[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:43

Klinkt goed LU, verzorg je dat andere dravertje ook nog?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 00:52

Ja! Gas is er nog steeds! Heel lang moeilijk gehad met het feit dat zijn eigenaresse dingen wilde die ik te veel voor hem vond, maar ik heb eindelijk in een positive manier weten te verwoorden wat ik er van vond en om haar dat te laten inzien. Dus ik hoop dat ze het 'rijden' wat wil loslaten en wil gaan inzien dat de beweging zonder ruiter erop ook goed voor hem is, en er genoeg variatie is dan als maar rijden, en ik hoop dat ze dat idee van als maar rijden wil afbouwen. Want ik vind dat het rijden te veel voor hem is, ze maakt door als maar willen rijden wss meer stuk dan ze lief is.. Maar het is gelukkig nog een onwijs vrolijk paard met zijn grijze haren en zijn 25 jaar!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:22

Ohh ja Gas ♡ wel lastig!maar rust roest ooo natuurlijk. 25 jaar! Ik dacht dat hij jonger was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:24

LoveUggs schreef:
Ja! Gas is er nog steeds! Heel lang moeilijk gehad met het feit dat zijn eigenaresse dingen wilde die ik te veel voor hem vond, maar ik heb eindelijk in een positive manier weten te verwoorden wat ik er van vond en om haar dat te laten inzien. Dus ik hoop dat ze het 'rijden' wat wil loslaten en wil gaan inzien dat de beweging zonder ruiter erop ook goed voor hem is, en er genoeg variatie is dan als maar rijden, en ik hoop dat ze dat idee van als maar rijden wil afbouwen. Want ik vind dat het rijden te veel voor hem is, ze maakt door als maar willen rijden wss meer stuk dan ze lief is.. Maar het is gelukkig nog een onwijs vrolijk paard met zijn grijze haren en zijn 25 jaar!

Wat sneu dat er nog steeds met hem gereden wordt, ik vond m een jaar geleden al slecht lopen... Niet negatief voor jou hoor, vind het gewoon er triest.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:08

LU, wat top dat je zo'n fijn leerpaard gevonden hebt, geniet ervan en laat hem je alles leren, zo ideaal!

CrazyIris, dat er een sperriem aan zit zegt niet dat je die heel strak moet doen toch?
Daar valt ook prima in te variëren zolang hij maar niet van zijn neus afvalt (ahum, is bij mij wel eens gebeurt).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:36

Het mag zelfs niet strak zitten. Ze moeten kunnen kauwen. 2 vingers op t neusbot. En afsnoeren.. het is zo onnodig

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:29

Je hebt hem eigenlijk zelfs niet nodig......

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:45

In princiepe niet, maar je kunt in princiepe ook best zonder bit en zadel etc.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:49

@ TurboTinker Ik wil toch graag nog even op jouw foto's reageren. Je geeft veel punten al zelf aan. Waar ik mij vooral aan stoor is het opgekropte, het achter de teugel en achter de loodlijn kruipen. Je zegt zelf dat je soms wat hard in je handen wordt en dat hij het moeilijk vindt om je hand te volgen. Het lijkt mij van belang dat je paardje weer vertrouwen krijgt in je hand.
Ik heb ook even in je profiel gespiekt en de foto die daar staat vind ik een heel ander, veel fijner beeld geven! Daar loopt hij iets laag, ook wat achter de loodlijn, maar niet storend. Er is een heel fijn contact en daar loopt je paard van achter naar voor. Ik denk dat je beter eerst weer even terug kunt gaan daarheen en vanuit daar je paard langzaam maar zeker wat opgerichter proberen te krijgen. Dit heeft tijd nodig en de foto's die je hier hebt geplaatst geven mij het idee dat je te snel hebt willen gaan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:14

Dat is het nou juist, ik mag al een half jaar L starten, en dat doe ik niet, juist omdat ik alles langzaam aan wil doen. Meneer kropt graag op, en op t moment dat hij dat doet, moet ik contact houden, en vanuit daar weer toestaan. Ik heb ook zat fotos waar hij er wel met zn neus uitloopt, maar daar leer je niks van.

En de foto op mijn profiel was een lucky shot op een fotomeet waar hij vol gas ging van de spanning. Maar mee eens. Het contact is daar fijner.

Thanks voor je feedback, vertrouwen in de hand krijgen is iets waar we echt hard aan werken. Maar zelfs al krijgt hij de ruimte, en ben ik ontspannen en zacht in mijn handen, dan ineens duikt hij weer weg. Volgens de instructie wil hij de teugeldruk niet aannemen.

En qua hard zijn in de hand moet je denken aan niks in je hand hebben, en dan druk voelen. Ik heb nooit een baksteen in mn hand. Dat je niet denkt dat ik er vol inhang. Dat valt wel mee eigenlijk ( maar ik vind t dan al te hard zeg maar)

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:27

Ik kom hier even binnenvallen!
Turbotinker: Voor mij werkt het altijd goed om het achter de loodlijn lopen op te lossen vanuit het voorwaartse! Ik las in je eerste post dat hij soms onder je vandaan loopt. Daar kan het probleem zitten, want dan gaat hij wel snel genoeg maar dat is niet de juiste soort voorwaarts. Jij moet controle hebben over het tempo. (En dat kun je al beginnen door juist been te geven als hij onder je vandaan loopt, dan gaat hij misschien wel veel te hard maar dat heb jij dan wel zelf bepaald.)
Ik weet niet of je er wat aan hebt en of ik het zo duidelijk heb uitgelegd, maar dit is wat mij wel heeft geholpen ;).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:41

zilverkenny schreef:
Ik kom hier even binnenvallen!
Turbotinker: Voor mij werkt het altijd goed om het achter de loodlijn lopen op te lossen vanuit het voorwaartse! Ik las in je eerste post dat hij soms onder je vandaan loopt. Daar kan het probleem zitten, want dan gaat hij wel snel genoeg maar dat is niet de juiste soort voorwaarts. Jij moet controle hebben over het tempo. (En dat kun je al beginnen door juist been te geven als hij onder je vandaan loopt, dan gaat hij misschien wel veel te hard maar dat heb jij dan wel zelf bepaald.)
Ik weet niet of je er wat aan hebt en of ik het zo duidelijk heb uitgelegd, maar dit is wat mij wel heeft geholpen ;).

Laten we dit eens uitpluizen. (En ik zit je niet te sarren hoor, maar je geeft een heel goede misvatting aan. Ik ben blij met de aanhaak) Want wat is het juiste voorwaartse?

Ik pak even deze foto erbij:
Afbeelding

Wat je hier ziet is een paard met mooie ruime stappen. Voor iets groter dan achter, maar niet zo opvallend dat je denkt 'he, die loopt op z'n voorhand'. Maar wat je wel ziet is dat paard meer stuwt dan draagt. We hebben het er in het topic al eerder al over gehad. Zodra je de fase van voorwaarts rijden voorbij gaat, dan moet je iets anders gaan doen.

En dit paard is de fase van voorwaarts rijden al voorbij. Hij is niet meer extreem op de voorhand, ik vermoed dat ie redelijk gehoorzaam aan het been is, en er wordt een hogere halshouding gevraagd. Maar om dat laatste te kunnen volbrengen moet het paard meer gaan dragen (begin van de verzameling, maar nog geen verzameling). Het complexe systeem van spieren over de rug/hals/nek hebben dat een beetje nodig. Dat stukje is bij dit paard nog niet getraind.

Zaak is dus om als ruiter nu grondvlak verkleinende oefeningen te gaan rijden. Zo, dat klinkt gecompliceerd. Het grondvlak is eigenlijk niet meer dan de afstand tussen de 4 benen, het verkleinen van het grondvlak is dus als de voorste en achterste benen paar (bewegingstechnisch) dichter bij elkaar komen.
(Volgen jullie dit?)

Maar hoe ga je nou die benen dichter bij elkaar brengen zonder je hand streng te gebruiken en het paard achter de loodlijn te rijden? (Want dat is namelijk wat hier onbewust gebeurd.)
Probeer maar eens een paar oefeningen te bedenken...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:16

Bedankt voor je post Veulen84!

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
Juist om hem alerter en minder rennerig te maken moet ik schouder voor/binnen en travers gaan rijden. Maar dat is nog in een begin stadium, we moeten het echt nog leren. Wat wel werkt. Want zijn tempo gaat echt naar beneden.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:34

Ik ben ook niet echt goed in dat soort dingen uitleggen en de juiste situatie inschatten vanaf een foto of verhaal, het is makkelijker als je er zelf op zit :P. Ik herkende alleen het onder je vandaan rennen en dan achter de loodlijn kruipen (zodat je alle contact kwijt bent), dus daarom wilde ik toch reageren. Dat los ik namelijk liever op door het paard er aan de voorkant weer wat uit te rijden dan door de teugels korter te maken oid.
Maar idd als het paard meer gaat dragen dan heb je dat probleem misschien sowieso niet meer.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:19

Ik weet niet of dan het achter de teugel kruipen over is, het is een houding die hij prettig vind, en graag tegen je gebruikt. Dus dat zal een hele lange weg worden ben ik bang.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:11

De sperriem zit echt niet strak, er kunnen zeker 2 vingers tussen ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:22

Jaja daar zijn we weer :')

Ik ben hard aan de slag gegaan met de tips die ik de vorige keer kreeg, dus ben benieuwd!

Dit was tijdens een clinic van Christianne Goes, hier was ik bezig om een volte te vergroten.

Mijn binnenhand is niet streng, maar draag ik wel te hoog.
Ik moet naar voren kijken in plaats van naar beneden.
HAKKEN UITDRUKKEN!!!! |o

Gister had ik wedstrijd met als commentaar dat hij meer omhoog moet lopen, hebben jullie hier tips voor?

Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 08:41

@ turbotinker ik denk dat overgangen rijden ook een goede manier is, probeer daarbij het contact/de aanleuning hetzelfde te houden. De overgangen vooruit zijn een manier om de motor aan te krijgen (die staat al aan), maar de overgangen terug juist om hem meer 'op te sluiten', hem korter te maken, laten dragen ipv stuwen. Wat ik altijd leuk vind is om dan echt een paar rondjes op elke letter een overgang te maken, halt-stap-draf, maar voor jou zou uiteindelijk draf-halt ook een goede zijn. Het is dan echt de uitdaging om dit niet teveel met de teugels op te vangen en 'los'/ontspannen te blijven in de overgang.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:54

@ElineCath,
Om hem voor "omhoog" te krijgen moet jij voor los laten.
Laat je paard naar het bit reiken, dit moet altijd net voor het punt zijn waar jij denkt contrôle te hebben.
Je paard "op eigen benen laten lopen" heet dat.
Hoe meer je paard naar het bit reikt hoe meer het zich vanuit het bekken moet gaan opdrukken.
Dat heeft een maximun al naar gelang de ontwikkeling van je paard.
Je voelt vanzelf wanneer hij uit elkaar begint te vallen.

Je paard laten nageven, op jouw aandrijvende hulp!, dan laat jij ook los en brengt je hand iets naar voren, hier neemt je paard dan opnieuw aanleuning.
Dit telkens opnieuw.
Je hebt het gevoel dat je "het" steeds weg geeft.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:42

Dankjewel voor je reactie! Het klinkt super logisch zo! Zal tijdens het rijden mezelf er wel steeds aan moet herrinneren hem meer ruimte te geven!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:31

ElineCath, wat voor niveau start je dan met hem? Aangezien het zoals simpelman ook zegt afh. is van het niveau (en dan nog niet eens zozeer van dat wat je start, maar dat waar je paard in het echt is).
Als ik de foto zie en je onderschrift L1 zou ik zeggen voor de L1 prima!
Je neigt alleen naar hele lange teugels, wat ik herken van mezelf. Dat ruimte geven moet je wel doen, maar als je je teugels steeds langer laat worden krijg je dus wat jij hebt dat je handen op gaat tillen etc.
Leuk paard trouwens.

Even heerlijk filmpje vol met fouten (kan je echt helemaal op los gaan), is van de 10 minuten les die ik had na het rijden van een proefje, maar heb geen ander recent filmmateriaal.
Gaat ook deels over het hoger rijden, wij zijn daar wel mee bezig, maar ook nog in ontwikkeling.
https://www.youtube.com/watch?v=MTjPEjzsY-s&list
(echt heerlijk als je 10 minuten ergens rijdt en echt alles mis gaat... grrrr.)

TurboTinker, denk ook dat je dat nog vaak gaat tegen komen, als dat zijn manier is van weg komen van de hulpen is dat best een lastige.
Krijg je hem met het rijden van figuren en oefeningen er wel uit of blijft hij dan achter het bit plakken?
De meeste paarden komen dan wel iets eruit met hun neus.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:04

Wel iets, maar vaak ben ik te laat of vergeet ik been dr aan te leggen als ie al zo snel is :') Het is soms echt verrekte lastig om op alles tegelijk te letten. Heb elke 14 dagen dressuurles, en dan helpt ze me goed, maar de rest van de tijd word ik niet op mijn vingers getikt. En dan is t soms best lastig.

Ik ga even je filmpje kijken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:15

Wel een fijne begeleiding daar idd, je kunt zien dat het allemaal nog moeilijk is. Maar hij doet het wel heel braaf. Rijtechnisch kan ik je eigenlijk niet helpen, je ziet er 100x beter op dan ikzelf.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 02:18

We rijden inderdaad l1! Dit is voor ons beide ook het hoogst dat we ooit gekomen zijn dus allebei moeten we het nog leren! Wat leerzaam om zo ook bij andere het te zien! Ik hoor zo vaak tijdens de les dat mijn teugels te lang worden, het gaat helemaal onbewust :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:27

ElineCath schreef:
We rijden inderdaad l1! Dit is voor ons beide ook het hoogst dat we ooit gekomen zijn dus allebei moeten we het nog leren! Wat leerzaam om zo ook bij andere het te zien! Ik hoor zo vaak tijdens de les dat mijn teugels te lang worden, het gaat helemaal onbewust :Y)

Beter lang dan kort.