Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:46

@tomaatje, probeer eens de teugels los te laten bij een overgang terug.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:21

SB: Ik ben ook geen meester in het onthouden van zulke zaken hoor ;)

Toma, ik denk dat het even zoeken is.
Loslaten kan helpen, andere paarden zoeken dan juist steun.
Mijn schimmel moet ik eerst in tempo terug laten komen en dan schijnovergangen maken tot ze de kaak los laat. Maar dat werkt meer bij sterk voorwaartse paarden.
Mijn stipje moest ik als jong paard terugnemen tot alle schwung eruit was maar de lichtheid in de hand bewaren en dan wachten tot ze zelf de overgang maakte.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:24

Ik ga toch maar ene keer posten, ik lees al een tijdje mee en ben mij verder aan het verdiepen in het stretchen. Ik heb een Fries die snel gevoelig is op z'n rug. heeft enkele jaren met scheve wervels rondgelopen en is sinds deze zomer onder regelmatige behandeling van een osteopaat. Hij heeft ook enkele jaren stil gestaan en ik ben sinds de zomer weer langzaam aan het oppakken. Helaas geeft z'n rug nog wel eens problemen, dus afgelopen week na 2 maanden rustig longeren weer eens gereden.

Met het longeren loop ik er tegenaan dat hij in stap wel ontspant en naar beneden zakt maar niet volledig. in de draf heeft hij de laatste weken meer moeite met ontspannen. N.a.v. dit topic ene chambon gekocht maar hij gaat er juist tegenin lopen. Steeds harder/hoger en dan zie ik het bit omhoog trekken, met de druk achter de oren zakt hij dus niet met de chambon. In stap is het al minder erg. Met de pessoateugel zakt hij wel sneller, ook in draf (pessoa staat lang en laag).

Iemand nog tips voor longeren met de chambon en dan zo dat hij het bit nietnaar z'n oren trekt...?

Sinds 2 maanden ook weer 2x gereden en heb geprobeerd om te stretchen (zover ik weet wat ik doe). Maar rustig zitten en met de hand uitnodigen om te zakken, wat best goed gaat. Alleen als ik met mijn hand hem omhoog volg en dan wijd doe vindt hij heel eng..
Ik heb mijn sperriempje al tussen teugels gezet en die extra lengte is al heel fijn.
Maar nu, het voelt een beetje raar om zo 20 min rond te stappen... het voelt wel goed en actief, maar na 20 minuten heb ik toch het gevoel dat we niet veel gedaan hebben...:s Wie heeft dit gevoel nog meer?

Heb vandaag ook voor het eerst een paar pasjes kunnen wijken, dan lukte voorheen nooit (hij snapte mijn hulp niet). Dus dat was zo verbaasd over! De komende dagen maar zo doorstappen en stretchen. Ik ga kijken of ik mezelf kan filmen, want het ik echt geen idee hoe het eruit ziet namelijk.....

Anyway ik hoop dat jullie ideeën hebben voor het longeren met de chambon en mijn gevoel over onze "staptraining"...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 07:14

@VWestra,
Probeer het op onderstaande manier.
Ik ben er nog geen tegengekomen die hier na één of een klein aantal sessies niet positief op reageert.
Friezen zijn vaak wat moeilijker om naar ontspanning en losgelatenheid te brengen, hun tuigpaard eigenschappen maken dat ze bij gevraagde actie de rug aanspannen en de borst naar voren steken, dat is er zo ingefokt.

Kijk goed wat er gebeurt en moedig je paard aan op het juiste moment, en wees daar niet zuinig mee.
Rustig.

Er van uitgaand dat er lichamelijk verder niets mis is, dat is jouw verantwoordelijkheid, raad ik je aan:
Longeer je paard op een ruime cirkel van minstens 15 meter.
Alles RUSTIG, maar mét energie, drijf hem voorwaarts, maar niet tot in de vlucht.

Gebruik een stootteugel: dit is de zachtste en vriendelijkste hulpteugel om je paard naar losgelatenheid en vertrouwen te brengen.
Doe je paard een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster.
Niet aan het bit!
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.

Je gaat longeren.
Gesp eerst de stootteugel los!
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard rustig los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp nu de al afgestelde bijzetteugel aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel). 5 Minuten links en 5 minuten rechts in draf, niet meer.
Géén galop, de galop komt volgend jaar.
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig, tegen het halster duwen levert niets op.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en totaal niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.

Probeer daarna hetzelfde te doen als je hem rijdt, gebruik eventueel de stooteugel tijdens het rijden, aan het halster..
Een paard dient rijkunstig ten alle tijde de neiging te hebben voorwaarts neerwaarts te gaan.
Dit is bij jouw paard niet bevestigd, het is de basis van alles en dit gebrek in de africhting zul je nu eerst moeten herstellen voor je andere problemen zult kunnen oplossen.
Overigens lossen deze zich hiermee naar alle waarschijnlijkheid ook vanzelf op....
Werk in blokken van 6 weken, minder heeft geen zin.
Wees tevreden met weinig.

Heb geduld en zie af van je eigen ambities, laat je leiden door de beperkingen van je paard.
Geef het de tijd.

Met op deze manier werken heb ik in mijn leven héél veel paarden relatief snel hersteld.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 07:36

Tomaatje schreef:
Wat ik zelf zie: Het zakken doet hij redelijk, op sommige stukken uitstekend, maar op de filmpjes is er te weinig voorwaartse drang. Daarnaast vindt hij het lastig om zich te sluiten voor de overgangen. Wel zie je dat hij het na een stukje galop een stuk makkelijker vindt om te zakken.

Dit merk ik ook onder het zadel, vooral bij de overgang draf naar stap. Hebben jullie nog tips hoe ik hem hierin het best kan begeleiden? Kan ik de overgang bijvoorbeeld beter rijden door steeds langzamer te gaan en hem als het ware in stap te laten vallen, of juist actiever en meer gericht op het behouden van voorwaartse drang?

De voorwaartse drang ontwikkel je langzaam aan, het is een kwestie van conditie én kracht.
Voor de conditie maak je lange buitenritten met af en toe een stevige galop en/of uitgestrekte draf, regelmatig kleine actieve sprongen.

Voor de ontwikkeling van de kracht zou ik bij jouw paard aan de longe een Chambon of een stootteugel toevoegen.
Wanneer je nu meer druk uitoefent om hem actiever te laten gaan komt hij, om zich te sparen, omhoog.
Hij houdt van zijn gemak, zo kom je dus niet verder.

Met Chambon kun je actiever voorwaarts drijven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 07:51

Elpharo schreef:
En alleen door puur het nadenken over die stretch en het contact houden verbetert onze galop. Mijn instructrice wil dat ik meebeweeg maar het kwartje viel niet goed genoeg...en toen ik heel simpel probeerde om aldoor contact te hebben met zijn mond ging ik meer meebewegen. En natuurlijk ging hij beter galopperen.

Een stille hand is een hand die meebeweegt met de mond. :)
Vandaar dat iedere ruiter eerst moet leren rijden met een contactteugel.

Een contactteugel is:
de ruiter neemt contact met de mond, het paard bepaald waar en hoe het zijn hoofd draagt, dus niet het hoofd in wat voor positie ook manipuleren.
De hand volgt en onderhoudt een permanent, gelijkblijvend, zacht, vriendelijk, gevend, teder contact.
Schouders volkomen ontspannen, onderarmen los hangend ontspannen gedragen.
Handen alsof je een spel kaarten tussen beide duim en wijsvingers voor je hebt, daar heb je geen kracht voor nodig.
Je onderarmen worden door het paard meegenomen in de beweging.
De druk is niet veel meer dan het gewicht van de teugel en de kracht die het kost om je afhangende bovenarmen uit hun verticale positie te trekken.

Denk voortdurend aan de zachte, gevoelige mond van je paard en probeer die zoveel mogelijk te ontzien, maar houdt gelijkmatig contact.
Het is vooral een mentaliteit van geven.

Je volgt je paard, wat hij ook doet, de perfectie van een stilstaande hand en een mooie halsboog komen later, dat is een kwestie van balans en kracht en die hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen.

Pas als dit voldoende bevestigd is bij de ruiter kan deze met behulp van de teugel beginnen te communiceren en het paard zo nodig vragen zijn houding aan te passen.
Het zal dan blijken dat voor een goede communicatie slechts een héél geringe weerstand vanuit de pols en de schouder genoeg is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:07

vur schreef:
Heeft hier iemand een idee hoe groot de fitnessbal moet zijn om de oefeningen goed te kunnen doen die in het topic iets verder terug staan geschreven?

In mijn Pilates boek staat over de maat van de fitnessbal het volgende:
• Als je midden op de bal zit met beide voeten plat op de grond moeten je bovenbenen horizontaal zijn. Iets hoger zitten mag, lager niet.
• De bal moet zo hard opgepompt zijn, dat als je op de bal gaat zitten deze maximaal 10 cm inzakt.
Wat ik dus heb gedaan is net zolang op voorwerpen gaan zitten tot ik een goede zithoogte had gevonden met horizontaal bovenbeen. De zithoogte gemeten en + 10 cm gedaan. Dan kijken welke maat bal het meest in de buurt komt en dan naar boven afronden. Stel je komt op 63 cm uit, dan koop je een bal van 65 cm. Kom je op 61 cm, dan zou 60 cm kunnen, maar moet je de bal wat harder oppompen.

Naast core stability is beperkte beweeglijkheid van bekken en onderrug een handicap bij veel ruiters. Om dit te oefenen kan je flexchair oefeningen doen op je bal (alles 6-8x):
- Beweeg in een rechte lijn van voren naar achteren. Probeer van hol naar bol te gaan.
- Beweeg in een rechte lijn van links naar rechts.
- Draai een grote cirkel naar rechts, daarna naar links.
- Draai een staande acht, linksom en rechtsom
- Draai een liggende acht, linksom en rechtsom
- Beweeg in een rechte diagonaal van linksachter naar rechtsvoor en weer terug. Daarna rechtsachter naar linksvoor.
Probeer alle bewegingen naar links en rechts gelijk te maken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:11

Super, ga eens kijken naar mijn bal, vermoed dat ie te zacht is en ik te ver doorzak. Oefeningen ga ik daarna eens bekijken!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:08

@VWestra naast de al uitgebreide reactie van Simpelman dacht ik nog aan wat dingen omdat je schrijft dat je paard rugproblemen heeft gehad. Het kan zijn dat hij zich de rugpijn herinnert en daarom in de voor hem compenserende houding wil blijven lopen. De paniek bij de chambon doet me daar aan denken. (Ik ga er dan van uit dat zijn problemen nu min of meer voorbij zijn mbv de osteo).
Als hij zo vermijdend loopt, zou ik zelf nog een stap extra terug doen, niet aan de longe maar aan de hand nemen. Check of hij in stilstand zijn hals wil strekken, ook links en rechts wil buigen met gestrekte hals. Lukt dat, neem hem op de volte en leer hem rustig zijn hals in stap te strekken, gaat dit goed, laat hem draven terwijl je er naast loopt. Je kan ook achterwaarts voor hem lopen zodat je goed kan zien wat hij doet. Handwerk als schouderbinnenwaarts wijken etc zouden hem misschien ook kunnen helpen.

Daarnaast, het heeft echt tijd nodig, wat Simpelman ook schrijft, mijn 4 jarige die sinds 2 maanden aan de longe loopt begint nu steeds vaker haar hals te laten vallen. Maar nog steeds niet constant. Ik zie haar fysieke en mentale proces, en ben tevreden met de stukjes die ze soms doet. Als ie t op de Pessoa beter doet, kan je die toch ook best gebruiken denk ik? Chambon is niet heilig.

Nog een longeertip: om mijn merrie uitnodigen te laten zakken, vibreer ik met mijn contacthand, en geef meteen mee (zonder t contact te verliezen) op t moment dat ze de hals strekt. Vliegt ze weer omhoog, vibreer ik opnieuw, en vraag telkens een beetje stelling tot ze weer zakt. Het is ook een tempo kwestie, te hard is rug vast en nek erop, te zacht is te weinig impuls van achteren waardoor er ook niets gebeurt. Je moet die timing en coördinatie bij jezelf gaan trainen, er komt op een gegeven moment een tempo uit dat precies goed is voor je paard en waarbij hij comfortabel genoeg is om te gaan stretchen. Jij moet dat tempo zien te vinden, in combinatie met je goed getimde hulp aan de voorkant zou het moeten gaan lukken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:07

Roodvos schreef:
vur schreef:
Heeft hier iemand een idee hoe groot de fitnessbal moet zijn om de oefeningen goed te kunnen doen die in het topic iets verder terug staan geschreven?

In mijn Pilates boek staat over de maat van de fitnessbal het volgende:
• Als je midden op de bal zit met beide voeten plat op de grond moeten je bovenbenen horizontaal zijn. Iets hoger zitten mag, lager niet.
• De bal moet zo hard opgepompt zijn, dat als je op de bal gaat zitten deze maximaal 10 cm inzakt.
Wat ik dus heb gedaan is net zolang op voorwerpen gaan zitten tot ik een goede zithoogte had gevonden met horizontaal bovenbeen. De zithoogte gemeten en + 10 cm gedaan. Dan kijken welke maat bal het meest in de buurt komt en dan naar boven afronden. Stel je komt op 63 cm uit, dan koop je een bal van 65 cm. Kom je op 61 cm, dan zou 60 cm kunnen, maar moet je de bal wat harder oppompen.

Naast core stability is beperkte beweeglijkheid van bekken en onderrug een handicap bij veel ruiters. Om dit te oefenen kan je flexchair oefeningen doen op je bal (alles 6-8x):
- Beweeg in een rechte lijn van voren naar achteren. Probeer van hol naar bol te gaan.
- Beweeg in een rechte lijn van links naar rechts.
- Draai een grote cirkel naar rechts, daarna naar links.
- Draai een staande acht, linksom en rechtsom
- Draai een liggende acht, linksom en rechtsom
- Beweeg in een rechte diagonaal van linksachter naar rechtsvoor en weer terug. Daarna rechtsachter naar linksvoor.
Probeer alle bewegingen naar links en rechts gelijk te maken.

Thanks voor je advies. Zo moet het zeker lukken. :j

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:42

Bedankt voor de uitgebreide tips en toelichting @simpelman en @fransje_70. Galop is ene gang die we al jaren iet meer getraind hebben of gereden. Te ongecontroleerd en bijna altijd overkruist.
Ik heb het vanmiddag toegepast:goedpassend halster en bijzetteugel bevestigd als stootteugel. In stap ging het wel aardig, maar in draf hij hangt er keihard tegenaan, we gaan de komende dagen/weken kijken of dat verbeterd.
De tip van Fransje_70 om eerst alles aan de hand is wel een idee. Ga ik ook mee kijken. Hij is heel braaf en doet ook echt z'n best.
Ik heb van vanmiddag een filmpje, even kijken hoe ik die kan uploaden...

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:04

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:10

Ziet er goed uit hoor!!
Heeft gewoon wat tijd nodig.
Duurde hier ongeveer zo'n 8 weken.... En om de dag longe training van ongeveer 8 a 10 minuten.
Tenminste, stoppen zodra ze weer iets verder zakt.. en toen ineens... plop... neus op de grond..

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:13

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:47

VWestra schreef:
Ik heb het vanmiddag toegepast:goedpassend halster en bijzetteugel bevestigd als stootteugel. In stap ging het wel aardig, maar in draf hij hangt er keihard tegenaan, we gaan de komende dagen/weken kijken of dat verbeterd.

Dat is niet erg, het kost alleen maar moeite maar die levert niets op.
Doordat het niet in de mond gebeurt en dus geen pijn doet levert het ook geen stress op die het ontspanningsproces doorkruist.
Gewoon afwachten nu onder het motto, "zoek het maar uit".

Je paard zal vrij snel door hebben wat het gemakkelijkst is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:48

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:02

Simpelman schreef:
VWestra schreef:

Je stootteugel staat omstreeks 7cm te kort ingesteld.
Hij mag nooit achter de loodlijn ingesteld worden.

:o? :7 bedankt, ga het langer maken.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:08

VWestra schreef:

Ik zou je paard echt gaan handwerken als ik dit zie, de voorkant heeft geen idee dat er een achterkant bestaat, snap je wat ik bedoel? Hij moet connectie gaan maken tussen voor en achter.
Loop je wel eens balkjes met hem? Zou ik ook eens doen, zonder bijzet, leg 4 balken in een waaier op een volte, in stap op de kleine volte en in draf op de grotere volte. Mits hij natuurlijk fysiek in orde is.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:33

Dat idee heb ik dus ook Fransje_70, balkjes lopen doe ik af en toe, maar hij stapt er soms gewoon bovenop :o? En dan glijd hij weg, lijkt me niet echt bevorderlijk voor zijn rug. Zelfs bij 1 balkje gaat het nog wel eens mis helaas. Ik ga gewoon rustig aan de slag, stootteugel langer en aan de hand ook stappen.

Bedankt voor alle tips! Af en toe weet ik niet meer hoe ik hem gezond en goed door zijn lijf kan laten bewegen, hopelijk gaat dit een nieuwe start worden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:46

Ik zou pas balkjes gaan lopen als hij mooi met z'n hoofd laag kan lopen. De balkjes raken en struikelen is vaak spanning.

Ik zou ook beginnen met aan de hand werken. Hem uitleggen dat het beneden comfortabel is. Wat ik fijn vind, is meelopen met je hand op de hals en langzaam de hals wat masseren. Dat kan je uiteindelijk ook in draf doen. Het hoofd laten zakken is niet anders dan ontspannen en ook snappen dat het hoofd laten zakken mag en kan. Je paard lijkt op dit moment niet te snappen waar de comfort is.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:21

sanne83 schreef:
Ik zou pas balkjes gaan lopen als hij mooi met z'n hoofd laag kan lopen. De balkjes raken en struikelen is vaak spanning.

Simpelman schreef:
VWestra schreef:

Dat is niet erg, het kost alleen maar moeite maar die levert niets op.
Doordat het niet in de mond gebeurt en dus geen pijn doet levert het ook geen stress op die het ontspanningsproces doorkruist.
Gewoon afwachten nu onder het motto, "zoek het maar uit".

Je paard zal vrij snel door hebben wat het gemakkelijkst is.

Hier sluit ik me bij aan! :) Succes!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:43

Wat je ook nog zou kunnen proberen is werken met balans kussens VWestra. Je paard wordt dan ook meer bewuster van zijn lichaam en gaat zelf zijn balans opnieuw ontdekken. Heeft ons goed geholpen!!
Wendy Murdock legt dat op haar site goed uit. Misschien is het iets voor je

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:42

Ik denk overigens dat 'normaal' balkjes lopen voor je paard dan nu nog een brug te ver is VWestra, maar ik zou het zeker wel gebruiken als bewustwording van zijn achterhand. En dan starten met 1 balkje en er samen overheen lopen. Langzaam, zodat hij leert na te denken waar hij zijn benen zet. Meer als revalidatie dan als training op dit moment.
Wat ook helpt om hem weer meer bewust van zijn achterhand te maken is een bodywrap, heel makkelijk te maken, pak een fleecebandage en bindt die vast aan de longeersingel, sla hem om zijn achterhand (onder zijn staart) en maak hem aan de andere kant vast aan de onderste zijdelingse ring van de longeersingel. In het begin niet te strak, als hij er aan gewend is kan hij iets voelbaarder om worden gebonden. Je kan dit ook voorlangs bij de boeg doen.
Ik denk dat je eerst nog bezig moet zijn met een stuk lichaamsbewustzijn en een klein revalidatie traject met je paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:49

Bij ons gaat ie goed! Mijn bijrijdster pakt onze nieuwe methode ook goed op en het is heel leuk om er zelf eens naast te staan en te zien wat dit nu met mijn paard doet. Ik zie een blij paard onder het zadel en dat is al heel veel winst! _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:51

Je teugels zijn te kort he? :+ ik kan je de tip van je neusriem als verlengstuk tussen je teugels echt wel aanraden :j

Ze ziet er zienbaar veel beter uit!