Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:21

Al die shakes helpen niet - je moet echt je eetpatroon veranderen. Weight Watchers is wel goed. Calorieën tellen werkt ook, maar dan echt van ALLES wat je eet.. :roll:
Maar de koolhydraten beperken en zeker 's avonds geen koolhydraten meer eten, want meestal doe je 's avonds niet zo veel en dan verbruik je ze ook niet.

Ik ben overigens geen diëtiste

Je bent na je 50ste meestal niet meer zo in vorm als met 18 - dan verdwijnt je taille een beetje (tenzij je met een personal trainer aan de slag gaat) maar het is inderdaad geen vrijbrief om dan maar lekker je lijf te verwaarlozen. Net zoals "ik heb kinderen gehad" Ja, Doutzen Kroes is ook bevallen en die is weer helemaal strak en zo zijn er wel meer. Je verrimpelt wel als je ouder wordt :P ;(

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:24

Buitenzinnig schreef:
Al die shakes helpen niet - je moet echt je eetpatroon veranderen. Weight Watchers is wel goed. Calorieën tellen werkt ook, maar dan echt van ALLES wat je eet.. :roll:
Maar de koolhydraten beperken en zeker 's avonds geen koolhydraten meer eten, want meestal doe je 's avonds niet zo veel en dan verbruik je ze ook niet.

Ik ben overigens geen diëtiste

Klopt, 's avonds eet ik overigens bijna niets meer.. zo af en toe japanse mix...

paardjes123

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:26

En sporten, dit ook blijven doen en helaas de rest van ons leven....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:26

Lees de kleine lettertjes op het zakje maar eens....valt nog vies tegen wat daar allemaal in zit. Wat walnoten is wel goed en misschien een mandarijntje of een wortel. Ik weet het, het is enorm saai om dat te eten.... En ik heb makkelijk praten met mijn 1,75m en 60 kilo :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:28

Shirley__ schreef:
Buitenzinnig schreef:
Lange verhalen kunnen verhelderend zijn.

Ik ga geen commentaar leveren op waar iedereen de limiet stelt voor wanneer op een paard zitten nog wel mag en wanneer het niet meer mag. Het valt me wel op dat de lat toch stiekem steeds een beetje lager wordt gelegd.

Mg ik wel commentaar leveren op de laatste foto? Hetzelfde als bij Janey en pagina terug. Probeer iets minder in stoelzit te gaan zitten, dat maakt je nl. extra zwaar voor je paard omdat je vanuit die positie wat minder makkelijk met de beweging mee kunt zitten. Ik weet dat het ene momentopname is en helaas zijn de andere foto's te donker om te kunnen zien hoe je benen liggen.

Verder respect dat je probeert af te vallen :j
Alleen moet je niet thuis snoepen of je eigen uitvoering van een Mac maken :P Probeer eens een koolhydratenarm dieet voor een tijdje. Dus geen brood, suiker, pasta. Wel veel groente, fruit en vlees/vis of vleesvervangers. Dat werkt echt.

Haha ja ik weet het , ik wou voor een week modifast proberen maar dat is zo ontiegelijk duur!!!

En denk je nu serieus dat dat zin heeft ? Je moet ontbijten, lunchen en dineren, normaal eten, niet snoepen en bewegen, geen alcohol... En niet te snel willen afvallen.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:30

Ja dat heeft zin. Ik heb bewijs van iemand die dat 3 weken doet. Het is overigens een week modifast, de tweede week rauwkost erbij eten en iets minder modifast. de derde week wat kleine hoeveelheden gewoon eten en zo af toe nog een shake van modefast en de vierde week is het vooral om je gewicht op 1 lijn te houden. Het is niet dat je alleen maar modifast mag... dat is het echt niet... na de derde week eet je wel weer gewoon alleen veel minder.
En als je echt ergens voor gaat dan interesseert je de alcohol en de snoep echt niet hoor..
Ik drink nu al amper een glas per week...
dus kan makkelijk dat glaasje laten staan. En dat snoepen moet je gewoon afleren. Je wilt het of niet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:34

Citaat:
En denk je nu serieus dat dat zin heeft ? Je moet ontbijten, lunchen en dineren, normaal eten, niet snoepen en bewegen, geen alcohol... En niet te snel willen afvallen.

Modifast heeft alleen zin wanneer je snel moet afvallen voor - bijvoorbeeld - een operatie die riskant wordt wanneer ze door te veel vet heen moeten. Verder ben ik het bijna helemaal met je eens "niet snoepen en WEL bewegen" (taalkundig in de weer met insecten, sorry :+ ) Alcohol is - net als suiker en zetmeel - OOK een koolhydraat. Wellicht is het zinvol om een parallel te trekken met het insuline resistente paard (zie HB topic) Paarden mogen ook niet te veel zetmeel en suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:36

Shirley__ schreef:
Ja dat heeft zin. Ik heb bewijs van iemand die dat 3 weken doet. Het is overigens een week modifast, de tweede week rauwkost erbij eten en iets minder modifast. de derde week wat kleine hoeveelheden gewoon eten en zo af toe nog een shake van modefast en de vierde week is het vooral om je gewicht op 1 lijn te houden. Het is niet dat je alleen maar modifast mag... dat is het echt niet... na de derde week eet je wel weer gewoon alleen veel minder.
En als je echt ergens voor gaat dan interesseert je de alcohol en de snoep echt niet hoor..
dus kan makkelijk dat glaasje laten staan. En dat snoepen moet je gewoon afleren. Je wilt het of niet.

Tsja, en hoe lang blijven ze op dat gewicht ??? En lukt het ze echt om minder te eten daarna ??? Crashen is nooit goed... Ik weet het uit ervaring :-)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:24

paardjes123 schreef:
freeride schreef:
Misschien is het eigenlijk zo gek nog niet om kledingmaten bij benadering aan lengte van mensen te koppelen om te zien of je nog normaal op gewicht bent,hier volgt mijn idee daarover ik ben enkel thuis in vrouwenmaten,maar heren kunnen de maten vast wel omrekenen naar mannenmaten
Ik denk dat wanneer je behoorlijk goed zit in onderstaande tabel, je ook goed genoeg gebouwd bent om op een pony danwel paard te kruipen.

lengte 1.50m-1.60m kledingmaat 34/36 XS/S
lengte 1.55m-1.65m kledingmaat 34/36/38 XS/S/M
lengte 1.60m-1.70m kledingmaat 34/36/38/40 S/M
lengte 1.65m-1.75m kledingmaat 34/36/38/40 S/M
lengte 1.70m-1.80m kledingmaat 36/38/40/42 S/M/L
lengte 1.75m-1.85m kledingmaat 38/40/42/44 S/M M/L

En ik dan:
Broekmaat: 42
Bovenmaats: 36/38
Mijn lengte: 1.62
Mijn gewicht: 71 kg
Ik rij 2x in de week op een forse new forest d-pony en heb zelf een gewoon kwpn paard van rond de 1.66
Ik ben met een moeilijk figuur geboren, eet dan ook gezond en loop 2x per week hard met een sportgroep mee. Dit naast het paardrijden

Je gemiddelde kledingmaat is dus 38,66, bijna 40 dus. je BMI komt op 27, dus moeilijk figuur of niet, dat doet er niet toe, je bent gemiddeld genomen dus een beetje te zwaar om nog echt gezond te zijn bij jouw lengte, en met 71 KG op een forse D-pony gaan zitten vind ik net niet kunnen,en is de pony fors als in dik? want dan kan hij nog minder gewicht dragen doordat ie zijn eigen overgewicht al mee moet slepen, op je paard van 1.66m zie ik dan weer geen probleem.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:27

joenohoe schreef:
Shirley__ schreef:

Tsja, en hoe lang blijven ze op dat gewicht ??? En lukt het ze echt om minder te eten daarna ??? Crashen is nooit goed... Ik weet het uit ervaring :-)

Toch zijn er uitzonderingen hoor :-), ben met shakes 28 kilo afgevallen. (Cambridge, met 's avonds wel een gewone gezonde maatlijd) en inmiddels al heel lang op gewicht..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:29

joenohoe schreef:
kebie schreef:
Ik ken een levend voorbeeld van een meneer van 1.85 die echt wel meer weegt dan 85 kg. Heeft een volkomen net BMI. Rijd 3x in de week paard (met zeer regelmatig stevige buitenritten) en dat al circa 14 jaar op dezelfde KWPNer (1.65). Paard heeft geen rug of beenproblemen.
Bokt legt het 17-jarige modellen ideaal op aan de paardenwereld. Leuk, maar niet meer haalbaar voor een stelletje 40ers :n

Wat een onzin, je gewicht heeft geen bal te maken met je leeftijd !!! Het feit dat je een bepaalde leeftijd bent gepasseerd wil niet zeggen dat je ineens niet meer op je gewicht hoeft te letten... Elk pondje gaat meestal toch echt door het mondje...

Helemaal mee eens, maarrrr...moet wel zeggen, ik ben nu 34 en is veel moeilijker om op gewicht te blijven dan toen ik 20 was. Je kan gewoon minder eten, kan niet meer ongestraft elke dag lopen snoepen, dus veel meer discipline opbrengen en jezelf niet alles toestaan..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:45

Totaal off-topic, maar wel belangrijk denk ik:
Wanneer je te zwaar bent, is je metabolisme te traag(doordat je te weinig beweegt,verbrand of doordat je je jezelf urenlang voeding onthoud)
Je metabolisme verandert van snelheid als je vaak per dag een beetje eet, zo denk je lichaam niet dat het alles moet opslaan vanwege een komende hongerperiode, daarbij genoeg bewegen, en de verwarming wat lager zetten in de winter helpt ook, dan verbrandt je wat meer om warm te blijven.

@Kebie: Dit is echt onzin, ikzelf ben nu 35 en weeg nog evenveel als toen ik 20 was, alles is een beetje verplaatst dat wel :o
Niemand wil perse dat iedere amazone of ruiter 50 kg weegt en 1.75m lang is, maar het moet gezond blijven voro de paarden...en voor de ruiters/amazones in het algemeen,als ik zware mensen te paard zie denk ik echt niets grofs, ik vind het meestal verdrietig voor het paard en de ruiter, omdat ik zeker weet dat wanneer de ruiter een gezond gewicht had deze zichzelf en het paard niet zo in de weg zouden zitten, sterker nog, dat ze veel meer plezier zouden hebben, en meer zouden bereiken....samen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:01

freeride schreef:
Je gemiddelde kledingmaat is dus 38,66, bijna 40 dus. je BMI komt op 27, dus moeilijk figuur of niet, dat doet er niet toe, je bent gemiddeld genomen dus een beetje te zwaar om nog echt gezond te zijn bij jouw lengte, en met 71 KG op een forse D-pony gaan zitten vind ik net niet kunnen,en is de pony fors als in dik? want dan kan hij nog minder gewicht dragen doordat ie zijn eigen overgewicht al mee moet slepen, op je paard van 1.66m zie ik dan weer geen probleem.

Forse D-pony as in tinker of zo? Dan is 71 kilo geen probleem. Zelfs een stevige ijslander is geen probleem..Een arabier eigenlijk ook niet. 71 is een prima gewicht..Een paard van 1.66 kan ook lichtgebouwd zijn he. Gaat niet zozeer om de schofthoogte als wel om de bouw van het paard. Dan heb ik het niet over het plaatje...puur over het gewicht.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:28

En ik dan:
Ik rij 2x in de week op een forse new forest d-pony en heb zelf een gewoon kwpn paard van rond de 1.66
Ik ben met een moeilijk figuur geboren, eet dan ook gezond en loop 2x per week hard met een sportgroep mee. Dit naast het paardrijden[/quote]

Je gemiddelde kledingmaat is dus 38,66, bijna 40 dus. je BMI komt op 27, dus moeilijk figuur of niet, dat doet er niet toe, je bent gemiddeld genomen dus een beetje te zwaar om nog echt gezond te zijn bij jouw lengte, en met 71 KG op een forse D-pony gaan zitten vind ik net niet kunnen,en is de pony fors als in dik? want dan kan hij nog minder gewicht dragen doordat ie zijn eigen overgewicht al mee moet slepen, op je paard van 1.66m zie ik dan weer geen probleem.[/quote]

Wat streng, vind het zelf ook op het randje. Ik weet niet precies hoe groot hij is, het is een grote d. Is niet te dik zit goed in de bespiering. De eigenaar rijd er wedstrijden mee in het m1 maar zit tijdelijk door de weeks voor haar werk veel weg. Vanaf februari gaat ze hem weer alle dagen zelf doen. Dus dan hoeft hij niet meer onder mijn ''zwaar gewicht'' te lopen

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:24

@paardjes123, is idd misschien wat streng, maar ik ben in ieder geval wel eerlijk, sorry als ik je gekwetst heb, dat is absoluut niet mijn bedoeling hoor.

@Bethje31, zelfs een forse Tinker van max 1.48m zou echt niet meer dan 450 kg mogen wegen;71 kg is toch al snel 16% van het lichaamsgewicht, dat is dus echt teveel.
En hoe je erbij komt dat zelfs een Arabier dat zou moeten kunnen hebben? waarop baseer je dan dat zo'n dier 80kg in totaal(incl laarzen zadel etc)moet kunnen dragen?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:29

Valt mee kan het hebben hoor, en ik vind het zelf al een twijfel geval. Zou ook niet met de d-pony op wedstrijd willen of fantieke ritten van uren achter elkaar willen maken.

freeride schreef:
@paardjes123, is idd misschien wat streng, maar ik ben in ieder geval wel eerlijk, sorry als ik je gekwetst heb, dat is absoluut niet mijn bedoeling hoor.

@Bethje31, zelfs een forse Tinker van max 1.48m zou echt niet meer dan 450 kg mogen wegen;71 kg is toch al snel 16% van het lichaamsgewicht, dat is dus echt teveel.
En hoe je erbij komt dat zelfs een Arabier dat zou moeten kunnen hebben? waarop baseer je dan dat zo'n dier 80kg in totaal(incl laarzen zadel etc)moet kunnen dragen?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:46

Ja wat eerder gepost werd over dat de gemiddelde man dan ook wel een probleem heeft, dat vind ik kloppen! Ben op zoek naar een paard voor mijn vriend ( gezonde Hollandse man, geen overgewicht, 1.92 lang en zo'n 90 kilo) die ook graag western zou willen rijden. Tel daar nog eens 20 kilo aan zadel bij op en je hebt 110 kilo! Waar gaan we dat eens op zetten? Geen Belgen en Shires, die kan ik niet kwijt.... Het zadel is niet zo interessant, en er zou ook een endurance model op kunnen wat 15 kilo minder weegt...

Maar om maar even te zeggen, we zijn al een hele tijd op zoek, en het meeste valt af omdat het paard te klein, of te fijn is.

Als dames van 90 kilo + zich daarentegen wel gewoon op de paarden hijsen die wij laten staan, tja dan heb ik daar wel mijn bedenkingen bij.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:59

@rensiepensie: hier net zo'n gevalletje: vriend 1.93m gewicht 85 kg, uitgekomen bij een amerikaanse appaloosaruin van een dikke 1.60 schofthoogte, en echt serieus gespierd, gaat prima, ook met zijn Wadezadel erbij. overigens ook op mijn am;appie van 1.55 (merrie).
Zolang er sprake is van balans en zacht rijden, veel lichtrijden en meezijn in de beweging gaat dit perfect...

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:00

paardjes123 schreef:
Valt mee kan het hebben hoor, en ik vind het zelf al een twijfel geval. Zou ook niet met de d-pony op wedstrijd willen of fantieke ritten van uren achter elkaar willen maken.

freeride schreef:

Hoe kom ik erbij? Hoeveel denk je dat al die mannen wegen in het Midden-Oosten die op arabieren rijden. Toch echt wel rond de 70 kilo hoor. En ja het zijn daar toch echt vooral de mannen die rijden en niet meisjes van 50 kilo. . Wou je zeggen dat die allemaal te zwaar zijn? Of dat ze allemaal 50 kilo wegen? Dacht het niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:24

paardjes123 schreef:
freeride schreef:
Misschien is het eigenlijk zo gek nog niet om kledingmaten bij benadering aan lengte van mensen te koppelen om te zien of je nog normaal op gewicht bent,hier volgt mijn idee daarover ik ben enkel thuis in vrouwenmaten,maar heren kunnen de maten vast wel omrekenen naar mannenmaten
Ik denk dat wanneer je behoorlijk goed zit in onderstaande tabel, je ook goed genoeg gebouwd bent om op een pony danwel paard te kruipen.

lengte 1.50m-1.60m kledingmaat 34/36 XS/S
lengte 1.55m-1.65m kledingmaat 34/36/38 XS/S/M
lengte 1.60m-1.70m kledingmaat 34/36/38/40 S/M
lengte 1.65m-1.75m kledingmaat 34/36/38/40 S/M
lengte 1.70m-1.80m kledingmaat 36/38/40/42 S/M/L
lengte 1.75m-1.85m kledingmaat 38/40/42/44 S/M M/L

En ik dan:
Ik ben met een moeilijk figuur geboren, eet dan ook gezond en loop 2x per week hard met een sportgroep mee. Dit naast het paardrijden

Broekmaat: 42 (soms 40, soms 44, heb redelijk brede heupen, dus het is vaak echt lastig)
Bovenmaats: 38, 40 (heb redelijke voorgevel)
Mijn lengte: 1.60/1.61
Mijn gewicht: 70 kg (of iets meer, geen idee, voor de vakantie woog ik 72 met kleren aan in de namiddag)
Ik rijd nu dan wel op een gigantische gelder, maar ik kan ook naar mijn gevoel gewoon met gemakt op een C/D pony, al zal de C pony wel even iets breder moeten zijn en geen smal dingetje. Ik pas iig met gemak op ponies van 1.45 qua lengte en reed laatst op een arabier van 1.52 waar ik ook prima op paste :)

even voor het beeld, dit ben ik op een 1.60 metende berber hengst, heb een dikke trui aan, du dat vertekent wel heel erg, maar voor het beeld :P
http://img14.imageshack.us/img14/9061/58246768.jpg

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:35

Ja ik vind die hele maten tabel nergens op slaan eerlijk gezegd. Als je nou mijn afgetrainde vriendinnetje neemt, met sixpack, ongeveer 65(?) kilo, maar broekmaat 44 vanwege een paar flinke on-nederlandse billen...

Of er nou een dik vrouwtje van 1.55 van 90 kilo opzit, of een man van 1.90 en 90 kilo. Dat zal het paard een zorg zijn. Waar het omgaat is dat hij het gewicht mee moet sjouwen. Of dat gewicht vet, of spiermassa is, dat weegt hetzelfde. 90 kilo is 90 kilo.

Zoek gewoon een passend paard bij je formaat en gewicht! En als dat paard er niet is omdat je te zwaar bent, (of omdat je een grote man bent) ga er dan niet op zitten. :7

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:44

freeride schreef:
@rensiepensie: hier net zo'n gevalletje: vriend 1.93m gewicht 85 kg, uitgekomen bij een amerikaanse appaloosaruin van een dikke 1.60 schofthoogte, en echt serieus gespierd, gaat prima, ook met zijn Wadezadel erbij. overigens ook op mijn am;appie van 1.55 (merrie).
Zolang er sprake is van balans en zacht rijden, veel lichtrijden en meezijn in de beweging gaat dit perfect...

Ja dat klopt wel. In de westernsport zitten de mannen ook op paardjes tussen de 1.45 en 1.60. Maar moet wel toegeven dat ik dat hier en daar ook absoluut geen fijn beeld vind...Er zit een groot verschil tussen een gespierde brede reining quarter en een ranke pleasure quarter. Maar die laatste daar zitten ook gewoon volwassen kerels op. + nog een zadel van zo'n 25 kilo.... Dat vind ik er dus niet fijn uitzien.

En mijn vriend is ook een beginner. Dus het moet echt een groot stevig paard worden ;) We gaan zondag kijken bij een Gelderse.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:52

@Bethje31; we kunnen de rabieren van daar niet vergelijken met "de onze" over het algemeen, daar lopen ze overigens ook bijna nooit in de krul...

@Lifaya, die berberhengst ziet er idd wel een sterke uit, maar als ik eerlijk mag zijn? ik vind jou te zwaar, voor jezelf, en daarom kun je nooti echt zo goed rijden als wanneer je je goede gewicht zou heben, niet gemeen bedoelt, ik beb gewoon eerlijk, een hond een paard of een mens, te dik is te dik, en dus ongezond.

@rensiepensie;Nou, een afgetrainde vent van 1.93 van 85 kg met balansgevoel mag zo op mijn paardje,een vrouw of man van 1.65 van 80 kg echt niet, vet is stuurloos en dus storend gewicht naar mijn mening. Een gelderse kan idd ook zeer sterk gebouwd zijn,succes !!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:56

Ik heb werkelijk nergens last van hoor ;) afvallen staat sowieso al op mijn lijstje, maar dat is niet omdat ik last heb met paardrijden, ik doe wekelijks buitenritten van 2 uur en fiets ook meer dan genoeg. Mijn gewicht heeft niks te maken met wel of niet goed rijden

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:57

Dit vind ik echt wel flauw.
Als er nu mensen zijn die iets willen doen aan hun overgewicht.
En dat graag willen doen met de paardensport ,
je zegt wel ik wil niet discriminerend zijn .
Maar dat vind ik er niet echt van.
BTW; paarden kunnen drie keer hun eigen gewicht dragen !!!!