Joolien schreef:Eerlijk? Ik vind je heel strak in je hand. Vooral in het tweede filmpje, je ziet daar in galop dat je uit het zadel komt, en je hand staat sstrak gespannen, dat kan bijn niet anders dan dat er druk op de teugels staat. Op het eerste filmpje kan ik niet goed zien wat je met je handen doet maar het paard wiebelt met zijn hoofd dus het lijkt alsof er wordt terug gwerkt. Verder laat jouw paard niet los in de kaak en is er niet doorheen.
Ga met een begrenzende maar niet met een terugwerkende hand rijden. Dus drijven naar je hand toe, paard zoekt jouw hand op, je begrenst, maakt desnoods een ophouding(hand even sluiten been doordrukken) maar niet terugwerken. Maak hem los door veel voltes te rijden, niet te moeilijk maken. Maak je hulp groot, binnenhand mag in het begin overdreven naar binnen. Als dat goed gaat ga je op de 2e hoefslag stelling vragen, rechtstellen en contrastelling vragen. Zo maak je je paard los aan die voorkant. Let wel op dat je dus niet teurgwerkt. Als het paard niet reageert, maak een keer een ophouding maar vooral vanuit been. Zo'n paard mag van mij in het begin wat achter de loodlijn komen, dat zou ik niet erg vinden, als hij maar lengte behoudt in de hals. En neem hier de tijd voor, hij houdt vast met een reden.
Er is inderdaad nog zat werk aan de winkel zoals ik al schreef. MAAR wat ik prettig vind is dat dit paard niet in een valse knik loopt, achter de loodlijn, zo van "geen gel... in de krul" het geen we veel teveel zien. En dat bedoel ik met prettig beeld. Vind dat al heel wat tegenwoordig.
Inderdaad laat dit paard (nog) niet los in de kaak, zoals ik aangaf er is nog genoeg werk aan de winkel.
Ga maar verder Kamatz met jouw instructrice. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. Je bent nog zo bezig met je zelf aan de basis. Maar je hebt GEEN valse knik en dat is al veel meer dan menig ruiters en amazones kunnen zeggen.
Is het goed? Nog niet. Kan dit goed komen? Zeer zeker wel. Geef het de tijd.
Wat betreft het loslaten van de kaak. Vraag eens aan jouw instructrice of je de wending om de VOORHAND zou mogen doen en eventueel af en toe paar pasjes wijken in stap. Dat is losmakend voor de kaak.
Vraag eens of je jouw linkerbeen op de singel kunt leggen en dan even jouw linker hand naar voren "weg kunt geven". Dan dwing je jouw zelf om alert te zijn op het niet vast zetten van je linker hand. Is oude gewoonte.