"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:05

"Waarom zou je met een zweep rijden als dat niet nodig is."

Waarom zou ik de moeite nemen op jou te reageren als jij overduidelijk de rest van het topic niet doorgelezen hebt?

Cassidy heeft een eigen mening, ja. Dat is toch juist goed? Ik bedoel, in een discussie kom je niet zover als je vind dat je zelf ongelijk hebt, of als je in alles een middenweg opzoekt. En dan mag je ook best zeggen dat jij vindt dat een ander ongelijk heeft, zolang je diegene niet persoonlijk aanvalt ofzo. Maar ja, da's dan weer mijn mening. :+

Elamor

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:14

nou vind je het gek dat ik geen 18 pagina's door ga lezen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:52

XxriieterxX schreef:

Dat vind ik niet gek. Maar ik vind het wel een beetje wonderlijk - en onbeleefd - dat je dan toch een reactie plaatst waarin je een vraag stelt die allang beantwoord is.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:21

DaniBanani schreef:
"Waarom zou je met een zweep rijden als dat niet nodig is."

Waarom zou ik de moeite nemen op jou te reageren als jij overduidelijk de rest van het topic niet doorgelezen hebt?

Cassidy heeft een eigen mening, ja. Dat is toch juist goed? Ik bedoel, in een discussie kom je niet zover als je vind dat je zelf ongelijk hebt, of als je in alles een middenweg opzoekt. En dan mag je ook best zeggen dat jij vindt dat een ander ongelijk heeft, zolang je diegene niet persoonlijk aanvalt ofzo. Maar ja, da's dan weer mijn mening. :+

Dat is anders nog steeds mijn mening en ik heb de 18 pagina's wél meegelezen. Mijn mening is niet veranderd, ik ben niet overtuigd van het nut van een zweep bij mijn beperkte trainingen. Argumenten die aangedragen worden door anderen zijn niet altijd verkeerd, maar argumenten hoeven niet te betekenen dat iemands kijk op de discussie erdoor veranderd, zoals Cassidy wel schijnt te denken.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:29

Shadow0 schreef:
XxriieterxX schreef:

Dat vind ik niet gek. Maar ik vind het wel een beetje wonderlijk - en onbeleefd - dat je dan toch een reactie plaatst waarin je een vraag stelt die allang beantwoord is.

het was geen vraag, het was een gedachte.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:11

Shadow0 schreef:
XxriieterxX schreef:

Beantwoord is ie niet echt. Een aantal mensen waaronder Cassidy en ondergetekende hebben hun mening geventileerd, dat is wat anders.

@XxriieterxX: voor sommigen is een zweep onderdeel van de basisuitrusting en dus hebben zij de mening opgevat dat je er altijd mee moet kunnen rijden. Voor anderen is het een hulpmiddel uit dezelfde categorie als bijv een slofteugel die je er pas bijpakt op het moment dat je het nodig vindt. Trek zelf maar je conclusie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:14

equimotion, ik zie ineens wie jij bent. Lang niet gezien hier.

Rieter, het is gewoon onbeleefd om zonder enige moeite zomaar in een discussie te belanden en maar wat te gaan roepen.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:07

Bij mijn twee haflingermerries is het werkelijk onmogelijk om met een zweepje op hen te rijden. Ze gaan helemaal door het lint. Een zweepje vasthouden, kan nog net; maar nog maar zacht tegen hun lichaam komen (per ongeluk) en het zorgt voor problemen.
Dus rij ik zonder zweep.
Mijn paarden houden niet van extra's zoals sporen en zweep, en ik ook niet trouwens, maar soms is een zweepje wel eens nodig en kan het handig zijn.
Nuja, op mijn haflingers rij ik zonder deze dingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:10

saariewaarie schreef:
Bij mijn twee haflingermerries is het werkelijk onmogelijk om met een zweepje op hen te rijden. Ze gaan helemaal door het lint. Een zweepje vasthouden, kan nog net; maar nog maar zacht tegen hun lichaam komen (per ongeluk) en het zorgt voor problemen.

En dat zou ik dus niet willen - vooral omdat ik het niet fijn zou vinden dat zelfs een zachte, onbedoelde aanraking voor problemen zorgt. Niet omdat ik nou zo nodig met zweep moet rijden, maar omdat ik het gewoon erg onplezier vind als paarden om vrij kleine dingen door het lint gaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:30

wat als je zweep nu niet als dwang afstraf of wat voor iets dan ook wil gebruiken

is die op buiten rit zomers erg handig om prikbeesten weg te jagen ..

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:39

[quote="saariewaarie"]Mijn paarden houden niet van extra's zoals sporen en zweepquote]

Dit vind ik raar.
Hoe kun jij nou wteten waar je paarden van houden en van wat niet.
Ik denk dat geen enkel paard er van houd dat ze naar voren gedreven worden.
Zoals al eerder gezegd werd tegen hun instinct in.
Ze hebben het geaccepteerd dat is wat anders.
In dit geval accepteren ze dus gewoon geen zweep en/of spoortje.

twee pagina's terug heb ik mijn probleem uitgelegd.
hierdoor ben ik hem alleen met sporen gaan rijden.
als ik met hem naar biten ga neem ik wel een zweepje mee voor noodgevallen.
(hij wil nog wel eens ergens niet langs en gaat dan midden op de weg steigeren)
als ik dan een zweepje heb reageerd hij nog extreem maar gaat iig weer naar voren en is er geen gevaar meer voor mede weggebruikers.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:29

Ze accepteren die extra extra's dan niet he, of het is het lichtste kunststofspoortje dat er bestaat.
Ik mag van geluk spreken dat mijn ene merrie althans op de weg heel braaf is en overal langsgaat.
Een zweepje zou tijdens het rijden wel eens handig zijn, maar aangezien ze dit niet accepteert ;-), rij ik puur natuur zonder extra's.
als zij er niet aan went, ga ik ze er ook niet hardhandig aan doen gewennen he, dat vind ik pas niet kunnen. Want geloof me, er zijn meer mensen dan je denkt die hun paard op de harde manier doen gewennen aan de zweep. En dat vind ik pas erg. Dan rij ik liever zonder zweep.
als ze een zweep zien, zijn ze niet bang. Als ze niet bereden worden, bv tijden poetsen, leg ik de zweep eens op hun rug en dan zijn ze niet bang... rare beesten soms he.
En Shadow, ik vind het ook jammer dat mijn merries zo reageren, maar dat is allicht ook een beetje de aard van mijn merries. Het zijn geen standaarhaflingers, zijn echte hete beesten en daar heb ik ook bewust voor gekozen. Het ene karakter is het andere niet he ;)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:33

ik gebruik mijn zweep als verlengstuk van mijn arm om mijn paard een kleine en lichte aanwijzing te geven waar ik wil dat hij activiteit vertoont, welke spiergroep hij moet gebruiken: op de bil, sprong of buik. Ik doe dit zowel als ik op mijn paard zit of als ik aan de hand werk.

Zweep is voor mij dus never nooit een strafmiddel of een middel om mijn paard mee vooruit te slaan.

En dat is de reden dat paarden vaak bang zijn in mijn beleving voor de zweep. Ze zijn flink afgeranseld en zijn dus aan de zweep in plaats van aan de zit en drijvende hulp van de ruiter.

Paard desensibiliseren in dat geval wil nog niet altijd meevallen!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:54

Een zweep màg ook nooit een strafmiddel zijn e kim, maar ik begrijp je wel

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:03

Toen ik mijn paard kreeg kon ik echt niet met zweep rijden. Naja het kon wel, maar ontspanning was ver te zoeken en het turbo knopje stond aan :+

Toen ben ik hem eraan gaan laten wennen, door bijvoorbeeld hem met zweep uit de wei te halen. Niks met die zweep doen, maar gewoon vasthouden. Uiteindelijk wende dat. Longeren gingen we met zweep doen. Niet omdat het moest, want op m'n stem reageert ie net zo goed, maar puur om hem te laten wennen.

Zoals ShadowO zegt, ik heb hem niet nodig met rijden, maar ik wil niet dat ik een paard heb die er gestresst van wordt. Ik heb momenteel een maandje niet gereden, maar daarvoor heb ik mijn laatste lessen dus m'n dressuurzweep meegepakt om te rijden. En het verbaasde me hoe gemakkelijk hij erop reageerde. Geen gevlieg en geren meer, maar kon hem (zoals je een zweep hoort te gebruiken) wat alerter maken op m'n hulpen.

Toch fijn als hij niet schrikt wanneer m'n pa eens onhandig aan komt zwaaien met de zweep :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:09

1 van mijn paarden kan niet met de zweep bereden worden. Bij hem is de zweep misbruikt. Hij is op z'n hoofd geslagen en had daar dus een groot trauma aan overgehouden. Na een tijd dat ik hem had merkte ik toch wel dat ik een zweepje nodig had om z'n achterhand wat te stimuleren. Dus had ik maar de gok genomen om het over de angst van de zweep te krijgen. Ik was dus eerst begonnen met staan om de grond en kijken waar ik hem wel en waar ik hem niet kan aanraken met de zweep. Aan de kant waar hij geslagen was spande hij zich heel erg aan en toen hij het te gek vond worden rende hij weg ( ik had hem gewoon los staan. Een paard is en blijft een vluchdier dus ik vind het nodig om hem dat stukje vrijheid te geven). Aan de andere kant was hij alleen heel erg gespannen. En zo heb ik hem een hele tijd laten na denken en het heeft ongeveer 2 maanden geduud dat ik hem overal kon aanraken. Toen had ik de gok genomen om erop te stappen en de zweep aan de kant te houden waar hij niet geslagen was. De eerste keer ging hij rennen. Daarna en nu nog steeds is het bij de eerste keer paar keer aanraken opeens een sprong vooruit en dan is het normaal zeg maar. De zweep aan de andere kant ga ik niet proberen. Niet omdat ik het eng vind maar puur om de gedachte van hem.

Wat ik hier mee bedoel te zeggen is dat inpricipe ieder paard met een zweep gereden kan worden. Als je het maar de tijd en ruimte geeft.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:21

Ik vind een zweep super handig, en niet alleen bij hoog geschoolde paarden. Juist bij jonge paarden , je kunt ze net iets bij aaien van achter dat je ze aanmoedigt om van achter naar voor te lopen. Dat ze lekker in je hand lopen.

Maar ik vind ook, dat áls je paard echt bang is voor zwepen, en je red je tijdens het rijden ook zonder zweep. Waarom zou je dan extra moeite doen, terwijl je het eigenlijk niet eens nodig is? Toch ;)?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:49

Van al dat gepraat over het belang van met zweep moeten kunnen rijden krijg ik inmiddels wel de neiging om te roepen: leer het eens zonder te doen...
Als het niet nodig is, is het niet nodig

Als een paard duidelijk in protest komt tegen een zweep in welke vorm en tijdens wat voor gebruik dan ook, is dat niet altijd meteen een punt waarop je moet vinden: hij went er maar aan.

Sommige mensen vinden hoogtes, of spinnen eng, die laten we ook niet allemaal er maar aan wennen. Bij sommigen laat je het gewoon voor wat het is, als je er niet echt last van hebt.

Iedereen zal vast een goede reden om met of zonder zweep te rijden, maar dat "iedereen hetzelfde" ga je hier niet bereiken. Elk paard en elke rijstijl is anders en vergt andere aandachtspunten. Bij de een is het goed om het paard wel aan de zweep te laten wennen, bij de ander niet.

Zo brand me nu maar af ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 01:22

Je zegt dat mensen moeten leren om het zonder te doen.
Om even terug te komen op het allereerste bericht in dit topic: de mensen die hun paard niet zonder zweep vooruit krijgen, maar niet met zweep durven te rijden omdat het paard zo maf doet: hoe zou jij ze begeleiden in hun leerproces om het zonder te doen?

Het is echt een dooddoender van iedere discussie, in de wilde weg roepen dat je moet leren het zonder te doen, zonder aan te geven HOE je het aan zou pakken.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 01:36

Paard aan het been krijgen. :) Vrij simpele oplossing.
Kuit = reactie verwachten.
Geen reactie = meer kuit
Beetje reactie = geen kuit meer geven.
Consequentie.
Ik weet uit ervaring dat je daar het traagste paard weer voorwaarts mee kunt krijgen.

Ik zoek problemen bij combinaties het liefste bij de ruiter. Niet bij het paard. En grijpen naar de zweep bij paarden die "niet vooruit te branden zijn" vind ik een slechte oplossing.

En ik roep niet in het wilde weg, ik heb het topic wel aardig gevolgd ;) En ken paarden die niet vooruit te branden zijn (maar door mij wel, zonder zweep) en paarden die bang zijn voor de zweep (en die heb ik redelijk afgeholpen van hun zweep-fobie) dus ik ken beide kanten van het verhaal. Vandaar dat ik mijn mondje opentrok en vind dat je het ook zonder moet kunnen.

:)

stoneysmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:21

DaniBanani schreef:
Dit heb ik toch al behoorlijk vaak gezien, en heb het ook veel gehoord van mensen. Hun paard wordt wild/gek/druk/onrustig/geïrriteerd van een zweepje, dus dat kan écht niet.
Maarre..wie is er nou eigenlijk de baas? Niet dat je zo'n paard dan maar gewoon met zweep moet gaan rijden als ze daar zo sterk op reageren, maar het lijkt mij toch dat je elk paard er wel aan kunt laten wennen, op een rustige en normale manier. Dus volgens mij zegt zo een opmerking veel meer over de ruiter dan over het paard. Of zit ik hier nou mis, en zijn er echt zoveel paarden die geen zweep kunnen verdragen?

mijn paard heeft/had precies het zelfde als je hem in je handen houd wordt hij al gek maar je moet ze gewoon heelrustig laten wennen en als jij je zweepje aanlegt en je paard gaat sneller moet je hem uitgebreid belonen, gaat ie bokken leg je weer de zweep aan net zo lang tot jij de laatste bent, en neem van em aan hetw erkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:38

Daphaan schreef:
Vandaar dat ik mijn mondje opentrok en vind dat je het ook zonder moet kunnen.
:)

Ik ben een grote voorstander van dat alle paarden met zweep zouden moeten gereden kunnen worden. Rij ik met zweep? Nee nooit, simpelweg niet nodig. Maar als ik de zweep erbij pak dan gebeurt er ook niks.
Ik heb haar wel ingereden met een zweepje, en dat vond ik wel fijn. Madam begreep de stemhulpen van het longeren totaal niet zodra ik erop zat. Kuithulp combineren met een klein beetje kriebelen met het zweepje op de bil en zodoende begrijpt ze nu alles prima. Ze vindt de zweep ook totaal niet eng omdat ze er nooit een nare ervaring mee heeft gehad. En zo hoort het ook. En wanneer er wel een nare ervaring in het verleden is geweest dan zou ik het paard er toch aan leren wennen. De paarden die ik rij wil ik zo bom-proof mogelijk. Ik leer ze dus wennen aan de meest bizarre zaken, dus waarom ook niet aan een eenvoudig zweepje?
Principe kwestie voor mij dus eigenlijk. Vrachtwagens zijn niet eng, wapperend zeil is niet eng, spoorwegovergang is niet eng, zweepjes zijn niet eng. (nu alleen de grote stenen nog :+ )

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:18

Die van jou weet niet hoe het is als mensen de zweep misbruiken, nogal logisch dat het dan niet zo'n probleem is om met zweep te rijden.

Ik heb dus wel een paard dat nare ervaringen ermee heeft gehad, en tot op zekere hoogte heb ik hem eraan laten wennen, maar verder verlang ik niet van hem om maar te doen alsof hij nooit door pijn heen is geslagen... Hij vindt een zweep in mijn handen inmiddels niet meer eng, maar in de handen van anderen wel. Ik geef hem geen ongelijk. Hoewel er tal van dingen zijn waar ik hem wel eindeloos aan blootstel. Simpelweg omdat die waterplas hem nooit heeft aangevallen, hij nooit is overreden door een trekker, en dat narcissen in de berm nog steeds niet direct dodelijk zijn. Zwepen doen dat wel (weet hij), en dus ga ik daarmee niet tot het uiterste. Dat is mijn respect voor het paard, en zo krijg ik ook weer respect van het dier terug.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:42

Als dat voor jou werkt dan is dat perfect. Ik geeft alleen aan hoe ik er tegenaan kijk.

Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat een paard echt báng was voor een zweepje door mishandeling. Ik weet je dus ook niet haarfijn te vertellen hoe ik dat aan zou pakken. Maar ik zou erg graag willen bereiken dat het paard in de stress schiet als er een zweepje in de buurt/mijn hand/hand van iemand anders in de bak is. En hoewel dat kweetniet hoeveel inzet zou vergen, ik zou daar echt mijn best voor doen.
Ik heb een paardje gereden die WEL aangereden was door een trekker, maar die gaf uiteindelijk ook geen krimp meer als er 1 langs kwam. Dus ook heftige angsten zijn rustig te krijgen met voldoende geduld.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:47

Bij die van mij in elk geval niet ^^ Die vliegt mensen met zwepen aan (nogal heftig) en trapt naar paarden die actief *pets pets* met zweep gereden worden (of hij krimpt in elkaar, een van beiden).

Maar verder; ja, hij moet het meeste wel van mij tolereren. :)