Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bomba schreef:In punt 7. wordt geschreven dat het paard tijdens het verzamelen niet korter in de hals mag worden, en moet dalen in de achterhand. Totilas wordt zeker wel korter in de hals, en zijn kruis is telkens hoger dan de schoft. Zelfs in de passage (zie onderstaande foto) blijkt het kruis hoger dan de schoft, terwijl de passage juist een extra verzamelde draf is waarbij de voorhand extra wordt opgeven en de achterhand extra wordt ondergebracht, waarbij een uitgesproken zweefmoment moet zijn waardoor het lijkt alsof het paard in slowmotion gaat. Volgens mij gaat Totilas in extra speed...
ceasario schreef:horseyfries schreef:[
ThePast03, het grote verschil met Nick Wagman en Krack en de ruiters die nu recordscores rijden, is dat de gevraagde oefeningen getoond worden.
Ik heb Nick vele malen zien starten met Krack en het was inderdaad spectaculair, maar niet gecontroleerd en daardoor maakte hij ontzettend veel fouten.
Dit is geen vergelijk..Tot welke leeftijd heeft Nick Krack gereden alvorens er Anky mee aan de slag ging ??
Raiza schreef:Bomba schreef:In punt 7. wordt geschreven dat het paard tijdens het verzamelen niet korter in de hals mag worden, en moet dalen in de achterhand. Totilas wordt zeker wel korter in de hals, en zijn kruis is telkens hoger dan de schoft. Zelfs in de passage (zie onderstaande foto) blijkt het kruis hoger dan de schoft, terwijl de passage juist een extra verzamelde draf is waarbij de voorhand extra wordt opgeven en de achterhand extra wordt ondergebracht, waarbij een uitgesproken zweefmoment moet zijn waardoor het lijkt alsof het paard in slowmotion gaat. Volgens mij gaat Totilas in extra speed...
Foto van Totilas die ik gemaakt heb op het EK in Windsor, ik zie de hals niet kort (mooi aan de loodlijn) en het kruis daalt wel degelijk.
Bomba schreef:Met die foto heb ik absoluut geen problemen! Vind het zelfs een mooie foto.
Maar jammer dat het één van de weinige foto's is..
FaberSmid schreef:Equidea combinatie van beide, met u laatste punt het meeste. Wil de moderne ruiter van een rijpaard een gangenpaard maken?
sarabande schreef:Ilzas schreef:Die noemden mijn vriendin en ik altijd "Griebeldier".
Yes dit zijn de opmerkingen waar je wat aan hebt in een discussie, evenals die foto van een matig lopend paard in de wei zonder uitleg waarom die foto geplaatst wordt.
horseyfries schreef:Kijk, dat noem ik nu verzameling, dalen in de achterhand en rijzen in de schoft! Komt heel dicht bij een tien lijkt me, alleen het neusje mocht nog iets meer naar voren blijven, dus ok, we maken er een 9,5 van!
Bomba schreef:Ach weetje.., ik vind Totilas een geweldig paard echt waar. Ik heb nergens gezegd dat ik hem slecht/niet mooi vind, maar alleen dat het veel en veel te extreem is. De hectiek maakt het niet mooi meer. Als Edward hem met iets minder druk zou rijden, zou Totilas meer in evenwicht gaan en zou het beeld veel mooier en rustgevender zijn.
Huertecilla schreef:horseyfries schreef:Kijk, dat noem ik nu verzameling, dalen in de achterhand en rijzen in de schoft! Komt heel dicht bij een tien lijkt me, alleen het neusje mocht nog iets meer naar voren blijven, dus ok, we maken er een 9,5 van!
Ga eerst terug naar het waarom van deze oefening.
Het gaat om relatieve elevatie, gewichtsverplaatsing naar de achterhand om de voorhand niet te belasten met het ruitergewicht.
Het doel is minimale belasting voor het paard door het rijden.
Een niet vastgedwongen hoofd en hals zijn ook fundamenteel voor het minimaal belasten.
Hoewel de norm steeds verschoven is naar toenemende hulpeloosheid van het paard hóórt de hartlijn van het hooft ruim voor de loodlijn te blijven. Let op; ´hartlijn´!
Het plaatje:
- VET áchter de loodlijn = gaat u maar.
- Ook staan de voorpoten niet verticaal. Daardoor meer gewicht op de voorhand en dat is nu net ook een cruciaal punt bij deze specifieke oefening.
- War goed aan deze foto is het ondertreden en inveren van de achterhand. Geen detail, want het belangrijkste doch niet alles.
Vergelijk de foto van de oude heer Henriquet welke Arabesk gegeven heeft. Díe geeft een goede beeld. Die zit ook een stuk beter. Zie ´Anatomy of Dressage´ - Schusdziarra.
horseyfries schreef:KiWiKo schreef:alleen vind ik de kinketting wat te strak staan, want de scharen zijn niet doorgeslagen
En wat vind u van de hankenbiegung, waarde Kiwiko?