Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 17:33

Epona.tv

Switzerland's Equestrian Federation has become the first in the world to announce a complete ban on draw reins from 2016. The move is designed to deter the country's lawmakers from passing any further bans on horse training techniques such as rollkur and rapping which are now illegal in Switzerland. According to a press release issued by the federation on October 19th, equestrian sport must clean up its image or face being kicked out of the Olympics and perhaps even completely banned. In the latest blog post, you can read Epona.tv's free advice for equestrian federations who want to have a proper go at saving the sport.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:35

Simpelman schreef:
Voor mensen die het niet gewend zijn is het net alsof je helemaal geen macht meer over het paard hebt, alsof je hem voor los laat.
.
Dat gevoel "van voren durven loslaten, paard maakt zijn keuze's" is hier geen probleem meer, rij bv regelmatig zonder teugelgebruik en probeer paardje te "sturen" op lijf, been en stem.
We laten hem dus ook echt "los" ontspannen.
Vertrouw em compleet hierin, en hij geeft ons heel natuurlijke reactie terug, we denken en kijken em de bak door.

We doen wekelijks freestyle werk en daarbij leer je dit als zijnde vanzelf sprekend.
Mij deert het ook niet meer als ie wat fris, voorwaarts en helder is, heerlijk toch ;-) je doet maar fijn joh.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:41

Horseware schreef:
Peetstap: mijn eigen paarden snappen inmiddels dat als ik mijn handen iets omhoog en naar voren doe en iets meer contact neem, dat ik wil dat ze nog verder stretchen met de neus eruit. Als ik dit doe dan nemen ze direct mijn hand mee naar beneden en naar voren.

Goeie visuele tip HW, vermoed dat ik hier kwa timing een fout maak, en net te vlot verbinding verbreek en paard dus feitelijk loslaat.

Citaat:
Wat vooral belangrijk is is dat je niet te bang moet zijn om contact te houden. Juist niet als ze erachter kruipen. Laat jij op dat moment de teugels los, dan zien ze dat als een beloning en gaan ze denken dat het goed is wat ze doen. Juist iets meer contact nemen op zo'n moment, al lijkt het tegenstrijdig, en van daaruit weer uitnodigen om de hals naar beneden en naar voren te strekken. Doen ze dat dan verminder je het contact tot net iets meer dan het gewicht van je teugel. Je beloont dan dus op het juiste moment voor de juiste reactie. en mijn ervaring is dat ze dit "spelletje" snel snappen en leuk gaan vinden.

Klinkt zeker tegenstrijdig omdat je immers omgekeerd is "geleerd" :list:
Ook hier zit ik kwa timing dus niet juist, ga met je tips aan het werk.

Neem dat jij ook volop beloon met stem hierin ?

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:59

Hmm balen, wij liggen er even uit met rijden. Het zadel past hem echt niet meer. Meneer is een bodybuilder geworden van al dit fijne werk :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 18:04

Kijk eens naar een Wintec of een Bates, die kun je voortdurend gemakkelijk zelf aanpassen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:05

Starbreeze schreef:
Hmm balen, wij liggen er even uit met rijden. Het zadel past hem echt niet meer. Meneer is een bodybuilder geworden van al dit fijne werk :D

Das balen, kan zadelmaker niet goed bij vulling kussens komen voor aanpassen ?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:19

Komt wel goed hoor, het is een zadel van Schutte dat goed aanpasbaar is. Alleen hebben ze het altijd erg druk waardoor ik zomaar een paar weken moet wachten.

Een bates heb ik er wel eens op gehad maar dat werkte helaas niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:02

Simpelman schreef:
Kijk eens naar een Wintec of een Bates, die kun je voortdurend gemakkelijk zelf aanpassen.

Wintec is alleen kopijzer vervangbaar, dat "altijd op maat" stelt niet zo veel voor in de praktijk, zijn mijn eigen ervaringen.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:23

Simpelman schreef:
Een mooie indicatie of je je paard dat het niet gewend is in de juiste werkhouding hebt:
de hals op of nét onder de horizontaal,
de neus ruim voor de verticaal, aan de teugel. (je paard reikt nu naar het bit)
je voelt de rug loslaten, swingen
hij zakt nu soms in de wending (zwaar) door het binnen achterbeen

Nu zit je goed!
Hier vanuit gaat alles de goede kant op.
Voorwaarts denken.

Goh, das grappig....denk dat ik hier nu ben aangeland. Dat in die wending zakken doet mijn merrie ook....ik dacht steeds, wat doet ze nu?? Nu ga ik 't plaatsen...
Ga zo door, zeg ik tegen mezelf...haha *\o/*

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:51

Peetstap schreef:
Simpelman schreef:

Wintec is alleen kopijzer vervangbaar, dat "altijd op maat" stelt niet zo veel voor in de praktijk, zijn mijn eigen ervaringen.

Je kunt de boom vervangen én de kussens voor en achter aanpassen met vulstukken, dat is samen met de drukverdelende luchtkussens en de soepelheid van het zadel heel wat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:59

Wintec met cair is vrij slecht aanpasbaar.
Het ligt maar op weinig paarden echt goed.
Nog niet te beginnen over de paarden die witte haren krijgen op de overgang tussen de twee "lucht"kussens.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:28

Wat een leuke posts weer...heb genoten. De beschrijvingen van de teugeldruk en het laten zakken... Toppie. Ik ga het morgen weer proberen. Heerlijk inspirerend hoor!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 20:42

Geen enkel zadel ligt goed op een paard dat zich niet ontspant.
Ik heb in de jaren de indruk gekregen dat daar de meeste zadelpasproblemen vandaan komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:04

Een paard kan zich ook niet ontspannen onder een niet passend zadel. Het moet allemaal in orde zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:38

Ik heb vandaag een filmpje laten maken van ons tweetjes! Ik moet wel zeggen dat het stukje draf gisteren een stuk beter ging, maar dit is hoe het nu was, dus dat laat ik niet weg uit het filmpje. Vandaag was ze een stuk meer gejaagd in de draf. Juist leuk om straks het verschil weer te kunnen tonen over een paar weekjes (hoop ik).

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan denken. Tips zijn welkom :J

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:42

This een tuiger toch??
Waar is het tuig gebleven??

Nee gekheid!!

Echt super!!! Lekker van genieten!!
Gewoon kilometers blijven maken en genieten :D

Wat gebeurde er btw aan het einde, boem of ho? :') ik zit me helemaal in te beelden...
"Hoe liep t af? "

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:45

Ik vind dat je enorm snel al verbetering ziet.
Wel heb ik het idee dat je teveel met je bovenbeen aan het doen bent en daarbij ook vaak je hak optrekt. Waarschijnlijk omdat ze niet helemaal goed op je hulp concentreerd. Ook aan de lange teugel moet een paard wel gewoon aan de hulp blijven. Maar verder duidelijk een blij paard :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:52

Vandaag genoten. Meisje van 14 wilde graag een keer rijden, en na een half uurtje wennen en inrijden, vroeg ik haar de teugel te laten vieren, met licht contact. Het ging in een rustige draf en ik zag, en zij voelde, hem veren toen hij begon te ontspannen. In de bochten ging het hoofd weer iets omhoog, balansprobleem, en op de lange zijde zag ik het gebeuren. Hij verruimde, zonder sneller te gaan. Mooi om te zien. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:52

Hihi maralyn geen grammetje tuigbloed hoor, wel spring (voltaire/wolfgang), maar k snap je wel :-). Wat er gebeurde? Een boze blik van Wainoon richting shet en een shet die dus maar snel een stap opzij doet. Het is altijd erg gezellig bij ons in de bak haha.

Sizzle, kun je uitleggen wat je bedoelt met mijn bovenbeen? Dat is onbewust vrees ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:54

Zal eens terug kijken voor een tijdindicatie.
Ik heb het idee dat je met je bovenbenen je paard probeerd te sturen zeg maar.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:56

Peetstap: de verbinding moet je eigenlijk nooit verbreken. Als ze daar lopen waar je ze wilt hebben is het contact net iets meer dan het gewicht van je teugel, maar je moet contact hebben. Wil je een nog diepere stretch, dan doe je je handen iets naar voren en omhoog en neem je iets meer druk. Niet dwingen, niet trekken, maar wel wat meer druk. Dit hou je aan totdat je voelt dat ze je hand willen volgen naar beneden. Zakken ze dan verder, dan laat je voorzichtig de teugels meenemen en verminder je de "druk" op de teugels weer tot net iets meer dan het gewicht van je teugel. Werkt hier tot nu toe bij ieder paard.
Inderdaad beloon ik ook veel met mijn stem. Zeker bij Manolito want die is daar zeer gevoelig voor.

Ik zie het om mij heen heel veel dat mensen die de stretch willen aanleren de teugels constant los hebben en wachten totdat het paard er zelf in zakt, of dat ze wel contact hebben met de mond maar vervolgens meteen de teugels losgooien zodra het paard wilt zakken.

Starbreeze: Op zich een goed teken dat je zadel aangepast moet worden :j En aan Ninon heb je zeker een goeie. Fijne vakvrouw is dat.

Murosch: ziet er al top uit +:)+ Als ik je wat tips mag geven:
- hou contact met de mond, ook als ze helemaal stretcht. Het contact hoef maar heel licht te zijn, maar ik zie nu je teugels regelmatig helemaal los
- probeer wat sneller te corrigeren als je voelt dat ze omhoog komt. Nu lijk je te wachten totdat ze al helemaal omhoog gekomen is en vervolgens ga je langzaam je teugels op maat pakken. Probeer eens als je voelt dat ze zich er iets uit wilt drukken je handen al wat naar voren en omhoog te brengen en heel iets meer druk te geven totdat ze weer zakt (je handen mogen hierbij breed gezet worden, dat maakt het wat makkelijker). Je zal zien dat je haar zo veel kleiner kunt corrigeren; hoe sneller jij erbij bent hoe kleiner de correctie. Mijn ervaring is dat ze zo veel sneller door krijgen wat de bedoeling is
- probeer als ze in stap stretcht om iets meer activiteit te vragen. Doe dit subtiel anders raak je de stretch kwijt, zeker in het begin. Maar ik zou graag wat meer activiteit van achteren uit willen zien
- probeer wat minder te drijven. Gebruik desnoods een klein zweepje waarmee je wat tikjes op je laars geeft als ze te langzaam wordt en niet direct op je been reageert.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:56

Hoi hoi...ik heb ook je filmpje zitten bekijken Murosch. Echt super dat je paard zo zakt. Daar ga ik ook naartoe werken. Als ik jouw filmpje zie komt er een vraag bovendrijven voor Simpelman of eenieder die het kan antwoorden (en dit is zonder enige kritiek naar jou, ik vind het onwijs knap dat jullie dit al voor elkaar krijgen. Dus puur uit nieuwsgierigheid om te leren. Ik heb nog niet heel veel filmpjes gezien vandaar)...is het uiteindelijk niet de bedoeling dat als je paard zo laag stapt (of draaft of galoppeert), dat ze de rug dan meer bollen en de schoft er meer gaan uitdrukken?
Ik begrijp dat dat niet zomaar haalbaar...maar het kwam zo ineens in me op...

Nou ga ik morgen nog harder oefenen op contactteugel in de hoop dat ik het goed krijg en mijn paard ook zo mooi durft te gaan zakken :) Bedankt voor je filmpje hoor Muroch, hier kan ik zoveel uithalen.

Edit- horseware....ook weer nuttig, thanks...ik denk dat ik precies snap wat jij bedoelt...nu de uitvoering nog...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:59

Ik deed eerder veel op de hand sturen en dat probeer ik nu niet te doen. Kan het zijn dat ik met mijn bovenbeen compenseer wat je normaliter met je heup/knie zou doen? Die kan ik namelijk niet "normaal" gebruiken wegens heup dysplasie en een knieblessure.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:05

Succes Elpharo :)
De kunst is vooral om er handig in te worden en snel. Hoe sneller jij erbij bent, hoe kleiner je kunt corrigeren en hoe sneller het paard het snapt. Het is echt een kwestie van doen, doen en nog eens doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:09

Bijvoorbeerd vlak na de eerste keer halt met snoepjes en dan nog eens rond 1:35 of zo.
Daar ben je groot in beeld. Dan drijf je aan en trekt daarbij je hele been wat op.
Of het compensatie is voor je heupen kan ik niet over oordelen.