Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:callunairis schreef:maar volgens mij is t bv bij de weense rijschool wel uit militaire overwegingen geweest...
WEENSE rijschool? Ken uw klassiekers, je bedoelt zeker de spaanse rijschool?
Maar goed, de kunsten die men daar de paarden vroeger al aanleerde, was om deze paarden in te zetten in tijde van oorlog. we kennen allemaal de Levade, die men de paarden aanleerde om van zich af te slaan.
)
komen de andere oefeningen wel daar vandaan...
callunairis schreef:Of zelfs, het opstappen aan de linkerkant van het paard! Dat komt van het feit dat men vroeger een sabel droeg aan de linkerkant.
In ijsland stappen ze lekker rechts op, of waar ze willen
Vudress schreef:En jij denkt dat een half land bezig is met een manier van rijden waar geen positieve kanten aan zitten? Het is alleen maar vreselijk, het voelt vreselijk en eigenlijk zijn we alleen niet nadenkend aan het rijden.
Het moderne sportpaard waar de gemiddelde ruiter per slof mee op de baan gaat
suleilitha schreef:Mijn Fries is niet zo anders, dat is ook geen rechthoekspaard maar een vierkantspaard, net als de meeste Volbloeds.
Verder kan ik niks anders concluderen dat met de modernisering van de paardenstapel ook de dressuur mee is gemoderniseerd, Callunairis.
Verder wordt mijn paard semi-modern/semi klassiek gereden, niet extreem laag diep en rond, maar ook niet met de kop in de lucht
Gewoon netjes neuske op de loodlijn in plaats van erachter, en consequent op twee teugels waardoor ieder paard zich automatisch recht richt, mits je het goed doet
Bandida schreef:callunairis schreef:maar volgens mij is t bv bij de weense rijschool wel uit militaire overwegingen geweest...
Nope.. ze noemen het zelf (al sinds de 16de eeuw) de 'renaissance van het klassieke rijden'. Klassiek als in Xenophon of Hipparchus, 'oude Grieken' wiens werken voor het eerst weer grote interesse opwekten in die periode. In de praktijk is het een kunstige kruising tussen wat toen 'hofrijkunst' (show, parade, duels..niet-militair) en wat men in de oude bronnen aan trof (wel-militair) met als doel een verbetering van het eerste (show, parade, duels..niet-militair).
Bandida schreef:Egni schreef:Bandinda: ik praat ook nergens over constante teugeldruk, wederom, lees eerst goed wat ik schrijf.
Ik ook niet, lees: teugelcontact. Moderne dressuur werkt niet zonder teugelcontact.
Egni schreef:Trouwens: over de foto's die geplaatst worden. Ik kan daar nooit zoveel mee, kijk liever naar de bespiering van het lijf irl. Dat spreekt namelijk boekdelen, de uistraling van het paard zelf ook. Een niet happy paard ziet er ook ongezond uit (slechte vacht en bespiering).
Egni schreef:Zonder teugelcontact ook geen aanleuning: Aanleuning is een belangrijk aspect in het Skala der ausbilding![]()
[WZ] skala der ausbildung
Vudress schreef:Ik denk niet dat Anky, Edward, Adelinde, Imke en vele andere er in geinteresseerd zijn om hun toppaarden te verkopen. Dus je geldargument is klinkklare onzin.
Constante druk op het bit: wel eens van aanleuning gehoord?
Egni schreef:Zonder teugelcontact ook geen aanleuning: Aanleuning is een belangrijk aspect in het Skala der ausbilding![]()
callunairis schreef:Egni schreef:Zonder teugelcontact ook geen aanleuning: Aanleuning is een belangrijk aspect in het Skala der ausbilding![]()
grappig dat je dat zegt, want er zijn zovelen die in de 'klassieke' dressuur zonder hoofdstel rijden...
Vudress schreef:Ik denk niet dat Anky, Edward, Adelinde, Imke en vele andere er in geinteresseerd zijn om hun toppaarden te verkopen. Dus je geldargument is klinkklare onzin.
ook een paard op dat niveau moet ontspannen zn werk doen.