waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:12

pharagirlke schreef:
Jij hebt de junioren en youngrider startlijsten nog niet goed bekeken geloof ik, om nog maar te zwijgen over de ponyruiters op (inter)nationaal niveau.

Bovendien vind ik je nu met een hoop vooroordelen strooien wb pubers... :? Ik heb altijd naar mezelf gekeken als mijn paard wat deed en ik heb bv al maar 2 relaties gehad en beide serieus :+ Tot zover dus je beeld van pubers.

Zullen we het aantal ponyruiters op internationaal niveau, junioren en young riders even vergelijken met het aantal recreanten en niet in talentenplannen rijdende pubers?

Ayasha
Blogger

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:12

Zullen we het aantal topruiters vergelijken met het aantal 40 jarige die er niet raken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:15

pharagirlke schreef:
Zullen we het aantal topruiters vergelijken met het aantal 40 jarige die er niet raken?

No problemo, ik heb namelijk nog nergens gezegd dat een volwassene wel kan paardrijden.
De kern van mijn bericht is namelijk dat het aantal topruiters percentueel maar een heel klein deel van de gehele sport is. En dus niet te vergelijken is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:16

Waarom gebruik je het dan wel als argument voor pubers als het gewoon voor allebei geld? :?

rosalien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:21

Pardon!

Lees ik dat nou goed?! denken of vinden of wat dan ook jullie dat een puber geen paard kan opleiden?! nou dan hebben jullie dat mooi mis! Teneerste : ik heb een jonge friese merrie van 4 zelf zadelmak gemaakt en ben ik nu verder aan het beleren! dat gaat super goed! we zijn nu o.a. met de galop bezig! ( het is trouwens me eigen fries). Ook help ik een hele goede vriendin van mij met jonge paarden inrijden en beleren! dus ik vind het gewoon onzin! met de goede begeleiding en kennis lukt dat zeker! Jullie ouderen moeten jullie niet meteen beter gaan voelen omdat jullie zogenaamd meer ervaring hebben! Kijk ik geloof best dan volwassen meer nadenken over de consequenties maar om dan meteen te zeggen dat pubers gewoon geen paard kunnen opleiden ! Nee dat hebben jullie dan echt mooi mis! :(

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:22

ik vind het raar dat sommige mensen hier gewoon serieus de mening hebben dat een puber geen paard kan inrijden. Je moet gewoon goed kunnen paardrijden, en heel wat volwassenen kunnen ook beter wat hulp gebruiken. En dat 'pubers ' geen grens kennen vind ik een rare uitspraak, waar kan je dat nou op basseren. Ben het met TS eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:23

rosalien: wat minder kan ook en het topic even vluchtig doorlezen zou ook al heel wat gedaan hebben.

Janine1990

pharagirlke schreef:
Waarom gebruik je het dan wel als argument voor pubers als het gewoon voor allebei geld? :?

Omdát, pubers geestelijk nooit stabiel zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kind#Puber

Sociaal en emotioneel lang niet voldoende ontwikkeld...

lovehannah

Ik kan me wel voorstellen dat sommige zeggen dat een 'puber' niet genoeg rust, kalmte en zelfbeheersing heeft om een paard in te rijden.
Want het is dan toch 'puber' tegen over 'puber' en dat loopt niet altijd vlekkeloos.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:24

lovehannah schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat sommige zeggen dat een 'puber' niet genoeg rust, kalmte en zelfbeheersing heeft om een paard in te rijden.
Want het is dan toch 'puber' tegen over 'puber' en dat loopt niet altijd vlekkeloos.

Hele goede samenvatting van mijn mening... :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:25

:+ Van sommige volwassene vraag ik me dan toch ernstig af of ze zijn blijven hangen in de puberteit.

Ik kan me dat niet voorstellen, want als puber kon ik prima mijn zelfbeheersing en kalmte bewaren, beter dan mijn moeder van tijd. :x Niet iedereen is een helse puber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:31

pharagirlke schreef:
:+ Van sommige volwassene vraag ik me dan toch ernstig af of ze zijn blijven hangen in de puberteit.

Ik kan me dat niet voorstellen, want als puber kon ik prima mijn zelfbeheersing en kalmte bewaren, beter dan mijn moeder van tijd. :x Niet iedereen is een helse puber.

Dat vraag ik me idd ook al jáááren af :')

rosalien4 schreef:
Pardon!

Lees ik dat nou goed?! denken of vinden of wat dan ook jullie dat een puber geen paard kan opleiden?! nou dan hebben jullie dat mooi mis! Teneerste : ik heb een jonge friese merrie van 4 zelf zadelmak gemaakt en ben ik nu verder aan het beleren! dat gaat super goed! we zijn nu o.a. met de galop bezig! ( het is trouwens me eigen fries). Ook help ik een hele goede vriendin van mij met jonge paarden inrijden en beleren! dus ik vind het gewoon onzin! met de goede begeleiding en kennis lukt dat zeker! Jullie ouderen moeten jullie niet meteen beter gaan voelen omdat jullie zogenaamd meer ervaring hebben! Kijk ik geloof best dan volwassen meer nadenken over de consequenties maar om dan meteen te zeggen dat pubers gewoon geen paard kunnen opleiden ! Nee dat hebben jullie dan echt mooi mis! :(

romy_b schreef:
ik vind het raar dat sommige mensen hier gewoon serieus de mening hebben dat een puber geen paard kan inrijden. Je moet gewoon goed kunnen paardrijden, en heel wat volwassenen kunnen ook beter wat hulp gebruiken. En dat 'pubers ' geen grens kennen vind ik een rare uitspraak, waar kan je dat nou op basseren. Ben het met TS eens.

Hahaha dat zijn imo wel puberale reacties :D

Heel impulsief, gelijk boos, en niet even het topic diagonaal doorgelezen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:32

pharagirlke schreef:

Dat betekend niet dat je sociaal en emotioneel al helemaal droog bent...
Ik had ook mijn goede dingen, dat maakte mij niet minder hels.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:33

Yamcha schreef:
Een puber vertoont puberaal gedrag, daarom is het ook een puber :)*

_O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:33

Mijn broer was een helse puber. Ik niet. :+ Je gaat puur uit van je eigen referentiekader en nogmaals: niet iedereen is zo.

Yamcha: de tweede vind ik niet boos, ze vraagt simpelweg om uitleg en IMO is dat haar goed recht. Ik kan haar die uitleg echter niet geven gezien ik me ook af vraag waarop men zich baseert :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:34

pharagirlke schreef:
Mijn broer was een helse puber. Ik niet. :+ Je gaat puur uit van je eigen referentiekader en nogmaals: niet iedereen is zo.

Yamcha: de tweede vind ik niet boos, ze vraagt simpelweg om uitleg en IMO is dat haar goed recht. Ik kan haar die uitleg echter niet geven gezien ik me ook af vraag waarop men zich baseert :')

Hoezo mijn eigen referentiekader?
Volgens mij denk jij dat ik denk dat elke puber is zoals ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:36

Neen dat is wat jij steeds doet overkomen, dat elke puber hels is. Dat is simpelweg niet zo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:37

pharagirlke schreef:
Neen dat is wat jij steeds doet overkomen, dat elke puber hels is. Dat is simpelweg niet zo.

Dat is volgens mij ook iets wat jij wilt lezen, want dat is niet wat ik bedoel.
Wat ik bedoel is dat een puber over het algemeen sociaal en emotioneel nog niet voldoende ontwikkeld is, en daarmee niet voldoende stabiel is, om een puber te kunnen opvoeden.
Kan je een kind van 15 (een puber dus) een kind van 12 laten opvoeden?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:39

Janine1990 schreef:
Volgens mij denk jij dat ik denk dat elke puber is zoals ik.

lekker zinnetje :')
moest even goed overlezen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:39

Ja, een puber van 15 heeft hier een kind van 11 opgevoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:39

Ik was een zeer evenwichtige, verstandige puber. Ik haalde nooit rare streken uit, was buitengewoon sociaal en begaan met mensen, maakte altijd keurig mijn huiswerk en haalde uitstekende cijfers. Ook overschatte ik mijzelf nooit O:) :')

Tot zover de sprookjes :')

Ik heb nergens de bewering gelezen dat een puber geen grenzen kent. Het kan dat ik eroverheen heb gelezen uiteraard.
Ik denk dat een puber niet altijd de grenzen van eigen kunnen en kennen kent, vandaar ook de zelfoverschatting die een beetje bij de leeftijd hoort.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:40

Janine1990 schreef:
pharagirlke schreef:

Wat ik bedoel is dat een puber over het algemeen sociaal en emotioneel nog niet voldoende ontwikkeld is, en daarmee niet voldoende stabiel is, om een puber te kunnen opvoeden.

wat niet kan?
waarom niet?
Er zijn ook nog kindermoeders die het ook kunnen, de meesten kunnen het niet en geven het kindje weg..
anderen voeden het kind super netjes op hoor, vaak nog in hun eentje ook !
maar das weer iets heel anders/..
maar je kunt het met elkaar vergelijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:41

Janine1990 schreef:
pharagirlke schreef:

Alles kan, wat niet kan is nog nooit gebeurd.

Verantwoord is het imo niet :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:45

Yamcha schreef:
Janine1990 schreef:

Alles kan, wat niet kan is nog nooit gebeurd.

Verantwoord is het imo niet :n

En daar doel ik op, verantwoordelijkheid!

Bitje: Tienermoeders krijgen heel veel hulp en begeleiding, van hun ouders (veel gebeurt het dat ouders van de tiener het kind opvoeden, ivm schoolgang van de tiener zelf), zijn ze alleen krijgen ze héél veel begeleiding van maatschappelijk werk.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:46

_Bitje_ schreef:
weet je waar ik me ongelofelijk aan stoor?
dat gemieper van: je kan qua leeftijd gewoon geen paard beleren,
je bent maar een puber, dus je mist wat kennis.
Je bent nog jonger, dus je paard word helemaal verkl....!!!
pardon?
waarom zou dat allemaal?
met een goede inctructeur, met genoeg kennis wan het welzijn van het paard,
anatomie van het paard en wat nog meer?
als ik volwassen was geweest, was er geen woordje vuil gewisselt, dan zou het oké zijn.
Wat is er dan zo vreselijk en erg aan als ik een jong beestje opleid?
wat gaat er dan verkeerd, wat zou ik anders doen dan een ouder iemand?

en zo maar meer, word er eigenlijk een beetje misselijk van, moet het nou zo?

Leeftijd zegt in mijn ogen echt helemaal niets.
0, nada.. het is maar een getal.
De ene is een heel stuk wijzer dan de ander op bijvoorbeeld zjin of haar vijftiende jaar.
Iedereen is ergens begonnen en ervaring moet je imo opdoen.
Op mijn 9de kreeg ik en veulentje van 3 maanden, maar denk je dat ze me alleen lieten gaan? No way hoor! Ik heb hier door de jaren heen enorm van geleerd.
Eerder heb ik nooit op een jonge pony gezeten en daar kwam de leeftijd dat hij ingereden ging worden.. maar denk je dat ze me dat alleen lieten doen? Ook niet hoor! Ik kreeg begeleiding die ons er goed doorheen hielp.
Ook hiermee heb ik weer ervaring opgedaan.
De volgende keer dat er weer zoiets is, zal ik dat echt niet alleen gaan doen, ik vind zowieso als je de ervaring niet hebt, ongeacht of je nu 10 of 40 bent, dat begeleiding een must is :)