Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:16

Waarom hoort een fries niet in de dressuursport? :+ Er zijn geen bepaalde regels of wetten waar dat in beschreven staat. Dressuur is inderdaad voor iedereen. Het is dan ook de keuze van de amazone zelf.
Binnekort ga ik ook onderling starten met een fries. Ik vind friezen na mijn mening erg mooi en sommigen zijn ook makkelijk in het goed en fijn lopen in de aanleuning.

Gulpje

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:24

Iemand in dit topic zei dat je met een Fries een stukje extra uitstraling hebt. Dat klopt wel, ik voel me altijd trots als ik met Xander de losrijring binnenstap. Klinkt misschien arrogant maar zo bedoel ik het niet. Ik ben gewoon zo trots op hem, hij glimt altijd mooi, knot en vlecht erin en hij kijkt er ook echt bij van, kijk mij nou joh!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:27

Wij zijn gewoon showchickies....

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:28

Ik vind ook dat friezen altijd erg mooi bespierd kunnen worden/zijn.

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:35

Ikzelf ben van de KWPN'er, maar vind een mooie en correct gereden fries zeker niet misstaan in de ring!

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:42

Er zit veel verschil tussen een fries en een fries vind ik..

Dit verschil zie je ook duidelijk op de wedstrijden maar dat heb je bij warmbloed paarden even goed naar mijn mening.

Een mooie, fijn bewegende fries misstaat zeker niet in de ring vind ik!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:59

En er zit heel veel verschil tussen een kwpn'er en een kwpn'er.. En ook tussen jij en ik? Ja wat een vergelijking hebben mensen toch :D

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:13

daisies schreef:
En er zit heel veel verschil tussen een kwpn'er en een kwpn'er.. En ook tussen jij en ik? Ja wat een vergelijking hebben mensen toch :D

Whahahaha! Njaa zo is het wel..
Wat ik er mee wil zeggen is de kwaliteit..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:23

horseyfries schreef:
Wij zijn gewoon showchickies....

En vergeet de blitzballen niet he!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:25

classeygurl schreef:
daisies schreef:

Whahahaha! Njaa zo is het wel..
Wat ik er mee wil zeggen is de kwaliteit..

Heb je gelijk in hoor, de ene fries is mooi de ander niet, maar dat is een mening. De ene vindt zijn fries geweldig lopen en is trots als hij/zij in de B 160 haalt.. Tja, dan kan je beter ophouden. maar je hebt ook friezen die alleen maar tegen de 200 aanlopen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:32

Oh en we hadden het nog over strekken

Is dit geen strekken????

Afbeelding

En dit?? (oh kreeg ik trouwens een 8 voor)
Afbeelding

Oeps sorry voor de grootte

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:40

classeygurl schreef:
Er zit veel verschil tussen een fries en een fries vind ik..

Dit verschil zie je ook duidelijk op de wedstrijden maar dat heb je bij warmbloed paarden even goed naar mijn mening.

Een mooie, fijn bewegende fries misstaat zeker niet in de ring vind ik!

Toch snap ik wel wat je bedoelt hoor, ik ga ook stiekem altijd een beetje vergelijken als er meerdere Friesjes meedoen. Meestal vind ik Xander trouwens toch de allerknapste :D Sowieso is het wel gezellig want je maakt altijd een leuk praatje met elkaar, althans, zo ben ik :)

MisSBiatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:44

Haha heel vroeger waren alle paarden voor het werk
dus dan zou geen 1 paard in de dressuur sport horen.
Je hebt ook friezen net als kwpners die speciaal voor de sport gefokt worden.
Je hebt natuurlijk wel verschil in friezen je hebt de wat lompere versie en de luxere
maar goed heb je dat ook niet bij de kwpner?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:54

We hebben inderdaad erg gelachen met ons allen, en nu zet ik mijn serieuze modus weer even aan.
Je hebt inderdaad zowel tussen de Friezen als tussen de KWPNers paarden rondlopen waarvan je je afvraagt wat de toegevoegde waarde is, als je daarmee de dressuurbaan in gaat.
Toch is het me afgelopen zomer opgevallen dat er in de basissport, dus tot en met Z, steeds meer Friezen vooraan meestrijden om de punten en er ook daadwerkelijk mee naar huis gaan. Wat me verder opvalt is dat een Fries doorgaans tactmatig zuiverder lijkt te lopen dan veel dressuurgefokte KWPNers. Ook zie je juist bij Friezen (velen zullen dit niet met me eens zijn maar het is wel zo) een beter ondertredend achterbeen in plaats van de achterbeentjes die bijna niks doen gecombineerd met het "voorbeenzwaaien" wat je zo vaak ziet bij KWPNers. Maar ook hier geldt weer dat uitzonderingen de regel bevestigen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:19

Weetje, ik vind eigenlijk dat je er gewoon plezier in moet hebben. Zolang je bij de amateurs hoort en jij en je paard het gewoon leuk hebben met de wedstrijden en soms even wat puntjes mee pakt er gewoon geen probleem zou moeten zijn voor andere ruiters. Als ze het niet zouden kunnen, heb je er ook geen last van. Als ze het wel kunnen heb je een goede tegenstander. Heb een beetje wat centrale stukjes gelezen in dit topic... het ging opeens zo snel :+
Inderdaad suleilitha, dat merk ik ook wel eens op. Tuurlijk zijn er uitzonderingen... maar moet eerlijk bekennen dat ik er op een fries ook altijd extra aandacht aan besteed (achterbeen) ... op de een of andere manier stoort het me meer als ze die er niet goed bij hebben dan wanneer ik op een wpn'er rijd... maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk (A) haha.
Zelf ga ik ook beginnen wedstrijd te rijden van november met een friesje. Zien wel hoe het gaat, ze is nogal lastig, dus we zullen vast wel niet de sterren van de hemel rijden... maar weetje, wie niet waagt, wie niet wint.
wauw, mooie fries daisies;) Ik zal niks zeggen over het strekken, heb niet echt verstand van jureren dingen, maar het ziet er in ieder geval errug leuk uit :D

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:27

Ik ben het eerlijk gezegd helemaal met Femke16 eens!

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:50

ik vind het niet zo mooi ..
breedgebouwd , koubloedig ..
maar dat is MIJN mening hier over hoef ik dus ook geen boze pb of reactie''s te krijgen ;)

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:53

Zo als jij het omschrijft Michelle zijn niet alle friezen hoor, het is hier volgens mij ook wel vaker gezegd dat de voorkeur hier ligt bij het slanke sportieve model ;)Met een goede beweging

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:56

Michelle96 schreef:
maar dat is MIJN mening hier over hoef ik dus ook geen boze pb of reactie''s te krijgen ;)

ik vind idt niet echt goed onderbouwt, friezen zijn warmbloed, en ja, die van vroeger waren breed, maar tegenwoordig?? >;) :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:01

En ook een dik propje kan er na een jaar gericht voeren en trainen heel anders uitzien.
Waar komt die fabel trouwens vandaan dat Friezen koudbloeden zijn???

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:03

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:04

Michelle96 schreef:

Boos niet, maar ajb plaats alleen een reactie als je weet wat je zegt. Een Friesch is geen koudbloed, maar een warmbloed. :Z

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:24

Hm, dat stuk klopt niet.
Citaat:
de 19e eeuw kwamen harddraverijen in de mode en werd een poging gedaan om het ras te veredelen: er werd veel gekruisd met lichtere paarden om een nog snellere draf te krijgen[2]. Hier kwam men vrij snel van terug.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:30

Friezen kunnen er behoorlijk koudbloedig uitzien, wellicht dat daar die fout vandaan komt? Als ik kijk naar de merrie die ik eerst heb gereden dan zou je echt koudbloed zeggen, nu rijd ik een veel grof gebouwde exemplaar. Verder zou ik niet weten waar die fout vandaan komt := (of zou kunnen komen).

Overigens zal ik vanavond de olifant aan het werk zetten :j