Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marocje schreef:Handschoenen: ik rijd vrijwel nooit met handschoenen. Heb naar horen zeggen een erg zachte en vriendelijke hand, maar moet hem soms ook wat meer gesloten houden, omdat sommige paarden idd anders de teugels uit mijn handen 'grabbelen'. Ik rijd dus vaak met open vingers, maar merk dat ik dan juist wat onvriendelijker rijd, al leek het altijd te voelen alsof je dan juist vriendelijk rijdt. Maar toen ik erachter kwam (door instructie) dat ik mijn armen niet (genoeg) ontspan, voelde ik pas het verschil. Ik reed dus met open vingers, en op die manier had ik een fijne verbinding: ik ging mee met mijn vingers of nam ze juist wat aan. Maar mijn armen bleven teveel op dezelfde plaats, terwijl ik echt dacht dat ik mijn armen onspande. Toen ik ze echt ging ontspannen, en die fijne verbinding had, kon ik ook goed mijn hand gesloten houden en echt voelen wat de paardenmond deed. Toen pas had ik echt het gevoel dat de teugels het verlengstuk is tussen het bit en mijn hand. Het voelde alsof mijn arm zo lang was geworden dat ik meteen het bit vast had, en zo elke minimale beweging voelde..
Helaas lukt dat niet iedere keer, maar dat ik het ervaren heb, is wel heel fijn: nu weet ik ook waar ik weer naartoe moet. Of je dan handschoenen aan hebt, lijkt mij niet veel uit te maken. Het ontspannen doe je nl vanuit je armen, niet alleen je vingers.. (maar ik heb altijd warme handen, dus vandaar dat ik ze niet gebruik)
badeendje schreef:Ik draag ook handschoenen, lekker warm in de winter. Ik merk wel dat ik er iets minder gevoel mee heb, maar dit is eigenlijk te verwaarlozen. Ik houd mijn handen beter op de teugels als ik handschoenen aanheb, anders laat ik ze te veel door mijn handen glijden.
Vandaag heb ik mezelf les gegeven. Ik praat sowieso heel veel tegen mezelf, maar ik dacht, als ik nou eens iedere keer dat ik doe bewust instructies geef over hóe ik het moet doen...
Dat ging dus ongeveer zo:
Oke dus nu rijd je de wending in, binnenbeen eraan houden, stelling vragen en binnenhand weer los en naar voren, buitenhand eraan houden, hij valt erdoorheen! binnenbeen erbij. Te weinig buitenteugel, we rijden bijna schoudervoor, we moeten rechtdoor, buitenteugel eraan houden. En buiging vragen, teugel meenemen en afwenden. Ennn HO!
Klinkt heel stom, maar het werkte wel heel goed. Ineens werd ik bewust van de dingen die ik deed. Hij liep er erg ontspannen op, en dat in de zware bak!
Ik ga mezelf vaker lesgeven
badeendje schreef:Vandaag heb ik mezelf les gegeven. Ik praat sowieso heel veel tegen mezelf, maar ik dacht, als ik nou eens iedere keer dat ik doe bewust instructies geef over hóe ik het moet doen...
albrecht schreef:badeendje schreef:Vandaag heb ik mezelf les gegeven. Ik praat sowieso heel veel tegen mezelf, maar ik dacht, als ik nou eens iedere keer dat ik doe bewust instructies geef over hóe ik het moet doen...
.
- wat je voelt klopt niet altijd met wat een objectieve buitenstaander ziet.
- je eigen kennis van wat je kunt doen om verder te komen kan altijd aangevuld worden