Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:24

Moniek schreef:
dat zeg ik ook niet als er tegen mij met bewijs word dat bit gebruik je je paard zal hinderen in een kwaad opzicht haal ik hem er vandaag nog uit.

Goed, iets uit mijn vakgebied dan..
http://www.thefreelibrary.com/Dental+ex ... -a09072603
Topje van de ijsberg, en leesbaar geschreven..
Een bit zorgt voor schade, op de tanden, op de lagen en in sommige gevallen op het palatum, kan klein zijn, kan groot zijn.. maar het is er ALTIJD (zelfs lederen bitten en touwbitten zorgen voor herkenbare gebruikssporen).
't is de hand van de ruiter zeggen ze hier dan op Bokt ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:25

Moniek schreef:
mijn paard is 2 en half is onder het zadel staat op ijzers en heeft een deken op en komt alleen in de ochtende buiten.
en ik word voor dierenbeul uitgemaakt op bokt daar word ik boos over

Wel heel eerlijk, ik vind dat ook oprecht zielig voor het dier. Waarom zou je een paard zo willen beperken? Ik begrijp dat niet. Daar komt het conflict van, wederzijds onbegrip.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:26

Op de tanden :?
Hoe heb jij in godsnaam het bit in de mond hangen dan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:28

Devaney2009 schreef:

Jij hebt duidelijk geen idee als je zoiets zegt, daar ga ik niet over beginnen discussiëren hoor.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:29

Bandida schreef:
Devaney2009 schreef:

Jij hebt duidelijk geen idee als je zoiets zegt, daar ga ik niet over beginnen discussiëren hoor.

:? Blijkbaar meer idee dan jij, want het bit ligt inderdaad op de tong en de lagen, maar niet op de tanden.

Dus blijkbaar heb jij geen idee waar je het over hebt.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:31

Bandida schreef:
Moniek schreef:
dat zeg ik ook niet als er tegen mij met bewijs word dat bit gebruik je je paard zal hinderen in een kwaad opzicht haal ik hem er vandaag nog uit.

Goed, iets uit mijn vakgebied dan..
http://www.thefreelibrary.com/Dental+ex ... -a09072603
Topje van de ijsberg, en leesbaar geschreven..
Een bit zorgt voor schade, op de tanden, op de lagen en in sommige gevallen op het palatum, kan klein zijn, kan groot zijn.. maar het is er ALTIJD (zelfs lederen bitten en touwbitten zorgen voor herkenbare gebruikssporen).
't is de hand van de ruiter zeggen ze hier dan op Bokt ;)

op het moment dat je ze gaat rijden zie je bij paarden gebruikerssporen :D
kijk naar zadels hoofdstellen spoorgebruik trauma's van laden kan wel een pagina vol gaan typen.
wil je je paard helemaal houden zoals hij is geboren moet je er niet aankomen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:33

Bandida schreef:
Moniek schreef:
mijn paard is 2 en half is onder het zadel staat op ijzers en heeft een deken op en komt alleen in de ochtende buiten.

Wel heel eerlijk, ik vind dat ook oprecht zielig voor het dier. Waarom zou je een paard zo willen beperken? Ik begrijp dat niet. Daar komt het conflict van, wederzijds onbegrip.

beperken? kom een kijken naar haar zal ik zeggen een geweldig vrolijk dier.
conflicten? nee heb ik ook niet met haar en ook niet met al mijn vorige paarden.
waar beperk ik haar in? de dekens?bit?ijzers?wiedegang?stallen?

Devaney2009

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:42

Moniek, maak je niet druk joh :D

Wij zijn allemaal enorme dierenbeulen. En de bitloze/ijzerloos/stalloos brigade die weet het allemaal zo goed............

Lekker laten gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:44

Moniek schreef:
Moniek schreef:

beperken? kom een kijken naar haar zal ik zeggen een geweldig vrolijk dier.
conflicten? nee heb ik ook niet met haar en ook niet met al mijn vorige paarden.
waar beperk ik haar in? de dekens?bit?ijzers?wiedegang?stallen?

Moniek, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet vrolijk wordt als een 2,5 jarige zoveel op stal staat en ook nog eens al bereden wordt.
Dat beestje is nog in de groei, kan nog jaren groeien en staat dan ook nog eens zo veel binnen. Ieder zijn ding, hoor, maar ik vind het niet kunnen, eerlijk gezegd. :\

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:47

nee snap ik :D
heb ook een heel zelig paard |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:05

Devaney2009 schreef:

Je hebt de link van Bandida dus niet gelezen en je weet dus ook niet dat 'teeth' 'gebit' betekent.
Dat is niet echt inhoudelijk discussiëren zo.

Het bit komt inderdaad tegen de voorste kiezen aan.
Steeds vaker worden daarom bitseats gemaakt; wat wil zeggen dat zo'n beetje driekwart van de kies wordt weggehaald en afgerond.
Steeds meer tandartsen doen dit standaard.

Waar zijn ze mee bezig. 8)7

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:42

JoviBan schreef:
Devaney2009 schreef:

Je hebt de link van Bandida dus niet gelezen en je weet dus ook niet dat 'teeth' 'gebit' betekent.

Steeds vaker worden daarom bitseats gemaakt; wat wil zeggen dat zo'n beetje driekwart van de kies wordt weggehaald en afgerond.

steeds meer paarden worden op een bepaalde manier gefokt om ons mensen beter te plezieren.
en zo kunnen we nog wel duizend en 1 dingen bedenken .
feit ligt er gewoon een paard is er nu anno 2009 om ons te plezieren dat doe jij dat doe ik dat doet heel bokt.
en daar verzinnen wij allemaal maniertjes op zodat het voor ons aangenamer word.
denk je nu echt dat een paard blijer word van wel of geen deken? wel of geen ijzers? alleen weidegang kan je over discussieren.
als ik die van mij met plates onder op een bevroren of gladde wei zet heb ik en mijn paard een probleem.
ze gaat elke dag naar buiten maar niet 24/7 .

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:46

JoviBan schreef:

Nee, heb ik inderdaad niet gelezen. Ik word een beetje flauw om altijd maar met dat theoretische geneuzel bezig te zijn. Ik praat puur uit praktijkervaring en dan komt het bit mits normaal ingehangen in de mond niet tegen de voorkiezen aan. Ook niet tegen de tanden.

Daan_OJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:51

Devaney en Moniek, waarom mengen jullie je in deze discussie als het toch allemaal maar onzin is en jullie "de bitloze brigade" zo irritant vinden?
Jullie vragen om argumenten, die worden aangedragen maar van tafel geveegd als onzin of worden niet gelezen. Dan zijn we toch klaar met die discussie? Laat dit topic dan gewoon open voor mensen die het wél interessant vinden en op een leuke wijze met elkaar ergens over kunnen praten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:54

JoviBan schreef:
Devaney2009 schreef:

:)*

Dat is een fundamenteel probleem bij de ruiterij.
Door dat de groei sneller is gegaan dan het opleidingsniveau van de opleiders is het kennisniveau omlaag gegaan.
In NL speelt dit in extrema omdat de groei in de zestiger jaren is begonnen en er toen in NL vrijwel geen paardenkennis was. Allen wat ex-cavaleristen die een zeer beperkt stuk ervaring konden delen.

Er spelen nog twee complicerende factoren:
- Hoe groter een groep wordt, hoe kleiner de top relatief wordt. Het gemiddelde niveau zakt automatisch al.
- Waar emotie de deur binnenkomt vliegt ratio het raam uit. In NL bestaat de ruiterij hoofdzakelijk uit vrouwen en dat helpt niet.

Als klap op de vuurpijl is in NL de informatieverstrekking een monopolie van de bedrijfssector. De inhoud van wat de ruiterij aangeboden krijgt dient een economisch belang van de informatieverstrekker.

Voeg deze vier samen en je hebt een illustratie van de NL-ruiterij.

Onder de streep komt het erop neer dat er zeer mondig allerhanden meningen geventileerd worden zonder onderbouwing door kennis.
Voelen, gevoel, gevoelens en emotie worden door elkaar gehaald en ratio wordt verketterd als theorie dus zinloos.
Er is een ontkoppeling van de kleine groep met begríp en de rest. De oorzaak ligt in het onvermogen van die rest om te accepteren dat ze kan leren van de kleine groep.
´Discussie´ is daarom meestal een misplaatst woord omdat er simpelweg geen gelijkwaardige basis voor is.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:56

Wil je echt paardvriendelijk zijn dan moet je nu alles weggooien wat je gekocht hebt om aan hem of op hem te hangen/leggen en dan gooi je hem los in de natuur.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:06

Devaney2009 schreef:
dan komt het bit mits normaal ingehangen in de mond niet tegen de voorkiezen aan. Ook niet tegen de tanden.

O jawel, en daar wil ik zelfs niet over discussiëren. Lees..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:09

astridelise schreef:
Wil je echt paardvriendelijk zijn dan moet je nu alles weggooien wat je gekocht hebt om aan hem of op hem te hangen/leggen en dan gooi je hem los in de natuur.

Nee hoor, een paardrijrelatie met een mens kan ook voor het paard een meerwaarde zijn. Meer als in beter dan alleen in de kudde op de weide lopen. Toegevoegde waarde aan een goeie basis.

Kitsolu

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:13

Het is altijd "wij bitmensen worden aangevallen" en dergelijke, maar "u bitmensen" bent ook niet altijd even vriendelijk tegen "ons bitloos mensen" dus misschien van beide kanten een beetje dimmen en niet zo hoog van de toren blazen?

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:15

Bandida schreef:
Devaney2009 schreef:
dan komt het bit mits normaal ingehangen in de mond niet tegen de voorkiezen aan. Ook niet tegen de tanden.

O jawel, en daar wil ik zelfs niet over discussiëren. Lees..

Gedaan, zou je de volgende keer met een iets actueler itempje willen komen?
Dit is te oud en te summier om hier werkelijk een oordeel over te kunnen geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:16

Moniek schreef:
steeds meer paarden worden op een bepaalde manier gefokt om ons mensen beter te plezieren.
en zo kunnen we nog wel duizend en 1 dingen bedenken .
feit ligt er gewoon een paard is er nu anno 2009 om ons te plezieren dat doe jij dat doe ik dat doet heel bokt.
en daar verzinnen wij allemaal maniertjes op zodat het voor ons aangenamer word.
denk je nu echt dat een paard blijer word van wel of geen deken? wel of geen ijzers? alleen weidegang kan je over discussieren.
als ik die van mij met plates onder op een bevroren of gladde wei zet heb ik en mijn paard een probleem.
ze gaat elke dag naar buiten maar niet 24/7 .

Mag jij me vertellen wat er aan mijn paard zo gefokt is dat hij er alleen maar is om mij te plezieren. :+
Het is meer een mentaliteitskwestie, naar mijn idee. Ik vind namelijk helemaal niet dat een paard (welk paard dan ook) er (alleen maar) is om mij te plezieren. Nee, ik vind zelfs dat ik grotendeels verantwoordelijk ben voor het plezier van mijn paard in het leven. Want ja, ik vind het heerlijk om regelmatig te rijden etc., maar ik vind het net zo heerlijk om hem in de natuur te zien met zijn vriendjes, waar hij al jaren mee samen leeft. En mocht je aan een opmerking denken over het woordje 'natuur', hij staat in een natuurgebied. ;)

Dat er mensen zijn die vinden dat een paard anno 2009 er alleen maar is om ons te plezieren, tja, ik zie dat een stuk ruimer dan dat alleen. Aangenamer maken? Hmmmm, ik ben vanmorgen in weer en wind het gebied ingegaan, moet dagelijks een eind lopen, maar ach, als ik zie hoe gelukkig hij ermee is, heb ik dat er met alle liefde voor over, hoor. Ik ben nl. niet zo bezig met 'aangenamer voor mezelf', nee, ik probeer altijd een fijn compromis te vinden voor beiden en als ik wat in moet leveren, hetzij zo. Mijn paard is een paard, geen gebruiksvoorwerp. Zo zie ik het. Verder wil ik er nog aan toevoegen dat ik geen grote problemen heb met een paard wat gedeeltelijk op stal gehouden wordt (of een dekentje draagt ;) ), maar dan heb ik het ook over 'gedeeltelijk'. Niet over het grootste gedeelte van de dag en zeker niet voor een 2,5 jarige wat in feite nog maar een kleutertje is. Die hoort gewoon lekker veel buiten en de kans te krijgen rustig uit te groeien. Maar ja, dat is mijn mening maar, hoor. ;)

De mijne liep toen in elk geval nog lekker in het land (net als nu) en op wat licht grondwerk na, hoefde hij helemaal geen moer te doen. :)

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:16

Shahazai schreef:
Het is altijd "wij bitmensen worden aangevallen" en dergelijke, maar "u bitmensen" bent ook niet altijd even vriendelijk tegen "ons bitloos mensen" dus misschien van beide kanten een beetje dimmen en niet zo hoog van de toren blazen?

Ik heb totaal geen problemen met bitloos rijden en de mensen die het doen. Maar net als alle andere bitfans, heb ik wel een probleem met het feit dat ik en alle andere bitrijders stelselmatig als dierenbeul worden afgeschilderd.

Dus.......respect van 2 kanten graag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:17

Devaney2009 schreef:
Moniek, maak je niet druk joh :D

Wij zijn allemaal enorme dierenbeulen. En de bitloze/ijzerloos/stalloos brigade die weet het allemaal zo goed............

Lekker laten gaan.

Kijk, hier hebben we nou echt wat aan. 8)7

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:19

Devaney2009 schreef:
Shahazai schreef:

Ik heb totaal geen problemen met bitloos rijden en de mensen die het doen. Maar net als alle andere bitfans, heb ik wel een probleem met het feit dat ik en alle andere bitrijders stelselmatig als dierenbeul worden afgeschilderd.

Dat is dus echt grote onzin, meid, want ik heb zat vriendinnen die wel met bit rijden (en ik doe het ook op anderman's paarden meestal), hoor, en die maak ik echt niet uit voor dierenbeul (bovendien heb ik dat ook nergens gezegd in dit topic).
Nee, dan moet je toch echt wat meer dingen niet helemaal ok doen. ;)
Ik heb mijn mening volgens mij netjes gebracht, maar als je zo gaat beginnen, dan heb je aan mij een fijne. :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:22

Devaney2009 schreef:
Shahazai schreef:

Voel je dan niet aangesproken!
Ik en de meeste bitloze ruiters met mij hebben nog nooit een bitruiter voor dierenbeul uitgemaakt :(:)