Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:21

Ze kijken net even de andere kant op op foto 2 zie ik -:(- -:(- -:(-

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:50

Zonde hoor... Dit is niet de manier waarop je bij rien in de les rijden mag. O:)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:06

Dan vind ik echt dat Rien zijn visie omtrent dit koprolrijden toch eens heel duidelijk uit de doeken mag doen!! Dit schaadt toch deze man zijn goede reputatie!!

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:08

En niet alleen de reputatie van de bondscoach, maar ook die van de Nederlandse dressuur, we staan er al niet te best op de laatste tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:22

pol1 schreef:
Dan vind ik echt dat Rien zijn visie omtrent dit koprolrijden toch eens heel duidelijk uit de doeken mag doen!! Dit schaadt toch deze man zijn goede reputatie!!


Inderdaad; tijd voor een heel stevig statement... dit kan toch niet meer???? -O-

Chester23
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:47

Lees al een tijdje mee. Eens dat dit echt niet meer kan. Maar sta maar eens op tegen de glockjes......dat kan niet in zo'n korte tijd.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 01:35

Ahh arm paard, ik word hier zo verdrietig van. Wat moeten die paarden achter de gesloten deuren wel niet meemaken.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:55

Meneer gal mag wel oppassen, het kan niet anders of er komt weer zo een hetze op gang als indertijd met totilas, anky en kittel en terecht als ik deze beelden zie.
Verbaasd mij en anderen dat hier verder op bokt nog geen topic over gestart is, als de gemiddelde bokt ruiter een at work topic opent met dit soort losrijfotos worden ze afgefakkeld. Stel dat Edward hiermee een topic zou openen :')
En ja 't zijn maar foto's, momentopname, het was vast niet de hele tijd zo. Voor mij tijd dat de losrijterreinen gefilmd en beoordeeld gaan worden met 'n invloed op de score in de ring. En dat mag van mij in de basis ook ingevoerd gaan worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:06

Edward mag dat. Die rijdt geen LDR meer sinds die bij Anky weg is. Dat weet je toch! :roll:
dit is geen LDR. Dit is Gal-stijl. ofzo... En dat is wel oké. :j

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:19

Helemaal eens KT! :j

Quote van Gal ([VN] EK-Gothenburg: Nederlandse team vijfde in dressuur):
Ook Edward Gal is duidelijk over zijn rit met GLOCK´S Voice. "Het ging niet zoals ik gehoopt had. Bij het losrijden ging het eigenlijk wel goed, maar voor we de baan in moesten kreeg ik al meer spanning en in de baan had ik gewoon teveel dingen. Al die piaffes begon hij eigenlijk heel mooi, maar dan drukt hij zich er net teveel op, ik had net de controle niet."

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:31

Ayasha schreef:
Edward mag dat. Die rijdt geen LDR meer sinds die bij Anky weg is. Dat weet je toch! :roll:
dit is geen LDR. Dit is Gal-stijl. ofzo... En dat is wel oké. :j

Dit is idd geen laag diep en rond, dit is rollkur in mijn ogen. Hoog diep en errug rond over de kop

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:33

FCSA schreef:
Helemaal eens KT! :j

Quote van Gal ([VN] EK-Gothenburg: Nederlandse team vijfde in dressuur):
Ook Edward Gal is duidelijk over zijn rit met GLOCK´S Voice. "Het ging niet zoals ik gehoopt had. Bij het losrijden ging het eigenlijk wel goed, maar voor we de baan in moesten kreeg ik al meer spanning en in de baan had ik gewoon teveel dingen. Al die piaffes begon hij eigenlijk heel mooi, maar dan drukt hij zich er net teveel op, ik had net de controle niet."


Tja Edward.. Voice drukte zich er uit want die wilde vast eens even een flinke hap lucht nemen!

De mannen ( en vrouwen) waarvan je vroeger dacht wow wat kunnen die paardrijden vallen zo van hun voetstuk! Teleurstellend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:55

Adelaide71 schreef:
pol1 schreef:
Dan vind ik echt dat Rien zijn visie omtrent dit koprolrijden toch eens heel duidelijk uit de doeken mag doen!! Dit schaadt toch deze man zijn goede reputatie!!


Inderdaad; tijd voor een heel stevig statement... dit kan toch niet meer???? -O-


tijd voor stevig statement: bordje mee: "geen applaus"

opsteken als we het er niet mee eens zijn????

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:07

'bij het losrijden ging het wel goed' en daar zijn deze foto's van toch...
Enfin, aan de andere kant wel "mooi" om te lezen dat topruiters ook nog gewoon van die wedstrijden hebben. Dat het bij het losrijden opzich oke gaat voor je gevoel maar dat het dan in de ring toch even wat minder gaat. :=
Maakt ze toch een beetje meer "gewone mens" of hoe moet ik dat zeggen... Het ziet er altijd zo onbereikbaar uit anders. :D
Niet zozeer de top maar de gehoorzaamheid in de proeven... Overkomt hen dus ook gewoon dat ze in de ring ineens zo iets hebben van "bekijk het maar!" :D

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:01

Huuh wat een naar beeld op die foto's. Ik wist niet dat het (nog steeds) zo erg was. Ik vraag mij hierbij serieus af wat topruiters als EG nu eigenlijk daadwerkelijk weten van biomechanica. Deze houding zorgt voor veel trekkracht op de het halsligament en de spieren in de nekregio en brengt de halswervels in ter hoogte van C3-4 en C6-7 en de overgang tussen hals-en borstwervels in een eindstand. Dit in combinatie met een strakke stang-en-trens en een aansnoerneusriem ... brrrr. Je ziet ook dat het paard hol blijft achter het zadel, spanning dus. Wanneer gaan ze nou eens inzien dat dit niet de manier is? Ik vind het zo zonde. En sneu voor de paarden, dat vooral.

Ik zou overigens graag een video zien van deze warming up. Als EG structureel gedurende langere tijd zo rondreed, had er inderdaad een steward in moeten grijpen, want het staat voor zover ik weet officieel in de richtlijnen van de FEI dat ruiters hun paard alleen maar even kort in een rollkur in mogen stellen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:53

Zeer onaangenaam beeld van Gal op dit paard.
Is dit bij het losrijden? Nou ja...dan wil ik niet weten hoe er dan in de thuistrain-situatie gereden wordt... Niks veranderd dus, sedert de Rollkur-jaren...(oh nee, naderhand heette het LDR... en nee, dat is NIET heel wat anders, dat is eenzelfde, vriendelijker klinkend door Janssen bedacht naampje voor eenzelfde oprollerij.. "maar dan "wat minder erg").
Dat die mensen niet eens met hun tijd mee gaan, zeg. We wéten nou toch wel hoe slecht RK is, hoe dat uitwerkt op de biomechanische mogelijkheden en onmogelijkheden van een paard en wat voor boodschap dat ook uitzendt naar de paardrijd-community?

Blijkbaar kan de oude garde zich niet op een andere, paardvriendelijker manier in de prijzen rijden en blijft men, eens dit "geleerd" teruggrijpen op deze inmiddels totaal outdated tactiek.
Jammer.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:49

Helemaal met Knolletuin eens...unfair losrijden naar paard zou wat mij betreft tot uitsluiting moeten leiden of iig tot de onmogelijkheid om winstpunten of prijzen te rijden.

Ik ben het totaal niet eens met de stelling dat Rollkur en LDR hetzelfde zijn. Rollkur is zoals het plaatje van Gal toont. Dat is hoog diep en rond, verkregen op basis van de druk hoog opvoeren. Enige doel volgens mij totale onderwerping.

LDR is laag diep en rond of Lang Diep en Rond is, wanneer goed gebruikt, niet verkregen op basis van kracht, wordt wanneer goed gebruikt verkregen door je paard steeds een stukje verder te kunnen laten strechen, waardoor de spieren in de hals en de schoft rekken.
Afbeelding

Rekken is geen vies woord. Sterker nog...met VWNW ben je ook je paard aan het rekken, en daarmee rek je net even andere spiergroepen. Hoe polulair is de stretch niet hier in dit topic geweest. Voor beide geldt dat mits goed uitgevoerd, mits met beleid uitgevoerd (dus niet te lang achter elkaar in de rektoestand) dit een voordelig effect kan hebben op de beweeglijkheid en lossigheid van je paard. Voor beide geldt dat wanneer ze verkeerd worden toegepast of er te lang achter elkaar gerekt wordt (en ook dat zie je bij beide heel erg veel) dat ze schadelijke effecten hebben. Het verschil is dat de stretch vaak positief geassocieerd wordt met vriendelijk rijden en LDR vaak negatief geassocieerd wordt met iets snel voor elkaar krijgen. Beide associaties kloppen mijn inziens niet, je hebt gewoon goed rijden en slecht rijden en dat geldt voor beide rektechnieken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:24

Helemaal mee eens Oji, goede uitleg.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:25

Over dat verschil LDR of rollkur zij. Al vele eerdere discussies gevoerd en ik zie 't net als oji,dat haalde ik al aan in m'n post met de quote van ayasha, er is een wezenlijk verschil en met LDR is niks mis en juist een mooie klassieke oefening. Lijkt me wel dat als je rollkur met LDR gaat vergelijken dat er dan wat mis gaat in het gesprek want je hebt het echt over 2 verschillende dingen.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:44

Eens de LDR discussie is hier een toch al lang en breed gepasseerd station? (Dacht ik :+ )

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:04

Babootje schreef:
Eens de LDR discussie is hier een toch al lang en breed gepasseerd station? (Dacht ik :+ )


Blijkt dus eens te meer dat dit niet vaak genoeg herhaald kan worden hoe 't echt is. Termen worden met elkaar verwisseld en aan termen verkeerde waarheden geplakt. Ik merk het elke dag in m'n lesgeven hoe belangrijk communicatie is, begrijpt de een de ander en blijft dat hangen--herhalen herhalen, ik weet dat bv terpentijn vaker in de LDR meegedaan heeft het is dus duidelijk dat het 'n bij hem/haar niet juist is blijven hangen. Dat geeft niks, dan herhalen we 't gewoon, daar is toch ook dit topic eigenlijk voor? :j

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:20


Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 01:42

knollentuin schreef:
Babootje schreef:
Eens de LDR discussie is hier een toch al lang en breed gepasseerd station? (Dacht ik :+ )


Blijkt dus eens te meer dat dit niet vaak genoeg herhaald kan worden hoe 't echt is. Termen worden met elkaar verwisseld en aan termen verkeerde waarheden geplakt. Ik merk het elke dag in m'n lesgeven hoe belangrijk communicatie is, begrijpt de een de ander en blijft dat hangen--herhalen herhalen, ik weet dat bv terpentijn vaker in de LDR meegedaan heeft het is dus duidelijk dat het 'n bij hem/haar niet juist is blijven hangen. Dat geeft niks, dan herhalen we 't gewoon, daar is toch ook dit topic eigenlijk voor? :j

Mevrouw Oji, bedankt voor uw uitstekende beschrijven en beelden met betrekking tot dit vervelende en afgezaagde onderwerp. Want dit is inderdaad uit den treure besproken. En ja misschien heeft het FEI de term van Janssen overgenomen. Maar alleen het FEI heeft, qualitate qua, de autoriteit om aan een term een vast omschreven betekenis te geven. En het kan mij de bout hachelen of meneer Janssen er iets anders mee bedoeld, niet hij bepaald dat. Het FEI heeft wel dat gezag. En die heeft het zo omschreven zoals mevrouw Oji het hier heeft weergeven.
Wat u te berde brengt is toch feitelijk een non issue. Immers niemand hier vindt het rijden van meneer Gal acceptabel, of heb ik dat verkeerd? Laten we nu dat eens als uitgangspunt nemen in plaats van oude discussies uit een vervuilde sloot opdiepen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 04:49

pol1 schreef:
Dan vind ik echt dat Rien zijn visie omtrent dit koprolrijden toch eens heel duidelijk uit de doeken mag doen!! Dit schaadt toch deze man zijn goede reputatie!!

Rien zit er ook voor zijn eigen zaak en niet omwille van zuivere rijkunst, wat dat betreft wist ik dat hij een hypocriet was van het moment dat hij deze job aannam.
Een bondscoach die invloed wil nemen op het rijden van de ruiter die door hun prestaties in aanmerking komen on Nederland, of welk ander land dan ook, vliegt er binnen de kortste keren uit. Hij kan/mag zich niet meer bemoeien met de manier de ruiter tot die prestaties komt. Althans kan hij pas ingrijpen als de ruiter zich ernstig misdraagt. Hij mag alleen door de beoordeling van de prestaties van die ruiter bepalen of hij/zij in het team zit, hij faciliteert het team. En als verschillende jury's herhaaldelijk op een punt in de verrichtingen wijzen, zal hij de trainer van die ruiter erop wijzen dat er toch iets aan gedaan moet worden. De tijden van een trainer met zo'n gezag dat hij andere trainers iets kon voorschrijven zijn allang voorbij.

Of de mening van een van ons daarin meetelt als een ruiter zich misdraagt ??? Wellicht als er een overdonderend protest komt wel een beetje, maar voor de rest? Ik betwijfel het.
Zo'n protest zou nog thans heel goed zijn. Ik heb het al eerder gezegd/geschreven. Het is beter dat vanuit de paardenwereld zelf maatregelen genomen worden, anders doet na verloop van tijd de 'publieke opinie' dat via de Politiek en die vormt dan een commissie . EN IEDEREEN KENT DE TRAGEDIE VAN HET KAMEEL !


ANTWOORD: een kameel is een paard ontworpen door een commissie

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:32

"dat terpentijn vaker in de LDR meegedaan heeft"

Kan @knollentuin toelichten wat hier bedoeld wordt, want ik begrijp het even niet. Wordt hier de discussie er over bedoeld, dat ik zo rijd of wat?

Verder vind ik het jammer dat je, als je een ándere visie op iets hebt, je meteen wordt beticht van een "verkeerde" visie op een en ander. En dat de hele Rolkur/LDR toestand als ouwe koeien uit de sloot halen wordt afgedaan. Ik was ten eerste niet zelf degene die hier over begon, door foto's te tonen.
Ten tweede lijkt me dat dit (gezien de foto's van Gal en z'n RK) dat dit nog stééds actueel is... want het gebeurt kennelijk nog steeds bij "top"ruiters. En geeft daarmee nog steeds een heel kwalijk signaal af aan dressuursport-aspiranten.

"Het gaat niet weg als je doet alsof het er niet is".