Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:23

terpentijn schreef:
"dat terpentijn vaker in de LDR meegedaan heeft"

Kan @knollentuin toelichten wat hier bedoeld wordt, want ik begrijp het even niet. Wordt hier de discussie er over bedoeld, dat ik zo rijd of wat?

Verder vind ik het jammer dat je, als je een ándere visie op iets hebt, je meteen wordt beticht van een "verkeerde" visie op een en ander. En dat de hele Rolkur/LDR toestand als ouwe koeien uit de sloot halen wordt afgedaan. Ik was ten eerste niet zelf degene die hier over begon, door foto's te tonen.
Ten tweede lijkt me dat dit (gezien de foto's van Gal en z'n RK) dat dit nog stééds actueel is... want het gebeurt kennelijk nog steeds bij "top"ruiters. En geeft daarmee nog steeds een heel kwalijk signaal af aan dressuursport-aspiranten.

"Het gaat niet weg als je doet alsof het er niet is".


Om met het laatste te beginnen: U slaat de plank geheel mis, immers er wordt toch alhier duidelijk afkeurend gesproken over het beeld dat meneer Gal daar in Gothenburg heeft getoond? Er is toch niemand die ook maar bij benadering beweerd dat goed wat meneer Gal laat zien? Niemand ontkend het bestaan van die wanpraktijken? Dus mijn vraag aan u; Wie van ons heeft hier gedaan "alsof het er niet is."? Indien u beschuldigt, zou u wel met een naam moeten komen. Ander betekenen uw woorden niets.

Het commentaar op uw opmerking betrof, mijns inziens terecht, de onnodig aanzwengelen van de discussie over wie nu het eerst met een term is aangekomen en wat die betekend. Die discussie is namelijk al lang en breed is gevoerd. Met als essentie van het bezwaar, het voegt niet meer toe, want het FEI heeft beslist wat die term nu inhoudt. Daar veranderen u en Henri Boulanger niets meer aan. Uw opmerking was niet alleen naast de kwestie maar ook overbodig, immers zoals hierboven al gesteld, niemand hier heeft tot nu toe, ook maar de schijn van een poging gedaan om het rijden van meneer Gal te verdedigen.
Mevrouw Knollentuin heeft helemaal gelijk; de communicatie met betrekking tot paardrijden is al moeilijk genoeg vanwege gebrekkige kennis over wat begrippen precies inhouden. Als we nu gewoon aannemen, zonder verder gezeur, wat LDR betekent volgens het FEI, dan kunnen wij het daarna hebben over echt belangrijke zaken.

Zonder dat ik voor mevrouw Knollentuin wil spreken, echter ik heb haar opmerking geïnterpreteerd dat u aan de discussie over LDR hebt deel genomen, maar dat u daarvan niets geleerd hebt. Het is niet moeilijk om tot die conclusie te komen. De methode van uitsluiting laat mij vanzelf tot die conclusie komen. Immers ik kan mij moeilijk voorstellen dat u LDR zelf hebt uitgevoerd.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:04

terpentijn schreef:
"dat terpentijn vaker in de LDR meegedaan heeft"

Kan @knollentuin toelichten wat hier bedoeld wordt, want ik begrijp het even niet. Wordt hier de discussie er over bedoeld, dat ik zo rijd of wat?

Verder vind ik het jammer dat je, als je een ándere visie op iets hebt, je meteen wordt beticht van een "verkeerde" visie op een en ander. En dat de hele Rolkur/LDR toestand als ouwe koeien uit de sloot halen wordt afgedaan. Ik was ten eerste niet zelf degene die hier over begon, door foto's te tonen.
Ten tweede lijkt me dat dit (gezien de foto's van Gal en z'n RK) dat dit nog stééds actueel is... want het gebeurt kennelijk nog steeds bij "top"ruiters. En geeft daarmee nog steeds een heel kwalijk signaal af aan dressuursport-aspiranten.

"Het gaat niet weg als je doet alsof het er niet is".


Het probleem is, Terpentijn, dat je LDR en Rollkur nog steeds op 1 hoop gooit terwijl er een wezenlijk verschil is. Over dat verschil heeft in dit topic uit ten treure discussie plaatsgevonden. Dat moet je toch meegekregen hebben, want jij doet hier regelmatig mee?
Een andere visie hebben is zeker niet erg. Vind je Rollkur niet oke? Prima (vind ik ook niet). Ik zie wel de voordelen van LDR, maar als je dat ook niet oke vindt ook prima. Maar haal ze niet door elkaar.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:12

Nou, ik hoef dus niks meer uit te leggen terpentijn , dat hebben kadankovich en Babootje al gedaan, daarvoor dank, ik snap niet waarom je zo gepikeerd of aangebrand reageert, of ik lees dat op de verkeerde manier?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:36

knollentuin schreef:
Nou, ik hoef dus niks meer uit te leggen terpentijn , dat hebben kadankovich en Babootje al gedaan, daarvoor dank, ik snap niet waarom je zo gepikeerd of aangebrand reageert, of ik lees dat op de verkeerde manier?

Ik kan mij zeer wel vergissen, maar zo heb ik het ook geïnterpreteerd. Terwijl het juist de mensen die LDR wel als nuttig zien, door meneer Terpentijn op een hoop worden gegooid met wat zij duidelijk als paardonvriendelijk rijden, om het maar voorzichtig rijden. Ik vind dat niet fijn.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:30

Wow Terpentijn...omdat ik wel degene ben die de fotoos heeft geplaatst, neem ik maar even aan dat deze aanval grotendeels richting mij is.

Ik heb de fotoos geplaatst met een gevoel van afschuw. Ik veroordeel deze wijze van rijden en mijn teleurstelling dat dit nog steeds plaatsvindt in het NL kamp is vnl omdat ik gehoopt had dat er onder de nieuwe bondscoach een nieuwe wind zou gaan waaien. Zeker omdat ik altijd de indruk had dat deze bondscoach ook deze werkwijze afkeurde.

Maar vervolgens kom jij met de opmerking dat deze rollkur van de heer Gal gelijk is aan LDR. Daar ben ik het niet mee eens en volgens mij heb ik dat geheel onpersoonlijk en voorzien van argumenten betoogd waarom ik het daar niet mee eens ben. LDR en Rollkur zijn gewoon verschillende begrippen die staan voor iets anders. Je kunt een vork een lepel noemen, je kunt dat bij hoog en laag volhouden, je kunt boos worden als mensen zeggen een vork is geen lepel...maar dat maakt een vork nog geen lepel. Als je een keer soep hebt gegeten weet je het verschil.

Ikzelf heb het idee dat jouw opmerking mbt tot LDR en Rollkur te maken heeft met een totale afwijzing van het achter de loodlijn komen. Dat kan, daar kun je een mening over hebben. Daar kun je over discusieren, maar dat maakt niet dat Rollkur en LDR hetzelfde is.

Dat er in de praktijk vaak gezegd wordt dat iemand LDR rijdt, maar in de praktijk gewoon de kin op de borst trekt, dat ben ik met je eens. Maar hetzelfde en misschien nog veel vaker voorkomend zie ik ook dat iemand roept dat ie VWNW rijdt, maar in werkelijkheid NWVW oftewel zijn paard volledig de grond in laat lopen. Met alle goede bedoelingen om vriendelijk en correct te rijden, maar daar heb ik in dit topic en andere topics op bokt echt heel veel voorbeelden van gezien.
Beide misinterpretatiess hebben niets te maken met de term, de term beschrijft gewoon wat er bedoeld wordt. Verkeerde uitvoering heeft uitsluitend iets te maken met onkunde. In beide gevallen is deze onkunde schadelijk voor het paard. Mijn persoonlijke mening is dat dat verkeerd VWNW net zo schadelijk is voor het paard als verkeerd LDR. Daarnaast is mijn persoonlijke mening dat correct VWNW en correct LDR een gunstige invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van het paard, mits goed uitgevoerd, mits goed gedoseerd en mits in het juiste stadium van de africhting (van paard en ruiter).

Maar terugkomend op onkunde.... ik vind onkunde helemaal niet erg. We zijn allemaal totaal onkundig begonnen...zijn waarschijnlijk allemaal trots geweest toen we een paard geheel verkeerd voor het eerst "in de krul"kregen. Op een bepaald niveau zijn we allemaal nog steeds onkundig, niemand behaald de perfectie. Ik durf wel te zeggen dat ik mezelf regelmatig onkundig vind. Dat ik regelmatig denk...bah dat had ik anders moeten oplossen. Maar ik ben wel bewust onbekwaam en ik doe er alles aan om bekwamer te worden. Ik les zo veel als ik kan (minimaal 1 keer per week privé)

En daar is waar het in mijn ogen vaak kwalijk wordt...onkunde maar dat niet bewust zijn...denken dat lessen niet nodig zijn, je niet willen verdiepen in zaken. Ik denk dat iedereen nog lessen nodig heeft als ie met paarden om gaat, dat je altijd moet streven naar beter...nog fijner voor het paard...nog beter je paard gymnastiseren.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:44

Oji wat een post!! _/-\o_

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:00

Nou hé? Die oji kan Lekker typen, maar wederom volmondig amen

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:06

Aanval?
Nou ja zeg.
Geen enkele "aanval" bedoeld, maar dan ook totaal niet.
T.o.v. niemand. Dat men zich aangevallen VOELT kan ik niet verhelpen.
Erg vervelend dat men mijn opmerkingen als zijnde meningen als "aanvallen" beleeft.

Ik laat het topic verder weer met rust.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:19

Zo komt je post wel over blijkt uit iedereens reactie,misschien bedoelde je 't niet zo, dat kan. snap je nu wel 't verschil tussen rollkur en LDR? Ben ik dan weer nieuwsgierig naar

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:45

Ik vind die reactie teleurstellend, eerst iets met verve iets beweren, maar als er tegenspraak kom als een gedesavoueerd ambtenaar, zich terug trekken, waar heb ik dat eerden meegemaakt.
Mevrouw Knollentuin ik vrees dat u op uw honger zult blijven zitten.

diaghilev5

Berichten: 24
Geregistreerd: 07-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:16

Ben het eens met Oji dat uitsluiting moet plaatsvinden bij onfair losrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:19

diaghilev5 schreef:
Ben het eens met Oji dat uitsluiting moet plaatsvinden bij onfair losrijden.



anders om: je mag pas starten op dit niveau ( of uitgezonden naar Internationale wedstrijden) als je wel correct kunt rijden!!!!!!

maar wie gaat dat bepalen, er zijn nu al zo veel verschillende meningen en inzichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:33

It’s very important to me that all my horses experience a fundamental education that is rich in variety and emphasizes versatility, no matter what they will specialize in later – dressage, show jumping, or eventing.
Specializing too early harms the horse physically and mentally.

When a young horse is only ridden in one way, he does not develop balanced musculature. In this case, too much is demanded of some muscle groups, which damages the still-growing body. With a versatile basic training plan that includes riding out in the open, work with cavalletti and gymnastic jumping, the demand on muscles, tendons, and joints is more evenly distributed.

diaghilev5

Berichten: 24
Geregistreerd: 07-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:39

Zeker eens met MCE. Een extra jurylid op het losrijterrein om onfair losrijden te constateren en direct tot actie kan overgaan zou een oplossing kunnen zijn.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:01

Absoluut. Maar dan moeten ze dat ook es een keer gaan doen. De grote namen aanspreken, daar moet je wel de "ballen" voor hebben. 1 waarschuwing en dan uitsluiting.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:20

MCE schreef:
It’s very important to me that all my horses experience a fundamental education that is rich in variety and emphasizes versatility, no matter what they will specialize in later – dressage, show jumping, or eventing.
Specializing too early harms the horse physically and mentally.

When a young horse is only ridden in one way, he does not develop balanced musculature. In this case, too much is demanded of some muscle groups, which damages the still-growing body. With a versatile basic training plan that includes riding out in the open, work with cavalletti and gymnastic jumping, the demand on muscles, tendons, and joints is more evenly distributed.

Feitelijk is dat wat er wel gebeurd in mijn ogen in alle jonge paarden competities, als ze 5 Jr zijn wordt er al z nivo gevraagd, voor mij zij. Het dan nog kleuters, kleuters die dus op middelbaar onderwijs nivo moeten presteren.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:43

Het verschil tussen LDR en rollkür is niet zo heel erg groot. Allebei de methoden "vragen" een paard om achter de loodlijn te komen. Vaak is daar een bepaalde mate van "druk"
Achter de loodlijn rijden is eigenlijk nooit de bedoeling. Dus vraag me af waarom dat dan wordt gevraagd van een paard?
Bij VWNW-rijden blijft het hoofd op of net voor de loodlijn.

Chester23
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:01

knollentuin schreef:
MCE schreef:
It’s very important to me that all my horses experience a fundamental education that is rich in variety and emphasizes versatility, no matter what they will specialize in later – dressage, show jumping, or eventing.
Specializing too early harms the horse physically and mentally.

When a young horse is only ridden in one way, he does not develop balanced musculature. In this case, too much is demanded of some muscle groups, which damages the still-growing body. With a versatile basic training plan that includes riding out in the open, work with cavalletti and gymnastic jumping, the demand on muscles, tendons, and joints is more evenly distributed.

Feitelijk is dat wat er wel gebeurd in mijn ogen in alle jonge paarden competities, als ze 5 Jr zijn wordt er al z nivo gevraagd, voor mij zij. Het dan nog kleuters, kleuters die dus op middelbaar onderwijs nivo moeten presteren.

Dat is niet waar: het enige wat er bij de jonge paarden proeven voor 5 jarigen wordt gevraagd is een galop stap overgang. Geen sb, travers, keertwending, contra enz.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:05

Afbeelding

Ik lees hier daadwerkelijk schouderbinnenwaarts traversen en contragalop, en deze is voor 5jaar, de proef voor 6jaar komt er het apuyement bij en de wissel

Chester23
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:05

Maar dat is niet de finale proef op het wk jonge paarden, ook niet de voorloop proef. Die vind je als je op deze link klikt en naar beneden scrollen.
https://www.knhs.nl/wkjongedressuurpaarden

Ik weet niet waar jou proef vandaan komt?

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:09

cherie78 schreef:
Het verschil tussen LDR en rollkür is niet zo heel erg groot. Allebei de methoden "vragen" een paard om achter de loodlijn te komen. Vaak is daar een bepaalde mate van "druk"
Achter de loodlijn rijden is eigenlijk nooit de bedoeling. Dus vraag me af waarom dat dan wordt gevraagd van een paard?
Bij VWNW-rijden blijft het hoofd op of net voor de loodlijn.


Het gaat in dit geval niet om de loodlijn. Het gaat om stretchen (dus de aanspanning/ontspanning). Daarbij mag je het achterbeen niet verliezen. En het mag ook niet gedwongen.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:21

Babootje schreef:
cherie78 schreef:
Het verschil tussen LDR en rollkür is niet zo heel erg groot. Allebei de methoden "vragen" een paard om achter de loodlijn te komen. Vaak is daar een bepaalde mate van "druk"
Achter de loodlijn rijden is eigenlijk nooit de bedoeling. Dus vraag me af waarom dat dan wordt gevraagd van een paard?
Bij VWNW-rijden blijft het hoofd op of net voor de loodlijn.


Het gaat in dit geval niet om de loodlijn. Het gaat om stretchen (dus de aanspanning/ontspanning). Daarbij mag je het achterbeen niet verliezen. En het mag ook niet gedwongen.


Wat wordt er aangespannen en ontspannen bij dit stretchen?
Wat is dan het grote voordeel om dit achter de loodlijn te laten gebeuren?
Wel een groot positief punt dat het niet gedwongen mag worden.

Misschien zijn mijn vragen al eerder voorbij gekomen, heb niet het hele topic doorgelezen.
Mijn excuses daarvoor, maar het is misschien mogelijk om dat nog even kort te doen?

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:31

Chester23 schreef:
Maar dat is niet de finale proef op het wk jonge paarden, ook niet de voorloop proef. Die vind je als je op deze link klikt en naar beneden scrollen.
https://www.knhs.nl/wkjongedressuurpaarden

Ik weet niet waar jou proef vandaan komt?

Gewoon de jonge paarden knhs proef, voor de gewone mensen, :)

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:17

Babootje schreef:
"Ook de zogenaamde klassieke houding is geen natuurlijke houding"

Iemand de laatste 'Paard en Sport" gelezen? Enorm leuk artikel over issues die hier nogal vaak worden besproken.
Je moet het denk ik maar even lezen, maar bij dezen zomaar even een paar citaten uit het artikel:
Deskundige aan het woord is professor (nee niet die... :D :D ) dokter Rene van Weeren van de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht:

"Een individu verkeert in een staat van welzijn, wanneer het in staat is zich actief aan zijn levensomstandigheden aan te passen en daarmee een toestand kan bereiken die het als positief ervaart" (Een paard moet dus voldoende in staat worden gesteld zich aan te passen aan de situatie en de mogelijkheid te krijgen tot herstel.

"In veel onderzoeken wordt de vrije natuurlijke houding van het paard als uitgangspunt genomen. Vervolgens vinden vergelijkingen plaats met variaties in de hoofd-halshouding. Hiertoe behoort o.a. de wedstrijdhouding (hals opgericht en neus aan of voor de LL en natuurlijk de extreem ronde diepe houding. Elke hoofd-halshouding heeft effect op het rug gebruik (biomechanica) Simpel gesteld: als het hoofd naar beneden gaat, wordt de rug bol en de andere kant op krijg je een holle rug. Hoe extremer de HH houding is (zowel naar beneden als naar boven) hoe groter het effect dat je kunt waarnemen. Een hoop mensen realiseren zich misschien niet, dat ook de zogenaamde klassieke houding geen natuurlijke houding is en invloed heeft. Ook dat hebben we gemeten."

Alex van Silfhout over LDR: "Als ik bij ons kijk, trainen we sommige paarden helemaal niet naar beneden en andere paarden wel. Het is maar net hoe ze in hun lijf en in hun wezen daarop reageren. Je hebt paarden die zich echt lekkerder gaan voelen. Spieren loslaten en fijn door het lijf komen. Dan heeft het een duidelijke functie en past het positief in het kader van het welzijn. Kwalijker is het als het LDR rijden puur om het rond en diep gaat. Elk paard wordt dan naar onderen gezet en een hele groep blijkt daar niet op te functioneren omdat ze simpelweg op de voorhand gaan hangen. "

Dat de LDR houding niet per definitie slecht is, kwam uit de wetenschappelijke onderzoeken naar voren. Ook de vrees voor een negatief effect op de zuurstofvoorziening in het bloed wegens een vernauwde luchtpijp bleek ongegrond. Maar niet alles was positief. Als paarden in die diepe houding werden gedwongen bleek stress te ontstaan. Een inbreuk op het welzijn, bevestigt Van Weeren."

"Iemand zei ooit dat het net zoiets is als het aannemen van een lotushouding. Als je daar niet in getraind bent het het geforceerd doet, loop je zelf eveneens tegen een welzijnsprobleem aan. Daarnaast kun je het niet bij elk paard toepassen. Het hangt af van zijn bouw. Je moet het met verstand toepassen en niet te lang. Een basaal principe in de training, dat ook geldt voor humane atleten is afwisseling "

Een korte greep uit het artikel. Kort gezegd (wat mij betreft) wel waar het om gaat.


@Cherie: een paar bladzijden terug heb ik het bovenstaande stuk tekst uit een artikel uit de Paard & Sport geplaatst dat voor mij heel duidelijk weergaf hoe LDR correct kan zijn en voordeel kan opleveren.
Om de rug sterk te krijgen moet je je paard goed "over de rug" rijden. Door het laten aanspannen van de buikspieren en het (gevoelsmatig) opbollen van de rug. Daarvoor is aanleuning nodig en een actief achterbeen zodat je een goede verbinding krijgt van achter naar voor. Waar het paard jou die aanleuning/verbinding dan biedt is per paard verschillend. Sommige komen daarvoor dan wat achter de LL of dieper; sommige blijven er netjes voor. Sommige komen maar tot boeghoogte, sommigen kunnen netjes naar de knieen.
Het achterbeen is maatgevend: het over de rug gaan mag nooit ten koste gaan van het achterbeen (dus het paard mag niet op de voorhand gaan lopen).
Vandaar mijn mening dat de LL er hierbij niet toe doet. Het achter de LL gaan is niet per definitie slecht. Zo lang het niet wordt afgedwongen. Je moet op zoek gaan naar het punt waar het paard je een correcte verbinding geeft. Het LDR rijden is ook geen doel op zich; het moet functioneel zijn. Als je paard gaat "hangen" in het LDR dan schiet je ook je doel voorbij.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:58

Ik lees hier en daar nog mee. Helaas heeft hier alles ruim 1.5 jaar stil gestaan wegens medische gerelateerde issues bij de 4 benige vriend.

Maar ik kon me toch even niet inhouden:

http://equitationscience.com/equitation ... on?fref=gc

Een duidelijker overzicht van verschillende wetenschappelijke onderzoeken mbt bovenstaande discussie ben ik nog niet tegen gekomen.

Belangrijkste onderdeel:

Citaat:
A review of the literature (as at May 2015) reveals a total of 55 published studies dealing
with horses’ head and neck posture, 42 of which evaluated impact on welfare. Eighty­eight
% of these studies concluded that hyperflexed head and neck postures negatively affect
equine welfare


Citaat:
Literature review ­ gymnastic effects (defined as aspects including e.g. performance,
kinematics and workload)

Of the 55 reviewed studies, 35 investigated aspects related to gymnastics. Approximately
one quarter (26%) of these studies concluded that training in hyperflexed head and neck
postures has beneficial effects on gymnastics, while another 23% concluded that it has
detrimental effects on gymnastics. The results within the remaining studies were
inconclusive.