Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:25

Simpelman schreef:
Dat pompen zou iets met een infectie te maken kunnen hebben of longen of hart, let daar eens op.

In dit kleine stukje zie ik niets opvallends behalve dat ik hem meer in een gebruikshouding zou rijden.
Wanneer het hals strekken bevestigd is kun je in een gebruikshouding gaan rijden.

Bedankt voor de tips. Aan het hart of de longen heb ik ook een lange tijd gedacht, en denk het nog wel eens. Maar de veearts blijft volhouden dat daarmee niks aan de hand is en dat het zijn wintervacht is. Zo erg heeft hij het inderdaad wel ook alleen met wintervacht.

Misschien maar 1 jaartje helemaal scheren en dan kijken. Kan ik hem voor zijn lendenen ook even doorpakken deze winter (na de osteopaat). In de werkhouding :oo Gewoon hetzelfde rijden, maar dan de teugellengte begrenzen toch. Ik hoop dat ik goed kan blijven voelen dat hij zijn rug nog gebruikt. Vroeger ging hij soms achter de teugel, dus dan weet ik iig dat ik weer wat lager moet. Ik vond het stretchen wel comfortabel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:27

Simpelman schreef:
[***] schreef:
Wat simpelman omschrijft lijk ik bij mijn merrie te merken doordat het net lijkt of ze een duwtje krijgt, ze zakt niet door het achterbeen, maar lijkt een heel klein beetje te schrikken van "iets" dat er bij het binnen achterbeen gebeurt.

Het is praktisch niet zichtbaar, maar ik voel het wel degelijk.

De knie gaat dan van "slot".
Wanneer het je lukt het voorwaarts meer in te stellen in deze ontspanning kun je het effect krijgen dat ik beschreef, hiermee gaan ze namelijk nog verder inbuigen.

En dáár heb ik nu juist moeite mee. Over het algemeen is het een "vluchtend" paard geweest. Tijdens het zgn "schrikken" van haar achterbeen schiet ze een beetje naar voren, komt ze met haar hals omhoog. Op dat moment vlucht ze weer een beetje, maar als ik haar dan voorwaarts wil hebben heb ik het idee dat ze zich weer "spant" en vastzet. Het is voor mij nu de truc om te leren doseren met het voorwaarts rijden.

Ik ben er ook achter dat het bij mij nog wat schort aan duidelijk leider zijn, dit uit zich als ik haar aan de hand heb, ze loopt door als ik vraag of ze stil wil staan, staat niet stil bij het opstijgen, ze is eerlijk gezegd een beetje onbeschoft, ze staat te draaien tijdens het poetsen (dit doet ze overigens meer om aan te geven wáár ze graag gepoetst wil worden, want als ik op de gewenste plek poets staat mevrouw keurig stil met haar bovenlip in de "miereneterstand"), dit komt volgens mij omdat ik niet consequent genoeg ben. De laatste weken staat ze nl wél stil bij het opstijgen. Ik probeer aan de hand nu ook goed consequent te zijn en doe nu af en toe wat grondwerk; stilstaan, pasje achterwaarts, pasje voorwaarts, laten wachten totdat ik zeg dat ze weer naar voren mag enz. Iemand hier nog tips die ik kan toepassen?

Wandelen heb ik altijd al met haar gedaan, maar dan was ik ook niet consequent, dus als ik haar stil liet staan en zij liep gewoon door dan liet ik dat gewoon gebeuren. Niet handig van mij, maar goed, ik probeer dat nu anders te doen en het lijkt erg snel zijn vruchten af te werpen. Gisteren met rijden bleef ze overduidelijk langer en makkelijker in de stretch zonder steeds naar iedere zandkorrel te koekeloeren. Mogelijk een toevalstreffer, maar ik ga het morgen weer proberen.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:12

Jennyxx schreef:
Simpelman schreef:
Dat pompen zou iets met een infectie te maken kunnen hebben of longen of hart, let daar eens op.

In dit kleine stukje zie ik niets opvallends behalve dat ik hem meer in een gebruikshouding zou rijden.
Wanneer het hals strekken bevestigd is kun je in een gebruikshouding gaan rijden.

Bedankt voor de tips. Aan het hart of de longen heb ik ook een lange tijd gedacht, en denk het nog wel eens. Maar de veearts blijft volhouden dat daarmee niks aan de hand is en dat het zijn wintervacht is. Zo erg heeft hij het inderdaad wel ook alleen met wintervacht.

Misschien maar 1 jaartje helemaal scheren en dan kijken. Kan ik hem voor zijn lendenen ook even doorpakken deze winter (na de osteopaat). In de werkhouding :oo Gewoon hetzelfde rijden, maar dan de teugellengte begrenzen toch. Ik hoop dat ik goed kan blijven voelen dat hij zijn rug nog gebruikt. Vroeger ging hij soms achter de teugel, dus dan weet ik iig dat ik weer wat lager moet. Ik vond het stretchen wel comfortabel :=

@ Jenny ik heb bij mijn paard nu alleen een deel van de hals en zijn borst geschoren. Dit scheelt al heel erg en hij is niet meer zo snel bezweet/moe. Misschien is dit voor jou ook een idee mits er natuurlijk niks lichamelijks is met je paard.

Jennyxx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:14

Bedankt voor de tip. Maar die is al geschoren ;-)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:34

RoyalMemory schreef:
Simpelman schreef:
Kijk eens naar een Wintec of een Bates, die kun je voortdurend gemakkelijk zelf aanpassen.

Of een Ghost Roma, kun je ook even testen /proberen. Mijn paard ervaart en enorme vrijheid, zitten geen harde delen in, mag je mee starten en het zit ook nog eens super stevig en comfortabel. Kijken kost niets

Bedankt voor het meedenken maar ik heb pas een gloednieuw maatzadel van zadelatelier Schutte. Dat mijn paard breder zou worden is ingecalculeerd, ze gaan hem nu gewoon weer aanpassen ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:37

Nou. Heerlijke wedstrijd gereden!! Hij was vet lekker ontspannen. Diepe stretch in draf. Echt super fijn! Dan loopt hij ook niet zo te struikelen in het bos.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:38

Ah super Milkberry!!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:18

@[***],
Inderdaad voorwaarts doseren.
Wat betreft leiderschap raad ik je aan de moeite te doen een TTEAM weekend of zelfs week te doen.
Het zou je ontzettend kunnen verrijken in alle opzichten.

TTEAM is geen Parelli of NH behaviorisme maar een intelligente holistische manier om beter met paarden (enz.) te leren werken.
Geen dominantie maar intelligent de leiding weten te nemen en je paard opwekken met je mee te gaan.
Geen druk maar "meezuigen".

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:21

Simpelman schreef:
[***] schreef:
Wat simpelman omschrijft lijk ik bij mijn merrie te merken doordat het net lijkt of ze een duwtje krijgt, ze zakt niet door het achterbeen, maar lijkt een heel klein beetje te schrikken van "iets" dat er bij het binnen achterbeen gebeurt.

Het is praktisch niet zichtbaar, maar ik voel het wel degelijk.

De knie gaat dan van "slot".
Wanneer het je lukt het voorwaarts meer in te stellen in deze ontspanning kun je het effect krijgen dat ik beschreef, hiermee gaan ze namelijk nog verder inbuigen.

Dat is naar mijn idee dan een teken dat je een stapje te snel gaat voor het paard.
Ik vind het niet erg dat ze een keer een pasje missen, dat kan altijd gebeuren, maar ik zou zeker niet stellen dat het normaal en zelfs wenselijk is dat ze dat doen.
De knie buigt verder door, maar heeft op dat moment even niet de coordinatie en kracht om zichzelf te stabiliseren in die positie en zakt door.

Als het goed is, is de knie in beweging nooit "op slot".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:51

Je leert je paard zich op juiste manier te bewegen of op onjuiste.
Het is niet zo efficient eerst op onjuiste wijze te beginnen.

Het is het verschil tussen met een rechte knie een been naar voor plaatsen en landen of met een iets gebogen.
Zoals wanneer je van een stoel afspringt, dat doe je met een iets doorgebogen knie om verend te kunnen landen.
Paarden die niet (goed) aangereden zijn landen met een rechte knie i.p.v. een iets doorgebogen.

Het mooist zichtbare verschil hierin bij mensen is joggen of wandelen.
Ik leer mijn paarden joggen.(voorwaarts neerwaarts)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-10-15 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:53

Even voor de duidelijkheid, ik geef aan dat mijn paard NIET doorzakt, maar het voelt alsof ze een heel licht duwtje krijgt. Voor een toeschouwer niet zichtbaar voor mij alleen voelbaar.

TTouch ga ik eens naar kijken. Is zowel voor mijn paard als voor prettiger......

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:54

TTEAM
Tellington Touch and Equine Awareness Method

Ik had je post goed begrepen.
Het is hetzelfde effect, net gebogen knie of rechte knie, een knie die in de landing net doorbuigt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:00

@simpelman: Ik bergrijp wat je bedoelt, maar over het algemeen wordt de term "op slot" gebruikt voor een patella fixatie, vandaar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:31

@simpelman, dat joggen, is dat kleine rustige pasjes maken? Dat kan mijn paard ook, alleen vind ik dat er niet heel actief en vw uit zien. Hij stapt dan wel in, maar hij draaft normaal gesproken altijd al ruim.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 17:49

sanne83 schreef:
@simpelman: Ik bergrijp wat je bedoelt, maar over het algemeen wordt de term "op slot" gebruikt voor een patella fixatie, vandaar.

Tja, jij bent medicus... :) ik ruiter, hoe omschrijf je het?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 17:50

Starbreeze schreef:
@simpelman, dat joggen, is dat kleine rustige pasjes maken? Dat kan mijn paard ook, alleen vind ik dat er niet heel actief en vw uit zien. Hij stapt dan wel in, maar hij draaft normaal gesproken altijd al ruim.

Het ging er om te begrijpen wat ik met het buigen in de knie bedoel. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 17:53

[***] schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik geef aan dat mijn paard NIET doorzakt, maar het voelt alsof ze een heel licht duwtje krijgt. Voor een toeschouwer niet zichtbaar voor mij alleen voelbaar.

TTouch ga ik eens naar kijken. Is zowel voor mijn paard als voor prettiger......

Beetje reclame, hebben ze wel verdiend.
http://www.ttouch.com/shop/index.php?productID=168

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:59

Ttouch doet mijn moeder ook. Mijn paardemans vindt het vet lekker. Alleen mijn moeders puntneus moet er niks van weten. Die houdt niet van gefriemel

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:04

TTEAM is een manier van opvoeden, werken met een paard waaronder veel grondwerk, communicatie en bewustwording.
TTouch is een programma van wijzen om het paard meer bewustzijn van zijn lichaam te doen krijgen.
Beide passen in elkaar maar zijn niet hetzelfde.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:16

Heb vandaag de camera langs de bak gezet. Draffoto van vandaag.
Afbeelding

Stap.
Afbeelding

Ik vind het verschil tussen een aantal maanden geleden en nu heel mooi om te zien. Er is zeker nog een hoop te verbeteren, maar die bolling in haar rug bijv. net achter 't zadel ben ik al blij mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:15

Hier even een domperdagje gisteren.

Was wat schrikkerig, vluchtig, en vooral ongehoorzaam. Gewoon oost indisch doof.
Achteraf logisch, ze oogt wat verkouden en haar buik maakte vele geluiden. Kort om niet helemaal fit.
Opgelost door dubbele lijnen aan het halster en gewoon even tokkelen door de bak. Niet te moeilijk en weer veel belonen.

Haar mest is ook niet erg wauw. Vandaag maar even de mest zeven met water. Gezien het de afgelopen week het weer niet top was.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:16

Sara Ilse, heeeel fijn beeld! :D Gewoon doorgaan en kilometers maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 12:27

@SarahIlse,

Ziet er goed uit.
Het is niet gemakkelijk met een Fries.
Je hebt een goede driehoekszit.

En inderdaad kijk of je in eerste instantie nog iets dieper komt.
Het kan helpen om kleine voltes in stap te maken met een duidelijke over buiging in de hals naar binnen.
Afbeelding
Gebogen lijnen in draf, stelling en buiging.
Ook wijken voor het binnenbeen help de zaken verder los te maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:30

Wij moeten van de fysio voor en na het werk al spelenderwijs de neus van onze merrie naar haar eigen heup/flank brengen, aan beide kanten. En daarna pas met werken beginnen...

Heeft ons erg goed geholpen.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:01

Dank jullie wel!! :o

Daar ga ik mee aan de slag Simpelman. Zal haar vast helpen om nog losser te worden.

maralyn schreef:
Wij moeten van de fysio voor en na het werk al spelenderwijs de neus van onze merrie naar haar eigen heup/flank brengen, aan beide kanten. En daarna pas met werken beginnen...

Heeft ons erg goed geholpen.

Dat is een goede. Doen wij sporadisch wat, maar dan gaan we dat vaker doen als dat ook door een fysio aangeraden wordt.