als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:21

detour schreef:
Dirkje, wat kom jij geweldig droog en toch ook scherp uit de hoek, petje af! 8-)

Hulpteugels en sedatie mbt het willens en wetens willen rijden of trainen van dieren is imo altijd te wijten aan de ruiter, trainer of berijder. :o

Het is zo jammer dat men altijd zo vlug wil, zo snel resultaat.. Als een dier aangeeft het nog niet aan te kunnen of te willen, zoek een oplossing, of laat het gewoon een tijdje lekker paard wezen in het land, daar doen ze het ook goed op! *D

Yamcha, die eerlijkheid waar je het over hebt, ik denk dat dat zo belangrijk is.. Je wilt tenslotte zelf ook rechtvaardig worden behandeld.*D

(Heb een lesklantje wat elders is weggegaan wegens ervaring van dwang, heb haar gezegd haar niks te zullen afdwingen maar dat betekent in deze dat ze de dwangmiddelen van haar dier ook af mag halen en dit dier ook niet mag dwingen. Lees: Thiedemannteugel. Eérst basis, en dat is op eigen benen lopen en beenhulpen leren begrijpen. Niet meer en niet minder) ;)

Ik denk dat hier alles wel mee is gezegd.
Wanneer je altijd eerlijk en rechtvaardig naar je paard toe blijft en dat in het vizier houdt, dan komt het wel goed.
Een ruiterfout is (vaak onbedoeld en achteraf gezien) zo gemaakt maar gelukkig worden die ons meestal snel vergeven door onze paarden. En wanneer we goed naar onze paarden blijven kijken en geen onrealistische dingen van ze verwachten maar dingen van ze vragen naar hun kunnen en mogelijkheden, dan blijft het plezier in het rijden voor beiden gewaarborgd. De ruiterfouten die we maken kunnen we helaas niet altijd voorkomen want niemand is perfect, maar dat geeft ook niet wanneer we eerlijk blijven naar onze dieren toe.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:27

detour schreef:
Als een dier aangeeft het nog niet aan te kunnen of te willen, zoek een oplossing, of laat het gewoon een tijdje lekker paard wezen in het land, daar doen ze het ook goed op!

Maar wat voor oplossing moet dat zijn dan volgens jou?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:28

Rianneke, afhankelijk van het probleem, maar wanneer het echt niet loopt met een paard is een keer van voren af aan beginnen nooit verkeerd lijkt me.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:30

Rianneke schreef:
detour schreef:
Als een dier aangeeft het nog niet aan te kunnen of te willen, zoek een oplossing, of laat het gewoon een tijdje lekker paard wezen in het land, daar doen ze het ook goed op!

Maar wat voor oplossing moet dat zijn dan volgens jou?

Zoek óf iemand die weet waar hij of zij mee bezig is, óf geen je paard even een time out, en laat het dier bepalen wanener het het zowel mentaal als fysiek weer aankan!

En wil je die uitdaging niet aan gaan, dan lijkt het dier me beter af bij iemand die dit wel kan bieden. ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:44

Ik had een ander antwoord verwacht :o
Maar bij alle paarden valt het kwartje op een ander tijdstip...
Africhten vind ik gewoon op het tempo van het paard de dingen aanleren. Bij de 1 gaat dat nou eenmaal sneller als de ander.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:49

Wat had je dan verwacht, en waarom? *D

Misschien bedoelen we wel hetzelfde. ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:00

Ik weet niet wat voor antwoord ik had verwacht :+ Gewoon een andere hahaha

Maar ik denk niet aan eerdere posten te zien dat we er helemaal gelijk over denken :o

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:03

het ligt er aan wat je slecht vind.

kijk je stapt op je paard en je merkt dat ze stijf is en daardoor wat onregelmatig en je gaat lekker rijden en je voelt/ziet haar verbeteren dan heb ik als nog goed gereden ondanks dat ik miss geen oeffeningen voor proeven heb geoeffend of dat ze niet verzamelt liep.

ik denk niet dat het niet zo zeer is het rijden gaat slecht maar meer wat jij er van maakt, er is altijd een reden waarom het niet optimaal gaat. en dan is het aan jou de keus om je paard in die conditie op dat moment goed te laten lopen.
het gaat er uiteindelijk om dat jij je paard beter/losser door zijn lichaam maakt. en soms heeft hij ergens een knoop en dan is het aan jou omdat er uit te rijden.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:01

Vaak is het een ruiterfout, maar soms kan een paard ook zijn dag niet hebben ofzo.

Anoniem

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:19

Net zoals een ruiter zijn dag een keer niet kan hebben ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:23

suleilitha schreef:
Net zoals een ruiter zijn dag een keer niet kan hebben ;)

Maar is het dan verstandig om op de stappen?
Als ik echt mijn dag niet heb, dan longeer ik liever omdat ik weet dat het toch niet veel zal uithalen :o

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:27

Als ik mijn dag niet heb ga ik ook niet rijden want dan wordt het helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:30

Ik had dat vanmorgen, heftige rugpijn en drie paarden te rijden, de eerste ging nog, de andere twee ben ik dus niet gaan rijden... nee, dan ga ik er niet op.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:33

Het is beslist de fout van de ruiter! Soms heb ik de neiging om bijv. te gespannen te gaan zitten met het doorzitten. Dan gaat mijn pony ook écht niet ontspannen. En bijv. op wedstrijd zeggen sommige mensen: "Ja hij wil maar niet aan de teugel!" , terwijl ze zelf de spanning en hun stress overbrengen naar het paard. Ja, het ligt altijd aan jezelf.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:37

Paarden kunnen uit zichzelf ook gespannen zijn, en dan moet je als ruiter soms flinke moeite doen om ze weer rustig te krijgen :(:) Dus zo'n momentopname hoeft niet bij de ruiter te liggen, het is dan wel de vraag wat de ruiter er mee doet ;)

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:38

ja dat is wel waar Rianneke...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:50

Het is wel altijd aan de ruiter om zoiets op te lossen, je kunt neit het paard de schuld geven, en vervolgens zelf niets doen, daar wordt het niet beter van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:51

Een ruiter kan zijn spanning ook overbrengen op een paard, tevens kan een ruiter juist een kalmerende invloed hebben op een paard.
Het is allemaal zo individueel, je vindt geen twee dezelfde ruiters, je vindt geen twee dezelfde paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:55

Daarom moet het ook matchen :)*

:j

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:57

Yamcha schreef:
Het is wel altijd aan de ruiter om zoiets op te lossen, je kunt neit het paard de schuld geven, en vervolgens zelf niets doen, daar wordt het niet beter van ;)

Dat zowiezo! Maar niet iedere ruiter kan een paard goed kalmeren! Als ik naar mijn eigen beestjes kijk. Die kan ik vanaf de grond incl ruiter laten kalmeren :7 (toen de ruiter het zelf niet lukte :(:) )

suleilitha schreef:
Het is allemaal zo individueel, je vindt geen twee dezelfde ruiters, je vindt geen twee dezelfde paarden.

Was het allemaal maar zo standaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:07

Voor mij hoeft het niet standaard te zijn, Rianneke, dan was de uitdaging er snel af ;)
Afgelopen winter heb ik een keer mogen meemaken hoe nauw het steekt. Ik was op zoek naar een bijrijdster voor een eigen paard, en er kwam een dame die verschrikkelijk goed is met paarden, en ze kan rijden van groen tot Z2. Ik wist niet wat ik zag, die van mij keerde zich volledig tegen haar en er was niks dan verzet, terwijl haar aanpak helemaal niet fout was of wat dan ook. Hij vertikte het gewoon en ging alles uit de kast trekken om haar van zijn rug te werken, en toen dat gelukt was, wilde hij nog eens even intimideren. Tja, dan moet je kappen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:20

suleilitha schreef:
Voor mij hoeft het niet standaard te zijn, Rianneke, dan was de uitdaging er snel af

Nee maar soms zou het wel erg makkelijk zijn :+ Ik zoek nog iemand om mijn nrpser te rijden, maar die vind ik ook nergens. Vorige week er iemand opgehad, maar toen moest ik dus gaan kalmeren vanaf de grond omdat de ruiter het niet lukte... :(:)

De klik moet er dan ook echt zijn naar mijn idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:28

De klik en de kundigheid van een ruiter, als het met één ingredient klaar was, was het een makkie :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:42

suleilitha schreef:
Voor mij hoeft het niet standaard te zijn, Rianneke, dan was de uitdaging er snel af ;)
Afgelopen winter heb ik een keer mogen meemaken hoe nauw het steekt. Ik was op zoek naar een bijrijdster voor een eigen paard, en er kwam een dame die verschrikkelijk goed is met paarden, en ze kan rijden van groen tot Z2. Ik wist niet wat ik zag, die van mij keerde zich volledig tegen haar en er was niks dan verzet, terwijl haar aanpak helemaal niet fout was of wat dan ook. Hij vertikte het gewoon en ging alles uit de kast trekken om haar van zijn rug te werken, en toen dat gelukt was, wilde hij nog eens even intimideren. Tja, dan moet je kappen...

Daar blijkt dan toch ook uit dat het paard een eigen karakter en eigen wil heeft! :j
Ik bedoel te zeggen, je hebt niet alles in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:00

Je hebt inderdaad niet alles in de hand. En achteraf heb ik me slap gelachen om die actie van mijn eigen paard. Die is nogal expliciet in het uiten van zijn voorkeuren.