Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:58

Paardentango schreef:
Toch heel apart dat een aantal mensen zoveel behoefte hebben om, wel vaker, anderen zwart te maken, en een doorlopende behoefte hebben dat gejammer te gaan melden op openbare fora.

Bespreek dat lekker thuis met een paar vrienden en kennissen.

Sorry ik ben ermee begonnen, had veel van hem gehoord en veel gelezen, gisteren in Halle 1A competenscentrum op de Equitana, wat dit jaar in het teken staat van het Dameszadel rijden kwam ik HB tegen, en stelde hem wat vragen over wat hij daarvoor in de ring bij elkaar gelaberd hat.
Daar moest hij slikken ook toen ik vroeg waar hij tegenwoordig woonde, toen ik ook nog één ex noemde van de 12 die hij inmiddels op de rand van failliet gaan gebracht heeft stotterde hij nog meer.
Nee sorry maar de Klassieke Dressuur is niet gebaat bij zulke mensen die ander leegzuigen en dan weer verdergaan zonder geweten en zonder pardon.
En waarom ik hiervoor waarschuw, omdat ik mens ben en ook hoop te blijven.
Dat hij een getalenteerd ruiter is wil ik niet aanvechten dat is hij, maar hij is nu zover gekomen dat hij werkelijk een blamage is van zichzelf.
Een half uur op de linkerhand een paard laten rijden?????
Dan ineens daaruit een Traversale rijden????? En zo zijn er veel dingen die hij nu doet die hij zelf ook heel anders doet.
Geen correctie op de teugelvoering niets helemaal niets alleen een geweldige oneman show, met paard en amazone erbij.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:17

Is paardrijden en bezig zijn met paarden niet iets anders dan het liefdesleven van een instructeur.
Het bevreemdt me. Dat geldt ook voor de fantastische verhalen van een geest die dwaalt over het veld.
Wat is dat toch tegenwoordig.

Sorry, ik trek het me vast te persoonlijk aan, maar ik weet inmiddels hoe het voelt als iemand met een fantastisch verhaal aan de haal gaat. En waarom....om er zelf beter van te worden.

Ik gun iedereen zijn of haar wijsheid, boterhammetje of wat dan ook, en hoop zelf ook te blijven leren.
Maar nee, niet over de rug van een ander, ook al vind ik iemand niet aardig. Ken het verschil tussen de waarheid en je eigen fantasie.
Een spannend verhaal over iemand is heel snel verteld, en er bijft altijd iets hangen bij mensen.
Waar of niet waar.

HB heb ik op een andere manier ooit leren kennen en ik vind hem een kundige en boeiende man. Het boeit me helemaal niets wat hij wel of niet met dames doet, in een relatie zijn er altijd 2 betrokken. It takes 2 to tango.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:22

Wij hadden het hier over het changement, er zijn veel dingen voorbij gekomen.
Er werd geschreven dat de hulpen gegeven worden in het zweefmoment, dan een ander in de derde fase van de galop.
De grootmeesters beschrijven het anders, en mijn ervaring is niets anders, men geeft de hulp wanneer de diogonaal op de grond is dus bij de 2e fase van de galop, anders zou men veel te laat zijn.
Bovendien belemmerd men het paard dan niet in het afmaken van de galopsprong omdat deze stabiel is doordat er tweebenen op de grond zijn.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:32

ik geef de hulp voor de zweeffase, want anders overval je het paard ermee. hij moet toch kunnen reageren op je hulp en als ie al in de zweeffase zit, kan ie niet meer omspringen. hij moet vanuit de ene galop via de zweeffase omspringen naar de andere, niet in de zweeffase.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 13-03-11 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:37

quadripes schreef:
ik geef de hulp voor de zweeffase, want anders overval je het paard ermee. hij moet toch kunnen reageren op je hulp en als ie al in de zweeffase zit, kan ie niet meer omspringen. hij moet vanuit de ene galop via de zweeffase omspringen naar de andere, niet in de zweeffase. maar ik denk er nooit zo over na, eerlijk gezegd. het voelt gewoon juist om het op dat moment te doen.

Dan bent u een fractie te laat, waardoor het paard niet van achter naar voren doorspringt in de nieuwgekozen galop. Aangezien u dan niet aan uw paard zit, er in zit zoals men pleegt te zeggen op het moment van de "nieuwe" galop.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:38

ok ik zal dr eens op gaan letten!
Laatst bijgewerkt door quadripes op 13-03-11 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vlooike

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:50

Dat Horst Becker sprookjes vertelt geloof ik direct. Hoe naïef kunnen somige mensen toch zijn om in zo'n persoon te geloven. Helaas zie ik hier op Bokt ook hezelfde gebeuren. Hier zitten ook een aantal 'internetruiters' of 'inernetinstructeurs' die menen dat ze heel wat zijn en een aantal volgelingen hebben.
Deze zogenaamde 'toppers' hebben vaak een aantal leerlingen die nog in het begin van hun carriere staan en vaak ook onzeker zijn in hun rijden. Daar maken dit soort mensen gebruik van. Maar vraag aan deze instructeurs maar eens of ze zelf op enig nivo hebben gereden en dan bedoel ik nationaal nivo. En wat het nivo van hun leerlingen is. Jammer dat dit soort mensen misbruik maken van de onzekerheid van mensen en op en forum als dit leerlingen ronselen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:04

vlooike schreef:
Helaas zie ik hier op Bokt ook hezelfde gebeuren. Hier zitten ook een aantal 'internetruiters' of 'inernetinstructeurs' die menen dat ze heel wat zijn en een aantal volgelingen hebben.

Legt u mij dat eens uit? Zelf wil ik mijn kennis gewoon verder geven, en internet heeft een groot publiek.
vlooike schreef:
Deze zogenaamde 'toppers' hebben vaak een aantal leerlingen die nog in het begin van hun carriere staan en vaak ook onzeker zijn in hun rijden. Daar maken dit soort mensen gebruik van. Maar vraag aan deze instructeurs maar eens of ze zelf op enig nivo hebben gereden en dan bedoel ik nationaal nivo. En wat het nivo van hun leerlingen is. Jammer dat dit soort mensen misbruik maken van de onzekerheid van mensen en op en forum als dit leerlingen ronselen.

Hier haalt u vele dingen door elkaar, een instructeur word niet gemeten aan wat hij zelf gepresteerd heeft maar wat zijn leerlingen presteren. Nivo wat is NIVO, de Nederlandse standaard????
Denk dat hier op dit topic zeer kundige mensen aan het werk zijn, die hun weten en kunnen willen uitbreiden, zelfstandig denkende mensen, en wat dat ronselen aangaat, dat weet ik niet omdat dat mijn instelling niet is, mijn werkterrein ligt ergens anders.
Het is juist ook voor mij een leerzaam topic omdat men leert scherp te blijven.
Denk dat u nu dingen naar voren haalt waar wij hier helemaal niet aan denken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:45

Professor schreef:
Er werd geschreven dat de hulpen gegeven worden in het zweefmoment, dan een ander in de derde fase van de galop.
De grootmeesters beschrijven het anders, en mijn ervaring is niets anders, men geeft de hulp wanneer de diogonaal op de grond is dus bij de 2e fase van de galop, anders zou men veel te laat zijn.
Bovendien belemmerd men het paard dan niet in het afmaken van de galopsprong omdat deze stabiel is doordat er tweebenen op de grond zijn.

Dit verbaasd mij, Professor. Heb het zo nooit mogen doen vanwege het feit dat veel paarden op de nieuwe hulp gaan vluchten indien deze voor het zweefmoment gegeven gaan worden. Wel voorbereiden door de oude binnenzitbeenknobbel, die buitenzitbeenknobbel wordt, te verzwaren en de halve ophouding te geven, maar de kuithulp wisselen aan het eind van de 3e fase samen met de nieuwe stelling. Dit is ook maar een fractie van een seconde dat het wisselen in beslag neemt.
Kennelijk is het toch altijd goed gegaan.
Maar ik zal er eens op letten, Professor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:55

murphy102 schreef:
Dit verbaasd mij, Professor. Heb het zo nooit mogen doen vanwege het feit dat veel paarden op de nieuwe hulp gaan vluchten indien deze voor het zweefmoment gegeven gaan worden. Wel voorbereiden door de oude binnenzitbeenknobbel, die buitenzitbeenknobbel wordt, te verzwaren en de halve ophouding te geven, maar de kuithulp wisselen aan het eind van de 3e fase samen met de nieuwe stelling. Dit is ook maar een fractie van een seconde dat het wisselen in beslag neemt.

Denk dat u het niet helemaal begrepen heeft wat ik bedoelde.
Het inzetten van de hulpen, misschien had ik moeten schrijven de voorbereiding van de hulpen.
Het is moeilijk te omschrijven.
Dat wegrennen na het changement heeft niets met dat te maken wat u aanspreekt, dit heeft te maken dat de ruiter niet bij het paard blijft tijdens het changement, en dat de hulpen te zwaar gegeven worden of dat het paard te vrij gelaten word tijdens het changement, of dat de ruiter achter het paard aankomt met zijn zit. En zo zijn er vele dingen die dit veroorzaakt.
Wanneer een paard goed voorbereid word door alles in rust het te rijden dan is een changement eigenlijk een eenvoudige oefening.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:47

Paardentango schreef:
Is paardrijden en bezig zijn met paarden niet iets anders dan het liefdesleven van een instructeur.
Het bevreemdt me. Dat geldt ook voor de fantastische verhalen van een geest die dwaalt over het veld.
Wat is dat toch tegenwoordig.

Sorry, ik trek het me vast te persoonlijk aan, maar ik weet inmiddels hoe het voelt als iemand met een fantastisch verhaal aan de haal gaat. En waarom....om er zelf beter van te worden.

Ik gun iedereen zijn of haar wijsheid, boterhammetje of wat dan ook, en hoop zelf ook te blijven leren.
Maar nee, niet over de rug van een ander, ook al vind ik iemand niet aardig. Ken het verschil tussen de waarheid en je eigen fantasie.
Een spannend verhaal over iemand is heel snel verteld, en er bijft altijd iets hangen bij mensen.
Waar of niet waar.

Dit verhaal verbaasd mij PT
Als het dan over spiegelen gaat? Is dit een zeer goed voorbeeld.
Het "naar jezelf kijken" blijft het lastigste stukje
maar wel het meest leerzame
kwaad spreken is heel makkelijk.
echter, diegene die meegaan in de kwaadsprekerij, terwijl men geen ervaring heeft met zo iemand, zal toch zeker ook bij zichzelf te rade moeten gaan.
Jammer genoeg, heeft kwaadsprekerij veelal te maken met een onderliggende jaloezie.
Het benijden, dat men denkt, dat iemand beter is/meer kan/ dan dat men zelf kan, is altijd iets van henzelf, nooit iets van iemand waarover ze kwaadspreken.
Als men zelf aan zichzelf zou werken, zou men precies hetzelfde kunnen bereiken als diegene die ze benijden.
Als men al oordeelt, via verhalen op internet over een persoon, die men nooit gezien/ervaren of ontmoet heeft zelf? Wat zegt dat over diegene die oordeelt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:45

Mindfields schreef:
Nou Cherie dat is geen laster maar gewoon de waarheid, helaas kan ik uit mijn eigen ervaring spreken met HB en zit ik met enorme problemen door hem. Ik ben het niet met alles eens wat hij met paarden doet maar hij weet in veel gevallen wel wat hij zegt, neemt niet weg dat ik helemaal zeker weet dat bovenstaande verhaal van Professor helemaal waaris, en ik ben niet de enige, maar er zijn mij 6 vrouwen voor gegaan die hetzelfde hebben meegemaakt met hem en heel veel bedrijven ook.

Van elke relatie leert je wat.
Het zijn positieve en negatieve dingen waar je wat van leert
Ik denk in jou geval, dat je dankbaar mag zijn hetgeen je met hem heb mogen meemaken, want door hem heb je mede naamsbekendheid gekregen in de paardenwereld.
Zie dat als positief , en laat hetgeen hij nu nog neerzet bij hem en volg je eigen weg.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:30

nombrado schreef:
Mindfields schreef:
Nou Cherie dat is geen laster maar gewoon de waarheid, helaas kan ik uit mijn eigen ervaring spreken met HB en zit ik met enorme problemen door hem. Ik ben het niet met alles eens wat hij met paarden doet maar hij weet in veel gevallen wel wat hij zegt, neemt niet weg dat ik helemaal zeker weet dat bovenstaande verhaal van Professor helemaal waaris, en ik ben niet de enige, maar er zijn mij 6 vrouwen voor gegaan die hetzelfde hebben meegemaakt met hem en heel veel bedrijven ook.

Van elke relatie leert je wat.
Het zijn positieve en negatieve dingen waar je wat van leert
Ik denk in jou geval, dat je dankbaar mag zijn hetgeen je met hem heb mogen meemaken, want door hem heb je mede naamsbekendheid gekregen in de paardenwereld.
Zie dat als positief , en laat hetgeen hij nu nog neerzet bij hem en volg je eigen weg.

Wat een afschuwelijk persoon als ik het zo lees.. vraag me dan ook direct af of iemand die zo met mensen omgaat, wel goed voor zijn dieren is?
Anyway, veel sterkte Mindfields en de tip van nombrado lijkt me een waardevolle tip.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:35

murphy102 schreef:
Professor schreef:

Hier schrijf je toch iets anders, als op de vorige pagina ;)

Daar gaf jij de hulpen tijdens de zweeffase :')

Ik heb hier al vaker neergezet: EERST EENS GOED LEREN LEZEN :Y)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:38

Hulpen bestaan imo ook uit voorbereidende hulpen en die geef je eerder dan het zweefmoment, Cherie en dat is toch ook wat hij zegt..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:39

JPS schreef:
Wat een afschuwelijk persoon als ik het zo lees.. vraag me dan ook direct af of iemand die zo met mensen omgaat, wel goed voor zijn dieren is?
Anyway, veel sterkte Mindfields en de tip van nombrado lijkt me een waardevolle tip.

Dan geeft het nog geen pas om dit op het i-net te bespreken

De "ander" kan zich niet verdedigen en daarom is het gewoon laster wat er dan neergezet wordt.

Laat een ieder zich gewoon met de discussie bezighouden; "klassieke versus academische rijkunst"
En het vooral aangenaam houden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:40

JPS schreef:
Hulpen bestaan imo ook uit voorbereidende hulpen en die geef je eerder dan het zweefmoment, Cherie en dat is toch ook wat hij zegt..

Lees even terug, zou ik zeggen. Maar ik zal het even voor je doen.

murphy102 schreef:
cherie78 schreef:
Daarom is het ook belangrijk om de hulpen nóg in de derde fase te geven, vlak daarop is het zweefmoment.

Nee Cherie, dan is dat paard nog "bezig" zijn "oude" galop af te maken.

Lijkt mij, dat er hier toch heel wat anders staat

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:41

cherie78 schreef:
JPS schreef:

Dan geeft het nog geen pas om dit op het i-net te bespreken

De "ander" kan zich niet verdedigen en daarom is het gewoon laster wat er dan neergezet wordt.

Laat een ieder zich gewoon met de discussie bezighouden; "klassieke versus academische rijkunst"
En het vooral aangenaam houden.

Dus ik mag niet vragen of hij wel goed voor zijn dieren is en haar sterkte wensen met dit afschuwelijk verhaal?

JPS

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:44

Het lijkt mij dat voorbereidende hulpen en de concrete hulp verward worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:45

JPS schreef:
Dus ik mag niet vragen of hij wel goed voor zijn dieren is en haar sterkte wensen met dit afschuwelijk verhaal?

Wat als hier een antwoord op zou komen, het eerste stukje van je zin?

Sterkte wensen lijkt mij iets heel anders.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:47

JPS schreef:

Lijkt mij ook.

Ook las ik ergens dat er al in de tweede fase, de hulpen gegeven zouden worden. Dat lijkt mij iets teveel voorbereiding.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:50

cherie78 schreef:
JPS schreef:

Lijkt mij ook.

Ook las ik ergens dat er al in de tweede fase, de hulpen gegeven zouden worden. Dat lijkt mij iets teveel voorbereiding.

is de tweede fase dan niet geschikt voor de halve ophoduing? of word dat al een galopsprong eerder gedaan.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:52

cherie78 schreef:
JPS schreef:

Wat als hier een antwoord op zou komen, het eerste stukje van je zin?

Sterkte wensen lijkt mij iets heel anders.

Eerste stukje is de bij mij achtergelaten indruk n.a.v. verhaal.
Antwoord wacht ik even af ;)
Sterkte-wensen oprecht.
Maak je niet zo druk, je gaat nu zelf off-topic ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:58

Dat ik off-topic ga, klopt inderdaad.

Kun je nagaan, wat voor impact dit heeft!
Zelfs op iemand die totaal niets met de leer van die persoon heeft.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:00

cherie78 schreef:
Dat ik off-topic ga, klopt inderdaad.

Kun je nagaan, wat voor impact dit heeft!
Zelfs op iemand die totaal niets met de leer van die persoon heeft.

Daar heb je een punt:-)

On-topic;
overigens denk ik dat voorbereiding in de tweede fase niet te vroeg is.