Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:@ Diaz: nu snap ik ook waarom sommigen nooit mensen zien die te zwaar zijn voor hun paard. Deze dame heeft op een paar foto's echt wel overgewicht.
Abacab schreef:Lieke7787 schreef:Ik lees dat topic al een tijdje mee.... Ik moet zeggen dat ik er heel wat kwetsende opmerkingen voorbij heb zien komen...
Zelf heb ik ook overgewicht, dit komt btw door medicatie... Sommige opmerkingen trek ik dan ook echt persoonlijk aan......
Ik slik ook medicatie waardoor mijn stofwisseling een stuk vertraagd en ik dus heel makkelijk aan kom. En juist daarom let is nog beter op mijn eten en sport ik heel veel. Dat ik door medicatie makkelijk in gewicht toe neem is mijn probleem en ik wil het niet tot het probleem van mijn paard maken, dus ja ik let heel streng op mijn gewicht en eet heel gezond, dat is een bewuste keuze. Dus ook overgewicht door medicatie heeft vaak een factor eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid in zich, en mag niet ten alle tijden ingezet worden als excuus
Verder denk ik dat je soms ook gewoon eerlijk tegen jezelf en je paard moet zijn; sommige dingen moet je gewoon niet willen als je overgewicht hebt. Je moet sporten zoeken die bij je fysieke gestel passen. Als je een pollenallergie hebt moet je ook niet in het voorjaar in het gras willen hardlopen onder de berkenbomen. Dan kun je wel roepen dat iedereen recht heeft om te hardlopen en dat dat goed is maar dat slaat gewoon nergens op. Dus dan zoek je naar een andere oplossing en ga je bijv. naar binnen op de loopband, hoe saai dat ook is. Als ik een arm mis ga ik ook niet gewicht heffen, dan kies ik een andere sport. Ook al vind ik gewichtheffen nog zo leuk. Als ik 1.55 meet zal ik nooit een goede basketballer worden, als ik 2,10 meet zal ik nooit goedgekeurd worden als F16 pilote en ben ik ongeschikt als turner.
Wanneer je die argumenten vertaald naar paardrijden en overgewicht heb je iedereen op je nek zitten en ben je ineens kwetsend en discriminerend bezig. Maar het mooie is dat een pollenallergie niet te verhelpen is [is wel de vermideren met medicatie], en als ik een arm mis groeit ie niet zo maar aan. Als je overgewicht hebt kun je wel de regie over je eigen lijf terugpakken en vechten voor een fit en gezond lijf, dat is voor een groot deel vrije keuze.
Abacab schreef:Lieke7787 schreef:Ik lees dat topic al een tijdje mee.... Ik moet zeggen dat ik er heel wat kwetsende opmerkingen voorbij heb zien komen...
Zelf heb ik ook overgewicht, dit komt btw door medicatie... Sommige opmerkingen trek ik dan ook echt persoonlijk aan......
Verder denk ik dat je soms ook gewoon eerlijk tegen jezelf en je paard moet zijn; sommige dingen moet je gewoon niet willen als je overgewicht hebt. Je moet sporten zoeken die bij je fysieke gestel passen. Als je een pollenallergie hebt moet je ook niet in het voorjaar in het gras willen hardlopen onder de berkenbomen. Dan kun je wel roepen dat iedereen recht heeft om te hardlopen en dat dat goed is maar dat slaat gewoon nergens op. Dus dan zoek je naar een andere oplossing en ga je bijv. naar binnen op de loopband, hoe saai dat ook is. Als ik een arm mis ga ik ook niet gewicht heffen, dan kies ik een andere sport. Ook al vind ik gewichtheffen nog zo leuk. Als ik 1.55 meet zal ik nooit een goede basketballer worden, als ik 2,10 meet zal ik nooit goedgekeurd worden als F16 pilote en ben ik ongeschikt als turner.
Wanneer je die argumenten vertaald naar paardrijden en overgewicht heb je iedereen op je nek zitten en ben je ineens kwetsend en discriminerend bezig. Maar het mooie is dat een pollenallergie niet te verhelpen is [is wel de vermideren met medicatie], en als ik een arm mis groeit ie niet zo maar aan. Als je overgewicht hebt kun je wel de regie over je eigen lijf terugpakken en vechten voor een fit en gezond lijf, dat is voor een groot deel vrije keuze.
Lieke7787 schreef:freeride schreef:Maar het is ook niet aan je DA om daarover een mening te geven he(en vergeet niet dat die ook wel weet dat sommigen een andere DA zouden zoeken als er neg. over ruitergewicht gesproken zou worden) en een heel andere vraag, wat vindt jouw dokter van jouw gewicht? ook niet onbelangrijk natuurlijk....en of je nu zwaar van medicatie wordt of niet, je kunt er altijd iets aan doen voor jezelf.
Ik denk dat je die opmerking over er iets aan kunnen doen wel terug kan nemen! Jij weet namelijk totaal niet wat voor medicatie het is en of ik er wat aan doe. Jij gaat opmerkingen plaatsen waar je totaal geen verstand van hebt!
Maar bij deze ik sport, buiten het paardrijden om, 6 keer in de week, en mijn huisarts vind zelfs dat ik het rustiger aan moet doen! Dus bij deze!
freeride schreef:inesje15 schreef:
Als jouw dierenarts, irl heeft gezegd dat jij niet te zwaar bent voor jouw paard, dan hoef je volgens mij geen moer aan te trekken van wat hier gezegd wordt.
Maar het is ook niet aan je DA om daarover een mening te geven he(en vergeet niet dat die ook wel weet dat sommigen een andere DA zouden zoeken als er neg. over ruitergewicht gesproken zou worden).
freeride schreef:@inesje, nee bokt is dat niet, bokt heeft geen mening, de mensen op bokt wel![]()
maar elke DA zal best een gefundeerde mening hebben over het ruitergewicht versus de paardenrug hoor, OF hij die ook hardop zal uiten is een tweede, DA is er nog altijd voor behandeling van dieren he, dus ik begrijp het wel wanneer een DA zijn negatieve mening over ruitergewicht niet uit , uit commercieel oogpunt.
barbara28 schreef:Ik zie er inderdaad momenteel al geruime tijd uit als op eerste foto in mijn profiel (en trouwfoto's). Met 1.76, 77 kilo en een BMI van 24.5, dus normaal figuur lijkt mijhoewel "normaal" natuurlijk een ruime definitie is
Heb in het verleden inderdaad overgewicht gehad en omdat ik graag lichter te paard wilde, afgevallen.
Lieke7787 schreef:Ik lees dat topic al een tijdje mee.... Ik moet zeggen dat ik er heel wat kwetsende opmerkingen voorbij heb zien komen...
Zelf heb ik ook overgewicht, dit komt btw door medicatie... Sommige opmerkingen trek ik dan ook echt persoonlijk aan... zoals dat friezen max 75 kilo kunnen dragen.
Toen ik mijn paard kocht (een fries) heb ik tijdens de keuring aan de dierenarts gevraagd of ik niet te zwaar voor hem zou zijn, hij vond dat een belachelijke vraag, hij vond mij niet te zwaar (incl overgewicht..)
Ten slot door dit topic heb ik het deze week nogmaals nagevraagd bij een andere dierenarts, met hetzelfde antwoord als gevolg.
Mijn paard heeft totaal geen last van zijn rug of van mij tijdens het rijden, wat is dus bevestigd door iemand die er echt kennis van heeft.
Moet je dan perse maatje 36/38 hebben om paard te rijden? Zo komt het in ieder geval wel over...
Ik slik ook medicatie waardoor mijn stofwisseling een stuk vertraagd en ik dus heel makkelijk aan kom. En juist daarom let is nog beter op mijn eten en sport ik heel veel. Dat ik door medicatie makkelijk in gewicht toe neem is mijn probleem en ik wil het niet tot het probleem van mijn paard maken, dus ja ik let heel streng op mijn gewicht en eet heel gezond, dat is een bewuste keuze. Dus ook overgewicht door medicatie heeft vaak een factor eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid in zich, en mag niet ten alle tijden ingezet worden als excuus
joenohoe schreef:Abacab schreef:
Weer iemand waarvoor ik respect heb... net als voor Tari_42![]()
![]()
Floortje_89 schreef:''Nou eigenlijk vind ik u wel aan de zware kant, laten we hem maar niet keuren'', dat zou wat zijn als de DA dat gezegd zou hebben, gevoelige vragen krijgen zelden een eerlijk antwoord.

.. of een ander paard.
Citaat:Inderdaad, als je er iets over zegt, heb je een hekel aan mensen die zwaar zijn. Is in mijn geval absoluut niet waar, heb zelf ook jaren overgewicht gehad. Geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om toen te gaan paardrijden.
De oorzaak van het zwaarder worden/zijn is niet belangrijk, wel de gevolgen en dan vooral voor het paard. Of het nu door medicatie komt of omdat men ongezond eet en niet sport, het resultaat blijft hetzelfde namelijk dat er overgewicht is en belastend voor het paard. Het paard gaat er niet ineens minder last van hebben omdat zijn/haar ruiter door medicatie te zwaar weegt.