grote kampioenschappen meedeed en in beide diciplines grote wedstrijden op zijn naam schreef!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:41

Grootheden worden het alleen maar doordat een aantal mensen ze uitvergroten.
Grootheden zijn geen OS ruiters, grootheden zijn vele anderen op de wereld. Het heeft ook geen enkele zin om je daar mee bezig te houden.

Niks meer, en niks minder.

De zwakste schakel in de ketting maakt de hele ketting zwak.

Ik bok even op, discussie is verzand in 'pochen met kennis', en dat is nou net wat niet belangrijk is.
Alles is uit te leggen, er was een hele groepering die na WO II van alles wilde uitleggen..... Helaas werden zij niet begrepen, er waren te veel slachtoffers gemaakt. Mensen die een keurig leven leken te lijden, maar die van binnen kapot gingen. Uit schaamte en uit angst.

Botte vergelijking, ja klopt... ik doe een beroep op ieders eigen geweten. Vergeet niet dat we te maken hebben met een paard, een dier wat er zelf niks aan kan doen wat hem overkomt.
Het paard als vivisectie dier, of het paard als vriend.

Aan ieder om daar een keuze in te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:42

Professor schreef:
KiWiKo schreef:

U moet nog duidelijk leren lezen, helaas heeft u vele dingen niet die men toch wel hebben moet om internationaal bij te blijven.
Een cursus Frans en Duits en Engels zou u misschien verrijken in uw kleine wereldje.
U laat steeds meer blijken dat u alleen een rondje om de Kerk kent in uw eigen dorp.

Tja, ik zie geen noodzaak tot het leren van Duits :) mijn engels is goed genoeg dank je :) en Frans..... tja mijn Franse vriend kan voor mij vertalen wat vertaald moet worden :)

maargoed, ook jij bent blijkbaar niet in staat om slechts EEN grootheid uit de lijst op te noemen :) Want dat is het enige wat ik vraag......

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:42

KiWiKo schreef:
FaberSmid schreef:

ach zolang ik mijn grootheden op kan noemen en jij dat niet kan uit dat lijstje (terwijl ook jij jubelt over grootheden die getekend hebben :D ) ...... weet ik niet echt of het nou aan mijn knowhow ligt of aan de jubelaars die geen van allen tot nu toe EEN grootheid hebben aangewezen in die lijst :)

Quote u eens uw lijst, passoa en uw bericht die daar op volgde dat zichzelf weer tegen schreef?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:44

Ach mensen toch.... wat is nou eigenlijk roem of prestatie?
Laat ik 's wat olie op het vuur gooien!
Neem onze vriend Edward Gal. Hij heeft toch jarenlang nét buiten het middelpunt van de belangstelling gestaan. Presteerde goed maar was nimmer de geheide nummer één. Nu heeft hij een super-getalenteerd én werkwillig paard onder zadel en nu is hij opeens - volgens velen - het allerbeste wat er maar te bedenken is. Nummer één op de dressuurlijst als het even kan. Het paard heeft inmiddels een miljoenen prijskaartje, voor toekomstige dekkingen is er een ballotage commissie en de dekgelden zijn duizelingwekkend.
Is dit nu tekenend voor onze tijd? Ik vrees van wel - zo gewonnen en misschien zo geronnen..
het gaat vrees ik, al lang niet meer over welzijn van het paard maar wie het meest en het snelst verdient. Voor het goede begrip: ik heb niks tégen Edward Gal en al helemaal niet tegen zijn fraai ros! Integendeel, ik vind hem een sympathiek mens en een goede ruiter. Maar ik wijs graag op de 'hype', het meehollende volk eromheen. Straks ontdekt iemand 'het geheim' van Totilas en dan zal een groot deel van de volgers gaan proberen de 'methode' te evenaren. Dan hebben we het niet meer over RK maar misschien wel over 'toti-pootjes'...weet ik veel!

Kortom, wat mij betreft wordt iemands 'grootheid' niet gemeten in het aantal plakken of lintjes. Ik zie grootheid meer in de vorm van consistentie, van kennis, inzicht, ervaring en respect en liefde voor het paard. En als je nou 's het criterium van 'prijzen' eens even buiten beeld laat, dan zie ik in het lijstje toch vele namen staan die daaraan voldoen.:)

FaberSmid

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:45

Zijn het de ruiters, de paarden of combinaties die presteren? De roem gaat naar mijn mening te veel naar de ruiters en te weinig naar de paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:46

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:

Quote u eens uw lijst, passoa en uw bericht die daar op volgde dat zichzelf weer tegen schreef?

Sorrie van deze post kan ik geen chocolade maken :) wellicht dat er een bokker is die mij kan vertellen wat FS hier nou geschreven heeft.........

maar nog steeds geen antwoord :)