heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:55

Ik rijd zonder, Hij reageert nu goed genoeg op mijn been. Soms zelfs wat te heftig en aangezien ik nog niet altijd mijn benen heel netjes stil kan houden...

x3_Diwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:39

Stravero schreef:
Lovetrees schreef:
Als je paardje goed voorwaarts is hoeft dat ook echt niet, maar zoals die van mij die plakt heel erg aan het been die moet ik afentoe wel vooruit trappen, (niet hard hoor) maar dan is zo'n spoortje wel handig!

NOGMAALS: Sporen zijn niet om je paard naar voren te drijven, maar om bijv. je been beter te laten voelen met o.a. wijken, sb, travers, appuyeren enz. dus doe asjeblieft je sporen aan want je hebt er NIKS aan, pak er dan een zweepje bij :?

dus jij gaat liever je paard volslaan met een zweep dan even een tikje te geven met je sporen om je paard wat vlotter te laten gaan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:42

x3_Diwii schreef:
dus jij gaat liever je paard volslaan met een zweep dan even een tikje te geven met je sporen om je paard wat vlotter te laten gaan?

Als ik mijn paard óf met sporen moet schoppen óf honderd keer moet slaan met een zweep, zou ik aan mezelf gaan twijfelen. ;)

Anoniem

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:43

Ik ook.

En x3 Diwii, als je er echt iets van snapte zou je deze (imo onzinnige) vergelijking niet maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:07

mijn paard vol slaan met de zweep zou ik al nooit doen,als dat 'nodig' is moet je jezelf eens flink achter je oren krabben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:09

Slaan is geen hulp, laten we dat voorop stellen. De sporen en normaal zweep gebruik is wel een hulp. Maar wel een apart soort hulp om je paard attent te maken op de gewone hulpen.
Voor corrigeren gebruik je de zweep, maar altijd in de juiste mate op het juiste moment, en niet om je af te reageren of frustratie te luchten.

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:14

Ik gebruik geen sporen omdat ik vind dat mijn onderbenen nog niet stil genoeg liggen. Als ik dan sporen om zou doen, zou ik volgens mij continue met de sporen prikken. Ik zie dat overigens ook bij veel mensen gebeuren en soms zie je bij de paarden open plekjes. Dan liever af en toe een tikje met de zweep als het paard niet voorwaarts genoeg is dan continue prikken met de sporen, hoe klein ze ook zijn.

xxjannekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:35

Ik gebruik meestal wel sporen, ook bij jonge paarden. Klinkt misschien raar, maar ik merk dat dit voor een jong paard juist meer duidelijkheid geeft. Wel gebruik ik bij voorkeur een stomp spoortje. Ik ben ook niet van mening dat je een spoortje moet gebruiken om het paard voorwaarts te houden maar om je hulp te verfijnen. Ook ben ik het er mee eens dat je alleen sporen moet gebruiken, wanneer je ermee om kunt gaan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:11

xxjannekex schreef:
Ik gebruik meestal wel sporen, ook bij jonge paarden. Klinkt misschien raar...

Nee, helemaal niet. We gebruiken immers ook gewoon de zweep meer bij jonge paarden om ze te leren reageren op het been... En als gezegd is de functie van sporen hetzelfde.

tamara2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:05

ik vind dat mensen een beetje mee lopen met elkaar, ze vinden zich zelf dan heel wat.
vinden zich belangrijk omdat ze met sproren rijden, en hoe langer hoe mooier.
nou bedoel ik niet iedereen, er zijn ook paarden waar je echt sporen bij nodig hebt.
Stravero heeft gelijk.
sporen zijn er niet voor om je paard voorwaarts te rijden maar ze zijn een hulp
en het gaat hier ook niet over verotslaan met een zweepje, je kunt ook even een tikje achter je kuit geven met een zweepje.
Overdrijfen is ook een vakx3_Diwii!!!
Gr Tamara.
Laatst bijgewerkt door tamara2009 op 04-06-09 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:10

Waar de ruiter niet verder mee komt. zijn hulpmiddelen voor uitgevonden.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:11

Denk ineens aan wat iemand bij mij op het werk een tijdje geleden zei. Hij rijdt nog niet zo heel erg lang (western) en was op zoek naar een nieuw paard. Leuk paard gevonden en proefgereden. Helemaal enthousiast, jong beest maar reageerde ook goed op het been ZONDER spoor... Toen ik zei dat dat ook zo hoort en dat hij misschien de sporen maar beter af kon laten om het paard niet nu al af te stompen , moest ik maar niet zo'n wijsneus zijn. Zucht.... Wie is er nou eigenwijs? Maar dit is gewoon een geval van iemand net leert paardrijden, alles aanschaft en sporen horen daar ook bij.

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:46

Mijn vierjarige rij ik zonder zweep en zonder sporen en is gewoon goed voorwaarts en ik vind eigenlijk dat het ook zo hoort. Een paard is een dier en ik vind dat je ze met zo weinig mogelijk hulpmiddelen moet kunnen rijden. Natuurlijk zijn er paarden die van zichzelf niet voorwaarts zijn, maar je kunt het wel verbeteren en misschien is dat dan door een spoortje te gebruiken ,, Ieder voor zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:08

bolletje schreef:

Zoooooooo :D

Ga JIJ even kort door de bocht :D
Hulpmiddelen kunnen zó handig zijn....... even die verfijning, even nét dat extra stimulansje.....

Als je een slof als standaard uitrusting gaat gebruiken, doe je imo iets verkeerd..... maar wat is er mis met een klein spoortje, een passend bitje, een goed zadel? Zijn allemaal hulpmiddelen hoor :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:13

Ja, het gezegde gaat al langer rond, maar slaat niet op sporen, die gewoon onder beenhulpen worden gerekent, maar meer op dwangmiddelen.

Citaat:
ik vind dat mensen een beetje mee lopen met elkaar, ze vinden zich zelf dan heel wat.
vinden zich belangrijk omdat ze met sproren rijden, en hoe langer hoe mooier.

Toch denk ik dat dit ook voor een groot deel in het hoofd van de mensen die sporen afkeurt zit. Dat dus niet degene zich met sporen nou zo super voelt, maar dat de mensen die de mensen met sporen zien denken "gut die voelt zich heel wat", omdat ze een negatief gevoel over sporen hebben.
Want waar lees je nou precies aan af dat iemand zich heel wat voelt met sporen? Van het feit dat ze ze HEBBEN?
En hoe zou je er tegenover diezelfde personen staan als je sporen normaal zou vinden?

Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat er mensen zijn die sporen verkeerd gebruiken en die er een soort machtsgevoel uit halen, maar ik denk dat het er toch minder zijn dan mensen die de sporen normaal gebuiken.
Overigens heeft het altijd (al eeuwen) bij de standaard uitrusting van ruiters gehoord, en is het nog standaard bij instructeurs en wedstrijdruiters waarbij het immers gewoon verplicht is, maar ook bij trainers. Dus zeker geen mode.

Mogelijk zag men in Nederland niet zoveel sporen meer- in verhouding- door de grote stroom recreatie ruiters en ruiters die andere stromingen volgen dan dressuur. Maar als je zuiver in de dressuurwereld kijkt, zul je een groot percentage spoordragers tegenkomen en dat heeft niets met mode te maken, maar met rijkunst.
Ik denk dat er wellicht nu ook weer een opkomst is van dressuur in Nederland en dat daardoor sporen meer in beeld komen en meer afkeurend worden bekeken door mensen die daar buiten staan en nog niet goed begrijpen waar ze voor dienen.

Wellicht wordt het tijd voor een video of site over spoorgebruik, want soms lijkt het erop dat mensen die geen correcte instructie kunnen krijgen, alleen nog maar van video of internet leren, en het zou een hoop misverstanden kunenn opheffen, denk ik.
Eerlijk is eerlijk, je vindt in boeken en op internet maar weinig tot niets over spoorgebruik, dus het is ook niet zo toegankelijke kennis.
En dan krijg je natuurlijk ook misvattingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:16

Lusitana schreef:
Wellicht wordt het tijd voor een video of site over spoorgebruik, want soms lijkt het erop dat mensen die geen correcte instructie kunnen krijgen, alleen nog maar van video of internet leren, en het zou een hoop misverstanden kunenn opheffen, denk ik.

Als ze ervan wíllen leren wel ja........

Maar helaas is de mening van Jan L*l soms belangrijker dan die van de expert, en Jan L*l denkt ook nog eens overal verstand van te hebben.....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:31

Ik denk wel dat in veel gevallen sporen worden omgedaan 'omdat Anky dat ook heeft'. Als ik zo eens op wedstrijd rond kijk, rijdt zeker 80% (wellicht nog meer) van de ruiters met sporen. Nu hoeft dit in theorie helemaal niet erg te zijn, maar wel als meer dan de helft de sporen niet goed gebruikt. Waarbij bij iedere beenhulp de spoor wordt gebruikt i.p.v. de kuit. Of zelfs ruiters die iedere pas hun sporen gebruiken.
Je vraagt je dan toch af waarom instructeurs er niet beter op letten??? Of zou men op wedstrijd ineens zoveel anders gaan rijden??

Ik heb zelf enkele keren met sporen gereden. Maar heb weinig verschil gemerkt, wij trainen dan ook gewoon op L niveau, dus zijn er nog weinig oefeningen die echt die verfijning vereisen. Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat mijn benen doodstil liggen en ik wil mijn paard geen 10x onterecht prikken per keer. Dus voorlopig laat ik mijn sporen af. Wellicht dat ik ze nog eens onderbindt als ik meer vertrouw op de stilte van mijn been en als ik merk dat die verfijning prettig zou zijn. Maar tot nu toe vind ik het niet nodig en wil ik ze absoluut niet verkeerd gebruiken.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:39

He,

als je m gaat starten moet je sporen om.
Mijn merrie was ook anti, rij met ponysporen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:55

Ik denk dat er idd mensen zijn die dingen doen en hebben omdat Anky dat doet/heeft" . Maar em, Anky is verplicht sporen te gebruiken, net als alle andere wedstrijdruiters op hoger niveau.

En omdat het verplicht is, is het verstandig om er mee om te leren gaan (met behulp van een instructeur).

Sjonniej, ik train op hoog niveau nog zonder sporen (en ben zeker niet de enige), het kán allemaal zonder, maar het gaat wel allemaal wat makkelijker als je paard goed onderscheid voelt en geleerd heeft -via hulp van sporen- om super attent te zijn.

Overigens hebben ze ook zo hun nut in noodgevallen, als je paard (of dat van een ander dat bv door jouw paard wordt aangevlogen) door een voorwaartse of zijsprong gered kan worden. Dan heb je nl sneller en groter effect dan je ooit met alleen been kunt bereiken.
Dit is natuurlijk alleen een handige bijkomstigheid ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:11

bolletje schreef:

Nou, ik zou toch eerder denken dat daar waar de ruiter niet verder komt goede instructie voor uitgevonden is hoor!

tamara2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:06

sporen is en blijft een hulp middel dat is nou een maal zo.
maar het is er niet voor bestemd om iets waar je niet verder mee komt.
Gr Tamara

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:55

Natuurlijk snap ik ook wel dat sporen een extra nut hebben, anders hadden we ze allang niet meer gebruikt. Al is het alleen maar omdat we na 1000en jaren paardrijden die dingen verplicht stellen, hadden ze geen zin gehad, hadden ze niet meer in de huidige sport naar boven gekomen.

Maar het verhaal van 'de sporen verdienen' geldt in deze tijd helaas niet meer. Veel mensen knopen die sporen maar om, omdat Anky het doet, omdat het moet in de M, om een andere reden, maar zonder erover na te denken dat een paard echt niet gelukkig wordt van het onzinnige geprik. En in het kader van het paardenwelzijn, waar zoveel op gehamerd wordt, zou het wel verstandig zijn als hier meer aandacht aan besteed wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:12

ik vraag me af waarom ook steeds anky erbij word gehaald?
het geldt echt niet alleen voor dressuurruiters.

en bolletje,ik vind je erg kort door de bocht.
ik ben het met yamcha's reactie op jou helemaal eens

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:42

Dan halen we Jeroen erbij, maar heb alleen niet zoveel verstand van de overige sporten. Maar het lijkt me duidelijk dat het om de voorbeeldfunctie van topsporters gaat.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:27

een spoortje is bedoeld voor verfijning van de hulpen :P een hulp kan je pas verfijnen als een paard eenmaal op je been reageerd dus snap inderdaad niet wat al die mensen met sporen doen O:)

(miss. is dit al geplaatst maar ik had geen zin om alles door te lezen)