Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Dat gevoel "van voren durven loslaten, paard maakt zijn keuze's" is hier geen probleem meer, rij bv regelmatig zonder teugelgebruik en probeer paardje te "sturen" op lijf, been en stem.Voor mensen die het niet gewend zijn is het net alsof je helemaal geen macht meer over het paard hebt, alsof je hem voor los laat.
.
Horseware schreef:Peetstap: mijn eigen paarden snappen inmiddels dat als ik mijn handen iets omhoog en naar voren doe en iets meer contact neem, dat ik wil dat ze nog verder stretchen met de neus eruit. Als ik dit doe dan nemen ze direct mijn hand mee naar beneden en naar voren.
Citaat:Wat vooral belangrijk is is dat je niet te bang moet zijn om contact te houden. Juist niet als ze erachter kruipen. Laat jij op dat moment de teugels los, dan zien ze dat als een beloning en gaan ze denken dat het goed is wat ze doen. Juist iets meer contact nemen op zo'n moment, al lijkt het tegenstrijdig, en van daaruit weer uitnodigen om de hals naar beneden en naar voren te strekken. Doen ze dat dan verminder je het contact tot net iets meer dan het gewicht van je teugel. Je beloont dan dus op het juiste moment voor de juiste reactie. en mijn ervaring is dat ze dit "spelletje" snel snappen en leuk gaan vinden.
Simpelman schreef:Een mooie indicatie of je je paard dat het niet gewend is in de juiste werkhouding hebt:
de hals op of nét onder de horizontaal,
de neus ruim voor de verticaal, aan de teugel. (je paard reikt nu naar het bit)
je voelt de rug loslaten, swingen
hij zakt nu soms in de wending (zwaar) door het binnen achterbeen
Nu zit je goed!
Hier vanuit gaat alles de goede kant op.
Voorwaarts denken.
Peetstap schreef:Simpelman schreef:Kijk eens naar een Wintec of een Bates, die kun je voortdurend gemakkelijk zelf aanpassen.
Wintec is alleen kopijzer vervangbaar, dat "altijd op maat" stelt niet zo veel voor in de praktijk, zijn mijn eigen ervaringen.