Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
randalinpony schreef:onzin natuurlijk, want diezelfde tweejarige kan als 3 of zelfs 4 jarige ook gewoon door een goede professional worden ingereden... Geen argument natuurlijk.
En dan levert die 3 jarige ook geen enkel probleem op.
Barrym schreef:Mijn tinker is op 2.5 ingereden. En hij heeft nu een te hoge kont doordat hij te vroeg is ingereden door een te zwaar persoon helaas. Oke tinkers hebben wel aanleg om een te hoge kont te hebben maar dat heeft zeker mee geholpen anders was hij zeker rond de 160 als het niet hoger is.
randalinpony schreef:Ja. Ik heb nog nooit jonge hengsten 20 min. op elkaar zien hangen.
Er is een levensgroot verschil tussen de belasting van jonge paarden die in de weide ravotten en het ongetrainde paard dat een ruitergewicht op zijn rug krijgt.
En daarbij is 60 kg een vlieggewicht, heel veel ruiters zijn zwaarder...
Moniek schreef:randalinpony schreef:onzin natuurlijk, want diezelfde tweejarige kan als 3 of zelfs 4 jarige ook gewoon door een goede professional worden ingereden... Geen argument natuurlijk.
En dan levert die 3 jarige ook geen enkel probleem op.
ja dat zal kunnen maar ik zie vele malen vaker dat een 4 jarige huis tuin en keuken paard word verpest door onkunde.
in mijn geval had ik mijn redenen al duidelijk uitgelegd waarom we zijn begonnen met 2 en een half.
_Pat_ schreef:Ik vraag mij soieso af wat voor voordeel er is aan vroeger inrijden? Ik zie alleen maar nadelen..
Moniek schreef:randalinpony schreef:Ja. Ik heb nog nooit jonge hengsten 20 min. op elkaar zien hangen.
Er is een levensgroot verschil tussen de belasting van jonge paarden die in de weide ravotten en het ongetrainde paard dat een ruitergewicht op zijn rug krijgt.
En daarbij is 60 kg een vlieggewicht, heel veel ruiters zijn zwaarder...
dei van mij is 2en een half en zit een gewicht op van rond de 55 kilo.
ik zeg daar voelt ze vrij weinig wat van.
horseyfries schreef:Randalinpony, nu haal je weer iets heel anders erbij. Het wel of niet in balans lopen, overbouwd zijn heeft niets te maken met het sluiten van groeischijven. Een paard met weinig balans van nature gaat die balans niet ineens hebben als zijn groeischijven sluiten en hij later wordt ingereden.
Integendeel, balans kun je alleen maar ontwikkelen door eraan te werken!
Als jouw theorie klopte zou je dus een paard wat zijn leven lang overbouwd blijft nooit mogen inrijden?
randalinpony schreef:Een paard zal toch een natuurlijk evenwicht moeten vinden onder de man. En zijn eigen lichaamsbouw beinvloed dat proces.
Anders gezegd: bij het overbouwde paard ís het lichaam al min of meer uit balans, wat zich uit in de beweging van het loslopende paard. Waarom zou je daar dan ook nog bovenop willen gaan zitten, als je door even te wachten, dat paard kan inrijden als hij zelf weer evenwichtig in elkaar zit?
horseyfries schreef:Wat is volgens jou het bewijs dat een beetje longeren of onder het zadel rijden in de bak wél slijtage geeft en ingespannen rechtuit niet?