DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:36

Mireille1970 schreef:
Karl66 schreef:
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat mijn theoretische kennis groter is dan mijn praktische kennis en dat ik daardoor mijzelf regelmatig in de weg zit doordat ik teveel met mijn hoofd rij in de plaats van te leren voelen.

Wat ik vaak tegenkwam als ik mensen ging lesgeven is dat men dan na 10 minuten al vroeg of de achterhand er wel onder was en maar in de spiegel zaten te kijken en handjes stil en beentjes stil en helemaal niet deden paardrijden. Dan zei ik ook, vergeet die achterhand. Vergeet hoe het moet, leer eerst maar voelen wat er onder je gebeurt als je gas geeft, als je gaat zitten, als je gaat staan, als je iets voorover gaat, als ie te diep komt, als ie te hoog is en de rug wegdrukt. Bla bla bla. Kilometers maken en niet bezig zijn met hoe het ooit moet gaan worden. Bezig zijn met hoe het nu is. Via A naar B en pas als B simpel is en goed, A B en C gaan doen, totdat C makkie is en dan weer A B C en D gaan doen, steeds herhalen en niets overslaan. Rijden, kilometers maken. Veel om je heen kijken. Bij andere lessen. Op concours. En hoe meer je leert voelen hoe meer je gaat herleiden naar die achterhand, die lendenpartij en ja dan , maar pas dan, komt de theorie erbij en die verrijkt dan je basis.

Dat bedoel ik dus Ja

En dat kan je nooit vervangen door boeken en theorie, daar heb je instructie voor nodig die je goede feedback geeft, want dat kan je nooit uit een boek halen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 00:07

Kafue schreef:
En die foto van anky, ach dat is een foto die niet echt florisant is, ze zit niet, trekt, paard is niet door. Dat is ook niet wat we met ldr willen beogen maar gek genoeg zie je vrijwel alleen dat soort fotos en vrijwel alleen als het extreem is. Dus neus op de boeg. Blijkbaar vinden fotograven het minder extreme niet interessant genoeg.
Het extreme LDR, daar gaat dit topic dan ook over. Het extreme LDR is ook wat een Anky veel bij het inrijden gebruikt. Waarom is het dan zo dat er geen foto's van goede momenten zijn?

Karl: Iedereen weet dat je paardrijden niet uit een boek alleen kunt leren. Je kunt de info uit boeken (over rijtechniek, over anatomie en biomechanica, etc) wel benutten en die kennis meenemen in je praktijk. Je moet echter niet op je paard zitten en gaan denken "Wat stond daar ook weer precies?", dan zit het je in de weg en kan je niet meer voelen. Wel kan je bijv. als je tegen een probleem aanloopt, even pauze nemen, lange teugel en dan proberen te bedenken wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn en hoe je dit probleem op zou kunnen lossen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 00:20

Maar ook dan heb je weer meer aan veel praktijkervaring dan aan theoretische kennis als je een oplossing zoekt die bij dat specifieke paard past.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 00:39

@QQQQ, Het gaat me er echt niet om of je L1 rijdt of grandprix. Het gaat me er om dat je wel de ervaring meegemaakt moet hebben om ergens over mee te kunnen praten.
En of die ervaring nou thuis is of op concours doet er niet toe.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je inderdaad die kilometers moet hebben gemaakt om te kunnen weten waar je het over hebt.
Ik begon nml. erg te denken dat je alleen een ruiter op papier bent.
Je moet gevoelt hebben om te kunnen oordelen.
Mijn mening is dat als je op een 'slecht' paard rijd en nooit meer hebt ervaren dan de klasse L1 nivo dat je niet de kennis hebt om te praten over de gevolgen van LDR.
Je moet gewoon meer ervaren hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 07:15

hihi komt dit wonder Haha! Haha! B + 0 Haha! ik rij geen wedstrijden, ik doe domweg GP rijden in mijn eigen achtertuin Haha!

Mireille heeft weer zo een heel best punt, voelen........... voelen is veel belangrijker dan het in theorie weten Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:13

Dat bedoel ik maar. Want we zouden hier allemaal kunnen schrijven ik heb GP gereden, wie controleert dat uiteindelijk weinig toch.
Sommige mensen kiezen er bewust voor om geen wedstrijden te rijden, of kunnen niet naar wedstrijden toe omdat er bijvoorbeeld geen trailer voorhanden is.
Maar dat maakt je per defenitie geen slecht ruiter.
Ik weet zeker dat als je nog nooit een correcte dürchlassige passage hebt gereden je niet mee kunt praten over hoe wat waarom en wat je voelt.
Ik heb hem gisteren eindelijk goed gereden, dacht ik voorheen dat je toch minsten het gevoel onder je kont moest krijgen als van een schip op woest deinende zee, met andere woorden dat je toch duidelijk de kracht van de opwaartste beweging moest voelen. Ik weet nu dat je eigelijk heel weinig voelt je deint in je paard gewoon mee op de golven, het dobbert gewoon voort. Dus het gevoel moet je wel hebben je moet eerst de oefening perfect gereden hebben wil je je een voorstelling kunnen maken.

Over anky en haar foto. Daar kan ik duidelijk over zijn. De fotograaf schiet wat hij leuk interessant voor de kijker vind. En dat is iets wat goed gaat niet. Mischien rijd zij altijd zo extreem wat ik betwijfel want in Aachen deed ze dat dus typische wijze niet. Okee wel LDr wel dieper gesteld dan menig een ooit zal doen maar geen spanningsgeval als op deze foto.#
En laten we duidelijk zijn als er alleen maar prachtige fotos geschoten werden dan hadden we nu niet al 165 paginas kunnen discusieren en dus laten we anky maar dankbaar zijn dat ze dit voor ons allen over heeft.
Het houd ons van de straat en we kunnen geen gekke dingen doen.

Overe slechte goede paarden het enige paard dat ik niet snel in de Z zie lopen lijken me de koudbloeden, trekpaarden en dergelijke. Verder moet ieder paard wel een travers, wijken en dergelijke kunnen. Dus mag ik dan aannemen dat onze QQQQ op trekpaarden ofzo rijd, tja die krijg je never nooit niet ldr dat zijn dus de types die daar niet kunnen komen vanwege hun bouw al zijn ervast momenten waar op je je zou wensen dat die dikkoppige daar toch even zou kunnen..........

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:21

QQQQ schreef:
Kafue schreef:
En die foto van anky, ach dat is een foto die niet echt florisant is, ze zit niet, trekt, paard is niet door. Dat is ook niet wat we met ldr willen beogen maar gek genoeg zie je vrijwel alleen dat soort fotos en vrijwel alleen als het extreem is. Dus neus op de boeg. Blijkbaar vinden fotograven het minder extreme niet interessant genoeg.
Het extreme LDR, daar gaat dit topic dan ook over. Het extreme LDR is ook wat een Anky veel bij het inrijden gebruikt. Waarom is het dan zo dat er geen foto's van goede momenten zijn?

Denk niet dat wij een foto kunnen vinden dat jij een "goed" moment vind Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:39

Kafue schreef:
Overe slechte goede paarden het enige paard dat ik niet snel in de Z zie lopen lijken me de koudbloeden, trekpaarden en dergelijke. Verder moet ieder paard wel een travers, wijken en dergelijke kunnen. Dus mag ik dan aannemen dat onze QQQQ op trekpaarden ofzo rijd, tja die krijg je never nooit niet ldr dat zijn dus de types die daar niet kunnen komen vanwege hun bouw al zijn ervast momenten waar op je je zou wensen dat die dikkoppige daar toch even zou kunnen..........

Afbeelding

Shiremerrie die op haar 12e zadelmak is gemaakt, hier net een paar maanden onder het zadel. Eigenaar heeft er nooit echt dressuur mee gereden, paard is meegegaan naar Paard en Koets om demonstratie te rijden. Kim (Nimber) heeft er daar op gereden en kon er zonder problemen mee wijken in draf (had het paard nog nooit gedaan dus). De meeste mensen die een Shire kopen willen er recreatief mee rijden en mennen, er lopen er dus niet veel in de sport. Ik weet van 2 Shires die nu in de M2 lopen en 1 in de M1. Nee, een Shire kan echt niet alles wat een warmbloed kan, maar als je een deskundig ruiter bent kan een Shire ook op Z-niveau lopen.

Afbeelding

Anky en Tineke op 2 Trekpaarden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:01

Karl66 schreef:
Maar ook dan heb je weer meer aan veel praktijkervaring dan aan theoretische kennis als je een oplossing zoekt die bij dat specifieke paard past.
Zonder praktijk kom je nergens. Met theoretische aanvulling kom je sneller verder, omdat het dan minder een kwestie van trial&error hoeft te worden.
dollemina schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is dat je inderdaad die kilometers moet hebben gemaakt om te kunnen weten waar je het over hebt.
Dan kan ik je gerust stellen: ik heb zat kilometers in mijn kont zitten en ook op veel verschillende paarden van verschillend niveau.
Kafue schreef:
De koudbloed die ik reed (en nu af en toe nog rijdt) zou best de M kunnen halen als je dat echt zou willen. Z wordt echt lastig, omdat ze daar toch echt de voorwaartse instelling voor mist. Deze is overigens zeer licht in de aanleuning en loopt goed over de rug en heeft ook zat ruimte achter de kaak. LDR instellen zal best lukken hoor, maar zie er het nut dus nog altijd niet van in.
Daarnaast heb je nog de paarden die hun bouw en vooral instelling niet mee hebben om Z dressuur te lopen - zouden het misschien beter doen op Z springen. Je kan ze er vast wel krijgen, maar niet op de manier waarop ik met paarden wil omgaan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:03

Tyrza schreef:
Denk niet dat wij een foto kunnen vinden dat jij een "goed" moment vind Haha!
Daar vraag ik ook niet om, ik vraag om wat JULLIE een goed moment vinden!
Gewoon een die aan jouw basisvoorwaarden voor LDR voldoet: kantelend bekken en ondertredend achterbeen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:11

QQQQ schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik spreek ook uit ervaring. Zelfs als onervaren tiener die overmoedig aan een neurotisch jong paard met een naar verleden begon belandde ik nog binnen 3 jaar in de Z. En ik startte heus niet iedere week. Dit paard was overbouwd, had een hertenhals en flipte om het minste geringste.
Met zo'n paard is het heel wat makkelijker scoren op wedstrijden dan met een paard dat inhoudt als ie het eng vind. Ik zou zeggen, probeer het eens met zo'n paard, en kom dan maar terug als je bij de Z bent Doei! .

Wat ben jij hypocriet zeg!!! Als wij direct naar jou niveau vragen, dan draai je om de hete brei heen, vindt je dat in deze discussie niet relevant en probeer je de focus weer op de theorie te draaien. En als iemand dan wel voor zijn praktijkervaring uitkomt kan jij in 1 oogopslag oordelen dat deze praktijkervaring er niet toe doet en dat ik met een andersoortig paard eerst maar eens in de Z moet komen voordat IK uit ervaring mag spreken???

Voor jou info: Zo'n paard heb ik op het moment ook (en ook zelf opgeleid). Van de winter werd ik er nog mee gediskwalificeerd (in de Z1) omdat hij na het zien van iets engs weigerde nog 1 stap te verzetten. Ik heb het vertrouwen herwonnen en de tweede proef liep hij een half uur later in dezelfde ring, op dezelfde dag, met hetzelfde engs, een dikke winstpunt en bij de beste 3.

dollemina schreef:
Mijn mening is dat als je op een 'slecht' paard rijd en nooit meer hebt ervaren dan de klasse L1 nivo dat je niet de kennis hebt om te praten over de gevolgen van LDR.
Je moet gewoon meer ervaren hebben.

Zo is dat. Als je voor ogen houdt dat een paard dat is opgeleid tot Z-niveau slechts de basis heeft geleerd. En dat LDR pas verantwoord toegepast kan worden bij hoger opgeleidde paarden. Dan sta je met L niveau nog maar aan het begin van de basis en kan je op dat niveau onmogelijk de voor- en nadelen van LDR ervaren. En dan rest je in LDR discussies niets anders dan het nakwaken van uitspraken van deze of gene.

Bovendien proef ik bij veel mensen dat het rijden van travers, wijken, appyeren wordt gezien als een bewijs dat een paard een niveau aan kan. Daar ben ik het niet zo mee eens; een paard dat de basis (takt, aanleuning, onstpanning) onder de knie heeft, moeiteloos kan verruimen en verzamelen en daarbij door blijft swingen, die doet dergelijke oefeningen al vanzelfsprekend. Mijn instructeur zegt altijd over Z-proeven: als de basis voor elkaar is dan benne de rest enkelt figuurtjes (tis een oude baas Clown )

Karl66 schreef:
.

Je hebt theorie nodig om iets in de praktijk te kunnen brengen, maar om een theorie in twijfel te kunnen trekken heb je praktijkervaring nodig. Gevoel laat zich niet door theorie ontwikkelen, enkel door de praktijk. En theorie is ontstaan uit de praktijk en zo is het cirkeltje weer rond.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:21

Feit is wel: hoe meer je leert/kent/ervaring hebt, hoe ingewikkelder de materie wordt. Op een gegeven moment zijn er zoveel mogelijkheden en zoveel verfijnde details die er allemaal bij komt kijken, dat ik me af en toe af vraag of men uberhaupt wel weet hoeveel gevoel en harmonie je nodig hebt om op dat niveau en op die manier te trainen?

Ik kom in ieder geval maar net kijken, weet de helft nog niet. Dat is met name veel praktijkervaring opdoen: voelen en toepassen. In de juiste mate, op de juiste manier op de juiste momenten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:20

jasmijn78 schreef:
Voor jou info: Zo'n paard heb ik op het moment ook (en ook zelf opgeleid). Van de winter werd ik er nog mee gediskwalificeerd (in de Z1) omdat hij na het zien van iets engs weigerde nog 1 stap te verzetten. Ik heb het vertrouwen herwonnen en de tweede proef liep hij een half uur later in dezelfde ring, op dezelfde dag, met hetzelfde engs, een dikke winstpunt en bij de beste 3.
Voor jouw info: Zo'n type paard bedoel ik dus absoluut niet - een staker. Da's puur vertrouwen winnen.
Ik bedoel er een die niet voorwaarts is van zichzelf, van karakter, en die een omgeving of situatie in z'n geheel vreemd vind en daar dan de hele tijd ingehouden op loopt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:40

Een paard die staakt is niet alleen met vertrouwen opgelost. Kan ook een lichamelijk probleem aan de grondslag liggen.

Een paard wat niet voorwaarts is, daar mankeert wat aan ongeacht ras en type paard. Een paard is per definitie een vluchtdier en is voor gemaakt om snel weg te zijn. Een paard wat niet voorwaarts is met rijden heeft of een lichamelijk probleem of een ruiter die op de handrem zit. Zo simpel is het!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:51

Eleonoor schreef:
Een paard wat niet voorwaarts is, daar mankeert wat aan ongeacht ras en type paard. Een paard is per definitie een vluchtdier en is voor gemaakt om snel weg te zijn. Een paard wat niet voorwaarts is met rijden heeft of een lichamelijk probleem of een ruiter die op de handrem zit. Zo simpel is het!
Was 't maar zo simpel....
Een steppepaard (bijv volbloed) heeft veel meer die voorwaartse drang dan een bospaard (bijv. koudbloed) - een bospaard kan niet als een gek op alles dat ie een beetje eng vind gaan lopen rennen. Die gaat eerst bedachtzaam lopen en pas rennen als het ECHT moet.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:58

Alle Shires die ik gereden heb hadden toch een behoorlijk voorwaartse drang, alleen niet het 'schieterige' wat een warmbloed heeft Knipoog
Laatst bijgewerkt door HHD_Foto op 07-10-06 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:59

Tyrza schreef:
Feit is wel: hoe meer je leert/kent/ervaring hebt, hoe ingewikkelder de materie wordt. Op een gegeven moment zijn er zoveel mogelijkheden en zoveel verfijnde details die er allemaal bij komt kijken, dat ik me af en toe af vraag of men uberhaupt wel weet hoeveel gevoel en harmonie je nodig hebt om op dat niveau en op die manier te trainen?

Ik kom in ieder geval maar net kijken, weet de helft nog niet. Dat is met name veel praktijkervaring opdoen: voelen en toepassen. In de juiste mate, op de juiste manier op de juiste momenten.
Helemaal mee eens, dat geldt voor iedereen. Helaas is er echter niet genoeg tijd in één mensenleven om alle praktijkervaring op te doen. Met het opdoen van theoretische kennis en het proberen te doorgronden van hoe iets werkt kan je iets tijdswinst afdwingen.

Het gaat hier ook niet over de waarde van praktijk vs theoriekennis. Hier vind ik het nu juist de geschikte plek om erachter te komen hoe iets werkt, of zou moeten werken. Als jij op basis van praktijk denkt dat iets zus-en-zo werkt, dan is dit de plek om uit te leggen waarom dat zus-en-zo werkt. Zo voorkom je dat iedereen alles in de praktijk moet ervaren - daar is namelijk niet genoeg tijd voor.

Wat LDR betreft: ik ben bij lange na niet overtuigd van het feit dat LDR werkt zoals men beweert dat het werkt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:00

Mijn instructrice zegt ook altijd als de basis klopt loopt de rest er zo achteraan. Dan kun je een maal diep, een maal ingesteld, een maal lang maar eigenlijk kan alles en gaat alles.
Kunstjes rijden is geen probleem maar tussendoor moet het ook kloppen. Ik kon een tijdlang ook alleen de kunstjes maar er tussendoor kreeg ik niks gebakken. IK ben erachter dat de basis moet kloppen.
Zo ook voor LDr het is de moeite niet om het paard de hand te laten volgen als het de basis van A tot Z begrepen heeft. Als het skala op orde is gaat alles ineens vanzelf.
En als je dat begrepen hebt snap je ook dat deze discussie absoluut zinloos is. Als het skala klopt also je hebt de begrippen vanaf de takt tot en met de verzameling voor elkaar dan past alles vanzelf. En of je nu een travers vraagt of een galoppirouette of een simpele uitgestrekte draf je zult merken dat het lukt. Verbaasd nee niet echt want het skala voor elkaar krijgen daar gaat een zee aan training aan vooraf. En als je die training goed doet lukt gewoon alles.
Ook met een paard dat simpel weg niet wil, want die paarden die willen echt wel je hebt ze alleen niet weten te overtuigen en je hebt hun vertrouwen niet gewonnen simpel heb je dus het skala niet voor elkaar en kun je niet verder.
Dus of het er mooi uit ziet is een ander verhaal maar het kan wel en er zijn geen excuses mogelijk om te beweren dat het n iet kan. Uieindelijk als je M kunt dan kun je ook Z.
Ik vind een trekpaard in de Z geen gezicht en bepaalde oefeningen zullen echt een probleem worden maar het kan. Een trekpaard moet zich gewoon bij het trekken van de koets ofzo houden en niet onder het zadel das geen gezicht.

Ik begrijp ook niet dat ruiters als QQQQ die theoretisch zo onderlegt zijn hun kont in het zadel van een trekpaard plaatsen ( zijn er eigelijk wel zadels voor) die moesten gewoon op een normale wamrbloed. Zoveel vakbekwame kennis moet je niet in onzin steken die moet je gebruiken om resultaat te boeken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:14

Craignethan schreef:
Alle Shires die ik geeden heb hadden toch een behoorlijk voorwaartse drang, alleen niet het 'schieterige' wat een warmbloed heeft Knipoog
Zodra je verder komt, gaat dat tegen je werken. Hoeveel lopen er ook weer in het Z? Het is niet voor niets dat men voor de hogere wedstrijddressuur graag paarden met wat meer bloed heeft. De kijkerigheid is een nadeel, wat dat betreft hadden ze ook liever een wat meer laid-back type, maar ja...als ze in een vreemde omgeving wat opgewonden raken en dan beter showen en sjouwen, is dat toch mooi meegenomen.
Kafue schreef:
Ik begrijp ook niet dat ruiters als QQQQ die theoretisch zo onderlegt zijn hun kont in het zadel van een trekpaard plaatsen ( zijn er eigelijk wel zadels voor) die moesten gewoon op een normale wamrbloed. Zoveel vakbekwame kennis moet je niet in onzin steken die moet je gebruiken om resultaat te boeken.
Dat snap jij niet, juist omdat jij "resultaat boeken" zo belangrijk vind. De keuze was om heel andere redenen destijds daarop gevallen. Ik heb juist bijzonder veel geleerd van het opleiden van die shire, meer en heel andere dingen dan die je op een warmbloed had geleerd. Zo eentje die zich niet laat overdonderen. Zo eentje waar ik nu zo op kan wegrijden, zonder veel te hoeven doen, maar zet een ervaren ruiter er voor het eerst op en die krijgt haar subtiel niet aan de praat hoor . Je moet haar echt voor je winnen. Alles wat ik van haar heb geleerd is echter ook prima toepasbaar op paarden met meer bloed, ook dat is erg leuk om te merken. Ik denk zeker niet dat ik iets verspilt heb door haar te rijden, eerder heb ik er iets extra's voor terug gekregen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:21

dat is natuurlijk onzin. Ik vind alleen dat je je energie niet moet verdoen aan dat soort dingen. Zie het maar als dat Schumacher ook zijn fomule een wedsrtrijd niet in een Skoda gaat rijden.
Een trekpaard is er om de koets te trekken en een warmbloed bijvoorbeeld om te springen, te dressuren of iets dergelijks.

Ik begrijp best dat je er bijzonder veel van geleerd heb ieder zo zijn ding nietwaar. Maar voor deze discussie is jouw geleerde op je shire van ondergeschikt belang. >Die kan niet in de LDR, die kan geen Grand prix. Die is bedoel voor de koets of het werktuig.
Niets tegen die paarden maar in de dressuurring Frusty zelfs niet als er absoluut niets anders was,
Het heeft niets te maken met resultaat willen boeken in de dressuurring het heeft te maken met waar het type paard geschikt voor is en dat is dus NIET voor dressuur. Beetje spielerei mischien maar echt dressuur.
En niet overdonderen, ach kom op hij als je zo veel paarden gereden hebt dan weet je dat dat karakter is en niet type aangelegen.
Echt voor je winnen, ach slaap lekker verder die heb je ook bij de warmbloeden. Paardrijden is inderdaad paardrijden maar je energie daar aan verdoen. Als waren ze de laatste paarden op aarde dan nog kroop ik er niet op maar spande ze fijn voor de koets en ging er mee rijden. Schoenmaker blijf bij je leest idee.
Je hebt er ervaring voor terug gekregen en die is belangrijk maar als je zoveel theoretische kennis hebt en zo praat over neit bedoeld daarvoor en dergelijke waarom wil je dan in hemelsnaam een trekpaard omturnen naar dressuurpaard.
Wat is de toegevoegde waarde daaraan. Waarom koop je zon paard uberhaupt als je theorie bij rijpaarden ligt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:48

QQQQ schreef:
Voor jouw info: Zo'n type paard bedoel ik dus absoluut niet - een staker. Da's puur vertrouwen winnen.
Ik bedoel er een die niet voorwaarts is van zichzelf, van karakter, en die een omgeving of situatie in z'n geheel vreemd vind en daar dan de hele tijd ingehouden op loopt.
.

Pfff... Zeg met hoeveel type paarden ga je nog aankomen? Mijn paard houdt iid in als hij iets eng vind en is voor een warmbloed iets aan de flegmatieke kant. Maar elk type heeft zo zijn eigen aanpak. Dit type moet je gewoon snel voor je been maken en continu alert houden. Dat is namelijk ook de praktijk: je wijze van rijden aanpassen aan verschillende type paarden. Eerlijk gezegd vind ik dat type paard eenvoudiger dan te rijden dat een heethoofdige hoog in het bloed staande neuroot die om het minste geringste explodeert.

Maar misschien moet ik eerst even op een Shire dressuur gaan rijden voordat die mij serieus neemt??? Want pas als je met een Shire een L-proef hebt gereden heb je ECHT de praktijkervaring opgedaan die noodzakelijk is om over LDR te kunnen discussieren??? Q: droom lekker verder! Doei, doei

Kafue schreef:
Zie het maar als dat Schumacher ook zijn fomule een wedsrtrijd niet in een Skoda gaat rijden.

Afgod

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:06

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:

Helemaal mee eens, dat geldt voor iedereen. Helaas is er echter niet genoeg tijd in één mensenleven om alle praktijkervaring op te doen. Met het opdoen van theoretische kennis en het proberen te doorgronden van hoe iets werkt kan je iets tijdswinst afdwingen.

Het gaat hier ook niet over de waarde van praktijk vs theoriekennis. Hier vind ik het nu juist de geschikte plek om erachter te komen hoe iets werkt, of zou moeten werken. Als jij op basis van praktijk denkt dat iets zus-en-zo werkt, dan is dit de plek om uit te leggen waarom dat zus-en-zo werkt. Zo voorkom je dat iedereen alles in de praktijk moet ervaren - daar is namelijk niet genoeg tijd voor.

Wat LDR betreft: ik ben bij lange na niet overtuigd van het feit dat LDR werkt zoals men beweert dat het werkt.

Dat laatste: jeetje, wel jammer dat je het niet hebt willen proberen en voelen en ervaren. De voordelen: losser in het lijf, lichter in de hand, sneller aan de hulp. Volgens mij precies wat jij miste bij die Shire??
Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:32

jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:
.

Pfff... Zeg met hoeveel type paarden ga je nog aankomen? Mijn paard houdt iid in als hij iets eng vind en is voor een warmbloed iets aan de flegmatieke kant. Maar elk type heeft zo zijn eigen aanpak. Dit type moet je gewoon snel voor je been maken en continu alert houden. Dat is namelijk ook de praktijk: je wijze van rijden aanpassen aan verschillende type paarden. Eerlijk gezegd vind ik dat type paard eenvoudiger dan te rijden dat een heethoofdige hoog in het bloed staande neuroot die om het minste geringste explodeert.

Maar misschien moet ik eerst even op een Shire dressuur gaan rijden voordat die mij serieus neemt??? Want pas als je met een Shire een L-proef hebt gereden heb je ECHT de praktijkervaring opgedaan die noodzakelijk is om over LDR te kunnen discussieren??? Q: droom lekker verder! Doei, doei

Kafue schreef:
Zie het maar als dat Schumacher ook zijn fomule een wedsrtrijd niet in een Skoda gaat rijden.

Afgod

Even ervan uitgaand dat QQQQ echt supergoed is hoor... (wil geen scheve gezichten) Maar QQQQ, stel dat je hier andersom in de discussie stond. Wat klinkt aannemelijker als je een discussue hebt over dressuur:

A> ik geloof diegene die de tijd heeft genomen er boeken over te lezen
B> ik geloof diegene die er jarenlange praktijkervaring mee heeft

Gevoel of Uithethoofdgeleerd?

Praktijk of theorie?

En denk dan eens na wat je betrouwbaarder zou vinden.

Ik kan me nog zo herinneren dat iemand een manege kocht en alle boeken uit het hoofd kende en springles ging geven uit het boekje. Hartstikke leuk die afstanden tussen de hindernissen, geschreven vanuit een gemiddelde galopsprong, maar weet je wat er gebeurt als je dan een hele grote galoppeur en een hittepetit met klein galopsprongetje samen in de les hebt. Gegarandeerd dat ze verongelukken op de gemiddelde afstand. Theorie en praktijk gaan niet altijd samen.

Dressuurpraktijkboeken zijn net romans. Alles komt vanzelf. Als je lief bent en begripvol etc dan komt alles vanzelf. Nou geloof me er is geen paard dat zichzelf als 4jarige eens gaat opzadelen en denkt goh ze geeft me al 4 jaar lekker eten laat ik eens zadelmak gaan doen. Welnee. Een paard moet je zadelmak maken, en om niet te verongelukken samen moet je dan af en toe op de strepen staan ja. Maar dat staat niet in die boekjes. In die boekjes is het net zo als bij clinics. En dan doen we even zo en hop, gelukt. Tuurlijk! Nu wij nog. En waar leer je die hop? Juist, in de praktijk. Het gaat 1000x fout en dan heb je het onder de knie.

Fietsen had je nooit geleerd door alleen maar te lezen dat je je voeten op de trappers in het rond moet draaien. Nee, door te fietsen konden de zijwieltjes eraf. Als je niet was gaan fietsen en vallen, had je die nu nog gehad.

Zelf wel eens een paar weken aan een stuk met iemand samen gewerkt en daar dan later een interview van gelezen? Wat een bullshit. De theorie klinkt zo mooi, maar in de praktijk is het allemaal heel anders.

Met de tijd mee en veel voelen en ervaren, daar kan je niet tegenaan lezen.

En tuurlijk maakt het dan niet uit of je dat op een shire doet of niet. Maar de meesten die ik ken die roepen dat ze iets anders met hun paard willen dan ik, dat ze een band belangrijker vinden dan onder het zadel iets extra;s voor elkaar krijgen, die roepen dat om te verbloemen dat ze dat extra;s gewoon niet kunnen Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:21

Kafue schreef:
dat is natuurlijk onzin. Ik vind alleen dat je je energie niet moet verdoen aan dat soort dingen. Zie het maar als dat Schumacher ook zijn fomule een wedsrtrijd niet in een Skoda gaat rijden.
Een trekpaard is er om de koets te trekken en een warmbloed bijvoorbeeld om te springen, te dressuren of iets dergelijks.
Wat een volslagen DOMME opmerking Gestoord .
Kafue schreef:
Ik begrijp best dat je er bijzonder veel van geleerd heb ieder zo zijn ding nietwaar. Maar voor deze discussie is jouw geleerde op je shire van ondergeschikt belang. >Die kan niet in de LDR, die kan geen Grand prix. Die is bedoel voor de koets of het werktuig.
Niets tegen die paarden maar in de dressuurring Frusty zelfs niet als er absoluut niets anders was,
Het heeft niets te maken met resultaat willen boeken in de dressuurring het heeft te maken met waar het type paard geschikt voor is en dat is dus NIET voor dressuur. Beetje spielerei mischien maar echt dressuur.
Die instelling van jou getuigd van erg weinig kennis, want het mooie van de klassieke begrippen, is dat ze voor elk paard toepasbaar zijn. Juist als je ze leert toepassen op zo'n paard, merk je dit ook echt. Op zo'n paard wordt elke fout in de training extra duidelijk, want het paard compenseert het niet door aangeboren aanleg.
Kafue schreef:
En niet overdonderen, ach kom op hij als je zo veel paarden gereden hebt dan weet je dat dat karakter is en niet type aangelegen.
Dat is zeker ook karakter, want dit is ook niet zo bij elke shire. De combi karakter & type maakt het extra lastig. Als ruiter moet je dan flexibel genoeg kunnen zijn om eventuele doelen realistisch te houden.
Kafue schreef:
Je hebt er ervaring voor terug gekregen en die is belangrijk maar als je zoveel theoretische kennis hebt en zo praat over neit bedoeld daarvoor en dergelijke waarom wil je dan in hemelsnaam een trekpaard omturnen naar dressuurpaard.
Wat is de toegevoegde waarde daaraan. Waarom koop je zon paard uberhaupt als je theorie bij rijpaarden ligt.
Heel simpel Kafue: Die wil ik niet omturnen tot dressuurpaard. Ik wil er gewoon op rijden, en dit maak ik makkelijker voor haar als ze wat dressuurmatig is getraind. Daar is de dressuur voor bedoeld, weet je nog?

Mireille: Voor de zoveelste keer: Theorie NAAST praktijk is belangrijk. En hier op bokt kan je geen praktijk beoefenen, enkel theorie bespreken. IK zou op Bokt eerder naar iemand luisteren die kan onderbouwen wat ie zegt met duidelijke uitleg. Niet naar mensen die enkel maar andere mensen napraten, maar ook niet naar mensen die vanalles beweren, maar er absoluut geen uitleg bij kunnen geven (want, wat heb je daar nou aan Verward ).

GRAAG weer terug on-topic en dat ging over LDR. Al iemand een foto gevonden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:50

QQQQ schreef:
Kafue schreef:

Wat een volslagen DOMME opmerking .

Dat vind ik wel meevallen... Ieder paard heeft zo zijn kwaliteiten en is van oudsher gefokt voor een bepaald doel. Dat het algemene beeld nu heerst dat met elk type paard alles maar moet kunnen, met name dressuur, daar kan ik soms niet echt bij. Als het dan werkelijk waar is dat mensen die de band met hun paard daadwerkelijk zo belangerijk vinden, dan gebruiken ze het paard toch waar hij goed in is??? Is het niet voor het paard veel fijner als hij iets kan doen waar hij van nature goed in is? en aanleg voor heeft? Iemand met een talenknobbel gaat toch ook geen wiskunde studeren???

QQQQ schreef:
Niet naar mensen die enkel maar andere mensen napraten, maar ook niet naar mensen die vanalles beweren, maar er absoluut geen uitleg bij kunnen geven

Wie praat nu wie na??? Degene die alleen spreken vanuit theoretische kennis? Of degene die op de hoogte zijn van de theorie en daarnaast ook nog eens praktijkervaring hebben? (zonder enige kennis van de thoerie kom je namelijk nooit op hoog niveau)