Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:14

zat zo nog eens met een vraagje he , laatst was hier een filpmje aangehaald van de weense rijschool uit de jaren 50 , als je die vergelijkt met de hedendaagse filpmjes van de weense rijschool kun je zien dat er meer lengte en laterale buiging gevraagd word ???

ook zag ik dat er niet meer zo de nadruk word gelegd op de nek als hoogste punt laten we stellen c0 c1 en c2.
Ik heb hierover iets interresants gehoord van een hoog opgeleidde iemand in de dierengeneeskunde maar wat zijn jullie gedachten hierover?
praat ik nu poep , het is iets wat me opviel.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 12-03-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:16

Sta open voor elk bit, wanneer het paard het aangenaam vind is het ok.
Maar meestal is de niet onafhankelijke zit en daardoor een harde hand het probleem voor de Maultätigkeit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:18

Was ook zeer grappig in Nederland
Iedereen liep achter HB aan te rennen,
ik kende hem nog van heul vroeguh, dus was niet echt onder de indruk van zijn lessen.
En zeker niet van de uitleg op een premiekeuring.
Heel andalusier vereniging liep achter hem aan, meneer stond mooi op een voetstukje
en dan kan je heeeeeeeeeeeeeeeel hard vallen.
maar goed, misschien diegene die achter hem aanhollen zich eens afvragen, waarom ze achter dit soort lui aanrennen?

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:18

Professor: nog iets gezien op de equitana waar u even blij van werd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:19

vosroy schreef:

Ja.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:20

Professor schreef:
vosroy schreef:

Ja.

evenblij? :D

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:20

Mag ik vragen wat? soms weet ik niet meer wie ik als voorbeeld kan zien.

Edit 3de keer: nombrado was mij voor en heeft mij gequoted
Laatst bijgewerkt door vosroy op 12-03-11 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:22

vosroy schreef:
:D Wil u dat ook delen?

dat doet ie al elke dag :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:24

Even reeel, de meesten van ons hier in het topic, zullen nooit bij de hier in het topic genoemde instr. gaan lessen, om diverse redenen.
Het gros van ons, moet het doen met een "gewone" "doorsnee" (en daarmee niet zeggende dat deze niet deugd, alleen deze hebben
in iedergeval tot op heden, geen geschiedenis geschreven. Echter waar je op hoopt is in iedergeval iemand die met engelen geduld,
paard en ruiter op de goede weg helpt.) instructie en daar een goede in vinden is al moeilijk genoeg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:27

piepenfiets schreef:
Met mylers bit ook goede ervaringen,maar 't is maar net wat je paard past anatomisch. Het is de ruiterhand die bepaald hoe goed of slecht een bit is,dogmatisch roepen dat een bepaald soort bit slecht is,lijkt me wat kort door de bocht,wat vinden Wij ervan *\o/*

is ook zo
maar het valt mij op, dat er tegenwoordig ruiters, die zelf nog niet met bewust ruiterhand rijden, geadviseerd wordt met een kneveltrens te rijden.

Zelf heb ik voor mijn jongste een myler watertrens, heeft een zeer dikke korte tong en een klein smoeltje.

Toch vind ik dat toch weer anders, dan een kneveltrens
het ligt behoorlijk vast in de mond, waardoor het voor ze juist makkelijker wordt dit vast te pakken , of het kaakgewricht vast te zetten.
bij een verkeerde inwerking in mond van de ruiter, trekt de zijkant vh bit ook naar de zijkant van de mond.
Stel dat je dit visualiseert bij jezelf, hoe zou dat voelen?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:29

nombrado schreef:
piepenfiets schreef:
Met mylers bit ook goede ervaringen,maar 't is maar net wat je paard past anatomisch. Het is de ruiterhand die bepaald hoe goed of slecht een bit is,dogmatisch roepen dat een bepaald soort bit slecht is,lijkt me wat kort door de bocht,wat vinden Wij ervan *\o/*

is ook zo
maar het valt mij op, dat er tegenwoordig ruiters, die zelf nog niet met bewust ruiterhand rijden, geadviseerd wordt met een kneveltrens te rijden.

Zelf heb ik voor mijn jongste een myler watertrens, heeft een zeer dikke korte tong en een klein smoeltje.

Toch vind ik dat toch weer anders, dan een kneveltrens
het ligt behoorlijk vast in de mond, waardoor het voor ze juist makkelijker wordt dit vast te pakken , of het kaakgewricht vast te zetten.
bij een verkeerde inwerking in mond van de ruiter, trekt de zijkant vh bit ook naar de zijkant van de mond.
Stel dat je dit visualiseert bij jezelf, hoe zou dat voelen?

waar basseer je dit nu toch op?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:31

liberty22 schreef:

Kennis?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:34

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

Kennis?

Als ik mij met een bit in de mond visualiseer ventileer ik dat liever op daarvoor geschikte sites.
U raad het mij steeds aan iets te voelen maar daar ben ik ongevoelig voor

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:35

Jammer maar ik verlaat u allen, en wil wel vertellen wat mij wel beviel op de Equitana maar weer als de echte topic deelnemers er weer zijn.
De discussie vanavond is weer de bekende weg helaas.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:36

Professor schreef:
Jammer maar ik verlaat u allen, en wil wel vertellen wat mij wel beviel op de Equitana maar weer als de echte topic deelnemers er weer zijn.

ik ben wel benieuwd , maar snap waar u vandaan komt.

vosroy

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:38

idem

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:38

Ik vraag me altijd af wat iemand doet beslissen tot welk bit over te gaan?

Hoe komt men tot het besluit van een bittenwissel?
En is dat nuttig?

Heb getemd over het geharrewar weer in het topic.
Aangezien sarcastische cartoons niet meer mag, dan maar temmen.

(overigens rij ik Sjol enkelgebroken ringen, s&t in betere tijden, Bokkebitje voor de wagen, bitloos, Toobs dubbel gebroken ringen.
Heb nooit neigingen gehad om daar wat aan te sleutelen.)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:40

liberty22 schreef:
Professor schreef:

ik ben wel benieuwd , maar snap waar u vandaan komt.

ook zo

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:46

JPS, wat ik daarmee bedoel, is dat S.J. hier al heel lang voor pleitte.
Als gevolg van zijn trainingsmethode (Rollkür, later met het grootste gemak verandert in LDR, nadat het -tijdens een congres hierover in Zwitserland- verboden werd) vielen paard en ruiter uiteraard door de mand bij de complexere oefeningen/lijnen.
Aangezien manipuleren een van Sjef's sterkste kanten is, wendt hij deze eigenschap graag aan, zowel bij de KNHS als bij de F.E.I., veelal ook nog met succes.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:27

Dit was dus eigenlijk bedoeld als een discussie die alleen open stond voor gelijkgestemde zielen.

Professor schreef:

Alles wat maar enigszins meer of anders paardgericht dacht, werd afgekraakt, voor gek gezet, voor leugenaar uitgemaakt.

Maar men vergeet even, dat de grootste monden over de "juiste" klassieke opleiding van het paard, compleet met halve ophoudingen, arrets en noem maar op, degene zijn die de grootste mond hebben over mensen die niet hier in het topic deelnemen, of deelgenomen hebben.

Dit noem ik echte "laster"

Professor schreef:
Kan u vertellen dat ik vandaag op de Equitana was, heb Horst Becker bekeken, ´s morgens vroeg en later nog 2x sorry deze man is voor mij een charlatan, wat hij daar voorstelde als diogonaalstap was lachwekkend, wat hij vertelde een roman, maar wanneer men werkelijk met nuchter mensen verstand luisterde de volgende zinnen:
Piaffe ligt bij de draf, Passage het dicht bij de Galop, sorry maar beide zijn het draf bewegingen de Piaffe zonder zweefmoment de Passage met een velengd zweefmoment het is juist zeer moeilijk vanuit de Passage zuiver aan te galoperen.
Wanneer hij arrets zegt zijn het in wezen nur Parades. Doet zeer intressant kan enorm praten met weinig inhoud. Sprak een dame waarvan hij de vriendin ook leeggeroofd heeft.
Er waren meer ongerijmdheden, maar ja het geld, voor mij kan men hem afschrijven is steeds op de vlucht van de vele vrouwen die hij met een lege kas heeft achter gelaten, zal de namen weg laten heb die gekregen vandaag. Hij is nu in de buurt van Hamburg. Heb veel informatie gekregen wat ik niet vrij geef, ook wat en hoe hij zijn opleiding gedaan heeft, veel warme lucht.
Sorry een mens met zo weinig gevoel heeft ook geen gevoel voor de paarden, wat ik nu gezien heb en dat meerdere malen sorry maar het was leegte een luchtbalon.
Jammer een talent die zich zelf kapot gemaakt heeft, en geeft les in de AR bereik.

murphy102 schreef:
JPS, wat ik daarmee bedoel, is dat S.J. hier al heel lang voor pleitte.
Als gevolg van zijn trainingsmethode (Rollkür, later met het grootste gemak verandert in LDR, nadat het -tijdens een congres hierover in Zwitserland- verboden werd) vielen paard en ruiter uiteraard door de mand bij de complexere oefeningen/lijnen.
Aangezien manipuleren een van Sjef's sterkste kanten is, wendt hij deze eigenschap graag aan, zowel bij de KNHS als bij de F.E.I., veelal ook nog met succes.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 02:44

Nou Cherie dat is geen laster maar gewoon de waarheid, helaas kan ik uit mijn eigen ervaring spreken met HB en zit ik met enorme problemen door hem. Ik ben het niet met alles eens wat hij met paarden doet maar hij weet in veel gevallen wel wat hij zegt, neemt niet weg dat ik helemaal zeker weet dat bovenstaande verhaal van Professor helemaal waaris, en ik ben niet de enige, maar er zijn mij 6 vrouwen voor gegaan die hetzelfde hebben meegemaakt met hem en heel veel bedrijven ook.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:12

Toch heel apart dat een aantal mensen zoveel behoefte hebben om, wel vaker, anderen zwart te maken, en een doorlopende behoefte hebben dat gejammer te gaan melden op openbare fora.

Bespreek dat lekker thuis met een paar vrienden en kennissen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:35

Ik weet ook een aantal dingen van jou PT, en dat schijnheilige over dat elk paard recht op leven heeft wat je overal verkondigt, daar gaan veel mensen die het hele verhaal van een bepaalde pony van jou weten ook van over hun nek.

Als jij ooit door iemand gigantisch de problemen ingewerkt wordt en zwaar besodemieterd wordt praat je ook wel anders, helemaal als je een klein babietje hebt waar je goed voor wilt zorgen, en als die ander bakken met geld verdient en overal mooi weer verkoopt en al jaren stelselmatig anderen in financieel zwaar weer laat verkeren voor eigen gewin, en jou in de oliebol achterlaat vindt je dat vast ook niet zo leuk. Waar en aan wie ik dat vertel bepaal ik denk ik zelf wel. Daarbij is het gewoon de waarheid, kan niemand omheen, bel gerust zijn andere exen op zou ik zeggen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:44

Citaat:
Ik weet ook een aantal dingen van jou PT.

Kijk, dat bedoel ik. Heel apart.

Zeer rijke fantasie en steeds dreigementen, en waarom...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:49

Euhm... dames...

Dit kan denk ik beter via pb, want hier wordt niemand beter van...

MF, ik begrijp jouw frustratie en ik ken het verhaal ook waar jij op doelt, maar dit voegt hier niets toe.

Soms is weten voldoende en is delen teveel...