Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:46

Als iedereen nou eens ophoudt allerlei redenen te noemen waarom ze al dan niet dik/ zwaar zijn.... Want dit topic gaat niet over of we er wel of niet iets aan kunnen doen, maar wat de consequenties er van zijn.

Ik vind het heel naar dat mensen door wat dan ook beperkt worden in hun keuzes of functioneren, maar het zij zo. Klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:55

Yamcha schreef:
@ Diaz: nu snap ik ook waarom sommigen nooit mensen zien die te zwaar zijn voor hun paard. Deze dame heeft op een paar foto's echt wel overgewicht.

@ barbara: dit is wat ik heb gezegd. Wat er persoonlijk is aan het woord sommigen begrijp ik niet zo goed. Maar je bent natuurlijk vrij om boos te worden, maar imo slaat het nergens op.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:56

Abacab schreef:
Lieke7787 schreef:
Ik lees dat topic al een tijdje mee.... Ik moet zeggen dat ik er heel wat kwetsende opmerkingen voorbij heb zien komen...
Zelf heb ik ook overgewicht, dit komt btw door medicatie... Sommige opmerkingen trek ik dan ook echt persoonlijk aan......

Ik slik ook medicatie waardoor mijn stofwisseling een stuk vertraagd en ik dus heel makkelijk aan kom. En juist daarom let is nog beter op mijn eten en sport ik heel veel. Dat ik door medicatie makkelijk in gewicht toe neem is mijn probleem en ik wil het niet tot het probleem van mijn paard maken, dus ja ik let heel streng op mijn gewicht en eet heel gezond, dat is een bewuste keuze. Dus ook overgewicht door medicatie heeft vaak een factor eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid in zich, en mag niet ten alle tijden ingezet worden als excuus

Verder denk ik dat je soms ook gewoon eerlijk tegen jezelf en je paard moet zijn; sommige dingen moet je gewoon niet willen als je overgewicht hebt. Je moet sporten zoeken die bij je fysieke gestel passen. Als je een pollenallergie hebt moet je ook niet in het voorjaar in het gras willen hardlopen onder de berkenbomen. Dan kun je wel roepen dat iedereen recht heeft om te hardlopen en dat dat goed is maar dat slaat gewoon nergens op. Dus dan zoek je naar een andere oplossing en ga je bijv. naar binnen op de loopband, hoe saai dat ook is. Als ik een arm mis ga ik ook niet gewicht heffen, dan kies ik een andere sport. Ook al vind ik gewichtheffen nog zo leuk. Als ik 1.55 meet zal ik nooit een goede basketballer worden, als ik 2,10 meet zal ik nooit goedgekeurd worden als F16 pilote en ben ik ongeschikt als turner.

Wanneer je die argumenten vertaald naar paardrijden en overgewicht heb je iedereen op je nek zitten en ben je ineens kwetsend en discriminerend bezig. Maar het mooie is dat een pollenallergie niet te verhelpen is [is wel de vermideren met medicatie], en als ik een arm mis groeit ie niet zo maar aan. Als je overgewicht hebt kun je wel de regie over je eigen lijf terugpakken en vechten voor een fit en gezond lijf, dat is voor een groot deel vrije keuze.

_/-\o_

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:01

Abacab schreef:
Lieke7787 schreef:
Ik lees dat topic al een tijdje mee.... Ik moet zeggen dat ik er heel wat kwetsende opmerkingen voorbij heb zien komen...
Zelf heb ik ook overgewicht, dit komt btw door medicatie... Sommige opmerkingen trek ik dan ook echt persoonlijk aan......

Verder denk ik dat je soms ook gewoon eerlijk tegen jezelf en je paard moet zijn; sommige dingen moet je gewoon niet willen als je overgewicht hebt. Je moet sporten zoeken die bij je fysieke gestel passen. Als je een pollenallergie hebt moet je ook niet in het voorjaar in het gras willen hardlopen onder de berkenbomen. Dan kun je wel roepen dat iedereen recht heeft om te hardlopen en dat dat goed is maar dat slaat gewoon nergens op. Dus dan zoek je naar een andere oplossing en ga je bijv. naar binnen op de loopband, hoe saai dat ook is. Als ik een arm mis ga ik ook niet gewicht heffen, dan kies ik een andere sport. Ook al vind ik gewichtheffen nog zo leuk. Als ik 1.55 meet zal ik nooit een goede basketballer worden, als ik 2,10 meet zal ik nooit goedgekeurd worden als F16 pilote en ben ik ongeschikt als turner.

Wanneer je die argumenten vertaald naar paardrijden en overgewicht heb je iedereen op je nek zitten en ben je ineens kwetsend en discriminerend bezig. Maar het mooie is dat een pollenallergie niet te verhelpen is [is wel de vermideren met medicatie], en als ik een arm mis groeit ie niet zo maar aan. Als je overgewicht hebt kun je wel de regie over je eigen lijf terugpakken en vechten voor een fit en gezond lijf, dat is voor een groot deel vrije keuze.

Inderdaad, als je er iets over zegt, heb je een hekel aan mensen die zwaar zijn. Is in mijn geval absoluut niet waar, heb zelf ook jaren overgewicht gehad. Geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om toen te gaan paardrijden.
De oorzaak van het zwaarder worden/zijn is niet belangrijk, wel de gevolgen en dan vooral voor het paard. Of het nu door medicatie komt of omdat men ongezond eet en niet sport, het resultaat blijft hetzelfde namelijk dat er overgewicht is en belastend voor het paard. Het paard gaat er niet ineens minder last van hebben omdat zijn/haar ruiter door medicatie te zwaar weegt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:05

En wederom _/-\o_

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:40

Lieke7787 schreef:
freeride schreef:
Maar het is ook niet aan je DA om daarover een mening te geven he(en vergeet niet dat die ook wel weet dat sommigen een andere DA zouden zoeken als er neg. over ruitergewicht gesproken zou worden) en een heel andere vraag, wat vindt jouw dokter van jouw gewicht? ook niet onbelangrijk natuurlijk....en of je nu zwaar van medicatie wordt of niet, je kunt er altijd iets aan doen voor jezelf.

Ik denk dat je die opmerking over er iets aan kunnen doen wel terug kan nemen! Jij weet namelijk totaal niet wat voor medicatie het is en of ik er wat aan doe. Jij gaat opmerkingen plaatsen waar je totaal geen verstand van hebt!
Maar bij deze ik sport, buiten het paardrijden om, 6 keer in de week, en mijn huisarts vind zelfs dat ik het rustiger aan moet doen! Dus bij deze!

Relax joh, hoezo aangevallen? ik weet wel degelijk wat het is om medicatie te nemen waarvan je dikker wordt hoor, ik slik zelf prednison, en ken het effect maar wat goed, dus idd ik weet niet wat je slikt, maar ik weet wel dat er altijd iets aan te doen is, ik zeg NIET dat het gemakkelijk is he, dat dat maar duidelijk is, maar ikzelf gebruik dus ook dikmakende medicatie en zou wel zoveel als jij willen sporten maar mijn lichaam kan daar niet mee omgaan(SLE), ik ben wel nog altijd op een gezond gewicht en belast mijn paard er niet mee,zou ik ook echt niet willen.
Laatst bijgewerkt door freeride op 13-12-11 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:40

freeride schreef:
inesje15 schreef:

Als jouw dierenarts, irl heeft gezegd dat jij niet te zwaar bent voor jouw paard, dan hoef je volgens mij geen moer aan te trekken van wat hier gezegd wordt. ;-)

Maar het is ook niet aan je DA om daarover een mening te geven he(en vergeet niet dat die ook wel weet dat sommigen een andere DA zouden zoeken als er neg. over ruitergewicht gesproken zou worden).

Als de DA niet in staat is om een gefundeerde mening te geven, is bokt dat wel? Laat mij niet lachen.

freeride

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:44

@inesje, nee bokt is dat niet, bokt heeft geen mening, de mensen op bokt wel :)

maar elke DA zal best een gefundeerde mening hebben over het ruitergewicht versus de paardenrug hoor, OF hij die ook hardop zal uiten is een tweede, DA is er nog altijd voor behandeling van dieren he, dus ik begrijp het wel wanneer een DA zijn negatieve mening over ruitergewicht niet uit , uit commercieel oogpunt.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:47

freeride schreef:
@inesje, nee bokt is dat niet, bokt heeft geen mening, de mensen op bokt wel :)

maar elke DA zal best een gefundeerde mening hebben over het ruitergewicht versus de paardenrug hoor, OF hij die ook hardop zal uiten is een tweede, DA is er nog altijd voor behandeling van dieren he, dus ik begrijp het wel wanneer een DA zijn negatieve mening over ruitergewicht niet uit , uit commercieel oogpunt.

Als je een DA hebt die het goed met je voorheeft, zal die het wel eerlijk zeggen als je het hem op de man af vraagt hoor. Da's immers ook de 'plicht' van een dierenarts. Mensen op bokt hebben inderdaad meningen, maar of deze gefundeerder zijn dan die van een dierenarts (die het meisje EN het paard in het echt kent), daar twijfel ik wel sterk aan hoor :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:47

barbara28 schreef:
Ik zie er inderdaad momenteel al geruime tijd uit als op eerste foto in mijn profiel (en trouwfoto's). Met 1.76, 77 kilo en een BMI van 24.5, dus normaal figuur lijkt mij :-) hoewel "normaal" natuurlijk een ruime definitie is :-) Heb in het verleden inderdaad overgewicht gehad en omdat ik graag lichter te paard wilde, afgevallen.

En daar heb ik dus respect voor, mijn complimenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:51

Lieke7787 schreef:
Zelf heb ik ook overgewicht, dit komt btw door medicatie... Sommige opmerkingen trek ik dan ook echt persoonlijk aan... zoals dat friezen max 75 kilo kunnen dragen.

Toen ik mijn paard kocht (een fries) heb ik tijdens de keuring aan de dierenarts gevraagd of ik niet te zwaar voor hem zou zijn, hij vond dat een belachelijke vraag, hij vond mij niet te zwaar (incl overgewicht..)

Ten slot door dit topic heb ik het deze week nogmaals nagevraagd bij een andere dierenarts, met hetzelfde antwoord als gevolg.
Mijn paard heeft totaal geen last van zijn rug of van mij tijdens het rijden, wat is dus bevestigd door iemand die er echt kennis van heeft.

Moet je dan perse maatje 36/38 hebben om paard te rijden? Zo komt het in ieder geval wel over...

Nee dat hoeft niet, maar je mag niet TE zwaar zijn. En of dat nou door medicatie komt of niet dat doet er totaal niet toe, de gezondheid van je paard gaat voor jouw pretjes. Hoeveel gewicht een Fries kan dragen is afhankelijk van zijn bouw. Als je opmerkingen persoonlijk aantrekt, zou dat niet betekenen dat er dan een grond van waarheid in zit ? Want anders zou het je toch niets kunnen schelen ? Ben je misschien ook bang dat je overgewicht niet goed is voor je paard ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:53

Abacab schreef:
Lieke7787 schreef:

Ik slik ook medicatie waardoor mijn stofwisseling een stuk vertraagd en ik dus heel makkelijk aan kom. En juist daarom let is nog beter op mijn eten en sport ik heel veel. Dat ik door medicatie makkelijk in gewicht toe neem is mijn probleem en ik wil het niet tot het probleem van mijn paard maken, dus ja ik let heel streng op mijn gewicht en eet heel gezond, dat is een bewuste keuze. Dus ook overgewicht door medicatie heeft vaak een factor eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid in zich, en mag niet ten alle tijden ingezet worden als excuus

Weer iemand waarvoor ik respect heb... net als voor Tari_42 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:16

''Nou eigenlijk vind ik u wel aan de zware kant, laten we hem maar niet keuren'', dat zou wat zijn als de DA dat gezegd zou hebben, gevoelige vragen krijgen zelden een eerlijk antwoord.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:19

joenohoe schreef:
Abacab schreef:

Weer iemand waarvoor ik respect heb... net als voor Tari_42 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Denk dat het bijna niet beter verwoord kan worden!!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:41

Floortje_89 schreef:
''Nou eigenlijk vind ik u wel aan de zware kant, laten we hem maar niet keuren'', dat zou wat zijn als de DA dat gezegd zou hebben, gevoelige vragen krijgen zelden een eerlijk antwoord.

DA zou kunnen zeggen: er kunnen gevolgen zijn op langere termijn.
Dan gaat de eigenaar zelf toch denken niet?

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:52

Ik denk dat het wel een zeeeer extreem geval moet zijn voordat een DA zoiets zou zeggen. Gewicht ligt gevoelig, dat weet iedereen, dus zal bijna niemand een eerlijk antwoord geven als er gevraagd wordt of je te zwaar bent voor je paard.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:02

hmm..nou, veel mensen die wat aan de zware kant zijn, kunnen heel wat lichter en vriendelijker rijden, dan sommige slanke ruiters, die hun paard behoorlijk in de weg kunnen zitten hoor ;)
Dus ik voel me vooral niet aangesproken, met mn ietwat te mollige zuna, zit prima, paard is best in balans en zal heus niet op een slank arabiertje van 135 stappen..daar houd ik uiteraard wel rekening mee met mijn gewicht..en afvallen doe ik op mn eigen tijd, wanneer het mij uitkomt en zolang mn paard er geen last van heeft ;)
Ik maak me meer zorgen om mensen te paard die allemaal zware bitten inhangen en niet goed zitten, dan om een ruiter met wat meer gewicht die wel keurig rijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:19

Ik wil hier graag even reageren, moet wel zeggen dat ik niet alle 168 pagina's heb doorgelezen.

Ik heb een paard 1.68 stevig type , al bijna 10 jaar.
Ik weeg 108 kilo en ben 1.72 lang.

Ik heb een ongeluk gehad in 2008 aan mijn knie met skieeen waaraan ik 21 maanden heb gerevalideerd.
Toen ik ben van 81 kilo gegroeid naar 108 kilo.

Ik zou toch debiel zijn om nog op mijn paard te gaan zitten |o .. of een ander paard.
Ik praat uit ervaring ik heb na mijn oparatie niet meer kunnen rijden omdat op het punt ik genezen was ik mezelf te zwaar vond.

Ik krijg een gastric sleeve en kan daardoor over een jaartje mijn paard misschien wel zelf gaan rijden.
Belachelijk zoals sommige mensen nog op hun paard zitten, ik krijg het mijn hoofd niet in.

Ik kan me ook niet vinden dat iemand die 108 kilo weegt en altijd jonge paarden heeft ingereden voor ruiters en M niveau heeft een paard minder belast of in de weg zit als iemand van 65 kilo.

Iedereen heeft het daarover maar de meeste mensen die nog in de fase van balans zitten gaat het heel snel goed.

Denk aan je paard , en niet aan jezelf !!.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:20

@Floortje_89; dit is een ja/nee verhaal, dus het is nutteloos er verder op in te gaan :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:22

Citaat:
Inderdaad, als je er iets over zegt, heb je een hekel aan mensen die zwaar zijn. Is in mijn geval absoluut niet waar, heb zelf ook jaren overgewicht gehad. Geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om toen te gaan paardrijden.
De oorzaak van het zwaarder worden/zijn is niet belangrijk, wel de gevolgen en dan vooral voor het paard. Of het nu door medicatie komt of omdat men ongezond eet en niet sport, het resultaat blijft hetzelfde namelijk dat er overgewicht is en belastend voor het paard. Het paard gaat er niet ineens minder last van hebben omdat zijn/haar ruiter door medicatie te zwaar weegt.

Ik ben het hier helemaal mee eens.. Ga lekker tutten , mennen , longeren whatever..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:27

_/-\o_

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:37

Het blijft nutteloos om hier over door te gaan

Even voor de duidelijkheid ik ben 1 van de meiden die wel mag afvallen
Hier was ik ook mee bezig maar kan weer opnieuw beginnen na dat ik 12 kg was af gevallen
Als het goed is gaat het er nu wel wat makkelijker af als de vorige keer
Maar goed, ik mag nu niet afvallen ben nu 31 weken zwanger (wat totaal niet gepland was)

Maar soms ga ik nog wel ffies een stapritje maken met me paardje
En daar heeft hij totaal geen probleem mee het scheeld dat ik nu verder toch niks kan.
Maar stap pas weer op als ik max 80 kg weeg om echt te gaan rijden en trainen
Eerder niet

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:40

Ik ben het er helemaal mee eens dat je als ruiter aan je paard moet denken , en als je te zwaar bent gewoon niet gaat rijden.

Alleen vraag ik me af wanneer vinden jullie iemand te zwaar? Een grote man, van 2 m zal al snel tegen de 100 kg zitten . Dan hebben ze nog geen overgewicht. En een kleinere vrouw van 100 kg zal gigantisch overgewicht hebben.

In dit soort topic's vraag ik me af waar jullie de slank , volslank en dik grens vinden liggen. Zelf vind ik iemand dik die last van het gewicht heeft, en aan zijn of haar eigen gewicht onder door gaat.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:45

Tja dat blijft lastig. Een goed gespierde grote man kan makkelijk 100 kilo wegen maar misschien hoort daar dan ook een groot goed gespierd paard bij! Hoeft niet meteen een Shire te zijn maar er zijn ook grote zware KWPN''ers.
Maar iemand van 60 kilo kan ook te dik zijn...er zijn kinderen met overgewicht die dat wegen....niet teveel voor de meeste paarden maar toch zal zo'n kind ook belastend zijn omdat het minder makkelijk beweegt door het overgewicht...
Never ending story...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:46

100 kg = 100 kg

Of je nou Piet of Katrien heet, blond bent, van tuinieren houdt of graag zingt.....maakte het gewicht niet minder