[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:01

Ik denk het wel Agossie :j . Stelde het me even voor, en het klopt bijna met hoe ik het doe. Ik merk dat ik echt wanneer ik ga zitten, mijn benen even optil vanaf mijn heup, en ze zo goed aanleg. Dan zit ik dus idd meer op de binnenkant van mijn bovenbenen, ipv de achterkant. Geen last van afstekende tenen, en krijg wel vaker te horen dat ik een mooie stabiele beenligging heb (en dat terwijl ik dus een evenwichts probleem heb O:) )

Simpelman

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:53

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwiicht en je paard zo min mogelijk storen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:06

kamatz schreef:
Hier het filmpje van de screenshots.
Deze is gemaakt van het voorjaar.

http://youtu.be/94HijbRnWPs

En deze is van een aantal weken geleden.
Ik heb de slof er hier bij, vanwege het feit dat ze om de haverklap omhoog kwam.
Ondertussen is de chiropractor geweest en rijden we weer zonder slof en zonder steigeren ;)

http://youtu.be/1yxWn3k_OA8

Over het tweede filmpje ga ik niets zeggen. Ik heb te weinig verstand van rijden met slof en ik ben er geen voorstander van. Het lijkt wel alsof je de slof niet strak hebt staan.

Het eerste filmpje vind ik inderdaad prettig aandoen. Er valt veel over te zeggen als het gaat om tempo, impuls etc, maar wat ik vooral heel fijn vind is dat je paard niet in elkaar wordt getrokken. Door hem inderdaad zo rustig te rijden zoals je doet kan hij wel het tempo aan en vandaar kun je dan zaken op gaan bouwen. Ik zie dat filmpje dus "in progres". :j

Grappig dat S. man zijn zit verhaal hier heeft geplaatst want ik moest daar aan denken toen de vragen over het zitten gesteld werd. Het bestuderen van dit verhaal is de moeite waard.

Je kunt jezelf helpen met goed zitten door ook de "denkbeeldige lijn" van schouder, heup , knieën en hakken aan te houden. Tevens door echt je zelf goed in balans te zetten met verende billen rijden en andere laten kijken hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:21

kamatz schreef:
Hier het filmpje van de screenshots.
Deze is gemaakt van het voorjaar.

http://youtu.be/94HijbRnWPs

En deze is van een aantal weken geleden.
Ik heb de slof er hier bij, vanwege het feit dat ze om de haverklap omhoog kwam.
Ondertussen is de chiropractor geweest en rijden we weer zonder slof en zonder steigeren ;)

http://youtu.be/1yxWn3k_OA8

Eerlijk? Ik vind je heel strak in je hand. Vooral in het tweede filmpje, je ziet daar in galop dat je uit het zadel komt, en je hand staat sstrak gespannen, dat kan bijn niet anders dan dat er druk op de teugels staat. Op het eerste filmpje kan ik niet goed zien wat je met je handen doet maar het paard wiebelt met zijn hoofd dus het lijkt alsof er wordt terug gwerkt. Verder laat jouw paard niet los in de kaak en is er niet doorheen.
Ga met een begrenzende maar niet met een terugwerkende hand rijden. Dus drijven naar je hand toe, paard zoekt jouw hand op, je begrenst, maakt desnoods een ophouding(hand even sluiten been doordrukken) maar niet terugwerken. Maak hem los door veel voltes te rijden, niet te moeilijk maken. Maak je hulp groot, binnenhand mag in het begin overdreven naar binnen. Als dat goed gaat ga je op de 2e hoefslag stelling vragen, rechtstellen en contrastelling vragen. Zo maak je je paard los aan die voorkant. Let wel op dat je dus niet teurgwerkt. Als het paard niet reageert, maak een keer een ophouding maar vooral vanuit been. Zo'n paard mag van mij in het begin wat achter de loodlijn komen, dat zou ik niet erg vinden, als hij maar lengte behoudt in de hals. En neem hier de tijd voor, hij houdt vast met een reden.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:23

Ik zal van de week vriendlief eens lief aankijken voor het maken van wat nieuwe filmpjes.
Het klopt dat ik inderdaad moeite heb met mijn linkerhand, dat ik deze vastzet, maar ben daar hard mee aan het werk :o
Ik probeer zo min mogelijk terug te werken en ben heel erg bewust bezig met 50/50 druk op beide teugels en niet vast te pakken op links.

Stelling vragen, rechtstellen en contrastelling vragen neem ik allemaal mee tijdens het rijden, zowel op de tweede hoefslag als op de a-c lijn.
Ik snap wat je bedoelt Joolien met wat je zegt achter de LL als ze maar lengte behouden in de hals, maar dat is iets wat Chian nog nooit heeft gedaan. Zij loopt ten aller tijden met haar neusje eruit of op de LL.
Is dat iets slechts of hoe moet ik dat zien? Ik zie graag een toelichting ;), zodat ik daar mee aan het werk kan gaan.

Verder begrijp ik wat je bedoelt met het uit m'n zadel komen in de galop. Dit is ook nog een stukje spanning van mijn kant en kan daardoor nog niet geheel ontspannen zitten.
De galop heb ik een poos gelaten voor wat het was en zijn we pas drie maanden aan het galopperen. In het begin spande ik mijn bovenbenen aan en stak ik mijn benen af. Dat heb ik gelukkig niet meer, enkel het gespannen van de zit in galop. Ik moet inderdaad meer op mijn kont gaan zitten, ontspannen en meegaan met de beweging, maar vindt dat echt lastig.
Ik heb al liedjes gezongen, ben gaan praten tegen m'n paard, maar het lijkt niet echt iets te helpen. Dus wanneer nog iemand tips heeft om op je gat te blijven zitten, graag.... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:30

Probeer je ogen maar eens dicht te doen. Desnoods je paard niet nageeflijk rijden, maar echt proberen te gaan zitten, los in je bekken, los in je bovenlijf, los in je benen, los in je schouders. Hoe ontspannender je bent, hoe makkelijker het lukt.

Over het neusje, ze drukt nu haar neus eruit, wat betekend dat ze niet nageeflijk is. Is ze soms hangerig? Als het neusje eruit wordt gedrukt, breken ze ook af vanaf de schoft en je houdt spanning in het lijf. Ik zou lang laag rond beginnen, vanuit een licht contact en met activiteit. Dan lijkt het vaak of je weinig controle hebt maar dan pas heb je ontspanning en lossigheid te pakken en van daaruit kun je je paard langzaam wat hoger instellen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:54

Wat betreft zitten is het altijd zo grappig. Iedereen denkt er namelijk anders over. Dat resulteert ook in 10 verschillende meningen.

Maar een paar interessante dingen zijn wel voorbij gekomen. Als je je tenen naar binnen draait, dan druk je ook de sterkere spieren van je bovenbenen tegen het zadel. Dit heeft tot gevolg dat je uit het zadel gedrukt wordt. In stabiliteit is het gevolg. Bovendien kun je met je tenen naar binnen minder goed gebruik maken van de aanspanning van je kuitspieren.

Draai je voeten naar buiten en dus ook je knieen. Dan ga je een gat creeeren in de geslotenheid van je paard. Omdat deze minder begrenst wordt daar je gehele been vallen ze vaak weg over de schouder. Daarnaast zijn dat vaak de mensen die wel makkelijk achterover zitten, maar meer instabiel zitten in de overgangen.

De rechtheid van je voeten en je houding kan je heel goed oefenen zonder paard. Het enige wat je er voor nodig hebt is een stoel. (waarbij je met je voeten bij de grond kan)

Ga met je benen gespreid over de stoel zitten. Probeer de positie te vinden waarin je het meest stabiel zit op je zitbeenknobbels. Je zal zien dat dat 99 van de 100x de plek is waarbij je kuit bijna recht onder je oren staat.
Controleer vervolgens welke stand je voeten heeft. Het zal je verbazen, maar de meeste mensen staan bijna recht. Zelfs als ze op het paard naar binnen of naar buiten gedraaid zijn. Sta je niet recht, probeer het dan heel voorzichtig te corrigeren. Je zal er in het dagelijks leven ook baad bij hebben als je voeten minder scheef dragen.

Ga vervolgens lichtrijden. Rustig omhoog en heel rustig naar beneden. Lukt het niet, dan is het zaak om je controleren of je benen wel op de juiste plek staan. Lukt het niet omdat je spieren gaan trillen? Dat is de training. Lukt het niet omdat je met 1 been van de grond komt of omdat je ongelijk neerkomt... JE bent scheef. Val je te veel voorover dan kan het helpen om de stoel om te draaien.

De eerste tijd krijg je er spierpijn van. Maar het is wel fun. En het werkt super goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:53

Joolien schreef:
Eerlijk? Ik vind je heel strak in je hand. Vooral in het tweede filmpje, je ziet daar in galop dat je uit het zadel komt, en je hand staat sstrak gespannen, dat kan bijn niet anders dan dat er druk op de teugels staat. Op het eerste filmpje kan ik niet goed zien wat je met je handen doet maar het paard wiebelt met zijn hoofd dus het lijkt alsof er wordt terug gwerkt. Verder laat jouw paard niet los in de kaak en is er niet doorheen.
Ga met een begrenzende maar niet met een terugwerkende hand rijden. Dus drijven naar je hand toe, paard zoekt jouw hand op, je begrenst, maakt desnoods een ophouding(hand even sluiten been doordrukken) maar niet terugwerken. Maak hem los door veel voltes te rijden, niet te moeilijk maken. Maak je hulp groot, binnenhand mag in het begin overdreven naar binnen. Als dat goed gaat ga je op de 2e hoefslag stelling vragen, rechtstellen en contrastelling vragen. Zo maak je je paard los aan die voorkant. Let wel op dat je dus niet teurgwerkt. Als het paard niet reageert, maak een keer een ophouding maar vooral vanuit been. Zo'n paard mag van mij in het begin wat achter de loodlijn komen, dat zou ik niet erg vinden, als hij maar lengte behoudt in de hals. En neem hier de tijd voor, hij houdt vast met een reden.

Er is inderdaad nog zat werk aan de winkel zoals ik al schreef. MAAR wat ik prettig vind is dat dit paard niet in een valse knik loopt, achter de loodlijn, zo van "geen gel... in de krul" het geen we veel teveel zien. En dat bedoel ik met prettig beeld. Vind dat al heel wat tegenwoordig. :o

Inderdaad laat dit paard (nog) niet los in de kaak, zoals ik aangaf er is nog genoeg werk aan de winkel.

Ga maar verder Kamatz met jouw instructrice. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. Je bent nog zo bezig met je zelf aan de basis. Maar je hebt GEEN valse knik en dat is al veel meer dan menig ruiters en amazones kunnen zeggen.

Is het goed? Nog niet. Kan dit goed komen? Zeer zeker wel. Geef het de tijd.

Wat betreft het loslaten van de kaak. Vraag eens aan jouw instructrice of je de wending om de VOORHAND zou mogen doen en eventueel af en toe paar pasjes wijken in stap. Dat is losmakend voor de kaak.
Vraag eens of je jouw linkerbeen op de singel kunt leggen en dan even jouw linker hand naar voren "weg kunt geven". Dan dwing je jouw zelf om alert te zijn op het niet vast zetten van je linker hand. Is oude gewoonte.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:40

@Kamatz moet zich eerst gaan concentreren op haar zit en de balans en de ontspanning van zichzelf.
Ze is op dit moment absoluut niet in staat om haar paard nageeflijk te rijden omdat ze geen onafhankelijke hulpen kan geven.
Het enige dat dit soort pogingen nu oplevert is een gefrustreerd paard dat uiteindelijk of tegen of achter de teugel gaat lopen.
Laat je paard gewoon in zijn eigen gekozen houding lopen, dan blijft hij het langste heel.

Rijd je paard aan een kontakt teugel, denk aan de zachte tong en de lagen van je paard en probeer daar een teder, zo zacht mogelijk maar permanent kontakt mee te onderhouden, daar leer je het meeste van.
Lukt dit je na een paar jaar, dan zul je er verbaast van zijn op hoe weinig een paard aan de teugel komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:01

Sluit ik me helemaal bij aan Simpelman. Hier is geen valse knik etc. en dat vind ik al heel wat. Nageeflijk rijden daar moet je zelf ook aan toe zijn.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:04

@Joolien
Nee, ik kan niet zeggen dat ze hangerig is of het zo noemen. Het is meer duwen wat ze doet af en toe.
Dat zij niet los is in haar kaak, dat is juist het moeilijke en dat probeer ik dmv stelling,contrastelling,voltes en keertwendingen los te krijgen.
Daarbij ook de vele overgangen die we rijden om haar zo licht mogelijk te maken.

Ik ben zeer tevreden over mijn instructrice en daar blijf ik ook zeker bij lessen.
Het is idd geen " geen gel.. , in de krul "
Juist van die voorkant afblijven. Contact op beide teugels en van achter naar voren rijden, naar de hand toe.
Ook dit stukje scheefheid moet ik rijdend oplossen van haar, door zoveel mogelijk te knutselen en kijken wat er werkt.

Stukjes wijken nemen we ook mee. Opzij en weer recht, opzij en weer recht.
Ik zal eens aan haar vragen om de keertwending om de voorhand.

Dank je wel voor de tips, deze zal ik zeker meenemen ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:19

Agossie schreef:
Ik denk dat dat anatomisch is, Saintelette.

LoveUggs schreef:
Niet je benen afsteken, tenen naar binnen, onderbeen naar achter...

Dit is dus precies wat ik bedoel. Je tenen naar binnen draaien is dus fout. Je gaat dan je enkels verkeerd belasten. Volgens mij moet je juist je bovenbenen meer naar binnen draaien (ook om stoel-zit te voorkomen), waardoor je knieën meer tegen je zadel komen te liggen en je tenen automatisch meer naar voren wijzen. Je moet dan wel je onderbeen netjes achter de singel leggen. Op deze manier kun je volgens mij met je zit veel meer doen dan wanneer je je knieën naar buiten draait (dus als je je benen OM het paard probeert te leggen).

Heb ik een punt?

Ik snap wat je bedoeld, maar wat er bij mij bedoeld word is dat ik het rijtje af ga waardoor mijn tenen uiteindelijk netter richting neus wijzen ipv opzij. Ik heb het probleem dat ik mijn benen afsteek, en daardoor meer in stoelzit zit. Als ik mijn onderbenen meer naar achter leg, draaien mijn knieen automatisch meer tegen mn zadel aan, en uiteindelijk mijn tenen weer netter gaan staan, en de druk op mijn enkels en onderbenen netter verdeeld zijn. Bij mij is het vooral een kwestie van mn bekken wat kantelen en echt gaan zitten, onderbeen naar achter, en mijn houding is compleet anders dan dat hij normaal is, en dan ook meteen een stuk netter.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:47

Volgens mij kun je met je rijtje beter 'bovenaan' beginnen. Als jij je bovenbenen goed legt gaat de rest van he been ook vanzelf beter liggen, dus ook je tenen. Ik vind de uitleg van agossie heel duidelijk. Simpelman zegt ongeveer t zelfde, maar dan met meer woorden.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:21

flavlip schreef:
Volgens mij kun je met je rijtje beter 'bovenaan' beginnen. Als jij je bovenbenen goed legt gaat de rest van he been ook vanzelf beter liggen, dus ook je tenen. Ik vind de uitleg van agossie heel duidelijk. Simpelman zegt ongeveer t zelfde, maar dan met meer woorden.

Zo doe ik het ook. Als m'n bovenbenen goed liggen ligt de rest ook goed.
Daarbij is het makkelijker om te ontspannen als je niet je tenen naar binnen draait, maar je hakken naar buiten. Dan krijg je ook niet het knijp effect van je knieën (tenminste, dat werkt voor mij erg goed)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:39

Goed zitten is een kwestie van "centreren".
Het "centrum" van een ruiter is zijn bekken, van hier uit moet je bouwen.
Zitten in ontspanning, je evenwicht opzoeken, bovenkant van je knieën naar het zadel, diep ademen, de rest vergeten.
Voelen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:56

Dat is niet genoeg simpelman. Je spreekt jezelf ook tegen. Hoe moet je bouwen als je alleen moet voelen en vergeten?
Volgens mij moet je juist heel bewust bezig zijn (en dus doen) en dan gaat t uiteindelijk, door veel te oefenen, vanzelf.
Dit bereik je niet door niets doen en alleen maar te voelen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:31

Veulen: toffe en praktische tips geef je :)* daar heb je wat aan ipv het boekjes-herhaal geneuzel.

In jou oefening span je enorm je bovenbeenspieren aan, meteen al vanaf je knie, wat ik dus niet voel in lichtrijden zelf.
En ik ben geneigd om niet met vlakke voet deze oefening te kunnen doen, maar trek automatisch hakken op... :?
Herken stukje C. riding in jou tips, klopt dat ?

Yep, Bertie *\o/*

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:55

Simpelman schreef:
Goed zitten is een kwestie van "centreren".
Het "centrum" van een ruiter is zijn bekken, van hier uit moet je bouwen.
Zitten in ontspanning, je evenwicht opzoeken, bovenkant van je knieën naar het zadel, diep ademen, de rest vergeten.
Voelen.

Ik was kennelijk niet voldoende duidelijk.
Je ontspanning en evenwicht opbouwen...., oftewel het "niets doen".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:09

flavlip schreef:
Dat is niet genoeg simpelman. Je spreekt jezelf ook tegen.
Hoe moet je bouwen als je alleen moet voelen en vergeten?
Volgens mij moet je juist heel bewust bezig zijn (en dus doen) en dan gaat t uiteindelijk, door veel te oefenen, vanzelf.
Dit bereik je niet door niets doen en alleen maar te voelen.

Het "doen" is het enige probleem, het verduistert het voelen en wekt spanning op die zich reflecteert in het paard.
Niets doen wil zeggen in ontspannen evenwicht blijven, alleen zo kun je voelen en kan je paard jou invoelen en zich ontspannen, paardrijden is voelen.
In evenwicht komen met zo min mogelijk inspanning en je paard op eigen benen laten lopen.
Zo wordt alles licht.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:27

Peetstap schreef:
Veulen: toffe en praktische tips geef je :)* daar heb je wat aan ipv het boekjes-herhaal geneuzel.

In jou oefening span je enorm je bovenbeenspieren aan, meteen al vanaf je knie, wat ik dus niet voel in lichtrijden zelf.
En ik ben geneigd om niet met vlakke voet deze oefening te kunnen doen, maar trek automatisch hakken op... :?
Herken stukje C. riding in jou tips, klopt dat ?

Yep, Bertie *\o/*

Je wordt bij dat stukje bovenbeen normaal erg geholpen door je paard. Het trainen van juist die spieren kan wel enorm helpen met balans tijdens het rijden.
Het zou kunnen zijn dat je stoel iets te hoog is. Maar in de meeste gevallen hebben mensen te weinig ruimte in hun kuitspieren en/of achillespees wanneer ze neigen naar op hun tenen staan.
Ik vermoed dat je 'lang' denken in bv zijgangen erg lastig is voor je.

Dit is inderdaad toevallig een stukje richting c.r. Hoewel je het ook tegen komt klassieke dressuur. Ik vind het leuk om overal wat vandaan te halen en te gebruiken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:36

Veulen84 schreef:
Maar in de meeste gevallen hebben mensen te weinig ruimte in hun kuitspieren en/of achillespees wanneer ze neigen naar op hun tenen staan.

Helpt hierin oefening op je tenen steunend je balans zoeken & inveren op traptrede / stoeprand (wachtend bij bushalte :) ) ?

Veulen84 schreef:
Ik vermoed dat je 'lang' denken in bv zijgangen erg lastig is voor je.

bingo !

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:45

Peetstap schreef:
Veulen84 schreef:
Maar in de meeste gevallen hebben mensen te weinig ruimte in hun kuitspieren en/of achillespees wanneer ze neigen naar op hun tenen staan.

Helpt hierin oefening op je tenen steunend je balans zoeken & inveren op traptrede / stoeprand (wachtend bij bushalte :) ) ?

Die laatste wel. Die eerste is meer handig om sterkere enkels te krijgen.
Lopen op je hakken helpt wel weer.

Ook leuk. Op een kleine verhogingkje gaan staan. En vervolgens je been naar voren strekken, met je hak de grond aantikken. Vervolgens je been naar achter strekken. Je teen op de grond zetten en je hak dan naar de grond drukken. En dan van been wisselen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:00

Ik word hier heel raar aangekeken, maar ik ben jullie oefeningen en constateringen over tenen naar binnen etc. aan het uitproberen. Heel leerzaam om te voelen welke spieren je dan aanspant en wat dat in je zadel en met je houding doet :)

Even weer wat foto's tussendoor gooien. Wat vinden jullie van dit beeld?

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:15

Ok, onzeker plaats ik deze foto. Dit is mijn 6jarige ruin die M2 gestart is maar niet bij mij, en waar ik sinds een maand of 4? Nu de eigenaar van ben. Helaas gaat het rijtechnisch allemaal iets minder de laatste tijd (geen lol meer, en geen uitdaging en etc) maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening op deze foto.
Hier had ik hem 3 maanden.

Afbeelding

EDIT: typo

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:40

Oke ik ga een poging doen om te zeggen wat ik zie. Ik ben erg onervaren hier in dus neem mijn mening niet te zwaar op haha!
@fresley
Ten eerste WAUW wat een gaaf paard. (ik hou van schimmels..)
Ik vind het lastig om te zien of hij zijn kaak ontspant, omdat de foto zwart-wit is. Je paard heeft zijn neus achter de loodlijn, en je binnenhand lijkt terugwerkend en dus sterk? (correct me if i'm wrong) :D
Ik vind het er verder erg fijn uit zien eigenlijk..
mijn enige tip die ik heb is, binnenhand opzij brengen en niet terugwerken en ontspannen in je schouders, armen en handen.

Ik vind het raar om deze tip te geven omdat ik dit zelf heel erg doe, terugwerken met mijn binnenhand....