Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:16

murphy102 schreef:
cherie78 schreef:
Daarom is het ook belangrijk om de hulpen nóg in de derde fase te geven, vlak daarop is het zweefmoment.

Nee Cherie, dan is dat paard nog "bezig" zijn "oude" galop af te maken.

Ik denk ook dat je dan te laat bent, want als je al in het zweefmoment zit en je moet dan de hulp voor changeren geven, dan ben je imo te laat.. er komt ook 'n stukje voorbereiding bij kijken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:04

Dat denk ik ook. Het paard moet toch tijd krijgen om te reageren en zijn benen al vanaf het begin van het zweefmoment in de goede positie brengen.

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:46

Stel je wilt van de linkergalop naar de rechter galop:
* Voor het zweefmoment zijn alle hulpen gericht op links.
* Tijdens het zweefmoment verandert dit; dus vanaf het moment dat linksvoor op de grond is geland, kun je de halve ophouding geven, het zweefmoment vangt aan, wissel de ligging van de benen (dit is een kwestie van een fractie van een seconde), je blijft op je linker zitbeenknobbel zitten.
* Bij het neerkomen (op buitenachter; L.A. dus) zijn alle hulpen op rechts gericht en tevens gaat de ruiter van zijn buitenzitbeenknobbel (links) op de rechter zitbeenknobbel zitten en houdt daarbij de rechterheup iets voor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:51

murphy102 schreef:
Stel je wilt van de linkergalop naar de rechter galop:
* Voor het zweefmoment zijn alle hulpen gericht op links.
* Tijdens het zweefmoment verandert dit; dus vanaf het moment dat linksvoor op de grond is geland, kun je de halve ophouding geven, het zweefmoment vangt aan, wissel de ligging van de benen (dit is een kwestie van een fractie van een seconde), je blijft op je linker zitbeenknobbel zitten.
* Bij het neerkomen (op buitenachter; L.A. dus) zijn alle hulpen op rechts gericht en tevens gaat de ruiter van zijn buitenzitbeenknobbel (links) op de rechter zitbeenknobbel zitten en houdt daarbij de rechterheup iets voor.

Zoals jij het wil :D

Laat ik "mijn" manier maar aanhouden :)
En die is nog eens hetzelfde als de meeste "oude" klassiekers _/-\o_ _/-\o_

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:01

Nu we het toch regelmatig over de halve ophoudingen hebben :D las ik net een stukje van iemand die de halve ophouding met het bovenlichaam maakt.

Weer iets nieuws?
Of zijn er meerdere die hier al eens over "gehoord" hebben?

Het lijkt mij trouwens heel logisch ;)

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:13

Wellicht heb ik erover heen gelezen cherie maar wat is dan jouw manier? Houd de discussie een beetje open?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:15

murphy102 schreef:
knollentuin schreef:
goed idee om dat weer in te voeren maar ik geloof dat nooit. de knhs heeft nu met de nieuwe proeven ook de boel alleen maar makkelijker gemaakt vooral in het z2 de zz-l en zw zijn er moeilijkere lijnen uit, geen wissels meer op rechte lijnen naar de jury toe en de series eruit. ook geen kwart pirouette meer maar een arbeidspirouette...

Onderschat de invloed van Sjef janssen niet; dan begrijp je alles.

In mijn ogen zijn alle klasses in de afgelopen jaren door de KNHS makkelijker gemaakt, Knollentuin en al vanaf de B.
Wat bedoel je met de invloed die Sjef Janssen daarop heeft en met welk belang, murphy102?
Laatst bijgewerkt door JPS op 12-03-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:16

Kan iemand mij vertellen wat het "doel" is van het rijden met een kneveltrens?
wat ik oa veel voorbij zie komen in de huidige "klassieke" instructies?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:18

vaak word de knevel trens niet goed gebruikt omdat het riempje die eraan hoort ontbreekt , maar het werkt ook in op de zijkant van het hoofd en dat kan schelen in de mond , heb toevallig net een lezing over bitten gehad

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:19

vosroy schreef:
Wellicht heb ik erover heen gelezen cherie maar wat is dan jouw manier? Houd de discussie een beetje open?

Ik zou zeggen, nog maar even lezen ;)

Maar om het je makkelijker te maken :D ik geef de hulpen nét voor het zweefmoment.
En uiteraard zonder die halve ophouding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:21

liberty22 schreef:
vaak word de knevel trens niet goed gebruikt omdat het riempje die eraan hoort ontbreekt , maar het werkt ook in op de zijkant van het hoofd en dat kan schelen in de mond , heb toevallig net een lezing over bitten gehad

oh, ik ben wel benieuwd naar die lezing en wat er daar verteld werd.
Ik zie het idd veel voorbij komen, maar dan zonder riempje.
het lijkt wel of het gebruikt wordt als "africhtingsbitje" , echter kan ik dat absoluut niet begrijpen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:29

je hebt ook verschillende soorten , welke doel je nu op? de myler denk ik?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:30

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:44

hij werkt niet scherper in als een gewone bus water of d trens , mensen die hem gebruiken doen dat om bovenstaande ikzelf ben behoorlijk te spreken over
dezeAfbeelding
waarom omdat links en rechts afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen wat meer rust in de mond brengt , hij kan niet dubbel klappen dus meer tongvrijheid en een tongboogje ook meer tongvrijheid,
er is dus onderzoek gedaan naar deze bitten en de gewone bustrens , de verschillen waren niet groot behalve met de hartslag metingen die echt enorm veel lager waren bij het gebruik van deze myler.dan bij de "standaart"bitten.

Het huidig gefokte paard krijgt steeds een kleiner en smaller hoofd waardoor dus de kaak ook kleiner is , de tong van het paard past net in zijn mond , kijk maar eens in de mond van je paard door alleen de zijkant van de lippen te openen , er is gemeten dat er ruimte is voor een bit van 16 mm bij de huidige sportpaarden ( gemiddelde) deze myler is 14mm

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:47

liberty22 schreef:
hij werkt niet scherper in als een gewone bus water of d trens , mensen die hem gebruiken doen dat om bovenstaande ikzelf ben behoorlijk te spreken over
dezeAfbeelding
waarom omdat links en rechts afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen wat meer rust in de mond brengt , hij kan niet dubbel klappen dus meer tongvrijheid en een tongboogje ook meer tongvrijheid,
er is dus onderzoek gedaan naar deze bitten en de gewone bustrens , de verschillen waren niet groot behalve met de hartslag metingen die echt enorm veel lager waren bij het gebruik van deze myler.dan bij de "standaart"bitten.

Het huidig gefokte paard krijgt steeds een kleiner en smaller hoofd waardoor dus de kaak ook kleiner is , de tong van het paard past net in zijn mond , kijk maar eens in de mond van je paard door alleen de zijkant van de lippen te openen , er is gemeten dat er ruimte is voor een bit van 16 mm bij de huidige sportpaarden ( gemiddelde) deze myler is 14mm

dit is toch heel wat anders dan een kneveltrens?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:48

Zelf maak ik de halve ophouding met mijn oren.
Er wordt op bokt ook gevraagd naar alternatieve hulpen voor galop, die heb ik ook bijt je paard in zijn linker oor en hij galoppeert aan in linksgalop omgekeerd rechtsgalop.
wij hadden het hier over rijden en niet wat voor bit men gebruikt, of geen gebit.
Het bit moet passend bij het paard zijn er is geen paard met dezelfde mond, wat Baucher wel meende maar Fillis bewezen heeft dat het niet zo is.
Een snaffeltrens (knelveltrens) heeft het voordeel dat een jong paard het bit altijd goed in de mond kan houden. Gewoon zo en niet anders.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:48

o ja sorry met dan een knevel zijkant dat is die ik gebruik maar hetzelfde verhaal gaat hierbij op , wat is jouw aversie tegen de knevel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:52

Professor schreef:
Een snaffeltrens (knelveltrens) heeft het voordeel dat een jong paard het bit altijd goed in de mond kan houden. Gewoon zo en niet anders.

huh, spuugt een jong paard een gewone trens anders uit ofzo?

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:01

nombrado :wave:
Kunnen wij gewoon verder gaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:03

Kan u vertellen dat ik vandaag op de Equitana was, heb Horst Becker bekeken, ´s morgens vroeg en later nog 2x sorry deze man is voor mij een charlatan, wat hij daar voorstelde als diogonaalstap was lachwekkend, wat hij vertelde een roman, maar wanneer men werkelijk met nuchter mensen verstand luisterde de volgende zinnen:
Piaffe ligt bij de draf, Passage het dicht bij de Galop, sorry maar beide zijn het draf bewegingen de Piaffe zonder zweefmoment de Passage met een velengd zweefmoment het is juist zeer moeilijk vanuit de Passage zuiver aan te galoperen.
Wanneer hij arrets zegt zijn het in wezen nur Parades. Doet zeer intressant kan enorm praten met weinig inhoud. Sprak een dame waarvan hij de vriendin ook leeggeroofd heeft.
Er waren meer ongerijmdheden, maar ja het geld, voor mij kan men hem afschrijven is steeds op de vlucht van de vele vrouwen die hij met een lege kas heeft achter gelaten, zal de namen weg laten heb die gekregen vandaag. Hij is nu in de buurt van Hamburg. Heb veel informatie gekregen wat ik niet vrij geef, ook wat en hoe hij zijn opleiding gedaan heeft, veel warme lucht.
Sorry een mens met zo weinig gevoel heeft ook geen gevoel voor de paarden, wat ik nu gezien heb en dat meerdere malen sorry maar het was leegte een luchtbalon.
Jammer een talent die zich zelf kapot gemaakt heeft, en geeft les in de AR bereik.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:04

vosroy schreef:
nombrado :wave:
Kunnen wij gewoon verder gaan.

Wij wel. *\o/*

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:06

ik ken horst becker niet dus kan geen oordeel geven , maar proffesor is de weense rijschool dan het enigste wat deugd in uw ogen? ( deze vraag stel ik niet om bitter te klinken maar uit nieuwsgierigheid)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:07

liberty22 schreef:
ik ken horst becker niet dus kan geen oordeel geven , maar proffesor is de weense rijschool dan het enigste wat deugd in uw ogen? ( deze vraag stel ik niet om bitter te klinken maar uit nieuwsgierigheid)

Idem, ken hem ook niet, maar de spoeling van deugdelijke lesgevers is dun....zo te horen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:10

liberty22 schreef:

Denk dat wij blij moeten zijn dat de Spanische Reitschule de Klassieke Reitkunst vasthoud.
Er zijn genoeg instructeurs die nog goed opgeleid zijn, maar die sterven uit.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:12

Met mylers bit ook goede ervaringen,maar 't is maar net wat je paard past anatomisch. Het is de ruiterhand die bepaald hoe goed of slecht een bit is,dogmatisch roepen dat een bepaald soort bit slecht is,lijkt me wat kort door de bocht,wat vinden Wij ervan *\o/*

edit;tja ik typ dus langzaam :D