Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:23

Ohja, moet ik natuurlijk ook wel even als nuttige bijdrage zeggen hoe ik het doe: Ik probeer mijn handen stil te houden en niet te frummelen, friemelen, prutsen of wat dan ook. Maar..... mijn paard komt snel te los, of juist te zwaar in mijn handen en dan ben ik toch geneigd om teveel te doen. Vooral als hij wat zwaar is, ben ik geneigd om te zagen (of spelen, het is maar hoe je het noemt) De aanleuning wordt er in elk geval nooit beter op, dat begrijpen jullie. De dagen dat hij voor mijn gevoel lekker loopt, zijn ook de dagen dat ik netjes de handen stil houd en voor me uit.

Ik denk dat het ook een erg goed leerpunt zou zijn voor de mensen die wel 'spelen' om jezelf eens te laten filmen, of met spiegels te rijden. Je ziet dan opeens zoveel meer! Ook bijv. dat je paard wanneer jij je handen stilhoudt, veel beter kan ontspannen in de kaak en dus in de hals.
Wij hebben helaas geen spiegels, maar ik weet dat mij dat op wedstrijd altijd érg goed helpt. Je wordt dan elke keer weer op de feiten gedrukt. Om wiebelende handjes kun je bijna niet heen, dat stoort het hele beeld.

Superrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:25

Ik gebruik methode 1.
Daar reageert mijn paard het best op.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:29

Zagen - ABSOLUUT niet..
het liefst zo stil mogelijke hand.. en af en toe doorkomen is oke.. maar niet ieder paard accepteert dat..
maar ik heb wel eens mensen gezien die dagelijks hun mondhoeken moesten insmeren met vaseline omdat het anders niet goed ging.. sorry maar voor mij rijdt je dan niet netjes met je handen..

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:31

Rij op het moment nog op manier 1, al een stuk minder als eerst. Wil natuurlijk naar manier 2 toe, maar iets afleren is moeilijker als aanleren.

Vind het wel heel apart dat bijna iedereen op manier 2 rijd, terwijl als je om je heen kijkt, het waarschijnlijk 50/50 is...

Kinke

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:36

Ik heb vroeger niet zoveel manegelessen gehad, heb dus gelukkig nooit leren friemelen,kneden,zagen etc. :) Ik zag toen wel dat andere kinderen dat deden, dat vond ik destijds al geen prettig gezicht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:37

Danique, ik denk dat je met die 50% nog heel optimistisch bent.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:49

Ik denk dat de meesten die op manier 1 rijden zich niet hierover uit durven te spreken in dit topic, aangezien ze dan naar alle waarschijnlijkheid uitgebrand worden ;-).

Dus op Bokt zal de verhouding ook echt geen 50/50 zijn maar eerder 30/70.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:53

zo iets dacht ik ook, maar tsja iedereen weet hoe bokt is, dus dacht laat ik het nog maar netjes houden, voor er hier een rel van komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:12

laetitia schreef:
Ik denk dat de meesten die op manier 1 rijden zich niet hierover uit durven te spreken in dit topic, aangezien ze dan naar alle waarschijnlijkheid uitgebrand worden ;-).

Uitgebrand vind ik overdreven. Ik hoop igg dat ze het wel lezen als ze niet reageren...
Ik heb hiervoor wat vragen gesteld bij mensen die de kneepjes methode gebruiken over het hoe en waarom en je ziet gewoon dat de antwoorden niet duidelijk zijn omdat ze het eigenlijk zelf niet goed weten. Het "werkt" en dat is dan genoeg, terwijl de manier waarop net zo belangrijk is én zeker wanneer de kans groot is dat het doel (goed ruggebruik) voorbij wordt geschoten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:17

Als argument wordt vaak gegeven dat ze het paard er 'los' mee maken.

Wat er dan precies losgemaakt wordt blijft echter een raadsel...Door steeds om en om druk te creëeren op de lagen van het paard wordt het paard naar mijn logica namelijk niet losser in zijn lijf. Het paard ontwijkt de druk en gaat 'achter de teugel' waardoor het lijkt alsof paard los wordt in de hals.

En ik denk wel degelijk dat veel mensen zich niet in dit topic durven te wagen als zij methode 1 gebruiken omdat ze bang zijn om uitgebrand te worden. Maar dat komt ook omdat ze eigenlijk heel goed WETEN dat het FOUT is ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:15

Annetje schreef:
Filmpjes om te vergelijken lijkt mij inderdaad heel erg informatief! Echter denk ik dat je niet zoveel hebt aan een filmpje waarop je alleen maar ruiterhanden en een paardenmond ziet. Juist het ruggebruik gebruiken de meesten van jullie ook als argument in deze discussie. Daarom is het zaak om de rug ook goed te kunnen zien als we al willen vergelijken.

Als je bitten in monden wil vergelijken:
Redelijk stille hand, stille mond http://www.youtube.com/watch?v=2hJw6lx6IuY
Zagende hand, onrust in de mond: http://www.youtube.com/watch?v=N9tSrwR1Edc

Maar verder kun je op die filmpjes niet goed de ruiterhanden of de aanleuning zien, dus dat is weer jammer.

Iemand heel handig met filmpjes maken die matriaal kan verzamelen? :) Ben namelijk wel heel erg benieuwd geworden nav dit topic, ik lees al een hele tijd mee.

Ik vind deze filmpjes wel een heel duidelijk vergelijk :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:33

nou vele zijn er nog steeds van overtuigd dat er een groot verschil zit in zagen en spelen...
Dat fimpje is iig zagen :=
Kneepjes geven en spelen geven imo ook een zeer vervelend gevoel in de mond wat "vele" imno onderschatten.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:42

Ik gebruik eigenlijk geen van beide methodes. Ik rij western en met de teugels gebeurt vrij weinig. Moet het paard z'n nek wat buigen dan ga je zachtjes bumpen met je benen en it is done :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:42

Ik reed op manier 1, omdat ik gewoon niet wist wat het deed, dat is me in 10 jaar nooit uitgelegt ( weer een reden om bij de manege te stoppen ) !

Ben erg blij dat ik dit topic gelezen heb, en ik snap gelijk een stuk meer van dressuur, en van de paarden waar ik op rijd,
plus waar enige spanning die ik in de mond voel vandaan komt, want ik wist alleen dat het met buiging verholpen kon worden, niet het van daar kwam!

Ik vind het super dat er zulke leerzamen topic's als deze bestaan, en dat mensen die er verstand van hebben de tijd nemen het allemaal goed uit teleggen.

Als je op "manier 1" rijd/reed, kan je dat natuurlijk hier wel zeggen, maar ik hoop dat wel dat iedereen ook na het topic gelezen te hebben over "manier 2" overstapt!

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:50

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:32

Dank voor de filmpjes! Hoewel filmpje 1 naar mijn smaak ook niet een ideale situatie laat zien (strakke neusriem en te kort ingesteld), zie je wel heel duidelijk dat het paard meer rust vindt in de teugelverbinding dan het paard op filmpje 2 - dat gezaag doet echt pijn aan je ogen!
Ik denk dat heel licht friemelen op zich niet enorm pijnlijk is voor een paard, wel irritant. En dat die irritatie de reden is dat ie 'loslaat'. Maar je houdt jezelf er uiteindelijk toch mee voor de gek, denk ik. Ontspanning moet van het paard komen, en daar moet je als ruiter de voorwaarden voor creeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:40

http://www.youtube.com/watch?v=UDVzhIZK ... re=related

Dit is ook een fijn filmpje :D
Paardje loopt idd over z'n tempo niet in takt én vreselijk op de voorhand, maar goed haar handen geven geen duidelijke zaagwerking aan, terwijl je wel ziet hoe heftig het paard reageerd. Ruiter is imo voornamelijk bezig met het hoofd. (anders had zij wel wat aan de rest gedaan - dat kán geen fijn gevoel geweest zijn als je weet hoe het moet voelen ;) )

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:45

'Ik heb hiervoor wat vragen gesteld bij mensen die de kneepjes methode gebruiken over het hoe en waarom en je ziet gewoon dat de antwoorden niet duidelijk zijn omdat ze het eigenlijk zelf niet goed weten. Het "werkt" en dat is dan genoeg, terwijl de manier waarop net zo belangrijk is én zeker wanneer de kans groot is dat het doel (goed ruggebruik) voorbij wordt geschoten.'

Ik weet wel dat het beter werkt dan een altijd passieve hand ;)

En over die filmpjes: ik denk dat iedereen het er over eens is dat filmpje 2 absoluut niet de bedoeling is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:48

JessicaD88 schreef:

het kan altijd (meestal ;) ) stechter... maar het is toch slimmer om te kijken hoe het beter kan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:02

JessicaD88 schreef:
'Ik heb hiervoor wat vragen gesteld bij mensen die de kneepjes methode gebruiken over het hoe en waarom en je ziet gewoon dat de antwoorden niet duidelijk zijn omdat ze het eigenlijk zelf niet goed weten. Het "werkt" en dat is dan genoeg, terwijl de manier waarop net zo belangrijk is én zeker wanneer de kans groot is dat het doel (goed ruggebruik) voorbij wordt geschoten.'

En over die filmpjes: ik denk dat iedereen het er over eens is dat filmpje 2 absoluut niet de bedoeling is.

Schijnbaar niet... ik ben bang dat minstens 50% van de ruiters, en dan incl. manegeruiter zo rijdt.

Een altijd passieve hand is weer iets heel anders.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:06

superwoman schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=UDVzhIZK ... re=related

Dit is ook een fijn filmpje :D
Paardje loopt idd over z'n tempo niet in takt én vreselijk op de voorhand, maar goed haar handen geven geen duidelijke zaagwerking aan, terwijl je wel ziet hoe heftig het paard reageerd. Ruiter is imo voornamelijk bezig met het hoofd. (anders had zij wel wat aan de rest gedaan - dat kán geen fijn gevoel geweest zijn als je weet hoe het moet voelen ;) )

Dit is wel een erg slecht gereden paard, beest lijkt zelfs kreupel te lopen? En hoe komt het dat hij zo enorm uit balans is?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:09

Absoluut, ik ben altijd bezig met mezelf verbeteren. En toch blijf ik bij mijn standpunt, omdat ik een levendige mond wel degelijk de moeite waard vindt. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat je je paard dan niet van achteren naar voren rijdt en hij niet door de rug loopt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:09

superwoman schreef:
laetitia schreef:

Uitgebrand vind ik overdreven. Ik hoop igg dat ze het wel lezen als ze niet reageren...
Ik heb hiervoor wat vragen gesteld bij mensen die de kneepjes methode gebruiken over het hoe en waarom en je ziet gewoon dat de antwoorden niet duidelijk zijn omdat ze het eigenlijk zelf niet goed weten. Het "werkt" en dat is dan genoeg, terwijl de manier waarop net zo belangrijk is én zeker wanneer de kans groot is dat het doel (goed ruggebruik) voorbij wordt geschoten.

Mm, volgens mij heb ik mij bibbertjes toch redelijk goed uit weten te leggen, maar ja, zonder beeld en geluid is het natuurlijk best lastig. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:14

JessicaD88 schreef:
Absoluut, ik ben altijd bezig met mezelf verbeteren. En toch blijf ik bij mijn standpunt, omdat ik een levendige mond wel degelijk de moeite waard vindt. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat je je paard dan niet van achteren naar voren rijdt en hij niet door de rug loopt.

Jij geeft kneepjes omdat je paard anders zwaar in de hand wordt.
En dan durf je te beweren dat je paard goed over de rug loopt? Dan wordt een paard niet zwaar in de mond hoor.
En er is niks los te maken in de mond, ja tandvlees, lekker krijgt het paard wonden van :)

Als je echt altijd met jezelf te verbeteren bent bezig bent ga dan eens kijken wat de oorzaak is waardoor jou paard zwaar wordt van voren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:17

Vur nogmaals de vraag waarom je het niet voorwaarts oplost.
Moet er dan echt irritatie aan te pas komen?