Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:32

Karlijn_xx schreef:
Zoals ik zei, reed. Mijn pard vond het moeilijk om de stelling en buiging op te zoeken die hij nodig had om te appuyeren. Op aanraden van mijn instructeur heb ik het toen zo gedaan. Verder heb ik dit maar één of twee keer per training gedaan, en verder altijd recht aangegaloppeerd. Na een tijdje wist mijn paard precies wanneer hij scheef mocht aanspringen en wanneer niet ;)

Oke. :)

Fabersmid: Dank u wel. :) :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:33

Denk dat hopla het als een grapje bedoelde?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:34

Suzanne F. schreef:
Fabersmid: Dank u wel. :) :o

Ben ook even wezen kijken in uw profiel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:36

Suzanne F. schreef:
Het aangalopperen vanuit de draf dient altijd met een recht ondergesprongen binnenachterbeen te gebeuren. Je dwingt het paard in een onmogelijke positie door hem vanuit een drafappuyement aan te laten springen in galop. Het paard springt dan altijd galop aan met het binnenachterbeen naast de massa en nooit recht eronder naar voren. De eerste galopsprong dient naar voren onder de massa gesprongen te worden. De beenzetting in een drafappuyement zorgt er altijd voor dat het binnenachterbeen naast de massa komt en de eerste sprong niet mooi recht en groot vanuit de schouder naar voren is.

Waarom???
Het is de phase waarin ik het paard laat aanspringen.
Het is moeilijk dat wel, maar het is mogelijk.
Omdat de voorhandvoor is, kan het paard aangaloperen, niet wanneer ik hem parallel met de hoefslag heb.
Men springt natuurlijk in die galop aan, naar waar ik Appuyeer.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:36

FaberSmid schreef:
Denk dat hopla het als een grapje bedoelde?

:))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:38

Professor schreef:
Waarom???
Omdat de voorhandvoor is, kan het paard aangaloperen, niet wanneer ik hem parallel met de hoefslag heb.

Welke toegevoegde waarde heeft dit?
Waarom het paard zo extreem gebogen laten aanspringen? Het binnenachterbeen moet ruimte onder de massa hebben en de binnenschouder de vrijheid om weg te komen.

cherie78

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:40

Is een paard dan "gebogen" in een appuyement?

Ik dacht altijd dat er weinig buiging is bij een appuyement.
Buiging heb ik wel bij een SB en een Travers en aanverwante oefeningen.

Maar niet bij een appuyement of wijken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:43

modie schreef:

Een appuyement heeft wel zeer degelijk buiging. Buiging in een appuyement is gelijk aan die van de travers en de SB. Wijken heeft geen echte buiging, alleen lichte stelling.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:43

Met het moment van overgang galop kan de ruiter het paard helpen, vanuit de hoeken, volte of anderen figuren. En dan op de rechte lijnen, laten we als basis niet aan de longe vergeten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:44

Suzanne F. schreef:
Professor schreef:
Waarom???

Welke toegevoegde waarde heeft dit?
Waarom het paard zo extreem gebogen laten aanspringen? Het binnenachterbeen moet ruimte onder de massa hebben en de binnenschouder de vrijheid om weg te komen.

Men rijdt het toch in een verzameling??
Waarom waarde eraan te geven??
Heel eenvoudig, om juist de voorhand voor te krijgen bij het aangaloperen.
Men kan het gebruiken als tussen oefening om juist te controleren of mijn paard de diogonale hulpen werkelijk begrijpt, of de ruiter het gevoel heeft dit te kunnen onderscheiden en zijn hulpengeving te verfijneren.
Dit laat ik ruiters doen, niet vaak, om juist die laterale en diogonale hulpen te kunnen geven.
Of beter gezegd af te wisselen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:45

FaberSmid schreef:
Met het moment van overgang galop kan de ruiter het paard helpen, vanuit de hoeken, volte of anderen figuren. En dan op de rechte lijnen, laten we als basis niet aan de longe vergeten.

Ik vind hoeken of voltes niet te vergelijken met een appuyement. Uiteraard kan je hoeken of voltes gebruiken bij het aanspringen en zelfs schoudervoor nog. Maar ik vind geen toegevoegde waarde in het aanspringen vanuit een appuyement.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:47

Suzanne F. schreef:
Ik vind hoeken of voltes niet te vergelijken met een appuyement. Uiteraard kan je hoeken of voltes gebruiken bij het aanspringen en zelfs schoudervoor nog. Maar ik vind geen toegevoegde waarde in het aanspringen vanuit een appuyement.

Die toegevoegde waarde heb ik uitgelegd.
U kende die waarschijnlijk niet, waarom men dat kan doen.
Het gymnastieseert niet, maar het is een verdere ontwikkeling om sommige ruiters en paarden te leren op de juiste hulpen te reageren.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-09-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:47

Suzanne F. schreef:
modie schreef:

Een appuyement heeft wel zeer degelijk buiging. Buiging in een appuyement is gelijk aan die van de travers en de SB. Wijken heeft geen echte buiging, alleen lichte stelling.

Een appuyement heeft dezelfde buiging als bij het wijken, Suzanne
Dit althans volgens de Handleiding.

En dat maakt een appuyement ook zo moeilijk. Een paard moet nog meer gegymnastiseerd zijn, om dit aan te kunnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:48

Professor schreef:
Men kan het gebruiken als tussen oefening om juist te controleren of mijn paard de diogonale hulpen werkelijk begrijpt, of de ruiter het gevoel heeft dit te kunnen onderscheiden en zijn hulpengeving te verfijneren.
Dit laat ik ruiters doen, niet vaak, om juist die laterale en diogonale hulpen te kunnen geven.

Elke oefening heeft een waarde, anders rijdt je ze niet.
Om de voorhand voor te krijgen tijdens het aangalopperen gebruik je schoudervoor, dan heb je het binnenachterbeen al mooi onder de massa. Ikzelf hoef het paard niet schuiner gebogen te hebben, ik ben van mening dat je dan minder voordeel uit je oefening haalt omdat je het paard belemmert in eerdergenoemde dingen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 13-09-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:50

modie schreef:

Absoluut oneens.
Appuyement heeft buiging, wijken niet.
Welke handleiding lees jij??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:50

Suzanne F. schreef:
Professor schreef:

Elke oefening heeft een waarde, anders rijdt je ze niet.
Om de voorhand voor te krijgen tijdens het aangalopperen gebruik je schoudervoor, dan heb het binnenachterbeen al mooi onder de massa. Ikzelf hoef het paard niet schuiner gebogen te hebben, ik ben van mening dat je dan minder voordeel uit je oefening haalt omdat je het paard belemmert in eerdergenoemde dingen.

Dat moet elke instructeur kennen, wat u hier beschrijft.
Maar ik heb ook een vraag over dat overschenkelen gevraagd, waarom wijken, bij het appuyeren, quy hulpen ook totaal iets anders en qua beweging ook.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:53

Suzanne F. schreef:
modie schreef:

Absoluut oneens.
Appuyement heeft buiging, wijken niet.
Welke handleiding lees jij??

Bij wijken kan een paard geen buiging hebben, het heeft slechts een lichte contrastelling.
Het binnenbeen van de ruiter (kuit) geeft een zijwaartsdrijvende hulp., dus een handbreedte achter de binnensingel.
Dus het paard is niet gebogen. Geen Lengtebuiging mogelijk.
Alle zijgangen hebben buiging.
Daarom rekenen wij eigenlijk wijken voor de éénzijdige kuitdruk niet toe de zijgangen, maar zijwaartse beweging.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-09-09 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:54

Het wijken bij het appuyeren gebruik ik ter controle aan mijn binnenbeen. Zodra ik voel dat het paard te snel naar binnen wil vallen, door binnenbeen/binnenschouder, gebruik ik het wijken om hem gehoorzaam te krijgen aan het binnenbeen en hem weer aan de buitenteugel/binnenbeen te zetten. Dit gecombineerd met soms SB kan je je appuyementen verbeteren.

Beenzetting staat daar los van, het blijft draf.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 13-09-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:54

Professor schreef:
Bij wijken kan een paard geen buiging hebben, het heeft slechts een lichte contrastelling.
Het binnenbeen van de ruiter (kuit) geeft een zijwaartsdrijvende hulp., dus een handbreedte achter de binnensingel.
Dus het paard is niet gebogen. Geen Lengtebuiging mogelijk.
Alle zijgangen hebben buiging.
Daarom rekenen wij eigenlijk wijken voor de éénzijdige kuitdruk niet toe de zijgangen, maar zijwaartse beweging.

:j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:55

Suzanne F. schreef:
FaberSmid schreef:

Ik maakte ook geen vergelijk?

cherie78

Dus volgens u, Professor, heeft een appuyement dezelfde buiging als bv een Schouderbinnenwaarts of een Travers?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Overschenkelen is volgens mij meer zijwaarts dan wijken. Bij wijken moet je minstens net zoveel naar voren als opzij.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:58

Suzanne F. schreef:
Het wijken bij het appuyeren gebruik ik ter controle aan mijn binnenbeen. Zodra ik voel dat het paard te snel naar binnen wil vallen, door binnenbeen/binnenschouder, gebruik ik het wijken om hem gehoorzaam te krijgen aan het binnenbeen en hem weer aan de buitenteugel/binnenbeen te zetten. Dit gecombineerd met soms SB ter combinatie kan je je appuyementen verbeteren.

Beenzetting staat daar los van, het blijft draf.

Dit begrijp ik niet, omdat bij wijken een andere beenhulp wordt gegeven als bij SB enz..
Het binnenbeen is zijwaartsdrijvend(handbreedte achter de singel), en niet voorwaartsdrijvend Bij of op de singel).

Wijken kan men gebruiken als losmakende oefening, om het paard te laten reageren op de kuit/been.
Maar heeft weinig effect op de zijgangen, waarbij het paard om het binnenbeen moet buigen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:59

Anne_GTI schreef:
Overschenkelen is volgens mij meer zijwaarts dan wijken. Bij wijken moet je minstens net zoveel naar voren als opzij.

De hulpen zijn gelijk aan elkaar.
Overschenkelen komt uit het Duits, Übertreten lassen.
Het is een zwaardere vorm maar het is wijken voor de éénzijdige kuitdruk.
Overschenkelen doet men meestal op de grote volte.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:01

Tuurlijk zijn de hulpen grotendeels gelijk maar je moet meer voorwaarts denken.