Citaat:Manier van omgaan kan zeker een enorme bijdrage leveren in de persoonlijkheidsontwikkeling van het paard!
Ja, maar is dat dan op het stuk omgaan met mensen, of omgaan met paarden?
Ik vind het best arrogant om te stellen dat paarden beter met elkaar zouden kunnen omgaan en in een groep zouden functioneren door onze bemoeienis.
Ik geloof zeker dat de manier van omgaan, en wat wij ze leren, bepalend is voor de manier waarop ze met ons omgaan en hoe ze de door ons gevormde omgeving ervaren.
Ik kan je trouwens op bovenstaande 1 uitzondering noemen: mijn flesseveulen Robijn - moederloos vanaf 4 dagen, terug in de kudde gezet met 14 dagen.
Op zeker moment werd hij de dominante in de groep, doordat deze inkromp en de oudere dieren vertrokken waren.
Hij was onaangenaam lomp tegen de twee overgebleven merries, en werd ook vervelender tegen ons. (Voor hem is het moeilijk om paarden en mensen als verschillende wezens te zien.)
Toen hij me een keer probeerde te slaan omdat ik hem uit mijn ruimte stuurde, heb ik hem gigantisch terecht gewezen, en de opvolgende tijd wat met hem gewerkt aan het uit mijn ruimte blijven en voor me wijken.
Opvallend was dat hij daardoor (in ieder geval als wij erbij waren) ook beleefder tegen de merries werd.
Maar aangezien het hier om een heel uitzonderlijke situatie gaat, kan ik uit dit gedrag niets afleiden voor andere paarden.
Robijn is trouwens 7 en een echt fijn paard in de omgang, zowel naar mensen als naar paarden. Maar hij blijft wel een baaspaard.
)? Ze lopen mee aan een touwtje, volgen braaf en laten mensen op hun rug zitten.
)