Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:56

Maar, als argument om voor bitloos te kiezen horen we wel vaak het 'is vriendelijker' voorbij komen. Terwijl het dat dus niet per definitie is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:58

Afbeelding

bitloos reed ik 28 jaar geleden al............ allang voor de goeroes kwamen met al hun optomingen.....

bij mij was het simpel, bakstukken van het hoofdstel afhalen en de teugels op de neusriem vastmaken........

ik was hier 12 of 13 jaar......... ben nu 40

Anoniem

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:00

Nou, ik heb nog foto's dat ik met een stalhalster, zonder zadel, zonder cap aan het springen was :)). Maar niet digitaal, sorry.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:04

Dat was deze foto van Kiwiko ook niet :D De scanner digitaliseert alles van vroeger.

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:08

Niet per definitie, zeker niet als het een hackamore betreft.
Wat je echter niet moet vergeten, is dat de mensen die bewust voor bitloos hebben gekozen, dit doen uit een zekere overtuiging. En vanuit die overtuiging waarschijnlijk ook anders zullen (gaan) rijden.
Ander punt is, dat een bit, ook al kom je helemaal niet aan de teugels, toch in die mond hangt. Weet niet of je ooit een beugel hebt gehad, maar zo'n vreemd voorwerp in je mond, ben je liever kwijt dan rijk. Dat is 1 van de grote voordelen van rijden op een neusriem, als je niet aan de teugels komt, bestaat het niet voor het paard.
En als ik voor mezelf spreek, de enige bitloze optomingen die ik aanvaardbaar vind, zijn die de zachtste inwerking hebben. Helaas is het zachtste bit, nooit zo zacht als een dergelijke neusriem. Dus zelfs als je per ongeluk toch aan de teugels trekt, doe je minder schade dan met een bit.

Maar ik dwaal af. Want in de dressuur zal je met aanleuning rijden, al is het maar een gram.
Mijn streven is dus om met die ene gram op een zachte neusriem een paard onder me te hebben dat zich verzamelt, zich op mij concentreert zodat de lichtste hulpen voldoende zijn.
En dat is haalbaar.
En vriendelijk voor paard en ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:09

Lovely schreef:
Nou, ik heb nog foto's dat ik met een stalhalster, zonder zadel, zonder cap aan het springen was :)). Maar niet digitaal, sorry.

precies Lov................ we hebben het allemaal gedaan als jonkie zijnde........ allemaal hebben we die fase doorlopen, en uiteindelijk in de sport beland :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:16

isabelvdm schreef:
Niet per definitie, zeker niet als het een hackamore betreft.

Ik bedoel maar, een hackamore is ook een bitloze optoming. Overigens heb ik ook met hack leren rijden, dat hoort bij je opvoeding als ruiter, dus naast het bitloos, zadelloos, caploos springen waarbij ik zelfs gympjes aanhad.

isabelvdm schreef:
Wat je echter niet moet vergeten, is dat de mensen die bewust voor bitloos hebben gekozen, dit doen uit een zekere overtuiging. En vanuit die overtuiging waarschijnlijk ook anders zullen (gaan) rijden.

Dat anders rijden lijkt minder dressuurmatig te zijn.

isabelvdm schreef:
Ander punt is, dat een bit, ook al kom je helemaal niet aan de teugels, toch in die mond hangt. Weet niet of je ooit een beugel hebt gehad, maar zo'n vreemd voorwerp in je mond, ben je liever kwijt dan rijk. Dat is 1 van de grote voordelen van rijden op een neusriem, als je niet aan de teugels komt, bestaat het niet voor het paard.

Ja, ik heb een beugel gehad en daar zaten geen teugels aan hoor. Maar hoezo voelt een paard die neusriem dan niet meer (zodanig dat deze niet meer bestaat) en dat bit ineens wel de hele tijd? Het lijkt alsof je de realiteit hier een beetje wilt bijbuigen?

isabelvdm schreef:
En als ik voor mezelf spreek, de enige bitloze optomingen die ik aanvaardbaar vind, zijn die de zachtste inwerking hebben. Helaas is het zachtste bit, nooit zo zacht als een dergelijke neusriem. Dus zelfs als je per ongeluk toch aan de teugels trekt, doe je minder schade dan met een bit.

Een bit richt geen schade aan als je er geen grove dingen mee doet, trekken is grof. Het enige wat ik aanvaardbaar vind, is de zachte inwerking van de ruiter.

isabelvdm schreef:
Maar ik dwaal af. Want in de dressuur zal je met aanleuning rijden, al is het maar een gram.
Mijn streven is dus om met die ene gram op een zachte neusriem een paard onder me te hebben dat zich verzamelt, zich op mij concentreert zodat de lichtste hulpen voldoende zijn.
En dat is haalbaar.
En vriendelijk voor paard en ruiter.

Aanleuning is geestelijke en lichamelijke aandacht voor je aanwezigheid als ruiter en voor de hulpen. De vriendelijkste manier is niet afhankelijk van je materiaal, maar des te meer van je kwaliteit als ruiter, op je eigen niveau.

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:24

Die beugel waar geen teugels aan zaten, was wel altijd voelbaar, toch?
Zoals een bit altijd voelbaar in de mond van het paard zit.
Een neusriem die niet strak zit, daar ga ik van uit, oefent geen enkele druk meer uit, is niet voelbaar op de neus. OK, misschien wel achter de oren, want daar hangt ie omheen. Maar niet op de neus, waardoor je het paard totale rust kan geven. Zolang bit in de mond hangt, heeft paard geen rust in de mond. Is dat duidelijker?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:27

[quote="Lovely]
Ja, ik heb een beugel gehad en daar zaten geen teugels aan hoor. Maar hoezo voelt een paard die neusriem dan niet meer (zodanig dat deze niet meer bestaat) en dat bit ineens wel de hele tijd? Het lijkt alsof je de realiteit hier een beetje wilt bijbuigen?
[/quote]

Een bit in de paardenmond ligt voor dit dier in de weg.
Een paard eet bijv. niet terwijl het moet draven....maar krijgt nu wel de indruk door dat bit (iets in de mond) dat het speeksel aan moet maken.
Zie daar ook een oorzaak van het schuimen .....
Iets in de mond terwijl het paard voor een ruiter in diverse gangen moet bewegen is voor het paard wat vreemd (en onaangenaam)
Door die speekselaanmaak en vooral de "verplichte" houding in dresuur krijgt het nml. problemen met slikken....

Bij slechts een neusriempje heb je dit niet.
In die houding blijft natuurlijk wel het slikprobleem...maar er wordt minder tot geen speeksel meer aangemaakt.
Geen kracht op de neusriem (ook niet door aansnoeren) zal het paard dus na gewenning dat daar iets op de huid ligt ook niet meer opmerken als iritant of lastig of pijnlijk.
Behalve als je er aan gaat trekken om te sturen of te remmen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:31

isabelvdm schreef:
Die beugel waar geen teugels aan zaten, was wel altijd voelbaar, toch?
Zoals een bit altijd voelbaar in de mond van het paard zit.
Een neusriem die niet strak zit, daar ga ik van uit, oefent geen enkele druk meer uit, is niet voelbaar op de neus. OK, misschien wel achter de oren, want daar hangt ie omheen. Maar niet op de neus, waardoor je het paard totale rust kan geven. Zolang bit in de mond hangt, heeft paard geen rust in de mond. Is dat duidelijker?

Nee, die beugel voelde ik niet meer hoor, behalve als ik er wat mee aan het spelen was.

Een losse neusriem lijkt mij wiebelig en irritant op de neus, net als een vlieg. Zo is er voor alles wel wat te zeggen.

Nickaltena, wat jij vertelt is echt totale onzin, een paard maakt door het inhebben van een bit geen extra speeksel aan en slikken kan nog steeds gewoon als dat zou moeten. And in case you wonder: een bit hindert de ademhaling ook al niet.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:36

isabelvdm schreef:
Een ander schreef oa.:

(hoe vaak moet ik dit nog uitleggen? Sorry hoor, maar steeds gaan mensen er in deze discussie weer aan voorbij dat we het hebben over de mogelijkheden van bitloos in de reguliere dressuur/wedstrijden. Dus niet bitloos en freewheelen/meeliften (de discipline die Arabesk kennelijk beoefent) of western, of gangenpaarden, of circusdressuur, of NH- rijkunstjes etc.)

Voor de zoveelste maal: ik beperk mij dan met deze mening alleen tot dressuur volgens de reglementen van de KNHS. Binnen dat referentiekader moet je mijn mening zien.

[/quote]
Wat Rohlf laat zien, is wat mijns inziens de basis van de dressuur is. Maar ik ben neem ik aan flink wat jaren ouder dan jij, en ben in de dressuur met andere normen en waarden opgegroeid. De mensen van wie ik geleerd heb, zijn al vele jaren dood, en draaien zich waarschijnlijk in hun graf om, als ze zien waar de dressuur wereld nu mee bezig is. (Zie ook de petitie van Philippe Karl)

Naar mijn mening is de kern van deze hele discussie dat de KNHS op het verkeerde spoor zit.[/quote]

Wat is dressuur...

In mijn ogen ?
Een paard dresseren zodat het bepaalde voor dat niveau "vereiste" kunstjes kan laten zien waar aan eerst voldaan moet worden om moeilijkere kunstjes te mogen gaan tonen. :P

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:36

isabelvdm schreef:
Een ander schreef oa.:

(hoe vaak moet ik dit nog uitleggen? Sorry hoor, maar steeds gaan mensen er in deze discussie weer aan voorbij dat we het hebben over de mogelijkheden van bitloos in de reguliere dressuur/wedstrijden. Dus niet bitloos en freewheelen/meeliften (de discipline die Arabesk kennelijk beoefent) of western, of gangenpaarden, of circusdressuur, of NH- rijkunstjes etc.)

Voor de zoveelste maal: ik beperk mij dan met deze mening alleen tot dressuur volgens de reglementen van de KNHS. Binnen dat referentiekader moet je mijn mening zien.

Citaat:
Wat Rohlf laat zien, is wat mijns inziens de basis van de dressuur is. Maar ik ben neem ik aan flink wat jaren ouder dan jij, en ben in de dressuur met andere normen en waarden opgegroeid. De mensen van wie ik geleerd heb, zijn al vele jaren dood, en draaien zich waarschijnlijk in hun graf om, als ze zien waar de dressuur wereld nu mee bezig is. (Zie ook de petitie van Philippe Karl)

Naar mijn mening is de kern van deze hele discussie dat de KNHS op het verkeerde spoor zit.

Wat is dressuur...

In mijn ogen ?
Een paard (op welke manier dan ook) dresseren/iets aanleren zodat het bepaalde voor dat niveau vereiste kunstjes kan laten zien waar aan eerst voldaan moet worden om moeilijkere kunstjes te mogen gaan tonen. :P
Je houd daarvan om dat te doen.... op welke manier dan ook... of vind dat plaatje van tegenwoordig niets....
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 02-08-09 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:37

Nog eenmaal terugkomen op 'anders rijden' en 'dressuurmatig'.
Wat het gros van de dressuurruiters NU dressuurmatig noemt, is in mijn ogen lelijk, en een slechte manier van rijden.
Dressuur is verworden, is een aanfluiting, zolang mensen die de rollkur gebruiken, hoog scoren.
Dressuur rijden met een hackamore is uitzinnig. Als je met stang en trens rijdt, rijd je ook niet continu op de stang. Met een hackamore kan je niet anders dan continu met scharen rijden.
En helaas zie ik niet, ook niet op hoog niveau, dat er dressuur gereden wordt met een verfijnde aanleuning. Want dat haalt geen punten binnen. Het zijn mooie woorden, "Aanleuning is geestelijke en lichamelijke aandacht voor je aanwezigheid als ruiter en voor de hulpen.", helaas niet de realiteit bij de meeste dressuurruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:41

Welke 'meeste dressuurruiters'? Ken je ze allemaal, of bedoel je de meest in het oog springende?

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:45

Lovely schreef:
Welke 'meeste dressuurruiters'? Ken je ze allemaal, of bedoel je de meest in het oog springende?

LOL!

Ja, ik ken ze allemaal, of geen van allen, zullen we even redelijk blijven? En ze zijn nog niet in mijn oog gesprongen, volgens mij kunnen dressuurruiters helemaal niet springen, toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:48

zou ik nog niet zo zeker van zijn :D

dressuur is immers de basis van het springen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:50

NickAltena schreef:
In mijn ogen ?
Een paard (op welke manier dan ook) dresseren/iets aanleren zodat het bepaalde voor dat niveau vereiste kunstjes kan laten zien waar aan eerst voldaan moet worden om moeilijkere kunstjes te mogen gaan tonen. :P
Je houd daarvan om dat te doen.... op welke manier dan ook... of vind dat plaatje van tegenwoordig niets....

of je snapt niet waar het over gaat............. dat kan ook :D :D
en helaas zie ik dat het meest :)

het is maar net waar je kennis ligt.......

utopie is in beide werelden................

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:48

NickAltena schreef:
Een bit in de paardenmond ligt voor dit dier in de weg.
Een paard eet bijv. niet terwijl het moet draven....maar krijgt nu wel de indruk door dat bit (iets in de mond) dat het speeksel aan moet maken.
Zie daar ook een oorzaak van het schuimen .....
Iets in de mond terwijl het paard voor een ruiter in diverse gangen moet bewegen is voor het paard wat vreemd (en onaangenaam)
Door die speekselaanmaak en vooral de "verplichte" houding in dresuur krijgt het nml. problemen met slikken....

In die houding blijft natuurlijk wel het slikprobleem...maar er wordt minder tot geen speeksel meer aangemaakt.
Geen kracht op de neusriem (ook niet door aansnoeren) zal het paard dus na gewenning dat daar iets op de huid ligt ook niet meer opmerken als iritant of lastig of pijnlijk.
Behalve als je er aan gaat trekken om te sturen of te remmen natuurlijk.

Als ik mijn paard bitloos rijdt dan schuimt hij ook als hij ontspant en dan heeft hij dus niets in zijn mond.
Paarden met bit schuimen ook alleen maar als ze ontspannen, als ze gespannen zijn dan schuimen ze niet.

Heb mijn paard met verschillende bitloze hoofdstellen gereden en eigenlijk vindt hij het niet fijn, die neusriem.
Niet als ik contact houd met de teugels, niet met losse teugel en ook niet met meer druk.
Met bit, zonder neusriem is hij gewoon rustig en ontspant goed, met losse teugels, contact of wat meer druk.
(als hij nageeft laat ik de druk gelijk afvloeien overigens met of zonder bit)

Verder valt het me op dat heel veel mensen die bitloos rijden de neusriem nogal laag hebben hangen, op het neuskraakbeen, waarmee ze dus makkelijk ernstige schade aan het paard kunnen toebrengen. Daar is het paard wel gevoeliger en zal dus eerder op druk reageren dan wanneer de neusriem daadwerkelijk alleen op het neusbot ligt.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:06

Esther schreef:
Als ik mijn paard bitloos rijdt dan schuimt hij ook als hij ontspant en dan heeft hij dus niets in zijn mond.

Ik schreef ook :

Bedenk daarbij dat het ook geconditioneerd gedrag kan wezen (denk maar aan de hond van Pavlov die ging kwijlen bij het horen van een signaal omdat hij daarvoor bij dat signaal steeds voer kreeg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:07

Nick, raakt kant nog wal, sorry :).

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:08

Lovely schreef:
Nick, raakt kant nog wal, sorry :).

noch

wat raakt niet en waarom niet?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:12

Lovely schreef:
sorry :)

Ik vind dit zeer korte stukje een beetje een zwakke onderbouwing ....

PS: ook sorry :P
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 02-08-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:15

Nick, wat jij vertelt over bit, speeksel en slikken, is gewoonweg niet waar en elke variatie die daarop bedenkt in een poging je punt te steunen is evenzogoed niet waar.

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:17

Lovely schreef:
Nick, wat jij vertelt over bit, speeksel en slikken, is gewoonweg niet waar en elke variatie die daarop bedenkt in een poging je punt te steunen is evenzogoed niet waar.

is gewoonweg niet waar, of is gewoonweg wel waar.
welles/nietes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:20

Esther schreef:
Verder valt het me op dat heel veel mensen die bitloos rijden de neusriem nogal laag hebben hangen, op het neuskraakbeen, waarmee ze dus makkelijk ernstige schade aan het paard kunnen toebrengen. Daar is het paard wel gevoeliger en zal dus eerder op druk reageren dan wanneer de neusriem daadwerkelijk alleen op het neusbot ligt.

En wat dacht je van de aansnoerneusriem en strak aangetrokken sperriempjes, en de neusriemen die met het bit verbonden zijn en door het bit aan een hefboomwerking onderhevig zijn :=