Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:06

Mel_Fayla schreef:
Dit vind ik echt wel flauw.
Als er nu mensen zijn die iets willen doen aan hun overgewicht.
En dat graag willen doen met de paardensport ,
je zegt wel ik wil niet discriminerend zijn .
Maar dat vind ik er niet echt van.
BTW; paarden kunnen drie keer hun eigen gewicht dragen !!!!

hahaha leuk om te lezen hoe mensen soms in hun eigen wereldje zitten :')

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:13

Trillen is al een stuk genuanceerder dan stuiteren :) Mijn spieren trillen ook regelmatig :D en het vergelijk met een paar oningesnoerde borsten is helemaal niet logisch. Er is maar weinig vet dat dat evenaart, en dan zou je als gemiddelde vrouw met een nette C maar helemaal niet meer moeten paardrijden :n

Overigens kan niemand mij dus vertellen waarom lange springruiters wel met een KWPNer een 1.60m parcours mogen springen, maar iemand van 90 kilo te zwaar zou zijn????
ik ben er nog steeds van overtuigd dat die maten zijn afgegeven voor het plaatje, en niet voor het paard :+

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:18

Mogen? Iemand van 150 kilo mag ook paardrijden, het is namelijk niet verboden, of je het paard er goed mee doet is de vraag

Dus wat mij betreft is een parcours van 1.60 springen met een kerel erop van 90 kilo teveel van het goede. Al denk ik wel dat het uitmaakt dat het getrainde (en dus gespierde) paarden zijn en de mannen in kwestie ook fysiek in goede conditie zijn.

Al geloof ik niet dat die mannen 90kilo zijn. Mijn vriend is 1.88 en weegt 85 kilo en zijn billen en benen zijn echt wel een stukje dikker dan de ruiters op die paarden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:22

Keep on dreaming kebie

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:27

Ah, maar nu komen we ergens: het is persoonlijke smaak!! Tja, over smaak valt niet te twisten :D
Ik denk dat het namelijk bijzonder meevalt over hoe schadelijk het voor een paard is, en onderzocht is het niet. Dus we kunnen hier van alles roepen over gewichten, kledingmaten en wel of niet plaatselijk vet. Maar we WETEN het niet. We VINDEN iets.
En ik VIND iets anders :D

Ik noem maar: ijslanders die volwassenen op dagritten door ruig gebied dragen, lange springruiters op 1.65 paarden in 1.60m parcours, volwassen kerels op arabische endurancepaardjes op de 160km, stevige amerikanen op quarters.
Allemaal normaal en die paarden zijn *volgens mij* net zo vaak gezond tot op hoge leeftijd als het doorsnee paard met stevige ruiter waar een stuk minder eisen aan worden gesteld.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:30

Buitenzinnig schreef:
Keep on dreaming kebie

Zal ik doen :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:33

kebie schreef:
Ah, maar nu komen we ergens: het is persoonlijke smaak!! Tja, over smaak valt niet te twisten :D
Ik denk dat het namelijk bijzonder meevalt over hoe schadelijk het voor een paard is, en onderzocht is het niet. Dus we kunnen hier van alles roepen over gewichten, kledingmaten en wel of niet plaatselijk vet. Maar we WETEN het niet. We VINDEN iets.
En ik VIND iets anders :D

Ik noem maar: ijslanders die volwassenen op dagritten door ruig gebied dragen, lange springruiters op 1.65 paarden in 1.60m parcours, volwassen kerels op arabische endurancepaardjes op de 160km, stevige amerikanen op quarters.
Allemaal normaal en die paarden zijn *volgens mij* net zo vaak gezond tot op hoge leeftijd als het doorsnee paard met stevige ruiter waar een stuk minder eisen aan worden gesteld.

feit is wel dat de draagkracht van een paardenrug beperkt is, dus less is more

En daarbij

Citaat:

Volgens jou, dat weet je dus ook niet zeker, maar je neemt de gok?

btw, veel paarden, halen tegenwoordig de 10 niet eens meer vanwege slijtage, artrose, kwetsuren.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:41

freeride schreef:
@Lifaya, die berberhengst ziet er idd wel een sterke uit, maar als ik eerlijk mag zijn? ik vind jou te zwaar, voor jezelf, en daarom kun je nooti echt zo goed rijden als wanneer je je goede gewicht zou heben, niet gemeen bedoelt, ik beb gewoon eerlijk, een hond een paard of een mens, te dik is te dik, en dus ongezond.

@rensiepensie;Nou, een afgetrainde vent van 1.93 van 85 kg met balansgevoel mag zo op mijn paardje,een vrouw of man van 1.65 van 80 kg echt niet, vet is stuurloos en dus storend gewicht naar mijn mening. Een gelderse kan idd ook zeer sterk gebouwd zijn,succes !!!

Nou Lifaya, ik vind dat jij je niet aangesproken hoeft te voelen hoor! Om paard te rijden hoef je echt niet een 0 % vetpercentage te hebben. Sorry hoor. We zouden er allemaal wel bij willen lopen als de modellen op de cover van de Vogue...1.75 m, 55 kilo, en geen putjes in onze billen :=

Maar dat is niet realistisch. En om nou iedereen voor paardrijden af te keuren die niet aan dit ideaal voldoet is volkomen belachelijk. Vetrandjes die over broeken hangen, of dikke billen, dat is toch niet waar het hier over gaat? Als je dan niet het ideale figuur hebt, maar nog wel een normaal gewicht dan vind het ongepast om daar iets over te zeggen i.c.m. dit topic.

Het ging erom dat er steeds meer mensen die flink tot extreem overgewicht hebben ( obesitas!) zich op een paard hijsen. Als je 5 tot 10 kilo af zou willen/moeten vallen ( ik denk meer dan 50 % van de gemiddelde vrouwen in NL ) dan hoor je niet in deze categorie thuis.

En als een paardje een te dikke dame van 90 kilo niet kan dragen dan kan er ook geen kerel van 90 kilo op. Als jij een rugzak met 20 kilo vet, of 20 kilo grind moet dragen, dan interesseert het je ook geen lor wat er op je rug hangt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:47

Afgezien van smaak - want smaken verschillen nu eenmaal. Het is wel degelijk onderzocht hoeveel een paard kan dragen. Dat het geen exacte wetenschap is, lijkt me duidelijk - mensen zijn onderling net zo verschillend als paarden. Maar van belang is uiteraard wel dat het paard gezond van lijf en leden is, voldoende spieren heeft om te kunnen dragen en daar ook oud genoeg voor is.
Je laat iemand met een hernia ook geen zak voer van 25 kilo dragen en dat doe je evenmin met je kind van 8!
Verder is het OOK bewezen dat lichaamsvet niet door de spieren bestuurd wordt, dus hoe goed je ook kunt rijden, dit lichaamsvet reageert later EN ongecontroleerd op de beweging. Dat kan irritant zijn voor het paard (en dus net de druppel) dus vandaar dat het wel wat uitmaakt of de ruiter in goede conditie is of niet.
Dan is er ook verschil tussen overgewicht of gewoon te zwaar (dus goede verhouding lengte/gewicht maar meer wegen dan het paard kan dragen)
Dit wordt nu al vele pagina's uitgelegd en iedere keer voelen de mensen met overgewicht zich aangesproken. Het gaat niet zozeer om te zwaar voor je zelf, maar te zwaar voor je paard. Een paar pagina's vertelde iemand al dat iemand van 1,55m lang nooit een goede basketballer kan worden en iemand van 2.10 niet in een F16 past. Soms kan je dingen niet - iemand zonder vingers wordt nooit een Wibi Soerjadi. En persoonlijk vind ik dat je het paard -dat er niet om gevraagd heeft om bereden te worden (en daar ook niet voor gemaakt is) - mag opzadelen met iets wat hij/zij fysiek niet aan kan.
Er zijn hier een paar posters die zich wel realiseren dat ze geen ideaal gewicht/postuur hebben voor hun paard en er nu iets anders mee doen. Dat bewonder ik zeer. Maar de mensen die zich maar steeds verschuilen achter "ik heb toch het recht om" Nee, dat heb je imo niet! Een pedofiel vindt het lekker om met kleine kinderen seks te hebben - dat mag hij ook niet! Het kan/past best hoor, maar moreel gezien kan je dat niet doen. Misschien een extreme vergelijking en zelfs baby's schijnen bij de wet niet beschermd te zijn tegen dit soort praktijken omdat ze niet kunnen protesteren (mogelijk is dat een broodje aap verhaal? ik hoop het maar)
De volwassen kerels op de endurance paardjes hebben een betere conditie dan ik en die trainen hun paarden om deze sport te kunnen beoefenen. Bovendien worden die paarden elke zoveel kilometer gecontroleerd door een dierenarts en bij twijfel uit de race genomen. Ook de springruiters en hun paarden zijn getraind. (ik heb het over de pro's !!) En ook op top niveau worden er dingen gedaan waar ik boos om wordt. Hier, in dit topic, gaat het echter om wat een paard maximaal kan dragen en dat heeft weinig met te dik te maken. Zoek een paard dat bij je gewicht past en kom niet aan met die kul "dat andere mensen het ook doen" Wanneer jij zelf blij bent met hoe je er uit ziet, is dat geweldig, maar realiseer je dat je een paard er mee kan kwetsen. En dat mag niet, zelfs als dat ten koste gaat van je ego - jammer dan.

Zo - nu ga ik me even plat laten regenen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:50

Enig idee hoeveel gewicht er op de voorbenen van een paard terecht komt bij een sprong van zo'n 1.60 ?

En hoeveel gewicht mag een paard trekken die voor de wagen staan?, ik zie wel 's oude foto's van een paard en wagen die zo enorm zwaar beladen zijn en dan door de mulle grond vooruit sjokken.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:54

Colway schreef:
feit is wel dat de draagkracht van een paardenrug beperkt is, dus less is more

En daarbij

Citaat:

Volgens jou, dat weet je dus ook niet zeker, maar je neemt de gok?

btw, veel paarden, halen tegenwoordig de 10 niet eens meer vanwege slijtage, artrose, kwetsuren.

Ik heb het levende bewijs van dat het kan hier op stal staan, en een ander levend bewijs loopt ook nog steeds rond. Daarnaast rijd ik op een recreatieve stal, veel van die paarden worden oud, en een aantal paarden (en pony's) krijgen meer te dragen dan wat hier als normaal wordt gezien. Stal herbergt meer dan 40 paarden, en is dus niet klein ofzo.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik zo'n grote uitzondering op de regel ben. En inderdaad, ik neem ook maar wat aan, maar wel op basis van wat ik zie.

@ Buitenzinnig: een pedofiel vergelijken met een -in jouw ogen- te zware ruiter vind ik echt VEEL te ver gaan :( En volledig buiten deze discussie vallen -:(-
Ik betrek dit juist niet op mezelf, ik betrek dit op alle genoemde staatjes in combi met wat ik in mijn omgeving zie. Want wie zegt dat een paard met een zwaar iemand niet getraind word? Ook erg kort door de bocht :(
Als je een gefundeerd wetenschappelijk onderzoek voor me hebt dan praten we verder. Op deze toon wens ik met jou geen discussie te voeren -:(-

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:15

Kebie... Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:20

KingSter schreef:
@ Joenohoe: Ik ben het niet met je eens. Er zijn steeds meer onderzoekers die zeggen dat overgewicht/obesitas wel te maken heeft met je genen. Dat het er niet alleen voor zorgt met ik met je eens, maar dat het er een rol bij speelt is zeker waar.

Ik zelf heb ook te maken met obesitas. Ben inmiddels 9 kg afgevallen. Dat de gene meespelen zal ik een klein voorbeeld geven.

Wanneer ik een zak chips leeg eet weet ik bij voorbaat al dat ik minimaal een halve kilo ben aangekomen. Een vriend van mij is behoorlijk dun. Deze eet per week minimaal 3 zaken chips. 2 x per week patat en ga zo door. Hij komt nog geen gram aan, maar valt af.

Dan kan je nog zeggen dat het aan de beweging ligt. Hij zit op school. Loopt stage als leraren assistente en werk bij de AH achter de kassa, geeft les bij manege lessen en doet zaterdag post met de scooter. Als sport rijd die paard.

Dan kom ik. Loop elke dag post met een wijk van 2 uur minimaal. Heb een eigen bedrijf elke klant die in de buurt is fiets ik heen.. Tennis elke woensdag. Softbal ( 1 x training en 1 wedstrijd per week). Rij paard. ( tot ik op een normaal gewicht ben). Loop nu met paard naar de manege en terug om te longeren. Dus er kan niet gezegd worden dat ik te weinig beweeg. Toch heb ik overgewicht gekregen.

OK, dat kan ik volgen, sommige mensen kunnen alles eten zonder dik te worden. Als jij normaal ontbijt, luncht en avond eet, beweegt en niet snoept of chips eet, dan zal het iets zijn wat aan je lijf ligt. Wat ik veel tegen kom (niet alleen op Bokt) is dat de genen gebruikt worden als excuus, zo van mijn moeder is dik dus ik kan er niets aan doen. En dat bestrijdt ik dus. Als je moeder dik is en je tantes en de rest van de familie hoef jij niet persee dik te worden. Er kan iets fout zitten in de genen natuurlijk, dat kan altijd, maar meestal is dat niet zo en wordt er plat gezegd teveel gevreten (emo-eters, ben ik zelf ook, of anders).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:21

kebie schreef:
Borsten zitten ingesnoerd en de rest zit ook stevig verpakt in kleding. verder ga ik er vanuit dat een ruiter mee gaat in de beweging van z'n paard en niet zit te stuiteren. Dan zou er niet zo heel veel meer moeten bewegen hoor ;) Ik heb tenminste nog nooit dikke dijbenen zien nastuiteren?

Ook niet gevoeld ? Nou ikke wel... en dan ben ik nooit zwaarder geweest dan 81 kilo in mijn slechtste tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:22

Colway schreef:
Dat 'zie' je ook niet even, maar als ik met mijn auto over een drempel rijd, of als ik een rondje ren, voel ik toch echt wel mijn bovenbeen en buik trillen....En niet mijn armspieren, vet drilt na, stuitert dus en is niet te sturen

Precies en dat is wetenschappelijk onderzocht, staat hier ook ergens op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:23

kebie schreef:
Overigens kan niemand mij dus vertellen waarom lange springruiters wel met een KWPNer een 1.60m parcours mogen springen, maar iemand van 90 kilo te zwaar zou zijn????

Dat zegt niemand hier, dat doen ze gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:24

kebie schreef:
Trillen is al een stuk genuanceerder dan stuiteren :) Mijn spieren trillen ook regelmatig :D en het vergelijk met een paar oningesnoerde borsten is helemaal niet logisch. Er is maar weinig vet dat dat evenaart, en dan zou je als gemiddelde vrouw met een nette C maar helemaal niet meer moeten paardrijden :n

Sorry, maar dat is een domme opmerking, daar heb je sport-BH's voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:25

Buitenzinnig schreef:
Keep on dreaming kebie

Wou het niet zeggen, maar jij zegt het en ik ben het er mee eens :-)

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:26

Gewicht zegt zeker niet alles. Ikzelf weeg nu 88 kilo en ja, ik ben te zwaar. Ik rij nu een grote stevige gelderse dame die geen moeite met mij heeft. Maar mannen rijden ook. En ik ken iemand die echt een prachtig lijf heeft, wasbordje, beetje gespierd en geen grammetje vet. Hij weegt 81 kilo en is zelfs nog iets te licht vind hij. Daar wordt vaak niet naar gekeken terwijl een gemiddelde normale man ook al reond de 90 kan wegen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:27

Buitenzinnig schreef:
Afgezien van smaak - want smaken verschillen nu eenmaal. Het is wel degelijk onderzocht hoeveel een paard kan dragen. Dat het geen exacte wetenschap is, lijkt me duidelijk - mensen zijn onderling net zo verschillend als paarden. Maar van belang is uiteraard wel dat het paard gezond van lijf en leden is, voldoende spieren heeft om te kunnen dragen en daar ook oud genoeg voor is.
Je laat iemand met een hernia ook geen zak voer van 25 kilo dragen en dat doe je evenmin met je kind van 8!
Verder is het OOK bewezen dat lichaamsvet niet door de spieren bestuurd wordt, dus hoe goed je ook kunt rijden, dit lichaamsvet reageert later EN ongecontroleerd op de beweging. Dat kan irritant zijn voor het paard (en dus net de druppel) dus vandaar dat het wel wat uitmaakt of de ruiter in goede conditie is of niet.
Dan is er ook verschil tussen overgewicht of gewoon te zwaar (dus goede verhouding lengte/gewicht maar meer wegen dan het paard kan dragen)
Dit wordt nu al vele pagina's uitgelegd en iedere keer voelen de mensen met overgewicht zich aangesproken. Het gaat niet zozeer om te zwaar voor je zelf, maar te zwaar voor je paard. Een paar pagina's vertelde iemand al dat iemand van 1,55m lang nooit een goede basketballer kan worden en iemand van 2.10 niet in een F16 past. Soms kan je dingen niet - iemand zonder vingers wordt nooit een Wibi Soerjadi. En persoonlijk vind ik dat je het paard -dat er niet om gevraagd heeft om bereden te worden (en daar ook niet voor gemaakt is) - mag opzadelen met iets wat hij/zij fysiek niet aan kan.
Er zijn hier een paar posters die zich wel realiseren dat ze geen ideaal gewicht/postuur hebben voor hun paard en er nu iets anders mee doen. Dat bewonder ik zeer. Maar de mensen die zich maar steeds verschuilen achter "ik heb toch het recht om" Nee, dat heb je imo niet! Een pedofiel vindt het lekker om met kleine kinderen seks te hebben - dat mag hij ook niet! Het kan/past best hoor, maar moreel gezien kan je dat niet doen. Misschien een extreme vergelijking en zelfs baby's schijnen bij de wet niet beschermd te zijn tegen dit soort praktijken omdat ze niet kunnen protesteren (mogelijk is dat een broodje aap verhaal? ik hoop het maar)
De volwassen kerels op de endurance paardjes hebben een betere conditie dan ik en die trainen hun paarden om deze sport te kunnen beoefenen. Bovendien worden die paarden elke zoveel kilometer gecontroleerd door een dierenarts en bij twijfel uit de race genomen. Ook de springruiters en hun paarden zijn getraind. (ik heb het over de pro's !!) En ook op top niveau worden er dingen gedaan waar ik boos om wordt. Hier, in dit topic, gaat het echter om wat een paard maximaal kan dragen en dat heeft weinig met te dik te maken. Zoek een paard dat bij je gewicht past en kom niet aan met die kul "dat andere mensen het ook doen" Wanneer jij zelf blij bent met hoe je er uit ziet, is dat geweldig, maar realiseer je dat je een paard er mee kan kwetsen. En dat mag niet, zelfs als dat ten koste gaat van je ego - jammer dan.

Zo - nu ga ik me even plat laten regenen.

Waarheden als koeien _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:30

Ik zie het zo: Paarden zijn niet gemaakt om ons te dragen. Om dat wel mogelijk te maken moet je hem dressuurmatig zo trainen dat hij met de juiste bespiering en op een correcte manier wel kan dragen. Als ruiter moet je ook capabel, lenig en kunstig genoeg zijn om zo harmonieus met je paard te kunnen bewegen en hem niet in de weg zitten, dus zelf moet je ook in een goede conditie zijn. Overgewicht is ook een ding wat meehelpt om je paard extra te belasten, ook al ben je in topconditie, het is toch extra gewicht wat je paard moet meedragen en ook meebeweegt. Ik probeer mezelf zo licht mogelijk in gewicht te houden wat echt niet eenvoudig is, maar ook omdat ik mijzelf daarbij lekkerder in m'n vel voel. Mijn paard heeft helaas niet zo'n sterke rug/achterhand, maar les trouw elke week om m'n rijkunst te verbeteren en te zorgen dat mijn paard ook verbeterd in zijn lichaam. En rij al 26 jaar hoor, je kan altijd verbeteren. Sorry maar je klimt toch op de rug van een levend wezen wat er niet voor kiest jou rijdier te zijn, als je echt goed voor je paard wilt zijn en zuinig op hem bent wees dan heel kritisch waarmee je hem belast.
Ken een manege waar de grens bij 85 kg ligt en dat vind ik een prima zaak.
Persoonlijk vind ik 100 kg echt de grens, en dan wel behoorlijk kunnen rijden. Ken ook zat mensen van veel minder gewicht die erg slecht kunnen zitten/rijden op hun paard en zie ze letterlijk stuk gereden worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:30

blackpegasus schreef:
Gewicht zegt zeker niet alles. Ikzelf weeg nu 88 kilo en ja, ik ben te zwaar. Ik rij nu een grote stevige gelderse dame die geen moeite met mij heeft. Maar mannen rijden ook. En ik ken iemand die echt een prachtig lijf heeft, wasbordje, beetje gespierd en geen grammetje vet. Hij weegt 81 kilo en is zelfs nog iets te licht vind hij. Daar wordt vaak niet naar gekeken terwijl een gemiddelde normale man ook al reond de 90 kan wegen ;)

Nou en ? Je zegt het zelf al, gespierd en geen grammetje vet. Jij neemt kilo's vet met je mee die allemaal natrillen en stuiteren, wat dus zorgt voor extra gewicht omdat het naklapt op de rug van het paard... En jij denkt dat ze geen moeite met je heeft, maar kun je dat beargumenteren ? Heb je jezelf op film zodat je het zelf kunt zien ? Veel paarden laten pas merken dat er iets is als het te laat is, dat zou je ook moeten weten.

Even ter verzachting: ik zeg dit niet om jou te kwetsen of te pesten, ik hoop alleen dat je een beetje gaat nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:35

't Is ook vaak dat je denkt dat paarden er geen moeite mee hebben, maar als je dan een boel kilo's bent afgevallen, merk je dat ie veel makkelijker loopt, en dan had ie er dus toch last van. Paarden geven niks aan.

Dimo van mij had een dikke bult in zijn nek, ik kon niet goed peilen of hij er last van had, hij gaf niks aan.

Nu is de bult een heel stuk geslonken, en nu is hij heel blij en super speels...... volgens mij had hij er dan toch wel last van.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:46

Wel gevaarlijk om hier te reageren, mensen zijn supersnel boos en voelen zich aangevallen... Maar ja, ik probeer het toch. Dat genenverhaal vind ik vaak gebruikt worden als excuus. Ja, mijn hele familie is te dik. Ja, wij komen sneller aan dan een dun sprietje. Toch weeg ik 61 kg omdat ik er steeds oplet om niet te dik te worden, juist omdat het in onze genen zit! Ik wil niet te dik te paard, ik vind het er niet mooi uitzien en een ballerina propt zich ook niet in een tutu toch?! Doe dan iets anders met je paard, er zijn veel andere leuke dingen te bedenken. Wil je dat niet dan kun je misschien beter een zware koudbloed kopen.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:49

KingSter schreef:
Wanneer ik een zak chips leeg eet weet ik bij voorbaat al dat ik minimaal een halve kilo ben aangekomen.

van 1 keer een zak chips te eten, kom je volgens mij geen halve kilo aan.