Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:56

Ik heb geprobeerd om de sperriem er tussen te maken maar dat past helaas niet omdat mijn teugels vrij breed zijn (extra grip rubberteugels). Ik zal nog eens zoeken naar mijn oude leren dressuurteugels, daar moet het wel aan passen denk ik :). Ze zijn inderdaad te kort ja! Ik had deze maar weg gelaten maar dit is wel een beetje het effect nu hahaha:Afbeelding

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:00

Ik was bij de vorige foto's al aan het kijken, maar op deze foto zie ik het denk ik duidelijker? Kan het zijn dat je bit te hoog hangt? Zoveel druk is er niet op de teugels dat je het bit hoog trekt, maar hij lijkt mij toch te hoog te zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:01

Goed zo Murosch!
Het doet ons deugd dit te zien. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:03

SheeNegro schreef:
Ik was bij de vorige foto's al aan het kijken, maar op deze foto zie ik het denk ik duidelijker? Kan het zijn dat je bit te hoog hangt? Zoveel druk is er niet op de teugels dat je het bit hoog trekt, maar hij lijkt mij toch te hoog te zitten.

Haal de neusriemen er af en gesp het bit op anderhalve lipplooi in.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:08

Ik zal eens kijken, naar mijn idee als ik er naast sta hangt hij niet te hoog (een lachrimpel mag, 2 niet, had ik geleerd). Ik ga straks even kijken!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:16

Het zich bewust zijn van zijn lichaam (achterhand) van een paard gaat samen met het al dan niet aanwezig zijn van stress.
Bij stress heeft er een bewustzijnsvernauwing plaats, het paard is klaar voor de vlucht.

Wanneeer we met een paard werken dan doen we dat voor een deel door druk uit te oefenen, "hij moet iets doen".
Het ondergaan van die druk wekt stress op.
Bij stress wordt de rug aangespannen, het hoofd omhoog gebracht,bewustzijnsvernauwing, weg gaan van de stressbron.
Het is aan ons om met onze vraag onder het stressniveau te blijven, pas dan kunnen we samen werken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:43

Helemaal eens simpelman!

Ik denk bij aanleren in twee stappen, eerst leg je het paard uit wat hij moet doen met druk. Je bent dan heel bewust met druk opbouwen en loslaten bezig.

De tweede stap is dat je ergens druk geeft en het paard zelf de comfort zoekt. Dat kan alleen als je paard weinig tot geen stress heeft en snapt wat de bedoeling is.

Het paard van vwestra kan nu (in draf) niet zelf de comfortabele plek vinden.
Soms werkt een hulpteugel zelfs averechts, door de druk achter de oren, krijgt het paard méér stress en wil daarom juist alleen maar meer z'n hoofd omhoog doen. Ondanks dat dat dan meer druk geeft. Een paard in stress is niet bezig met comfort zoeken.

Ik zou focussen op samenwerking en ontspanning, de hoofdhalshouding krijg je er dan gratis bij :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:01

sanne83 schreef:
Helemaal eens simpelman!

Ik denk bij aanleren in twee stappen, eerst leg je het paard uit wat hij moet doen met druk. Je bent dan heel bewust met druk opbouwen en loslaten bezig.

De tweede stap is dat je ergens druk geeft en het paard zelf de comfort zoekt. Dat kan alleen als je paard weinig tot geen stress heeft en snapt wat de bedoeling is.

Sanne: de 2e fase die je noemt wordt veel gemist of overgeslagen, men blijft hangen in de drukfase, komt niet toe aan samenwerking maar het blijft puur inwerking.
Zelfs in de beleerfase komt men niet naar fase 2 en wordt er van alles bijgehaald om paardje te laten doen wat men wil.

Heb wel es weken van mijn vrije tijd gestoken in het longeerwerk van paard dat enkel met allerlei bijzetten wat wou zakken, maar daarin dus totaal niet los kon bewegen.
Met veel geduld en stukjes freestyle ging paard zichzelf vertrouwen en wat loslaten.
Beestje begon echt te sjouwen en te flubberen :)
Week erna was ie met eigenaar erop alles weer kwijt... |( Doe ik niet weer.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:34

Zo heerlijk gereden vandaag. Even geen dressuur, want we hebben zaterdag weer een endurance wedstrijd. Maar km's maken is ook erg leuk ;)
Draf en galop in stretch. Echt heerlijk
Eenmaal op stal komt er een ruiter naar me toe: waar heb je die teugels vandaan? Mijne worden ook te kort.
Hihi leuk!! Kennelijk werkt onze blijheid aanstekelijk

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:11

Bij mij op stal zijn de blikken die ik stilzwijgend krijg slechts afkeurend als hij lekker laag loopt. Ze voelen de vering niet, die ik dan voel en zien het verschil ook niet. Hij vind het nog wel moeilijk en zoekt nog balans en takt. Maar het gaat al zoveel beter dan een aantal maanden geleden.
Hij kan wel prachtig aan de teugel lopen. Dat is goeoeoeod... +:)+ :\
Niemand rijdt er zijn paard op ontspanning.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:14

Balans en tact verbeteren langzaam, hier is kracht voor nodig en dat krijgt je paard niet van vandaag op morgen.
Werken op gebogen lijnen met stelling en buiging, telkens het voorwaarts zijn bewaken.
Samen met de gestadige ontwikkeling van zijn kracht gaat hij er steeds mooier uitzien, het wordt langzaam aan een atleet.
Je ziet hem sterker worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:18

Peetstap schreef:
sanne83 schreef:
Helemaal eens simpelman!

Sanne: de 2e fase die je noemt wordt veel gemist of overgeslagen, men blijft hangen in de drukfase, komt niet toe aan samenwerking maar het blijft puur inwerking.
Zelfs in de beleerfase komt men niet naar fase 2 en wordt er van alles bijgehaald om paardje te laten doen wat men wil.

Heb wel es weken van mijn vrije tijd gestoken in het longeerwerk van paard dat enkel met allerlei bijzetten wat wou zakken, maar daarin dus totaal niet los kon bewegen.
Met veel geduld en stukjes freestyle ging paard zichzelf vertrouwen en wat loslaten.
Beestje begon echt te sjouwen en te flubberen :)
Week erna was ie met eigenaar erop alles weer kwijt... |( Doe ik niet weer.

Heb ik tientallen keren meegemaakt.....
De les is, je moet de eigenaar veranderen, niet het paard. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:02

Nou ik ben helemaal blij! Weer een kleine stap verder. Ik heb mijn dressuurteugels gevonden en er een sperriem tussen gemaakt waardoor ik een stuk meer ruimte heb nu. Ook het bit een gaatje lager gehangen op jullie advies.

In stap blijft ze continue de teugels uit mijn handen kauwen naar beneden, en dan echt stofzuigen. Na een aantal stappen komt de neus weer iets omhoog tot boeghoogte (maar dus niet helemaal omhoog) en dan zakt ze weer ver naar beneden. Superfijn!

Dus ik dacht, als ik nou een heel klein stukje draaf? Nou het duurde drie passen en hup daar ging ze naar de grond met haar neus, precies zoals in stap steeds iets omhoog en weer zakken. Ik ben megatrots op haar! :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:25

Murosch, helemaal over de foto's heengekeken!!! Ziet er super uit! Top. Wat lekker dat het zo goed gaat

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:38

Fijn Murosch! +:)+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:45

Wat super murosch!!
Lekker genieten!

Hier ff niks. Niks anders dan onder de wol snotteren.
Meissie heeft ff vakantie duss hahaha!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:55

Jeetje Murosch, zo laag krijg ik Bonte Jaopie écht niet hoor. ja, héel soms, als-ie echt 'lekker in z'n vel zit" zeg maar en echt relaxed is, meestal komt hij met z'n hoofd iets verder dan zijn kniehoogte. Maar het is altijd een hele toer om hem in die mentale staat van ontspanning te krijgen (met name aan het begin van het rjden, na afloop gaat dat- logischerwijze- wat makkelijker)....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-10-15 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:13

Ik had ook niet verwacht dat ze het zo snel op zou pakken (en ik zelf eerlijk gezegd ook niet), maar we worden er samen blij van en dat scheelt een hoop. Bedankt voor jullie reacties, we gaan lekker door zo. Ik vind het ook wel fijn dat ik gewoon thuis rij, geen pottenkijkers of mensen die je be/veroordelen. Lekker mijn eigen gang gaan.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:37

Al een tijdje geleden dat ik hier iets geplaatst heb, maar heb wel altijd trouw meegelezen. Ontzettend leuk om te zien dat er zich steeds meer mensen melden die het ook op deze manier gaan proberen. Ook heel mooi om de vooruitgang te zien, bijvoorbeeld bij Murosch en Horseware. Wat een verschil met het wedstrijdfilmpje dat je plaatste, wat zal je paard blij zijn! :D

Heb zelf ook weer wat beeldmateriaal. Zadel ligt niet top, dus dan maar even zo. Het is niet heel goed te zien, maar ik rijd ook bitloos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben vooral benieuwd wat jullie van het onderstaande beeld vinden. Ze loopt er wel iets achter, dus ik denk dat het toch niet helemaal correct is, maar het voelt wel heel fijn. Zeker zonder zadel voel je heel goed dat haar rug los is. Maar misschien mist hier wel juist die aanspanning?
Afbeelding

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:43

Appelflapje, ik lees nu alleen even af van de foto, maar het lijkt alsof ze achter wat te weinig actief is zo op de onderste 2 foto's te zien, het kan zijn dat als je haar net iets actiever maakt en ze met wat meer schwung gaat lopen ze net meer met t neusje eruit kan komen. Maar dat is puur vanaf de foto gelezen hoor, dus ik kan het mis hebben.

Leuke verhalen om te lezen van iedereen verder!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:05

Dat idee heb ik ook Appelflapje :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 18:13

@Appelflapje,
Wanneer een paard bij het hals strekken achter de verticaal gaat dan laat hij zich nog niet helemaal los.
Door het hele lichaam blijft er nog onnodige aanspanning.
Dit doet hij om achter minder inspanning te hoeven leveren, hij ontziet zich.

Een paard dat zich echt helemaal loslaat in het strekken moet harder werken achter.

Aan jou dus om, geduldig, rustig aan, hem ertoe te brengen echt de hals te laten vallen, hij zal dan traag(er) worden, dat is het moment waarop je voorwaarts kunt gaan rijden en het evenwicht zoeken tussen ontspanning en aanspanning.

Is je teugel wel lang genoeg?
Een zadel helpt je om je eigen evenwicht en ontspanning gemakkelijker te vinden boven je paard en het verdeeld de ruk van jouw gewicht gelijkmatig over de rug wat natuurlijk comfortabeler is.
Dat maakt het voor je paard gemakkelijker het zijne te handhaven.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:07

Wauw Murosch wat een verschil! Super zeg!

Milkberry: lekker km's aan het maken in het bos :)

Appelflapje: ik ga mee met Simpelman, hoewel ik deze plaatjes ook al fijn vind om naar te kijken :j

Maralyn: beterschap!

Timo gaat steeds beter. Ik heb het idee dat hij sterker wordt en daardoor de werkhouding beter kan vasthouden. Wordt hij moe, dan wordt het rommelig. Dat probeer ik dus te allen tijde voor te zijn; het moet leuk blijven voor hem.
Manolito heb ik 2x mee het bos in genomen. In stap stretcht hij hele stukken :D In draf nog amper, maar hij is zo'n bonk zenuwen in het bos dat ik al superblij ben met de stap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:49

Murosh wat een vooruitgang zeg :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:50

@Terpentijn, wat doe Jaopie als hij met zijn hoofd op kniehoogte loopt en je even iets meer weerstand biedt?
Die van mij heeft dit dus ook een tijdje in stap gedaan. Dan vond hij kniehoogte wel prima. Ik gaf dan even wat meer druk en dan zakt hij tot de grond. Bij die van mij is stap 2 nu ook bevestigd. Als hij eff te hoog loopt of net niet los, dan biedt ik iets weerstand en dan laat hij direct los. En zo kan ik hem ook laten zakken. Het is echt een subtiel samenspel wat ik heel moeilijk vond om te leren (heb er een jaar over gedaan). je moet leren voelen en snel zijn in je reactie. Laat hij los, jij direct ook maar je houdt het contact.

@ Murosch, dat ziet er al goed uit!!

Ik rijd nu een half uurtje per dag waarvan 10 minuten in draf en dat gaat eigenlijk super. Werkhouding loopt hij nu moeiteloos. Wat een verschil met 2 jaar geleden toen hij echt aanleuningsproblemen had. Ik hoop dat hij over twee weken op de scan goed is en dat we weer wat meer mogen doen. Ik mag nog geen voltes en wendingen rijden in draf, dus ik weet niet hoe hij de werkhouding volhoudt als hij echt moet buigen.