Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:24

Babootje schreef:
SinneJ schreef:
Ik zou zelf een jong of onervaren dier pas bestijgen als het aan de longe (!) toont dat het een stabiele verbinding kan houden in beweging. Ik besef natuurlijk dat dat niet betekent dat dat ook lukt met ruitergewicht, maar die situatie waarin een paard echt fysiek totaal niet naar de hand kan rijken, ook niet op een onstabiele manier, hoor je er naar mijn mening nog niet op te zitten.

Dat ben ik met je eens SinneJ. Daarom laten longeren we een jong paard ook even bijgezet, zodat ze een beetje weten wat het bit in de mond doet op het moment dat je aanleuning vraagt.
Doet ie het allemaal goed, dan kun je erop. Vervolgens moet gas, stuur en rem gaan bevestigen. Gas was bij die van ons echt geen probleem, maar stuur en rem was nog wel een wat ander verhaal. Hij ging rustig de andere kant op in de 20x60 bak met nog een beetje extra gas. Dan is een slofje als extra hulpmiddel wel zo veilig.
Toen die fase bevestigd was kon het slofje er dus weer af. Verder geen slof meer nodig gehad/gebruikt Maar ik sluit niet uit dat het ooit nodig zal zijn in weer een andere fase van africhting. Ik vind het wel bij uitstek een hulpmiddel voor korte duur. Ik kom ook echt bij trainingsstallen waar paarden alleen op wedstrijd niet op slof worden gereden. Daar ben ik absoluut tegen.

Kijk dat is dan weer een andere situatie en hoewel velen het er vast niet mee eens zijn, kan ik me ook hierin vinden. Veiligheid voor alles. Een stabiele ruiterhand zal hier geen schade mee veroorzaken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:25

Eens Ayasha. Het naar de hand toe laten komen is iets dat ook echt onder het zadel gebeurt en heeft natuurlijk ook te maken met de balans. Daar gaat wel even overheen. Maar een jong paard de druk van het bit leren, gebeurt wel aan de longe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:28

SinneJ schreef:
Goed maar ten eerste: ik ging ervan uit dat we het niet meer hadden over de eerste periode, want in de eerste paar weken/maanden ga je er sowieso nooit een slof aanhangen (puur hypothetisch, want ik doe het niet).

Ten tweede heb ik duidelijk vermeld dat ik het ENKEL heb over die gevallen waar het enige bezwaar de fysieke onmacht is van het dier. Het mentale aspect laat ik nu daar, want dat is waar KDV op doelde en ik wilde juist op Darko zijn bericht ingaan.
Trouwens onstabiel in de hand en absoluut van de hand wegblijven zijn twee andere dingen. Onstabiel is absoluut te verwachten en dat op verschillende manieren; hangerig of aarzelend.

Het gaat mij dus om de situatie waarin het paard na voldoende tijd nog steeds mentaal geen verbinding met de hand wil maken en dat dat dus opgelost kan worden door de verbinding zo evenwichtig en egaal mogelijk te maken. Tenminste zo heb ik de post van KDV geïnterpreteerd.

Maar zoals jij het noteert ben ik het volledig met je eens, het is gewoon niet correct als je dat als tegenreactie geeft op mij, want je hebt de voorwaarden verandert ;)

Er zijn er genoeg die er dan ook een slof aan hangen om het paard een "steun" aan te bieden. :) Juist om ze in die periode iets te geven waar ze relatief stabiel op kunnen "leunen" zeg maar. :)

De merrie die ik gehad heb heeft ook op de slof gelopen omdat ze absoluut niet in de hand wilde komen (en ze was daar nogal bruut in, in die mening.) omdat ze de verbinding met de hand niet vertrouwde. Een paar trainingen slofje er aan waarbij ze gewoon op dezelfde manier liep als wanneer ze bijgezet zou zijn, dus zodat ze een stille "steun" had. En dat paard heeft er een hele fijne aanleuning aan over gehouden. De rest van haar kuren heb ik er nooit helemaal uit gekregen (wel grotendeels) maar die aanleuning daar viel niks over te zeggen. :) Maar ook hier was de slof een stuk een hulpmiddel voor de aanleuning en een stuk een "safety net". Niet als Rem, wel om te voorkomen dat ze zichzelf achterover gooide. Dankzij de slof kon ze me nl. niet buiten spel zetten door haar hoofd omhoog te gooien en kon ik dus voorkomen dat ze zich achterover gooide (wat zowel voor haar als voor mij niet bijzonder aangenaam was.). Toen ze eenmaal door had dat ik niks meer van haar wilde dan dat ze gewoon rustig bleef en dat ik dan ook gewoon licht vanvoor bleef is ze ook gestopt met het achterover gooien (wat voor haar "gewoon" een manier was om niet in de hand te hoeven komen.)

Babootje; ik rijd ze met een combinatie hoofdstel in. Bit hangt er in maar wordt in eerste instantie niet gebruikt. Als ze het bitloze (wat veel sneller "klikt" omdat ze het halster vaak al kennen en daarop gestuurd worden vanaf de eerste paar dagen.) eenmaal hebben hang ik een extra teugel aan het bit en neem ik die er licht bij. En dan gaan we geleidelijk over op alleen bit. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-08-17 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:30

SinneJ schreef:
Kijk dat is dan weer een andere situatie en hoewel velen het er vast niet mee eens zijn, kan ik me ook hierin vinden. Veiligheid voor alles. Een stabiele ruiterhand zal hier geen schade mee veroorzaken.

Met een slofje vastgezet aan de zijkant (bij de singelstoten) kan het weinig kwaad en heb je meer te vertellen waar je paard heen gaat, zonder dat je hem in zn mond hoeft te trekken. Het is juist een zacht hulpmiddel in die fase.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:34

Ayasha schreef:
Babootje; ik rijd ze met een combinatie hoofdstel in. Bit hangt er in maar wordt in eerste instantie niet gebruikt. Als ze het bitloze (wat veel sneller "klikt" omdat ze het halster vaak al kennen en daarop gestuurd worden vanaf de eerste paar dagen.) eenmaal hebben hang ik een extra teugel aan het bit en neem ik die er licht bij. En dan gaan we geleidelijk over op alleen bit. :)

Ik heb een Rambo Micklem eerst ook even bitloos gebruikt met longeren en daarna met bit. History had niet zozeer problemen met het bit alswel dat hij bijzonder eigenwijs was met waar hij vond dat ie naar toe moest. Hij trok gewoon de andere kant uit als hij daar zin in had en was rap. Het slofje was in die zin wel de oplossing.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:38

Ik denk dat wij drie wel ongeveer hetzelfde beeld hebben over de situatie waarin een slof kan helpen :)

Mijn belangrijkste punt was dat die onstabiliteit dus niet enkel voort hoeft te komen uit fysieke onmacht zoals Darko dat stelde. Ik kan me die situatie waarin het paard dus onstabiel is in de hand (en dat zeker komt van fysieke onmacht) en verder wel redelijk gebalanceerd kan lopen, erg moeilijk voorstellen. Dat zou wel eens uitzonderlijk het geval kunnen zijn, maar geen regel om bij te leven.
Dat is een andere situatie dan Babootje beschrijft voor veiligheid of Ayasha voor steun. Dat is de situatie die Darko beschreef op basis van de uitleg van KDV en dat was hetgene waarop ik inging.

Sorry voor mijn drammen :+ maar het werd allemaal wat uit context getrokken zo en ik wilde gewoon ingaan op een specifieke situatie, niet op de opleiding van jonge paarden in het algemeen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:41

Babootje; ik doe dat dus onder het zadel. :D Mede omdat ik jonge paarden graag zoveel mogelijk rechtuit rijd. Ik probeer ook zo snel mogelijk van die longe af te komen als ik er eenmaal op ga. :)

SinneJ: Pret liep heel gebalanceerd hoor. Maar ze weigerde na te geven. :+ Pret was (is want ze leeft nog, ik heb haar alleen niet meer.) trouwens wel een paard met een geschiedenis. :) Er was een reden waarom ze me gratis gebracht werd met kieffer zadel en hoofdstel er bij. :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:43

Ayasha schreef:
Babootje; ik doe dat dus onder het zadel. :D Mede omdat ik jonge paarden graag zoveel mogelijk rechtuit rijd. Ik probeer ook zo snel mogelijk van die longe af te komen als ik er eenmaal op ga. :)

SinneJ: Pret liep heel gebalanceerd hoor. Maar ze weigerde na te geven. :+ Pret was (is want ze leeft nog) trouwens wel een paard met een geschiedenis. :) Er was een reden waarom ze me gratis gebracht werd. :')

Maar deed ze dat dan enkel uit fysieke onmacht of denk dat daar mentaal ook een blokkade zat? :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:48

If anything... Het tegenovergestelde. Het was een kreng (ja dit klinkt nu vuil maar ze heeft gewoon altijd een venijnig kantje gehad in haar karakter) .. Ze wist heel goed dat ze sterker was. :) Ik heb haar "alleen" moeten uitleggen dat samenwerken ook een optie was... Eentje die ons allebei voordelen kon opleveren. Inmiddels is ze meestal erg braaf maar écht betrouwbaar is ze nooit geworden en zal ze ook nooit worden. :) Ze staat nu bij een meisje dat weinig van haar vraagt en dat vindt ze helemaal prima en dan is ze braaf.
En no worry's, het meisje in kwestie wist heel goed wat ze kreeg (ja kreeg.) want ze reed haar al bijna een jaar toen ik haar uiteindelijk ben gaan brengen. Ze heeft er wat wedstrijden mee gereden en die waren lang niet zo slecht. Maar ze weet net zo goed als ik dat Pret een paard is waarbij je er altijd rekening mee moet houden dat ze kan beslissen "vandaag niet" ongeacht waar je bent op dat moment. :)
Als je de "signalen" kent dan kan je het trouwens wel redelijk inschatten. :) En ze is pas bij mij weg mogen gaan toen ik zag dat het meisje in kwestie haar kon pijlen en wist wanneer ze best thuis bleef. ;)

Het type paard dat op en slechte dag zichzelf en jou er bij de dood in loopt als het zo uit komt omdat er een zandkorrel fout ligt maar dat de dag erna ook rustig door loopt terwijl ze de bak slepen rond haar. Pima te rijden mits je eerst leert of ze een goede of een slechte dag had. En dat kon haar huidige amazone toen ze bij mij vertrok. :) Anders was ze niet gegaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:51

Ayasha schreef:

Precies. Lang aan de longe is voor jonge beesten niet goed.

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:53

Maar goed, in dit kader vind ik de uitspraak van Klimke dus ongenuanceerd en enigszins 'voor de buhne'.
Nu kan de context wat haar betreft misschien ook liggen in het niveau, daar zij (en andere ruiters/amazones) zelden of nooit nog jonge paarden opleiden en alleen maar aangeboden krijgen van minimaal Znivo of hoger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:57

Ik weet niet of ze niet meer opleiden. Ik denk wel dat ze paarden waarbij zo'n slof "nodig" is veelal aan zich voorbij zullen laten gaan omdat die vaak meer moeite kosten dan ze waard zijn op hoger niveau áls ze daar al geraken. Ze moeten niet alleen fysiek maar ook mentaal geschikt zijn en die ruiters maken natuurlijk keuzes. Als je 2 paarden hebt met potentieel en eentje daarvan is mentaal al goed op 4 jaar en de andere is mentaal nog een vraagteken. Kan goed komen maar misschien ook niet. Dan krijgt het vraagteken een stempel op de kont en gaan ze terug van waar ze komen. Ze moeten natuurlijk ook aan het financiële denken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:03

Klopt wel wat je daar zegt ayasha, ik heb onlangs bv ook bij de knhs aangegeven dat ik wel eens gewone paarden en ruiters in de bijscholingsrondjes instructie wil zien. Een stal van baalen of bartels die hun stal ruiters en paarden uitleent om dingen te laten zien aan instructeurs vind ik niet zo interessant, 't meeste gaat goed en de 4jarigen lopen al met zoveel zelfhouding en tact en ruimte, daar kan 80% van 't z paard in de normale wereld niet tegenop.
Aansluitend op de post van darko, sluit ik me aan bij kadankovich ,babootje, Sinnej en ayasha, het is niet zo absoluut als jij stelt, dan liepen er nog een hoop meer ruiters naast hun paard. .

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:10

De vorige schrijven hebben volgens mij wel een een punt.
Indien een paard echt de kracht zou missen om een stille verbinding met de hand te maken, dan zou ik er de voorkeur aan geven, het dier iets langer fysiek voor te bereiden op het ruitergewicht. [Het argument van Sinne J]
Natuurlijk als een paard pas gereden wordt is een slofteugel niet aan de orde maar daar ging het hier niet om. Het zou zo zijn als of er maar één reden is waarom een paarde de teugel niet aanneemt. Dus zover verschillen wij niet van mening Ayasha . Geestelijk onzekerheid, die zeer waarschijnlijk bij een paard dat juist zadelmak wordt gemaakt is ook een reden waarom een paard de hand niet aanneemt. In eerste instantie is dan de slof niet aangewezen. Maar zou die onzekerheid niet zijn om die reden, dan kan ik mij voorstellen dat het wel nuttig kan werken.
En dan het argument van Babootje. Met een slof is het nagenoeg onmogelijk om een ruk te geven in de mond van een paard, maar het geeft in bepaalde situatie wel een extra controle. Ik kan mij bij bepaalde paarden voorstellen dat ze wel eens heel krachtig uit de band springen. wat wilt dat een kleine en zwakke ruiter tegen inbrengen? Het is heel gemakkelijk om het gebruik van de slofteugel af te keuren als men over de normale spierkracht van een man beschikt. Maar dat heeft niet iedereen.

NOG EENS; voor alle duidelijkheid. Ik zelf gebruik nooit een slofteugel. Ik kan er niet mee overweg. Maar ik ben er van overtuigd dat een slofteugel niet slechter is dat de ruiter die er gebruik van maakt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:27

In het filmpje zegt Klimke dat ze het vooral heel bezwaarlijk vindt dat de slof kan leiden tot totaal verkeerde spierontwikkeling, met name onderhals. Of ze zelf paarden africht weet ik niet, maar ze geeft wel aan dat ze ervaring heeft met zulke verkeerd ontwikkelde paarden.

Mijn eigen 'ervaring' met slofteugels is wat ik heb gezien op de pensionstal. Er was een vierjarige merrie, met drie jaar beleerd voor de wagen, toen terug in het land en moest een jaar later in een paar maanden klaargestoomd worden voor de IBOP onder het zadel. Qua fysiek en karakter was dat ook best haalbaar, 't was een Gelderse, zeer werkwillig karakter. Blij en lief paard en op vier jaar met al eerder aangespannen gewerkt ook prima ontwikkeld. Maar het moest allemaal snel, dus een week nadat er voor het eerst iemand op had gezeten moest die kop in de krul. Dat paard is een maand of drie 4 á 5 keer per week gereden met een strakke slof om vervolgens bij de IBOP af te gaan als een gieter.
De andere ruiter die daar met slof reed ging het ook om de krul. Dier wilde opeens niet meer nageven dus de slof werd erbij gepakt. Probleem was paar weken weg, daarna wilde het paard helemaal niet meer lopen. Zweep erover, bokken. Gelukkig kwam kort daarop de tandarts op stal en die zag dat het paard de wangen open had liggen. Mond zat vol haken en toen het gebit weer in orde was, ging het rijden ook weer prima, ook zonder slof.

Uiteraard zijn dit voorbeelden van totaal verkeerd gebruik van de slof. Maar waar bij bitten geldt dat het bit zo hard of zacht is als de hand van de ruiter, geldt bij de slof dat die - bij verkeerd gebruik - een stuk harder inwerkt omdat daar ook de kracht van het paard zelf tegen zichzelf gebruikt wordt.

Dat geldt voor veel meer hulpmiddelen en al helemaal wanneer ze verkeerd worden gebruikt. Met bijzetteugels die de helft korter worden gezet dan nodig kun je ook een hoop stukmaken, misschien nog wel meer dan met een slof. Chambons, gogues, thiedemann-teugels en zelfs martingalen kun je te strak of te kort zetten. Maar in de context die Klimke schetst, dat ze de ervaring heeft dat het heel veel moeite kost om een paard dat door (ondeskundig) slofgebruik een flinke onderhals heeft ontwikkeld weer goed te krijgen en dat vanwege die nadelige gevolgen wat haar betreft slofteugels verboden mogen worden, snap ik die uitspraak best.

In de ideale wereld zou ondeskundige omgang met paarden geheel verboden worden, maar als dat verboden zou worden zouden er pas echt weinig mensen meer op een paard mogen gaan zitten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:02

Ikzelf zal nooit of te nimmer met een slof rijden. Heb het nooit gedaan, zal het nooit doen. Je zult mij niet horen zeggen dat in de juiste handen, een slof kwaad doet voor een paard, maar ik denk wel dat het in 99% van de gevallen gebruikt wordt om geforceerd iets af te dwingen dat met tijd, geduld en doorzettingsvermogen ook komt en dan fijner komt.

Maar ik snap absoluut dat proffesionals die jonge brutale hengsten in weinig tijd goed klaar moeten hebben voor de keuring, dit met een slof makkelijker tijdig voor elkaar krijgen en net wat meer overwicht hebben op de brutale aap onder de kont. Dus ik snap dat zij er gebruik van maken, want dan staan er grote commerciele belangen op het spel. Maar ik rij voor mijn hobby, ja ik heb wedstrijdambities maar ik heb alle tijd en er staat niets op het spel. Ik wordt er geen cent rijker of armer van als het langer duurt. Ik ben ervan overtuigd dat de fijne aanleuning met tijd er ook komt, mits je zacht maar consequent in je hand blijft.

Wat betreft veiligheid, tja ik denk dat het toch veelal een schijnveiligheid is. Een steigeraar zou ik sowieso al nooit een bijzet of slof aan hangen. Ja het geeft de ruiter een gevoel van veiligheid maar ik ben ervan overtuigd dat het in weze gevaarlijker is. Als het geen echte rassteigeraar is heb je met slof misschien de kans te voorkomen dat ze omhoog komen, omdat je net iets overtuigender door kan komen in het voortraject. Maar als ze wel omhoog komen kunnen ze er des te goed in klimmen en komen veel hoger en gooien zich veel makkelijker achterover. Heb daar echt hele nare dingen van zien komen. Heb zelf ook jonge steigeraars gereden maar echt geen haar op mijn hoofd om daar een slof op te gooien, juist niet. Een halstertouw om de hals geknoopt geeft dan mijn inziens veel meer echte veiligheid.

Ik heb op jonge paarden gereden, brutale gereden, schijterds gereden, lastige aanleuning gereden maar echt nog nooit de behoefte gevoeld om er een keer een slof aan te hangen. Maar goed, dat is mijn ervaring. Wat ik al zei, als er commerciele belangen zijn, of als je 10 paarden op een dag moet rijden en het dus snel voor elkaar wil hebben, of een klant die snel resultaat wil, kan ik me best voorstellen dat er gebruik van gemaakt wordt. Ik denk ook niet dat dat schade oplevert in de juiste handen. Maar voor de hobbyist, die gemiddeld genomen toch ook wat minder handige handen heeft als die proffesional, ben ik er geen voorstander van.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:19

Daar sluit ik mij volledig bij aan oij.

Het argument van ervaring vind ik jammer in deze discussie. Je slaat de discussie dood door te zeggen: dat je het beter weet en dat alle argumenten die iemand anders kan aandragen niet correct zijn, omdat je meer ervaring hebt. Iedereen heeft zo zijn eigen ervaring. Ik heb redelijk wat paarden ingereden, zeker niet zo veel als menig persoon in dit topic. Ik heb voornamelijk koudbloeden ingereden, dus ik heb andere ervaring.

Ik kan me geen scenario bedenken waarin een slof de enige oplossing is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:57

Ik heb een keer een flink ongeluk kunnen voorkomen omdat ik een slofteugel 'voor de zekerheid' los om had hangen langs een drukke weg in de randstadt.
Er gebeurde ineens onvreachts heel veel tegelijk en paard paniekeerde volledig.
Ik heb er accuut vrij extreem paard onvriendelijk mee ingegrepen op dat moment maar het voorkwam wel dat we samen van een dam gevallen zijn.

Ik zie de slof niet zozeer als trainingshulp.
Wel om sommig verkeerd aangeleerd onveilig gedrag mee de kop in te drukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:32

Sizzle schreef:
Ik heb een keer een flink ongeluk kunnen voorkomen omdat ik een slofteugel 'voor de zekerheid' los om had hangen langs een drukke weg in de randstadt.
Ik heb er accuut vrij extreem paard onvriendelijk mee ingegrepen op dat moment maar het voorkwam wel dat we samen van een dam gevallen zijn.

Hier ben ik het dan weer mee eens. Een soort 'last resort'.. 'If all else has failed'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:58

Sizzle schreef:

juist dan zou ik er voor kiezen om geen "hang en sluitwerk" toe te passen om zo het paard het gevoel te geven dat er ook iets anders is, de slof roept dan toch weer herinneringen op bied hem de mogelijkheid tot compenseren/los ik niets mee op denk ik

juist aan de longeerlijn kan ik het paard onbelast laten bewegen/aan het werk zetten, zonder enige belemmering het hoofd leeg maken zodat het paard met nieuwe indrukken aan de gang kan gaan dat geduld en even een andere manier van werken levert mij vaak meer op, kunnen we met een schone lei opnieuw beginnen

maar elk paard is anders en zal een andere aanpak nodig hebben

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:10

MCE schreef:
juist dan zou ik er voor kiezen om geen "hang en sluitwerk" toe te passen om zo het paard het gevoel te geven dat er ook iets anders is, de slof roept dan toch weer herinneringen op bied hem de mogelijkheid tot compenseren/los ik niets mee op denk ik

juist aan de longeerlijn kan ik het paard onbelast laten bewegen/aan het werk zetten, zonder enige belemmering het hoofd leeg maken zodat het paard met nieuwe indrukken aan de gang kan gaan dat geduld en even een andere manier van werken levert mij vaak meer op, kunnen we met een schone lei opnieuw beginnen

maar elk paard is anders en zal een andere aanpak nodig hebben

Want van de dam donderen geeft geen nare herinneringen? Afhankelijk van hoe hoog die dammen zijn is de kans aan de andere kant inderdaad reëel dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over nare herinneringen.
Dergelijke situaties zijn uitzonderingen imo. :) Dan reageer je van uit behoud van jezelf én het dier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:57

Ik denk dat MCE op de laatste zin reageerd :)
Ik heb een tijdje bij iemand heel slecht gereden springpaarden gereden.
Bij 1 of 2 zaten daar hardnekkige probleempjes in zoals bijv. bij aangalopperen het hoofd achterover slaan. Dit paard heb ik uiteindelijk 2x met een slofteugel gereden. Wel vrij los maar net zo eraan dat het bij omhoog slaan inwerkte. Hij heeft het daarna echt nooit meer gedaan, ook niet bij beginners (werd later ook ingezet in manege lessen). Het was dus ook geen lichamelijke noodzaak of een balansprobleem maar gewoon aangeleerd gedrag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:02

Oh.. Dat kan natuurlijk ook. Dat zou logischerf zijn want bij jouw eerste verhaal zie ik persoonlijk geen alternatief voor jouw reactie behalve leren vliegen. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:05

Haha, nee die situatie zou verkeerd afgelopen zijn. Mijn hart versneld nog al ik er aan denk.
Uiteraard zou het nog beter zijn als je paard he 300% vertrouwd zodat het nooit een vlucht inzet maar ja, hoe oefen je veilig op je eigen erf druk verkeer met aan 2 kanten gigantische slootmaaiers die vanuit een zijstraat onverwachts ineens jouw kant op komen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:23

Sizzle schreef:
Ik denk dat MCE op de laatste zin reageerd :)
Ik heb een tijdje bij iemand heel slecht gereden springpaarden gereden.
Bij 1 of 2 zaten daar hardnekkige probleempjes in zoals bijv. bij aangalopperen het hoofd achterover slaan. Dit paard heb ik uiteindelijk 2x met een slofteugel gereden. Wel vrij los maar net zo eraan dat het bij omhoog slaan inwerkte. Hij heeft het daarna echt nooit meer gedaan, ook niet bij beginners (werd later ook ingezet in manege lessen). Het was dus ook geen lichamelijke noodzaak of een balansprobleem maar gewoon aangeleerd gedrag.

ik reageerde inderdaad op de laatste zin in uw topic

aangeleerd gedrag - hoe ontstaan dan ook- moet je niet afleren maar proberen te vervangen door goed gedrag
maar ook hier: elk paard heeft een andere aanpak/traning nodig