Babootje schreef:SinneJ schreef:Ik zou zelf een jong of onervaren dier pas bestijgen als het aan de longe (!) toont dat het een stabiele verbinding kan houden in beweging. Ik besef natuurlijk dat dat niet betekent dat dat ook lukt met ruitergewicht, maar die situatie waarin een paard echt fysiek totaal niet naar de hand kan rijken, ook niet op een onstabiele manier, hoor je er naar mijn mening nog niet op te zitten.
Dat ben ik met je eens SinneJ. Daarom laten longeren we een jong paard ook even bijgezet, zodat ze een beetje weten wat het bit in de mond doet op het moment dat je aanleuning vraagt.
Doet ie het allemaal goed, dan kun je erop. Vervolgens moet gas, stuur en rem gaan bevestigen. Gas was bij die van ons echt geen probleem, maar stuur en rem was nog wel een wat ander verhaal. Hij ging rustig de andere kant op in de 20x60 bak met nog een beetje extra gas. Dan is een slofje als extra hulpmiddel wel zo veilig.
Toen die fase bevestigd was kon het slofje er dus weer af. Verder geen slof meer nodig gehad/gebruikt Maar ik sluit niet uit dat het ooit nodig zal zijn in weer een andere fase van africhting. Ik vind het wel bij uitstek een hulpmiddel voor korte duur. Ik kom ook echt bij trainingsstallen waar paarden alleen op wedstrijd niet op slof worden gereden. Daar ben ik absoluut tegen.
Kijk dat is dan weer een andere situatie en hoewel velen het er vast niet mee eens zijn, kan ik me ook hierin vinden. Veiligheid voor alles. Een stabiele ruiterhand zal hier geen schade mee veroorzaken.