JPS schreef:Overigens denk ik dat voorbereiding in de tweede fase niet te vroeg is.
Verschil van gedachte, dan.
Wat doe je dan als het paard het changement goed kent? De "kleinste" aanwijzing is dan al voldoende.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:murphy102 schreef:Dit verbaasd mij, Professor. Heb het zo nooit mogen doen vanwege het feit dat veel paarden op de nieuwe hulp gaan vluchten indien deze voor het zweefmoment gegeven gaan worden. Wel voorbereiden door de oude binnenzitbeenknobbel, die buitenzitbeenknobbel wordt, te verzwaren en de halve ophouding te geven, maar de kuithulp wisselen aan het eind van de 3e fase samen met de nieuwe stelling. Dit is ook maar een fractie van een seconde dat het wisselen in beslag neemt.
Kennelijk is het toch altijd goed gegaan.
Maar ik zal er eens op letten, Professor.
Denk dat u het niet helemaal begrepen heeft wat ik bedoelde.
Het inzetten van de hulpen, misschien had ik moeten schrijven de voorbereiding van de hulpen.
Het is moeilijk te omschrijven.
Dat wegrennen na het changement heeft niets met dat te maken wat u aanspreekt, dit heeft te maken dat de ruiter niet bij het paard blijft tijdens het changement, en dat de hulpen te zwaar gegeven worden of dat het paard te vrij gelaten word tijdens het changement, of dat de ruiter achter het paard aankomt met zijn zit. En zo zijn er vele dingen die dit veroorzaakt.
Wanneer een paard goed voorbereid word door alles in rust het te rijden dan is een changement eigenlijk een eenvoudige oefening.
cherie78 schreef:JPS schreef:Overigens denk ik dat voorbereiding in de tweede fase niet te vroeg is.
Verschil van gedachte, dan.
Wat doe je dan als het paard het changement goed kent? De "kleinste" aanwijzing is dan al voldoende.
cherie78 schreef:De hand mag het goed naar voren blijven van het paard vóór en tijdens de wisseling nooit belemmeren.
Het "vluchten" van het paard is een natuurlijke reactie op de zit en kuithulpen en bijna ieder paard zal bij de wisseling en vlak daarna, sneller naar voren gaan.
Dat "sneller" naar voren gaan van het paard, wordt steeds minder als het paard de hulpen "snapt" en steeds meer bevestigd wordt in het changeren.
Dan is een kleine aanwijzing al voldoende.
murphy102 schreef:cherie78 schreef:De hand mag het goed naar voren blijven van het paard vóór en tijdens de wisseling nooit belemmeren.
Het "vluchten" van het paard is een natuurlijke reactie op de zit en kuithulpen en bijna ieder paard zal bij de wisseling en vlak daarna, sneller naar voren gaan.
Dat "sneller" naar voren gaan van het paard, wordt steeds minder als het paard de hulpen "snapt" en steeds meer bevestigd wordt in het changeren.
Dan is een kleine aanwijzing al voldoende.
Je meent het...?!
cherie78 schreef:Kan het wijken voor de kuit ook behoren bij het voortgezette onderricht van het paard?
Beoefenen jullie ook wel eens het wijken langs lange of korte zijde van de rijbaan?
Ik rijd deze oefening geregeld en rijd vanaf de lange zijde regelmatig rechtuit naar de andere zijde van de rijbaan.
JPS schreef:cherie78 schreef:Het aanspannen van het kruis, is dit alleen maar "voorwaarts-drijvend" of kan het ook "intomend" werken?
Ik zie de term "kruis aanspannen" meer als een onderdeel van.......
Kan allebei
Zooist schreef:Om de pas.... dat lukt alleen maar heen en weer. Verder laat ik dat nog even met rust want zover ben ik nog niet. Om de twee, drie en vier lukt me inmiddels wel, maar dat moet allemaal nog veel beter worden. Paard wordt er ook wat heet van dus eerst weer terug naar de rust.
Moet nu oefenen op een arbeidspirouette (echt belachelijk dat je een oefening als deze nu in de proeven moet doen maar dat is ook een andere discussie)
knollentuin schreef:nee nombrado,proeven rij je om te kijken of wat je en waar je naartoe werkt \thuis traint goed doet als test zeg maar. tenminste zo zou het moeten zijn vind ik