Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:47

Dit is een vraag die ik zelf ook al een keer gesteld heb maar daar heb nooit antwoord op gekregen

lido_4_ever

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:50

Nee maar dat houd in dat een gemiddelde man niet mag rijden

En kijk eens naar de western ruiters met de western zadels

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:51

De gemiddelde man die 100kg weegt? Ik ken geen enkele man die dat weegt, behalve mijn vader en schoonvader dan, die allebei, jawel.....te zwaar zijn

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:59

een grote gespierde man kan 100 kilo wegen....dat is dus geen gemiddelde man..gemiddelde man weegt volgens mij tussen 75 en 85..
Overigens ken ik niet veel grote mannen die paardrijden...eigenlijk nul...nogmaals ik zie dat probleem dus ook niet zo vaak van echt te zware mensen die paardrijden...maar zal wel een uitzondering zijn dan..

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:01

een gemiddelde man dan met een westernzadel?

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:02

Colway schreef:
De gemiddelde man die 100kg weegt? Ik ken geen enkele man die dat weegt, behalve mijn vader en schoonvader dan, die allebei, jawel.....te zwaar zijn

Vader is 2,02 slank en 99 kg.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:04

Ik ken een levend voorbeeld van een meneer van 1.85 die echt wel meer weegt dan 85 kg. Heeft een volkomen net BMI. Rijd 3x in de week paard (met zeer regelmatig stevige buitenritten) en dat al circa 14 jaar op dezelfde KWPNer (1.65). Paard heeft geen rug of beenproblemen.
Bokt legt het 17-jarige modellen ideaal op aan de paardenwereld. Leuk, maar niet meer haalbaar voor een stelletje 40ers :n

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:22

Een gemiddelde man weegt idd rond de 80 kg
Ik ken veel mannen die western rijden maar zo'n zadel weegt ook behoorlijk veel en die paarden zijn vaak niet groter dan 1.60 en dan zit je al aan de max hoogte van het paard

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:26

Mijn vriend zelf is 2 meter wel erg slank
En weegt 78 kg nou zal hij niet zo snel op een paard stappen
Omdat hij ze vaak te klein vindt en tja ik heb geen shire dus houd het op
maar toch zie ik vaak lange mannen rijden

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:29

Wat IK dik vind, is niet aan de orde, wat een ander niet slank vindt, ook niet..... wat te zwaar is voor een paard, wel.

We hebben het hier niet over mode of smaak. Richtlijnen zijn al triljoen keer gegeven. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen wat de werkelijke schade aan een paard is. Zolang je dat niet weet, kun je je toch beter aan een indicatie houden? Tot je zeker weet dat je je paard NIET de vernieling in helpt?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:54

Yamcha schreef:
Yamcha schreef:
@ Diaz: nu snap ik ook waarom sommigen nooit mensen zien die te zwaar zijn voor hun paard. Deze dame heeft op een paar foto's echt wel overgewicht.

@ barbara: dit is wat ik heb gezegd. Wat er persoonlijk is aan het woord sommigen begrijp ik niet zo goed. Maar je bent natuurlijk vrij om boos te worden, maar imo slaat het nergens op.

Ik ben niet boos :-) als je ziet in mijn vorige post, daar staat dat ik op niemand boos ben. Maar als jij in een post noemt "deze dame heeft op een paar foto's echt wel overgewicht, dan lijkt me dat het stuk daarvoor over mij gaat...

Maar goed, ik houd er verder over op... Dit gaat off topic. Ik krijg nu haast het gevoel dat ik mijn overgewicht moet verantwoorden (wat misschien niet zo is hoor, maar zo voelt het voor mij) wat ik helemaal niet heb.. Ik ben juist heel trots en blij dat ik een gezond gewicht heb en mijn paard nu ook lekker wat minder mee te sjouwen heeft.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:58

joenohoe schreef:
barbara28 schreef:
Ik zie er inderdaad momenteel al geruime tijd uit als op eerste foto in mijn profiel (en trouwfoto's). Met 1.76, 77 kilo en een BMI van 24.5, dus normaal figuur lijkt mij :-) hoewel "normaal" natuurlijk een ruime definitie is :-) Heb in het verleden inderdaad overgewicht gehad en omdat ik graag lichter te paard wilde, afgevallen.

En daar heb ik dus respect voor, mijn complimenten.

Dank je wel!

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:17

Alle mensen die met overgewicht op hun paard stappen en roepen: mijn paard heeft er geen last van.. ooit al gedacht aan de gevolgen op LANGERE termijn?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:27

kebie schreef:
Ik ken een levend voorbeeld van een meneer van 1.85 die echt wel meer weegt dan 85 kg. Heeft een volkomen net BMI. Rijd 3x in de week paard (met zeer regelmatig stevige buitenritten) en dat al circa 14 jaar op dezelfde KWPNer (1.65). Paard heeft geen rug of beenproblemen.
Bokt legt het 17-jarige modellen ideaal op aan de paardenwereld. Leuk, maar niet meer haalbaar voor een stelletje 40ers :n

hmmm ik heb nou niet echt het idee dat we hiet hier over een modellen ideaal hebben :')

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:56

Peanutbutter schreef:
Ik wil hier graag even reageren, moet wel zeggen dat ik niet alle 168 pagina's heb doorgelezen.

Ik heb een paard 1.68 stevig type , al bijna 10 jaar.
Ik weeg 108 kilo en ben 1.72 lang.

Ik heb een ongeluk gehad in 2008 aan mijn knie met skieeen waaraan ik 21 maanden heb gerevalideerd.
Toen ik ben van 81 kilo gegroeid naar 108 kilo.

Ik zou toch debiel zijn om nog op mijn paard te gaan zitten |o .. of een ander paard.
Ik praat uit ervaring ik heb na mijn oparatie niet meer kunnen rijden omdat op het punt ik genezen was ik mezelf te zwaar vond.

Ik krijg een gastric sleeve en kan daardoor over een jaartje mijn paard misschien wel zelf gaan rijden.
Belachelijk zoals sommige mensen nog op hun paard zitten, ik krijg het mijn hoofd niet in.

Ik kan me ook niet vinden dat iemand die 108 kilo weegt en altijd jonge paarden heeft ingereden voor ruiters en M niveau heeft een paard minder belast of in de weg zit als iemand van 65 kilo.

Iedereen heeft het daarover maar de meeste mensen die nog in de fase van balans zitten gaat het heel snel goed.

Denk aan je paard , en niet aan jezelf !!.

_/-\o_ Amen,respect!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:00

@AxS136 zie mijn tabel als eerste opzet daarvan onderaan pagina 167...dit is mijn mening he, voor slank tot normaal tot een beetje stevig

AnnaCameron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:03

een vriendin van mij is zelf best wel stevig en ze rijd nu sinds een jaar paard. Ze rijdt best goed ! het enige nadeel is dat ze vaak heel moeilijk op het paard kan komen xD

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:17

freeride schreef:
@AxS136 zie mijn tabel als eerste opzet daarvan onderaan pagina 167...dit is mijn mening he, voor slank tot normaal tot een beetje stevig

Dat kan je niet zeggen met die maten, want die zijn ook gebaseerd op lengte? als iemand een langer bovenlichaam heeft neigen die ook sneller naar een maat groter, geld ook voor de benen.. dan zou je moeten werken met cm....

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:28

Lieke7787 schreef:
freeride schreef:

Dat kan je niet zeggen met die maten, want die zijn ook gebaseerd op lengte? als iemand een langer bovenlichaam heeft neigen die ook sneller naar een maat groter, geld ook voor de benen.. dan zou je moeten werken met cm....

Ik kan met mijn 1,73m geen 44 broek (rijbroek) aan deze is dan echt te kort.
Als heb ik sowieso geen maat 44 maar maat 46 zit als gegoten qua lengte (en breedte)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:37

Citaat:
Als heb ik sowieso geen maat 44 maar maat 46 zit als gegoten qua lengte (en breedte)

Ook in rijbroeken bestaan lengtematen -:) en wanneer maat 46 in de breedte past, dan heb je dus maat 46 en geen 44. Uiteraard kan het wel eens schelen per merk/model, maar wanneer je dit "probleem" met meerder broeken hebt, dan hou je jezelf voor de gek door te zeggen dat je eigenlijk maat 44 hebt (qua broek dan - bovenstukje kan je wel maat 36 hebben, dat zie je soms)

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:04

Buitenzinnig schreef:
Citaat:

Ook in rijbroeken bestaan lengtematen -:) en wanneer maat 46 in de breedte past, dan heb je dus maat 46 en geen 44. Uiteraard kan het wel eens schelen per merk/model, maar wanneer je dit "probleem" met meerder broeken hebt, dan hou je jezelf voor de gek door te zeggen dat je eigenlijk maat 44 hebt (qua broek dan - bovenstukje kan je wel maat 36 hebben, dat zie je soms)

Nee heb echt maat 46... al kijken sommige mensen hiervan op...
Ik heb in de mondoni rijbroeken maat 46. Als ik maat 44 neem moet ik ze op mijn heup dragen... en aangezien ik de broek altijd over mijn middel trek heb ik een maat 46 nodig.

Wat betreft het topic; Ik ben ook 1 van die dikkere mensen... al moet ik zeggen dat ik niet vet ben, maar stevig met overgewicht verspreid over mijn lichaam.
In mijn profiel staat onderaan een foto op een kwpn'er. Mensen vinden dit absoluut geen storend beeld. Terwijl ik toch echt overgewicht heb.
Al zien ze dat niet echt. Ja een kilootje of 5... maar nee :n het is meer. Ik heb me al 2weken niet gewogen sinds ik op mijn eetpatroon let. Ik weet ook niet wanneer ik op dat ding ga staan.
En het maakt ook niet uit of je te zwaar bent door medicijnen of door eten. Te zwaar = te zwaar.
Ik zit sinds 2jaar aan de prikpil en geloof me, ik ben best aangekomen (gemiddeld rekenen ze daar 5 kilo voor) de rest heb ik erbij aan gegeten.
Ik ging met mensen om die in het weekend elke week naar de patatzaak gingen 's avonds laat.. als je geen nee kan zeggen was dat funest.
Het is nu anders. Ik heb geloof ik al een driekwart jaar geen charly meer gezien, ben toevallig van de week bij de mac geweest voor een quarterpounder, daarvoor ook al weken geen mac gezien.
Ik had ook al gereageerd in het topic "ben ik te zwaar/ te groot voor mijn pony?'' Geen van allen vonden mij te zwaar of te groot. Ze vroegen zich af waarom ik daar aan twijfelde. Het is puur het gevoel. Ik heb een tijd gehad dat ik dus 5jaar uit de paardenwereld ben geweest. Ik zag alleen maar verwaande mensen en meiden met maatje 36. Kom ik aan met tien maten verschil... ik kon me daar vreselijk door schamen. Gelukkig heb ik me er overheen gezet en heb ik geaccepteerd dat er ook dikkere (lees; gezette) mensen kunnen/mogen paardrijden.
Ik moet er wel bij zeggen; gezette / dikkere mensen hebben ook een paard die bij hun passen!
Al vind ik 95kg - 100kg de grens. Ik ben zelf tussen de 90kg - 95kg en ik rijd op een KWPN..
Ik hoop dat mensen die boven de 100kg wegen eerst gaan nadenken voordat ze het paard opstappen, en bovendien is rijden toch niet een must? Ik vind longeren en grondwerk net zo leuk... maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
En ik hoop dat de slankere mensen de gezette mensen wat meer respecteren.
Ik heb 5jaar niet aan sport gedaan. Het kostte mij enorm veel moeite om over die drempel heen te komen. Uiteindelijk heeft de manege eigenaresse mij geaccepteerd zoals ik ben en ik heb paarden waar ik op rijd en waar ik op MAG rijden.
Ik krijg soms een verwaande blik op onderlinge wedstrijd dat zij mij helemaal nakijken.
JA! ik ben gezet maar ik sport tenminste! (paardrijden is overigens voor mij zoal een hobby als sport, het is zo intensief voor mij dat ik erdoor ben gaan afvallen, nee dit was niet bewust, maar ik begon mij zelf wat fitter te voelen door iedere keer op een flinke tinker te rijden waar je mee aan het werk moest).
Om mijn lange verhaal kort te maken:
Mensen die boven de 100kg wegen moeten eerst 3x nadenken of hun paard dit werkelijk aan kan. (tenzij je een belgisch trekpaard heb die kan volgens mij max. tot 107kg dragen.)
Mensen die wat gezetter zijn hoeven zich niet te schamen voor hun lichaam.
En vooral; Respect naar elkaar op wedstrijden en onderlinge lessen. De een ziet er nou eenmaal minder uit in wedstrijdkleding dan een ander. maar niemand is meer dan een ander!
Sorry voor mijn lange verhaal... :o

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:14

freeride schreef:
Misschien is het eigenlijk zo gek nog niet om kledingmaten bij benadering aan lengte van mensen te koppelen om te zien of je nog normaal op gewicht bent,hier volgt mijn idee daarover ik ben enkel thuis in vrouwenmaten,maar heren kunnen de maten vast wel omrekenen naar mannenmaten
Ik denk dat wanneer je behoorlijk goed zit in onderstaande tabel, je ook goed genoeg gebouwd bent om op een pony danwel paard te kruipen.

lengte 1.50m-1.60m kledingmaat 34/36 XS/S
lengte 1.55m-1.65m kledingmaat 34/36/38 XS/S/M
lengte 1.60m-1.70m kledingmaat 34/36/38/40 S/M
lengte 1.65m-1.75m kledingmaat 34/36/38/40 S/M
lengte 1.70m-1.80m kledingmaat 36/38/40/42 S/M/L
lengte 1.75m-1.85m kledingmaat 38/40/42/44 S/M M/L

En ik dan:
Broekmaat: 42
Bovenmaats: 36/38
Mijn lengte: 1.62
Mijn gewicht: 71 kg
Ik rij 2x in de week op een forse new forest d-pony en heb zelf een gewoon kwpn paard van rond de 1.66
Ik ben met een moeilijk figuur geboren, eet dan ook gezond en loop 2x per week hard met een sportgroep mee. Dit naast het paardrijden

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:15

Lange verhalen kunnen verhelderend zijn.

Ik ga geen commentaar leveren op waar iedereen de limiet stelt voor wanneer op een paard zitten nog wel mag en wanneer het niet meer mag. Het valt me wel op dat de lat toch stiekem steeds een beetje lager wordt gelegd.

Mg ik wel commentaar leveren op de laatste foto? Hetzelfde als bij Janey en pagina terug. Probeer iets minder in stoelzit te gaan zitten, dat maakt je nl. extra zwaar voor je paard omdat je vanuit die positie wat minder makkelijk met de beweging mee kunt zitten. Ik weet dat het ene momentopname is en helaas zijn de andere foto's te donker om te kunnen zien hoe je benen liggen.

Verder respect dat je probeert af te vallen :j
Alleen moet je niet thuis snoepen of je eigen uitvoering van een Mac maken :P Probeer eens een koolhydratenarm dieet voor een tijdje. Dus geen brood, suiker, pasta. Wel veel groente, fruit en vlees/vis of vleesvervangers. Dat werkt echt.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:16

Buitenzinnig schreef:
Lange verhalen kunnen verhelderend zijn.

Ik ga geen commentaar leveren op waar iedereen de limiet stelt voor wanneer op een paard zitten nog wel mag en wanneer het niet meer mag. Het valt me wel op dat de lat toch stiekem steeds een beetje lager wordt gelegd.

Mg ik wel commentaar leveren op de laatste foto? Hetzelfde als bij Janey en pagina terug. Probeer iets minder in stoelzit te gaan zitten, dat maakt je nl. extra zwaar voor je paard omdat je vanuit die positie wat minder makkelijk met de beweging mee kunt zitten. Ik weet dat het ene momentopname is en helaas zijn de andere foto's te donker om te kunnen zien hoe je benen liggen.

Verder respect dat je probeert af te vallen :j
Alleen moet je niet thuis snoepen of je eigen uitvoering van een Mac maken :P Probeer eens een koolhydratenarm dieet voor een tijdje. Dus geen brood, suiker, pasta. Wel veel groente, fruit en vlees/vis of vleesvervangers. Dat werkt echt.

Haha ja ik weet het , ik wou voor een week modifast proberen maar dat is zo ontiegelijk duur!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:20

kebie schreef:

Wat een onzin, je gewicht heeft geen bal te maken met je leeftijd !!! Het feit dat je een bepaalde leeftijd bent gepasseerd wil niet zeggen dat je ineens niet meer op je gewicht hoeft te letten... Elk pondje gaat meestal toch echt door het mondje...