DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:02

Als je vanaf het begin veel paarden per dag rijdt en dat jaren lang, dan heb je km's in de kont. Als het steeds paarden geweest zijn die nooit goed gereden zijn, heb je nooit ervaren wat een goed gereden paard is. Als leert rijden op een goed gereden paard, meteen goed les krijgt en genoeg rijuren maakt, dan is die leercurve rendabeler dan een leven lang op de verkeerde paarden rijden. Je komt dan niet verder dan het normale manegewerk.... De manier waarop je je km's maakt, maakt heel veel uit voor het gevoel wat je moet ontwikkelen. Ik vind het een uitdaging om met paarden te werken, die niet meer willen werken. Om die dieren een tweede kans te geven. De manier om dat soort paarden hanteerbaar te maken voor een gemiddelde ruiter vraagt een hele andere aanpak dan een salonruiter, die alleen op goede paarden gereden heeft. Voor correctiewerk hebben we de hele subtop van de dressuur en springen op het erf gehad. Die maakten de fout om te denken dat ze het klusje even zouden klaren. Die mensen komen nooit meer met het aanbod om een paard te corrigeren, want ze kunnen het niet. Kunnen die ruiters nou rijden of niet ? Die paarden doen binnen een a twee rondjes door de bak, onze subtop en hoger in het zand bijten. Op zich niets mis mee, kan de beste overkomen. Het geeft alleen maar aan dat voor bepaalde aktiviteiten als africhten, inrijden, berijden, corrigeren totaal verschillende kwaliteiten en deskundigheid nodig zijn. Al die mensen die roepen dat Z veel voorstelt, Z is nog steeds de basis en niets meer. Je zit in groep 8 van paardrijden. Daarna begin je pas. Al het gerommel eronder betekent gewoon dat je in groep 3, 4 of 5 bezig bent.
De meeste ruiters komen niet in groep 8 (in analogie: 2 jaar kleuterschool + 6 jaar lagere school).

Als je voor een dressuur proefje t/m groep 8 (Z) LDR in je dressuur rijden nodig hebt, om daar te kunnen komen, dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Dat is schrikken, heel l*llig om te horen of anders later te ontdekken dat je minder goed rijd als je dacht. Zorg eerst dat je op een normale manier de Z doorkomt. Aannemende dat dat een goede maatstaf is, zou je misschien van een goed ontwikkeld ruitergevoel kunnen spreken. Als je op een gemiddeld concours rondkijkt, denk ik dat ik te positief ben, de realiteit is minder fraai. Als je redelijk tot goed kan rijden en alle klassen goed doorlopen hebt, dan kan fine-tuning en extra hulpmiddelen handig zijn. Als je het eerder gebruikt, ben je gewoon verkeerd bezig. Bij een goede trainer, instructeur kan LDR misschien een waardevolle bijdrage in het totaal van de scholing van het paard betekenen, waarbij we dus aannemen dat de ruiter goed kan rijden....... Als we al die meisjes en jongetjes bezig zien op B, L en M niveau om zich met iets wat LDR genoemd wordt omhoog te worstelen, dan is dat een aanfluiting voor paardrijden en nog erger voor de paardrijsport. Dat heeft niets met dressuur te maken. Laat het keurkorps van onze ruiters nu bepalen of LDR in de training en het rijden zaligmakend is, maar verkondig LDR niet als zaligmakend evangelie naar het beloofde land. Je belazert daarmee mensen, je omgeving en je paard.
Ga eens over LDR nadenken als je redelijk tot goed kan rijden. Of je goed bent, daar kom je snel genoeg achter. Als je in elke klasse 50-59% gemiddeld scoort, dan ben je geen topper. Dat zit er niet in en zal er later niet uitkomen. Ga genieten van paardrijden. Mensen die 60% scoren zijn ook niet super, als je daar komt met wat ze LDR noemen, dan ben je verkeerd bezig. Als je normaal 70% in alle klassen gemiddeld scoort, dan kan je redelijk tot ruim voldoende rijden. Misschien is het dan verstandig, als je het nodig hebt, om eens aan andere rijgymnastiek te gaan denken. Als je dat eerder doet om hogere ogen te gooien, bewijst eigenlijk alleen maar dat je verkeerd bezig bent. Als je onder 70% rijdt, heb je hulp, een goed paard en goede instructie nodig, geen LDR.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:05

jasmijn78 schreef:
Dat vind ik wel meevallen... Ieder paard heeft zo zijn kwaliteiten en is van oudsher gefokt voor een bepaald doel. Dat het algemene beeld nu heerst dat met elk type paard alles maar moet kunnen, met name dressuur, daar kan ik soms niet echt bij. Als het dan werkelijk waar is dat mensen die de band met hun paard daadwerkelijk zo belangerijk vinden, dan gebruiken ze het paard toch waar hij goed in is??? Is het niet voor het paard veel fijner als hij iets kan doen waar hij van nature goed in is? en aanleg voor heeft? Iemand met een talenknobbel gaat toch ook geen wiskunde studeren???
Studeren niet, maar een beetje rekenen moet ie ook leren. We hebben het hier over de basisschool en hooguit middelbare school, niet universiteit.

jasmijn78 schreef:
Wie praat nu wie na??? Degene die alleen spreken vanuit theoretische kennis? Of degene die op de hoogte zijn van de theorie en daarnaast ook nog eens praktijkervaring hebben? (zonder enige kennis van de thoerie kom je namelijk nooit op hoog niveau)
Weet niet over wie jij het nu denkt te hebben... Ik voel me niet aangesproken, want ik weet dat ik mijn eigen mening vorm - ik neem niets klakkeloos aan en praat ook niets klakkeloos na.
"Op de hoogte zijn van de theorie", "de theorie in praktijk brengen", "de theorie begrijpen", "de theorie kunnen doorgronden" zijn allemaal verschillende zaken. Ik zie in de praktijk nogal veel mensen die "op de hoogte zijn van de theorie" maar er in de praktijk niet mee om weten te gaan (op elk niveau overigens).
De praktijk kan af en toe best wat afwijken van de theorie, maar sommigen maken er een sport van. Het "hoe" wordt steeds minder belangrijk, het resultaat is het enige dat telt.
Nu is hier door pro-LDRers de theorie geopperd, dat voor LDR rijden een kantelend bekken en ondertredend achterbeen essentieel is. Ik heb echter nog geen één praktijkvoorbeeld (= op bokt een foto of filmpje) gezien die deze theorie kan staven. Ook irl heb ik zelf altijd wat anders gezien. Dan kan men zeggen: "je moet het voelen", maar als het achterbeengebruik goed voelt, maar het achterbeengebruik er slecht uit ziet, dan is het niet goed. Daarom vraag ik: Laat eens zien wat jullie al zo lang beweren dat er gebeurt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:08

@ Goofie je onderschrift is net zo geweldig als je stuk tekst!! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:23

Goed stuk Goof Ja .
Nadenken over hoe LDR werkt (of niet), dat is in feite het enige dat wij hier doen. Rijniveau is voor het succesvol hierover nadenken toch wel ondergeschikt aan mogelijkheid tot nadenken... Rijniveau bepalen aan de hand van wedstrijdresultaten gaat (zoals je ook al aangeeft) ook al niet op. Waarom baseer je je dan, voor het bepalen van goed of niet goed, op score percentages?
Volgens mij ben ook jij er op zich voor, dat mensen zich ver genoeg in het rijden verdiepen, om te weten waar je met het rijden naartoe wilt - of vergis ik me?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:27

nadenken over hoe het jaarverslag van Ahold in elkaar steekt heeft ook weinig tot geen zin als je niet al jaahaaren in dat veld werkt Haha! Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:33

Wel eens afgevraagd op welke punten op een paard de grootste krachten inwerken ? Op welke plek bij een paard heb je het minste harde structuur (skelet) ? Komen daar grote of kleine krachten voor ? Op welke plek zit het evenwichtsorgaan ? Waar wordt de temperatuur van de hersenen geregeld ? Waardoor wordt de weerstand voor ademhaling het meest beinvloed ? Op welke plek passeren de meest kritische bloedvaten en zenuwbanen ? Wat gebeurt er met de hartslag als het hoofd omlaag gebracht wordt ? Waarvoor heeft een paard zijn hals nodig ? Waar lopen de rugspieren langs de wervelkolom ? Wat wordt er opgerekt als de bovenlijn wordt aangespannen ? Als de achterbenen meer onder een paard treden, verzamelt het paard dan ? Als een paard meer gaat zitten in gang, verzamelt het dan ook? Hoe verhouden de spieren en bijbehorende systemen in de onder - en bovenlijn zich tot elkaar ? Waardoor alleen kan een paard zuiver en harmonisch gaan ? Is 10 minuten dressuur in de ring, topsport Heb je daar een atleet voor nodig ? Kan een warmbloedpaard lang verzameld gaan, complexe bewegingen uitvoeren zonder daarbij echt moe te worden ? Een paard dat net is warmgereden, moet dat zwaar bezweet zijn of juist niet ? Een paard dat zijn proefje net gereden heeft, moet dat bezweet en bevlokt zijn ? Zegt de plaats van het zweten iets over de inspanning van spieren aldaar ? Hoort een nek en hals zware krachten te verwerken ? Als je de hals in de bovenlijn aanspant, hoe ver kom je dan met rekken in de bovenlijn van het paard vanaf de schoft tot in het bekken ? Als een paard in de prut van een sloot wegzakt, berust een paard dan daarin of begint het te vechten voor zijn leven ? Is een paard gevoelig in de lagen ? (de plek waar het bit ligt)? Waardoor laat een paard zich onderwerpen ? Mag je de geest en het gestel van een paard voor training gelijkstellen aan een mens ?

Als je voor dit soort vragen wat antwoorden kan bedenken, kun je ook gevoel of common sense ontwikkelen. Als je het dan kan onderbouwen, dan heb je een eigen mening. Er is dan meer dan PR voor nodig om je te overtuigen wat goed voor jou en je paard is. Wat toppers doen is niet relevant, die hebben genoeg mogelijkheden. Het gaat erom wat we in de breedtesport met paarden doen en dan of we het redelijk tot goed doen of op een dwaalspoor bezig zijn...... Rijd je paard omdat je paardrijden fantastisch vindt of gebruik je hebt paard omdat het je ego streelt ?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 07-10-06 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:37

hou nou maar weer op Goofy Haha! Haha!

ik zal hier maandag verder op ingaan, ben nu erg moe....... en ik heb morgen weer een zware dag Haha! maar maandag ga ik hier eens goed over nadenken Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:40

KiWiKo schreef:
nadenken over hoe het jaarverslag van Ahold in elkaar steekt heeft ook weinig tot geen zin als je niet al jaahaaren in dat veld werkt Haha! Haha!

Als je me een jaarverslag van een bedrijf geeft, dan weet ik hoe de vlag ervoor staat. Ik hoef geen grootgrutter of kruidenier geweest te zijn. Als je de boekhouding van een manegebedrijf ziet, weet je ook genoeg. Je hoeft geen bal van paardrijden en het runnen van een manegebedrijf af te weten. Het kan zelfs in je nadeel werken om de financiele situatie te beoordelen, daar is het jaarverslag met de cijfers voor.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:42

KiWiKo schreef:
hou nou maar weer op Goofy Haha! Haha!

ik zal hier maandag verder op ingaan, ben nu erg moe....... en ik heb morgen weer een zware dag Haha! maar maandag ga ik hier eens goed over nadenken Haha!

Ik rijd liever 3 uur paard a E 70 per uur, dan 7 uur paard voor E 10, om te verdienen. Pling
In het eerste voorbeeld levert het E 210 op, in het tweede slechts E 70.
Het eerste voorbeeld kost je een halve dag, het tweede voorbeeld een hele werkdag.
Na het eerste voorbeeld ben je fit en helder en niet uitgeput.
Na het tweede voorbeeld ben je moe, lusteloos en ga je hangen.
Met het eerste voorbeeld heb je wat te besteden of te investeren.
Met het tweede voorbeeld moet je zien rond te komen.
Het ene is niet beter als het andere, alleen anders.

Ik vind wat vrije tijd toch wel belangrijk. Leuke dingen doen, naast paarden is ook belangrijk.
Als je de hele dag van ochtend tot nacht met paarden optrekt ga je zelf steeds meer op een paard lijken. Je gebit verandert, je gelaatsuitdrukking, je manier van kijken, hoe je je kaken aanspant, hoe je je hoofd houdt en om je heen kijkt, hoe je loopt, enz. Je wordt de spiegel van de paarden waar je mee omgaat. De paarden zijn de spiegel van degenen, van de mensen waar ze mee omgaan. Wel eens goed in de spiegel gekeken ? Dan weet je hoe laat het is.... Pling Pling Pling

Ik vind een paard met een paardenhoofd mooier dan een mens met een kop dat op het hoofd van een paard lijkt.

Je mag er best op ingaan, maar het moet niet. Je kan er moe van worden Kim. Van denken kan je meer moe worden dan een dag lang op verschillende paardenruggen......
Ieder zijn waarde, ieder in zijn waarde.

Mensen van de praktijk noemen ze dat. Een loodgieter was vroeger een slecht betaald beroep. Tegenwoordig kun je als loodgieter goud verdienen. Niemand heeft tijd en niemand kan iets goed. We kunnen allemaal veel, maar minder goed. We zijn allemaal klussers geworden, dank zij de bouwmarkten. Zo gaan we met z'n allen ook met paarden om. We bedoelen het goed, maar doen we het goed? Door die situatie verkeerd de loodgieter in uitzonderlijk goede omstandigheden. Hetzelfde geldt voor een groep ruiters. Het is al die mensen van harte gegund. Ze hebben waarschijnlijk naast wat werken ook hun verstand goed gebruikt en daarnaast gebruikt van specifieke omstandigheden en mogelijkheden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:22

Grappige bewoordingen allemaal.
Maar ik ga mijn tijd niet steken in een shire annex trekpaard om die de beginselen der dressuur bij te brengen.
Een trekpaard hoort bij mij voor de koest punt uit.
En een rijpaard onder het zadel. Daarom heet de een ook trek paard en de ander rijpaard.
De mens moet doen waar die goed in is en zo het paard ook. Je moet van een paard dat het hart niet heeft om te springen niet een springpaard willen maken en van een paard dat de rust niet heeft om te dressuren niet een dressuurpaard willen maken,
Zo hoort een kolosale shire niet een baletdansje te doen. Mijn god je laat een Sumoworstelaar toch ook niet het zwanenmeer dansen?

En dan als je LDr nodig hebt in de basis dan ben je geen goed ruiter. Hallo wie bepaald dat? Waar liggen de maatstaven in deze.
En wie gaat er dan zo extreem als anky? Ik in ieder geval niet. En als je niet boven de 60% kunt scoren dan ben je ook maar een slechte ruiter ofzo? Onzin er zijn zat klasse ruiters die lekker niet op wedstrijd gaan om wat voor reden dan ook.,

Bij mij op stal rijd een vrouwtje klasse maar laat haar geen wedstrijden rijden die ziet al drie weken van te voren groen van stress.
En zo heeft ieder zijn ding.
Natuurlijk zijn de klassieke begrippen op ieder paard toepasbaar, maar ik denk dat de oude heren ook echt niet op een shire gingen rijden hoor, nee die namen een paard met ietwat meer klasse talent en verhoudingen.
En je omhoog worstelen via LDR, tjonge Goofy heb je het dan nu eindelijk begrepen?
Dat kan namelijk niet niet en nog eens niet. Er is een bepaalde basis voor nodig om goed in de richting van LDR te komen. En weet je dat trekken is niet rijden dat moet je zien dat is slecht. Maar een paard dat je met fingerspitzengefühl daar naar toe kunt vragen en die het uit eigen vrije wil doet, das pas rijden. Maar sommigen onder ons gaan altijd van het slechte uit.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:25

*LOL* Goof, je bent héérlijk op dreef! Ja Ga door!! Vork Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:29

Kafue schreef:
Je moet van een paard dat de rust niet heeft om te dressuren niet een dressuurpaard willen maken
Dus een paard dat niet stil wil staan, moet je maar niet mee gaan dressuren? Nagelbijten / Gniffelen
Kafue schreef:
Natuurlijk zijn de klassieke begrippen op ieder paard toepasbaar, maar ik denk dat de oude heren ook echt niet op een shire gingen rijden hoor, nee die namen een paard met ietwat meer klasse talent en verhoudingen.
Klopt, Lipizzaners bijvoorbeeld. Wat waren dat ook weer van origine... Verward Oja, trekpaarden Bloos! .

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:44

Kafue schreef:
En je omhoog worstelen via LDR, tjonge Goofy heb je het dan nu eindelijk begrepen?
Dat kan namelijk niet niet en nog eens niet. Er is een bepaalde basis voor nodig om goed in de richting van LDR te komen.

Ik heb elke dag de hele dag gratis breedbeeld op wat er gebeurt. Ik hoef niet eens van kanaal te wisselen. Pling Pling Pling In de breedte sport zijn de meesten van ons, voorlopig nog niet toe aan wat je beschrijft.

Er zijn zelfs mensen die beweren dat je voor dressuur een heet paard moet hebben. Wel eens meegemaakt en gezien wat voor effect dat heeft op ruiters die het paardrijden niet beheersen?
Die paarden zijn voorwaarts, showen beter, meer aktie in het voorbeen. Waar gaat het nou eigenlijk om (dat paardrijden, al dat trainen, oefenen en rijden?) Het lijkt wel of we het over BMW's, Ferrari's e.d. onder paarden hebben.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:52

Goofy44 schreef:
Waar gaat het nou eigenlijk om (dat paardrijden, al dat trainen, oefenen en rijden?) Het lijkt wel of we het over BMW's, Ferrari's e.d. onder paarden hebben.
Kafue schreef:
Zie het maar als dat Schumacher ook zijn fomule een wedsrtrijd niet in een Skoda gaat rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:02

Slecht paardrijden kom je overal tegen.
Ik kon me er gruwelijk aan ergeren maar nu niet meer want ik heb alleen mezelf ermee te pakken en zij die dicht bij me staan.
Bij ons rijd ook een grietje vreselijk ondankbaar ding, kan scheldwoorden uiten tegen mama waar ik het bestaan niet van ken, afijn 6 jaar rijd een klein C-tje leuk ponytje doet geen vlieg kwaad rustig en wat doet het kreng slofteugel eraan. Nee daar kan ik echt pissig om worden maar er iets van zeggen heeft geen zin. Maak je het kind kwaad slaat ze de pony met de zweep.

Die benamingen ken ik heet paard, o ja paard met verhoogde lichaamstemperatuur. Nee sorry het is idd waar om hun eigen kunst te verdoezelen moeten we een heet paard, achterhand eronder geen nood daar kun je vanaf de grond mee helpen met de zweep goed voor de conditie ook, moeilijk aan de voorzijde hang er een scherp bit in, o je kun je hem neit meer houden neem een slofteugel, is tie niet voorwaarts geen nood neem hele scherpe sporen.
Jammer dat is de hedendaagse manier van rijden. Voor mij is paardrijden allereerst lekker ontspannen bezig zijn met dieren en om het leuk te houden interessant telkens iets bijleren en paard natuurlijk sterker maken worden ze vaak ook weer mooier van.
Ik vind het belangrijk goed te rijden zodat je paard sterker wordt geestelijk en mentaal en voor mezelf door met steeds fijnere onzichtbaarder hulpen het paard te laten dansen. Heejjjj maar de voorwaarden die ik belangrijk vind ach daar zijn maar weinig ruiters die dat zo vinden. Fout bij je eigen zoeken ach kom wie doet dat nu tegenwoordig nog weinig hoor.
Jammer eigelijk dat goede ruiters of ruiters die echt het beste met hun paarden voor hebben zo dun gezaaid zijn. Paardrijden is meer dan proberen zo hoog mogelijk te eindigen op wedstrijden die wedstrijden is een moment een proef 6 minuten terwijl aan die 6 minuten een wereld aan tijd vooraf is gegaan aan voorbereiding.
LDR hoeft niet slecht te zijn, als je maar weet hoe, wat, waarneer.
Maar ik denk dat als de slechte ruiters de paarden niet in de ldr trekken omdat ze het bestaan er niet van weten ofzo er wel weer iets nieuws bedacht zou worden.
Niet voor niets hangen de ruitersportzaken vol met soorten bitten, hulpteugels, neusriemen, sporen en dergelijke.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:03

QQQQ schreef:
Goofy44 schreef:
Waar gaat het nou eigenlijk om (dat paardrijden, al dat trainen, oefenen en rijden?) Het lijkt wel of we het over BMW's, Ferrari's e.d. onder paarden hebben.
Kafue schreef:
Zie het maar als dat Schumacher ook zijn fomule een wedsrtrijd niet in een Skoda gaat rijden.

Om een bepaald doel te bereiken heb je bepaald materiaal nodig. Voor een heerlijke appeltaart neem je toch ook goudrenetten en niet peren?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:07

En als dan dit het doel is:

Citaat:
Voor mij is paardrijden allereerst lekker ontspannen bezig zijn met dieren en om het leuk te houden interessant telkens iets bijleren en paard natuurlijk sterker maken worden ze vaak ook weer mooier van.

Dat kan dus net zo goed met een Shire Knipoog

Niet ieders doel is de Formule 1, ook de Clio Cup is best leuk Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:08

De Clicko cup? Waar wordt die verreden?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:38

Kafue schreef:
Om een bepaald doel te bereiken heb je bepaald materiaal nodig. Voor een heerlijke appeltaart neem je toch ook goudrenetten en niet peren?
Het doel van klassieke dressuur is echter niet om wedstrijden te winnen en dus onafhankelijk van het materiaal. Jouw doel is blijkbaar wezenlijk anders.
Craignethan schreef:
En als dan dit het doel is:

Citaat:
Voor mij is paardrijden allereerst lekker ontspannen bezig zijn met dieren en om het leuk te houden interessant telkens iets bijleren en paard natuurlijk sterker maken worden ze vaak ook weer mooier van.

Dat kan dus net zo goed met een Shire Knipoog

Niet ieders doel is de Formule 1, ook de Clio Cup is best leuk Haha!
My point exactly! Ja

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:50

Als de dressuur er voor het paard is, dan is dat een ander doel als wanneer de dressuur er voor het winnen is. Het middel om te winnen is dan het paard. Dat is een heel ander doel. Dressuur als sport, is wat mij betreft iets heel anders als dressuur, zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Kan ook niet anders, want als je voldoende kont-uren op een paard moet hebben om goed te kunnen rijden, zou je allemaal ruiters met rimpels zien en dan moeten ze nog op goed materiaal rijden, goed les hebben en zelf nog wat in hun mars hebben. Die jonge bloemen van tegenwoordig, hebben die echt meer talent dan die echte kerels van vroeger? Het is wel een vrouwensport geworden of een sport waarin vrouwen dominant aanwezig zijn.

De "Clio Club", dat is heeeel wat anders.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:58

Goofy44 schreef:
Als de dressuur er voor het paard is, dan is dat een ander doel als wanneer de dressuur er voor het winnen is. Het middel om te winnen is dan het paard. Dat is een heel ander doel. Dressuur als sport, is wat mij betreft iets heel anders als dressuur, zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Kan ook niet anders, want als je voldoende kont-uren op een paard moet hebben om goed te kunnen rijden, zou je allemaal ruiters met rimpels zien en dan moeten ze nog op goed materiaal rijden, goed les hebben en zelf nog wat in hun mars hebben. Die jonge bloemen van tegenwoordig, hebben die echt meer talent dan die echte kerels van vroeger? Het is wel een vrouwensport geworden of een sport waarin vrouwen dominant aanwezig zijn.

De "Clio Club", dat is heeeel wat anders.

Dressuur zoals het oorspronkelijk bedoelt is??? Je bedoelt om de oorlog te winnen?

Is het nu de Renault Clio, de Clicko of de Chicken cup? En wie schrijven zich daarvoor in?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 00:40

Na alles weer bij gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat @QQQQ paardrijd en @horseyfries (en andere pro LDR rijders) dressuur rijd.
@QQQQ wil gewoon lekker kunnen rijden en @horseyfries wil naast het fijne rijden ook de perfectie vinden en daar zit het verschil.

Waarschijnlijk rijd @QQQQ haar paard het liefste in het bos en is dus daarmee geen dresuurrijdster. Al noemt ze zichzelf wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 00:57

Kafue schreef:
Dat kan namelijk niet niet en nog eens niet. Er is een bepaalde basis voor nodig om goed in de richting van LDR te komen.

Mijn mening is toch, dat als je landelijk meerijd ( en volgens mij doen we dat allemaal op Tyrza en Mireille na) gewoon lekker bij normaal paardrijden moet houden..............en hoe je dat noemt, i dont give a oliebol.

Maar ga je paard op dat nivo niet zo extreem instellen, want daar mis je het gevoel en ervaring gewoon nog voor. Volgens mij zijn dat ook de woorden van Anky en Sjef........Zeker van Tineke Bartels: LDR is promoveren na je universiteit............en wij zitten allemaal nog op de basisschool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 01:02

Voor ik op bokt kwam had ik uberhaupt nog nooit van een systeem gehoord. Ik zit vanaf mijn 5 de te paard en ben nu 30 ( en kan nog steeds niet rijden Clown)
Zelfs die term is in Deurne niet genoemd. Gewoon paardrijden..........je paard exterieurmatig bekijken, en onder de man aanvoelen waar zijn goede en slechte punten zitten en daarmee aan de slag gaan.

Op het moment rijd ik er 3 per dag, en alledrie rij ik ze totaal anders! De een juist lang en laag, de ander juist meer bovenin......de een moet sneller gemaakt worden, de ander moet langzamer gemaakt worden.

Ik snap werkelijk niet dat mensen niet gewoon gaan paardrijden ipv de hele dag erover te l*llen. Vooral als je gewoon basisnivo amateur bent ( Landelijk tm Z)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:01

Pipo schreef:
Kafue schreef:

Mijn mening is toch, dat als je landelijk meerijd ( en volgens mij doen we dat allemaal op Tyrza en Mireille na) gewoon lekker bij normaal paardrijden moet houden..............en hoe je dat noemt, i dont give a oliebol.

Maar ga je paard op dat nivo niet zo extreem instellen, want daar mis je het gevoel en ervaring gewoon nog voor. Volgens mij zijn dat ook de woorden van Anky en Sjef........Zeker van Tineke Bartels: LDR is promoveren na je universiteit............en wij zitten allemaal nog op de basisschool.

Precies. En weet je hoe stom het overkomt als dan mensen van de basisschool je even denken te gaan vertellen dat wat je op de universiteit hebt geleerd én in de praktijk op je werk al hebt toegepast heel slecht is...

Dat mensen allemaal iets anders willen, perfect. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om voor de lol lekker in een buitenbakkie met een shire aan de gang te gaan en die voor de lol te leren aan de teugel te lopen......... of lekker op een haflinger of fjord aan een lang teugeltje buiten te rijden langs de paden elke dag. Maarrrrrrrrrrrr ik zal nooit mensen erop be- of veroordelen die dat allemaal geweldig vinden...

En weet je, dat is niet omdat ik die shire of haflinger of whatever niet lief vind. Dat is puur omdat ik het een uitdaging vind met mijn paard samen zoveel mogelijk kwaliteit te benutten. Op concours gaan hoeft van mij niet, ja een keer een Pavo-cup ofzo, maar niet meer elke week NL doorcrossen. Lekker thuis trainen en lessen bij de topper, dat vind ik leuk, dan elke maand een film maken en kijken hoe je vordert en genieten elke avond van het geluid van aan-hooi-knabbelende paarden als je het laatste rondje doet, en van je paard in de wei met de zon op de bast, heerlijk! Of als je lekkere warme slobber hebt gemaakt met hart en ziel en je je paard ervan ziet genieten. Prachtig.

Ieder zijn ding, maar brand een ander niet af op een "systeem"!

Van de 10 paarden die je rijdt rij je in 10 verschillende systemen.