Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:08

Oke, duidelijk. Met Gribaldi wist Edward het niet, laten we er dan vanuit gaan dat hij het nu wel weet :)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:11

Ik ben een grote fan van Totilas. Ik vind het een magisch beest! Wel moet ik zeggen dat het soms lijkt alsof er wat spanning is, maar 1 ding staat vast, Totilas doet alles met het grootste gemak door het grote talant dat hij beschikt.

Hij is inderdaad nog jong, maar ik vind dat Edward daar goed rekening mee houdt en het paard geeft zelf aan dat hij het aan kan.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:17

Bomba schreef:
In punt 7. wordt geschreven dat het paard tijdens het verzamelen niet korter in de hals mag worden, en moet dalen in de achterhand. Totilas wordt zeker wel korter in de hals, en zijn kruis is telkens hoger dan de schoft. Zelfs in de passage (zie onderstaande foto) blijkt het kruis hoger dan de schoft, terwijl de passage juist een extra verzamelde draf is waarbij de voorhand extra wordt opgeven en de achterhand extra wordt ondergebracht, waarbij een uitgesproken zweefmoment moet zijn waardoor het lijkt alsof het paard in slowmotion gaat. Volgens mij gaat Totilas in extra speed... -O-

Foto van Totilas die ik gemaakt heb op het EK in Windsor, ik zie de hals niet kort (mooi aan de loodlijn) en het kruis daalt wel degelijk.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:18

Dat is inderdaad een mooi moment :D Het enige minpuntje is de halshouding. Maar hij daalt wel degelijk in de achterhand.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:19

ceasario schreef:
horseyfries schreef:
[
ThePast03, het grote verschil met Nick Wagman en Krack en de ruiters die nu recordscores rijden, is dat de gevraagde oefeningen getoond worden.
Ik heb Nick vele malen zien starten met Krack en het was inderdaad spectaculair, maar niet gecontroleerd en daardoor maakte hij ontzettend veel fouten.

Dit is geen vergelijk..Tot welke leeftijd heeft Nick Krack gereden alvorens er Anky mee aan de slag ging ??

Het hangt ervan af wat je wilt vergelijken. Nick startte Lichte Tour met Krack dus wat dat betreft is het idd geen vergelijk.
Maar de vraag van ThePast03 zoals ik hem begreep was wat het verschil is tussen het spektakel van Nick met Krack toen en Edward met Totilas nu, omdat Nick er toen veel commentaar op kreeg en Edward er nu geroemd om wordt.
Op die vraag is mijn antwoord: het verschil is het uitvoeren van de gevraagde oefeningen (en dat kun je gewoon op het niveau waarop je op dat moment rijdt overeenstemmend met de leeftijd van het paard).

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:19

Met die foto heb ik absoluut geen problemen! Vind het zelfs een mooie foto.

Maar jammer dat het één van de weinige foto's is..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:20

Raiza schreef:
Bomba schreef:
In punt 7. wordt geschreven dat het paard tijdens het verzamelen niet korter in de hals mag worden, en moet dalen in de achterhand. Totilas wordt zeker wel korter in de hals, en zijn kruis is telkens hoger dan de schoft. Zelfs in de passage (zie onderstaande foto) blijkt het kruis hoger dan de schoft, terwijl de passage juist een extra verzamelde draf is waarbij de voorhand extra wordt opgeven en de achterhand extra wordt ondergebracht, waarbij een uitgesproken zweefmoment moet zijn waardoor het lijkt alsof het paard in slowmotion gaat. Volgens mij gaat Totilas in extra speed... -O-

Foto van Totilas die ik gemaakt heb op het EK in Windsor, ik zie de hals niet kort (mooi aan de loodlijn) en het kruis daalt wel degelijk.

Afbeelding

Kijk, dat noem ik nu verzameling, dalen in de achterhand en rijzen in de schoft! Komt heel dicht bij een tien lijkt me, alleen het neusje mocht nog iets meer naar voren blijven, dus ok, we maken er een 9,5 van! :9

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:22

alleen vind ik de kinketting wat te strak staan, want de scharen zijn niet doorgeslagen :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:23

Bomba schreef:
Met die foto heb ik absoluut geen problemen! Vind het zelfs een mooie foto.

Maar jammer dat het één van de weinige foto's is..

Ach, zo jammer is dat niet. Als je het live gaat bekijken zie je dat hij overwegend dit beeld toont. Maar dan moet je IRL gaan kijken
ipv bij de foto's van de foutenzoekers op Bokt.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:24

KiWiKo schreef:
alleen vind ik de kinketting wat te strak staan, want de scharen zijn niet doorgeslagen :+

En wat vind u van de hankenbiegung, waarde Kiwiko? :+

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:24

gribaldi was geen simpele! je kan ook zeggen dat het nog knap is dat ie dat beest zo aan lopen heeft gekregen.....
_San87_ schreef:
Oke, duidelijk. Met Gribaldi wist Edward het niet, laten we er dan vanuit gaan dat hij het nu wel weet :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:25

Het zijn niet alleen de foto's, maar ook Totilas live.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:26

Goh gek, als ik hem live zie zie ik het beeld van die foto.
Kwestie van het willen zien waarschijnlijk?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:26

drupke schreef:
gribaldi was geen simpele! je kan ook zeggen dat het nog knap is dat ie dat beest zo aan lopen heeft gekregen.....

Die noemden mijn vriendin en ik altijd "Griebeldier". :D

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:27

dat bedoel ik!tis maar hoe je het bekijkt en dat geldt idd met foto s ook ;) ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:29

FaberSmid schreef:
Equidea combinatie van beide, met u laatste punt het meeste. Wil de moderne ruiter van een rijpaard een gangenpaard maken?

Ook een gangenpaard hoort normaal verzameld te lopen. Een gangenpaard kan in deze houding echt geen goede tolt laten zien.
Ik zie ook veel liever het eerste dan het 2e plaatje.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:30

Ilzas schreef:

Yes dit zijn de opmerkingen waar je wat aan hebt in een discussie, evenals die foto van een matig lopend paard in de wei zonder uitleg waarom die foto geplaatst wordt. :?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:31

Ach weetje.., ik vind Totilas een geweldig paard echt waar. Ik heb nergens gezegd dat ik hem slecht/niet mooi vind, maar alleen dat het veel en veel te extreem is. De hectiek maakt het niet mooi meer. Als Edward hem met iets minder druk zou rijden, zou Totilas meer in evenwicht gaan en zou het beeld veel mooier en rustgevender zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:32

geef het puppie nog een jaar of 2/3 dan is het allemaal wat meer bevestigd......... ik denk dat je vergeet dat dit nog maar een jonkie is.....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:36

sarabande schreef:
Ilzas schreef:

Yes dit zijn de opmerkingen waar je wat aan hebt in een discussie, evenals die foto van een matig lopend paard in de wei zonder uitleg waarom die foto geplaatst wordt. :?

Ach, grapje tussendoor (wat overigens wel degelijk mijn mening is, en die mag je hier uiten, nietwaar?).

Naar mijn mening loopt dat paard daar dus uit zichzelf (enigszins) opgericht en met de achterhand eronder, zonder dat er iemand met de handrem erop gas aan het geven is. Bovendien vind ik dat een fijn beeld geven. Worden wel meer foto's geplaatst. Ook dat mag he?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:44

horseyfries schreef:
Kijk, dat noem ik nu verzameling, dalen in de achterhand en rijzen in de schoft! Komt heel dicht bij een tien lijkt me, alleen het neusje mocht nog iets meer naar voren blijven, dus ok, we maken er een 9,5 van! :9

Ga eerst terug naar het waarom van deze oefening.
Het gaat om relatieve elevatie, gewichtsverplaatsing naar de achterhand om de voorhand niet te belasten met het ruitergewicht.
Het doel is minimale belasting voor het paard door het rijden.
Een niet vastgedwongen hoofd en hals zijn ook fundamenteel voor het minimaal belasten.
Hoewel de norm steeds verschoven is naar toenemende hulpeloosheid van het paard hóórt de hartlijn van het hooft ruim voor de loodlijn te blijven. Let op; ´hartlijn´!

Het plaatje:

- VET áchter de loodlijn = gaat u maar.

- Ook staan de voorpoten niet verticaal. Daardoor meer gewicht op de voorhand en dat is nu net ook een cruciaal punt bij deze specifieke oefening.

- War goed aan deze foto is het ondertreden en inveren van de achterhand. Geen detail, want het belangrijkste doch niet alles.

Vergelijk de foto van de oude heer Henriquet welke Arabesk gegeven heeft. Díe geeft een goede beeld. Die zit ook een stuk beter. Zie ´Anatomy of Dressage´ - Schusdziarra.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:46

Bomba schreef:
Ach weetje.., ik vind Totilas een geweldig paard echt waar. Ik heb nergens gezegd dat ik hem slecht/niet mooi vind, maar alleen dat het veel en veel te extreem is. De hectiek maakt het niet mooi meer. Als Edward hem met iets minder druk zou rijden, zou Totilas meer in evenwicht gaan en zou het beeld veel mooier en rustgevender zijn.

Waar haal jij de conclusie vandaan dat Edward hem met te veel druk zou rijden? Alle keren dat ik hem in het echie heb zien lopen zat Edward er alleen maar op om hem rustig te houden, en gaf Totilas de indruk zelf veel te veel te willen.
Het is idd een jong overenthousiast dier die graag al zijn talenten showt, maar dat Edward hem daarvoor op veel druk rijdt ben ik absoluut niet met je eens. Het is eerder omgekeerd: je ziet hem constant proberen spanning te laten wegvloeien zonder daarbij de controle kwijt te raken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:53

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:

Ga eerst terug naar het waarom van deze oefening.
Het gaat om relatieve elevatie, gewichtsverplaatsing naar de achterhand om de voorhand niet te belasten met het ruitergewicht.
Het doel is minimale belasting voor het paard door het rijden.
Een niet vastgedwongen hoofd en hals zijn ook fundamenteel voor het minimaal belasten.
Hoewel de norm steeds verschoven is naar toenemende hulpeloosheid van het paard hóórt de hartlijn van het hooft ruim voor de loodlijn te blijven. Let op; ´hartlijn´!

Het plaatje:

- VET áchter de loodlijn = gaat u maar.

- Ook staan de voorpoten niet verticaal. Daardoor meer gewicht op de voorhand en dat is nu net ook een cruciaal punt bij deze specifieke oefening.

- War goed aan deze foto is het ondertreden en inveren van de achterhand. Geen detail, want het belangrijkste doch niet alles.

Vergelijk de foto van de oude heer Henriquet welke Arabesk gegeven heeft. Díe geeft een goede beeld. Die zit ook een stuk beter. Zie ´Anatomy of Dressage´ - Schusdziarra.

Ik weet niet met welk vergrootglas je deze foto's aan het bekijken bent maar VET achter de loodlijn is vooral VET overdreven!
Zijn voorBENEN (poten ken ik niet aan een paard) staan zo verticaal als het maar kan, vergelijk het maar met de achtergrond.
Ik zou graag van je horen hoe je denkt dat het mogelijk is voor een paard als deze om zo in de schoft te stijgen en te zakken in de achterhand met een niet verticaal voorbeen.
Zoals je wel al zegt is de achterhand daarbij ook nog zeer goed aan het ondertreden.
De foto van Arabesk toont juist een paard wat té ver voor de loodlijn loopt. Bovendien is hét kenmerk van een goede piaffe het correct erin en eruit kunnen rijden en dat zou ik graag eens van de oude heer Henriquet zien, want een paard wat zijn neus zo ver voor de loodlijn heeft verstrakt vaak teveel om nog een goede overgang te kunnen rijden. Daarom zeggen foto's me ook zo weinig, ik bekijk het liever in het echt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:08

http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q

Ik heb even een filmpje opgezocht waar dezelfde manier van piafferen als op de foto van Henriquet te zien is.
Ziet het er dan nog zo geweldig uit? Kijk alleen maar al in het eerste gedeelte naar de voorwaartse tendens, om over de uitdrukking van het paard en het zwiepen van de staart nog maar niet te spreken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:09

horseyfries schreef:
KiWiKo schreef:

En wat vind u van de hankenbiegung, waarde Kiwiko? :+

stijve hark!!..... iedere jan boerenfluit ziet toch dat dit dier NUL souplesse in de gewrichten heeft, niks geen buiging ........ :+