Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:45

Wij hebben een aantal pony's met martingalen lopen :j Vooral de jonge paardjes die net in de lessen lopen en een aantal die gewoon rennen als hun hoofd eenmaal in de lucht is (denk totaal dat er ong 6 met martingaal lopen?)

Met zitcompetitie regiofinale werd wel alles met martingaal en de haflingers met bijzet gereden, maar dat was omdat het mooier was om te zien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:47

En in de carrousel rijden wij met de wedstrijd onze pony's ook met martingaal. Onze pony's zijn niet de makste met de cc en gaan daarom ook heel vaak rennen en met hun hoofd in de lucht slaan. En als er eentje een martingaal omheeft, moeten ze allemaal!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:52

@mick75 : manegeruiters kunnen misschien goed op verschillende paarden blijven zitten in stap,draf en galop maar als je echt wilt gaan rijden verder dan een B proefje moet je toch wel frequent op een paard kunnen rijden ook om niet te maken te hebben met de invloed van andere ruiters, veel respect voor manegepaarden ze doen zwaar werk maar het is niet te vergelijken met een privepaard of leasepaard die 1 of misschien 2 vaste ruiters heeft en waar je met priveles veel meer kan bereiken, ik heb jaren in de manege gereden maar echt leren rijden heb ik pas toen ik zelf dagelijks op mijn paard ben gaan rijden en goede begeleiding had.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:55

@ sjorsie
ik ga zondag een M proef rijden op een manegepaard. Een vrij lastig proefje ook nog en ja meerdere kunnen het met gemak aan.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:02

Suuskipje schreef:
@ sjorsie
ik ga zondag een M proef rijden op een manegepaard. Een vrij lastig proefje ook nog en ja meerdere kunnen het met gemak aan.

is dat voor een officiele jury via de KNHS?
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 17-04-09 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:02

Dat heb ik nergens beweerd Sjorsie, hoewel er ook op maneges soms etters rondlopen onder de paarden. Wij hadden er eentje, absoluut niet voor beginners want dan ging ie of net zo lang bokken/ steigeren totdat de beginner in het zand lag (en dan nog natrappen ook) of gewoon een uur stil staan op de AC-lijn. Dit paard was moeilijker te rijden, en zeker een beetje behoorlijk, dan de Jazzen en andere bloedjes die ik later heb gereden...

Maar iemand die alleen maar op een eigen paard rijdt, en dat al jaren achtereen, heeft vaak zelfs moeite met een manegepaard vooruit krijgen. Dat is domweg een gegeven dat ik maar wat vaak gezien heb. Een manegeruiter, zelfs op een slechte manege, zal minder moeite hebben een paard dat niet te heet/ sensibel is een beetje aardig rond te sturen dan iemand die al zegmaar 5 jaar alleen op hetzelfde paard rijdt.

En vergis je niet, er zijn steeds meer maneges die correct rijden onderwijzen. De toko's waar maar wat rondgehobbeld wordt zijn langzaamaan aan het uitsterven. Ik ken ze in elk geval niet meer. Wel veel maneges waar men individueel rijdt, dus niet in een treintje. Waar in feite aan elke lesklant individueel les wordt gegeven waarbij je ook moet opletten of je een ander niet van de sokken rijdt, je het paard nageeflijk moet rijden en dat ook onderwezen wordt en die steeds vaker ook bloedjes aankopen voor de gevorderdenlessen en ter lering ende vermaak van de instructeurs. Groepslessen van 16 man zie je ook steeds minder gelukkig.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:19

sjorsie schreef:
Suuskipje schreef:
@ sjorsie

is dat voor een officiele jury via de KNHS?

nee een onderlinge manege wedstrijd, maar we rijden wel een officiele knhs proef ;)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:30

@suuskipje: oke maar dat is toch net even anders gejureerd, 20 punten van je totaal en je hebt wat een KNHS jurylid je zou geven, een manegepaard kan doordat ie gewoon teveel verschillende ruiters op zn rug heeft en hierdoor zn eigen gangetje ontwikkelt gewoon geen correcte M proef lopen, kan het paard niets aan doen is logisch zo houd ie zichzelf heel.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:18

Ook manegepaarden kunnen prima meelopen in het M of zelfs het Z1/Z2 met een goede manegeruiter. Het is alleen een stuk moeilijker, en daardoor des te bijzonderder! Als er op de betreffende manege correct les wordt gegeven en de ruiters op een vergelijkbare manier leren rijden EN het paard er geschikt voor is lukt het best. Er zijn ook bewijzen van, er ZIJN manegepaarden die officieel uitkomen in het M2/Z1! En daar winstpunten rijden! Het zijn er alleen niet zoveel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:32

dat is simpelweg omdat de meeste maneges daar geen geld in steken. Een manegepaard is ook gewoon een paard dus als zo'n ding het Z haalt is dat niet specialer dan eender welk ander paard. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:25

hier zijn er een aantal manegepaarden die het zeer verdienstelijk doen in de 'hogere' wedstrijdsport.
heel leuk om te zien,als je de dag daarvoor naar de manegelessen hebt zitten kijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:24

Nou, ik vind het wel bijzonder hoor! een manegepaardje waar heel veek kleine kindjes opzitten en waar dan iemand z mee start! Het zou wel kunnen, maar dan wel dat die gene die hem zo rijd wel vanaf het begin hem rijden denk ik...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:08

ik geloof ook trouwens dat e iemand op bokt zit die met een manegepony officieel start... dat ponytje stond op manege castellum en heette vagebond geloof ik..

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:30

mick75 schreef:
Het is alles behalve onzin! Het is logisch dat je in de breedte minder leert als je altijd op een en hetzelfde paard rijdt, omdat je dat ene paard op een gegeven moment door en door kent. Maar wat als je dan na jaren op je eigen paard plotseling eens op die van een ander stapt? Dan is het maar de vraag of je hem zelfs maar aan het lopen krijgt! Omdat jij met je eigen paard allemaal kleine, onmerkbaar ingeslopen hulpen en gewoonten hebt aangeleerd die een ander paard niet snapt.

Echt goed rijden, dus in de zin dat je met de meeste paarden zo weg kan rijden, leer je pas als je veel verschillende dieren onder je gat hebt gehad. En daardoor zijn veel manegeruiters helemaal zo slecht nog niet, ze kunnen veel paarden wel aan het lopen krijgen. Omdat ze gewend zijn aan veel verschillende dieren die elk hun eigenaardigheden hebben.

Dankjewel :D

Dat probeer ik wat uit te leggen.
Als je lang op je eigen paard rijd ken je hem door en door, en weet je vanzelf hoe je het beste je eigen paard kan aanpakken.
En als je dan op een andere stapt, luisteren niet alle paarden omdat ze het niet snappen.
En dat bedoel ik met meer ervaring krijgen in ''andere'' paarden rijden.

Ik vind dit helemaal geen onzin hoor... :n
Leer je toch meer van van op verschillende paarden rijden?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:34

En trouwens:

Ieder zijn eigen mening, daarom ook de mijne.

IK leer meer door op andere paarden te rijden, dat wil niet zeggen dat andere dat ook doen.
En bokt is toch een paardensite waar iedereen zijn verhaal kwijt kan?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:56

rustig, rustig, je wordt niet aangevallen ;) :+

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:19

barbar schreef:
rustig, rustig, je wordt niet aangevallen ;) :+

haha neenee dat denk ik ook niet!
Alleen als je het leest komt het vaak verkeerd over, terwijl het toch alleen goed bedoelt is.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:56

sjorsie schreef:
@mick75 : manegeruiters kunnen misschien goed op verschillende paarden blijven zitten in stap,draf en galop maar als je echt wilt gaan rijden verder dan een B proefje moet je toch wel frequent op een paard kunnen rijden ook om niet te maken te hebben met de invloed van andere ruiters, veel respect voor manegepaarden ze doen zwaar werk maar het is niet te vergelijken met een privepaard of leasepaard die 1 of misschien 2 vaste ruiters heeft en waar je met priveles veel meer kan bereiken, ik heb jaren in de manege gereden maar echt leren rijden heb ik pas toen ik zelf dagelijks op mijn paard ben gaan rijden en goede begeleiding had.

En het ging zo goed met deze discussie... Moet ik nu echt weer overnieuw aanhalen dat er echt meerdere bedrijven zijn die goede paarden hebben staan die ook bij de KNHS presteren, hetzij met een manegestartkaart, hetzij met een KNHS startkaart? Wij hebben meerdere lespaarden staan die behalve de longelessen ook succesvol in het M dressuur uitgebracht worden. En nee, die paarden worden dan echt niet dagelijks bijgereden door degene die start. Dus dan heb je het echt over ruiters met meer kwaliteiten dan jij beschrijft en over paarden met meer kwaliteit dan jij beschrijft. Daarnaast zijn het de lespaarden die vaak tot pensionpaard verkocht worden.
Zucht...
Tuurlijk, ik weet dat het ook anders gedaan wordt, maar ik word er zooooo moe van dat alle maneges en alle manegeruiters over 1 kam geschoren worden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:57

sjorsie schreef:
@suuskipje: oke maar dat is toch net even anders gejureerd, 20 punten van je totaal en je hebt wat een KNHS jurylid je zou geven, een manegepaard kan doordat ie gewoon teveel verschillende ruiters op zn rug heeft en hierdoor zn eigen gangetje ontwikkelt gewoon geen correcte M proef lopen, kan het paard niets aan doen is logisch zo houd ie zichzelf heel.

Manegepaard scoorde onlangs 3 winstpunten in de M in 2 proeven en was van te voren 1 keer bijgereden door degene die ging starten. Ze zijn er echt!!!!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:59

Geryon schreef:
Nou, ik vind het wel bijzonder hoor! een manegepaardje waar heel veek kleine kindjes opzitten en waar dan iemand z mee start! Het zou wel kunnen, maar dan wel dat die gene die hem zo rijd wel vanaf het begin hem rijden denk ik...

Hoe bedoel je dat? De paarden waar Snoevie het over heeft zijn gewoon via een handelaar binnen gekomen. Deze paarden staan al langer bij ons dan degene die ze uitbrengt bij ons zijn :) De paarden waar Snoevie het over heeft zijn toevallig 1 keer bijgereden voor de wedstrijd en hebben de dag voor de wedstrijd nog gewoon in de kinderlessen meegelopen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:10

precies,en dat is het mooie ervan,die paarden en de amazones zijn het levende bewijs!

anders komen jullie een keertje kijken :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:09

Ik snap je post niet helemaal, ilja100, ik moet ff goed lezen. Oww, ik snap het nu! Ja, maar ik bedoel, bij ons zijn de manegepony's gewoon echt voor de beginners! (sommige niet, maar de meeste wel) ook al zet je nu de beste ruiter erop, die doet er ook echt gewoon lang over om zo'n paard iig alleen al niet door je binnebeen heen te laten lopen. Ik bedoel ermee, dat ook al staan de paarden er langer dan fde mensen die ze uitgeven op wedstrijden, zijn ze dan voordat de ''uitgevers'' er waren alleen maar door beginner gereden? (ja, echte beginners?) Zoja, datn vind ik het wel kanp van dat paardje! Bij ons ook een paar paardjes die manegepony's zijn geweest in het KNHS met succes gestart, maar die zijn dan ook wel meerdere malen per week door iemand die goed kon rijden bereden.. Dus bij onze mange zou het niet kunnen dat een manegepaard die al jaren ALLEEN bij beginners loopt opeens een wedstrijdpaard word als er iemnd een keertje op gaat rijden. Maar het kan, dat zeggen jullie zelf!:D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:33

het is ook niet opeens en de desbetreffende paarden lopen ook niet alleen beginners lessen,dat zegt niemand ook :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:40

Geen enkel paard loopt bij ons alleen bij de beginners. Daar wordt ie natuurlijk niet helemaal vrolijk van. Zo'n paard houd je gemotiveerd voor zijn werk als ie afwisseling krijgt. Juist de meest brave paarden en de paarden die het meest ingezet worden voor longelessen en de echte beginnerslessen, die lopen juist ook met de meer gevorderde ruiters. Beter voor het lijf, beter voor de geest :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:43

Bij ons zijn er niet echt gevorderde kinderen op pony's, die zijn meestal te groot of hebben een halfpensionpony! En de paarden lopen wel een stuk beter dan de pony's, maar geen Z! (of M)