[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:24

Ik heb er niet veel verstand van, maar wat ik zie:
1e 2 foto's valt ie wat op de voorhand en is de achterhand niet helemaal mee. Ik vind wel dat ie z'n hals netjes houdt.
Correct me if I'm wrong hahah.

Filmpje van mijn kant laat nog even op zich wachten: [BEH] Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:33

Ik vind de halshouding juist niet correct :+
Zie te veel spanning.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:46

@diertjec , dankje! Achterhand zijn we mee aan het werk met springen, balkjes etc!

@loveuggs, spanning was het laatste wat ponylief die dag had, hij was juist fijn en licht in mn handen! Mag ik vragen waar jij de spanning aan ziet? :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 18:10

Ja hoor, ik zie een korte hals, maar ook een opgekropte hals. Op de eerste foto waar hij iets achter de LL kruipt zie je dit heel goed. Hij kropt zich voor het mooie te veel op aan de voorkant. Maar dit weet ik ook vooral omdat ik er zelf iedere week mee te maken heb met mn lessen. Dan denk ik ook dat paardlief fijn loopt, heel fijn en licht in mn handen, maar wel met een onderhals erop, en dus eigenlijk nog helemaal niet waar hij moet zijn. Ik zou vooral aan je activiteit gaan werken zodat je paard in de hals wat meer lengte maakt, en het plaatje er fijner uitziet. Dan heb je eigenlijk twee vliegen in een klap. Ik denk niet dat je nu veel aan de voorkant moet gaan zitten, maar juist aan de achterkant. Werk nog meer aan dat achterbeen dan je al doet, je ziet heel goed het verschil tussen voor en achterbenen, en dat laat zien dat t paard nog niet actief genoeg is. Zodra hij actiever gaat lopen, zou hij van voren ook netter gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:16

Ik vind die 2e foto juist wel fijn, dan maakt ie zich lang in de hals maar niet perse lang in het lijf. De beweging is preceis hetzelfde als de foto erboven. Sowieso hij heeft zijn bouw niet echt mee, de hals is erg kort. Ik vind het er niet verkeerd uitzien, paard is mooi over de bovenhals. En idd, niet teveel meer aan de voorkant doen, maar gaan schakelen aan de achterkant, om hem meer op het achterbeen te krijgen. Hij is nu mooi over 4 benen, nu is het zaak om te gaan schakelen, schouderbinnen, travers etc te gaan rijden om die achterkant sterker te maken.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:39

Dankje allebij! Dus conclusie neusje op de plek van de tweede foto proberen te houden en dan lekker aan de achterhamd gaan werken?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:51

Dag dames,
Laatste keer had ik een filmpje of foto geplaatst van een andere merrie, sinds kort heb ik deze schimmelmerrie te rijden. =ik heb een vriendin wat laten filmen, om eens een beeld te krijgen van het rijden. Wat me vooral opvalt, is mijn arm/romp houding en de regelmatige onrust in paardlief haar hoofd. Deze merrie ziet graag alles en naast onze piste waren ze aan het werken. Ze doet dus niets liever dan daar naar kijken en luisteren. Mijn taak dus om haar aandacht bij mij te houden, niet altijd even makkelijk. Daarom probeer ik veel overgangen te rijden en als ze toch haar hoofd omhoog wilt doen probeer ik gewoon mijn handen op dezelfde plaats te houden.

Daarnaast trek ik mijn hakken nogal eens op, maar probeer echt te letten dat ik mijn kuit gebruik en geen reactie = tikje van de zweep. Hoe vinden jullie haar lopen? Actief genoeg? Op de voorhand? ...

Hopelijk zien jullie nog veel meer dan mij en kunnen jullie me nog wat tips geven. Ik heb les, maar wegens stage hebben we nu een maandje geen les meer gehad en zit het er de komende maand helaas ook niet in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:42

SETEFURII schreef:
Dag dames,
Laatste keer had ik een filmpje of foto geplaatst van een andere merrie, sinds kort heb ik deze schimmelmerrie te rijden. =ik heb een vriendin wat laten filmen, om eens een beeld te krijgen van het rijden. Wat me vooral opvalt, is mijn arm/romp houding en de regelmatige onrust in paardlief haar hoofd. Deze merrie ziet graag alles en naast onze piste waren ze aan het werken. Ze doet dus niets liever dan daar naar kijken en luisteren. Mijn taak dus om haar aandacht bij mij te houden, niet altijd even makkelijk. Daarom probeer ik veel overgangen te rijden en als ze toch haar hoofd omhoog wilt doen probeer ik gewoon mijn handen op dezelfde plaats te houden.

Daarnaast trek ik mijn hakken nogal eens op, maar probeer echt te letten dat ik mijn kuit gebruik en geen reactie = tikje van de zweep. Hoe vinden jullie haar lopen? Actief genoeg? Op de voorhand? ...

Hopelijk zien jullie nog veel meer dan mij en kunnen jullie me nog wat tips geven. Ik heb les, maar wegens stage hebben we nu een maandje geen les meer gehad en zit het er de komende maand helaas ook niet in.

[ Video ]

[ Video ]

[ Video ]

Even snel 1e indruk na filmpje kijken.
Als je je hakken niet op zou trekken en daarmee je onderbeen naar achteren zou doen, zou je naar stoelzit neigen, heb het idee dat dat door het zadel komt.
Ander zadel denk ik dat het minder mee is.
Wat me meer opvalt is dat je je armen heel recht houdt, het buigpunt is nu zeg maar je hand.
Terwijl het idee is dat je eigenlijk je bovenarm ontspannen min of meer langs je bovenlijf hebt en dan een knik in je elleboog, waarbij je onderarm, hand en teugels 1 lijn zijn zonder knik naar de mond.
Door deze hand/arm houding die jij hebt neig je ernaar om je handen naar je toe te halen, dus terug te werken.
Relax je bovenlijf! Swing!! (heb geen swingende smiley).
Heb het idee dat je voor het filmpje TE netjes probeert te gaan zitten, je zou meer mee kunnen in de beweging.

Nu kinkt het allemaal weer dramatisch, maar dat is het niet.
Ander zadel doet denk ik al wonderen, dan gewoon je been lang laten en knik in je arm en relax.

Ga het nog een keer beter bekijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:56

ElineCath schreef:
Hooi!

Ik heb hier al eerder wat in geplaatst en ben er mee aan de slag gegaan. Ben benieuwd wat voor reacties we hier op gaan krijgen!
Over het algemeen is mijn grootste punt op mn kont te gaan zitten en benen iets naar achter. En tenen naar binnen!!

Hier loopt hij net iets achter de loodlijn, maar ben wel blij met de activiteit in de benen. Verkeerde been lichtrijden :+

Enkele seconde later, neusje is er fijner uit maar hij word wel weer iets lang in de hals. Verkeerde been lichtrijden :+

Halsstrekken, ik vind dit een fijn beeld, al is mijn binnenhand iets teveel aanwezig. Stomme is dat ik hem zeg maar naar beneden begeleid met mijn binnenhand.

[ Afbeelding ]

Ben benieuwd!

De tweede foto is zeker een fijne foto. 3de foto ook goed. Maar moeizaam, geeft niet dat is een leerproces.

Je houding is echt enorm verbeterd. ik vroeg me even af of ik naar de zelfde persoon zat te kijken. Je ziet de verbetering terug in je paard. Hij loopt ook veel minder op z'n voorhand. Verder zit ie er een stuk beter uit, duidelijk meer spieren.

Ga zo door. Probeer hem was losser te maken in de rug en een beetje te gaan spelen met schouderbinnenwaards en travers. Daar lijkt ie nu wel aan toe.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:22

SETEFURII schreef:
Dag dames,

Ontspan. Het paard gooit wel met z'n hoofd. Maar dat is logisch, je hebt geen echt contact met de mond (of neus gezien het bitloos). En daardoor probeert ze maar iets. Ik zou je in de eerste plaats afraden om te gaan doorzitten. Je spant dan veel te veel en je hangt ook echt wat aan je paard. Dat is niet bevorderlijk.

Buig je ellebogen, hou je handen rechtop en voel het hoofd en rug. Ze smeekt je bijna om te voelen. Probeer ook te werken aan je eigen core stabiliteit (hebben we het daar in het topic al eens over gehad ? Die beïnvloeden je paard erg)

Voor het paard telt, laat haar los. Ze loopt iets uit de tact, maar ze probeert het wel goed te doen. Dus zet haar in ontspannen beweging aan het werk. Lekker galopje (En dan mag jij wel eens staan in je beugels, lekker de rug laten veren en je traint meteen je kuiten).
Veel overgangen, voltes, slangevoltes.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 21:28

Hmm ik ga ook maar weer eens wat plaatsen. Weten jullie de Fries van mijn vriendin nog die ik een heeeeeuuuule tijd geleden plaatste?! Dit is dezelfde, na de laatste keer niet meer op gezeten dus vergeef me voor de fouten := Dit paard laat je goed weten hoe hard je er zelf voor moet werken.

Deze foto plaats ik vooral om te laten zien dat ik zeker met activiteit bezig was. Nog iets te veel stuwend, maar zeker een werkend been.
Afbeelding

Op deze foto gaat ze in elk geval al meer vanuit de schoft zakken, minder dat friese koppie erop.
Maar ik kijk wel mn paard de grond in en mag mn handen ietsjes tillen.
Afbeelding

Ik vind dat ze hier het fijnst loopt. Ik stapte op en toen was ze ineens heel erg heet en opgefokt, dus bij blij met dit plaatje.
Afbeelding

Wat mij opvalt is dat ik heel veel muntjes op de grond zie liggen, en dat ik ze met mijn handen wil oppakken. Ben er nog steeds mee aan het werk. Verder mag ik soms wat meer gaan zitten, maar daarvoor is t voor 2x rijden nog een te krachtig paard, dat je moeilijk uitzit.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:45

Citaat:
De tweede foto is zeker een fijne foto. 3de foto ook goed. Maar moeizaam, geeft niet dat is een leerproces.

Je houding is echt enorm verbeterd. ik vroeg me even af of ik naar de zelfde persoon zat te kijken. Je ziet de verbetering terug in je paard. Hij loopt ook veel minder op z'n voorhand. Verder zit ie er een stuk beter uit, duidelijk meer spieren.

Ga zo door. Probeer hem was losser te maken in de rug en een beetje te gaan spelen met schouderbinnenwaards en travers. Daar lijkt ie nu wel aan toe.

Wat een super fijne reactie! Ik ga ermee aan de slag!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:09

Sjolvir schreef:
Even snel 1e indruk na filmpje kijken.
Als je je hakken niet op zou trekken en daarmee je onderbeen naar achteren zou doen, zou je naar stoelzit neigen, heb het idee dat dat door het zadel komt.
Ander zadel denk ik dat het minder mee is.
Wat me meer opvalt is dat je je armen heel recht houdt, het buigpunt is nu zeg maar je hand.
Terwijl het idee is dat je eigenlijk je bovenarm ontspannen min of meer langs je bovenlijf hebt en dan een knik in je elleboog, waarbij je onderarm, hand en teugels 1 lijn zijn zonder knik naar de mond.
Door deze hand/arm houding die jij hebt neig je ernaar om je handen naar je toe te halen, dus terug te werken.
Relax je bovenlijf! Swing!! (heb geen swingende smiley).
Heb het idee dat je voor het filmpje TE netjes probeert te gaan zitten, je zou meer mee kunnen in de beweging.

Nu kinkt het allemaal weer dramatisch, maar dat is het niet.
Ander zadel doet denk ik al wonderen, dan gewoon je been lang laten en knik in je arm en relax.

Ga het nog een keer beter bekijken.

Veulen84 schreef:
Ontspan. Het paard gooit wel met z'n hoofd. Maar dat is logisch, je hebt geen echt contact met de mond (of neus gezien het bitloos). En daardoor probeert ze maar iets. Ik zou je in de eerste plaats afraden om te gaan doorzitten. Je spant dan veel te veel en je hangt ook echt wat aan je paard. Dat is niet bevorderlijk.

Buig je ellebogen, hou je handen rechtop en voel het hoofd en rug. Ze smeekt je bijna om te voelen. Probeer ook te werken aan je eigen core stabiliteit (hebben we het daar in het topic al eens over gehad ? Die beïnvloeden je paard erg)

Voor het paard telt, laat haar los. Ze loopt iets uit de tact, maar ze probeert het wel goed te doen. Dus zet haar in ontspannen beweging aan het werk. Lekker galopje (En dan mag jij wel eens staan in je beugels, lekker de rug laten veren en je traint meteen je kuiten).
Veel overgangen, voltes, slangevoltes.

Bedankt voor de tips dames
Ik heb geprobeerd om mij armen netter te houden, maar net dan heb ik geen contact. De teugels hangen door en als ik de oppak doet mevrouw haar hoofd enorm de lucht in. Ik heb geprobeerd veel overgangen en figuren te rijden, zowel in stap als in draf, beetje te wijken in stap voor de variatie, maar het voelde toch niet zo fijn aan. Paard schuimt ook 0,0 en dat is voor mij ook een teken dat er iets niet goed zit (wrs het contact.). In stap laat de goed los, maar in draf vind ik haar zo trekkerig, bijna hangerig soms. en als ik haar dan oppak dan gaat haar hoofd de lucht in. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, heb toch de lesgeefster gevraagd om nog eens langs te komen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:26

Heb je een kaakgekruist hoofdstel? Probeer dan eens een sidepull. Sommige paarden vinden kaakgekruist gewoon niet fijn, van sommige hoofdstellen is de release ook niet goed.

Ook met je armen netjes kan je gewoon contact houden.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:33

Nee ik heb gewoon een hoofdstel met dubbelgebroken appelbit en een neusriem, geen sperriem.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:15

Mag ik hier ook mee praten/kijken/discussiëren/bijdragen? :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:10

SETEFURII schreef:
Nee ik heb gewoon een hoofdstel met dubbelgebroken appelbit en een neusriem, geen sperriem.

Mijn fout, ik heb het op de filmpjes denk ik niet goed gezien.

Maar ook met een gebogen arm moet je inderdaad contact kunnen krijgen met de mond. Je buigt je ellebogen en drijft je paard in je hand. Als je je teugels te kort maakt dan krijg je weerstand. Maar als je ze te lang laat valt je paard uit elkaar.

Het moment waarop jij zegt ik pak me paard op... Zegt eigenlijk ook meteen dat je stopt met van achteren naar voren rijden. Eerst voorwaarts, dan komt de ontspanning vanzelf.

Sodeltuut: Tuurlijk mag dat :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:46

Ja daar heb je wel een punt. Ik ga morgen nog eens aan de slag met de tips en laat een vriendin filmen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:29

Ik heb deze keer mijn stijgbeugels langer gelaten en heb het idee dat mijn beenhouding beter is. Mijn handen probeer ik te dragen, maar ik val al snel in oude gewoontes.. Ik probeer veel tempowisselingen te rijden en heb het gevoel dat ze die ook doet, maar die zie ik op de filmpjes niet terug := Vertekend gevoel? Staat het net niet op het beeld? Geen idee..

Werkpunten die ik zelf zie
-hand en arm houding
-contact met de mond
-contact met het been (hielen..)
-tempocontrole
-recht zitten

Vind dit filmpje wel een ander beeld hebben dan de vorige filmpjes.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:53

Ik ga proberen foto's/filmpjes te beoordelen, zonder dat ik de commentaren heb gelezen van de andere mensen in dit topic.. :)

ElineCath, leuke pony heb je zeg! Ten eerste, alles wat ik hier onder ga zeggen, is vanuit wat ik zie aan de foto's. Dit zijn natuurlijk moment opnames en ik weet ook niet hoe dit eruit ziet in beweging. Het is voor mij een oefening, en het kan natuurlijk zijn dat wat ik zeg niet klopt haha! :)

Het eerste wat me opvalt aan foto 1, is dat ik een vrij groot verschil zie in de paslengte van het voor-en het achterbeen. Ik zie dan twee driehoekjes voor me, die je tussen de achterbenen en tussen de voorbenen kan plaatsen, en daar zit vrij veel verschil tussen (meer stuwend?). Ik vind het altijd leuk om lijntjes te plaatsen op een foto, kan soms best eens verhelderend zijn. Qua houding vind ik je eigenlijk best heel netjes, maar ik zou graag je borstbeen ietsje naar voren willen zien, en je hoofd wat naar achteren, zodat het lijntje rechter wordt. En paardje loopt achter de loodlijn.
Afbeelding

Tweede foto is al een heel ander plaatje, grappig. Leuk om te vergelijken. Wat ik zie is volgens mij iets grotere verschillen in de driehoeken, en minder achter de loodlijn. Qua houding vind ik hem ook weer best heel netjes! De lijn loopt niet helemaal recht, je zit licht in een stoelzit en je hoofd helt wat naar voren. Ik vind deze foto zelf fijner ogen dan de vorige foto.
Afbeelding

Bij foto drie mis ik echt de activiteit vanuit de motor. De bijdrage van de achterhand lijkt minimaal. Wel fijn om te zien dat je paard graag de hals laat zakken. Ik zie hier de stoelzit die ik op de tweede foto zag, wat erger naar voren komen (zie je ook aan de lijntjes).
Afbeelding

Al met al, een erg leuke combinatie vind ik, en je kan zien dat jullie allebei lekker aan het zoeken en leren zijn, super leuk!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:13

SETEFURII, knappe schimmel hoor!
Afbeelding
Ik heb even twee momenten uit je filmpjes gepakt, eentje die ik fijn vind ogen, en eentje die ik iets minder fijn vind ogen. De linkse foto vind ik netjes! Pasgrootte is aardig gelijk, jouw houding vind ik hier ook prima. Alleen wat ik mis, is een knik in je ellebogen. Ik zou graag de lijn van je onderarm gelijk willen zien met de lijn van de teugel naar het bit. Op deze manier verlies je de veerkracht van je armen en handen. Paard zou naar mijn smaak nog ietsje meer op de loodlijn mogen lopen, maar dat valt op zich mee.
De rechter foto is een moment van het doorzitten, en dat zijn voor mij ook de momenten waarop jouw 'punten' (in mijn ogen) het meest naar voren komen. Wat mij vooral meteen opvalt is veel spanning in je lijf. Ik mis beweging, lossigheid. Ik heb het gevoel dat je ademhaling erg hoog zit en dat je veel spanning hebt in je schouders, rug, heupen. Probeer goed op je ademhaling te letten, en ga voor de grap ook eens met je ogen dicht rijden. Voelen voelen voelen. Hoe beweegt het paard, en probeer mee te gaan in die beweging van het paard. Je ziet hier dat het paardje ook de achterhand er minder bij zet en verder achter de loodlijn gaat lopen.
Ik denk dat mijn grootste tip voor jou zal zijn: ontspannen en voelen. :) Vertrouw op je lijf en laat je lekker meevoeren met de bewegingen van het paard. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:21

@Setefurii, Leuk paard rijd je zeg! Rijd je altijd in zo'n volle bak trouwens?
Ik zou 'm in de galop wat actiever willen zien. Je mag 'm best wat meer door laten galopperen, hij valt nu soms wat uit elkaar. Op het einde van het filmpje ging het al wel beter trouwens!
Verder heb ik het idee dat je nog iets meer bezig mag zijn vanuit achter, ik vind je met je handen nogal strak soms. Ontspan vanuit je ellebogen en houd die lijn! :).

@LoveUggs Leuk dat je er weer een keer op mocht rijden! Zoals je zelf al zegt, je mag je rug wel wat boller maken, wat meer gaan zitten en 'los' laten. Ook jij, probeer je armen te ontspannen! Volgensmij houd je je handen te laag omdat je je ellebogen vastzet, ik weet niet of je dit zelf ook zo ervaart?
Verder: was het paard erg heet/voorwaarts? Heb het idee dat hij de takt soms verliest, als je kijkt naar foto 3, zie je dan wat ik bedoel? Het voorbeen lijkt al weg te zijn terwijl het achterbeen nog staat.

Nou goed, 2 foto's uit mijn eigen les van vorige week zondag.
Afbeelding

Dit ben ik met mijn verzorgpaard Dantes tijden het uitdraven. Wat ik zie:
- Paard neemt het achterbeen mee, maar loopt nog wel op de voorhand. Mist nog kracht achter
- paard maakt bovenlijn in zekere zin bol, mag nog meer.
- achter de loodlijn, een positie die hij van zichzelf aanneemt. Hier moet ik hem meer uitrijden, vind ik erg lastig.
- Ik maak mijn rug hol |o

En dan nog een foto, dit keer op de loodlijn, gewoon tijdens het draven.
Afbeelding

Hier komt hij meer van het achterbeen af, hij mist eigenlijk nog wat kracht voor deze houding, voor het punt waar we nu zitten ben ik echter zeer tevreden. Mooi op/iets voor de loodlijn, hij steekt z'n hals mooi naar voren. Eigen houding is hier weer een stuk slechter, valt me nog mee in hoeverre ik voorover zit, ik ga graag naar voren hangen :').

Wie heeft er tips *\o/*

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:26

Bedankt voor de feedback! Ik heb er echt een hekel aan om in zo'n volle bak te rijden, maar de staanders zijn uit ijzer en helaas niet van aluminium. Die dingen wegen enorm veel en sinds ik een polsblessure heb gehad kan ik 4 van die dingen verslepen en dan doet de pols weer een halve dag niets meer. Nadeel van tussen de springruiters te zitten denk ik. Maar ik ga ze morgen eens aan de slag zetten, opruimen die handel...

Lollieloes, ik herken enkel de punten die je zelf al aanhaalt. Ik vind de eerste foto wel een heel fijne foto. Paard zakt vanuit de hand, lijkt zijn spieren aan buik en rug goed te gebruiken en hij ziet er echt heel relaxed uit! Al loopt die een tikje op de voorhand, maar dat lijkt me logisch bij uitdraven aan een lange teugel, dan is het allemaal wat moeilijker om het te dragen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:59

Sodeletuut schreef:
Ik ga proberen foto's/filmpjes te beoordelen, zonder dat ik de commentaren heb gelezen van de andere mensen in dit topic.. :)

ElineCath, leuke pony heb je zeg! Ten eerste, alles wat ik hier onder ga zeggen, is vanuit wat ik zie aan de foto's. Dit zijn natuurlijk moment opnames en ik weet ook niet hoe dit eruit ziet in beweging. Het is voor mij een oefening, en het kan natuurlijk zijn dat wat ik zeg niet klopt haha! :)

Het eerste wat me opvalt aan foto 1, is dat ik een vrij groot verschil zie in de paslengte van het voor-en het achterbeen. Ik zie dan twee driehoekjes voor me, die je tussen de achterbenen en tussen de voorbenen kan plaatsen, en daar zit vrij veel verschil tussen (meer stuwend?). Ik vind het altijd leuk om lijntjes te plaatsen op een foto, kan soms best eens verhelderend zijn. Qua houding vind ik je eigenlijk best heel netjes, maar ik zou graag je borstbeen ietsje naar voren willen zien, en je hoofd wat naar achteren, zodat het lijntje rechter wordt. En paardje loopt achter de loodlijn.
[ Afbeelding ]

Tweede foto is al een heel ander plaatje, grappig. Leuk om te vergelijken. Wat ik zie is volgens mij iets grotere verschillen in de driehoeken, en minder achter de loodlijn. Qua houding vind ik hem ook weer best heel netjes! De lijn loopt niet helemaal recht, je zit licht in een stoelzit en je hoofd helt wat naar voren. Ik vind deze foto zelf fijner ogen dan de vorige foto.
[ Afbeelding ]

Bij foto drie mis ik echt de activiteit vanuit de motor. De bijdrage van de achterhand lijkt minimaal. Wel fijn om te zien dat je paard graag de hals laat zakken. Ik zie hier de stoelzit die ik op de tweede foto zag, wat erger naar voren komen (zie je ook aan de lijntjes).
[ Afbeelding ]

Al met al, een erg leuke combinatie vind ik, en je kan zien dat jullie allebei lekker aan het zoeken en leren zijn, super leuk!

Heel leerzaam dit, super erg bedankt! Ga aan het werk met de motor en ook mijn zit! Wat zijn die lijntjes verhelderend, je krijgt een veel abstracter beeld van het plaatje:)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 16:41

badeendje schreef:
@Setefurii, Leuk paard rijd je zeg! Rijd je altijd in zo'n volle bak trouwens?
Ik zou 'm in de galop wat actiever willen zien. Je mag 'm best wat meer door laten galopperen, hij valt nu soms wat uit elkaar. Op het einde van het filmpje ging het al wel beter trouwens!
Verder heb ik het idee dat je nog iets meer bezig mag zijn vanuit achter, ik vind je met je handen nogal strak soms. Ontspan vanuit je ellebogen en houd die lijn! :).

@LoveUggs Leuk dat je er weer een keer op mocht rijden! Zoals je zelf al zegt, je mag je rug wel wat boller maken, wat meer gaan zitten en 'los' laten. Ook jij, probeer je armen te ontspannen! Volgensmij houd je je handen te laag omdat je je ellebogen vastzet, ik weet niet of je dit zelf ook zo ervaart?
Verder: was het paard erg heet/voorwaarts? Heb het idee dat hij de takt soms verliest, als je kijkt naar foto 3, zie je dan wat ik bedoel? Het voorbeen lijkt al weg te zijn terwijl het achterbeen nog staat.

Nou goed, 2 foto's uit mijn eigen les van vorige week zondag.
[ Afbeelding ]

Dit ben ik met mijn verzorgpaard Dantes tijden het uitdraven. Wat ik zie:
- Paard neemt het achterbeen mee, maar loopt nog wel op de voorhand. Mist nog kracht achter
- paard maakt bovenlijn in zekere zin bol, mag nog meer.
- achter de loodlijn, een positie die hij van zichzelf aanneemt. Hier moet ik hem meer uitrijden, vind ik erg lastig.
- Ik maak mijn rug hol |o

En dan nog een foto, dit keer op de loodlijn, gewoon tijdens het draven.
[ Afbeelding ]

Hier komt hij meer van het achterbeen af, hij mist eigenlijk nog wat kracht voor deze houding, voor het punt waar we nu zitten ben ik echter zeer tevreden. Mooi op/iets voor de loodlijn, hij steekt z'n hals mooi naar voren. Eigen houding is hier weer een stuk slechter, valt me nog mee in hoeverre ik voorover zit, ik ga graag naar voren hangen :').

Wie heeft er tips *\o/*

Bedankt! In princiepe zijn mijn ellebogen wel 'los' maar zet ik mijn handen vast. Dit doe ik al jaaaaaaaaaaaren en ben er nu al zeker een jaar mee bezig om dit eruit te krijgen. Nu heb ik de momenten uitgezocht dat er goed te zien is hoe het paard loopt, maar als je door alle foto's gaat zie je dat ik mijn handen steeds van hoog (foto 1) naar steeds lager verplaats, en dan denk ik; Ohja! Handen! En hop, dan gaat het weer eventjes goed, maar heel langzaam zakken ze ook weer. :+ Zo heb ik ook heel vaak dat ik mijn benen afsteek tijdens het rijden, waar ik op moet letten, en ik moet goed opletten dat ik idd meer als een zoutzak ga zitten. Dat zijn aan mijn rijden de belangrijkste punten om aan te werken. En de ene keer draag ik mijn handen netjes een uur lang voor me uit met lessen, en de andere keer zit ik weer netjes op mn billen, en weer een andere keer kan ik mn benen netjes af laten hangen. En zo ga je dan met upps en downs verder, maar ooit komt er een dag dat het me allemaal wel lukt :+ Vriendin had voor mij gereden, en paard was heel erg heet toen ik erop stapte. Heb haar eerst echt aan het werk moeten zetten om dat hete om te zetten in meer activiteit. Het tact verlies kan best kloppen. Lastig te zien op de foto, maar het is nog een vrij jong ding (pas 7 of 8) dus dat mag nog best af en toe eens voorkomen. Maar op de laatste foto werd ze wel heel fijn in de hand, en was die typische Friezen hals weg, en maakte meer plaats voor ontspanning, dus daar was ik heel blij mee. Vind dat het verschil heel goed te zien is tussen foto 1 en 3. Kan niet zeggen dat ze op 1 de achterhand niet gebruikt, maar je ziet heel goed dat dit nog wel heel erg stuwend is, en dat ze later wat evenwichtiger loopt qua beengebruik.

Bij jou vind ik de activiteit bij het uitdraven netjes om te zien. Je paard loopt netjes in evenwicht dus vind het op de voorhand vallen wel mee vallen. Wel maak je niet alleen je rug hol, maar je valt op beide foto's wat voorover, dat is zonde want ik vind het er verder heel netjes uitzien! :j