[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:38

lauraatjxx schreef:
Ik vind het raar om deze tip te geven omdat ik dit zelf heel erg doe, terugwerken met mijn binnenhand....

juist de dingen die je zelf fout doet vallen je op bij een ander, tenminste dat heb ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:54

lauraatjxx schreef:
Oke ik ga een poging doen om te zeggen wat ik zie. Ik ben erg onervaren hier in dus neem mijn mening niet te zwaar op haha!
@fresley
Ten eerste WAUW wat een gaaf paard. (ik hou van schimmels..)
Ik vind het lastig om te zien of hij zijn kaak ontspant, omdat de foto zwart-wit is. Je paard heeft zijn neus achter de loodlijn, en je binnenhand lijkt terugwerkend en dus sterk? (correct me if i'm wrong) :D
Ik vind het er verder erg fijn uit zien eigenlijk..
mijn enige tip die ik heb is, binnenhand opzij brengen en niet terugwerken en ontspannen in je schouders, armen en handen.

Ik vind het raar om deze tip te geven omdat ik dit zelf heel erg doe, terugwerken met mijn binnenhand....

Hoezo late reactie van mij? Sorry :)

Terug werken met mijn binnen hand heb ik van mijn instructrice nog niet gehoord. Maar ik er op letten dus bedankt! :)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:50

Hallo! ..
Ik heb eens wat opbouwende comentaar nodig, want ik weet het niet meer zo goed. Mijn bijrijdpaard kruipt nogal fel achter de teugel. Hij is in S*tal D*oorstap opgeleerd maar helemaal in oprichting, zonder ontspanning, waardoor hij een enorm dikke onderhals had en dus de foute spieren aan het trainen was. Het is wel al veel verbeterd als in het begin, maar tijdens de groepslessen op de club is hij wel wat meer gestresseerd, waardoor hij wel heel vooruit is, maar toch achter de teugel kruipt ofwel met z'n neus in de lucht. Hij wil vooral geen contact zoeken, dat is het voornaamste probleem.
Al velen hebben gezegd om teugels wat losser te laten, dat hij zelf wel contact gaan zoeken, maar dit doet hij dus niet. Zelf contact houden, dus teugels wat oppakken heeft als gevolg dat hij zich nog feller opkropt. Ik rijd dus vooral veel voorwaarts neerwaarts, en van daaruit begin ik contact te zoeken, maar dat lukt ook niet altijd evengoed... Iemand hier nog raad bij? Van de ene lesgever hoor ik oppakken, van de andere loslaten, dus ik weet het niet meer zo goed...
Ik begin zelf ook te denken dat het aan het bit ligt, maar dan zal ik eens met de eigenaar moeten bespreken om enkele bitjes uit te testen. Hij heeft overigens ook bijna zo goed als altijd zijn oren naar achter, geen idee of dat er iets mee te maken heeft, maar ik vermeld het er maar bij :)

Enkele foto's
Dit is dus wat ik bedoel: hij durft geen contact zoeken. (hier ben ik overigens te streng op mijn binnenhand...)
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je dan duidelijk die 'valse knik' (foto is gedraaid)
Afbeelding

Dit is wat ik meestal probeer te bereiken, maar dat duurt meestal enorm lang, eer hij een beetje contact gaat zoeken en met zijn hoofd niet zo hoog gaat lopen...
Afbeelding

Veulen84

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:01

Simpel gezegd, rij met je been naar je hand. Maar om zijn vertrouwen terug te krijgen moet je niet te fel zijn met je hand, maar hem ook niet in de steek laten.

Wat ik altijd aan me leerlingen vertel in zo'n geval. Blijf rechtop zitten, draag je hand boven de schoft. Om het bit fijn in de mond te laten liggen mag je hand eigenlijk niet onder de bovenkant van de kaak komen. Daar worden ze 'eng' van in de nek. Dus draag je hand.
Rij vervolgens het achterbeen bij het lijf. Niet terugwerken met je hand. Vraagt ie ruimte (let op de bescheiden tekenen), dan geef je het hem.
Simpele truukjes om meer het achterbeen er bij te krijgen. Voltes rijden, slangevoltes, diepe hoeken, 8-figuren. Overgangen zijn ook goed, maar dan wel voorwaarts gereden overgangen. Niet dood in het water, maar steeds met nog ergens beweging in het lijf.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:18

Oké ik zal al zeker op mijn handen beginnen letten!
Kan ik dan best al contact proberen te houden van in het begin, tot hij vraagt om ruimte en die dan geven? Of beter wachten tot hij zelf de ruimte nodig heeft die je hebt gegeven?

En met de hand dan niets vragen en vooral figuren dus? Hij heeft nogal een zeer vlot tempo in het begin, wat kan ik dan best doen om hem wat terug te rijden zonder al te veel mijn handen te gebruiken?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:34

Je houdt contact tot hij er om vraagt. Zo leert ie dat hij best kan vragen, zonder bang te zijn. En zo leer je ook geven en nemen zonder stress.

Vlot tempo gaat er ook uit met figuren. Je zou dan kunnen beginnen met wat rechtere lijnen. Bv schuin oversteken van E naar A en daar dan even een echte hoek rijden. Je kunt het rijden naar de kant gebruiken als een natuurlijke rem en de bocht om de achterhand er onder te schuiven.
Mooiste vertraag hulp is trouwens die van een zithulp. Bv in galop in het buitenachterbeen gaan zitten.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:47

Oké erg bedankt voor de tips!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:27

@CrazyIris,
Je moet je paard EERST leren ontspannen onder het zadel anders zul je alles af moeten dwingen.
Het hals strekken is een bewijs dat je paard zich los laat.
Daarom willen we in de Klassieke Dressuur eerst een paard neerwaarts hebben, van hier uit kun je hem voorwaarts rijden.
Voorwaarts neerwaarts.
Jouw paard is geen van beide.

Voorwaarts gaand in die losheid gaat hij vanzelf aanleuning zoeken.
PAS DAARNA ga je verder.

Zo leer je je paard gemakkelijk de hals strekken:

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:30

Het probleem was dat hij zonder hem iets af te dwingen achter de teugel liep. Als ik hem in die houding zou dwingen, zou ik wel wat gewicht in mijn handen hebben, en dat heb ik niet. Hij loopt zeer voorwaarts, het is dus aan het neerwaarts dat ik aan het werken ben. Tegen het einde van een les loopt hij wel met zijn neus tegen de grond, mooi rond in z'n rug en lekker ontspannen, maar dat duurt natuurlijk lang. Daarom dat ik hier de vraag stel hoe ik hem beter/sneller kan later ontspannen en dat contact zoeken en ook hoe ik van dat contact kan opnemen, want dat kropt hij zich terug helemaal op.
Heb hier nu maar 1 foto van en die is wel al van even geleden, hij wilt wel naar beneden zakken, het duurt gewoon écht lang...
Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:27

Simplman geef je ook iets waar je mee aan het werk kan toch? Hij zegt nergens dat jij dwingt, maar dat het dwingen wordt wanneer het paard niet ontspannen is.

Hetgeen in het filmpje is zoals ik het zie is contrastelling. Wat ik heb geleerd is dat wanneer je je hand wat hoger plaatst is dat je meer inwerkt op de mondhoek ipv. de lagen wat vriendelijker is. Paard zal dan dus eerder de teugel aannemen.

Contrastelling kan je, als je het moeilijk vindt om te bepalen of je zelf het juiste contact aanneemt, ook toepassen op de binnenhoefslag op een rechte lijn. Je vraagt dus stelling naar buiten en wacht op het moment dat ie je hand aanneemt. Op dat moment sta je toe.

Hij heeft natuurlijk geleerd dat contact absoluut niet fijn is. Daarnaast zijn zijn spieren in de rug nog niet lang en soepel, dus het is niet gek dat je pas aan het eind resultaat krijgt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:01

Je bedoelt met contact zoeken dat je paard aanleuning neemt.
Zoals ik schreef, aanleuning komt voort van uit ontspanning, losgelatenheid en voorwaarts gaan.

Hoe zou jij je het beste ontspannen met iemand op je rug die je allerlei dingen probeert te laten doen?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:02

Oké, dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd. Handen hoger houden is dus duidelijk een werkpunt voor Me. Stelling wissel ik op lange lijn vaak af, ook op een cirkel vraag ik af en toe buitenstelling. Moet ik dan meer buitenstellng dan binnenstelling vragen zodat hij m'n hand aanneemt en zakt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:04

CrazyIris schreef:
Oké, dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd. Handen hoger houden is dus duidelijk een werkpunt voor Me. Stelling wissel ik op lange lijn vaak af, ook op een cirkel vraag ik af en toe buitenstelling. Moet ik dan meer buitenstellng dan binnenstelling vragen zodat hij m'n hand aanneemt en zakt?

Denk eens over deze vraag na en probeer er een mooi antwoord op te vinden.

"Hoe zou jij je het beste ontspannen met iemand op je rug die je allerlei dingen probeert te laten doen?"

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:39

Goh, moeilijke vraag moet ik toegeven. Ik zou het al sowieso niet leuk vinden moest er iemand op m'n rug zitten. Dus misschien kan ik hem af en toe ook eens goed aan de longe laten lopen, en zich daar over z'n rug laten lopen? Maar als er dan toch iemand op zit: door zo weinig mogelijk last te ondervinden van de persoon die erop zit kan je je goed ontspannen, maar hoe een ruiter dan z'n paard zo weinig mogelijk ten laste is, is dan ook weer een moeilijke vraag. Ik denk er nog eens over na.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:53

Na lang twijfelen plaats ik hier toch maar foto's van mijn pony en mij. Alle commentaar en tips zijn toch mooi meegenomen, wij zijn verre van perfect maar willen graag leren en onszelf verbeteren.
Al lange tijd bezig met activiteit en daar begin ik nu de resultaten van te zien.
Naar mijn mening liggen de grootste werkpunten bij mijn eigen houding:
- handen rechtop
- hakken uitdukken en tenen iets meer naar binnen, maar dit komt door af en toe 'knieën klemmen'
- rechtop zitten

Wedstrijd vorige week
Afbeelding

Vandaag (mijn houding is erg triest hier, stukje schakelen en soms lukt het me niet goed om dat uit te zitten en dat komt doordat mijn houding gewoon niet goed genoeg is)
Afbeelding

Maar als ik het vergelijk met 1,5 jaar geleden zie ik toch een duidelijke vooruitgang
https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/216620_506448382754451_1757031785_n.jpg?oh=075160aa9b080103be7a08aa4048da81&oe=55432C87
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/v/t1.0-9/602104_506448712754418_493991237_n.jpg?oh=831eb17ad4c9177e572d73a0312f7c08&oe=54FF9043&__gda__=1427466402_be73513569e2b8257c8c5f20042d3c97

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:35

Je eerste foto is niet goed geschikt om te beoordelen.
Plaats er een in draf van opzij genomen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:39

CrazyIris schreef:
Goh, moeilijke vraag moet ik toegeven. Ik zou het al sowieso niet leuk vinden moest er iemand op m'n rug zitten. Dus misschien kan ik hem af en toe ook eens goed aan de longe laten lopen, en zich daar over z'n rug laten lopen? Maar als er dan toch iemand op zit: door zo weinig mogelijk last te ondervinden van de persoon die erop zit kan je je goed ontspannen, maar hoe een ruiter dan z'n paard zo weinig mogelijk ten laste is, is dan ook weer een moeilijke vraag. Ik denk er nog eens over na.

Goed zo.
Denk door en geloof jezelf, vergeet alle geknoei dat je om je heen ziet, zij hebben nog niet nagedacht.
Je vindt nu al 80% van het antwoord op je vraag.

Kijk nog een aantal malen naar de video van Francesco, hij is heel kernachtig, dit is de resterende 20% van de oplossing.
;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:10

CrazyIris schreef:

Wat zegt je instructeur?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:26

Nog een foto (waar ik in stoelzit zit)

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:46

@Glenstorm: ziet er netjes uit (al blijft het natuurlijk altijd een foto; ik zie liever filmpjes). Stoelzit is idd niet zo netjes, maar zo te zien lijdt je paard er niet onder.
Wat voor zadel heb je (dressuur of veelzijdigheid)? Je zou ook eens kunnen kijken naar hoe het zadel ligt. Als het iets te ver naar achteren helt, dan heb je ook eerder dat je een stoelzit krijgt.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:51

Babootje ik heb er een dressuur zadel op liggen. Bij deze pony gaat vanzelf alles heel iets verder naar achteren dan gewenst, maar blijft daar wel stabiel liggen.
Filmpje heb ik helaas niet.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:50

Babootje: Ik heb er 2 'vaste én ook wekelijks groepsles op de club (elke week wel iemand anders). De eerste instructeur is de eigenares van het paard. Zij zegt: blijven oppakken (tot hij met zijn neus bijna tegen zijn borst loopt dus) tot er contact is en dan benen erin. Ik vind hem persoonlijk bij haar enorm hoog lopen, ik zie nergens ontspanning... Daarom dat ik eens een filmpje met haar erop wil zien en dan eentje met mij, dan kan ik toch eens verschillen zoeken.
De 2e is een instructrice waar ik eigenlijk enkel les van krijg omdat ik dan haar piste mag gebruiken, wat goed uitkomt voor mij. Aan haar lessen heb ik eerlijk gezegd niet zo veel. Ik kan voor de les begint al raden wat ik ga moeten doen: figuurtjes rijden, enkele voltes, eens een galopje en dan is het gedaan. Ze is niet specifiek genoeg per persoon. Ze wijst enkel op algemene fouten en zegt dus zowat elke les hetzelfde.
Op de club wordt dan weer vaak gezegd dat ik hem moet lossen en proberen rustig te houden qua tempo met mijn zit en bijna geen rechte lijnen rijden, dus veel voltes halve baan en dergelijke.

@Simpelman: Oké erg bedankt! Ik bekijk het filmpje zeker nog eens goed :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:19

Ik ben momenteel bezig met een paard dat ook geen contact wil maken. Supergevoelig, te licht in de hand en onvoldoende vertrouwen in het bit. Wij werken hieraan door paard te leren zich langer te maken in de hals en dus de mond naar mijn hand toe te durven brengen. Als ik gewoon contact zou nemen zou hij inderdaad ook gewoon verder opkrullen en nog meer spanning op gaan bouwen in het lijf. Het buigen om het binnenbeen zorgt voor meer losheid in het lijf en uiteindelijk meer verbinding naar voren en ook het maken van overgangen helpt hierbij. Verder doe ik eigenlijk niet veel moeilijks met hem, als ik vanallerlei figuren ga rijden en dingen ga vragen wordt het allemaal alleen maar onrustiger en spannender voor het paard.
CrazyIris als je wilt kan ik je wel een stukje video daarvan toesturen, misschien heb je er wat aan met jouw paard. In dat geval even een pbtje sturen anders vergeet ik het waarschijnlijk ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:21

Wow. Lang dit topic niet gezien. Terwijl ik zoveel geleerd en gepost heb hier!intussen ben ik ook van naam veranders ( snackie voorheen) ik zal eens gaan meelezen weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:35

Ik vind het interessant om deze 2 foto te laten zien als leerdoel voor diegene die dat interessant vinden. Ik rijd nu net sinds een paar weken een paard die nog zoekende is in de nageeflijkheid. Zelf is mijn houding ook nog niet voldoende, ik belemmer het paard daar ook weer mee, het is daarom fijn om de foto's te zien. :)

Wat zien jullie in de beweging en houding van het paard in deze 2 foto's? Wat is er goed en minder goed? Wanneer gebruikt het paard het lijf optimaler?
Afbeelding

Afbeelding