Mireille1970 schreef:Karl66 schreef:Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat mijn theoretische kennis groter is dan mijn praktische kennis en dat ik daardoor mijzelf regelmatig in de weg zit doordat ik teveel met mijn hoofd rij in de plaats van te leren voelen.
Wat ik vaak tegenkwam als ik mensen ging lesgeven is dat men dan na 10 minuten al vroeg of de achterhand er wel onder was en maar in de spiegel zaten te kijken en handjes stil en beentjes stil en helemaal niet deden paardrijden. Dan zei ik ook, vergeet die achterhand. Vergeet hoe het moet, leer eerst maar voelen wat er onder je gebeurt als je gas geeft, als je gaat zitten, als je gaat staan, als je iets voorover gaat, als ie te diep komt, als ie te hoog is en de rug wegdrukt. Bla bla bla. Kilometers maken en niet bezig zijn met hoe het ooit moet gaan worden. Bezig zijn met hoe het nu is. Via A naar B en pas als B simpel is en goed, A B en C gaan doen, totdat C makkie is en dan weer A B C en D gaan doen, steeds herhalen en niets overslaan. Rijden, kilometers maken. Veel om je heen kijken. Bij andere lessen. Op concours. En hoe meer je leert voelen hoe meer je gaat herleiden naar die achterhand, die lendenpartij en ja dan , maar pas dan, komt de theorie erbij en die verrijkt dan je basis.
Dat bedoel ik dus

En dat kan je nooit vervangen door boeken en theorie, daar heb je instructie voor nodig die je goede feedback geeft, want dat kan je nooit uit een boek halen.