Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:38

SarahIlse schreef:
Dank jullie wel!! :o

Daar ga ik mee aan de slag Simpelman. Zal haar vast helpen om nog losser te worden.

maralyn schreef:
Wij moeten van de fysio voor en na het werk al spelenderwijs de neus van onze merrie naar haar eigen heup/flank brengen, aan beide kanten. En daarna pas met werken beginnen...

Heeft ons erg goed geholpen.

Dat is een goede. Doen wij sporadisch wat, maar dan gaan we dat vaker doen als dat ook door een fysio aangeraden wordt.

Voor ons werd dit aangeraden gezien ze in haar hals een beetje vast zat en net achter het zadeldeel (wat de reden was waarom ze altijd hengstig was en een gevaarlijke merrie werd).
Nu al 8 maanden geen fysio meer gezien, tenminste, niet behandelend.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:44

SarahIlse: mijn complimenten, zeker met fryske is dit niet makkelijk.
Neusje komt er vanzelf nog verder uit, en iets meer achterhand gebruik, veel geduld.

Kan door je foto komen dat ik het niet goed zie , maar wat heb je apart zadel wat heel hoog ligt ?

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:19

Mooi SarahIlse! Dat wat Maralyn aangeeft hebben wij ook gedaan om soepel te worden. Met je rug naar je paard gaan staan en om je heen laten buigen.

Wij hebben vandaag fijn gelongeerd met de chambon aan de kaptoom. De galop is heel gedrag en beheerst nu en hij laat zijn hals echt vallen.

Daar heb ik ook een vraagje over, hoe kun je dit het best trainen aan de longe. Hij galoppeert in de stretch aan, komt wat terug in tempo en blijft dat doen tot hij op een gegeven moment nog kleiner begint te galopperen, hij valt dan bijna in draf. Is dat het stukje dat getraind moet worden? Of moet je dat niet opzoeken? Takt blijft keurig behouden.
Ik herken dat stukje van onder het zadel, het is dan alsof je met een minimale hulp kunt beslissen om pas voor pas rustig door te galopperen of juist terug naar draf te gaan.
Verder mooie foto's gemaakt in het herfstzonnetje om zijn bespiering (en knappe koppie) vast te leggen :)

Afbeelding
Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:55

Oja en het hoog optrekken van een achterbeen (op commando) heeft dat ook nog trainingswaarde? Moeten ze daarbij bv de buikspieren aantrekken?

Ter verduidelijking, ik ben hier mee bezig:
http://paardenlifestyle.com/meer-voorbe ... ucker-dat/

Alleen doet die van mij het nog hoger (hoef tegen de buik).

We doen dit puur voor de fun en afwisseling.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:35

Dank jullie wel!

@maralyn; Ik ga het komende tijd meepakken en kijken of er verschil is qua los/soepelheid.

@Peetstap; Ik heb een Ghost Quevis. Is een boomloos zadel. Heb 'm pas sinds een paar dagen, dus is nu nog even wennen. Maar hij zit geweldig en ik merk ook echt bizar veel verschil in haar bewegingen vergeleken met haar vorige zadel. Maar klopt dat hij achter vrij hoog is nu; moet nog een beetje inzakken.

@Starbreeze; ik denk dat het hele langzame galopperen (dat bedoel je toch?) dat dat prima kan als hij maar wel actief blijft en niet gaat lopen sloffen/voorhand duiken.
Grappig ook dat van TT. Hele andere kijk op de lifting van de voorbenen. Geen idee of het trainingswaarde heeft, maar als het voor jullie een fijne afwisseling is lijkt het me niet veel kwaad kunnen.

Vraagje over het longeren. Longeren jullie met dubbele lijnen? En als jullie de chambon omhebben, longeren jullie dan met enkele of dubbele lijn & waarom?
Ik longeer zelf (nog) niet met chambon, ben me er wel in het verdiepen.

Vandaag hebben wij een stevige buitenrit gemaakt (25km). Allebei moe erna, maar ook heerlijk genoten.

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:42

Ik longeer dan met enkele lijn. Simpelweg omdat ik niet overweg kan met dubbele lijnen, mijn paard gaat dan erg in de krul lopen en dat wil ik juist niet :)

Sinds kort longeer ik met kaptoom en na wat gezocht te hebben naar een fijne afstelling vind ik dat het prettigst longeren (ook met chambon).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:47

maralyn schreef:
Wij moeten van de fysio voor en na het werk al spelenderwijs de neus van onze merrie naar haar eigen heup/flank brengen, aan beide kanten. En daarna pas met werken beginnen...

Heeft ons erg goed geholpen.

Dat kan Manolito niet meer vanwege artrose in zijn nek en rug ;(

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:33

Heb ook het filmpje van tt gekeken en zie niet per sé de toegevoegde waarde in het hoger heffen (had er nog nooit over nagedacht eerlijk gezegd), behalve dat ik het wel heel erg gaaf vind. En het deel waarbij een paard leert een voetje op te tillen kan handig zijn als je een keer een voetje wil laten bijzetten ofzo als je erop zit. En wie weet is dat gewoon een trainingsniveau waar ik nog niet aan toe ben :D Maar sowieso leuk ter afwisseling en het samen bezig zijn. Vast ook weer veel moeilijker dan hij het eruit doet zien...haha.

Gisteren nog geprobeerd een draf-flimpje te uploaden maar no way dat ie ging meewerken. Dus na drie keer het niet doen was het duidelijk...ik mag nog niet laten zien wat we doen. Wat niet wegneemt dat het erg mooi was voor mezelf om te zien. Bezig zijn met het contact houden zorgt ervoor dat mijn oude habits de kop opsteken dus daar ga ik wat mee doen. Mijn beenligging is niet stabiel en ik ga nog een andere keer kijken hoe het met die driehoekszit zit. Degene die filmde kon ook nog vertellen dat ik heel subtiel....elke keer wanneer mijn paard zijn hoofd liet zakken....iets met mijn rechterhand deed waardoor hij verstoord werd. Nou heeft mijn rechterhand lang een eigen leven gehad, maar het demoontje is dus nog niet helemaal getemd. Toen ik erop ging letten ging het veel beter. Verschil van bijna niks en toch!

In de galop een moment waarbij Pharo zijn hoofd heel ver liet zakken...en zelf er van schrok en acuut in draf viel. Braaf paard dat hij het überhaupt deed...naar mijn weten is ons contact in galop nog helemaal niet constant ofzo....maar toch een heel bijzonder gevoel. Morgen les...eens kijken wat mijn instructrice er allemaal van zegt.

Enne sperriempje was echt nodig dit keer...maar wat rijdt dat onaangenaam zeg. Misschien wennen en anders toch maar andere teugels...

Ik longeer met dubbele lijnen, nog niet nagedacht over een chambon, verwacht (of hoop?) het zonder te kunnen. Dubbele lijnen is wel iets wat je echt moet leren en les in moet nemen denk ik. Dat is zo makkelijk nog niet, maar het kan wel heel fijn zijn voor je paard. Kaptoom vind ik ook heel fijn om mee te werken. Niet met de dubbele lijnen, wel voor de enkele lijn.

En wat een heerlijke buitenrijfoto SarahIlse en stand/hooffie foto Starbreeze...wat ziet hij er mooi uit! Een echte knapperd.

En die buig-oefeningen, die moet ik ook echt weer gaan doen...

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:09

Naar de heup laten buigen doe ik met een likit werkt ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:14

Avanti schreef:
Naar de heup laten buigen doe ik met een likit werkt ideaal!

Oh dat is een goede tip! Mijn paard doet nl niet alles voor voer, maar zo'n likit vindt ze wel erg lekker. Ook een lange wortel wil nog weleens handig zijn, want dan moeten ze een stukje afbijten en kan je redelijk even in een bepaalde "rek" houden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:32

SarahIlse schreef:
@Peetstap; Ik heb een Ghost Quevis. Is een boomloos zadel. Heb 'm pas sinds een paar dagen, dus is nu nog even wennen. Maar hij zit geweldig en ik merk ook echt bizar veel verschil in haar bewegingen vergeleken met haar vorige zadel. Maar klopt dat hij achter vrij hoog is nu; moet nog een beetje inzakken.
oeps, deze http://www.mossrockendurance.com/images/GhostLorLeath1.jpg ghost kun je zo overzetten in een sportwagen :)* :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:55

Die lickit is een goede tip zeg! Dat vind ze heerlijk :)
Het hoger optillen van de benen zie ik zelf ook weinig nut in om te gaan uitvoeren. Maar misschien mis ik het belang ervan ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:56

Wij zien het ook meer als een uitbreiding op de vrijheidsdressuur oefeningen die we nu doen ;) puur ter afwisseling van het bakwerk.

Spaanse pas heeft overigens wel degelijk zin, krijgen ze soepele schouders van, ze moeten hun rug en buikspieren aanspannen en het paard leert dat hij daar ook heen kan met zijn been. Het optillen van de achterbenen an sich weet ik niet of het trainingswaarde heeft, misschien wat oprekken van het lendenen gebied.

Mijn paard kon in het verleden de piaffe aan de hand, dat wil ik nu op deze manier er weer in proberen te krijgen :) en die Spaanse draf lijkt me wel grappig om uit te proberen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:27

Starbreeze schreef:
Wij zien het ook meer als een uitbreiding op de vrijheidsdressuur oefeningen die we nu doen ;) puur ter afwisseling van het bakwerk.

Bied paard wat extra uitdaging :P , stukjes VD, freestyle, spel, vrij springen, follow the rail of balkje puzzel, kan heel leuk & nuttig zijn mits paard het ook leuk vindt.
Hier een die het opslurpt, snel leert en gevoelig reargeert op mijn lichaamstaal, leer er zelf ook veel van.

Ga vandmiddag ook maar weer es ter afwisseling wat omprutsen met lange teugels en het aanleren menpositie's en de commando's.
Hij heeft nog moeite met voorop "mogen" lopen, wil steeds braaf naast me ipv voor me uit.

Kan Tucker oefening in basis ook wel es gaan uitproberen, paardje heeft laatste tijd wat moeite om voorbeen te blijven geven en leunt > zakt achterover..
Of dat puur een balanskwestie is, weet ik nog niet zeker, maar handig is het niet voor me bij zijn hoefonderhoud.
Had em gister , na buitenritje, even losstaan zodat ie zelf balans beter kon opzoeken, maar toen liep ie weg naar stal om brok te happen, de slimmerik.

Lol, kom gewoon tijd te kort zoveel 8-) dingen je wel niet samen kunt doen :j

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:39

Leuk he. Wij gaan woensdag een schriktraining doen met super bomproof IJslanders :+ :))

Ik heb vandaag, op advies van Simpelman :D , de werkhouding uitgeprobeerd. Linksom ging nog niet. Bij de eerste pas voelde het al niet zo lekker, dus durfde ik het niet aan. Rechtsom is het een paar passen wel gelukt *\o/* Ik bleef het swingen voelen die ik in de stretch had. Mijn IJslander loopt wat vlak, dus bij hem is het verschil wel moeilijk te voelen. In stap weet ik daarom niet hoe het ging :o Dus maar niet zo veel gedaan. Maar die paar passen in draf <3

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:42

Sinds anderhalve week weer even in de bak gereden. 2 voltes werkhouding in stap gereden. Hij stretchte heel makkelijk in draf, zonder terug te vallen in tempo. Ik kon toen ook goed doorzitten. En hij galopeerde ook mooi door.
Fijn ochtendje zo.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:47

Ja hoor, ik heb de stoute schoenen aangetrokken. Mijn zoon (10 jaar) heeft mij gefilmd. Mijn paard heet Sultan JM, hij is vijf jaar. Als driejarige heeft hij negen maanden in de box gestaan vanwege een blessure, daarna zijn we rustig aan aan de slag gegaan. Hij is nu dus een jaartje onder het zadel.

Hij komt van Mallorca en heeft daar 'wild gedekt', hij heeft dan soms ook wat moeite om alles tegelijk in de gaten te houden en dan ook nog zijn best te doen :)

Ik vind het best spannend om te plaatsen. Als ik jullie filmpjes bekijk vind ik het ook altijd moeilijk om er iets van te zeggen, want: wie ben ik :x

Nou ja, hier komen ze:

Stap:
https://youtu.be/c9H2BQmEegc

Draf:
https://youtu.be/Q1V1sM8e0j4

Galop:
https://youtu.be/oqlpGJLDZbo

Natuurlijk doet hij het beter als er niet gefilmd wordt (en als er niet aan de ene kant een hengst loopt en aan de andere kant hengstige merries :+) en de filmpjes zijn maar kort, maar misschien kunnen jullie er toch iets over zeggen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:00

@RoyalMemory,
Moedig van je.

Wanneer je wat diepgaander commentaar wilt dan zou je wat mij betreft even opnieuw de draf moeten filmen.
In de draf kunnen we alles "zien", de andere gangen zeggen in het begin niet veel.
Het best beoordeelbaar resultaat krijg je door 2 minuten op een grote volte te draven, rustig gefilmd vanuit het midden van de volte, helemaal luxe: op twee handen 2 min.

Het lijkt er op dat er een aantal belangrijke zaken gecorrigeerd moeten worden, m.n. zit en zadelligging, die lijken het resultaat nogal te beinvloeden.
Maar, daar is nu niet een voldoende goed beeld van te krijgen, door de belichting en de contrasten, ook is het niet lang genoeg om het gemiddelde beeld in te schatten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:25

Milkberry even een vraagje, je had het over doorzitten in draf tijdens het stretchen? Is dat wel wenselijk en niet een erge belasting voor de rug van het paard? Ik heb altijd geleerd dat tijdens het halsstrekken doorzitten een no go is om deze reden.

Simpelman had je misschien ook nog tips voor mij naar aanleiding van mijn filmpje een paar dagen geleden?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:51

@Murosch,
Ten eerste, een ENORME verbetering ten opzichte van wat ik een paar maanden geleden zag.
Je paard begint zich te ontspannen.
Vooral doorgaan.

Elementair:
Doe minder!
Zoek je eigen evenwicht tussen je knieën en je zitbeenknobbels.
Maak je beugels een gaatje langer en als je het al aankan twee.
Probeer simpelweg je paard te volgen zonder hem te hinderen.
Neem eens een persoon op je schouders ga wat wandelen en laat je ruiter doen wat jij denkt hij doen moet, drijven, gewichtshulpen, enz., je leert daar echt heel veel van.
Mogelijk zul je ontdekken dat als je ruiter niets doet dat het dan het gemakkelijkst voor je is.

Je mag NOOIT MEER met je hakken drijven.
Je zit te frutselen met je hakken, mag niet!
Drijven doe je vanuit je kruis, naar je knieën, met de binnenkant van je kuiten, je perst je paard vanuit je knieën tussen je uit in het ritme van de beweging, dat ritme laat je gewoon komen, gaat vanzelf.
Met de hakken drijven is een spoorhulp, dat is iets speciaals, het laat het paard als reactie zijn buikspieren aanspannen, al dan niet eenzijdig.
Probeer zelf even met een pen in de zijkant van je buik om te weten wat het effect is.
Wanneer je moeite hebt het af te leren doe dan een paar lange sporen aan met wieltjes..... :9 je krijgt dan het juiste effect van deze hulp.

Houdt permanent contact met de teugels.
Je paard strekt aan een lange (contact) teugel, niet aan een losse, hij moet aanleuning leren nemen in de diepte.
Jij kunt voor jezelf een contactteugel eerst in stap oefenen, niets anders doen dan het hoofd van je paard volgen, hij maakt zélf uit waar hij het draagt, jij doet niets, je volgt met een zacht, vriendelijk, meegaand, teder contact.

Wordt goed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:14

@Simpelman: wat vind je van de volgende stelling (niet van mij overigens) een paard mag niet lang en laag lopen zolang hij niet recht is, wat dan valt hij op de voorhand.
En van de volgende: om een paard vrij voorwaats te kunnen laten bewegen moet je juist NIET de knie aangesloten houden, dat is dwangmatig zitten, de knie moet van het zadel AF.

Ik ben hierover momenteel enigszins in verwarring.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:42

Simpelman dank je wel! Ik ga ermee aan de slag (of eigenlijk, iets minder aan de slag) :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 18:52

@terpentijn,

Het kip en het ei.
Paarden zijn scheef dat weten we, maar ze zijn voornamelijk scheef doordat ze zich niet loslaten.
Om verschillende redenen zetten ze zich vaak eenzijdig vast.
Dat vast zetten en scheef zijn maakt dat ze niet in balans zijn waardoor ze onzeker worden en ze zich vast zetten.
Angst en onzekerheid zijn grote spelers in dit geheel, adrenaline.
Denk aan mensen die onzeker zijn die spannen ook onwillekeurig hun rug aan.

De grote truc van het hals strekken is nu dat bij het dalen van de hals onder de horizontale lijn het paard stopt met adrenaline aanmaken maar daartegenover endorfine begint af te scheiden, dat is een automatisme, de hals is hier een trigger.
Het paard gaat zich beter voelen, zijn angsten nemen duidelijk af, hij gaat meer van zichzelf waarnemen, bewustzijnsverruiming.

Het strekken van de hals maakt dus dat een paard zich ontspant hierdoor zijn onwillekeurige (eenzijdige) aanspanning opgeeft en waarmee een groot deel van zijn scheefheid verdwijnt.
Hierdoor voelt hij zich beter en komt daarmee vanzelf beter in balans en daarmee voelt hij zich weer beter.
Zich prettiger voelend en ontspannen zijnd wordt alles gemakkelijker.

Zijn we eenmaal aangekomen in de diepte van het hals strekken, het stofzuigen, dan gaan we buigen op gebogen lijnen, daarmee verminderen we de stijfheid van zijn ongetrainde lichaam.
Buigen mét hals strekken is rekken aan de buitenzijde en intensiever belasten aan de binnenzijde, met name het binnenachterbeen.
Dit ervan uitgaand dat het paard gesteld is en gebogen op de gebogen lijn.

Bij het strekken van de hals ben je op de meest efficiente manier bezig met de eerste stappen van het recht richten.

Paarden "vallen" op de voorhand wanneer ze zich niet actief afzetten vanuit het achterbeen, we noemen dit afzetten het voorwaarts.
Het is de telkens accelererende werking van het achterbeen dat in de beweging een groter deel van het gewicht opneemt en daarmee het voorbeen ontlast. Denk aan een optrekkende motorfiets, hierbij komt door de acceleratie soms het voorwiel van de grond.
Voorwaarts is actief afzetten, NIET HET TEMPO VERHOGEN. Het resultaat is een ruimere pas met meer zweefmoment en meer vering.

We hebben hier nu de zin van het begrip voorwaarts neerwaarts, het één hoort bij het ander.
Het voorwaarts wordt of heel vaak verwaarloosd of overdreven, het is in werkelijkheid een samenspel van ontspanning en aanspanning, langzaam aan opgevoerd al naar gelang het vermogen van het paard.

Sommige mensen met wat minder inzicht in mechanica zijn in veronderstelling dat als het hoofd van het paard dichter bij de voorvoet komt dat deze daardoor ook meer belast wordt.
In werkelijkheid is dit niet zo, er is geen verschil of het paard zijn hoofd hoog of laag draagt, het gaat om de horizontale afstand van het hoofd t.o.v. het scharnierpunt de schouder.

Alle grote ruiters rijden met aangesloten knie.
De ruiter handhaaft zijn evenwicht tussen zitbeenknobbels en knieën, naar gelang de gangen van het paard.
Mary Wanless, sportpsychologe en sinds een jaar of 30 gespecialiseerd in de zit van de ruiter heeft dit persoonlijk nagemeten bij alle grote ruiters door heel Europa. Neem het maar aan.
Er staat niet klemmende knie.
Zonder aangelegde knie dat zou het aantrekken van het kruis niet mogelijk zijn, de belangrijkste verzamelende/oprichtende hulp.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:11

Ziet er toch hartstikke goed uit RoyalMemory? +:)+ Niemand begint perfect.

Hier gaat het super!

Heb een druk en gespannen paard. Zo eentje die (in vrijheid) altijd als een hert loopt, altijd druk en kijkerig is. Ik kan hem wel makkelijk vrij ontspannen krijgen als hij niet géspannen is (heb hem al heel wat jaar :) ). Boeghoogte om het in stretch termen maar even te zeggen. Ons doel in training is kniehoogte/net onder kniehoogte. Zich helemaal overgeven zal meneer alleen doen als we alleen op de wereld zijn denk ik.. :)

Hoe ontspannen/gespannen is en dus hoe ontspannen ik hem krijg in de training, verschilt werkelijk van dag tot dag. Soms is ie helemaal in paniek en zo ook laatst, waardoor ik ernaast ging lopen en steeds wat meer afstand nam. En verrekt wat beviel dat goed. Wat ik nu dus doe met longeren is standaard op een paar meter afstand meelopen. Op deze manier durft ie veel meer te ontspannen. _/-\o_

Vandaag was een goede dag, meneer kwam al vrij ontspannen z'n weilandje uit. Aan de longe bijna constant op kniehoogte, soms zelfs er wat onder, lekker ontspannen, en op de linkerhand zelfs ook voorwaarts(er). *\o/*

Terpentijn, volgens mij komt bonte Joapie (als ik het zo goed schrijf) vrij overeen met de mijne trouwens. Je bent niet alleen! Het is wat moeilijker, maar met de juiste training en band is het goed te doen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:15

Murosch, over het doorzitten in draf. Ik heb nooit begrepen dat het niet kan tijdens het stretchen. Iemand anders hier een mening over? Je kunt pas goed doorzitten als het paard ontspannen loopt, nmi. En ik geloof niet dat de rug anders belast wordt als je het paard oppakt in werkhouding. Maar hier weet ik verder weinig van.
Nou weeg ik amper aan 40 kg. Weet niet eens of hij wel doorheeft dat ik er op zit! (Grapje natuurlijk)