Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:54

@HW, ja ik zit er ook niet over in. Zij waren de enige die de prins op de erwt tevreden konden stellen :)

Heb nu voorgesteld of ik een breder leenzadel kan ophalen. Kan ik in de tussentijd toch rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:56

Kom je ff bij mij buurten; mijn paarden staan 5 minuten bij Ninon vandaan :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:05

Bedankt voor jullie tips, wordt gewaardeerd. Dus nu ze naar beneden durft te komen iets sneller reageren als ze omhoog wil gaan komen en wat meer contact houden, oke. Ik ga tot nu toe alleen maar mee in wat zij doet, dus ik bied nergens weerstand, ook niet als ze haar hoofd omhoog doet.

Zweepje moet ik niet gaan doen bij deze, dan is alle ontspanning weg en zit ik op een draakje. Ik zal eens kijken, vooral ook omdat ze al zo rennerig kan zijn en op een spoortje reageert ze woest (slaan naar mijn been en staken). Tis nogal een portret haha.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:59

Horseware schreef:
Kom je ff bij mij buurten; mijn paarden staan 5 minuten bij Ninon vandaan :D

Oh wat leuk! Ik hou je wel op de hoogte :)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:40

Simpelman schreef:
Kijk eens naar een Wintec of een Bates, die kun je voortdurend gemakkelijk zelf aanpassen.

Of een Ghost Roma, kun je ook even testen /proberen. Mijn paard ervaart en enorme vrijheid, zitten geen harde delen in, mag je mee starten en het zit ook nog eens super stevig en comfortabel. Kijken kost niets

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:20

Ik zie nu pas dat ik twee keer hetzelfde stuk in mijn filmpje heb gezet per ongeluk. Dat was niet de bedoeling, dus ik heb hem even aangepast met andere stukken erbij in. Hierin zie je de onrust in draf ook beter:

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 08:26

Die onrust is gebrek aan kracht en balans.
Geduld, neem een maand of 6 om dit te bevestigen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-10-15 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:28

Weet niet zo gauw of het al is benoemd. Maar je mag wat meer contact houden met de teugels. Ook als ze diep stretcht.

Starbreeze, aaah wat vervelend :( zadelproblemen duren vaak zo lang.

Kilian en ik gaan zometeen weer een endurance rijden. Voorheen was het altijd een bommetje tijdens de wedstrijden. Dat was de vorige keren al veel minder. Eens kijken hoe hij vandaag is.
En daarna gaan we ons weer op het bakwerk concentreren XD

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:29

Succes en veel plezier Milkberry!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:31

Dank je wel!! Ben nu vooral heel moe ;)
5.30 ging het wekkertje. Huilen dit! Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:33

Raamzicht schreef:
Die hen ik toevallig tijdje terug gecontacteerd, oa met de vraag of ze achter deze methode stond. Nog geen reactie terug. Ben benieuwd naar jouw ervaringen [***]? En wie heb je nu dan?

Volgens mij is Monique iets meer gericht op Antoine de Bodt, toen ik les van haar had werd er wel alleen maar aan ontspanning gewerkt, maar het halsstrekken zoals WF doet, deed zij niet. Wel heel voorzichtig en in alle rust proberen of het paard de hals wil laten vallen.

Ik heb sinds maart les van Y.von Hoogervorst.

Ik merk zelf ook dat ik meer contact moet proberen te houden, als mijn paard strecht, dan gaat het een stuk beter, moet daar sneller in worden qua reactie :o .

Succes Milkberry!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:40

Succes vandaag Milkberry!

Meer contact, ik zal het gaan proberen inderdaad :). Wel fijn dat ik zo vanaf de foto's / filmpjes met huiswerk aan de slag kan gaan :).

Wat me trouwens ook opvalt is dat Wainonia regelmatig loopt te slikken met haar tong tijdens het rijden op deze manier. Dit is ook iets nieuws, je ziet haar steeds om haar mond heen slikken (ook op het filmpje). Ze is erg onderdanig, zou het daarmee te maken hebben?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 08:47

De stress neemt af, het strottenhoofd krijgt ruimte, de onderkaak ontspant, de tong gaat bewegen, de oorspeekselklieren staan niet meer onder druk, speekselvloed komt op gang, slikken....
Nu de neusriemen er af, dan heeft je paard alle (normale) natuurlijke vrijheid om zich lekker te voelen.
Neusriemen hebben geen énkel positief effect.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:06

[***] schreef:
Volgens mij is Monique iets meer gericht op Antoine de Bodt, toen ik les van haar had werd er wel alleen maar aan ontspanning gewerkt, maar het halsstrekken zoals WF doet, deed zij niet. Wel heel voorzichtig en in alle rust proberen of het paard de hals wil laten vallen.

Ik heb sinds maart les van Y.von Hoogervorst.

Hoe ervaar je het verschil tussen de twee instructeurs?
Ik dacht dat monique meer op de marijke de jong manier werkte?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:15

Simpelman schreef:
Een mooie indicatie of je je paard dat het niet gewend is in de juiste werkhouding hebt:
de hals op of nét onder de horizontaal,
de neus ruim voor de verticaal, aan de teugel. (je paard reikt nu naar het bit)
je voelt de rug loslaten, swingen
hij zakt nu soms in de wending (zwaar) door het binnen achterbeen

Als je paard dit doet, dan zou ik hem persoonlijk echt even laten nakijken :)
Het kan best dat dit vaker voorkomt als je opeens met meer ontspanning gaat rijden. De coordinatie van het achterbeen wordt geregeld vanuit de onderrug. Een rug die vastzit en gespannen is, kan die coordinatie niet goed regelen. Dan krijg je dat doorzakken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 09:17

Sanne83,
Alle jonge of onervaren paarden hebben dit in het begin.
Het gebeurt in de basis arbeidshouding, hals omstreeks horizontaal of net er onder, voorwaarts.
Ik heb er nog geen gezien die het niet vertoonde!
Het is voor mij het signaal dat we de juiste uitgangshouding hebben bereikt.
Het ontstaat doordat ze bij het strekken en het loslaten van de buitenzijde plotseling de binnenknie (moeten) inbuigen en daarmee in hun spieren "vallen/landen, dit verrast ze, ze hebben er nog geen passende motoriek voor ontwikkeld.
Na een paar maanden verdwijnt het. :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:31

Ik vind het echt geen probleem als ze het heel af en toe doen, maar ik vind het niet normaal als ze het vaak doen (we hebben het wel over hetzelfde toch?)

Het gaat ook meestal over als je de onderrug losmaakt, dus naar mijn idee heeft het te maken met overmatige spanning in de onderrug. Het is natuurlijk geen probleem om eerst te kijken of je met rijden deze spanning weg kan krijgen, maar ik zou er niet te lang mee wachten als het echt vaak gebeurt. Ik kan me voorstellen dat het bijna normaal is, als je veel paarden begeleid van spanning naar ontspanning :D maar "normaal" is het niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 09:50

Ze doen het niet vaak, één twee, drie keer bij een sessie van 10 minuten, afhankelijk van de atletische staat en vaardigheid van het paard.
Het voelt duidelijk als of ze verrast worden door iets dat ze niet kennen, zoals wij als iemand ons in onze knieholte stoot.
Het geeft aan dat (jonge, onervaren en fout gereden) paarden zich normaal kennelijk vast houden in de onderrug tijdens het aanrijden.

Wanneer ik in deze fase van losgelatenheid aankom en die zoek ik, kan ik gaan beginnen met de opbouw van Schwung, hiermee verdwijnt het "probleem" vanzelf na een paar maanden totaal.
Tegelijk gaan ze groeien in de achterhand, krijgen meer zelfhouding en de bovenhalsspier ontwikkeld zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:11

Wat simpelman omschrijft lijk ik bij mijn merrie te merken doordat het net lijkt of ze een duwtje krijgt, ze zakt niet door het achterbeen, maar lijkt een heel klein beetje te schrikken van "iets" dat er bij het binnen achterbeen gebeurt.

Het is praktisch niet zichtbaar, maar ik voel het wel degelijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:22

Ik rij en train alleen revalidatie paarden, bijna nooit hele jonge paarden :)
Jonge paarden moeten natuurlijk uberhaupt nog kracht en coordinatie opbouwen.
Revalidatie paarden hebben heel vaak problemen in de onderrug. Met goed rijden kan je natuurlijk heel veel ontspanning terugkrijgen, maar ik behandel eigenlijk altijd eerst de onderrug, maar dat is natuurlijk makkelijk praten als je dat zelf kan :D

De functie van de knie wordt bepaald door de bovenbeenspieren die er omheen liggen. Juist de coordinatie van die bovenbeenspieren worden aangestuurd door de onderrug. Coordinatie is eigenlijk niets anders dan precies kunnen verdelen waar de kracht heen gaat.
Eigenlijk grappig dat iedereen bijna aankomt met het probleem dat het paard niet genoeg kracht achter heeft. Ze missen dan eigenlijk altijd ontspanning en coordinatie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 11:36

Wanneer je in die "ontspanning en coordinatiefase" aankomt dan voel je ook direct dat er kracht mist, het is het moment waarop het moeilijk wordt voor ze, ze moeten zich nu aanzienlijk meer inspannen.
Precies dat hebben ze geprobeerd te vermijden door zich niet in de knie te buigen, overigens begrijpelijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 12:34

[***] schreef:
Wat simpelman omschrijft lijk ik bij mijn merrie te merken doordat het net lijkt of ze een duwtje krijgt, ze zakt niet door het achterbeen, maar lijkt een heel klein beetje te schrikken van "iets" dat er bij het binnen achterbeen gebeurt.

De knie gaat dan van "slot".
Wanneer het je lukt het voorwaarts meer in te stellen in deze ontspanning kun je het effect krijgen dat ik beschreef, hiermee gaan ze namelijk nog verder inbuigen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:37

Misschien stagneert het daar wel bij ons..

Helaas gaat het hier minder. Paardlief heeft het weer moeilijk ;( Hij wil gewoon niet voorwaarts. Ik moet er wel bij zeggen dat hij het erg heet heeft met zijn wintervacht. Hij staat na het stappen al echt te pompen. Dat zal zeker niet helpen. Ik denk dat ik hem helemaal laat scheren..

Paardlief kantelt van nature (??) zijn bekken de verkeerde kant op. De osteopaat constateerde begin september dat hij erg vast zat in zijn lendenen. Daardoor is er ook een slechte doorstroom en schieten zijn knieën soms op slot. Zij heeft dit los gemaakt en er zou misschien nog een behandeling nodig zijn over 2 a 3 maanden. Heb dan ook nu een nieuwe afspraak gemaakt.

Ik heb alleen een heel klein stukje film, gemaakt door een 6 jarig meisje met koude handen :D (filmpje is van 18-10) Maar misschien zien jullie iets?

Het zadel wat er daar op ligt is overigens inmiddels verkocht. Nav Simpelman zijn post over de driehoekszit :) Ik rij of met de Ghost Roma, maar daar hebben je benen weinig steun en zijn wat te bewegelijk. Of ik rij met een wintec dressuur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 13:05

Dat pompen zou iets met een infectie te maken kunnen hebben of longen of hart, let daar eens op.

In dit kleine stukje zie ik niets opvallends behalve dat ik hem meer in een gebruikshouding zou rijden.
Wanneer het hals strekken bevestigd is kun je in een gebruikshouding gaan rijden.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:15

[***] schreef:

Ja precies, dat voel ik dus ook! Goed bezig dus...