Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:23

Vandaag de eerste dag aan de slag gegaan met deze theorie/techniek. Hij liet eigenlijk direct los en hing naar de grond. Wel stukken om hoog en weer spanning maar ook mooie lange stukken los en laag ook in draf en galop. Heel fijn gevoel, ik heb het idee dat ik hem nu ook veel meer voel onder en achter. Ik voel zijn rug nu bol worden en dat hij zijn buikspieren aanspant. Hij zet dan zelfs meer onder en is veel fijner aan de hulpen. Heerlijk dit, ik ga er zeker me door.

PS: hij mest nu ook veel minder tijdens het werk!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:16

@damian: dan duikt hij -blijft wél laag - er dikwijls nét achter, waarna ik wat been geef en meegeef om de neus er weer uit te krijgen; neus gaat er dan wel uit, maar dikwijls komt hij dan tegelijk met de hele hals weer een stuk omhoog, waarna het hele gebeuren weer van voren af aan....

Het lukt soms wel om hem écht laag te doen zakken met de neus er uit, maar ik heb niet het idee dat ik precies weet hoe ik dat met 'regisseren", heb meer de indruk dat dat dan meer geluk dan wijsheid is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:16

@damian: dan duikt hij -blijft wél laag - er dikwijls nét achter, waarna ik wat been geef en meegeef om de neus er weer uit te krijgen; neus gaat er dan wel uit, maar dikwijls komt hij dan tegelijk met de hele hals weer een stuk omhoog, waarna het hele gebeuren weer van voren af aan....

Het lukt soms wel om hem écht laag te doen zakken met de neus er uit, maar ik heb niet het idee dat ik precies weet hoe ik dat met 'regisseren", heb meer de indruk dat dat dan meer geluk dan wijsheid is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:17

terpentijn schreef:

Permanent zacht contact onderhouden. (contactteugel)
Wanneer je de teugel in het laatste stukje weggeeft dat is de kans groot dat hij omhoog komt.
Bij een permanent contact kun je bij het omhoog komen direct met wat weerstand aangeven dat je dat niet bedoeld.

Realiseer je dat je paard opnieuw zijn evenwicht moet hervinden nu mét het ruitergewicht.
Wanneer hij daar wat moeite mee heeft spant hij de rug aan en komt hij omhoog, dat is gemakkeljker.

Bij laag strekken buigt hij in in de knieën.
Hij moet zijn evenwicht nu zien te bewaren vanuit de achterhand, daar zijn spieren en ervaring voor nodig en dat kost wat tijd.
Denk aan het je evenwicht bewaren op een ladder met een zak cement op je schouders én wisselend doorgezakte knieën.
Speel het spel dus met tolerantie en begrip en neem er de tijd voor.

Wat betreft het regiseren, het is een spel waarbij vertrouwen en goede wil een grote rol spelen.
Veel belonen leidt je paard in de goede richting.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:33

Een mooie indicatie of je je paard dat het niet gewend is in de juiste werkhouding hebt:
de hals op of nét onder de horizontaal,
de neus ruim voor de verticaal, aan de teugel. (je paard reikt nu naar het bit)
je voelt de rug loslaten, swingen
hij zakt nu soms in de wending (zwaar) door het binnen achterbeen

Nu zit je goed!
Hier vanuit gaat alles de goede kant op.
Voorwaarts denken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:40

Simpelman schreef:
[
Wanneer je de teugel in het laatste stukje weggeeft dat is de kans groot dat hij omhoog komt.
Bij een permanent contact kun je bij het omhoog komen direct met wat weerstand aangeven dat je dat niet bedoeld.

Dit bedoel ik. Dit ging er dus steeds mis bij mij en daarom bleef die van mij niet in een diepe stretch lopen. Als hij daar beneden was, had ik geen contact meer (of weer te veel toen mijn teugels te kort waren) en kwam hij weer naar kniehoogte. Ik moet nu heel geconcentreerd rijden en het contact constant houden en dan blijf hij diep beneden. Voel ik hem even omhoogkomen, bied ik direct wat weerstand en dan zakt hij weer. Dat werkt voor mij echt super. Hoewel het wel flink wat oefenen was om dit onder de knie te krijgen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:42

En dan besef je opeens dat er meer werk aan jou als ruiter is dan aan je paard, want die kan het wel hoor :+

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:20

Zo...ik kom ook maar eens reageren. Bedankt Simpelman voor je reactie eerder. Leuk om te lezen allemaal. Ik heb van de week ook weer fijn gereden...toch ook weer flinke stukken gegaloppeerd en zowaar gaat hij daarin ook wat meer zakken. Maar fijner nog, we krijgen steeds meer een echte galop. Mooier tempo ook. Dit was natuurlijk al wel voor ik hiermee aan de gang ging het geval, maar het krijgt een mooi zetje. De goal voor nu is kniehoogte...daarna gaan we verder. Rustigaan zakken. Ik dacht er eens over en ik denk dat hij echt moet leren dat het kan allemaal dat stretchen, hij zakt heel makkelijk en in redelijke balans tot boeghoogte....maar dan.

Vandaag maar eens aan de longeerlijn. Heel simpel touwhalster en eens kijken hoe hij het ging doen. Ik de stap begonnen we op mwoah boeghoogte en dat bleef het een beetje....maar wat me wel opviel was wel dat hij na 10 minuten erg lekker ging swingen al. Dus dat was leuk. Toen in draf...was ook lastig in het begin, maar hij ging zakken. Boeghoogte was de goal en jawel....af en toe naar kniehoogte. Even een galop tussendoor...en kijk na, na enige tijd strekte hij ineens heel even naar de grond. En trok dat natuurlijk niet en viel meteen volledig terug. Haha...braaf hoor kind. Maar hij kreeg er wel lol in om voorzichtig wat meer te zakken. Tot hij een paar rondjes in draf tot midden tussen boeg- en kniehoogte liep en ook eigenlijk best met zijn achterhand erbij. Goh...misschien zijn we zo hopeloos niet :)

Ik heb vanuit het midden wat foto's genomen. Zal zo es kijken wat het is om te posten, want niks leukers dan foto's erbij heh...

Ik vind het trouwens knap hoor van jullie dat jullie dat contact zo mooi kunnen houden. Dat is best nog wat oefenen...maar...ik lees mee, oefen en probeer te leren. Dit topic en jullie superleuke berichten zijn in elk geval bijzonder aanstekelijk...en ik geloof dat ik mijn paard ook best blij maar hiermee! Dus bedankt lieve mensen :)

Vandaag

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:36

Super fijn om te lezen dat iedereen er zo actief mee bezig is, dat maakt het inderdaad aanstekelijk. Sinpelman, super bedankt voor de tips en de ondersteuning echt heel fijn.

Dat contact houden is inderdaad erg moeilijk. Ik heb erg de neiging om dan mij handen breder te zetten en naar voor te leunen. Mijn pony komt in stap en draf net onder de horizontaal met de hals, hij laat zijn neus er in draf en galop nog net achter de verticaal. Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Hij lijkt in iedergeval veel meer bij elkaar te lopen en niet uit elkaar te vallen, ook niet in de overgangen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 20:42

Het bevestigen/oefenen van een contactteugel doe je eerst, dus voor dat je begint met hals strekken of wat dan ook.
Het duurt een paar weken voordat een ongeoefende ruiter in staat is om met zijn handen het hoofd van het paard te volgen zonder hem te storen.
Het is heel essentieel.
Waar je je handen houdt is in het begin van geen belang, het ziet er vaak niet uit.
Het gaat om een permanent, zacht, vriendelijk, meegaand, teder contact.
Daar moet je als ruiter aan werken, het is de basis van goed paardrijden, alleen aan zo een hand zal een paard op den duur aanleuning durven gaan nemen.

Het is heel verleidelijk om meteen een paar stappen verder te gaan, maar wie bij 1 begint is het eerst bij 100.

Pas als de contacteugel bij de ruiter bevestigd is dan kan hij een stapje verder gaan en de houding van het paard gaan beinvloeden.
Pas dan heeft hij voldoende subtiliteit en geveoel ter beschikking om dit effectief en zonder dwang te kunnen doen.
Aan contactteugel kunnen rijden wil zeggen een onafhankelijke hand die voelen kan.

Zoek op je paard altijd je eigen evenwicht, dan kun je niet voorover leunen.
Denk aan iemand op je eigen schouders die voorover gaat leunen, (en zoals we vaak zien gaat zitten rommelen en frommelen) dat is heel vervelend en vermoeiend.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:32

Fransje_70 schreef:
Appelflapje, ik lees nu alleen even af van de foto, maar het lijkt alsof ze achter wat te weinig actief is zo op de onderste 2 foto's te zien, het kan zijn dat als je haar net iets actiever maakt en ze met wat meer schwung gaat lopen ze net meer met t neusje eruit kan komen. Maar dat is puur vanaf de foto gelezen hoor, dus ik kan het mis hebben.

Dat kan heel goed kloppen. Ik kan er zonder zadel nog net niet genoeg aan rijden (nog een beetje instabiel af en toe :=) en dat gaat inderdaad ten koste van de activiteit. Volgende keer toch maar wat meer voorwaarts proberen te blijven rijden. :j Ook bedankt voor de andere reacties!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:49

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met Monique de Rijk van atletische rijkunst? Wat vinden jullie daar van?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:01

Geen idee eigenlijk horseware.
Ik heb sinds een aantal week een bijrijdpaard erbij, die alles kent, op een hele fijne methode.
Die ook eerst geleerd is om lekker lang en laag op zijn eigen benen te lopen.
Heb letterlijk maar 5 gram in mijn hand, en als ik mijn hand naar voren doe, volgt hij helemaal.
Eigenaresse traint m al 2 jaar naar dit resultaat toe, met als hoofddoel, totale ontspanning, naar de inspanning toe, zodat hij zijn lichaam goed kan gebruiken. Ze gebruikt nu zijgangen en maakt hem klaar voor de nog zwaardere oefeningen...

Van deze eigenaresse krijg ik nu dus les. En dat vind ik heeeeeel fijn :D

Vandaag voelde ik me goed genoeg om naar onze muts te gaan.
Geen poespas met kaptoom... gewoon even los.
Wij hebben vakantie gehad, zij ook.. En ik verwachte er dus helemaal niets van.

En dat was een goede zet geweest, want dat werd dikwijls beloond. En wel in alle gangen.
Geen volledige bevestiging nog, maar wel echt met de neus over de grond.
Óók in galop wilde ze echt zakken. Haar aller moeilijkste gang... Neus onder knie hoogte. En wat een passen!! Heerlijk ruim!
Dus direct gestopt er na, en lekker met haar naast de weg wezen grazen.
Super paard.... Helemaal blij! :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 00:19

Klinkt goed allemaal Maralyn, fijn!

Ik wou dat het al mei was, kan niet wachten tot Will er is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 06:38

Horseware schreef:
Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met Monique de Rijk van atletische rijkunst? Wat vinden jullie daar van?

Ik heb een aantal lessen van haar gehad. Erg fijn mens en leuke lessen. Helaas komt ze niet meer bij mij in de buurt.

Maar ik heb nu ook een super fijne juf!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:35

Die hen ik toevallig tijdje terug gecontacteerd, oa met de vraag of ze achter deze methode stond. Nog geen reactie terug. Ben benieuwd naar jouw ervaringen [***]? En wie heb je nu dan?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 09:00

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:00

Horseware ik heb geen persoonlijke ervaring met haar, maar kreeg van mijn instructrice laatst wat filmpjes van haar doorgestuurd die ik er fijn uit vond zien!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:33

Dank simpelman.
Ja ik was met name benieuwd of zij ook echt het stofzuigen van Will F. aanhangt of minder laag. Zie op haar filmpjes meer boeghoogte. Maar niemand hier heeft les van haar dus? Ik wacht haar reactie gewoon af.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:55

damian23 schreef:
Simpelman schreef:
[

Dit bedoel ik. Dit ging er dus steeds mis bij mij en daarom bleef die van mij niet in een diepe stretch lopen. Als hij daar beneden was, had ik geen contact meer (of weer te veel toen mijn teugels te kort waren) en kwam hij weer naar kniehoogte. Ik moet nu heel geconcentreerd rijden en het contact constant houden en dan blijf hij diep beneden. Voel ik hem even omhoogkomen, bied ik direct wat weerstand en dan zakt hij weer. Dat werkt voor mij echt super. Hoewel het wel flink wat oefenen was om dit onder de knie te krijgen.

Vraagje: is voor jou wat weerstand bieden, hand wat sluiten op je vingers of wat meer ?

Begin ook eindelijk door te krijgen dat dit voor ons beide ook beter werkt als veel een heel los & breed contact. (doe ik nog steeds stukken, vooral na overgangen)
Het moet beslist luchtig blijven maar dus niet helemaal los.
Voor ons is dit het constante contact vet moeilijk, maar dus wel de opening naar ontspanning in rug, de losse nekbewegingen, lager durven gaan dan boeghoogte en veel fijner uit te zitten.
Nu nog in draf het neuske er wat meer uit, echt Laaaaaang.. /3

Het contactlijntje is echter bij ons flinterdun, effe iets meer en hij zakt in frame terug en reikt niet meer naar bit maar gaat erachter.
Bij jullie ook zo ?

Paardje is daar wel fijn eerlijk in: hij laat me nu duidelijk voelen :j dat ie mijn hand op wilt zoeken, ipv dat ik het hem vraag, aan mij om em die stabiel aan te bieden.
Das lang geleden dat een paard dat aan mij vraagt ipv andersom en voelt super.
Voor mij, als niet zo'n stabiele ruiter, heel lastig traject waar we nu inzitten, de overgangen terug lijken nog echt nergens na, dan ben ik hem steeds effe kwijt.

Merk op momentkes dat het klopt dat ie bitje afkauwt en neus er nog verder wilt steken, maar oh jee dat is subtiel aanvoelen zeg. :) pfff
Hij laat me nu ook zien en voelen dat ie veel op binnenteugel is gereden ipv buitenteugel, daar zit weer werk aan de winkel in de toekomst.

Paard is afgelopen weken duidelijk losser geworden, hij buigt over zijn moeilijke kant beter in, laat kaken over die slechte kant beter los en is over beide handen bijna gelijkwaardig uit te zitten.
Liep ie voorheen over slechte kant graag uit zichzelf op buitenstelling, nu komt dat sneller los.

Waren we paar weken terug toch echt wel dik 20min. bezig voordat ie wat losser voelde, nu is dat veel eerder het geval.
Heb em vandaag maar beloond met paar keer laag kruisje springen, het is tenslotte een betere springer als ikzelf, en hij mag de oortjes ook wel es vooruit hebben :P

Weet niet of jullie nog andere paardjes tussendoor rijden ?
Maar het kost mij best wel gewenningstijd om aan te voelen wat juiste insteek is op een
ander paard, ze reargeren en voelen allemaal weer net effe anders hierin.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:06

Bedankt voor het plaatsen van de filmpjes Simpelman, maar eigenlijk ben ik eerder nieuwsgierig naar wat jouw mening is over haar want de filmpjes kende ik al :o Wel interessant voor anderen om te zien.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:12

Peetstap: mijn eigen paarden snappen inmiddels dat als ik mijn handen iets omhoog en naar voren doe en iets meer contact neem, dat ik wil dat ze nog verder stretchen met de neus eruit. Als ik dit doe dan nemen ze direct mijn hand mee naar beneden en naar voren.
Ik rij er nog meer en help ook her en der wat mensen, en probeer dit bij alle paarden te leren. Tot nu toe lukt dat heel aardig, al duurt het bij de een beduidend langer dan bij de ander.

Wat jij zegt herken ik wel als ik Timo oppak richting werkhouding, al begint hij nu steeds beter te begrijpen dat hij ook daar naar voren naar het bit moet blijven reiken.

Wat vooral belangrijk is is dat je niet te bang moet zijn om contact te houden. Juist niet als ze erachter kruipen. Laat jij op dat moment de teugels los, dan zien ze dat als een beloning en gaan ze denken dat het goed is wat ze doen. Juist iets meer contact nemen op zo'n moment, al lijkt het tegenstrijdig, en van daaruit weer uitnodigen om de hals naar beneden en naar voren te strekken. Doen ze dat dan verminder je het contact tot net iets meer dan het gewicht van je teugel. Je beloont dan dus op het juiste moment voor de juiste reactie. en mijn ervaring is dat ze dit "spelletje" snel snappen en leuk gaan vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 17:23

Peetstap schreef:
Vraagje: is voor jou wat weerstand bieden, hand wat sluiten op je vingers of wat meer ?

Weerstand bieden is minder soepel meegaan met de bewegingen van het hoofd, daarin wat weerstand bieden.
Je gaat nog steeds mee in de beweging, maar minder soepel, dat is een signaal voor het paard.
Op het moment dat hij nageeft ontspan je en volgt je hem weer.
Er staat dus vrijwel nooit druk op de teugel, het voelt heel los.
Voor mensen die het niet gewend zijn is het net alsof je helemaal geen macht meer over het paard hebt, alsof je hem voor los laat.
Wanneer dit eenmaal is bevestigd zul je merken dat er juist veel meer gehoorzaamheid en contrôle ontstaat, dat komt doordat het paard zich edelmoedig over geeft, het beschermd zich niet meer.

Denk aan het begeleiden van een blinde met je hand op zijn rug, je beinvloed de bewegingen maar zonder dwang, zonder het evenwicht te verstoren, het is een subtiel spel van vragen en opvolgen, luisteren naar elkaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 17:26

Horseware schreef:
Bedankt voor het plaatsen van de filmpjes Simpelman, maar eigenlijk ben ik eerder nieuwsgierig naar wat jouw mening is over haar want de filmpjes kende ik al :o Wel interessant voor anderen om te zien.

Ik kan uitsluitend afgaan op de video's, dus houdt me ten goede.
Het ziet er goed uit en het klinkt goed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 17:28

Horseware schreef:
Wat vooral belangrijk is is dat je niet te bang moet zijn om contact te houden.
Juist niet als ze erachter kruipen.

Laat jij op dat moment de teugels los, dan zien ze dat als een beloning en gaan ze denken dat het goed is wat ze doen. Juist iets meer contact nemen op zo'n moment, al lijkt het tegenstrijdig, en van daaruit weer uitnodigen om de hals naar beneden te strekken.
Doen ze dat dan verminder je het contact tot net iets meer dan het gewicht van je teugel.
Je beloont dan dus op het juiste moment voor de juiste reactie. en mijn ervaring is dat ze dit "spelletje" snel snappen en leuk gaan vinden.

Heel precies omschreven! :)