DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:18

Er is een groot verschil tussen je eigen mening verkondigen en een DVD met bewerkte opnames op de markt brengen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:54

Paardentango schreef:
Als er eerst eens werd afgevraagd of het communiceren een dialoog of een monoloog is. Met als einddoel.
Niet alleen het paard dient te leren, er moet ergens naartoe worden gewerkt, je werkt met een dier noet met een machine.
Je leert hoogstens een paard meer te zitten, maar niet door te trekken maar juist door de achterhand te onwtikkelen door het dragen van het achterbeen te ondersteunen en te stimuleren.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen wat een stoomtrein zou doen als je heb volpropt met kolen en hard gaat remmen. Wat krijg je dan ?
Salinero ?

Ik zie in de hedendaagse dressuur een onaangename ontwikkeling die wel braafheid toont maar geen passie meer is, zoals wellicht vroeger meer gebruikelijk was. Passie en schoonheid.

PS Onsluiting Goofy ken ik alleen van iets héél anders, prachtige woorden, maar wat betekent het in de praktijk?

Vroeger was alles mooier? Ik zie anders bijzonder weinig oude videobeelden waar iets op te zien is waar ik blij van wordt. Het merendeel is trekkende sleurende mannen met paarden die totaal niet los door hun lichaam lopen en waarin de aanleuning zelden rustig is. Ga maar eens videobeelden bekijken van alle Olympische kampioenen van de vorige eeuw waaronder heel veel van de zgn. oude meesters zijn waar iedereen zo hard over roept. Ik ben me in ieder geval een hoedje geschrokken, ze zouden vandaag de dag nog niet in het team komen, laat staan goud winnen!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:30

horseyfries schreef:
Paardentango schreef:
Als er eerst eens werd afgevraagd of het communiceren een dialoog of een monoloog is. Met als einddoel.
Niet alleen het paard dient te leren, er moet ergens naartoe worden gewerkt, je werkt met een dier noet met een machine.
Je leert hoogstens een paard meer te zitten, maar niet door te trekken maar juist door de achterhand te onwtikkelen door het dragen van het achterbeen te ondersteunen en te stimuleren.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen wat een stoomtrein zou doen als je heb volpropt met kolen en hard gaat remmen. Wat krijg je dan ?
Salinero ?

Ik zie in de hedendaagse dressuur een onaangename ontwikkeling die wel braafheid toont maar geen passie meer is, zoals wellicht vroeger meer gebruikelijk was. Passie en schoonheid.

PS Onsluiting Goofy ken ik alleen van iets héél anders, prachtige woorden, maar wat betekent het in de praktijk?

Vroeger was alles mooier? Ik zie anders bijzonder weinig oude videobeelden waar iets op te zien is waar ik blij van wordt. Het merendeel is trekkende sleurende mannen met paarden die totaal niet los door hun lichaam lopen en waarin de aanleuning zelden rustig is. Ga maar eens videobeelden bekijken van alle Olympische kampioenen van de vorige eeuw waaronder heel veel van de zgn. oude meesters zijn waar iedereen zo hard over roept. Ik ben me in ieder geval een hoedje geschrokken, ze zouden vandaag de dag nog niet in het team komen, laat staan goud winnen!

Zo ver hoef je niet terug. Bestel de video "World Cup 10 jaar" uit ik meen 1995 ofzo... jeetje wat een drama. Met toen nog Nina menkova met haar circuspaard, Jennie Loriston-clarke met de stekerige rennerige pony, Sven met die mega uber-taaie trekpop Andiamo.

En er vanuit gaande dat ze uit de vorige eeuw alleen de oude mooie en beste foto's hebben bewaard, vrees ik voor alle overige momenten. Wat een drama.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:31

Karl66 schreef:
Er is een groot verschil tussen je eigen mening verkondigen en een DVD met bewerkte opnames op de markt brengen.

En zwaar gekleurde...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:34

Wie heeft het woord Olympisch kampioenen genoemd? Not me.
Ik zelf heb dat doel al een paar jaar geleden anders benoemd, ik hoe geen Olypisch kampioen te worden. Dat gaf een rust joh !
Vroeger was alles mooier, heb ik dat gezegd? Nee joh, heb gereageerd op de zaken die hier genoemd stonden, men vindt, horseyfries nog het meeste, de klassieke rijkunst ouderwets en de boeken en theorieen die men bedacht niet bruikbaar.
Wij hebben LDR en goud dus kopieren maar....
Ik hoef geen goud hoor, nou ja, goud voor mijn paarden en ik wil dat ze zelf meedenken en zich niet onderwerpen. Het mooiste uit het dier halen, op een eerlijke wijze. Niet door ze af te stompen (letterlijk met de beentjes) en in een krul te trekken (met de handjes) zodat ze wel moeten luisteren.

De oude meesters waren de gondleggers, dankzij hen kun jij nu met je derriere plaats nemen op een paard en doen wat je wil. Wat een ontdekking dat de oude meesters er naast zaten, eeuwen. Niet dat het mijn conclusie is hoor.
Ik zie slechts een trieste ontwikkeling in de hedendaagse dressage die ik geen Kunst wil en kan noemen.
Olympisch presteren hoef ik niet, ik mag er naar kijken en het mijne ervan denken.
Popel om straks mee te mogen jureren, als publiek.... Vingers aflikken

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:37

Paardentango schreef:

Salinero ?

Dat rijmt niet en klopt niet. Hard remmen is juist NIET het idee van LDR, dus als je Salinero terecht wil koppelen aan LDR moet je niet over remmen beginnen. Dan is het kolen in de stoomtrein doen zodat ie blijft rijden en niet elke minuut stilstaat maar nooit teveel, alleen zo dat hij voorwaarts blijft uit zijn eigen Lachen

En wat het vergelijk tussen hedendaagse dressuur en wat we DENKEN van vroeger: ik denk dat je bij jezelf maar eens te rade moet gaan. IS Dat wel zo? In India roepen ze ook van de daken dat een koe heilig is maar als je er dan bent zien ze er barslecht uit... Wat men zegt/zei is niet altijd wat de waarheid is. Denk je dat er toen meer passie is? Welnee, het is altijd een vervoermiddel geweest, en kijk naar de landen waar het nog steeds een vervoermiddel is of werktuig en daarnaast op gereden wordt: daar hebben ze Brookes Hospital voor opgericht, dat hebben ze in de luxe landen die steeds rijker geworden zijn niet bedacht hoor, daar hebben paarden het nooit koud (dekens), goed te eten (1000 soorten voer), liefde (van meerdere pony en pennymeisjes die verzorgend handelen en de ruiter die verliefd is) etc etc etc...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:39

Paardentango schreef:
Wie heeft het woord Olympisch kampioenen genoemd? Not me.
Ik zelf heb dat doel al een paar jaar geleden anders benoemd, ik hoe geen Olypisch kampioen te worden. Dat gaf een rust joh !
Vroeger was alles mooier, heb ik dat gezegd? Nee joh, heb gereageerd op de zaken die hier genoemd stonden, men vindt, horseyfries nog het meeste, de klassieke rijkunst ouderwets en de boeken en theorieen die men bedacht niet bruikbaar.
Wij hebben LDR en goud dus kopieren maar....
Ik hoef geen goud hoor, nou ja, goud voor mijn paarden en ik wil dat ze zelf meedenken en zich niet onderwerpen. Het mooiste uit het dier halen, op een eerlijke wijze. Niet door ze af te stompen (letterlijk met de beentjes) en in een krul te trekken (met de handjes) zodat ze wel moeten luisteren.

De oude meesters waren de gondleggers, dankzij hen kun jij nu met je derriere plaats nemen op een paard en doen wat je wil. Wat een ontdekking dat de oude meesters er naast zaten, eeuwen. Niet dat het mijn conclusie is hoor.
Ik zie slechts een trieste ontwikkeling in de hedendaagse dressage die ik geen Kunst wil en kan noemen.
Olympisch presteren hoef ik niet, ik mag er naar kijken en het mijne ervan denken.
Popel om straks mee te mogen jureren, als publiek.... Vingers aflikken

Het ZOU een topic over LDR moeten zijn, maar er komen termen voorbij die juist helemaal NIET LDR zijn!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:40

Meejureren????????? Dus je gaat wel kijken dan?

Als je de sport op zich niets vindt (of noem anders eens wat namen van mensen die het goed doen in jouw ogen) waarom ga je dan kijken?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:12

Zo lang jij de DVD's opneemt, jazeker wel.
Geen appelen met peren vergelijken, ik zeg niet dat ik de sport niks vind. No no, ik zeg dat ik de hedendaagse sport betwijfel.
Zoek de verschillen tussen de paarden van Wenen en van de WK te Duitsland? ik kan er wel een paar aanwijzen als je er niet uitkomt.....
Wat zullen ze in Wenen denken van LDR....

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:39

horseyfries schreef:

Oud en video gaat niet samen. Voor beelden van de oude meesters zal je terug moeten naar de tijd van voor en het begin van de boekdrukkunst, dus oude schilderijen en kunstwerken, gravures en oude boeken. Van de laatste echte meesters, pluvinel, guerinierre, is gelukig wel veel opgeschreven in gedrukt. Pluvinel was daarbij een vernieuwer omdat hij net als xenofon het leerproces van een paard (door belonen) beschreef. In de tijd van Napoleon is de rijkunst verloren gegaan. Met Steinbrecht begon de "moderne" dresuur, maar toen was de rijkunst al vrijwel verloren. Hij schrijft al over oude meesters die zeer goed waren in het "hurken werk" en klaagt erover dat nog maar weinig paarden over zijn gebleven die de reddop of terre-a terre beheersen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:05

Paardentango schreef:
Zo lang jij de DVD's opneemt, jazeker wel.
Geen appelen met peren vergelijken, ik zeg niet dat ik de sport niks vind. No no, ik zeg dat ik de hedendaagse sport betwijfel.
Zoek de verschillen tussen de paarden van Wenen en van de WK te Duitsland? ik kan er wel een paar aanwijzen als je er niet uitkomt.....
Wat zullen ze in Wenen denken van LDR....

Wat vind jij van Wenen dan?

(ben er geweest, wil je vast niet weten wat ik ervan vind Knipoog )

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:27

Karl66 schreef:
Ja, dit is gratis. Deze mening kan men niet ontlopen door je DVD niet te kopen Tong uitsteken
(Bewerkt, inderdaad, maar welke film is tegenwoordig niet bewerkt? Het laat gewoon zien wat iedereen zelf ook kan zien op het inrijdterrein - het is geen "vervalsing", slechts een verduidelijking van een bepaald feit.)
Mireille1970 schreef:

Vond je om te wenen zeker?
Waarom verbaast dit mij niet?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:35

Ik denk dat ik me wel kan voorstellen wat je er van vindt Pling .

Het is een ouderwetse trainingsmethode waarbij een paard gebeeldhouwd wordt. Dit zie je terug in de Spaanse versie, de Alta Escuela waar Dhr. D. Alvaro Domecq heeft gezegd dat deze kunst niet verloren mag gaan en bovendien worden er in de zuidelijke landen nog immer paarden getraind volgens de oude principes. Deels voor het stierenvechten, deels voor de kunst zelf en deels voor de fokkerij die er direct mee te maken heeft.
Hier is het goud wat telt Tong uitsteken , snelheid en maakt het niet meer zou uit hoe het paard wordt getraid ALS het maar luistert naar de baas. Ik zie geen kunst, ik zie geen schoonheid ik zie vele ontevreden paarden en niet allen gaan naar de WK Schijnheilig of Olympische spelen, Tyrza misschien? Knipoog
Op de WK verwacht ik wel dat er het beste van het beste wordt getoond.

Ik zie hier ook vele reacties van mensen die menen dat de oude principes onjuist zijn, en dat goud belangrijk is. De vele kopies die er zijn tonen het bewijs dat er ergens iets ontbreekt Verdrietig
Het doel is sport geworden en voor de sport mag alles wijken, een paard is een machine en dient alleen maar te dienen.
Daarover zijn we het eens.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:27

Paardentango schreef:
en niet allen gaan naar de WK Schijnheilig of Olympische spelen, Tyrza misschien? Knipoog

Ach ja.... dromen ,mag altijd... Cool

Ooit...ooit.... misschien als ik de pensioengerechtigde leeftijd haal? Tong uitsteken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:08

Tyrza Kirkland

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:49

Paardentango schreef:
Ik denk dat ik me wel kan voorstellen wat je er van vindt Pling .

Het is een ouderwetse trainingsmethode waarbij een paard gebeeldhouwd wordt. Dit zie je terug in de Spaanse versie, de Alta Escuela waar Dhr. D. Alvaro Domecq heeft gezegd dat deze kunst niet verloren mag gaan en bovendien worden er in de zuidelijke landen nog immer paarden getraind volgens de oude principes. Deels voor het stierenvechten, deels voor de kunst zelf en deels voor de fokkerij die er direct mee te maken heeft.
Hier is het goud wat telt Tong uitsteken , snelheid en maakt het niet meer zou uit hoe het paard wordt getraid ALS het maar luistert naar de baas. Ik zie geen kunst, ik zie geen schoonheid ik zie vele ontevreden paarden en niet allen gaan naar de WK Schijnheilig of Olympische spelen, Tyrza misschien? Knipoog
Op de WK verwacht ik wel dat er het beste van het beste wordt getoond.

Ik zie hier ook vele reacties van mensen die menen dat de oude principes onjuist zijn, en dat goud belangrijk is. De vele kopies die er zijn tonen het bewijs dat er ergens iets ontbreekt Verdrietig
Het doel is sport geworden en voor de sport mag alles wijken, een paard is een machine en dient alleen maar te dienen.
Daarover zijn we het eens.

Ik persoonlijk ga niet voor de sport. Heb geen voorkeur voor systeem, ben wel gek van paarden maar wel van paarden die ik leuk vind Lachen ...

Kopieën van oudheden gebaseerd op tekst zijn ook niet per definitie allemaal toppers Knipoog

(slechte ruiters zijn slecht in elke methode, zouden moeten dammen)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:53

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Ja, dit is gratis. Deze mening kan men niet ontlopen door je DVD niet te kopen Tong uitsteken
(Bewerkt, inderdaad, maar welke film is tegenwoordig niet bewerkt? Het laat gewoon zien wat iedereen zelf ook kan zien op het inrijdterrein - het is geen "vervalsing", slechts een verduidelijking van een bepaald feit.)
Mireille1970 schreef:

Vond je om te wenen zeker?
Waarom verbaast dit mij niet?

Weet niet? Want ik sta niet negatief tegenover een rij-systeem.
Wat mij echter niet paste daar was het aantal hengsten met verbrande neusvleugels van de vicks vaporub menthol die er de hele dag door na het eten IN de neus werd gesmeerd zodat ze de merries en veulens en andere paarden niet zo roken en dus mak bleven... Vandaar mijn aversie. Maar ja, zo kan je aan de gang blijven... in elk systeem. Nogmaals. Het grote gevaar voor een paard is niet het systeem of de sport maar de mens die hem bewerkt!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:19

Paardentango schreef:
Onsluiting Goofy ken ik alleen van iets héél anders, prachtige woorden, maar wat betekent het in de praktijk?

Lees ontsluiten als blokkeringsvrij maken.
De punten die achtereenvolgens blokkeringsvrij moeten zijn: 1/. hals, 2/. nek, 3/. onderkaak, 4/. buik, 5/. rug/lende streek, 6/. bekken en 7/. knie. Als in deze ketting een blokkade optreedt, kan een paard niet goed gaan. De volgorde van blokkeringsvrij maken is dus van voren naar achteren, het oproepen van hoeveelheid van beweging of impuls is van achteren naar voren. Het zijn wederkerige processen die het paard beinvloeden. De fysiologische en psychologische reacties van het paard verlopen volgens de ketting of draad die hiervoor gegeven is, dus van 1--->7. Nooit anders.

Ontsluiten: openbaren, blootleggen, toegankelijk maken, open leggen, open maken, eerste fase van de bevalling.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 13-10-06 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:22

Mireille1970 schreef:
Weet niet? Want ik sta niet negatief tegenover een rij-systeem.
Nee, maar je bent wel "ingeprent" met wat je mooi vindt. En dit verbaast mij dan ook niet:
Mireille1970 schreef:
Heb geen voorkeur voor systeem, ben wel gek van paarden maar wel van paarden die ik leuk vind Lachen ...
Dezelfde afkeur voor "andere" paarden (of voorkeur voor "bepaalde" paarden) uitte Kafue eerder ook al. Daar kan ik nou niet bij: Ik zie liever een paard van een type die ik niet zo leuk vindt, maar die correct en vriendelijk wordt gereden, dan een paard om van te kwijlen (met super aangeboren gangen etc) die onvriendelijk (en vaak zelfs grof) wordt gereden.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:15

Goofy44 schreef:
De punten die achtereenvolgens blokkeringsvrij moeten zijn: 1/. hals, 2/. nek, 3/. onderkaak, 4/. buik, 5/. rug/lende streek, 6/. bekken en 7/. knie. Als in deze ketting een blokkade optreedt, kan een paard niet goed gaan. De volgorde van blokkeringsvrij maken is dus van voren naar achteren, het oproepen van hoeveelheid van beweging of impuls is van achteren naar voren. Het zijn wederkerige processen die het paard beinvloeden. De fysiologische en psychologische reacties van het paard verlopen volgens de ketting of draad die hiervoor gegeven is, dus van 1--->7. Nooit anders.

Ontsluiten: openbaren, blootleggen, toegankelijk maken, open leggen, open maken, eerste fase van de bevalling.

Goofy,
Dat klinkt naar meer.. maar de logica is me niet helemaal duidelijk. Van voor naar achter lijkt me de volgorde: onderkaak, nek (samen stelling/zonder kantelen), hals, buik en rug (samen buiging); lende bekken knie (verzameling) . Dan ga je van voor naar achter. Kan je mij naar literatuur verwijzen waarin de door jou aangegeven volgorde van blokkeringsvrij maken verder is uitgewerkt?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:31

De volgorde van blokkeringen uit het lijf weghalen is:
1/. hals, 2/. nek, 3/. onderkaak, 4/. buik, 5/. rug/lenden, 6/. bekken en 7/. knie.
Dat hebben ze in Wenen ook begrepen. Een ruiter krijgt daar ook nog de echte theorie en het kan dan met praktijk ondersteund worden. Ook mensen van buiten de rijschool van Wenen, geven in Wenen lezingen en demonstraties..... Dit wordt het van voren naar achteren "unlocken" of blokkeringsvrij maken genoemd. Als een van deze punten in de "kringloop" van de ketting niet doorlaat, kan het paard niet goed werken. De volgorde van "unlocken" staat vast. De response van het paard fysiologisch en psychologisch sluit hier naadloos op aan. Het is allemaal heel simpel en logisch. Er zijn geen extra zware of overdreven oefeningen voor nodig. Je moet alleen weten wat je moet doen van 1->7. De mensen die Wenen verlaten en internationaal als instructeur aan de weg timmeren, doceren dit ook. Er zijn zat mensen die goed rijden, maar het in de wedstrijd sport niet kunnen of willen maken. Lesgeven / instructie, africhten, bijrijden, scholen kan ook een passie zijn en voldoening geven.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:59

Beginnend aan de voorkant van het paard.

Unlocken - ontsluiten
De ketting, de snaar.

1. de hals door uitstrekken

2. de nek door laterale buiging (stelling geven)

3. de kaak door kauwen

4. de buik door longitudinale buiging

5. de rug/lendenen door overgangen

6. de heupen door zijwaarts stappen

7. de knie door het verhogen van stuwkracht

De blokkades en de stijfheid in het paardenlijf moeten verminderen
en na verloop van tijd verwijnen zodat de cirkel van hulpen kan
sluiten. Dit is het beoogde eindresultaat van goede gymnastische
training. Als een paard de hulpen blokkeert op een willekeurige plek
in zijn lijf, dan is deze blokkade een gat waardoor de hulpen kunnen
ontsnappen.

De cirkel van hulpen is geen cirkel zolang op de omtrek van
de cirkel een onderbreking vertoont op een willekeurig punt.

Dit is het voorspel voordat je met het echte werk met je
paard begint.

De meeste ruiters van tegenwoordig krijgen dit met normaal rijden
bijna niet meer voor elkaar.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 13-10-06 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:02

Goofy

Dit is mij ook geleerd, dit is niets nieuws.
Daarom noemen wij dit ook gymnastiseren, je kunt met behulp van bepaalde oefeningen, die logisch zijn opgebouwd, systematisch het paard de block´s afbouwen.
Precies zoals u beschrijft.
Wonderlijk dat de meeste instrukteurs dat niet weten, je moet toch zien, dat een paard een blokkade heeft, dan kun je die weer weg nemen, en weer normaal verder rijden.

Men moet toch zien, dat hoe een paard "normaal" gaat in bepaalde oefeningen, dat hij niet belemmerd wordt door een bepaalde blokkade.

Als je dat niet ziet, zie je andere dingen ook niet.

Zeg het misschien hard, maar er staan zoveel mensen in de midden, die van toeten en blazen geen weet hebben, die de klok hebben horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.

Men moet toch als trainer, weten of je athleet wel in staat is bepaalde oefeningen te volbrengen.

En als je merkt dat hij/zij het niet kan, (ik spreek niet over niet wil, dat moet men ook nog kunnen erkennen) moet ik de oorzaak toch wegnemen, met andere oefeningen, die vrij bekend zijn.

Daarom vind ik het vreemd dat men de biomechaniek zo weinig ernst neemt.

Dan zou men ook weten dat LDR, eigenlijk niet kan, dat het biomechanisch onlogisch is, dat het alleen optisch is wat men denkt, maar dat er onder de moterkap er heel iets anders aan de hand is.

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:10

De beste stuurlui staan aan wal,
In dit geval: presteren zelf niet op hoog niveau.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:16

Je moest eens weten....