Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:15

demiyolu schreef:
Inderdaad joenohoe, en daarom stap ik op dit moment ook niet op. (niet naar aanleiding van dit topic overigens). Een paar kilo meer kan echt heel veel verschil maken, voor je balans en daarmee de balans van je paard. Ik reed op een manege en dus verschillende (typen) paarden en kreeg steeds meer het gevoel dat ik het paard in de weg zat. Paarden die ik met 92 kilo nog lekker aan het lopen kreeg, wat met 5 kilo erbij niet meer het geval was. En ja, ik weet dat 92 ook teveel is. Ook het psychische stukje gaat dan mee- (of tegen-) werken; omdat het voor MIJN gevoel eigenlijk niet kon, reed ik ook niet zoals ik eigenlijk kan. Overigens zien weinig mensen aan mijn bouw dat ik >30 kilo overgewicht heb, ik ben nogal compact zeg maar.... En met meer dan 20 jaar rijervaring ben ik ook geen echte beginner meer. Maar dat valt vast onder het vele gesputter in dit topic. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk en dat moet niet over de rug van je paard gaan!

En voor jou heb ik dus een hele hoop respect. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:18

barbara28 schreef:
echt? ik zie eigenlijk als ik om mij heen kijk op stal en op wedstrijd ook zelden te dikke mensen te paard, het zijn echt uitzonderingen, voel me zelf eigenlijk vaak zeker op wedstrijd een van de dikkere ruiters (en heb normaal figuur), vind juist iedereen slank, zeker op wedstrijdterrein. Maar kan inderdaad ook een verschil van opvatting van te zwaar zijn natuurlijk..

Niet om vervelend te zijn, maar als ik de foto's in jouw profiel bekijk heb jij echt wel overgewicht en dus geen "normaal" figuur. Maar ja, wat is dan weer normaal ???

Edit: als je er op dit moment uit ziet zoals op de eerste foto in je profiel (bij persoonlijke info, niet in het paardengedeelte en niet te paard, voor een soort garagedeur), dan heb je inderdaad een "normaal" figuur zonder overgewicht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:26

joenohoe schreef:
barbara28 schreef:
echt? ik zie eigenlijk als ik om mij heen kijk op stal en op wedstrijd ook zelden te dikke mensen te paard, het zijn echt uitzonderingen, voel me zelf eigenlijk vaak zeker op wedstrijd een van de dikkere ruiters (en heb normaal figuur), vind juist iedereen slank, zeker op wedstrijdterrein. Maar kan inderdaad ook een verschil van opvatting van te zwaar zijn natuurlijk..

Niet om vervelend te zijn, maar als ik de foto's in jouw profiel bekijk heb jij echt wel overgewicht, als je er nog hetzelfde uit ziet, en dus geen "normaal" figuur. Maar ja, wat is dan weer normaal ???

Edit: als je er op dit moment uit ziet zoals op de eerste foto in je profiel (bij persoonlijke info, niet in het paardengedeelte en niet te paard, voor een soort garagedeur), dan heb je inderdaad een "normaal" figuur zonder overgewicht.

Tjonge jonge, zo kan ie wel weer he.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:28

Buitenzinnig schreef:
Janey

Als combinatie kan het wel - het is een ranke pony, maar je bent niet zwaar en niet groot ook. Maar nu wordt ik even kritisch - en dat heeft niets te maken met je gewicht - wat ik zie is 1 foto en die maak je zelf in de spiegel, dus het is een wazige moment opname. Maar.... let eens op je zit - je zit nl. in stoelzit en dat is wel zwaar voor je paard, want zo kan je in draf of galop nooit in balans zitten. Jouw zwaartepunt blijft ver achter bij dat van je pony en dan moet hij dat maar compenseren.
Voor het mooie schouders, heup en hiel boven elkaar in 1 lijn.
Het lijkt (!) ook of je zadel wat te ver naar voren ligt en iets achterover kiept....

Voor het "gezicht" kan het net, maar voor het mooie zou je een groter paard moeten hebben. Je gewicht is zeker niet te zwaar en al helemaal niet voor je lengte. Het kan minder (maar ja wat niet), maar je ziet er gewoon goed uit, niet te dik, niet te dun. Verder eens met de opmerkingen van Buitenzinnig. En daar zou ik dus wel iets mee gaan doen, want dit is heel slecht voor je pony dr rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:34

bethje31 schreef:

Wat vind je hier niet goed aan ? De waarheid kan hard overkomen, dat moet ik toegeven, maar bekijk zelf de foto's in haar profiel maar eens. Enne, ik heb niet voor niets de post achteraf nog even bijgesteld want kreeg ineens het idee, dat ze misschien wel afgevallen zou kunnen zijn en dat de allereerste foto bij persoonlijke info in haar profiel, dat ze er tegenwoordig zo uit ziet. En dan heeft ze dus een mooi (normaal) figuur voor zover ik kan zien.

BoktLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:44

Rivaldo
[quote="Rivaldo schreef:
Ik vind dus dat dit niet rechtvaardig is. Dat kun je niet recht praten. Egoïsme.

En ik denk daar anders over.[/quote]

Wat is belangrijker voor jou, welzijn van het paard of dat uurtje van hem of haar die hij/zij ook anders leuk kunnen besteden? Dat paard kan niet kiezen![/quote]

Al die tijd heb ik meegelezen,maar dit vind ik toch iets te ver gaan.
Toen ik mijn paard kocht woog ik 120 kilo. Meestte elke dag stalllen, sportte 5 keer per week en had een dietiste die niet wist hoe ik kon afvallen.
Heb een kwpn-er en arabiertje van 1.47 gekocht en begon 7 dagen ze te verzorgen enzo.

Na 2jaar ben ik heel erg ziek geworden en viel af. Op het laatst woog ik 60 kilo.
Weet je: mijn paarden vonden het raar.

Volgens jouw princiepe gedachten hoorde ik niet op mijn pony, maar toch vond iedereen ons een mooier paar dan met mijn kwpn-er.

Ik zie heel veel ruiters die meer problemen bij hun paard veroorzaken dan ik deed bij mijn diertjes.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:49

BoktLover schreef:
Na 2jaar ben ik heel erg ziek geworden en viel af. Op het laatst woog ik 60 kilo.
Weet je: mijn paarden vonden het raar.

Volgens jouw princiepe gedachten hoorde ik niet op mijn pony, maar toch vond iedereen ons een mooier paar dan met mijn kwpn-er.

Ik zie heel veel ruiters die meer problemen bij hun paard veroorzaken dan ik deed bij mijn diertjes.

dus voor je afviel en die 120kg woog, reed je op je kwpn-er en arabiertje van 1.47?? Excuseer me maar dat vind ik dan toch wel te ver gaan.

gummie

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:53

Dit gaat niet over hoe iets er uit ziet! Dit gaat over welk effect het heeft, of kan hebben, op het lichaam van het paard. Fijn dat je met 120 kilo er leuk uit zag op een arabiertje. Ik vind het een drama dat je er met dat gewicht op bent gestapt. En dat is niet kwetsend bedoeld, maar als een eye-opener. Die hebben sommige mensen kennelijk nodig.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:56

joenohoe schreef:
bethje31 schreef:

Wat vind je hier niet goed aan ? De waarheid kan hard overkomen, dat moet ik toegeven, maar bekijk zelf de foto's in haar profiel maar eens. Enne, ik heb niet voor niets de post achteraf nog even bijgesteld want kreeg ineens het idee, dat ze misschien wel afgevallen zou kunnen zijn en dat de allereerste foto bij persoonlijke info in haar profiel, dat ze er tegenwoordig zo uit ziet. En dan heeft ze dus een mooi (normaal) figuur voor zover ik kan zien.

Vind het beetje onbeschoft om in iemands profiel te gaan loeren en dat dan te gebruiken in je argument. Iemand met enig overgewicht weet dat heus wel en heeft niet iemand nodig die dat nog eens komt vertellen. Zelfs slanke mensen zijn gevoelig over hoe ze eruit zien...moet je gewoon altijd een beetje mee oppassen als je dat soort dingen zegt.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:17

Buitenzinnig schreef:
en een goed gebouwde KWPNer kan makkelijk met 80 kilo overweg.

.

Ik ben iets over de 90kg en ik mag op een kwpn'er rijden (wel de grootste van de manege dan :j ). De grens bij ons op de manege is 95kg. Ik ben al wat afgevallen, ik heb ooit 102kg gewogen... toen ben ik gaan afvallen en op het moment dat ik tegen de 96 - 95kg aan zat ben ik begonnen op tinkers te rijden. En nu zit ik iets boven de 90.. Maar er gaat nog een hoop vanaf!
En ja, ik heb overgewicht.
De manege eigenaresse die had mij zelf 10kg lichter ingeschat omdat ik niet al dat gewicht op 1 plek heb, maar verspreid over mijn lichaam.
Ik ben blij dat ik wel gewoon kan rijden, het is ooit anders geweest. _/-\o_
Zolang je gaat strijden voor iets wat je écht wilt, dan lukt dat ook. Neem mij als voorbeeld :j

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:22

@ gummie en yamcha, natuurlijk kun je dat niet (alleen) aan een foto zien maar aangezien er wel commentaar geleverd wordt vind ik dat best wel waardevol. Juist aangezien er geen duidelijke richtlijnen zijn vind ik het wel fijn om verschillende meningen te horen. Dat van mijn zit is helemaal waar, goed gezien, ligt helaas niet aan de foto-opname. Ben er hard mee bezig maar krijg het gewoon nog niet zo voor elkaar helaas. Bedankt voor de opmerkingen, heb er wel wat aan :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:24

Er zijn wel degelijk richtlijnen, maar die worden hier steeds afgeschoten...

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:46

En dat wilde ik juist niet doen, vandaar de vraag.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:06

Danique_G schreef:
Heel toevallig had ik het er met mijn starre oma nog over vorig weekend, zij zei: 'in de oorlog waren er geen dikke konten.' Ik zeg overigens niet dat ik haar mening deel, maar zelfs als je aanleg hebt om dik te zijn dan heb je alsnog zelf de keuze om fruit of snoep te kopen. Ik bedoel dit absoluut niet naar jegens mensen die overgewicht hebben.

Een jaar geleden las ik een artikel over iemand die zei dat het eigenlijk best vreemd is dat je tegen een roker wel zegt: 'stop met roken, het is slecht.' Maar tegen een wat voller persoon niet in de mac zegt :'Hee je bent al zo rond, stop met hamburgers eten.' Even heel grof gezegd, weet niet meer hoe het er exact stond, en ja daar zit in mijn ogen wel een kern van waarheid in.

Ook een paar maanden geleden ik zag een progamma volgensmij super dik vs super dun, een te dikke vrouw(?) kreeg een video boodschap van de dikste vrouw op aarde en die zei ik heb spijt dat ik ooit met dat ene snoepje ben begonnen. Kijk, dit is natuurlijk een heel extreem voorbeeld maar het begint wel altijd met dat ene snoepje, ik beredeneer echter nu niet meer vanuit 'paarden' maar meer vanuit de gezondheid van de mens.

Ik denk wel dat dit een belemmering kan vormen tijdens het rijden maar ik kan niet voor deze persoon beslissen en ik zal mij er ook niet mee bemoeien omdat ik die persoon niet wil kwetsen. Ik denk het trouwens niet alleen tijdens de een wedstrijd maar ook in het algemeen, niet om die mensen neer te halen maar gewoon voor de gezondheid.

En ik zal vast mensen kwetsen met deze post, dat wil ik absoluut niet. Een troost is dat ik zelf vroeger ook vrij mollig was, en door het onzeker maken van 'hee je bent dik' weet ik ook wel dat dat niet helpt en dat je daardoor alleen maar meer gaat eten. Maar ik heb op een geven moment gewoon de knop omgedraaid ik heb altijd gezegd dat ik nooit afhankelijk wil zijn van bijvoorbeeld sigaretten, dus waarom wel van eten? (tot op zekere hoogte) Ja ik voelde me goed toen ik dikker was, maar nu ben ik dat niet meer en ik voel me geweldig. Het is geweldig als je in je bikini kan liggen en je weet dat je er goed uitziet, dus daarom: 'Streef er naar, het is het waard, eten betekent niets, je gezonde verstand wel!'

En ja natuurlijk mogen zij het zelf weten, als zij zich zo lekker voelen 'good for you!'

Trouwens ik erger mij er niet heel erg aan hoor! Het is gewoon iets wat mij opvalt, natuurlijk moet je wel eerlijk rijden.

Heb je wel gelijk in / of je oma: 't is toch zeer raar dat er vroeger totaal niet zoveel overgewicht was in de wereld. Het is gewoon een trend waar je niet omheen kan, mensen worden dikker en dikker.

Heb natuurlijk nog maar pagina 1 en 2 gelezen, maar vind dat de TS wel een punt heeft eigenlijk. En ook ik ben nog jong ja, en heb wsl geen verstand enz enz. Maar ik denk dat meer dan de meerderheid van de mensen die te veel wegen er zeker wel iets aan kunnen doen, soms ook een kwestie van karakter. Zelf ben ik ook wat verzwaard en dat is volledig mijn eigen schuld.

En TS heeft het ook duidelijk over mensen met echt overgewicht, niet over mensen die 10 of 20 kg te veel wegen. Dus begrijp zijn punt wel, en hij doet het (lijkt mij) totaal niet om te kwetsen maar om iets duidelijk te maken tov het paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:43

Janey1992 schreef:
En dat wilde ik juist niet doen, vandaar de vraag.

Dat snap ik, maar ik kan alleen mijn mening geven over het plaatje. Of het goed voor de pony is kan ik niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:45

@ Diaz: nu snap ik ook waarom sommigen nooit mensen zien die te zwaar zijn voor hun paard. Deze dame heeft op een paar foto's echt wel overgewicht.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:47

trouwens.. hoe kun je het gewicht van je paardje weten? want dan kan ik het 12% sommetje eens maken ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:47

Yamcha schreef:
@ Diaz: nu snap ik ook waarom sommigen nooit mensen zien die te zwaar zijn voor hun paard. Deze dame heeft op een paar foto's echt wel overgewicht.

dat zijn foto`s uit 2009 :D

kijk maar naar de trouwfoto en naar de datums :j

je kan ook zien wat je wilt zien :+

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:49

Diaz schreef:
trouwens.. hoe kun je het gewicht van je paardje weten? want dan kan ik het 12% sommetje eens maken ;)

Volgens mij kun je dat meten , maar je kunt beter even opzoeken wat normaal is voor het ras met die hoogte , want als je paard te dik is komt er uit dat ie meer kan dragen terwijl hij juist minder kan dragen ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:50

MaritAriel schreef:
Voortaan even beter kijken voordat je met zo'n felle reactie komt ;)

want? zo fel over de beugel vallen bij het alleen zien van de andere foto's mag wel? ik zie de andere kant op verkeerd, verwijder de post zelfs binnen een minuut (voor jullie reacties) en dan moet ik beter kijken?

Ik vind dat joenohoe ook beter had kunnen kijken, en voorzichtiger kon posten..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:50

MaritAriel schreef:
Diaz schreef:

Volgens mij kun je dat meten , maar je kunt beter even opzoeken wat normaal is voor het ras met die hoogte , want als je paard te dik is komt er uit dat ie meer kan dragen terwijl hij juist minder kan dragen ;)

mijn paardje is aan de dunne kant, en erg onbespierd nog.. maar ik ga eens zoeken!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:51

Diaz schreef:
MaritAriel schreef:
Voortaan even beter kijken voordat je met zo'n felle reactie komt ;)

want? zo fel over de beugel vallen bij het alleen zien van de andere foto's mag wel? ik zie de andere kant op verkeerd, verwijder de post zelfs binnen een minuut (voor jullie reacties) en dan moet ik beter kijken?

Ik vind dat joenohoe ook beter had kunnen kijken, en voorzichtiger kon posten..

waarom voorzichter posten ? En ik vind het een beetje gek dat je naar het kijken van 1 foto meteen zo fel kan reageren ... Maar goed . zal wel aan mij liggen :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:52

Diaz schreef:

Ergens op Paard Natuurlijk staat een rekentabel - beetje ingewikkeld, maar je moet de lengte van de romp en de omtrek van de romp met iets vermenigvuldigen en dan weet je ongeveer wat hij weegt....

Of je gaat naar de weegbrug van een transportbedrijf in de buurt :)*

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:54

Buitenzinnig schreef:
Diaz schreef:

Ergens op Paard Natuurlijk staat een rekentabel - beetje ingewikkeld, maar je moet de lengte van de romp en de omtrek van de romp met iets vermenigvuldigen en dan weet je ongeveer wat hij weegt....

Of je gaat naar de weegbrug van een transportbedrijf in de buurt :)*

Ik vind dat wel risico vol hoor ... Dan doet iemand dat bij zijn paard die veel te dik is , komt daar een gewicht uit , berekent die gene daar een bepaald persentage van en zou dat dus het gewicht zijn dat het paard kan dragen , terwijl het paard door zijn overgewicht juist minder kan dragen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:55

mirgino schreef:
Yamcha schreef:

dat zijn foto`s uit 2009 :D

kijk maar naar de trouwfoto en naar de datums :j

je kan ook zien wat je wilt zien :+

Lezen.

Ik zeg niet dat ze op alle foto's overgewicht heeft, wel? Dat maak jij ervan. Verwijt mij dan niet da ik alleen zie wat ik wil zien.

Jij leest alleen wat jij wilt lezen. En ik heb er echt de pest aan als je mijn woorden verdraait. Lees dan verdorie nog een keer, maar til niet mijn post op om er je achterlijk lange tenen onder te schuiven, en mij dan te verwijten dat ik je gekwetst heb, dat gaat me te ver.