Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:28

Tijd voor wat foto's. Helaas had ik niet heel fijn gereden, ze hielt vast in de kaak en was erg veel afleiding en was vrij warm dus maar kort gereden.
Maargoed ik heb altijd wat aan jullie kritiek.
Onze vorderingen gaan behoorlijk traag, nog steeds balans problemen, hoewel de galop wel wat meer in balans komt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stukje schouderbinnenwaarts en bij alle foto's kijkt ze naar de fotograaf. :') Ik zit te veel naar voren sowiezo.
Afbeelding

Stukje wijken en jahoor weer afgeleid.
Afbeelding

suikermeisje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:11

Maar die pony loopt niet eens nagevelijk. Ik vraag me af waarom je dan gaat wijken en Schouderbinnenwaarts.

Als ik jou was zou ik het houden bij voltes rijden en wisselen. Stukjes rechtuit. Op 2 teugels krijgen en ervoor gaan zorgen dat ze over de rug gaat lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:01

Ik moet suikermeisje wel gelijk geven. Dat ze vast hield in de kaak is wel duidelijk te zien. Geeft ze normaal wel na Avanti?
Ik zou in zo'n geval beginnen in halt de kaak los te vragen. (Zo rond blijven rijden brengt je nergens) Je moet de pony dan wel goed laten aansluiten en je been aanleggen zonder te drijven. Laat ze dan netjes los dan kun je gaan stappen en als het zo blijft vervolgens draven. Wel actief maar niet in een hoog tempo. Als je pony de kaak weer vast zet, terug naar stap en eventueel halt en de kaak weer los vragen. Ik heb het idee dat je pony stuwt met het achterbeen. De bouw van de nek en de hals van je pony (weinig ruimte in het kaakgewricht) maakt ook dat nageven niet "vanzelf" gaat. Rijd zoals Suikermeisje zegt veel voltes en weinig rechtuit (ook in galop).
Als je schouder voor of schouder binnenwaarts oefent zorg er dan voor dat de schouder ook echt naar binnen komt. Nu drukt je pony de schouder naar buiten (valt over de schouder). Ik denk dat je met schouder binnenwaarts nog teveel vraagt dus begin eerst met een correcte schouder voor.
Leuke pony trouwens (ik ben dol op valkjes). Is het een new forest?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:07

Ik vind het om dezelfde redenen moeilijk om wat te zeggen als hierboven. Ik heb niet het idé dat je echt iets van haar vraagt.. balans problemen ga je op deze manier ook niet oplossen vrees ik...

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:37

Weer erg bedankt voor jullie commentaar. Had ook wel getwijfeld omdat ik voor mijn gevoel niet fijn gereden had en ze dr kaken niet ontspande. Maargoed realiteit is dat het rijden zo afhankelijk is van haar bui en omstandigheden rond de bak dus zo rijden we ook regelmatig rond.
Suikermeisje: klopt, ik vind dat je wijken gewoon tussendoor kan pakken als gehoorzaamheids oefening en vaak is ze na de schouderbinnenwaarts wat achtertiever achter. ( op de dag van de foto's niet)
Babootje: Vaak wel maar bij veel spanning, afleiding niet het is er echt een met een gebruiksaanwijzing Haha. Goede tip van het halthouden en kaak los vragen, ga ik zeker gebruiken.
Klopt helemaal er past maar 1 vinger achter de kaak dus veel ruimte is er niet.
Het is een onbekende kruising en heb geloof ik alle rassen al gehoord.
Ayasha: Ik ben hier echt vol mee bezig maar niet te zien op de foto. Rechtersgebogen en valt op links. Dus linksom stelling naar buiten tot de balans herstelt is en rechtsom juist naar binnen. En dit heel veel herhalen, gaat best langzaam naar Mijn zin, oma en vierkantjes rijden op 2 teugels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:40

Ze valt linksom op deze foto's ook naar buiten omdat jij je buitenteugel er totaal niet aan houdt. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:24

Avanti schreef:
Maar goed realiteit is dat het rijden zo afhankelijk is van haar bui en omstandigheden rond de bak dus zo rijden we ook regelmatig rond.

Dan ben je nog niet voldoende consequent met haar.
Ik vroeg me af heb je les? Zo ja, is het misschien goed om wat vaker te lessen en echt op consequentheid te trainen zodat je dat beter kunt vasthouden als je voor jezelf rijdt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:38

Out of the box
https://www.amazon.de/dp/3440133753/ref ... UTF8&psc=1

Ik heb het boek niet, ben ook niet van plan het te kopen maar ik weet dat Silke al heel wat ruiters bewust heeft gemaakt van hun houding en invloed op het paard. Ik vind het vooruitstrevend dat ze het zo vorm gegeven heeft in een boek.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:46

Sizzle schreef:
Out of the box
https://www.amazon.de/dp/3440133753/ref ... UTF8&psc=1

Ik heb het boek niet, ben ook niet van plan het te kopen maar ik weet dat Silke al heel wat ruiters bewust heeft gemaakt van hun houding en invloed op het paard. Ik vind het vooruitstrevend dat ze het zo vorm gegeven heeft in een boek.

Het is zeker niet persoonlijk tegen U gericht. En ik wil ook niet vanwege mij persoonlijke situatie overgevoelig lijken, maar toch irriteren deze boeken mij een beetje.
Het is het geneuzel over de 'gezonde' ruiter die zelf lichamelijk fit moet zijn om in balans te kunnen zitten. En meer van dergelijke dogma's . "Und da steh ich nun, ich armer Tor" [=En hier sta ik nu, ik arme dwaas, Faust, Goethe]. Heb ontelbaar aantal paard gecorrigeerd, 9 paarden tot Gr.Prix niveau opgeleid, Maar ik kan dus niet goed rijden, want ik ben zeker niet fit, to say the least. En lichamelijk zeker niet evenwichtig gebouwd. Grappige stapjes op de grond zijn aan mij niet besteed [tenzij ik mijn enkelbanden ook wil vernielen :D ]. Ik heb een linker zijde die zwak ontwikkeld is, qua gevoel en qua spieren. gebruik bijna altijd een wandelstok, Dat is allemaal zeer onevenwichtig. Dus mijn paarden moeten gewoon vreselijk slecht gereden zijn.
Is toch vreemd dat ik nooit die feed back kreeg van de mensen die mijn paarden nagereden hebben? Noch van de mensen wiens paarden ik gecorrigeerd heb. Unaniem werden die rijdieren gewaardeerd als; licht aan de hulpen staand, recht, in evenwicht en fijn om te zitten. Of als ze gecorrigeerd waren; fijner gaand als van tevoren, in verhouding tot het probleem.

Zou het kunnen zijn dat gewoon goed leren paard te rijden het ook doet? Bij bij voorkeur van een nuchtere normale leraar(-es), die niet probeert het wiel nog een keer opnieuw uit te vinden? Die niet probeert een 'toegevoegde waarde' aan zichzelf toe te dichten om nog meer geld uit de zakken van goedgelovige mensen te kloppen? Iemand die niet constant 'beren' op zijn/haar weg vindt, die een handig excuus opleveren waarom het nu weer niet lukt ?
MAAR,.....Ik zal mij wel vergissen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:04

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:06

Rijden is geen fitness. Wel mind over body. Je bewust zijn van de zwakke plekken van je lichaam en je daarin tijdens het rijden voortdurend blijven aansturen. Daar hoef je geen topatleet voor te zijn.

Wel is het waardevol om als ruiter aan je balans en lichaamsbewustzijn te werken en blijven werken. Want een slechte balans, stijfheid of scheefheid bij de ruiter heeft onherroepelijk een negatieve impact op de bewegingen en reacties van het paard.

Waarschijnlijk doe jij dat allemaal Kadankovitch, anders bereikte je deze resultaten niet. Je hebt daarbij waarschijnlijk ook het voorrecht gehad dat je opgeleid bent door instructeurs die je hierin op de juiste wijze aangestuurd hebben, die dus niet alleen door een vergrootglas kijken naar het paard, maar ook naar de ruiter(zit). Niet alle ruiters leren goed in balans te zitten, die moeten als ze verder willen komen eerst veel verkeerd aangeleerde houdingspatronen afleren.

Voor deze ruiters kunnen dergelijke boeken zeker wel nuttig zijn (ik ken dit boek en de auteur overigens niet naar er zijn veel van dit soort boeken geschreven).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:14

Leuk filmpje. Ik denk dat het best goed is om af en toe rond te sturen zonder zadel en/of hoofdstel/bit. Heb toevallig zojuist nog met een van mijn paarden zonder zadel in de bak gereden, wat erg leuk was, paard had er ook lol in. Zijgangen rijden zonder zadel is ook leuk, je voelt dan nog beter hoe het paard buigt en beweegt.

Laatst ook nog een mooie demo gezien van bitloos rijden, tijdens de wk IJslandse paarden, waarbij de ruiter halverwege het hoofdstel afdeed en zonder hoofdstel verder reed in een snelle tölt, tussen de andere paarden en met duizenden luidruchtige toeschouwers. Is weer eens wat anders dan dat geruk aan het bit om het paard maar onder controle/ in de gewenste houding te houden, hetgeen helaas tijdens datzelfde wk ook weer regelmatig te zien was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:57

Kadankovic, het gaat Silke juist NIET om fitness.
Maar om het geven van de juiste gewichtshulpen. Ze krijgt heel veel leerlingen die gewoon zo krom als een hoepel zijn en niet snappen waarom het paard dan over de schouder uitbreekt.
Dat is wat ze ze laat voelen op hun eigen voeten. Of door iemand een oefening te laten doen en die dan expres uitevenwicht te duwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:09

Ik denk eerlijk gezegd net als KDV dat die hele ruiterfitheid gewoon de zoveelste hype is waar goed geld mee verdient wordt. Adelinde cornelissen had er een heel centrum rond op gezet, kan men daarvan zeggen dat zij haar paarden op een correcte wijze rijdt?
Ik heb er niet zoveel mee, de kinesist houdt het lijf hier bruikbaar en ik denk dat die een betere job doet dan zo'n boek.
Indien je dermate houdingsproblemen zou hebben dat het je rijden echt beïnvloed ben je IMO gewoon beter af bij een kinesist.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:45

Dat kan prima, maar ik heb zelf gezien hoe bij haar incapabele stuiter ruiters die in draf bijna letterlijk van hun paard stuiterden zich ontwikkelde tot ruiters die hun paard niet meer tot last waren.
Die hebben nog nooit gehoord van het hele begrip gewichtshulp.
Het is ook niet bedoeld voor de gemiddelde ruiter hier in het topic.
Adelinde heeft een totaal andere doelgroep: sportruiters.
Silkes doelgroep zijn de mensen die al jaren rechtuit hobbelen op 1 been lichtrijdend en nu voor het eerst van hun leven een volte rijden. Meestal met paarden die ook niet meer perse door de aankoop keuring komen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:50

Sizzle schreef:
Kadankovic, het gaat Silke juist NIET om fitness.
Maar om het geven van de juiste gewichtshulpen. Ze krijgt heel veel leerlingen die gewoon zo krom als een hoepel zijn en niet snappen waarom het paard dan over de schouder uitbreekt.
Dat is wat ze ze laat voelen op hun eigen voeten. Of door iemand een oefening te laten doen en die dan expres uitevenwicht te duwen.

Sorry ik heb het boek ook niet gelezen, Ik zag de titel en de omslag en ik kreeg spontaan puistjes. Mij gaat het niet om die individuele auteur. Mij gaat het erom dat men dat gewoon zou kunnen leren bij een normale degelijke rijleraar die een beginnende ruiter een periode aan de lage zit tot dat die persoon met mes en vork kan eten zonder zich zelf te verwonden.

Het is feitelijk niet een verwijt aan het adres van degene die van iets heel normaals, een bijna aparte tak van opleiding maakt. Het zijn de leerlingen die niet bereid zijn te betalen voor degelijke les [waardoor het de moeite loont om geruime tijd zitles te krijgen] . En vaak zo mondig [spreek eigenwijs] zijn, dat ze eerder voor iets exotisch kiezen dan voor iets allerdaags.

Chester23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:55

Kadankovitch, het probleem is dat er nog maar weinig dergelijke instructeurs zijn in Nederland en is het nivo van de ruiter dusdanig dat ze goede instructie niet herkennen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 03:07

Het niveau is altijd hetzelfde geweest, de houding is maar al te zeer veranderd. Weinig of niets weten, maar toch al een absolute mening hebben over rijkunst. Deze zelfde mensen vormen ook een groot deel van de hedendaagse instructeurs, meestal als ze een keer 'n klein succes hebben gehad met één paard. Men krijgt wat men vraagt; iemand die veel weet over de ontwikkeling van één paard. En als het dan vastloopt. Dan wordt héél snel een peut erbij gehaald, want niet is zo fijn/handig voor de falende instructeur dan het onwillig gedrag van het betreffende paard te kunnen wijten aan defect bij het dier. Dan zijn alle problemen de schuld van dat ene probleem en kunnen niets geweten worden aan falende instructie en/of slecht rijden van de leerling. Een echte win-win situatie: leerling blij, instructeur blij, en de peut ook blij.
Wat mij opvalt dat het bij die mensen vaak met geen enkel paard echt goed gaat. Tja geluk is oneerlijk verdeeld op de wereld.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:53

Daarom is het zo belangrijk om actief op zoek te gaan naar een werkelijk goede instructeur, en geen genoegen te nemen met iemand die wel hoog van de toren blaast meer van wie je ondertussen weinig leert, of erger, de verkeerde dingen.

Goede graadmeters daarbij: heeft de trainer/instructeur verschillende paarden correct opgeleid; vertonen de door deze persoon getrainde paarden een harmonieuze fysieke en mentale ontwikkeling (check bijvoorbeeld de boven- en onderlijnbespiering van de paarden); hoe rijden de leerlingen van de betreffende instructeur: netjes en harmonieus, zonder alles aan de voorkant op te willen lossen, of onrustig met veel teugelinwerking en mbv hulpteugels; is er sprake van rustige instructie zonder stemverhef, dus geen militaristische gedril; heeft de instructeur zelf een lerende instelling, of is deze van mening dat hij/zij alles al weet.
Dit soort zaken zegt veel meer dan een instructeursbevoegdheid of successen in de wedstrijdsport, want voor beide hoef je niet wezenlijk goed te kunnen rijden of lesgeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:47

Helemaal eens Aksja!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:24

:D En als je zo'n instructeur gevonden hebt, wees er blij mee en zuinig op, al kost hij/zij je wellicht wat meer centen ;) Zo veel echt goeie zijn er namelijk helaas niet ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:42

Silke is zelf instructeur.
Ze heeft het opgeschreven omdat haar klanten er meermaals omgevraagd hebben. Zelf had ze eigenlijk helemaal niet de ambitie om te schrijven.

Zij zelf heeft maar 1 drijfveer: paarden mogen niet lijden onder hun gebruiksdoel.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:57

Babootje schreef:
Avanti schreef:
Maar goed realiteit is dat het rijden zo afhankelijk is van haar bui en omstandigheden rond de bak dus zo rijden we ook regelmatig rond.

Dan ben je nog niet voldoende consequent met haar.
Ik vroeg me af heb je les? Zo ja, is het misschien goed om wat vaker te lessen en echt op consequentheid te trainen zodat je dat beter kunt vasthouden als je voor jezelf rijdt.

Klopt helemaal, ik weet ook niet hoe ik het zelf moet oplossen. Afgelopen maanden geen les gehad, dit wil ik wel weer oppakken als we verhuist zijn en ze lekker bij huis staat.
Vandaag het rijden opgenomen en ze was heerlijk relaxed dus was weer fijn.

Stukje stap: https://youtu.be/TzT-RLEpL6I
Stukje draf: https://youtu.be/BzoynnOQ9N4
En als de camera valt :D https://youtu.be/rlT1ZaCnqds

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:02

Askja schreef:
:D En als je zo'n instructeur gevonden hebt, wees er blij mee en zuinig op, al kost hij/zij je wellicht wat meer centen ;) Zo veel echt goeie zijn er namelijk helaas niet ...

"Dao hubbe veer us toch" zou men in Maastricht zeggen. Dat is juist wat ik bedoel. Wat te denken van klanten leerlingen die zeggen dat zij dat inzien, en beweren dat hun instructeur die kwaliteit heeft en dan om secundaire redenen, toch naar een andere instructeur overgaan. dat is hetgeen waar ik hierboven ook al op doelde. Het is niet verwonderlijk indien iemand die zijn geld moet verdienen met lesgeven, overstapt op wat ik noem 'goeroeïsme', want blijkbaar wilt men bedrogen worden en in die sector van de 'lesgeverij' is blijkbaar wel geld te verdienen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:16

Ehh, de auteur van dat boek leeft van lesgeven en rijden.
Zeker niet van schrijven, dat is meer een zakcentje om een keer van uit eten te gaan.
Ik vind het flauw om iemand die zich enorm inzet voor haar leerlingen als goeroe af te doen.
Maar goed, laat maar.