Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kaspertje

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:24

Uit deze discussie gaan we toch niet komen, ik denk dat (bijna) iedereen het op de manier doet die zij zelf het beste vinden en dat moet je dan ook respecteren, de een doet het zus en de andere zo, maar ik denk dat de meeste mensen het beste voor hebben met hun paard en dat die p[aarden het dan vast ook naar hun zin hebben. Mijn paard staat niet 24/7 buiten maar komt er wel elke dag in de wei met zn vriendjes en ja ik heb ook een bijrijder maar naar mijn mening is hij wel gelukkig, ziet er goed uit en zit lekker in zn velletje.... en als iemand anders het anders ziet kan, iedereen heeft recht op z'n eigen mening laten we dat niet vergeten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:58

kaspertje schreef:
Uit deze discussie gaan we toch niet komen, ik denk dat (bijna) iedereen het op de manier doet die zij zelf het beste vinden en dat moet je dan ook respecteren,

Nee hoor.

Het betreft hier hobbymatig houden van een dier.

Daar zijn de vijf universele vrijheden voor opgesteld.
Er is héél veel wetenschappelijk onderzoeksmateriaal mbt de ethologie van het paard en de 5 vrijheden kunnen probleemloos ingevuld worden voor de diersoort paard.
Dat is feítelijke informatie.
Je hoeft helemaal geen respect te hebben voor het stellen van ruiterbelang boven het welzijnsbelang van het dier.
Je hoeft helemaal geen respect te hebben voor het struisvogel spelen hierover.
De ts-stelling heeft een goed te onderbouwen basis die breder is naarmate de ethische oprek groter is en respect is niet nodig.

Je mag vinden wat je wil doch het is egoïstisch het welzijnsbelang van het paard voor de lol ondergeschikt te maken. Dat hoeft niemand te respecteren.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-09-09 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:09

Als iedereen zo paarden moet houden, 24/7 in de wei, met een meerdere paarden dan zou dat betekenen dat bijna alle mensen hun paarden niet meer kunnen houden en wat gebeurt er dan met die paarden?? En dan zouden er op een gegeven moment bijna geen paarden meer zijn en dan...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:16

kaspertje schreef:
Als iedereen zo paarden moet houden, 24/7 in de wei, met een meerdere paarden dan zou dat betekenen dat bijna alle mensen hun paarden niet meer kunnen houden en wat gebeurt er dan met die paarden?? En dan zouden er op een gegeven moment bijna geen paarden meer zijn en dan...

...en?

Dat geeft de omvang van een probleem aan, niet dat het goed is :)*

Dat is reden voor een regeling met overgangstemijn, niet voor accepteren van wat is.

Minder paarden in NL is een non-pobleem. Net als in NL uitsterven van een vogel welke in europa niet bedreigd is.
NL is geen natuurlijk areaal dus niet alles kan daar mbt paarden.

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:34

Ik vind dat jij alles wel heel erg zwart wit bekijkt, dus dan bijna alle paarden maar weg uit nederland, bijna alle dieren kunnen dan wel weg want de meeste worden ook vast niet helemaal optimaal gehouden, er moet ook ingezien worden dat dat ook bijna niet te doen is en dat de meeste mensen er zoveel mogelijk aan doen om hun dieren in de meeste belangen te behartigen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:00

kaspertje schreef:
Ik vind dat jij alles wel heel erg zwart wit bekijkt, dus dan bijna alle paarden maar weg uit nederland, bijna alle dieren kunnen dan wel weg want de meeste worden ook vast niet helemaal optimaal gehouden, er moet ook ingezien worden dat dat ook bijna niet te doen is en dat de meeste mensen er zoveel mogelijk aan doen om hun dieren in de meeste belangen te behartigen...

Dat hoeft helemaal niet ingezien te worden.
Als het bijna niet te doen is om een paard goed te houden, moet dat paard dan maar de dupe zijn van de hobbylol van een ruiter?
Als zoveel mogelijk niet goed genoeg ís, dan is dat onacceptabel en verdient kritiek, geen respect.

Als je geen aquarium hebt kan je geen vissen houden.
Geldt voor paarden ook.
Wie dat in zou moeten zien is de paardhouder :)*

Paardrijden is geen recht. Paarden hebben wel welzijnsrecht.

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:04

De paarden bij jou staan dan wel in de wei 24/7 in een 'harem' maar ook jouw paarden zijn de dupe van jou 'hobbylol' want ook jij rijdt erop dus wat is dan het verschil??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:28

kaspertje schreef:
De paarden bij jou staan dan wel in de wei 24/7 in een 'harem' maar ook jouw paarden zijn de dupe van jou 'hobbylol' want ook jij rijdt erop dus wat is dan het verschil??

Daar zíjn we weer *\o/*
Bij gebrek aan inhoudelijk argumenten persoonlijk worden.

Alle rijpaardhouden is een ethisch compromis. Ook door mij. Dat schreef ik al tig keer hier op dit topic en staat op de inleidende pagina van mijn site.
Vandaar dat ik vind dat ook ik niet volledig aan de kant van het paard sta :)*
Mijn menig is gecompromitteerd door mijn ruiterbelang.

Wat betreft het verschil van mijn egoïsme ten opzichte van dat van menig andere ruiter is het vrij helder. Voor het welzijn belangrijkste criterium is de vrijheid natuurlijk gedrag te vertonen. Díe vrijheid geef ik mijn paarden. Daarom heb ik heel bewust 25 jaar géén paarden gehouden tot ik wél een ´aquarium´ kon inrichten.
De basis voor de inrichting is de wetenschappelijke informatie over ruimtebehoeft in Horse Behaviour - Waring.

Wel eens van Dr.Marthe Kiley Worthington gehoord?
Dat is een biologe die paardrijdt. Haar levenswerk is ecologie. Logischerwijze ook de ecologie van paarden.
http://www.eco-etho-recherche.com/index.php?lang=en
Haar boeken over paarden zijn allemaal zéér de moeite waard als je enigzins open staat voor het relativeren van je eigen ruiterbelang: http://www.eco-etho-recherche.com/index ... age=100053

hc

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:37

Dat is jouw mening, ik heb de mijne en zo heeft iedereen er een, jij doet het dus op jouw manier ik op de mijne, jouw paarden leven op jouw manier die van mij op de mijne, zo kun je er nog lang en breed over praten maar je komt er niet uit, als jij vind dat iedereen dan maar zn paarden weg moet doen ok, vind ik niet, misschien is het beter dat we allemaal een hobbelpaard kopen, kan je weinig aan verpesten :D Ik denk dat de meeste paarden hier in nederland een leuk en lekker leven hebben uitzonderingen daargelaten... jij vind van niet? ok jouw mening...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:43

Ik ga met HC mee dat als je je paard geen paardwaardig bestaan kan geven (dus weidegang in een kleine, vaste kudde etc) je dan inderdaad geen paard moet houden.
Want je stelt dan inderdaad jóuw eigenbelang voor het belang van dat van het paard, wat toch al puur voor jouw plezier aangeschaft is.
Ik houd zielsveel van mijn paarden, maar zodra ik ze niet meer kan houden op de paardwaardige manier waarop ik ze nou houd, verkoop ik ze aan iemand die dat wél kan. Mijn paarden mogen namelijk niet de dupe worden van mijn egoïsme.

Het houden van paarden is namelijk puur egoïsme, heel strikt gezien. We houden paarden omdat wíj willen rijden, wíj willen fokken, wíj willen de sport in, wíj willen zo'n klein lollig shetje want dat is zo leuk voor de kinderen.
En het paard? Dat heeft zich daar maar in te schikken. Het mínste wat je dan kan doen is je paard een paardwaardig bestaan te geven.

Vind ik ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:45

kaspertje schreef:
Dat is jouw mening, ik heb de mijne en zo heeft iedereen er een, jij doet het dus op jouw manier ik op de mijne, jouw paarden leven op jouw manier die van mij op de mijne, zo kun je er nog lang en breed over praten maar je komt er niet uit, als jij vind dat iedereen dan maar zn paarden weg moet doen ok, vind ik niet, misschien is het beter dat we allemaal een hobbelpaard kopen, kan je weinig aan verpesten :D Ik denk dat de meeste paarden hier in nederland een leuk en lekker leven hebben uitzonderingen daargelaten... jij vind van niet? ok jouw mening...

Je mist nog stééds de kern.

De ethologie van het paard is geen méning.
De vrijheid van vertonen van natuurlijk gedrag is geen méning.
De informatie over gedrag en ruimte is geen méning.

Ik neem op grond van jouw reacties aan dat jij geen kennis genomen hebt van wetenschappelijk verantwoorde werken over de ethologie van het paard of over de implicaties voor het rijpaard houden.
Jouw mening over rijpaard houden mist dan die basis.
Mijn excuses als mijn indruk verkeerd is.

Je trekt verder een reeks conclusies op basis van aannames.
Trek de schoen gerust aan. Wijs dan niet naar een ander, maar naar jezélf :)*

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:51

Wat een discussie hier! Mijn paard staat niet eens iedere dag op de wei, maar die heeft het ook goed. Alsof je een paard alleen goed behandelt als hij iedere dag op de wei staat.
Onzin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:52

Berdien schreef:
Het mínste wat je dan kan doen is je paard een paardwaardig bestaan te geven.

Kijk Berdien en wát een ´paardwaardig´ bestaan is moet zo objectief mogelijk ingevuld worden.
Daarvoor zijn ooit de vijf universele vrijheden van het gehouden dier opgesteld.
Deze kunnen ingevuld worden met de zeer goede en concrete informatie over de diersoort paard.

Ruimte, betekenisvolle relaties zijn twee voorbeelden die voor welzijnsbevínden belangrijke sleutels blijken en regelrecht op dit topic van toepassing zijn.

Een paard uit ruiterbelang bewust zo suboptimaal houden dat paardwaardigheid van het bestaan onder druk staat verdient geen respect.
Het is niet voor niets dat vanuit Wageningen de opmerking naar de minsiter van LNV is gemaakt dat stalhouden van paarden voor sport ethisch niet acceptabeler is dan nertsenfork voor bont.
De maat voor paarwaardig bepaalt het páárd!!

hc

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:54

Ik mis dat niet, natuurlijk snap ik dat het voor een paard lekker zou zijn om dag en nacht buiten te kunnen lopen met soortgenoten op een stuk land van weet ik veel hoeveel hectare, maar dat kan niet altijd en ik probeer te zeggen dat ik dan probeer om het mn paard zo fijn mogelijk te maken, hij komt elke dag buiten met zn vriendjes, hij wordt goed verzorgd en krijgt zijn aandacht dus waarom zou hij niet gelukkig zijn?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:56

Precies, ik bedoelde ook met 'paardwaardig' bestaan, een bestaan wat vanuit het paard en diens 'eisen' paardwaardig is gezien.
Je kunt paardwaardig ook zien als een lekkere warme deken en de hele dag op stal. Lekker warm, knus en heel paardwaardig toch? Maar dat is vanuit onze perceptie, omdat wij als nakende mensjes het koud hebben in de winter.
Vanuit de perceptie van het paard gezien, met een vacht met meerdere lagen en vernuftige functies, is het paardwaardig om gewoon buiten te staan in een groep en mogelijkheden tot schuilen. Dat wíj daar niet op gebouwd zijn, wil niet zeggen dat het paard dus ook maar niet tegen kou kan.

Zelfde met bijrijders, bekijk die niet vanuit je eigen, menselijke perspectief maar vanuit het perspectief van je paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:56

Zafinne schreef:
Wat een discussie hier! Mijn paard staat niet eens iedere dag op de wei, maar die heeft het ook goed. Alsof je een paard alleen goed behandelt als hij iedere dag op de wei staat.
Onzin.

Geef eens een bron met onderbouwde informatie welke de basis is voor deze mening

In Horse Behaviour van Waring staat een heel hoofdstuk over de relatie tussen gedrag en weideformaat compleet met de wetenschappelijke referenties
Dat is wetenschappelijk verantwoorde basis dat het géén ´onzin´ is.
Lees dat eerst eens. Of wat van Kiley-Worthington. Is onderzóchte informatie, geen mening op basis van ????

hc

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:27

Nou ik wens je veel succes en geluk met jouw paarden hc en hoop dat iedereen goed voor zijn of haar paarden zorgt ook al is dat voor iedereen op een andere manier

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:18

Berdien schreef:
Zelfde met bijrijders, bekijk die niet vanuit je eigen, menselijke perspectief maar vanuit het perspectief van je paard.

..en ik hoop dat dit topic wat perspectief geeft over wat voor een páárd belangrijk is voor de welzijnsbeleving.
Goede bedoelingen zullen dan in betere leefomstandigheden voor het páárd resulteren.

hc

s_masha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:10

Wat een onzin!
Natuurlijk kun je een bijrijder(ster) pakken, als jezelf medische problemen hebt.
En je kunt fulltime niet meer rijden houd het op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:13

s_masha schreef:
Wat een onzin!
Natuurlijk kun je een bijrijder(ster) pakken, als jezelf medische problemen hebt.
En je kunt fulltime niet meer rijden houd het op.

WOW, inhoudelijk sterk onderbouwd :Y)

1. Jij vínd het onzin.
2. Waarop baseer jij de mening; wat is de onderbouwing en wat is de bron daarvoor?

hc

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:26

Tsjonge Tsjonge wat een zeldzaam hoogdravend geklets hier zeg!! Echte Geitenwollen sokken ethiek die wel een beetje heeeel ver doorslaat...........

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:32

Want...?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:35

Ik rij andermans paarden bij. Zij heeft weinig tijd (werk etc)
Maar ze wil de paarden niet weg doen omdat ze beide niet makkelijk zijn en veel mee gemaakt hebben.
En ze staan 24/7 op de weide (alleen met noodweer of exreme kou op stal)
Ze vermaken zich prima en anders kom ik ze gezellig rijden en ze vermaken.
En ook de eigenaar rijd ze natuurlijk wel.

Nou kan nou niet zeggen dat die schatten lijden ofzo.
Ze vermaken ze prima :P

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:44

Ben blij dat ik niet bij hc op de bank hoef zitten discussie te voeren, vindt de toon van haar berichten niet prettig laat ik het daar maar bij houden........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:52

sflj schreef:
Want...?

Dat víndt men uit eigen ruiterbelang :D

Er is verder geen ander´want´ dan het eigenbelang.

Het zou een prima zaak zijn om het paardwelzijn te beschermen met omgekeerde bewijslast; toon maar aan dat je aan de verzorgingseisen kan voldoen, anders geen vergunning voor paardhouden.
Voor de eisen vanuit het páárd is alle kennis en informatie al járen wetenschappelijk onderbouwd aanwezig.
Voor wie goed bezig is, is dit geen enkel punt.
Wie daar tegen is weet blijkbaar dat er nu wat aan schort :)*

hc