Danique_G schreef:Heel toevallig had ik het er met mijn starre oma nog over vorig weekend, zij zei: 'in de oorlog waren er geen dikke konten.' Ik zeg overigens niet dat ik haar mening deel, maar zelfs als je aanleg hebt om dik te zijn dan heb je alsnog zelf de keuze om fruit of snoep te kopen. Ik bedoel dit absoluut niet naar jegens mensen die overgewicht hebben.
Een jaar geleden las ik een artikel over iemand die zei dat het eigenlijk best vreemd is dat je tegen een roker wel zegt: 'stop met roken, het is slecht.' Maar tegen een wat voller persoon niet in de mac zegt :'Hee je bent al zo rond, stop met hamburgers eten.' Even heel grof gezegd, weet niet meer hoe het er exact stond, en ja daar zit in mijn ogen wel een kern van waarheid in.
Ook een paar maanden geleden ik zag een progamma volgensmij super dik vs super dun, een te dikke vrouw(?) kreeg een video boodschap van de dikste vrouw op aarde en die zei ik heb spijt dat ik ooit met dat ene snoepje ben begonnen. Kijk, dit is natuurlijk een heel extreem voorbeeld maar het begint wel altijd met dat ene snoepje, ik beredeneer echter nu niet meer vanuit 'paarden' maar meer vanuit de gezondheid van de mens.
Ik denk wel dat dit een belemmering kan vormen tijdens het rijden maar ik kan niet voor deze persoon beslissen en ik zal mij er ook niet mee bemoeien omdat ik die persoon niet wil kwetsen. Ik denk het trouwens niet alleen tijdens de een wedstrijd maar ook in het algemeen, niet om die mensen neer te halen maar gewoon voor de gezondheid.
En ik zal vast mensen kwetsen met deze post, dat wil ik absoluut niet. Een troost is dat ik zelf vroeger ook vrij mollig was, en door het onzeker maken van 'hee je bent dik' weet ik ook wel dat dat niet helpt en dat je daardoor alleen maar meer gaat eten. Maar ik heb op een geven moment gewoon de knop omgedraaid ik heb altijd gezegd dat ik nooit afhankelijk wil zijn van bijvoorbeeld sigaretten, dus waarom wel van eten? (tot op zekere hoogte) Ja ik voelde me goed toen ik dikker was, maar nu ben ik dat niet meer en ik voel me geweldig. Het is geweldig als je in je bikini kan liggen en je weet dat je er goed uitziet, dus daarom: 'Streef er naar, het is het waard, eten betekent niets, je gezonde verstand wel!'
En ja natuurlijk mogen zij het zelf weten, als zij zich zo lekker voelen 'good for you!'
Trouwens ik erger mij er niet heel erg aan hoor! Het is gewoon iets wat mij opvalt, natuurlijk moet je wel eerlijk rijden.
Heb je wel gelijk in / of je oma: 't is toch zeer raar dat er vroeger totaal niet zoveel overgewicht was in de wereld. Het is gewoon een trend waar je niet omheen kan, mensen worden dikker en dikker.
Heb natuurlijk nog maar pagina 1 en 2 gelezen, maar vind dat de TS wel een punt heeft eigenlijk. En ook ik ben nog jong ja, en heb wsl geen verstand enz enz. Maar ik denk dat meer dan de meerderheid van de mensen die te veel wegen er zeker wel iets aan kunnen doen, soms ook een kwestie van karakter. Zelf ben ik ook wat verzwaard en dat is volledig mijn eigen schuld.
En TS heeft het ook duidelijk over mensen met echt overgewicht, niet over mensen die 10 of 20 kg te veel wegen. Dus begrijp zijn punt wel, en hij doet het (lijkt mij) totaal niet om te kwetsen maar om iets duidelijk te maken tov het paard..