Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:01

MaritAriel schreef:
Ergens op Paard Natuurlijk staat een rekentabel - beetje ingewikkeld, maar je moet de lengte van de romp en de omtrek van de romp met iets vermenigvuldigen en dan weet je ongeveer wat hij weegt....

Of je gaat naar de weegbrug van een transportbedrijf in de buurt :)*

Ik vind dat wel risico vol hoor ... Dan doet iemand dat bij zijn paard die veel te dik is , komt daar een gewicht uit , berekent die gene daar een bepaald persentage van en zou dat dus het gewicht zijn dat het paard kan dragen , terwijl het paard door zijn overgewicht juist minder kan dragen ..[/quote]
Mijn hemel, ik mag hopen dat mensen wel hun gezonde verstand gebruiken, en inzien dat paard overgewicht heeft, en dat ze dan niet een op een kunnen doorrekenen?

@ Diaz: jij hoeft dat sommetje niet meer te doen, volgens mij heb ik je al eerder gezegd dat jouw kont gewoon te groot is voor zijn rug. Ik snap ook niet zo goed wat je nu weer wilt bereiken? Je past er niet meer op, punt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:04

Citaat:
Ik vind dat wel risico vol hoor ... Dan doet iemand dat bij zijn paard die veel te dik is , komt daar een gewicht uit , berekent die gene daar een bepaald persentage van en zou dat dus het gewicht zijn dat het paard kan dragen , terwijl het paard door zijn overgewicht juist minder kan dragen ..

Je weet dan in elk geval wat je paard werkelijk weegt. Op andere sites kan je zien hoe je kunt constateren of een paard te zwaar, te licht, of goed van gewicht is.
Met name in Engeland zijn er hele duidelijke sites (met name over hoefbevangenheid en paarden et obesitas) waar je kunt zien hoe je dit goed kunt beoordelen, met filmpjes.
Of op http://www.voervergelijk.nl

En het gewicht dat een paard kan dragen wordt ook bepaald door de gezondheid en leeftijd van het paard. Een jonkie zou nog niet bereden moeten worden, een paard met been problemen of een verkeerde bouw kan ook minder dragen dan een ander paard met het zelfde gewicht, maar een correcte bouw.

Je kunt geen rechte lijn maken bij dit soort dingen. De ene kan misschien wel 20% aan want gezond, fit en lekker kort, terwijl het andere dier een hangrug heeft, slechte benen en geen spieren en dan misschien maar 7% kan dragen....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:05

Yamcha schreef:
MaritAriel schreef:
Ik vind dat wel risico vol hoor ... Dan doet iemand dat bij zijn paard die veel te dik is , komt daar een gewicht uit , berekent die gene daar een bepaald persentage van en zou dat dus het gewicht zijn dat het paard kan dragen , terwijl het paard door zijn overgewicht juist minder kan dragen ..

Mijn hemel, ik mag hopen dat mensen wel hun gezonde verstand gebruiken, en inzien dat paard overgewicht heeft, en dat ze dan niet een op een kunnen doorrekenen?
@ Diaz: jij hoeft dat sommetje niet meer te doen, volgens mij heb ik je al eerder gezegd dat jouw kont gewoon te groot is voor zijn rug. Ik snap ook niet zo goed wat je nu weer wilt bereiken? Je past er niet meer op, punt.

was dat maar zo , ik weet zo goed als zeker dat meer dan de helft van de mensen met paarden niet door heeft dat hun paard te dik is!

BoktLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:07

Snap ik het goed dat jullie aangeven dat een paard 12% van zijn eigen gewicht kan dragen en dat dat goed is?

Waar ligt voor jullie de grens?

Kru gezegd: mijn arabier weegde 450 kilo en mijn kwpn-er 600.
Dus: mocht je tot 54 kilo op de arabierr en tot 72 op mijn kwpn-er?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:08

BoktLover schreef:
Snap ik het goed dat jullie aangeven dat een paard 12% van zijn eigen gewicht kan dragen en dat dat goed is?

Waar ligt voor jullie de grens?

Kru gezegd: mijn arabier weegde 450 kilo en mijn kwpn-er 600.
Dus: mocht je tot 54 kilo op de arabierr en tot 72 op mijn kwpn-er?

Ja dat vind ik ook een heel appart verhaal . Aangezien elk paard ook nog eens anders is ook binnen het zelfde ras . Ik vind gewoon niet dat je het kan uit rekenen door middel van hoe zwaar je paard weegt . Het ene paard dat 600 kg weegt kan bijv wel 90 kg dragen en het andere paard niet PUNT .

Janey1992

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:09

Daarom staat er toch ook telkens dat het afhankelijk is van het paard/pony zelf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:10

12 procent voor een rijtypisch paard in topconditie. Met overgewicht mag er minder op, met ondergewicht ook. Weke rug, hetzelfde, en zo zijn er nog wel een boel redenen waarom die 12% toch teveel is.....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:11

Janey1992 schreef:
Daarom staat er toch ook telkens dat het afhankelijk is van het paard/pony zelf...

waar zie jij dat staan als je het met zo'n tabelletje uitrekend ? Ik nergens hoor ....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:12

Yamcha schreef:
12 procent voor een rijtypisch paard in topconditie. Met overgewicht mag er minder op, met ondergewicht ook. Weke rug, hetzelfde, en zo zijn er nog wel een boel redenen waarom die 12% toch teveel is.....

Ja precies . Maar dan kom je weer op het punt van wanneer is het paard in topconditie , wanneer heeft het paard toch nog te weinig conditie om dat te kunnen dragen , wanneer heeft je paard nou echt overgewicht enz enz enz . Het is gewoon heel moeilijk te berekenen / in te schatten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:14

Klopt hoor, maar denk dat je een end komt als je er rekening mee houdt dat je paarden vaak overschat :j

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:21

MaritAriel schreef:
Diaz schreef:
trouwens.. hoe kun je het gewicht van je paardje weten? want dan kan ik het 12% sommetje eens maken ;)

Volgens mij kun je dat meten , maar je kunt beter even opzoeken wat normaal is voor het ras met die hoogte , want als je paard te dik is komt er uit dat ie meer kan dragen terwijl hij juist minder kan dragen ;)

wij hebben de paardenweegschaal laten komen op stal, 680 kilo woog hij. Met het meetlintje 678 kilo, lijkt mij dus redelijk nauwkeurig dat lint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:22

Oh, da's idd erg nauwkeurig, jeetje.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:25

joenohoe schreef:
barbara28 schreef:
echt? ik zie eigenlijk als ik om mij heen kijk op stal en op wedstrijd ook zelden te dikke mensen te paard, het zijn echt uitzonderingen, voel me zelf eigenlijk vaak zeker op wedstrijd een van de dikkere ruiters (en heb normaal figuur), vind juist iedereen slank, zeker op wedstrijdterrein. Maar kan inderdaad ook een verschil van opvatting van te zwaar zijn natuurlijk..

Niet om vervelend te zijn, maar als ik de foto's in jouw profiel bekijk heb jij echt wel overgewicht en dus geen "normaal" figuur. Maar ja, wat is dan weer normaal ???

Edit: als je er op dit moment uit ziet zoals op de eerste foto in je profiel (bij persoonlijke info, niet in het paardengedeelte en niet te paard, voor een soort garagedeur), dan heb je inderdaad een "normaal" figuur zonder overgewicht.

Ik zie er inderdaad momenteel al geruime tijd uit als op eerste foto in mijn profiel (en trouwfoto's). Met 1.76, 77 kilo en een BMI van 24.5, dus normaal figuur lijkt mij :-) hoewel "normaal" natuurlijk een ruime definitie is :-) Heb in het verleden inderdaad overgewicht gehad en omdat ik graag lichter te paard wilde, afgevallen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:34

mirgino schreef:
Yamcha schreef:
@ Diaz: nu snap ik ook waarom sommigen nooit mensen zien die te zwaar zijn voor hun paard. Deze dame heeft op een paar foto's echt wel overgewicht.

dat zijn foto`s uit 2009 :D

kijk maar naar de trouwfoto en naar de datums :j

Ik zeg niet dat ze op alle foto's overgewicht heeft, wel? Dat maak jij ervan. Verwijt mij dan niet da ik alleen zie wat ik wil zien.

Jij leest alleen wat jij wilt lezen. En ik heb er echt de pest aan als je mijn woorden verdraait. Lees dan verdorie nog een keer, maar til niet mijn post op om er je achterlijk lange tenen onder te schuiven, en mij dan te verwijten dat ik je gekwetst heb, dat gaat me te ver.

Ik heb aangegeven dat ik zelden mensen met overgewicht te paard zie, ik had het hier over anderen, niet over mijzelf. Jouw opmerking :"nu snap ik ook waarom sommigen nooit mensen zien die te zwaar zijn voor hun paard. Deze dame heeft op een paar foto's echt wel overgewicht" vind ik wel een beetje raar en onaardig overkomen. Omdat ik ooit overgewicht heb gehad, kan ik niet beoordelen of er wel of niet veel mensen met overgewicht paard rijden? Juist omdat ik vroeger te zwaar was, viel het mij altijd op dat ik vaak de enige of een van de weinige met overgewicht was, vind juist mensen in de paardensport vaak slank. Maar goed, misschien is dat regio verschillend. Als ik hier op wedstrijd ga, zie ik echt maar zelden mensen met overgewicht. Voor zover ik daar dan een reeel beeld bij heb volgens jou.
Overigens, nog even voor de duidelijkheid, ik heb al heel lang een gewoon normaal gezond gewicht.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:37

:? ben je nou boos op mij?
ik zeg juist dat ze naar datums moeten kijken -O-
en dat de trouwfoto de laatste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:43

En mijn reactie was op mirgino. Voor de duidelijkheid: er zijn een paar foto's waarop je overgewicht hebt, dus niet op alle foto's. Ik kan idd ook lezen, en toen ik de trouwfoto's.zag concludeerde ik dat je nu idd een gezond gewicht hebt.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:52

Ik lees dat topic al een tijdje mee.... Ik moet zeggen dat ik er heel wat kwetsende opmerkingen voorbij heb zien komen...
Zelf heb ik ook overgewicht, dit komt btw door medicatie... Sommige opmerkingen trek ik dan ook echt persoonlijk aan... zoals dat friezen max 75 kilo kunnen dragen.

Toen ik mijn paard kocht (een fries) heb ik tijdens de keuring aan de dierenarts gevraagd of ik niet te zwaar voor hem zou zijn, hij vond dat een belachelijke vraag, hij vond mij niet te zwaar (incl overgewicht..)

Ten slot door dit topic heb ik het deze week nogmaals nagevraagd bij een andere dierenarts, met hetzelfde antwoord als gevolg.
Mijn paard heeft totaal geen last van zijn rug of van mij tijdens het rijden, wat is dus bevestigd door iemand die er echt kennis van heeft.

Moet je dan perse maatje 36/38 hebben om paard te rijden? Zo komt het in ieder geval wel over...

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:46

Lieke7787 schreef:
Moet je dan perse maatje 36/38 hebben om paard te rijden? Zo komt het in ieder geval wel over...

Nee, moet je zeker niet, dat maak jij er van. En meer mensen ook. Het gaat er over dat mensen met overgewicht rekening moeten houden met wat het paard aan kan. En als het overgewicht te groot is, dat ze dan of eerst wat gewicht verliezen of iets anders gaan doen.

Als ik iemand lees die met 120kg toch paard rijdt, dan frons ik toch wel mijn wenkbrauwen.
In een ander topic las ik dat een paard 23/7 op stal zetten, mishandeling is. Ik vind met serieus overgewicht op een paard gaan zitten, dat net zo goed.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:53

Lieke7787 schreef:
Ik lees dat topic al een tijdje mee.... Ik moet zeggen dat ik er heel wat kwetsende opmerkingen voorbij heb zien komen...
Zelf heb ik ook overgewicht, dit komt btw door medicatie... Sommige opmerkingen trek ik dan ook echt persoonlijk aan... zoals dat friezen max 75 kilo kunnen dragen.

Toen ik mijn paard kocht (een fries) heb ik tijdens de keuring aan de dierenarts gevraagd of ik niet te zwaar voor hem zou zijn, hij vond dat een belachelijke vraag, hij vond mij niet te zwaar (incl overgewicht..)

Ten slot door dit topic heb ik het deze week nogmaals nagevraagd bij een andere dierenarts, met hetzelfde antwoord als gevolg.
Mijn paard heeft totaal geen last van zijn rug of van mij tijdens het rijden, wat is dus bevestigd door iemand die er echt kennis van heeft.

Als jouw dierenarts, irl heeft gezegd dat jij niet te zwaar bent voor jouw paard, dan hoef je volgens mij geen moer aan te trekken van wat hier gezegd wordt. ;-)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 07:58

mirgino schreef:

hihi nee ben niet boos op jou, bedankt juist! Ben overigens op niemand boos, maar vond de opmerking van Yamca niet zo aardig, alsof ik door overgewicht gehad te hebben geen reel beeld kon vormen van of er wel of niet veel "dikkerds" te paard zitten..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:48

barbara28 schreef:
mirgino schreef:

hihi nee ben niet boos op jou, bedankt juist! Ben overigens op niemand boos, maar vond de opmerking van Yamca niet zo aardig, alsof ik door overgewicht gehad te hebben geen reel beeld kon vormen van of er wel of niet veel "dikkerds" te paard zitten..

Inderdaad ik begrijp dat mensen gepassioneerd zijn over dit onderwerp maar je kunt het ook een beetje beschaafd houden. Heeft niets te maken met lange tenen of bord voor de kop, dat heet opvoeding.
Inderdaad als je aan de dierenarts vraagt of je paard last zou kunnen hebben van je gewicht en je dierenarts vindt van niet dan kun je ervan uitgaan dat hij gelijk heeft. Per slot van rekening heeft hij ervoor gestudeerd en wij allemaal niet.
Verder moet je gewoon je gezond verstand gebruiken en als je wat zwaarder bent niet op een schriel paardje gaan zitten en proberen lekker fit te blijven. Betekent uiteraard niet dat je maat 36 moet hebben...en niet alle paarden zijn hetzelfde...niet elke Fries is hetzelfde en niet elke Arabier...Bekijk het gewoon per geval..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:48

inesje15 schreef:
Lieke7787 schreef:

Als jouw dierenarts, irl heeft gezegd dat jij niet te zwaar bent voor jouw paard, dan hoef je volgens mij geen moer aan te trekken van wat hier gezegd wordt. ;-)

Maar het is ook niet aan je DA om daarover een mening te geven he(en vergeet niet dat die ook wel weet dat sommigen een andere DA zouden zoeken als er neg. over ruitergewicht gesproken zou worden) en een heel andere vraag, wat vindt jouw dokter van jouw gewicht? ook niet onbelangrijk natuurlijk....en of je nu zwaar van medicatie wordt of niet, je kunt er altijd iets aan doen voor jezelf.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:10

Misschien is het eigenlijk zo gek nog niet om kledingmaten bij benadering aan lengte van mensen te koppelen om te zien of je nog normaal op gewicht bent,hier volgt mijn idee daarover ik ben enkel thuis in vrouwenmaten,maar heren kunnen de maten vast wel omrekenen naar mannenmaten
Ik denk dat wanneer je behoorlijk goed zit in onderstaande tabel, je ook goed genoeg gebouwd bent om op een pony danwel paard te kruipen.

lengte 1.50m-1.60m kledingmaat 34/36 XS/S
lengte 1.55m-1.65m kledingmaat 34/36/38 XS/S/M
lengte 1.60m-1.70m kledingmaat 34/36/38/40 S/M
lengte 1.65m-1.75m kledingmaat 34/36/38/40 S/M
lengte 1.70m-1.80m kledingmaat 36/38/40/42 S/M/L
lengte 1.75m-1.85m kledingmaat 38/40/42/44 S/M M/L

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:22

Lieke7787 schreef:
Zelf heb ik ook overgewicht, dit komt btw door medicatie... Sommige opmerkingen trek ik dan ook echt persoonlijk aan......

Ik slik ook medicatie waardoor mijn stofwisseling een stuk vertraagd en ik dus heel makkelijk aan kom. En juist daarom let is nog beter op mijn eten en sport ik heel veel. Dat ik door medicatie makkelijk in gewicht toe neem is mijn probleem en ik wil het niet tot het probleem van mijn paard maken, dus ja ik let heel streng op mijn gewicht en eet heel gezond, dat is een bewuste keuze. Dus ook overgewicht door medicatie heeft vaak een factor eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid in zich, en mag niet ten alle tijden ingezet worden als excuus

Verder denk ik dat je soms ook gewoon eerlijk tegen jezelf en je paard moet zijn; sommige dingen moet je gewoon niet willen als je overgewicht hebt. Je moet sporten zoeken die bij je fysieke gestel passen. Als je een pollenallergie hebt moet je ook niet in het voorjaar in het gras willen hardlopen onder de berkenbomen. Dan kun je wel roepen dat iedereen recht heeft om te hardlopen en dat dat goed is maar dat slaat gewoon nergens op. Dus dan zoek je naar een andere oplossing en ga je bijv. naar binnen op de loopband, hoe saai dat ook is. Als ik een arm mis ga ik ook niet gewicht heffen, dan kies ik een andere sport. Ook al vind ik gewichtheffen nog zo leuk. Als ik 1.55 meet zal ik nooit een goede basketballer worden, als ik 2,10 meet zal ik nooit goedgekeurd worden als F16 pilote en ben ik ongeschikt als turner.

Wanneer je die argumenten vertaald naar paardrijden en overgewicht heb je iedereen op je nek zitten en ben je ineens kwetsend en discriminerend bezig. Maar het mooie is dat een pollenallergie niet te verhelpen is [is wel de vermideren met medicatie], en als ik een arm mis groeit ie niet zo maar aan. Als je overgewicht hebt kun je wel de regie over je eigen lijf terugpakken en vechten voor een fit en gezond lijf, dat is voor een groot deel vrije keuze.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:22

freeride schreef:
Maar het is ook niet aan je DA om daarover een mening te geven he(en vergeet niet dat die ook wel weet dat sommigen een andere DA zouden zoeken als er neg. over ruitergewicht gesproken zou worden) en een heel andere vraag, wat vindt jouw dokter van jouw gewicht? ook niet onbelangrijk natuurlijk....en of je nu zwaar van medicatie wordt of niet, je kunt er altijd iets aan doen voor jezelf.

Ik denk dat je die opmerking over er iets aan kunnen doen wel terug kan nemen! Jij weet namelijk totaal niet wat voor medicatie het is en of ik er wat aan doe. Jij gaat opmerkingen plaatsen waar je totaal geen verstand van hebt!
Maar bij deze ik sport, buiten het paardrijden om, 6 keer in de week, en mijn huisarts vind zelfs dat ik het rustiger aan moet doen! Dus bij deze!