moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:56

En jij denkt dat een half land bezig is met een manier van rijden waar geen positieve kanten aan zitten? Het is alleen maar vreselijk, het voelt vreselijk en eigenlijk zijn we alleen niet nadenkend aan het rijden.

Zegt mij weer genoeg over in welke mate jij je hebt verdiept in het rijden.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:56

suleilitha schreef:
callunairis schreef:
maar volgens mij is t bv bij de weense rijschool wel uit militaire overwegingen geweest... :-)

WEENSE rijschool? Ken uw klassiekers, je bedoelt zeker de spaanse rijschool? ;)
Maar goed, de kunsten die men daar de paarden vroeger al aanleerde, was om deze paarden in te zetten in tijde van oorlog. we kennen allemaal de Levade, die men de paarden aanleerde om van zich af te slaan.

ja, IN WENEN hehe (gaan we weer semantiek discussieren? ;-))

Ja, ik ben het met je eens, militaire doeleinden etc, en ondanks dat de levade etc niet meer veel te zien zijn in wedstrijden :-) komen de andere oefeningen wel daar vandaan...

Of zelfs, het opstappen aan de linkerkant van het paard! Dat komt van het feit dat men vroeger een sabel droeg aan de linkerkant.

In ijsland stappen ze lekker rechts op, of waar ze willen :-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:57

Dat was een bewuste overdrijving om een punt kracht bij te zetten. Hoe hard jij thuis aan je teugels trekt weet ik uiteraard niet ;-)
Het gaat me om het constante teugelcontact - in het beste geval, dat wil al wel eens constante 5 kg op het bit zijn.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:00

callunairis schreef:
Of zelfs, het opstappen aan de linkerkant van het paard! Dat komt van het feit dat men vroeger een sabel droeg aan de linkerkant.

In ijsland stappen ze lekker rechts op, of waar ze willen :-)

Ben ik ook zeker een voorstander van, weer vanuit de "toegevoegde waarde" voor het paard gedachte. Minder eenzijdige piekbelasting.

Bandinda: ik praat ook nergens over constante teugeldruk, wederom, lees eerst goed wat ik schrijf.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:02

Vudress schreef:
En jij denkt dat een half land bezig is met een manier van rijden waar geen positieve kanten aan zitten? Het is alleen maar vreselijk, het voelt vreselijk en eigenlijk zijn we alleen niet nadenkend aan het rijden.

Ik vrees van wel ja. Al heeft het één heel groot voordeel, als iedereen het plaatje mooi vindt verkoopt het goed! En geld kan al eens motiveren.
Bovendien is die rijstijl uiterst geschikt om zonder enige band met het paard zo'n overvoerde buffel van 1,80 onder de knoet te houden. Jawel, die van het soort waar iemand eerder van beweerde dat de Amerikanen er een beetje last mee hebben ;-) Het moderne sportpaard waar de gemiddelde ruiter per slof mee op de baan gaat :+

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:02

suleilitha schreef:
Mijn Fries is niet zo anders, dat is ook geen rechthoekspaard maar een vierkantspaard, net als de meeste Volbloeds.
Verder kan ik niks anders concluderen dat met de modernisering van de paardenstapel ook de dressuur mee is gemoderniseerd, Callunairis.
Verder wordt mijn paard semi-modern/semi klassiek gereden, niet extreem laag diep en rond, maar ook niet met de kop in de lucht :D
Gewoon netjes neuske op de loodlijn in plaats van erachter, en consequent op twee teugels waardoor ieder paard zich automatisch recht richt, mits je het goed doet :D

wat een onzin zeg, de modernisering van de paardenstapel heeft de dressuur mee gemoderniseerd _O-
De paarden worden tegenwoordig wel steeds minder sterk gefokt -> zie op de voorhand gebouwd, en halsje mist welving waardoor je ze alleen leuk aan het voorbeenzwaaien krijgt door ze in de krul te trekken... Maar om deze paarden aan het lopen te krijgen moet je ze juist niet in de krul trekken, maar iets hoger instellen om die achterhand eronder te laten treden. Er moet niet naar de voorbeentjes gekeken worden, maar naar de achterhand die onder treedt en dan dus draagt.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:03

Bandida schreef:
callunairis schreef:
maar volgens mij is t bv bij de weense rijschool wel uit militaire overwegingen geweest... :-)

Nope.. ze noemen het zelf (al sinds de 16de eeuw) de 'renaissance van het klassieke rijden'. Klassiek als in Xenophon of Hipparchus, 'oude Grieken' wiens werken voor het eerst weer grote interesse opwekten in die periode. In de praktijk is het een kunstige kruising tussen wat toen 'hofrijkunst' (show, parade, duels..niet-militair) en wat men in de oude bronnen aan trof (wel-militair) met als doel een verbetering van het eerste (show, parade, duels..niet-militair).

Xenophon was ook militair!!

maar wat betreft het woord 'klassiek' ja en nee, 'klassiek' staat nl ook voor (maar dit is weer semantiek) een methode die al zeer lange tijd wordt uitgevoerd en momenteel nog als voorbeeld dient (tja, dit staat zo in de Vandale)
maar verder ben ik het met je eens, in de klassieke tijd ging het niet om militair etc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:03

Egni schreef:
Bandinda: ik praat ook nergens over constante teugeldruk, wederom, lees eerst goed wat ik schrijf.

Ik ook niet, lees: teugelcontact. Moderne dressuur werkt niet zonder teugelcontact.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:04

Trouwens: over de foto's die geplaatst worden. Ik kan daar nooit zoveel mee, kijk liever naar de bespiering van het lijf irl. Dat spreekt namelijk boekdelen, de uistraling van het paard zelf ook. Een niet happy paard ziet er ook ongezond uit (slechte vacht en bespiering).

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:05

Bandida schreef:
Egni schreef:

Ik ook niet, lees: teugelcontact. Moderne dressuur werkt niet zonder teugelcontact.

Zonder teugelcontact ook geen aanleuning: Aanleuning is een belangrijk aspect in het Skala der ausbilding *D

[WZ] skala der ausbildung

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:06

Uppojono schreef:
OFFTOPIC

Citaat:
Ik probeer hier een vriendelijke discussie aan te wakkeren (dus niet schelden en geen vervelende dingen naar elkaar gooien) over de moderne dressuur tegenover de klassieke dressuur.

Oops helaas niet gelukt..

nee, toch jammer he :P

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:07

Ik denk niet dat Anky, Edward, Adelinde, Imke en vele andere er in geinteresseerd zijn om hun toppaarden te verkopen. Dus je geldargument is klinkklare onzin.

Constante druk op het bit: wel eens van aanleuning gehoord?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:07

Egni schreef:
Trouwens: over de foto's die geplaatst worden. Ik kan daar nooit zoveel mee, kijk liever naar de bespiering van het lijf irl. Dat spreekt namelijk boekdelen, de uistraling van het paard zelf ook. Een niet happy paard ziet er ook ongezond uit (slechte vacht en bespiering).

als je kijkt naar ontspanning en naar de draagkracht van het paard zie je misschien wat meer ;)

een paard kan er trouwens fysiek wel goed uitzien, maar mentale kan je niet aan de vacht aflezen of bespiering. Dit kan je onderhouden/trainen. Waar je dat wel aan zien kan is aan opengesperde mondjes, spanning, vasthouding in lichaam. etcetc

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:08

Egni schreef:
Zonder teugelcontact ook geen aanleuning: Aanleuning is een belangrijk aspect in het Skala der ausbilding *D

grappig dat je dat zegt, want er zijn zovelen die in de 'klassieke' dressuur zonder hoofdstel rijden...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:09

Vudress schreef:
Ik denk niet dat Anky, Edward, Adelinde, Imke en vele andere er in geinteresseerd zijn om hun toppaarden te verkopen. Dus je geldargument is klinkklare onzin.

deze mensen leven ook echt neit alleen van wat deze toppaarden presteren. deze rijden thuis veel paarden wel voor geld. Daarnaast zien mensen tegenwoordig liever een voorbeenzwaaier, ipv dat er verder gekeken wordt naar het paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:09

Egni schreef:

Zal best, aanleuning krijg je wanneer het paard in de gaten krijgt dat de minst onaangename houding eentje is met de hals in een krul en met het hoofd boven het bit.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:10

callunairis schreef:
Egni schreef:

grappig dat je dat zegt, want er zijn zovelen die in de 'klassieke' dressuur zonder hoofdstel rijden...

idd, als je een paard in balans en ontspanning weet te rijden, hoef je echt die teugeldruk niet op te zoeken.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:10

Vudress schreef:

sponsors, lessen, clinics, modelijn, sperma hengsten, etcetc

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:11

Ik vind sommige opmerkingen zo dom dat ik er niet op ga reageren.....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:12

Vudress schreef:
Ik vind sommige opmerkingen zo dom dat ik er niet op ga reageren.....

nou, misschien het tegendeel bewijzen aanwijzen hoe jij denkt mij te kunnen overtuigen dat ik verkeerd zit ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:15

Vudress schreef:

Jij verdient duidelijk je brood niet in de paarden. Het gaat helemaal niet om de toppaarden, maar om alles wat verkocht kan worden aan de duizenden wanna-bees. Dat gaat van dekgeld en stamboekpaarden over voer, lessen, kleding...en honderden andere 'sport'items. Er gaat behoorlijk wat geld om in 'de dressuur'.

Ja ik heb van aanleuning gehoord. Kan zelfs een paard prima in aanleuning rijden, mocht ik dat nog ooit willen. Maar dat heb ik al jaren niet meer gedaan, ik train er de spieren wel aan zonder teugels.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:15

Roos: een paard wat mentaal niet in orde is straalt dat in de stal, weide al uit. De uitstraling die ik bedoel is die van aantal toppaarden (ook op stal), dat zijn echt atleten die blaken van gezond en fit zijn.

De mogelijkheid van het kunnen aanspannen vanuit ontspanning, ofterwijl losgelatenheid van de spieren en het lijf, is nagenoeg niet van een foto te zien. Hiervoor moet je het paard in beweging zien, hoe het door zijn lijf loopt, met of zonder blokkades, hoe snel het vanuit een lang laag positie naar een verzamelde en opgerichte positie gaat, zonder spanning, met aanspanning. De juiste aanspanning die nodig is voor het "zware werk" wordt veel verward met echte spanning, daar komen de open monden en zwiepende staarten van.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:19

gezondheid en fitheid kun je trainen/voeren/verzorgen

en daarnaast kan ik van een foto wel spanning zien en of een paard los in zn lichaam is of juist niet. Dit kun je zien aan de manier waarop het paard zijn lichaam gebruikt.
Zelfs bij het zware werk wat jij benoemt heb je geen spanning nodig wat je tegenwoordig zo ziet. Hierbij bedoel ik dan vooral isabell werth op de OS wat een schandalige vertoning is op dat niveau. Dat paard had zo abnormaal veel spanning dat die haar mooi liet zitten.. geweldig :D ook een paard op dat niveau moet ontspannen zn werk doen.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:20

Bandida: het skala der ausbilding is het doel van de dressuur, aanleuning is dus een absolute voorwaarde. In de klassieke versie en in de moderne versie! Het is namelijk allebei dressuur. Maar nogmaals, het onderscheid tussen klassiek en modern wil ik eigenlijk niet maken. Ik geloof daar niet in, wel in het trainen van een paard, op welke manier dan ook, maar het moet wel een hoger doel hebben.

Roos: als je goed leest zie je dat ik ook onderscheid maak tussen spanning en aanspanning. Alleen noemde ik geen namen :x

En ik val meer in het voelen en denken/beredeneren vakje, niet zozeer in het zien, daarvoor leer ik elke dag weer bij ;)

Roos_s

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:25

ja maar bij aanleuning heb je niet perse teugeldruk nodig ;)

er zit wel degelijk een groot verschil tussen klassieke dressuur en het gemier van tegenwoordig...

door zien leer je ook een boel :D