Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:06

Dat zeg jij Moniek... Zou interessanter zijn om de krachten te meten die op het paardenlichaam worden uitgeoefend bij verschillende gewichtsbelasting, middels onderzoek. Moet te doen zijn.

Barrym: dat paarden niet meer doorgroeien als ze bereden worden is onzin.

Moniek

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:11

ja dat zeg ik dat kan je zien aan hoe een paard loopt in de training hoe los ze is en hoe makkelijk het gaat ja of nee.
Ik ga echt geen risico's nemen met die van mij en we weten waar we mee bezig zijn.
ik laat liever een prospect inrijden met 2 en een half door een goede trainer die weten waar ze mee bezig zijn dan een 4 jarige die bij een amateur wat aan kloot.
Want deze paarden leveren veel meer problemen op.
kijk maar op bokt aan topics rond,,alleen al het topic hoe krijg ik mijn paard aan de teugel etc etc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:14

onzin natuurlijk, want diezelfde tweejarige kan als 3 of zelfs 4 jarige ook gewoon door een goede professional worden ingereden... Geen argument natuurlijk.

En dan levert die 3 jarige ook geen enkel probleem op.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:16

randalinpony schreef:
onzin natuurlijk, want diezelfde tweejarige kan als 3 of zelfs 4 jarige ook gewoon door een goede professional worden ingereden... Geen argument natuurlijk.

ja dat zal kunnen maar ik zie vele malen vaker dat een 4 jarige huis tuin en keuken paard word verpest door onkunde.
in mijn geval had ik mijn redenen al duidelijk uitgelegd waarom we zijn begonnen met 2 en een half.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:25

Barrym schreef:
Mijn tinker is op 2.5 ingereden. En hij heeft nu een te hoge kont doordat hij te vroeg is ingereden door een te zwaar persoon helaas. Oke tinkers hebben wel aanleg om een te hoge kont te hebben maar dat heeft zeker mee geholpen anders was hij zeker rond de 160 als het niet hoger is.

En dat weet je zeker omdat.....????

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:28

randalinpony schreef:
Ja. Ik heb nog nooit jonge hengsten 20 min. op elkaar zien hangen.

Er is een levensgroot verschil tussen de belasting van jonge paarden die in de weide ravotten en het ongetrainde paard dat een ruitergewicht op zijn rug krijgt.
En daarbij is 60 kg een vlieggewicht, heel veel ruiters zijn zwaarder...

Inderdaad, er is een levensgroot verschil tussen hengsten die voortdurend op elkaar klappen tegen de beweging in of een handige ruiter die mee is met de beweging bij het inrijden.

Ken jij veel ruiters die paarden zadelmak maken die veel zwaarder zijn? Meestal zijn dat lichtgewichten, handige jongens en meisjes die als vliegjes erboven zitten.
Als er iemand van 100 kilo op gaat zitten op 2,5 zal dat idd niet best zijn. Maar dan hebben we het dus niet zozeer over de leeftijd, maar over slecht inrijden. Dat kan op tien jaar ook nog, ook al zijn alle groeischijfjes gesloten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:38

Moniek schreef:
randalinpony schreef:

ja dat zal kunnen maar ik zie vele malen vaker dat een 4 jarige huis tuin en keuken paard word verpest door onkunde.
in mijn geval had ik mijn redenen al duidelijk uitgelegd waarom we zijn begonnen met 2 en een half.

Ik begrijp nog steeds niet wat je daarmee wilt zeggen?

Omdat huis tuin keukenpaarden op hun vierde verpest worden, is het beter om met 2,5 in te rijden?
Juist de topper heeft helemaal niet extra tijd nodig, maar dat was in dit topic al uitgelegd.

Ik vind dat een paard minimaal zo ver uitgegroeid moet zijn dat hij in ieder geval niet meer overbouwd is, want dat helpt echt niet voor de balans.

Tot het derde jaar is het gemiddelde paardenlichaam volop in de groei, sommige laatbloeiers zijn pas met 4 uitgegroeid. Dus waarom al die haast? Wat schiet je ermee op?

Horseyfries, het paardenlichaam moet weer opnieuw in balans komen onder de ruiter, hoe minimaal dat gewicht ook is. En juist doordat het jonge paard niet in balans loopt moet de ruiter altijd zelf meer corrigeren in zijn gewichtsverplaatsing, ook als is het een handige ruiter die die verplaatsingen minimaal weet te houden, er is extra disbalans.

Zelfs voor ons is een stevige tocht met een rugzak van 10 kg een belasting als we dat niet gewend zijn. Niet erg, maar voor een lichaam dat volop groeit is die belasting waarschijnlijk groter dan voor een die in ieder geval de groeispurt voorbij is.

En van dat slechte inrijden zie je helaas de voorbeelden vaak genoeg voorbij komen.... Trouwens, hoeveel zou een man als Gert van den Hof wegen?
De handigste inrijders zijn meestal springruiters in de kracht van hun leven en die wegen echt niet allemaal 50 kg.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:44

die van mij gaat volgend jaar de futurity's meelopen voor 3 jarige.
daarom is nu al ingereden als we hadden gemerkt dat ze dit niet aan kon lieten we ze staan.
ik zeg alleen dat een ik liever een paard zie wat met 2 en een half word ingereden vakundig dan een 4 jarige die word verpest.
ja je kan een topppaard laten staan to dat hij een jaar of 4 is je kan hem ook laten staan tot 6 of langer.
maar met alle respect dat doe je niet en waarom niet? geld natuurlijk

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:48

Moniek schreef:
ik zeg alleen dat een ik liever een paard zie wat met 2 en een half word ingereden vakundig dan een 4 jarige die word verpest.

Dit is de belangrijkste opmerking van het hele topic volgens mij ;) .

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:49

_Pat_ schreef:
Ik vraag mij soieso af wat voor voordeel er is aan vroeger inrijden? Ik zie alleen maar nadelen..

2,5 vind ik te vroeg, 5 jaar te oud. Ze krijgen toch wel een sterker karakter in de loop van de jaren en zijn vaak op oudere leeftijd iets moeilijker om zadelmak te maken. Overigens is dit ook weer heel erg per paard verschillend.

Persoonlijk vind ik 3 jaar in het voorjaar zadelmak maken, anderhalve maand doorrijden en dan de zomer de wei weer op altijd een fijne constructie. Dan kan in het najaar het paard weer opgepakt worden. En dan gewoon een paar keer per week 20 minuutjes hooguit rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:58

Randalinpony, nu haal je weer iets heel anders erbij. Het wel of niet in balans lopen, overbouwd zijn heeft niets te maken met het sluiten van groeischijven. Een paard met weinig balans van nature gaat die balans niet ineens hebben als zijn groeischijven sluiten en hij later wordt ingereden.
Integendeel, balans kun je alleen maar ontwikkelen door eraan te werken!

Als jouw theorie klopte zou je dus een paard wat zijn leven lang overbouwd blijft nooit mogen inrijden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:59

Moniek schreef:
randalinpony schreef:
Ja. Ik heb nog nooit jonge hengsten 20 min. op elkaar zien hangen.

Er is een levensgroot verschil tussen de belasting van jonge paarden die in de weide ravotten en het ongetrainde paard dat een ruitergewicht op zijn rug krijgt.
En daarbij is 60 kg een vlieggewicht, heel veel ruiters zijn zwaarder...

dei van mij is 2en een half en zit een gewicht op van rond de 55 kilo.
ik zeg daar voelt ze vrij weinig wat van.

Het is niet alleen het gewicht wat ze moeten dragen wat schadelijk is maar ook de oefeningen die gedaan worden.
Het op vrij jonge leeftijd onbelasti rechtuit laten lopen als bijv. handpaard of zelfs ingespannen kan een bijdragen geven aan hard beenwerk. Het op jonge leeftijd belast in de bak werken of erger nog vaak longeren geeft wel al weer slijtage.

Mijn persoonlijke voorkeur is rustig aan beginnen in de zomer dat het paard 4 is geworden en daarna weer even rust geven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:24

Wat is volgens jou het bewijs dat een beetje longeren of onder het zadel rijden in de bak wél slijtage geeft en ingespannen rechtuit niet?

SpecialLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:51

horseyfries schreef:
Wat is volgens jou het bewijs dat een beetje longeren of onder het zadel rijden in de bak wél slijtage geeft en ingespannen rechtuit niet?

dat vraag ik mij ook af :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:29

horseyfries schreef:
Randalinpony, nu haal je weer iets heel anders erbij. Het wel of niet in balans lopen, overbouwd zijn heeft niets te maken met het sluiten van groeischijven. Een paard met weinig balans van nature gaat die balans niet ineens hebben als zijn groeischijven sluiten en hij later wordt ingereden.
Integendeel, balans kun je alleen maar ontwikkelen door eraan te werken!

Als jouw theorie klopte zou je dus een paard wat zijn leven lang overbouwd blijft nooit mogen inrijden?

Wat voor anders?

Ik stel alleen dat het contraproductief is om een paard dat ómdat hij nog overbouwd is, en dus minder in balans verkeert, al in te rijden als je door te wachten tot dat paard uitgegroeid is (en dus in het geval van een evenwichtig gebouwd rijpaard níet meer overbouwd is) een hoop problemen met de balans kan besparen.

Bovendien kan je er donder op zeggen dat een paard dat nog overbouwd is, niet is uitgegroeid en volop in ontwikkeling en dat dier kan best nog een half jaartje of jaartje wachten.

Ik heb het helemaal niet over volgroeide overbouwde paarden.

Nog wat anders: een gebrek aan balans kan komen door slapte. Dat kan je door training oplossen, maar een jong paard dat net een groeispurt heeft gehad, kan je ook nog een half jaar geven en dan lost het probleem zich vaak ook op.

Trouwens: waarom stappen de voorstanders van vroeg inrijden eigenlijk niet met 1,5 - 2 jaar op? Wat maakt het uit?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:50

Je zegt nu tegenstrijdige dingen. Eerst zeg je dat je er donder op kunt zeggen dat een paard wat overbouwd is, niet is uitgegroeid, vervolgens heb je het over "volgroeide overbouwde paarden". Als die laatste bestaan is je eerste uitspraak sowieso niet correct.
Wat versta jij eigenlijk onder balansproblemen?

Wat de reden voor mij is om niet jonger dan 3 jaar op te stappen, is dat de dieren dan nog volop in de groei zijn in de hoogte. Op een leeftijd van 3 jaar zijn de meeste paarden aardig in de richting van hun eindhoogte. Lijken ze dat niet te zijn, dan ben ik ook voor nog even wachten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:08

Bijdehand, Horseyfries.... :+

Ergens mist het woordje 'jong' voor paard, scherpe opmerking verder.. ;)
Inhoudelijk commentaar verder?

En verder zijn we het eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:15

Ik had nog een inhoudelijke vraag gesteld wat jij verstaat onder balansproblemen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:37

Lastig bergop kunnen lopen omdat je hele lijf de helling afgaat en daar dan ook nog een ruiter op gaat zitten die aan de ongunstige verdeling meewerkt....

Trouwens is vaak te zien dat overbouwde jonge paarden ook een tijdje minder bewegen. En als ze weer in verhouding komen, blijkt dat tijdelijk te zijn geweest.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:41

Ok, ik versta bij balansproblemen van jonge paarden meer het naar links en rechts vallen en moeilijk rechtdoor lopen.
Ik denk persoonlijk nog niet bepaald aan bergop laten lopen als ik met een driejarige bezig ben, maar blijkbaar is dat voor jou wel belangrijk?
Nu begrijp ik je opmerkingen wel beter, ik begreep er iets anders uit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:49

Nee, dat is niet belangrijk. Maar het is ook niet handig om al met een achterstand te beginnen die je over kan slaan door even te wachten tot de verdeling in het paard gunstiger is.

Waarom zou je in godsnaam dan niet wachten tot het paard van nature al meer kan aanbieden wat jij uiteindelijk wil?
Het paard zal om in balans te komen zich toch moeten aanpassen aan dat ruitergewicht. En als daarmee gestart wordt als zijn kont nog 10 cm hoger zit, lijkt het mij alleen maar lastiger omdat ruitergewicht goed te leren dragen.

Een paard zal toch een natuurlijk evenwicht moeten vinden onder de man. En zijn eigen lichaamsbouw beinvloed dat proces.

Anders gezegd: bij het overbouwde paard ís het lichaam al min of meer uit balans, wat zich uit in de beweging van het loslopende paard. Waarom zou je daar dan ook nog bovenop willen gaan zitten, als je door even te wachten, dat paard kan inrijden als hij zelf weer evenwichtig in elkaar zit?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:56

Ik kijk daar blijkbaar heel anders tegenaan dan jij. Een paard wat overbouwd is, loopt op dat moment voor zijn eigen "gevoel" wél in balans, het is alleen niet het plaatje wat je dressuurmatig nastreeft als je denkt aan piaffe aanleren enzo.
Jij blijft praten alsof alle paarden ooit uitgegroeid een geweldige balans bereiken zonder training, ik zeg: was het maar waar!
Dus als jij dat denkt, dan ben ik dat niet met je eens. Ook ken ik paarden die hun leven lang overbouwd zijn en toch van nature veel balans in hun lijf hebben, hoe verklaar je dat dan?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:04

Verstand heb ik er niet van maar hier in duitsland worden heel veel paarden om mij heen met 2 jaar en 2,5 jaar ingereden. Niemand snapt hier dat ik met 2 jaar oud niet op mijn Belg ben gestapt, bij 2,5 keken ze me helemaal raar aan en nu is hij bijna 3,5 jaar oud en er is nog niet op gezeten iig. wel geleund, druk op stijgbeugel en dat twee keer. :D
Maar wat ik hier enorm veel zie dan ook zijn behoorlijk doorgezakte ruggen op jonge leeftijd. Ik weet niet of dat er mee te maken heeft maar het valt me heel erg op. Soms zo erg dat ik denk dat ik er niet eens meer op zou durven gaan zitten maar ja....wie ben ik.

De stelling: beter een 2,5 jarige vakkundig ingereden dan een 4 jarige verpest, is natuurlijk onzin. Alsof dat de enige keuzes zijn.
Dan kun je ook een 4 jarige vakkundig in laten rijden toch ? En een driejarige en een 8 jarige.

De meningen zijn verdeeld. Als ik naar mijn paard keek op 2,5 jarige leeftijd dan was dat echt een baby in alles, in zijn hoofd, in zijn bouw, zijn beweging, zijn balans en zn remmen deden het niet goed. ;) Nu ziet het er al een stuk beter uit en hoe graag hij ook wil, hij wacht maar lekker, kwaad kan dat iig niet. Laat hem eerst maar eens lekker op zn eigen voetjes goed leren lopen voor ik er ook nog eens op ga zitten.

(PS heb niet het hele topic gelezen)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:06

randalinpony schreef:
Een paard zal toch een natuurlijk evenwicht moeten vinden onder de man. En zijn eigen lichaamsbouw beinvloed dat proces.

Anders gezegd: bij het overbouwde paard ís het lichaam al min of meer uit balans, wat zich uit in de beweging van het loslopende paard. Waarom zou je daar dan ook nog bovenop willen gaan zitten, als je door even te wachten, dat paard kan inrijden als hij zelf weer evenwichtig in elkaar zit
?

Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Ik heb een jonge merrie staan (inmiddels 3,5jaar) die enorm overbouwd was. En toch kon zij voor haar doen wél in balans lopen, hier kregen we zelf nog complimenten over op de keuring. Het is geen mooi keuringspaard maar ondanks haar toenmalige lichaamsbouw liep ze wél enorm in balans. En ik denk dat dat óók juist wat zegt.

En om antwoord te geven op de vraag van het topic.
Ik begin met longeren/hangen en dergelijke op 2,5jarige leeftijd. Daarna ga ik gem. in februari eropzitten, 2 maand voordat ze 3 jaar zijn (onze eigen gefokte paarden zijn allemaal begin april geboren) en dan train ik ze door tot en met juni ongeveer. Daarna mogen ze tot september/oktober weer op het land en daarna pak ik ze weer op en wordt begonnen met de wedstrijdtraining.

Ik zou zeggen waarom niet op 2,5 jarige leeftijd beginnen met trainen? Als je rekening houdt met het paard en het rustig aan doet en ze de tijd geeft om bij te komen zie ik de problemen niet. Ik maak de paarden ook vroeg zadelmak als ze heel groot zijn of nog niet helemaal in model. Dat doe ik omdat ik liever al zo vroeg mogelijk erop heb gezeten, dan dat ik er met 5 ofzo pas opga. Dan hebben paarden al een heel eigen wil ontwikkeld en kunnen ze veel lastiger zijn omdat ze al meer kennen en kunnen. Dan pak ik ze liever weer OP met 5, maar het echte zadelmak maken doe ik liever niet zo vroeg hoor.

Heb het wel gedaan, ook een 7jarige. Maar vindt die paarden toch vaak een stuk lastiger, en naar mijn mening hebben ze na zo laat inrijden veel meer tijd nodig om dingen aan te leren. Wat ook logisch is, kijkende naar trainingsfysiologie.

Hoop dat jullie mij nog begrijpen :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:05

horseyfries schreef:

Ten eerste heb ik het niet over een beetje longeren of onder het zadel rijden. ;) Een beetje is ook subjectief, wat is een beetje? Iedere dag 20 minuten? een uurtje etc.

Bij longeren en werken in de bak komt er door de rondjes veel druk op de binnenkzijde en zeker bij paarden die niet volgroeid zijn, slap zijn en geen balans hebben is deze druk niet goed verdeeld.

Ik weet overigens niet of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Dat onbelaste beweging rechtuit een positieve invloed heeft op pezen en botdichtheid is wel bewezen. Onderzoeken heb ik als eens gepost op Bokt bij de discussie of het verantwoord is dravers op jonge leeftijd te beleren en trainen.