[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:11

Klopt, heb ook blokjes, met dressuurteugels gaat het niet goed... Maar dat doet ook zeer, als zo'n blokje ineens door je vingers schiet...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:58

lauraatjxx schreef:
Misschien heel stom .. maar als je blaren krijgt van het rijden zonder handschoenen, hoe zou dat dan in de mond van het paard voelen?

Dat vraag ik me nou ook altijd af.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:07

Marocje schreef:
Handschoenen: ik rijd vrijwel nooit met handschoenen. Heb naar horen zeggen een erg zachte en vriendelijke hand, maar moet hem soms ook wat meer gesloten houden, omdat sommige paarden idd anders de teugels uit mijn handen 'grabbelen'. Ik rijd dus vaak met open vingers, maar merk dat ik dan juist wat onvriendelijker rijd, al leek het altijd te voelen alsof je dan juist vriendelijk rijdt. Maar toen ik erachter kwam (door instructie) dat ik mijn armen niet (genoeg) ontspan, voelde ik pas het verschil. Ik reed dus met open vingers, en op die manier had ik een fijne verbinding: ik ging mee met mijn vingers of nam ze juist wat aan. Maar mijn armen bleven teveel op dezelfde plaats, terwijl ik echt dacht dat ik mijn armen onspande. Toen ik ze echt ging ontspannen, en die fijne verbinding had, kon ik ook goed mijn hand gesloten houden en echt voelen wat de paardenmond deed. Toen pas had ik echt het gevoel dat de teugels het verlengstuk is tussen het bit en mijn hand. Het voelde alsof mijn arm zo lang was geworden dat ik meteen het bit vast had, en zo elke minimale beweging voelde..

Helaas lukt dat niet iedere keer, maar dat ik het ervaren heb, is wel heel fijn: nu weet ik ook waar ik weer naartoe moet. Of je dan handschoenen aan hebt, lijkt mij niet veel uit te maken. Het ontspannen doe je nl vanuit je armen, niet alleen je vingers.. (maar ik heb altijd warme handen, dus vandaar dat ik ze niet gebruik ;) )

Je kunt eigenlijk nooit een deel van het lijf afzonderlijk bekijken in deze. Als je je armen en handen goed hebt, maar je schouders spant... Tja dan werkt het nog niet.

Wees je er als ruiter bewust van dat alles wat jij doet een effect op je paard heeft. We denken vaak dat we ontspannen, maar doen het dan toch niet. Kijk maar eens hoeveel mensen stuiteren bij het doorzitten, onbewust drijven, hun tenen strekken, hun polsen knikken, hun schouders optrekken...

En ga ook eens kijken naast het paard. We zijn een heel gespannen maatschappij en dan reflecteert in onze houdingen en spanningen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:18

Dat klopt, het moest ook vanuit mijn schouders komen. Wat ik thuis dus nog geoefend heb: in de houding zitten alsof je op een paard zit en je de teugels vast hebt. Toen ben ik met mijn ene hand, de andere elleboog een tikje gaan geven, duwde hem dus eens stukje naar voren. Ik voelde dus weerstand... En due weerstand had er niet moeten zijn! Dat vond ik dus heel vaag, want ik had echt het idee dat ik mijn arm liet afhangen en ontspande, maar blijkbaar niet dus..

Badeendje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:06

Ik draag ook handschoenen, lekker warm in de winter. Ik merk wel dat ik er iets minder gevoel mee heb, maar dit is eigenlijk te verwaarlozen. Ik houd mijn handen beter op de teugels als ik handschoenen aanheb, anders laat ik ze te veel door mijn handen glijden.

Vandaag heb ik mezelf les gegeven. Ik praat sowieso heel veel tegen mezelf, maar ik dacht, als ik nou eens iedere keer dat ik doe bewust instructies geef over hóe ik het moet doen...
Dat ging dus ongeveer zo:
Oke dus nu rijd je de wending in, binnenbeen eraan houden, stelling vragen en binnenhand weer los en naar voren, buitenhand eraan houden, hij valt erdoorheen! binnenbeen erbij. Te weinig buitenteugel, we rijden bijna schoudervoor, we moeten rechtdoor, buitenteugel eraan houden. En buiging vragen, teugel meenemen en afwenden. Ennn HO!
Klinkt heel stom, maar het werkte wel heel goed. Ineens werd ik bewust van de dingen die ik deed. Hij liep er erg ontspannen op, en dat in de zware bak!
Ik ga mezelf vaker lesgeven :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:30

Leuk he, Jezelf lesgeven. Het is enorm verbeterend.

Ook leuk, jezelf lesgeven en het opnemen. Je zal je verbazen over hoe vaak je te traag bent of er te weinig gebeurt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:45

Lollieloes dat is zo leerzaam. Omdat ik geen les meer heb geef ik altijd mezelf les en een keer per jaar laat ik me zelf weer met beide benen op de grond zetten door filmpjes op te sturen naar mijn instructrice. Dus heel leerzaam en leuk dat jij het ook hebt ontdekt!!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:50

Even een theoretisch vraagje tussendoor.
Op het moment kan ik alleen stappen met mijn paard, dus ik zit er nog wel eens op en stap dan wat rond, om op die manier toch nog wat bezig te blijven met nageeflijkheid en dat soort dingen. Nu is ze tegenwoordig wel mooi ontspannen, ze loopt fijn en licht en maakt d'r passen goed af, maar ze heeft toch heel erg de neiging om achter de loodlijn te duiken. Voorwaarts drijven wilt niet werken, dan gaat ze gewoon sneller stappen met d'r hoofd op dezelfde plek.
Wat kan ik hieraan doen? :)
Ik rijd op het moment met een dubbelgebroken gold brass bustrens. Paard is nu ruim anderhalf jaar onder het zadel en sinds begin dit jaar krijg ik goed les. Op het moment geen les, omdat we alleen kunnen stappen :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:19

Wat is de reden dat je alleen mag stappen?

Over het algemeen is het zo dat als een paard lekker door z'n lijf loopt (zachte rug en flexibel zijn) en toch achter de loodlijn gaat. Dit of komt omdat ze er achter gereden worden of omdat ze niet genoeg achterbeen gebruiken. Ik ga er vanuit dat voor jou het laatste is. Dan draagt ze dus niet genoeg vanuit het achterbeen maar stuwt ze meer.

Maar het blijft natuurlijk klein beetje giswerk zonder beeld erbij.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:23

Ze heeft een blessure aan d'r been (vrijdag gaat ze op de röntgen, dan weet ik meer).
Achter de loodlijn rijden doe ik niet, ik probeer haar er achter vandaan te halen hahah. Als ze erachter gaat lopen, geef ik d'r teugel (soms gooi ik helemaal los) om haar daarvandaan te krijgen. Vaak blijft ze er dan nog lopen.
Ik zal eens kijken of ik binnenkort een filmpje kan maken van hoe ze loopt. Afhankelijk van wat er vrijdag uit komt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:23

Als je de teugels langer maakt, blijft ze dan nog steeds met haar hoofd achter de loodlijn?
Ik rijd op een andalusier, typische paarden die zich graag opkrullen. Het enige wat werkte was een hele poos met erg lange teugels rijden, echt op eigen benen laten lopen. Pas toen hij daarin genoeg balans had ontwikkeld kon ik contact gaan nemen. Sindsdien blijft hij keurig op op voor de loodlijn. Heb je dit al geprobeerd?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:24

Ah, sorry, ik had je berichtje nog niet gelezen. Ik ben heel benieuwd naar je filmpje!

@veulen en pien, inderdaad, het is echt heel verhelderend! Ik ben de laatste tijd veel bewuster bezig geweest met de theorie achter het rijden en het gaat ineens ZO-VEEL beter :D. Echt een heel verhelderende discussie geweest dit!

Fleur_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:28

ikdraag altijd handschoenen
wat doen jullie

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:03

badeendje schreef:
Ik draag ook handschoenen, lekker warm in de winter. Ik merk wel dat ik er iets minder gevoel mee heb, maar dit is eigenlijk te verwaarlozen. Ik houd mijn handen beter op de teugels als ik handschoenen aanheb, anders laat ik ze te veel door mijn handen glijden.

Vandaag heb ik mezelf les gegeven. Ik praat sowieso heel veel tegen mezelf, maar ik dacht, als ik nou eens iedere keer dat ik doe bewust instructies geef over hóe ik het moet doen...
Oke dus nu rijd je de wending in, binnenbeen eraan houden, stelling vragen en binnenhand weer los en naar voren, buitenhand eraan houden, hij valt erdoorheen! binnenbeen erbij. Te weinig buitenteugel, we rijden bijna schoudervoor, we moeten rechtdoor, buitenteugel eraan houden. En buiging vragen, teugel meenemen en afwenden. Ennn HO!
Klinkt heel stom, maar het werkte wel heel goed. Ineens werd ik bewust van de dingen die ik deed. Hij liep er erg ontspannen op, en dat in de zware bak!
Ik ga mezelf vaker lesgeven :+

Je stijgt boven jezelf uit.
Klasse!

albrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:23

badeendje schreef:

Je bijdrage was heel erg bij me blijven hangen.
Ik reageer nog maar een keer, omdat ik zoe onder de indruk ben van wat je beschrijft.

Wat leuk om wat je doet "jezelf lesgeven" te noemen.
Zo zou iedereen regelmatig moeten rijden:
- voel wat er gebeurt
- breng dat onder woorden
- bedenk of het klopt wat er gebeurt
- bedenk of daar iets aan verbeterd kan worden
- bedenk hoe je dat kan verbeteren
- probeer dat uit te voeren
...

Veel minder saai dan gewoon maar wat rond rijden, en je werkt echt aan verbetering!
Het is geen vervanging voor echt les krijgen, want:
- wat je voelt klopt niet altijd met wat een objectieve buitenstaander ziet.
- je eigen kennis van wat je kunt doen om verder te komen kan altijd aangevuld worden

Maar ga vooral zo door, en blijf ons vertellen hoe het gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:53

albrecht schreef:
badeendje schreef:

.
- wat je voelt klopt niet altijd met wat een objectieve buitenstaander ziet.
- je eigen kennis van wat je kunt doen om verder te komen kan altijd aangevuld worden

Doordat je jezelf les geeft (doe ik dus ook al jaren want heb geen instructrice meer in Frankrijk) bereik je dat je super geconcentreerd rijdt. Alles ben ik voortdurend aan het checken via mijn gevoel, verstand en probeer dan de juiste actie te vinden om zaken te verbeteren.

Door mijn concentratie is mijn paard ook beter geconcentreerd aan het werk. Van nature heeft ze de concentratie van een "garnaal" dus ben blij met dat geconcentreerde koppie. Ik kreeg dat terug van mijn vriendin die de filmpjes had bestudeerd. Zij kent het paard goed en was positief stomverbaasd dat paardje zo geconcentreerd was <3 :) .

Wat Albrecht zegt dat klopt dat het belangrijk is om je rijden te laten checken door een goede instructrice.

Ik heb dit onlangs weer gedaan.

Ik krijg dan voor een jaar weer aan huiswerk mee. Dat huiswerk sla ik op, print ik uit en maak er een map van. Daarnaast bekijk ik de filmpjes telkens weer naast het commentaar.

Zelf doe ik het zo, dat ik iedere les oefeningen uit één mail rijd. Ik concentreer me dus de ene keer op de schouder binnenwaarts, andere keer op het wijken bijvoorbeeld iets minder schuin maar wel hoger tempo etc.

Vóór de les heb ik een filmpje nogmaals goed bekeken. Het commentaar eruit zit in me. De adviezen en oefeningen uit dat betreffende mailtje pas ik dan toe in "mijn dressuur les".

Het kan heel goed zijn dat ik de andere keer meer met de appuyementen aan de gang ga of juist weer helemaal terug naar de basis ga als het minder goed gaat. Inmiddels heb ik op die manier een schat aan les informatie verzameld dat toepasbaar is voor mij en mijn paardje.
Ik voel vrij snel waar het fout gaat juist omdat ik zo geconcentreerd rijd (houding van mij of scheefheid bij paardje, of geen takt of te weinig impuls etc). Dan kan ik alles wat ik had voorgenomen omgooien en toepassen wat op dat moment aan de orde is.

Meestal kom ik stralend van plezier van mijn les terug, want het rijden is hierdoor ook veel leuker geworden. We werken toe naar beter worden en we zien wel waar we uit eindelijk uit komen.

Tot nu toe gaan blijken we nog steeds vooruit te gaan ook al is het nog lang niet goed en zolang dat signaal blijft werkt deze manier voor mij heel goed.

Dus Lollieloes wellicht voor jou ook een idee om van jou filmpjes te maken en ze te laten bestuderen door iemand die echt goed is.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:39

Bedankt alledrie ^_^. Ik doe m'n best! Ik krijg eens per maand les, mijn moeder filmt dit meestal ook. Toevallig nu zondag weer! *\o/*.
Ik zal mama ook vragen of ze mij een keer 'gewoon' wil filmen wanneer ik geen les heb. Wel spannend, want als er verder niemand om je heen is is tegen jezelf praten ook niet zo moeilijk, maar als er andere mensen luisteren wel! Als ik een filmpje heb wil ik het wel uploaden en posten, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of mijn eigen commentaar ook klopt met hoe het eruit ziet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:05

Niet alleen het jezelf lesgeven is handig, ook spiegels zijn ideaal.
Die gebruik ik vaak om tocht te controleren of het gevoel klopt met het beeld.
Bij de buitenbak hebben we helaas geen spiegels.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:39

Zo, ik ben een lange tijd niet online geweest, maar wil even mee gaan in het stukje over de handschoenen.
Zelf ooit handschoenen aangeschaft van wegen de blaren. Inmiddels al jaren geen blaren meer gezien, maar ik rijd eigenlijk het hele jaar door met handschoenen. Niet omdat ik ze nodig heb, maar wel omdat ik het gewoon prettig vind rijden. Er zijn maar weinig paarden waar ik ze echt op nodig heb omdat ze zo zwaar in de hand worden, en je echt activiteit erin moet proppen willen ze lichter worden in de hand. Bij mij is het dus niet zo dat ik mn handschoenen aanheb voor de kou, of tegen blaren, maar vooral voor grip, en omdat het een enorme gewoonte is geworden. Zelfs in de zomer als ik les heb heb ik mn handschoentjes aan. Maar gewoon omdat het een gewoonte is. Toch kan ik me ook wel vinden in de opmerking over het beter voelen zonder handschoentjes. Eigenlijk zou ik er weer een gewoonte van moeten maken om weer zonder handschoentjes te rijden, maar wat dat betreft ben ik eerlijk tegenover mezelf en zeg ik dat ik nog lang niet altijd zo ver ben dat ik niet niet aan de teugels zit, of mn paard fijn in de hand heb lopen. Een sterk paard, dat zwaar in de hand hangt als het nog niet actief loopt (manege paard), kan toch ook behoorlijk je vingers slopen. Moet je eerst echt naartoe werken wil het paard actief gaan lopen, en zelf het hoofd gaan dragen en niet zo zwaar in de hand worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:54

Hey Melis, leuk je weer te zien.
In jouw geval zou ik de handschoenen lekker aan laten. :+
In mijn geval rijd ik met en zonder. Ik vergeet ze ook heel vaak. Nu het weer winter wordt is met wel heel fijn, maar wat ik niet kan is rijden met van die dikke handschoenen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:17

Nee ik heb ook gewoon van die hele dunne handschoentjes hoor! :+ wel een goed merk zodat ze wat langer mee gaan, maar na een half jaar zijn ze altijd behoorlijk doorgesleten door het glijden en schuren van de teugels en dan haal ik weer nieuwe.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:17

Hooi!

Ik heb hier al eerder wat in geplaatst en ben er mee aan de slag gegaan. Ben benieuwd wat voor reacties we hier op gaan krijgen!
Over het algemeen is mijn grootste punt op mn kont te gaan zitten en benen iets naar achter. En tenen naar binnen!!

Hier loopt hij net iets achter de loodlijn, maar ben wel blij met de activiteit in de benen. Verkeerde been lichtrijden :+

Afbeelding

Enkele seconde later, neusje is er fijner uit maar hij word wel weer iets lang in de hals. Verkeerde been lichtrijden :+

Afbeelding

Halsstrekken, ik vind dit een fijn beeld, al is mijn binnenhand iets teveel aanwezig. Stomme is dat ik hem zeg maar naar beneden begeleid met mijn binnenhand.

Afbeelding

Ben benieuwd!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:24

Even weer wat leven in dit leuke topic blazen!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:34

Stille mee lezer, die af en toe eens reageert.

Handschoenen.

Vroeger nooooooit mee gereden. Vond ik niet nodig.

Tot ik met koudere dagen, en nattere dagen mijn vingers minder goed kon buigen.
De pijn tussen mijn middenhandsbeentjes is ook niet ideaal.

Sinds ik handschoenen draag, is dit stukken minder.
In de zomer draag ik ze ook, omdat dit gewenning is
Maar onder de 15 graden, stap ik zelfs op de fiets met wind, niet meer op met een klein laagje over mijn handen.
Zo geld dit ook voor mijn voeten en knieën.

En aangezien ik me toch wel wat zorgen maak hier over, ga ik binnenkort toch maar even langs de dokter.
-----

Afijn, dat over de handschoenen.

Mijn grote complimenten over hoe het gesprek hier gaande is. Over alle onderwerpen.
Is erg prettig om te lezen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:45

Was op mn eerste twee foto's mn handschoenen op de wc vergeten, fotograaf was zo lief ze toch even te pakken. Vind het ook veeel fijner!