Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paardentango schreef:Als er eerst eens werd afgevraagd of het communiceren een dialoog of een monoloog is. Met als einddoel.
Niet alleen het paard dient te leren, er moet ergens naartoe worden gewerkt, je werkt met een dier noet met een machine.
Je leert hoogstens een paard meer te zitten, maar niet door te trekken maar juist door de achterhand te onwtikkelen door het dragen van het achterbeen te ondersteunen en te stimuleren.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen wat een stoomtrein zou doen als je heb volpropt met kolen en hard gaat remmen. Wat krijg je dan ?
Salinero ?
Ik zie in de hedendaagse dressuur een onaangename ontwikkeling die wel braafheid toont maar geen passie meer is, zoals wellicht vroeger meer gebruikelijk was. Passie en schoonheid.
PS Onsluiting Goofy ken ik alleen van iets héél anders, prachtige woorden, maar wat betekent het in de praktijk?
horseyfries schreef:Paardentango schreef:Als er eerst eens werd afgevraagd of het communiceren een dialoog of een monoloog is. Met als einddoel.
Niet alleen het paard dient te leren, er moet ergens naartoe worden gewerkt, je werkt met een dier noet met een machine.
Je leert hoogstens een paard meer te zitten, maar niet door te trekken maar juist door de achterhand te onwtikkelen door het dragen van het achterbeen te ondersteunen en te stimuleren.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen wat een stoomtrein zou doen als je heb volpropt met kolen en hard gaat remmen. Wat krijg je dan ?
Salinero ?
Ik zie in de hedendaagse dressuur een onaangename ontwikkeling die wel braafheid toont maar geen passie meer is, zoals wellicht vroeger meer gebruikelijk was. Passie en schoonheid.
PS Onsluiting Goofy ken ik alleen van iets héél anders, prachtige woorden, maar wat betekent het in de praktijk?
Vroeger was alles mooier? Ik zie anders bijzonder weinig oude videobeelden waar iets op te zien is waar ik blij van wordt. Het merendeel is trekkende sleurende mannen met paarden die totaal niet los door hun lichaam lopen en waarin de aanleuning zelden rustig is. Ga maar eens videobeelden bekijken van alle Olympische kampioenen van de vorige eeuw waaronder heel veel van de zgn. oude meesters zijn waar iedereen zo hard over roept. Ik ben me in ieder geval een hoedje geschrokken, ze zouden vandaag de dag nog niet in het team komen, laat staan goud winnen!
Karl66 schreef:Er is een groot verschil tussen je eigen mening verkondigen en een DVD met bewerkte opnames op de markt brengen.
Paardentango schreef:Als er eerst eens werd afgevraagd of het communiceren een dialoog of een monoloog is. Met als einddoel.
Salinero ?
Paardentango schreef:Wie heeft het woord Olympisch kampioenen genoemd? Not me.
Ik zelf heb dat doel al een paar jaar geleden anders benoemd, ik hoe geen Olypisch kampioen te worden. Dat gaf een rust joh !
Vroeger was alles mooier, heb ik dat gezegd? Nee joh, heb gereageerd op de zaken die hier genoemd stonden, men vindt, horseyfries nog het meeste, de klassieke rijkunst ouderwets en de boeken en theorieen die men bedacht niet bruikbaar.
Wij hebben LDR en goud dus kopieren maar....
Ik hoef geen goud hoor, nou ja, goud voor mijn paarden en ik wil dat ze zelf meedenken en zich niet onderwerpen. Het mooiste uit het dier halen, op een eerlijke wijze. Niet door ze af te stompen (letterlijk met de beentjes) en in een krul te trekken (met de handjes) zodat ze wel moeten luisteren.
De oude meesters waren de gondleggers, dankzij hen kun jij nu met je derriere plaats nemen op een paard en doen wat je wil. Wat een ontdekking dat de oude meesters er naast zaten, eeuwen. Niet dat het mijn conclusie is hoor.
Ik zie slechts een trieste ontwikkeling in de hedendaagse dressage die ik geen Kunst wil en kan noemen.
Olympisch presteren hoef ik niet, ik mag er naar kijken en het mijne ervan denken.
Popel om straks mee te mogen jureren, als publiek....
horseyfries schreef:Vroeger was alles mooier? Ik zie anders bijzonder weinig oude videobeelden waar iets op te zien is waar ik blij van wordt. Het merendeel is trekkende sleurende mannen met paarden die totaal niet los door hun lichaam lopen en waarin de aanleuning zelden rustig is. Ga maar eens videobeelden bekijken van alle Olympische kampioenen van de vorige eeuw waaronder heel veel van de zgn. oude meesters zijn waar iedereen zo hard over roept. Ik ben me in ieder geval een hoedje geschrokken, ze zouden vandaag de dag nog niet in het team komen, laat staan goud winnen!
Paardentango schreef:Zo lang jij de DVD's opneemt, jazeker wel.
Geen appelen met peren vergelijken, ik zeg niet dat ik de sport niks vind. No no, ik zeg dat ik de hedendaagse sport betwijfel.
Zoek de verschillen tussen de paarden van Wenen en van de WK te Duitsland? ik kan er wel een paar aanwijzen als je er niet uitkomt.....
Wat zullen ze in Wenen denken van LDR....
Karl66 schreef:Ja, dit is gratis. Deze mening kan men niet ontlopen door je DVD niet te kopenEr is een groot verschil tussen je eigen mening verkondigen en een DVD met bewerkte opnames op de markt brengen.
Mireille1970 schreef:Vond je om te wenen zeker?Wat vind jij van Wenen dan?
(ben er geweest, wil je vast niet weten wat ik ervan vind)
Paardentango schreef:en niet allen gaan naar de WKof Olympische spelen, Tyrza misschien?
![]()
Paardentango schreef:Ik denk dat ik me wel kan voorstellen wat je er van vindt.
Het is een ouderwetse trainingsmethode waarbij een paard gebeeldhouwd wordt. Dit zie je terug in de Spaanse versie, de Alta Escuela waar Dhr. D. Alvaro Domecq heeft gezegd dat deze kunst niet verloren mag gaan en bovendien worden er in de zuidelijke landen nog immer paarden getraind volgens de oude principes. Deels voor het stierenvechten, deels voor de kunst zelf en deels voor de fokkerij die er direct mee te maken heeft.
Hier is het goud wat telt, snelheid en maakt het niet meer zou uit hoe het paard wordt getraid ALS het maar luistert naar de baas. Ik zie geen kunst, ik zie geen schoonheid ik zie vele ontevreden paarden en niet allen gaan naar de WK
of Olympische spelen, Tyrza misschien?
![]()
Op de WK verwacht ik wel dat er het beste van het beste wordt getoond.
Ik zie hier ook vele reacties van mensen die menen dat de oude principes onjuist zijn, en dat goud belangrijk is. De vele kopies die er zijn tonen het bewijs dat er ergens iets ontbreekt![]()
Het doel is sport geworden en voor de sport mag alles wijken, een paard is een machine en dient alleen maar te dienen.
Daarover zijn we het eens.
QQQQ schreef:Karl66 schreef:Ja, dit is gratis. Deze mening kan men niet ontlopen door je DVD niet te kopenEr is een groot verschil tussen je eigen mening verkondigen en een DVD met bewerkte opnames op de markt brengen.
(Bewerkt, inderdaad, maar welke film is tegenwoordig niet bewerkt? Het laat gewoon zien wat iedereen zelf ook kan zien op het inrijdterrein - het is geen "vervalsing", slechts een verduidelijking van een bepaald feit.)Mireille1970 schreef:Vond je om te wenen zeker?Wat vind jij van Wenen dan?
(ben er geweest, wil je vast niet weten wat ik ervan vind)
Waarom verbaast dit mij niet?
Paardentango schreef:Onsluiting Goofy ken ik alleen van iets héél anders, prachtige woorden, maar wat betekent het in de praktijk?
Mireille1970 schreef:Nee, maar je bent wel "ingeprent" met wat je mooi vindt. En dit verbaast mij dan ook niet:Weet niet? Want ik sta niet negatief tegenover een rij-systeem.
Mireille1970 schreef:Dezelfde afkeur voor "andere" paarden (of voorkeur voor "bepaalde" paarden) uitte Kafue eerder ook al. Daar kan ik nou niet bij: Ik zie liever een paard van een type die ik niet zo leuk vindt, maar die correct en vriendelijk wordt gereden, dan een paard om van te kwijlen (met super aangeboren gangen etc) die onvriendelijk (en vaak zelfs grof) wordt gereden.Heb geen voorkeur voor systeem, ben wel gek van paarden maar wel van paarden die ik leuk vind...
Goofy44 schreef:De punten die achtereenvolgens blokkeringsvrij moeten zijn: 1/. hals, 2/. nek, 3/. onderkaak, 4/. buik, 5/. rug/lende streek, 6/. bekken en 7/. knie. Als in deze ketting een blokkade optreedt, kan een paard niet goed gaan. De volgorde van blokkeringsvrij maken is dus van voren naar achteren, het oproepen van hoeveelheid van beweging of impuls is van achteren naar voren. Het zijn wederkerige processen die het paard beinvloeden. De fysiologische en psychologische reacties van het paard verlopen volgens de ketting of draad die hiervoor gegeven is, dus van 1--->7. Nooit anders.
Ontsluiten: openbaren, blootleggen, toegankelijk maken, open leggen, open maken, eerste fase van de bevalling.