mick75 schreef:Het is alles behalve onzin! Het is logisch dat je in de breedte minder leert als je altijd op een en hetzelfde paard rijdt, omdat je dat ene paard op een gegeven moment door en door kent. Maar wat als je dan na jaren op je eigen paard plotseling eens op die van een ander stapt? Dan is het maar de vraag of je hem zelfs maar aan het lopen krijgt! Omdat jij met je eigen paard allemaal kleine, onmerkbaar ingeslopen hulpen en gewoonten hebt aangeleerd die een ander paard niet snapt.
Echt goed rijden, dus in de zin dat je met de meeste paarden zo weg kan rijden, leer je pas als je veel verschillende dieren onder je gat hebt gehad. En daardoor zijn veel manegeruiters helemaal zo slecht nog niet, ze kunnen veel paarden wel aan het lopen krijgen. Omdat ze gewend zijn aan veel verschillende dieren die elk hun eigenaardigheden hebben.
Dankjewel
Dat probeer ik wat uit te leggen.
Als je lang op je eigen paard rijd ken je hem door en door, en weet je vanzelf hoe je het beste je eigen paard kan aanpakken.
En als je dan op een andere stapt, luisteren niet alle paarden omdat ze het niet snappen.
En dat bedoel ik met meer ervaring krijgen in ''andere'' paarden rijden.
Ik vind dit helemaal geen onzin hoor...
Leer je toch meer van van op verschillende paarden rijden?