Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tomaatje schreef:Wat ik zelf zie: Het zakken doet hij redelijk, op sommige stukken uitstekend, maar op de filmpjes is er te weinig voorwaartse drang. Daarnaast vindt hij het lastig om zich te sluiten voor de overgangen. Wel zie je dat hij het na een stukje galop een stuk makkelijker vindt om te zakken.
Dit merk ik ook onder het zadel, vooral bij de overgang draf naar stap. Hebben jullie nog tips hoe ik hem hierin het best kan begeleiden? Kan ik de overgang bijvoorbeeld beter rijden door steeds langzamer te gaan en hem als het ware in stap te laten vallen, of juist actiever en meer gericht op het behouden van voorwaartse drang?
Elpharo schreef:En alleen door puur het nadenken over die stretch en het contact houden verbetert onze galop. Mijn instructrice wil dat ik meebeweeg maar het kwartje viel niet goed genoeg...en toen ik heel simpel probeerde om aldoor contact te hebben met zijn mond ging ik meer meebewegen. En natuurlijk ging hij beter galopperen.
vur schreef:Heeft hier iemand een idee hoe groot de fitnessbal moet zijn om de oefeningen goed te kunnen doen die in het topic iets verder terug staan geschreven?
Roodvos schreef:vur schreef:Heeft hier iemand een idee hoe groot de fitnessbal moet zijn om de oefeningen goed te kunnen doen die in het topic iets verder terug staan geschreven?
In mijn Pilates boek staat over de maat van de fitnessbal het volgende:
• Als je midden op de bal zit met beide voeten plat op de grond moeten je bovenbenen horizontaal zijn. Iets hoger zitten mag, lager niet.
• De bal moet zo hard opgepompt zijn, dat als je op de bal gaat zitten deze maximaal 10 cm inzakt.
Wat ik dus heb gedaan is net zolang op voorwerpen gaan zitten tot ik een goede zithoogte had gevonden met horizontaal bovenbeen. De zithoogte gemeten en + 10 cm gedaan. Dan kijken welke maat bal het meest in de buurt komt en dan naar boven afronden. Stel je komt op 63 cm uit, dan koop je een bal van 65 cm. Kom je op 61 cm, dan zou 60 cm kunnen, maar moet je de bal wat harder oppompen.
Naast core stability is beperkte beweeglijkheid van bekken en onderrug een handicap bij veel ruiters. Om dit te oefenen kan je flexchair oefeningen doen op je bal (alles 6-8x):
- Beweeg in een rechte lijn van voren naar achteren. Probeer van hol naar bol te gaan.
- Beweeg in een rechte lijn van links naar rechts.
- Draai een grote cirkel naar rechts, daarna naar links.
- Draai een staande acht, linksom en rechtsom
- Draai een liggende acht, linksom en rechtsom
- Beweeg in een rechte diagonaal van linksachter naar rechtsvoor en weer terug. Daarna rechtsachter naar linksvoor.
Probeer alle bewegingen naar links en rechts gelijk te maken.
VWestra schreef:Ik heb het vanmiddag toegepast:goedpassend halster en bijzetteugel bevestigd als stootteugel. In stap ging het wel aardig, maar in draf hij hangt er keihard tegenaan, we gaan de komende dagen/weken kijken of dat verbeterd.
VWestra schreef:En de draf: https://youtu.be/_w63PX3R-DE
sanne83 schreef:Ik zou pas balkjes gaan lopen als hij mooi met z'n hoofd laag kan lopen. De balkjes raken en struikelen is vaak spanning.
Simpelman schreef:VWestra schreef:Ik heb het vanmiddag toegepast:goedpassend halster en bijzetteugel bevestigd als stootteugel. In stap ging het wel aardig, maar in draf hij hangt er keihard tegenaan, we gaan de komende dagen/weken kijken of dat verbeterd.
Dat is niet erg, het kost alleen maar moeite maar die levert niets op.
Doordat het niet in de mond gebeurt en dus geen pijn doet levert het ook geen stress op die het ontspanningsproces doorkruist.
Gewoon afwachten nu onder het motto, "zoek het maar uit".
Je paard zal vrij snel door hebben wat het gemakkelijkst is.