[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:03

Wat jammer dat het zo rustig is geworden in dit topic..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:54

Zeker jammer, ElineCath.

Heel in het begin heb ik veel in het topic gezeten. Héérlijk topic! S_en_Z was er toen ook en bertie reageerde ook geweldig (als altijd). Het motto toen (en is eigenlijk altijd) Rij BLIJ! (met dank aan bertie).

Ik probeer het nog steeds en het is echt zo... Als ik blij rij, rij ik lekker, loopt mijn paard blij en heeft er zin in en stap ik blij en voldaan af.

Ik zie hier ook de tekeningen weer voorbij komen. Zo heerlijk zijn die! Ik heb niet alle foto's en filmpjes bekeken. Ik ben gewoon niet kundig genoeg om het te beoordelen.

Wèl ga ik de "les aan mijzelf" eens toepassen!! Lijkt me echt heel leuk en verhelderend.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:39

Laten we wat leven inblazen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben benieuwd wat jullie ideeen zijn! Dit is Alvaro, hij is 6,5 jaar jong.

En ik zal nog even wat andere bijdragen beoordelen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:50

LoveUggs: Wat een leuke Fries! Knap beestje.
Foto 1: Ik zie zeker activiteit in het lijf, alleen ik zie geen aan leuning. Het paard loopt achter de loodlijn, zonder dat er contact is. Dit is uiteraard een momentopname, maar ik ben heel benieuwd hoe dit in beweging was. :)
Foto 2: Zeker actief, misschien (voor mijn gevoel) zelfs wel over het tempo? Ik ben ook heel benieuwd hoe het gewicht in je handen was op dit moment, weet je dat nog? Lijkt wel aardig op de loodlijn, en niet overdreven opgericht, dat volgens mij voor een Fries niet vanzelfsprekend is. :) Dus dat is positief! Wat me wel gelijk opvalt is je houding. Het naar beneden kijken vind ik nog niet eens het ergste, maar het is vooral je nek/bovenrug die naar achteren gedrukt wordt. Ik denk dat het al een hele hoop scheelt als je je borstbeen wat naar voren brengt. :)
Foto 3: Je houding is hier beter dan op de eerste twee foto's, super! Ik heb wel het idee dat je ademhaling wat hoog is, maar je zit in ieder geval naar voren gericht, in plaats van naar achteren/beneden! Ik zou graag wat meer lossigheid in je armen/handen willen zien, heb het idee dat ze een beetje vastgezet zijn? Maar verder een mooi plaatje. :)

Lollieloes: Ook een erg mooi paardje!
Foto 1: Ik lees dat dit tijdens het uitdraven is, en ik ben het eens met het commentaar wat je zelf geeft. Ik vraag me af wat hij doet als je meer toestaat van voren? Ik zou hem graag op of voor de loodlijn zien, en ik denk dat daarmee de achterhand er ook beter bij kan komen. :) En voor jou: blijf adehmalen, ontspan. Ik zie veel spanning in je schouders, armen, borstbeen. Laat het zakken, zodat je vanuit je centrum kan rijden.
Foto 2: Ziet er vriendelijk uit. Zo zie ik het graag. Mis nog wel wat kracht inderdaad van achteren, maar ik lees dat je daar mee bezig bent! Wat ik wel weer terug zie komen, is de spanning in je bovenlichaam. Misschien helpt het om een keertje tijdens het rijden met je schouders te draaien, en ook heel bewust je ademhaling omlaag te brengen. :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:55

Sodeletuut: Het ziet er vriendelijk en redelijk ontspannen uit, maar wat mij wel gelijk opvalt is dat het lijkt alsof je paard nogal hangt, het ziet er iig zwaar in de hand uit. Ook mist de activiteit, hij sloft een beetje door de bak. Als die activiteit zal verbeteren zal dat zware, op de voorhand hangende, ook minder worden. Wel zie ik dat het binnenachterbeen al aardig onder de massa begint te treden. Misschien interpreteer ik de foto's verkeerd, het blijven moment opnames en het kan heel anders voelen als je er zelf op zit, maar zo ziet het er voor mij uit.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:19

Sodeletuut ik ga het even proberen, kan er helemaal naast zitten. Ik vind het een ontspannen beeld maar heb wel het idee dat jou pony niet op zijn eigen benen loopt. Ook zie je op de tweede en vierde foto dat hij zijn hoofd wat scheef houd. Mijn tip zou zijn lekker aan de activiteit gaan werken, heeeeel veel (schijn)overgangen maken en het hoofd even met rust laten. Wanneer je het idee hebt dat dat helemaal op orde is, zou ik rustig beginnen met wat meer oppakken.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:33

Afbeelding

Dit is een screenshot van t filmpje van mn wedstrijd vandaag, was 1e keer l1.
Ben heeel trots op de hals houding!! Mag wel wat actiever maar was vooral erg trots op dit beeld :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:03

Sodeletuut, in het lang laag vind ik m heel fijn lopen, mooi met het neusje op de loodlijn, dat vnden de meeste paarden erg moeilijk. Maar als je hem hoger gaat instellen, blijft ie zijn kaak vasthouden en wordt hij hangerig. Je mag daar iets meer met een begrenzende hand naar de hand toe rijden. Want het aan de voorkant vasthouden is ook een achterhand die weinig gebruikt wordt. Probeer ook door stelling en buiging je paard losser te krijgen in de kaak.

Verder, blijf zelf goed terugzitten in het lang laag, nu gooi je jezelf op de voorhand en dan is het moeilijk voor je pony om op 4 benen te lopen.

Eline, je lijkt je pony nu wat op te tillen. Probeer je handen mooi laag te houden.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:34

Handen zijn idd te hoog, optillen is het niet hoor, dat knopje zit er helaas niet op :+

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:50

Na heel veel te hebben meegelezen, meldt ik m'n eigen ook eens aan in dit topic.
Ik heb een 7-jarige merrie, die nu drie jaar onder het zadel is.
Verder hoop ik hier meer te kunnen leren door mee te praten en visies van elkaar te kunnen delen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn twee screenshots van een filmpje, dus helaas niet echt scherp, maar hopelijk duidelijk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 11:03

Sodeletuut schreef:
LoveUggs: Wat een leuke Fries! Knap beestje.
Foto 1: Ik zie zeker activiteit in het lijf, alleen ik zie geen aan leuning. Het paard loopt achter de loodlijn, zonder dat er contact is. Dit is uiteraard een momentopname, maar ik ben heel benieuwd hoe dit in beweging was. :)
Foto 2: Zeker actief, misschien (voor mijn gevoel) zelfs wel over het tempo? Ik ben ook heel benieuwd hoe het gewicht in je handen was op dit moment, weet je dat nog? Lijkt wel aardig op de loodlijn, en niet overdreven opgericht, dat volgens mij voor een Fries niet vanzelfsprekend is. :) Dus dat is positief! Wat me wel gelijk opvalt is je houding. Het naar beneden kijken vind ik nog niet eens het ergste, maar het is vooral je nek/bovenrug die naar achteren gedrukt wordt. Ik denk dat het al een hele hoop scheelt als je je borstbeen wat naar voren brengt. :)
Foto 3: Je houding is hier beter dan op de eerste twee foto's, super! Ik heb wel het idee dat je ademhaling wat hoog is, maar je zit in ieder geval naar voren gericht, in plaats van naar achteren/beneden! Ik zou graag wat meer lossigheid in je armen/handen willen zien, heb het idee dat ze een beetje vastgezet zijn? Maar verder een mooi plaatje. :)

Lollieloes: Ook een erg mooi paardje!
Foto 1: Ik lees dat dit tijdens het uitdraven is, en ik ben het eens met het commentaar wat je zelf geeft. Ik vraag me af wat hij doet als je meer toestaat van voren? Ik zou hem graag op of voor de loodlijn zien, en ik denk dat daarmee de achterhand er ook beter bij kan komen. :) En voor jou: blijf adehmalen, ontspan. Ik zie veel spanning in je schouders, armen, borstbeen. Laat het zakken, zodat je vanuit je centrum kan rijden.
Foto 2: Ziet er vriendelijk uit. Zo zie ik het graag. Mis nog wel wat kracht inderdaad van achteren, maar ik lees dat je daar mee bezig bent! Wat ik wel weer terug zie komen, is de spanning in je bovenlichaam. Misschien helpt het om een keertje tijdens het rijden met je schouders te draaien, en ook heel bewust je ademhaling omlaag te brengen. :)

Bedankt! Paard liep in het begin idd heel erg over het tempo heen, en eerst om moeten zetten in een normale activiteit ipv rennen. Want dat deed ze echt, en niet te zuinig ook. Dus waar ze zich op foto 1 op propt aan de voorkant, en dus achter de LL komt etc, moest ik er eerst uitrijden zodat ze kon gaan ontspannen. Ze was erg heet dus moest haar eerst echt even goed aan t werk zetten om dat er uit te krijgen, en rustiger te laten lopen. Ze is continu heel fijn in de hand geweest, heel licht contact zoals dat hoort, dat heeft ze eigenlijk iedere keer wel.
Het probleem in mijn houding is dat ik juist een holle rug trek. (laatste foto) Ik moet dus meer als een zoutzak gaan zitten voor mijn gevoel zodat ik recht word in mijn rug, dus denk zelf eigenlijk dat t wat vertekend door mijn hoofdhouding. Mijn handen zet ik inderdaad nog te veel vast, maar al veeeeeeel minder dan een jaar geleden. Soms ben ik zo serieus aan het rijden dat ik het vergeet en ineens denk ik; Ohja! Handen! En dan draai ik mijn polsen even om weer alles los te maken en ga ik ze weer netjes dragen. Zelfde geld voor mijn schouders en ellebogen. Zet me daar nog te veel vast, en dan hoor ik dat stemmetje in mijn hoofd weer :') En dan is het even alles losmaken, en gaat het weer even goed. Maar jullie weten allemaal hoe het is.. Wat er 12 jaar is ingereden, rijd je er niet zo makkelijk weer uit, dus dat heeft tijd nodig. :+

Ik wil hier graag nog even wat delen! Ik heb voor het komende half jaar een heel leuk aanbod gehad! Ik ga een paardje bijrijden dat in de Endurance voor jong oranje gelopen heeft, en inmiddels ZZ-licht is uitgebracht. (Eigenaresse heeft artrose dus is moeten stoppen met rijden, al 8 jaar een bijrijdster, die hem in 8 jaar naar ZZ-licht heeft gereden, dus voor mij een ideale kans om het een en ander bij te leren, en fijne lessen te kunnen nemen! Meisje dat hem zo hoog rijd lest bij een man (naam kwijt) die zelf GP paarden gereden heeft, en misschien dat ik in een gekke bij, eens kijk of ik daar 1 lesje bij kan volgen. Gewoon puur om dingen te voelen en bij te leren. Mocht het zo klikken zoals het afgelopen vrijdag was, is er binnenkort de mogelijkheid tot wedstrijden rijden. (liefst voor mij op van die oefenwedstrijden zonder winstpunten etc, aangezien het maar voor een jaar is, en ik zo eens kan kijken wat ik kan en wat ik niet kan, en wat nu werkelijk mijn niveau is. :+ Ik hoop binnenkort (als we elkaar wat beter kennen, want het is nu vooral nog uitproberen, en elkaar testen) dus wat foto's te hebben!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:11

Leuk LU gefeliciteerd. Dat is een mooie kans.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 11:13

Ja, was eigenlijk niet meer op zoek naar wat extra's ivm school, maar kon de kans niet laten liggen, en ben natuurlijk toch gegaan om te kijken of er een klik was :+ En die was er! Dus het komende half jaar mag ik lekker gaan bijleren, want makkelijk is hij dan weer niet.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:18

Wat gaaf, LU! Je kunt zo veel leren van een goed opgeleid paard. ("Je" is algemeen, hè) Ik heb vroeger een paard bij een manege geleaset die GP opgeleid zou zijn. Ik heb van hem echt heel veel knopjes geleerd.
Ik hoop dus dat jij dat met dit paard ook hebt. Belangrijk is ook de klik, met zowel het paard als de eigenaar!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 11:34

Een klik is er zeker! Het verbaasd mensen als ik zeg dat het een dravertje is (een kleintje), maar hij kan het toch echt. Voordeel is dat Gas ook een draver is, dus dat ik weet hoe ik met het hete om moet gaan, en niet moet gaan trekken etc, maar vooral los moet laten, en met mn zit terug moet rijden. Zodra je aan de teugels zit gaan ze namelijk rennen. :+

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:09

Ik wil even toch iets kwijt...
Ik hoor velen hier zeggen dat ze de tenen naar binnen moeten draaien. Maar... Dan zit je nog niet goed, volgens mij. Als je zit goed is, zijn je tenen automatisch niet naar buiten. Je zit toch met de binnenkant van je benen, niet met de achterkant? Als je op de grond gaat staan en je doet je benen heel wijd uit elkaar, dan staan je tenen toch naar voren? Ik heb zelf ook een foute zit (gehad) en merk dat nu ik er aan werk, het veel beter gaat met rijden. Ik draai dus niet mijn tenen naar binnen...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:46

Bertieeee! :D

Agossie als je je tenen naar binnen DWINGT sluit je je bekken naar mijn idee want je krijgt je tenen niet naar binnen zonder je knieeen te klemmen/draaien. Druk je ze continu teveel naar buiten druk je je heup naar voor en kom je makkelijk achter de beweging van het paard.

Kunst is om je voeten recht te houden en je bovenbenen los te laten.

Maar zo zie ik dat. Wellicht dat iemand anders t anders ziet?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:50

Ben het wel met je eens Agossie! Kijk maar is naar beelden van bekende ruiters, die draaien de tenen ook echt niet naar binnen overal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:12

kamatz schreef:
Na heel veel te hebben meegelezen, meldt ik m'n eigen ook eens aan in dit topic.
Ik heb een 7-jarige merrie, die nu drie jaar onder het zadel is.
Verder hoop ik hier meer te kunnen leren door mee te praten en visies van elkaar te kunnen delen ;)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit zijn twee screenshots van een filmpje, dus helaas niet echt scherp, maar hopelijk duidelijk.

Het is niet heel duidelijk deze foto's. De tweede lijkt paard wat op de voorhand te zijn, maar lijkt niet verkeerd De eerste lijkt er fijn uit te zien.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje van deze combinatie.

Wat vind je zelf van je rijden? Heb je zelf aandachtspunten? Omdat ik de foto's niet heel erg duidelijk vind gezien de afstand laat ik het hier eventjes bij. Ik vind ze te interessant om er niets over te zeggen, vandaar dat ik dit toch doe om te voorkomen dat er niets over gezegd wordt en ze over het hoofd lijken gezien te worden.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 07:42

Ze zijn inderdaad niet echt duidelijk :o
Ik zal eens kijken of ik een filmpje hier kan plaatsen, maar ben daar niet zo handig in. Dus als iemand een tip heeft waar ik een filmpje kan uploaden graag ;)

Ik zal even kort vertellen waar wij vandaan komen. Chian heb ik ingereden op 4-jarige leeftijd o.b.v. een instructrice. Vorig jaar ben ik verhuisd van stal en overgestapt naar een andere instructrice, wat ik achteraf gezien al veel eerder had moeten doen.
Voordat ik bij deze instructrice terecht kwam, begrepen mijn paard en ik elkaar niet, wat ontaarde in frustraties van beide kanten.
Chian is een vrij sensibele merrie en komt daarbij ook makkelijk in verzet.
Nu na ruim een jaar op een geheel andere manier te rijden, heb ik ook mijn gevoel weer terug en wat is dat fijn!

Van beide kanten geen frustraties meer en een happy merrie en een blije mij.
We zijn vooral bezig om haar van voren wat lichter te maken, omdat ze soms wil gaan hangen. We rijden dus heel veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen.
Wel moet ik van mezelf bewust zijn van mijn linkerhand. Doordat Chian soms vastpakt op links, heb ik ook de neiging om mijn linkerhand vast te zetten. Ik weet dat ik dat absoluut niet moet doen en dat ik juist los moet laten en daar ben ik ook hard mee aan het werk.
Gelijke druk op twee teugels en blijven voelen wat er onder mij gebeurd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:51

Ok ik zie je filmpje graag tegemoet. Je kunt uploaden via Youtube. Moet je eventjes youtube voor opgaan want dan maak je eerst daar een account aan. Daar wordt beschreven hoe je dat moet doen. Het uploaden daarna is niet zo heel moeilijk, zelfs ik kan dat en dat wil wat zeggen :D . Wellicht dat iemand anders in dit topic met tips je daarmee nog kan helpen.
Een kleine tip voor je linkerhand kan zijn. Leg je linker been op de singel met lichte druk en doe dan eens af en toe je linker hand naar voren. "Geef hem als het ware eventjes weg". Voor jezelf is dat bewustmakend want als je pony op links vast pakt ligt dat bijna 90% aan de ruiter die links sterker is in de hand dan rechts.
Je been onderhoudt dan het contact met de mond van je paard. Zelf deed ik dit ook vroeger en deze tip helpt mij zeer. Ik doe het nog steeds af en toe. Zeker als ik voel dat paardje te sterk wordt op links maar ik doe het ook af en toe om te checken en voor mezelf als bewustzijn, "zachtjes zijn" Pien.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:04

Hier het filmpje van de screenshots.
Deze is gemaakt van het voorjaar.

http://youtu.be/94HijbRnWPs

En deze is van een aantal weken geleden.
Ik heb de slof er hier bij, vanwege het feit dat ze om de haverklap omhoog kwam.
Ondertussen is de chiropractor geweest en rijden we weer zonder slof en zonder steigeren ;)

http://youtu.be/1yxWn3k_OA8

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 11:33

S_en_Z schreef:
Bertieeee! :D

Agossie als je je tenen naar binnen DWINGT sluit je je bekken naar mijn idee want je krijgt je tenen niet naar binnen zonder je knieeen te klemmen/draaien. Druk je ze continu teveel naar buiten druk je je heup naar voor en kom je makkelijk achter de beweging van het paard.

Kunst is om je voeten recht te houden en je bovenbenen los te laten.

Maar zo zie ik dat. Wellicht dat iemand anders t anders ziet?

Denk dat dat wel zo is. :j
Maar is t niet zo dat zodra je je benen meer naar achter legt (dus netjes in 1 rechte lijn onder je schouders en heupen, dat de houding van je voeten automatisch ook verbeterd?
Want dat is wat ik heel erg heb gemerkt. Jullie weten allemaal mijn afstekende, naar buiten wijzende voetjes, en ik word er tijdens mijn lessen ook iedere keer weer op gewezen. Niet je benen afsteken, tenen naar binnen, onderbeen naar achter... Zodra ik mijn onderbeen meer naar achter leg, staan mijn voeten ook meteen een stuk netter naar voren, en ik druk mijn hak minder ver uit waardoor mijn houding beter is.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:44

Ik ben iemand die heeeeel veel moeite heeft met die verdomde tenen!!
Maar als ik gewoon sta en mijn knieën recht houd, dan staan mijn voeten naar buiten. Zet ik mijn voeten recht, draaien mijn knieën naar binnen... Is dat een anatomisch foutje of wel een oplosbare fout?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:56

Ik denk dat dat anatomisch is, Saintelette.

LoveUggs schreef:
Niet je benen afsteken, tenen naar binnen, onderbeen naar achter...

Dit is dus precies wat ik bedoel. Je tenen naar binnen draaien is dus fout. Je gaat dan je enkels verkeerd belasten. Volgens mij moet je juist je bovenbenen meer naar binnen draaien (ook om stoel-zit te voorkomen), waardoor je knieën meer tegen je zadel komen te liggen en je tenen automatisch meer naar voren wijzen. Je moet dan wel je onderbeen netjes achter de singel leggen. Op deze manier kun je volgens mij met je zit veel meer doen dan wanneer je je knieën naar buiten draait (dus als je je benen OM het paard probeert te leggen).

Heb ik een punt?