Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kamatz schreef:Hier het filmpje van de screenshots.
Deze is gemaakt van het voorjaar.
http://youtu.be/94HijbRnWPs
En deze is van een aantal weken geleden.
Ik heb de slof er hier bij, vanwege het feit dat ze om de haverklap omhoog kwam.
Ondertussen is de chiropractor geweest en rijden we weer zonder slof en zonder steigeren![]()
http://youtu.be/1yxWn3k_OA8
kamatz schreef:Hier het filmpje van de screenshots.
Deze is gemaakt van het voorjaar.
http://youtu.be/94HijbRnWPs
En deze is van een aantal weken geleden.
Ik heb de slof er hier bij, vanwege het feit dat ze om de haverklap omhoog kwam.
Ondertussen is de chiropractor geweest en rijden we weer zonder slof en zonder steigeren![]()
http://youtu.be/1yxWn3k_OA8
Joolien schreef:Eerlijk? Ik vind je heel strak in je hand. Vooral in het tweede filmpje, je ziet daar in galop dat je uit het zadel komt, en je hand staat sstrak gespannen, dat kan bijn niet anders dan dat er druk op de teugels staat. Op het eerste filmpje kan ik niet goed zien wat je met je handen doet maar het paard wiebelt met zijn hoofd dus het lijkt alsof er wordt terug gwerkt. Verder laat jouw paard niet los in de kaak en is er niet doorheen.
Ga met een begrenzende maar niet met een terugwerkende hand rijden. Dus drijven naar je hand toe, paard zoekt jouw hand op, je begrenst, maakt desnoods een ophouding(hand even sluiten been doordrukken) maar niet terugwerken. Maak hem los door veel voltes te rijden, niet te moeilijk maken. Maak je hulp groot, binnenhand mag in het begin overdreven naar binnen. Als dat goed gaat ga je op de 2e hoefslag stelling vragen, rechtstellen en contrastelling vragen. Zo maak je je paard los aan die voorkant. Let wel op dat je dus niet teurgwerkt. Als het paard niet reageert, maak een keer een ophouding maar vooral vanuit been. Zo'n paard mag van mij in het begin wat achter de loodlijn komen, dat zou ik niet erg vinden, als hij maar lengte behoudt in de hals. En neem hier de tijd voor, hij houdt vast met een reden.
Agossie schreef:Ik denk dat dat anatomisch is, Saintelette.LoveUggs schreef:Niet je benen afsteken, tenen naar binnen, onderbeen naar achter...
Dit is dus precies wat ik bedoel. Je tenen naar binnen draaien is dus fout. Je gaat dan je enkels verkeerd belasten. Volgens mij moet je juist je bovenbenen meer naar binnen draaien (ook om stoel-zit te voorkomen), waardoor je knieën meer tegen je zadel komen te liggen en je tenen automatisch meer naar voren wijzen. Je moet dan wel je onderbeen netjes achter de singel leggen. Op deze manier kun je volgens mij met je zit veel meer doen dan wanneer je je knieën naar buiten draait (dus als je je benen OM het paard probeert te leggen).
Heb ik een punt?
flavlip schreef:Volgens mij kun je met je rijtje beter 'bovenaan' beginnen. Als jij je bovenbenen goed legt gaat de rest van he been ook vanzelf beter liggen, dus ook je tenen. Ik vind de uitleg van agossie heel duidelijk. Simpelman zegt ongeveer t zelfde, maar dan met meer woorden.
Simpelman schreef:Goed zitten is een kwestie van "centreren".
Het "centrum" van een ruiter is zijn bekken, van hier uit moet je bouwen.
Zitten in ontspanning, je evenwicht opzoeken, bovenkant van je knieën naar het zadel, diep ademen, de rest vergeten.
Voelen.
flavlip schreef:Dat is niet genoeg simpelman. Je spreekt jezelf ook tegen.
Hoe moet je bouwen als je alleen moet voelen en vergeten?
Volgens mij moet je juist heel bewust bezig zijn (en dus doen) en dan gaat t uiteindelijk, door veel te oefenen, vanzelf.
Dit bereik je niet door niets doen en alleen maar te voelen.
Peetstap schreef:Veulen: toffe en praktische tips geef jedaar heb je wat aan ipv het boekjes-herhaal geneuzel.
In jou oefening span je enorm je bovenbeenspieren aan, meteen al vanaf je knie, wat ik dus niet voel in lichtrijden zelf.
En ik ben geneigd om niet met vlakke voet deze oefening te kunnen doen, maar trek automatisch hakken op...![]()
Herken stukje C. riding in jou tips, klopt dat ?
Yep, Bertie
Veulen84 schreef:Maar in de meeste gevallen hebben mensen te weinig ruimte in hun kuitspieren en/of achillespees wanneer ze neigen naar op hun tenen staan.
Veulen84 schreef:Ik vermoed dat je 'lang' denken in bv zijgangen erg lastig is voor je.
Peetstap schreef:Veulen84 schreef:Maar in de meeste gevallen hebben mensen te weinig ruimte in hun kuitspieren en/of achillespees wanneer ze neigen naar op hun tenen staan.
Helpt hierin oefening op je tenen steunend je balans zoeken & inveren op traptrede / stoeprand (wachtend bij bushalte) ?